Talent van Gary Cooper kracht van zijn karakter I A Leden van Sint Lucas exposeren sas 2 ï-ïï cïsrsr 1 CEGSD Ieo pÊjll Exposities in Amsterdam Affiche voor internationale filmweek Bij ij uitstek acteur voor de film Katholiek kinderkoor met „De koningskeuze" Lucasprijs voor Jan Cuppen De negen Muzen Geen eerste prijs voor finalisten in het I.C.C.-violistenconcours MAANDAG 15 MEI 1961 Pleidooi voor meer genuanceerde bouwwijzen Openingsconcert van de Kunstmaand Amsterdam de Zomermaanden ling van „Thunder on Sycamore Street" Awarte kant van maar de prachtige prestaties van Max Beeldschermer Halve finale van de kinderzangwedstrijd De radio geeft dinsdag Bob Buys T elevisieprograw ma Gary Cooper werd geboren op 7 mei 1901 in Helena (Montana). Zijn ouders waren afkomstig uit Engeland. Zijn vader was een Engelsman die verbonden werd Het valt niet moeilijk te stellen, dat met Montana. h°°ggerechtshof van de staat Cary Cooper een der sympathiekste ac teurs van het witte doek is heengegaan. Vlak voor zijn 13e verjaardag brak Coo- Deze in verschijning flegmatieke man be- ™d« ZOnd hem "aarf zat de gave van een bijzonder expressieve om te herstellen. Cooper bleef mimiek, welke daarom zo op de verbeel- ^ee laar op de ranch en groeide op tot ding werkte, omdat zij, zoals dat in het ™.^e ke[el' d'e, voortreffelijk kon acteursjargon heet, met de kleinste midde- PaardU)den. Zijn vadêr stond hem toe len tot stand werd gebracht. Die mimiek. ?aar 9rlnnf'1 If gafn', 9}?.ar. nf geheel passend bij de onverstoorbaarheid. twee ]aar besloot Cooper, dat hij toch welke Cooper wist te suggereren, er nu maaruhfvfr, artlest wllde worden. Hij kreeg eens mee contrasterend, er dan weer uit efn ,.r,e v1,ng1 a's te'<enaar voor een voortvloeiend, leverde het element van Plaatseli.lK blad (cartoons) en hield die verrassing in zijn optreden naar buiten, ,an V1J* iaar- Toen besloot hij om car- dat zijn toeschouwers zo boeide. Men kan liere gaan maken en daarom stapte hij dit Coopers stijl van spelen noemen, maar °P de ';re'n naar Lor Angeles. Hij slaagde vaststaat dat hij het gebruik ervan tot een er echfer niet in om de personeelchefs van kunst wist te maken. Dat geldt vooral bij de kranten in deze stad te overtuigen van het medium film, waar Coopers soberheid ziin talent. Cooper nam allerlei baantjes, een garantie was voor sterke spanningen. Het meest was hij op pad als adverten- reden waarom hij als acteur voor de wes- tiecolporteur voor een reclamebureau tern en de oorlogsfilm zo bijzonder ge- Door een relatie kreeg hij werk in de schikt was. Maar ook in het komische filmstudio's, genre kon een acteur van zijn kwaliteit Hij stelde zelfs een agent aan: Nan node gemist worden. Cary Cooper heeft bij Collins. Zij bracht hem er toe zijn naam ons weten zelden of nooit een schurkenrol van Frank Cooper te veranderen in Gary vervuld. Men kon zoiets het publiek niet Cooper. aandoen. Het is echter een vraag of de Cooper trok de aandacht en Paramount zaak niet veeleer zo was gelegen, dat men bood hem een contract aan. Hij bereikte het Cooper niet kon aandoen. voor het eerst bekendheid in zijn eerste grote wild-west film „The Virginian". Cooper speelde onder meer in „Beau i Geste", „Lives of a Bengal Lancer", „Pride of the Yankees", „The Westerner", „Mr. Deeds goes to town", „Meet John doe", „A farewell to arms", „For whom the bell tolls", „The fountainhead", „Love in the afternoon". Toen