„INTERMEZZO" van Giraudoux
in de Haarlemse Stadsschouwburg
d£s sssttrs:
miEn
Spaanse auteur Manuel Arce
over litteratuur van zijn land
BOSCH
Jeugdmuziekconcours in Beverwijk
mZd7eT,%iï?'t0ndm «'"de, '"ZZJSZÏIZ
W
MUIZ#ü!|iMSTA
VLOKKEN
6.A v.d.STEUR
KRUISSTRAAT 7
VLINDERS VLIEGEN IN HET WEB
Het
stond
A A f1KOfiD/G//iG£!i En BESCHOUW/NnrN
nieuw \RATTEN-
DINSDAG 2 MEI 1961
M. Desmet ere-lid van
Nederlandse Bioscoopbond
Zweeds derde programma
Koninginnedag
In het nieuw
Opticien WEBER
De uitbreiding van de
zendtijd in oktober
ezlva
Simon Koster
Beeldschermer
Herenkledincj
Tel. 0 2500
Haarlem
10750
WIJ ZIJN HET EENS
BOUGIES
Nieuw Duits programma
I oestand Gary Cooper
slechter
De radio geeft woensdag
Hebt u de beschrijving van de verschrikkelijke
gevaren, die naïeve deelneemsters aan
"ballettoumees" in de Oriënt bedreigen, gemist?
Jammerl
T elevisieprogramma
tatrenisseur ^ptnrnnni*fU SPeCWi? opi,eidjn9 M de Amsterdamse Toneelschool)
hoeftewanrhenXrT l Wn dle ^dxng kwam voort uit een dringende be-
aebrek 1 T bewuste' Principiële Nederlandse toneelleiders - een
art Jut ondervangen door talrijke te hooi en te gras regie-voerende
ctaar wellicht v^ran^er^n T* h*el nijpe„nd geworden. De genoemde opleiding kan
aar wellicht verandering m brengen en de prestaties van Erik Vos de eerste ae-
diplomeerde regisseurdie door de Toneelschool werd af geleverd, hebbentnttol-
zicht goede verwachtingen gewekt. Maar Erik Vos, en tot voor kort ook de Tweede
rea^serenbi^oeviP^T1' .Peter„0osth°efc> hebben in de praktijk alleen kunnen
rrnZZI troepjes als „Arena en „Studio" (hoewel Vos onlangs met „De ge
oorde leersse menige regie-prestatie van onze prominente gezelschappen in de
de lnnne nn th v f ™derd?ad wel iets wil zeggen dat de Nederlandse Comedie
ferJpn hii h Jf i nb W TnS uft PePeven' een proeve van bekwaamheid af te
van onsland wordt beschouw£Te °f ten rechte, nog altijd als het belangrijkste
HET IS MERK
WAARDIG dat voor
deze „meesterproef"
de keus niet is geval
len op een stuk van
een moderne schrij
ver. althans van een
generatie-genoot van
de regisseur, of op een
erkend klassiek werk.
maar op een komedie
van de in 1944 over
leden Fransman Jean
Giraudoux, wiens
oeuvre eigenlijk zo
geheel en al tot het
toneel van tussen-de-
twee-wereldoorlogen
behoort. „Intermez
zo" dateert van 1933
en is, na 28 jaar. toch
wel tamelijk ver van
ons af komen te staan
voor mijn gevoel
veel verder dan Pag-
nol's „Marius", dat
ongeveer in dezelfde
periode is geschreven
maar dat bij de nieu
we vertoning door de
Haagse Comedie toch
nog een heel „frisse"
indruk maakt. Ik wil
hiermee bepaald niet
zeggen dat ook een
hedendaags publiek
niet veel genoegen
aan „Intermezzo" zou
kunnen beleven; dat
kan het stellig wèl,
zoals zaterdagavond
in de Haarlemse Stadsschouwburg ook is
gebleken. Maar dat verklaart op zichzelf
nog niet waarom een jonge, pas afgestu
deerde regisseur voor zijn debuut bij het
„officiële" toneel juist dit stuk heeft
gekozen, dat niet alleen door de tijd wat
van zijn oorspronkelijke glans heeft ver
loren. maar dat bovendien als de af
wisseling en vermenging van werkelijk
heid, van materie en geest, van het dich
terlijke en het prozaïsche, een moderne
toeschouwer wil kunnen pakken uiter
mate hoge eisen aan de regie stelt.