hij in „A farewell to arms" mee- I werkte, ontmoette hij de schrijver Ernest Hemmingway, met wie hij dadelijk dikke vrienden werd. Cooper en Hemmingway gingen dikwijls samen jagen. Gary Cooper trouwde met Veronica I Balfe', een meisje uit welgestelde kringen, dat zelf pogingen deed aan de film te komen. Zij kregen een dochter, Maria, die nu 24 is. In 1959 ging Cooper, die protestant was, I over naar het rooms katholicisme, de godsdienst van zijn vrouw en dochter. Op 17 april van dit jaar was hij te ziek I om zelf de Oscar in ontvangst te nemen, die hem was toegekend. Jimmy Steward, wien de emotie bijna te machtig was, nam de onderscheiding in ontvangst. Het Katholiek Kinderkoor uit Heemste de is ditmaal afgeweken van het spelen van de traditionele kinderoperette. Zon dagavond werd in het gebouw „Nieuw Berkenrode" aan de Herenweg een opvoe ring gegeven van Geertruida van Vlade- rackens zangspel „De Koningskeuze", ide aal voor een kinderkoor, omdat de parti tuur geen onoverkomelijke eisen stelt aan de acteurstalenten van kinderen. Er was met veel kennis van zaken met deze be perkte mogelijkheden rekening gehouden Voor zover dan ook van een intrige spra ke was, had deze betrekking op koning Mos, de absolute heerser over het plan ten- en dierenrijk, die wegens zijn hoge leeftijd troonsafstand overweegt. Toch blijkt hij volgens uiterst democratische beginselen te hebben geregeerd, want voor ieder van zijn onderdanen wordt de mo gelijkheid opengesteld zijn plaats in te ne men. Voor deze aantrekkelijke positie zijn er uiteraard liefhebbers genoeg, welke kan didaten zich dan stuk voor stuk aan de ko ning presenteren. En dit is dan zo onge veer het uitgangspunt voor de handeling geweest. Deze opzet stelt de leden van een kinderkoor in de gelegenheid zich in een fleurig kostuumpje te steken en aldus uit gedost als solisten of in koorverband hun vocale gaven te demonstreren. Dit idee heeft een groot aantal alleraardigste ta fereeltjes ten gevolge gehad. Het grappi ge beukenootje bijvoorbeeld en de beschei den nachtegaal, werden niet minder pit tig voorgesteld dan de lustig buitelende eekhoorntjes en de statige bosroos. En evenmin mag worden verzuimd te herin neren aan het leutige groepje kabouters, waarvan de dansjes telkens zo allerchar- mantst in het honderd liepen. Dit neemt niet weg, dat mejuffrouw L. Verdonschot die de regie en het instuderen der dansjes voor haar rekening had genomen, op een bijzonder geslaagde uitvoering mag terug zien. Want men moet toch over speciale gaven beschikken om een dergelijk grote kinderschare niet alleen in het gareel te kunnen houden, maar deze bovendien tot een collectieve prestatie te stimuleren welke door talrijke toeschouwers met zo veel genoegen wordt bekeken. De muzika le leiding was bij Evert Haak aan de pia no weer in vertrouwde handen Zijn routi ne werd ons alleen reeds duidelijk door de bekwame wijze, waarop hij de jeugdi ge zangertjes wist bij te houden, en hen daarbij voor eventuele ontsporingen be hoedde. De volle zaal bleek dit alles in ruime mate te kunnen waarderen, zodat het voor dit koor een succesvolle avond betekende. P. Ztoaanswijk De kracht van zijn acteertalent lag in I zijn wezen, dat overdrijving schuwde, niet a hr. geponeerd was voor sensatie en werd ge- In .det Nieu^. Vleupel van het Stedelyk Museum te Amsterdam is tot 5 juni kenmerkt door een eenvoud, welke hem een tentoonstelling van