In de laatst gehouden algemene leden
vergadering van de Nederlandse Bioscoop
Bond is besloten de heer M. Desmet te
Eindhoven te benoemen tot ere-lid van bo
vengenoemde bond. De heer Desmet is di
recteur van de N.V. Eindhovensche Bios
coop Mij. en de N.V. Utrechtsche Mij. tot
Exploitatie van Bioscooptheaters, beide
gevestigd te Eindhoven. Deze maatschap
pijen exploiteren o.a. het Rembrandt Thea
ter, Cinema Palace en het Roxy Theater te
Haarlem, te Eindhoven het Rembrandt
Theater, het Chicago Theater, het Select
Theater en Cinema Parisien.
De heer Desmet is een zeer bekende fi
guur in de bioscoopwereld. Hij was de op
richter van één der eerste bioscopen in ons
land, vele jaren achtereen lid van het
hoofdbestuur van de N.B.B. en nu nog
voorzitter van de Zuidelijke afdeling van
de N.B.B.
De Zweedse staatsradio heeft bekend ge- I
maakt, dat zij een derde programma zal
beginnen met hoofdzakelijk lichte muziek
en verstrooiing. Een van de redenen voor
deze maatregel is concurrentie van het
niet-officiële commerciële station, dat lich
te muziek en advertenties uitzendt vanaf
een schip, dat in de Oostzee ligt.
rai
Advertentie
ROEIT ZE GENADELOOS UIT
Het programma P(er) F(elicitatie)
I waarmee Dick van Bommel maandag-
I avond namens de NTS op het beeldscherm
kwam mocht dan wel de bekende t.v. amu
sement-gezichten brengen, voor een goed
deel gerecruteerd uit medewerkers van de
N.C.R.V., het bezat een verdienste, die
men vaak moet ontberen: het was beeld
rijk. Van Bommel is een inventieve geest.
Hij schuwt een experiment niet. Hij is
waarden. Velen getuigden ervan, zoals
Herman Teyrlinck, doch ook de eenvoudi
ge schoenmaker-buurman. Zéér verdienste
lijk werk van de t.v. mag dit heten, waar
van velen cultureel profijt zullen trekken.
Over de zaterdagavond valt niet veel te
vertellen. De laatste aflevering van T.V.
toto bood het getrouwe beeld van bekende
Nederlanders, die hun niet meer zo ver
trouwde spelletjes speelden onder de bezie
lende leiding van Theo Eerdmans. Vooraf
ging „Espresso", een nieuwsrubriek van
DE 32-JARIGE SPAANSE DICHTER en romancier Manuel Arce heeft onlangs een
bezoek aan Amsterdam gebracht. Zijn gastheer daar, een docent in de Spaanse taal
en letterkunde, stelde ons in staat en gesprek met Arce te hebben, die zich hier
kwam oriënteren inzake het Nederlandse literaire klimaat. Een der punten van het
gesprek was uiteraard de censuur in Spanje, waar auteurs hun werk pas gepubliceerd
kunnen krijgen nadat de opgemaakte proef van het werk het officiële stempel
van het ministero de Informacion y de Turismo heeft gekregen. Arce, die zich deed
kennen als een vurig tegenstander van het regiem dat de censuur handhaaft, noemde
de censuur een „dood gewicht op de Spaanse litteratuur". Deze jonge litterator, die
I tevens uitgever, kunsthandelaar en reisredacteur van een Mexicaans zondagsblad is,
verklaarde dat de censuur vele auteurs dwingt tijdens het schrijven een autocensuur
toe te passen en dus voortdurend rekening te houden met mogelijke politieke aspec-
I ten van hun woorden.
speels en dynamisch. Daarvoor had hii in de Vara> waarin vooral Arie Kleywegt goed
rTi+ cii I urprlr Hnof TJi-i in i
Allard van der Scheer en Petra Laseur
in „Intermezzo" van Jean Giraudoux,
geregisseerd door Peter Oosthoek.
neelliteratuur die op het schaamteloze af
naar naaktheid en ontluistering streeft.
IK ZOU ME KUNNEN VOORSTELLEN
dat Oosthoek „Intermezzo" heeft be
schouwd als een soort „Rhinoceros" van
dertig jaar geleden (de uitgangspunten van
de twee stukken vertonen veel overeen-
komst) en zich juist door het contrast in
WANT GIRAUDOUX heeft dit stuk niet de uitwerking aangetrokken heeft gevoeld
,EEN GEVOLG van deze onvrijheid is
aldus Arce dat de Spaanse littera
tuur er een is van dodelijke ernst, beklem,
de realiteit, het spelelement onbreekt''
Hij toonde aan hoe sommige auteurs de
onmacht om zich vrij te uiten tot thema
van hun werk kiezen en hoe andere au.
teurs het zoeken in een gedwongen sym
boliek die een sleutel vereist, welke de
goede verstaanders wel gegeven is. Een
ook door Arce ondertekend manifest met
het doel een onmiddellijke opheffing van
de voorafgaande censuur te verkrijgen,
heeft geen resultaat gehad.
Maar tevens bleek uit zijn woorden dat
het spelelement zoal niet in de littera
tuur toch hoogtij viert in de methodes
om de censuur te ontduiken. Allereerst
kan men invloed op de censuur uitoefenen
door te wijzen op de grote waarde die
het buitenland aan het werk van bepaalde
voor niets oorspronkelijk „een improvisa
tie" genoemd; hij heeft zijn fantasie en zijn
dramaturgische handigheid beide de vrije
loop gelaten om te goochelen met allerlei
facetten van de bizarre inval dat een jong
onderwijzeresje in een muf Frans provin
ciestadje door haar volmaakt onbedorven
kijk op het leven (èn op de dood) de din
gen zodanig op hun kop zet dat er ernstige
onrust onder de kleinsteedse burgerij ont
staat, een onrust die vrijwel tot een paniek
groeit als er in de omgeving ook nog een
spook blijkt rond te waren en als het on
derwijzeresje erkent, met dat spook op
vertrouwelijke voet te staan. Giraudoux
dichterschap stelde hem in staat, met dit
irrëele gegeven een dwaas spelletje te
spelen en daarbij zijn stuk toch ook een
diepere betekenis te verlenen door te wij
zen op de verborgen raakpunten tussen
het tijdelijke en het eeuwige, het aardse
en het bovenaardse, de werkelijkheid en
het wonder, en dat alles binnen het kader
van de natuur waarin leven en sterven
verenigd zijn. Een improvisatie dus op dit
thema, waarbij men bovendien veronder
steld wordt het komische af en toe au
sérieux te nemen en het serieuze met de
nodige humor te aanvaarden.
Dat dit alles beslist niet gemakkelijk op
overtuigende wijze over het voetlicht kan
worden gebracht en zeker niet in deze
tijd zal iedereen begrijpen. Ongetwijfeld
heeft Peter Oosthoek zelf het in de eerste
plaats begrepen en het valt te waarderen
dat hij zich door de moeilijkheden niet
bang heeft laten maken, omdat hij blijk
baar zijn hart verpand had aan de kwali
teiten waarmee dit ietwat ouderwetse stuk
zich onderscheidt van veel moderne to-
L
Advertentie
Denk eraan; ook in bril
monturen is er flatteuze
mode! Neem een bril naar
uw type, uw gelaatsvorm.
uw teint, uw kleding.
De collectie van
is hier op berekend.
Kom uzelf bekijken met
andere ogen.