werken van leden van Sint Lucas te zien. Als artistiek het voorkomen gaf van een ongecompïi- evenement hebben grotere verenigingsexposities meestal niet zoveel te berekenen, ceerde natuur Des te komischer werkte] 3 er voor heeft kan echter altijd wel iets aantrekkelijks en soms zelfs het, wanneer men Cooper gadesloeg in een wel iets belan9rijks op dergelijke exposities ontdekken. En daarom hebben deze rol, die hem overstelpte met verwikke- tentoonstellingen toch zin, zeker voor jonge en nog onbekende kunstenaars, voor lingen in een gedifferentieerdheid, die hem w*e ket maken van een eigen expositie te vroeg of te moeilijk is om financiële boven zijn macht moest gaan. Zo werkte ''edenen °f door twijfel en zelfcritiek. Wie van zijn werk zou willen proberen te leven zijn talent naar twee kanten Of hij was I 20 nu en dan toch iets daarvan moeten laten zien. de man, die tussen goed en kwaad moest - .d -: sjhusui kiezen en rechtlijnig de weg bleef volgen, j-,e jaatste winnaar van de Talensprijs, welke naar een overwinning van de ge- I i\jjC0 Molenkamp, moge daardoor enige rechtigheid voerde, of hij speelde de wan- I publiciteit verworven hebben, hij werd hopige ploeteraa.r, die de omstandigheden ajg een talentvol jong schilder op Sint Lu vergeefs naar zyn hand probeerde te zet- cas ontdekt, verkreeg daarop een eigen ten en toch succes had. Dat hy ook paste expositie van tekeningen en aquarellen m het filmdrama, dat bepoaldelyk tragi- I waarop hij alles (en dat was veel) ver- sche aspecten had, volgt uit zijn talent, dat kocht. Zijn naam was in zoverre gemaakt hy aan meerdere films van dat karakter dat j^ij vervolgens een benoeming kreeg besteedde. ajs docent aan een akademie. Dat hij thans De film „Sergeant York" uit 1941 lever- hier niet vertegenwoordigd is ligt in het de hem een onderscheiding op voor de feit dat hij zich thans door zijn financiële beste spelprestatie. Elf jaar later viel hem achtergrond rustiger kan verdiepen, meer opnieuw een Oscar ten deel voor zijn spel kan experimenteren, om met het voor zijn in „High noon". Die film maakte hem bij- mogelijkheden alleen beste te kunnen op- zonder populair, omdat Cooper als groot treden. Hij zal ons niet meer vervelen met acteur plotseling de western een soort mogelijk routinewerk. Hij blijft trouw adelbrief verschafte door zijn medewer- aan zijn vereniging, Sint Lucas. Dat hij king. Het ware evenwel zijn talent tekort thans niet vertegenwoordigd is is overigens gedaan, wanneer men, hetgeen wel eens voor ons minder een gemis omdat wij ver wordt beweerd, zou zeggen dat men hem leden jaar nog werk van hem zagen „In toen pas ontdekte. Cary Cooper behoort tot 't Goede Uur1 de filmacteurs, die lange jaren hun beste Ik geloof met het voorgaande voldoende krachten hebben gegeven aan de film kunst, ook al werden deze dan wel eens uitsluitend voor de filmindustrie mis bruikt. Hij is, net als Clark Gable, een begrip geworden voor de generatie, die de ontwikkeling van de film via de beroemd heid van de ster naar de waardering voor de regisseur en zijn staf van nabij heeft I het belang van een vereniging als Sint Lu- gevolgd. Dat zijn bekendheid bleef is we! cas geschetst te hebben. In eigen kring het beste bewijs voor zijn grote gaven, die leeft echter het verlangen er toch meer men telkens weer uit zijn spel voor de van te maken. En dat kan gevonden wor- camera's kon afleiden. den in scherpere jurering