Grote Houtstraat 166
bij de Houtbrug
De Nederlandse Televisie Stichting heeft
voorgesteld de, zendtijduitbreiding met vier
uur per 1 oktober a.s. als volgt te ver
delen: twee extra zenduren op zaterdag
middag en wel van drie tot vijf uur, twee
extra halfuren op zaterdag- en zondag
avond, zodat op deze avonden de program
ma's reeds om half acht van start kun
nen gaan. Het vierde uur zal gebruikt wor
den om het uitlopen van de overige pro
gramma's op te vangen. Dit is slechts een
voorstel van de N.T.S. Het overleg is nog
in volle gang en het is nog niet te zeggen
wat uiteindelijk uit de bus zal komen.
tot de zoveel meer filosofische, subtiele
methode van Giraudoux. Maar daarbij
heeft hij zich zelf toch wel wat overschat,
want een gave en evenwichtige voorstel
ling is dit toch niet geworden. Er waren
heel goede scènes in momenten waarop
hetzij de poëzie, hetzij de humor van
Giraudoux geheel tot hun recht kwamen
maar het dooreenweven van die ver
schillende elementen is de regisseur slechts
incidenteel gelukt. Welk een kostelijk
resultaat dit dooreenweven, als het werke
lijk slaagt, kan opleveren, bleek zaterdag
avond het duidelijkst uit het spel van Joan
Remmelts als de drogist voor wie het wer
kelijke en het bovenwerkelijke beide even
acceptabel zijn, Remmelts maakte van deze
rol een meesterlijke creatie. Hij had een
figuur geschapen die met beide benen op
de grond stond maar die toch telkens
het vermoeden wekte, zonder enige moeite
die grond te kunnen loslaten om weg te
zweven naar een minder materiële, meer
dichterlijke wereld. Door de schittering in
zijn ogen. door zijn subtiele dictie en tal
van spel-details kreeg deze drogist met
zijn stemfiuitie bijna de gestalte van een
faun die fluitspelend door de bossen danst.
Voor mij was deze rol (die niet eens tot
de voornaamste van het stuk behoort) een
van de mooiste die ik in jaren van Joan
Remmelts heb gezien.
HET ONDERWIJZERESJE Isabelle werd
door Petra Laseur met prijzenswaardige
eenvoud en zuiverheid gespeeld; maar dat
was toch niet voldoende om deze Isabelle
werkelijk tot de centrale figuur van de
vertoning te maken waardoor het zwaar
tepunt van de handeling te veel buiten
haar kwam te liggen. Haar tegenspeler,
Allard van der Scheer, zette zijn rol als
controleur van maten en gewichten nogal
aarzelend in. maar zijn spel werd geleide
lijk sterker en hii bereikte een kostelijke
climax met zijn lofzang op de opwindende
aspecten van het ambtenaarschap. De brute
en brutale arrondissements-inspecteur.
verklaard vijand van alle fantasie en poë
zie, zelfbewust vertegenwoordiger van de
burgerlijke maatschappij op haar burger
li.ikst en conventioneelst. was een kolfje
naar de hand van Ko van Dijk. die eik
schepsel dat zijn pad kruiste dan ook met
welbehagen terroriseerde- Will van Seist
vervulde op alleszins aanvaardbare wijze
zijn „bovenmenselijke" taak om gestalte te
geven aan de uit het dodenrijk terugge
keerde jongeman. Paul Meyer was vrij
kleurloos als de domme burgemeester.
Jacqueline Rovaards-Sandberg en (veel
minder fijn) Mien Duymaer van Twist
waren komische oude roddelaarsters, ter
wijl Dick Swidde en Wim Poncia een al
lergekst beulenpaar vormen. Het dubbel-
kwartet van de schoolmeisjes deed kranig
mee.
MET AL IS ER, ondanks diverse
bezwaren, dus toch wel veel te waarderen
geweest. Maar men kan niet zeggen dat
Peter Oosthoek, door deze eerste poging
tot een „grote" regie, het pleit meteen al
heeft gewonnen.
de progressieven onder de geestelijken
kunnen toch de hiërarchie niet doorbre-
dit bijzonder afwisselend programma de
juiste vorm gevonden. Zo werd het een
vrolijke, levendige vertoning, die er was
om naar te kijken, niet om bij in slaap te
vallen. Dat laatste dreigde wel eens het
geval te zijn bij de nogal serieuze opzet
van een door Wolf Kielich en Rob Ma-
riouw Smit opgezet verslag van de vader
landse manier om de verjaardag van het
staatshoofd te vieren. Enfin, de degelijk
heid van de opzet werd dan toch gehono
reerd met een uitwerking, waarin aan het
toeval, ofwel de improvisatie, niets was
overgelaten. Dat lag weer anders bij de
reportage uit Soestdijk des morgens. Ver
slaggever Guus Weitzel gaf zijn gebruike
lijke nadrukkelijke commentaar. Nico van
Vliet nam een tikje onnozele interviews af.
De beelden waren plezierig. Het was dan
ook een plezierige aangelegenheid voor de
camera's.
Een hartveroverende uitzending werd
.Anders dan Anderen" van de VARA op
zondagavond. Gerard Walschap, auteur uit
het Vlaamse land, eenvoudig en ongekuns
teld zoals zijn schrijftrant, troonde in de
zetel der ere. Bert Garthoff overtrof dit
maal zichzelf in de opbouw van een har
Lelijk, menselijk gesprek dat geen ogenblik
werk doet. Hij is bescheiden en zeer at
tent op de actualiteit van de dingen, die
hij pleegt aan te vatten.
Advertentie
I "-"j" t-'x uat gccil UgClIUllK
ken. Maar in ieder geval blijft het zo, dat inzinkingen kreeg en voortkabbelde op de
een Spaanse auteur geen letter gepubli
ceerd kan krijgen die niet eerst door de
censuur is gezien en dat blijft de natuur
lijke ontplooiing van de Spaanse littera
tuur verstikken. De jong, intelligente Ma
nuel Arce is één van de velen in Spanje
die zich zullen blijven verzetten tegen het
kalme golfslag van een evenwichtig leven,
„terugverteld" aan de hand van oude por
tretten en foto's, levende personen en anec
dotes.
Gerard Walschap, aan het einde van de I
boeiende uitzending tesamen met zijn
prachtig gezin een imponerend „tableau"
i I \-llU „luUICctU
net systeem, dat censuur wettigt, de vrije vormend, was volkomen onvoorbereid het
meningsuiting in een labyrint van ver- slachtoffer van Bert Garthoff geworden,
mommingen jaagt en culturele ontplooiing Hij schikte zich met de wonderlijke lank-
tr3Ght. in tP HÜlrpr» Vii n y-i o r-i I mAo^iaVial/l U i_ n
Kwaliteit, stijl en goede pas
vorm vindt u in de RODEX en
BURBERRYS regenjas v.a. 178.-.
OSA ATMOS lichtgewicht po-
peline, vanaf 108.-.
Italiaanse nylon regenjassen
49.50.
U KUNT VOOR DE DEUR
EEN UUR PARKEREN
Ook op zaterdagmiddao
tracht in te dijken binnen het politiek niet
ongewenste.
De jonge Spaanse dichter en roman
cier Manuel Arce.
auteurs hecht. Zo werd het verbod op het
werk van Camus opgeheven nadat deze
auteur de Nobelprijs had verworven. De
Spaanse autoriteiten zijn namelijk zeer ge
voelig voor het odium dat hun censuur
volstrekt dictatoriaal zou zijn. Zo is Lorca
weer voor het eerst sinds twintig jaar in
Spanje opgevoerd (Yerma). Het verbod op
werken van Nietzsche is opgeheven. Maar
taboe zijn nog steeds werken van bijvoor
beeld Sartre, Simone de Beauvoir, Alberto
Moravia, Pablo Neruda, Unamuno en Pra-
tolini. Pasternak is toegestaan! Bij een
handig politiek uitbuiten van wat het bui
tenland van een bepaalde auteur denkt,
kan men de censuur beïnvloeden.
Ook zijn er in talloze boekhandels, dié
iedereen wel weet te vinden, onder de toon
bank verboden werken verkrijgbaar. Even
tuele controle op de boekenvoorraad ge
beurt in de regel zo openlijk, dat de boek
handelaren hun verboden voorraadje tijdig
kunnen wegwerken. Bovendien komen via
Agentinië vele boeken het land binnen, die
in Spanje de vóór-censuur niet zouden zijn
gepasseerd. Dit betekent een schadepost
voor de Spaanse uitgevers, die hun Argen
tijnse collega's de vruchten zien plukken,
die door de Spaanse censuur verboden zijn
verklaard. Een voorbeeld: de rechten van
Camus' werken warea al aan Argentinië
verkocht, toen het verbod in Spanje op
Camus werd opgeheven.