naast attentie P. W. Franse voor de jongeren. Men was dan zo geluk kig weer enige figuren te kunnen aantrek ken. Ik wijs op Engelchor, wiens metaal plastieken ik al eens noemde naar aan I leiding van zijn expositie in „d'Eendt", op E. P. van Lamsweerde, die ik hier overi- De huidige architectuur levert geen bij- gens minder gelukkig vertegenwoordigd drage tot een samenlevingsstructuur. De acht dan op zijn laatste expositie bij de bouwvormen worden te eenzijdig bepaald, kunsthandel M. L. de Boer en op de schil- dat wil zeggen: er is alleen een eenrich tingsverkeer van boven (de overheid en de architect) naar beneden (de bewoners). Na vijftien jaar werken aan wederopbouw en inhaalprogramma's wordt het hoog tijd dat wij ons gaan bezinnen op gedifferen tieerde bouwwijzen. De toekomstige le venswijze van de mensen maakt dit nood- j zakelijk en er is met deze mens nog veel „Piermars" van Jurr. Andriessen. Ter te weinig contact, hoewel hij toch de be- I gelegenheid van het feit, dat de nieuwe langrijkste overweging moet uitmaken Scheveningse f ier wordt geopend heeft de Deze uitspraken deed de heer J. B. Bake- componist Jurriaan Andriessen een mars ma, architect B.N.A., vrijdagmiddag in gecomponeerd, getiteld „De Scheveningse zijn lezing over „Overgangselementen van Pier", Welke hij heeft opgedragen aan het architectuur naar stedebouw", die hij hield gedelegeerde lid van de raad van beheer op een vergadering van de Koninklijke van de N.V. Exploitatie Maatschappij Maatschappij tot Bevordering der Bouw- Scheveningen, exploitante van de pier, mr. kunde-Bond van Nederlandse Architecten A. Adama Zylstra. De mars zal tijdens de in Esplanade te Utrecht. openingsplechtigheden op 19 mei voor het eerst worden uitgevoerd. Fiesta Gitana. Onder auspiciën van de Spaanse ambassade komt het Fiesta Gita na gezelschap weer naar Nederland. Het w I zal optreden in Amsterdam, Den Haag, Vrijdagavond is met een concert vanhet Rotte£dam> utrecht) Maastricht en Noord- Kunstmaandorkes. in de Bachzaal, o d nu komen weer de danseres verwachtingen teleurgesteld. De compo- vrouw, de danseres Angelita Al- nist dankte op het podium voor het applaus ter0- en liet dirigent en orkest in deze hulde de- Qe [.eijekgchryn van St. Servaas. Van de restauratie van de noodkist van St. Ser- ALBERT FRATELLINI OVERLEDEN vaas, de kostbare middeleeuwse reliek- Albert Fratellini de laatste van de drie schrijn in de schatkamers van de St. Ser- clowns die de naam Fratellini beroemd vaaskerk te Maastricht, door de ateliers hebben gemaakt is maandagochtend te van de edelsmid Leo Brom te Utrecht, zal F.pinay (Frankrijk) op 76-jarige leeftijd de Amsterdamse cineast Rob du Mee een ->estorven. film maken. der Jan Roeland, die een voor Sint Lucas toch modern accent topvoegt. De strengere selectie maakte de exposi tie van een duidelijk beter gehalte dan voorheen. Echter verloor men daarmee het voor de speurder boeiende zoeken naar het nog niet vertoonde. Het meeste hier .is vol doende goed geschilderd, te vaak echter het te weinig boeiende resultaat van een routine. En dat is eigenlijk ten dele ook weer het gevolg van het niet inzenden door figuren, die door zelfcritiek te voorzichtig zijn geworden om werk, waarin zij op het hoogste doelen, een keer los te laten. Tï hoogste doelen, een keer los te laten. Te recht heeft danook de jury voor de Thé- rèse van Duyl-Schwartze Medaille in de schilder Jan Cuppen