ARCE VOEGDE aan dit alles toe dat er
overigens een tendens is zich in litteris
openlijker te uiten. Binnen de logische
evolutie van het systeem „je kunt er
niet onderuit dat de Spaanse arbeider be
ter leeft dan in 1930 en dat er economisch
vooruitgang is" wordt de controle min
der strak. De Spaanse pogingen de buiten
landse betrekkingen politiek en economisch
te verbeteren, brengen met zich mee dat
men beducht is voor alles wat het buiten
land zou kunnen ergeren. Bovendien heb
ben Spaanse auteurs veelal hun welgezin
de relaties bij de clerus, die aldus nog
steeds Arce zeer individueel is. Maar
ONDANKS DE CENSUUR is er in Span
je een uitgebreide litteratuur, waarvan de
gemiddelde kwaliteit aldus Arce niet
slecht is. Hij schetste in hoofdlijnen de
poëzie ontwikkeling sinds ongeveer 1890,
sinds Ruben Dario, wiens invloed zich in
twee stromingen voortzette met als be
langrijkste vertegenwoordigers respectie
velijk J. P. R. Jiménez en Machado. De
stroming Jiménez zette zich voort in een
generatie van „professoren,dichters", van
wie de voornaamsten zijn Jorge Guillén (de
meest hermetische), de filosofische Una
muno, Pedro Salinas en Gerardo Diego
(die aan Valéry verwant is). De stroming
Machado zette zich voort in een generatie
van autodidacten: Rafael Alberti (in de
folklore geënt, het volkse lied), Garcïa
Lorca, Aleixandre en Hernandez (een
schaapherder die de bronnen der folklore
weer openlegde; zijn werk wordt „popu
lar genoemd, dat van de meer erudiete
Alberti „neo-popular"). In beide groepen,
die van de professoren-dichters en van de
autodidacten is invloed van Ortega y Gas
set en diens „De ontmenselijking van de
kunst" aanwijsbaar. Deze groepen komen
samen in de huidige poëzie, die wat de
volgende dichters betreft toch nog de ou
dere koers volgt: Leopoldo Panero, Luis
Felipe Vivanco, Dionysio Ridruejo en Luis
Rosalés, die als het ware zijn opgegroeid
in de schaduw van het licht hunner voor
gangers. De jonste generatie heeft namen
^L„?abriel Celaya (19u>> José Hierro
(1922), Bias de Otero (1017), Eugenio de
Nora en Carlos Bousono. Celaya is in
1948 begonnen met poëtisch proza (ook in
t Nederlands vertaald). In de jongste stro
ming die in drie generaties te onderschei
den is, is de grootste gemene deler h
streven naar incorporatie van de poëzie
binnen de gemeenschap; Sociaal bewogen
poezie.
moedigheid en onbewogenheid die hem
uiterlijk kenmerkt, doch zijn glinsterende
ogen verrieden de zin voor het avontuur
Een avontuur werd het niet, althans niet
in de zin van de schokkende, sensationele
ervaring die de moderne mens verwacht
van zijn amusementsmiddelen. Doch de
t.v. rechtvaardigde zijn bestaan door een
beeld te geven --an een compleet mens, in
strakke lijnen en hier en daar een sierlij
ke garnering: Gerard Walschap, levens
kunstenaar, vérnieuwer van Vlaamse
Advertentie
W-14S
elastisch rijden
Thprma E/astfC
afgestemd op hel hedendaagse verkeer
Alleenverf. N.V. Willem var» Rijn
Amsterdam-W. Postbus 8005
De afdeling Kennemerland van de ver
eniging „Jeugd en Muziek" heeft ook dit
jaar een jeugd-muziekconcours georgani
seerd. Hoewel een jury prijzen toekent,
heeft deze muziekwedstrijd toch meer het
karakter van een demonstratie van de
muzikaliteit en van de ambitie van de
Kennemerlandse jeugd voor het zelf mu
siceren. Gelet op het grote aantal inschrij
vingen voor deze „wedstrijd" kan rr,
daar zeer verheugd over zijn.
Het bestuur heeft ongeveer honderd van
de vele jongens en meisjes een plaats in
het programma kunnen geven. Daarvan
vormen vijfenzestig pianisten een nog tra
ditionele meerderheid. Toch is er door het
deelnemen van accordeonisten, gitaristen,
bespelers van blaasinstrumenten en strijk
instrumenten een welkome verscheiden
heid van klankkleuren gekomen en daar
mede ook afwisseling in de uit te voeren
composities.
Op de eerste wedstrijdavond, die zater
dag in het Hervormd Verenigingsgebouw
aan de Schans te Beverwijk werd gehou
den, kwamen voor de pauze jonge muzi-
kantjes van acht tot twaalf jaar aan de
beurt. Naast enkele stukjes van bedoeld
instructief karakter speelden zij ook mu
ziek van beroemde componisten, zoals
Mozart, Tsjaikofsky en César Franck.
Zelfs de moderne Russische componist
Kabalesvsky was vertegenwoordigd.
Er werd in deze groep, waarin een meis
je en een jongen ieder zelfs twee verschil
lende instrumenten bespeelden, goed werk
gedaan, zodat de jury, die op deze avond
gevormd werd door Piet Vincent, Marinus
Adam en Jan Laanveld, aan allen een
prijs, een tweede of een derde, kon toe
kennen.
De tweede groep omvatte meisjes en
jongens van dertien tot zestien jaar, jonge
lui dus, voor wie het besef van de open
baarheid van hun optreden al merkbaar
van invloed kon worden op het gehalte
van hun musiceren. Die invloed heeft zich
ook nu bij enkele voordrachten laten gel
den, maar over het algemeen kon men
toch tevreden zijn, vooral over het spel
van een jongeman, die zijn accordeon metn.
beschaafde, fraaie en mooi genuanceerde hilversum ii° 7matennle™w,s,- 2355-24,oo Nws.
toon het klinken en daarbij een gave teke- ^fo™ VARA ?9.3™' vpro 2T5?'
ning van de muziek gaf. Men hoorde ver- »t,YARA:.,7.'20.Nieuws. 7.io_Gymn. 7.20 Gram. 8.00
BONN Een deel van het Westduitse
televisiepubliek heeft sinds 1 mei een con
trast- of 'keuzeprogramma. De Hessische
Rundfunk is namelijk begonnen met een
tweede televisieprogramma. Het heeft een
regionaal karakter en is alleen maar te
zien voor de rond 45.000 televisiekijkers in
het zendgebied van de omroep in Frank
fort, waarvan overigens nog maar een ge
ring percentage een apparaat bezit, dat is
uitgerust met een ultrahoogfrequent-ont-
vanger (UHF) voor de kanalen, waarop
het tweede programma wordt uitgezonden
(behalve een UHF-ontvanger heeft men er
ook nog een speciale antenne voor no
dig). Het tweede programma is begonnen
met de uitzending van de opera „Der Ro-
senkavalier" van het mei-festival in Wies-
baden.
De andere Westduitse televisiestations
zijn voornemens om op 1 juni te begin
nen met een tweede programma; zij doen
dit allemaal op regionale basis. Intussen
wordt er gewerkt aan een gemeenschap
pelijk tweede program der omroepen, dat
van 1 juli van het volgend jaar af in de
lucht zal komen. De huidige regionale
tweede programma's zullen dan als der
de programma's blijven voortbestaan.
De toestand van de Amerikaanse film
speler Cary Cooper is in de afgelopen week
verslechterd. Cooper wordt voortdurend
verdoofd. Hij heeft in de afgelopen zeven
dagen geen bezoek mogen ontvangen.
HILVERSUM I. 402 m. 7.0024.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord
voor de dag. 7.40 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15
Wa^Yrotin8,\® Gram- 9 00 v°or de zieken. 9.35
Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15
^u2feni9IonSi' 12'45 Gram. 1°-55 Kamerorkest en
solist 12 00 Fanfare-ork. 12.30 Land- en tuinb -
Nm U IS IMU™' 12 53 TulP«i-rallye 1961. 13.00
hY// ii /olksmuz- 1340 Gr- 14-00 Rep. bonds-
feuéd 17 9?um 15 00 Gr' 15 25 Id' 16 00 Voor de
17 af ii 1 Gram. voor de jeugd. 17.40 Beursber
17.45 Het spektrum, report. 18.00 Koorzang. 18.25
Gram. 18.30 R.V.U.: De betekenis van het stre-
Yfr„i2??r natuurbehoud voor de menselijke sa
menleving. door dr. M. F. Mörzer Bruyns. 19 00
Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje
19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Dames-strijk-
orkest. 20.15 Rotterdams filharm.ork. en sol. In
de pauze (21.00—21.20) De kerk en de Pinkster-
kfa^kh'eaM vr- 22 05 Gestroomlijnde Adat,
St? °?e,ï Nieuw-Guinea. 22.15 Gram. 22.30
Nieuws en S.O.S.-ber. 22.40 Avondoverd. 22.55
der nog goed vioolspel, een veelbelovende
violoncel-vertolking, muzikaal vierhandig
pianospel en zelfs een aardige trio-uit
voering.
De avond werd besloten door de leef
tijdsgroep van zeventien tot twintig jaar
Een jonge pianiste gaf een zeer muzikale
en door expressieve fraaie toonvorming
opvattende vertolking van „Clair de lune"
van Claude Debussy. Jammer was het, dat
de vierhandige uitvoering van een Slavi
sche dans van Dworsjak door een pia
nistenduo een nauwelijks herstelbare in
zinking moest krijgen.
Goede herinneringen bewaar ik aan de
stevige, technisch al belangrijk beheerste
voordracht van muziek voor alt-viool van
Telemann door een jongeman uit Velsen.
In de laatste twee groepen konden twee
voordrachten niet bekroond worden. Wel
konden zeven vertolkingen met een derde
prijs, vier met een tweede en twee met
een eerste prijs bekroond worden.
Zaterdag 6 mei wordt de tweede wed
strijdavond gehouden.
cMnUr^S' 8'12,TS,r5m' 900 Gymn. voor de vrouw'
vi?.r aam' VPRO; 1000 Schoolradio. VARA: 10.20
muz 12™Vr°aUn*rt 2 Ge.var- Progr. 12.00 Dans-
?2-39 L£m<3- en tumb.meded. 12.33 Voor het
platteland. 12.38 Hammondorgelspel. 13 00 Nieuws
en tentoonstellingsagenda. 13.20 Lichte muz 13 45
Gesproken portret. 14.00 Kamerork 14^5 Gram
de ieimd n'nn £°r d® wereId' lezinS- 1510 Voor
17 sn J Hawaiian-ens. 17.25 Roemeens ork.
A van LuvkgSiU8m:kret emiSratiePraatje van H.
min Tilt/ 18 00 Nieuws en comm. 18.20 Act.
k 'e mUZ' 0 Voor de kinderen. 19 10
gram VpnRogemaóevng- j9'20 VARA"vaHa en
Nieuws anna t v,+ de ,eugd' VARA: 20.00
Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.30 Opmerckeliick
toeeHcah ingOO2T2021ZfsiSram- 2V4°
zin* 99 sn' mi «Sogk Jaar levenservaring, le
zing. 22.30 Nieuws. 22.40 Viool en piano 23 00
studies 2345 "eveIv.lek, lezing. 23.15 Klank-
BRu!sEL 324 m Pla"°' 23'55^24'00 Nle™s.
1230°WeerberS 12mlT 1215 Lichte ™Hek.
en4?fiforsaoSe. Ysïo Voofd^oldaten S^o" SpoS'
22.5rVNSie2u2ws5^r^rorkrd0enzfe,fed^mCrmU2Iek-
nttc VOOR dinsdag
20 20 Dn™ 5?!*' a®rariseh nieuws. 20.00 Journ
^.i0-2|35mDocumentm?r3progu^KlOEum*'
dancing te Londen"531"15'06
VOOR WOENSDAG
Voor de kinderen. 17.00—
20 00 e HamburgBarcelona. NTS:
20.30 SPortpaToramearOV2!r0Z0CRoepVmeO:m2a°ar0 TV