de jongere gevonden, die het aandorst de resultaten van zijn streven naar de voor zijn mogelijkheden hoogste opgave voor kritiek vrij te geven. Wat men ook op zijn schilderijen zou kun nen aanmerken, zij behoren tot het boei endste van deze expositie. Ons trekt daarin zijn zoeken, zijn soms moeizaam realise ren van zijn bedoelingen. Prettig was voor mij verder de kennis making met werk van Henny van den Dolder, het naar onderwerp in ieder geval zo eigentijdse werk van Frans Kohier en kleine schilderijtjes van Bob van Walder- veen. Van de in dit gezelschap bekende figuren noem ik Kouwer Boomkens, Wit- jens, Jacoba Surie en Swagemakers om zijn bloemstilleven. Expressieve portretten werden ingezonden door Steven Kwint, goede tekeningen door Joop Liesker, ook een nieuweling hier, mooie grafiek door Fon Klement, een verrassend vrouwefcior- tret door Jan Korthals, breed geschilder de stillevens door Joost van Santen. Her dacht werd Willem Klijn. Bob Buijs ZATERDAGMIDDAG HAD in het Von delpark Paviljoen te Amsterdam de eind ronde plaats van een door het I.C.C. (In ternationaal Cultureel Centrum) georgani seerd concours voor jonge violisten. Tij dens drie voorrondes waren van de twaalf deelnemers er zeven uitgeschakeld; de overige vijf kandidaten, vier vrouwelijke en één mannelijke, stonden nu voor de vuurproef, die voor ieder van hen bestond uit het ten gehore brengen van een pro gram-ma van circa vijfenveertig minuten Dit programma bevatte: een Sonate van een oud-Italiaans meester, één of meer de len uit een vioolconcert, een zuiver vir tuoos stuk en een hedendaags Nederlands werk. ALLE VIJF VIOLISTEN gaven blijk van een soliede scholing op hun instrument, en ieder van de vijf beschikte over een ge zonde dosis muzikaliteit hetgeen, uit een sportief oogpunt bezien, de spanning over de uitslag bij het publiek er inhield. De kandidate Lucie Rijkens kwam, in de Chia- conne van Vitali, eerst geleidelijk op dreef, ontwikkelde later een gevoelige toon, die echter met te weinig energie geladen was om het eerste deel van een zo robuust werk als het vioolconcert van Sibelius te kunnen dragen. Een goede indruk maakte zij met de vierdelige Sonate van Oscar van Hemel. Een betrouwbare linkerhandtech niek bezat Marietta Vogel, die ook in an der opzicht meer „boven de materie' stond dan haar voorgangster. Haar voor dracht kon daardoor overtuigender zijn, al bracht zij het in het Tsjaikofsky-concert (eerste deel) niet tot de allure waarmee een violist dit werk moet kunnen „verko pen". Haar spel was ernstig, het ontbrak echter nog aan de speelse kanten die men ook van het viool-spelen verwacht. De der de kandidate, Jeannelotte Herzberger, trof direct door een veel vrijere toonvorming, die reeds in twee delen van een Sonate van Tartini tot een vloeiende, natuurlijke declamatie van de melodie leidde. Een krachtproef leverde zij daarna met het bij zonder lastige vioolconcert in a van Gla- zoenov. Haar toon had hier nog niet vol doende expansie, al kwam uit haar spel een grotere muzikaliteit vrij dan bij haar voorgangsters. Dispositie voor het instru ment toonde ook Rena Scholtens, wier voordracht van het concert van Mendels sohn (eerste deel) fraaie lyrische momen ten had. De laatste mededinger, A. Spiero, viel op door een lichtgehouden vertolking van het Rondo Capriccioso van Saint- Saëns; met de eerste Sonate van Pijper gaf hij een expressief staaltje van een meer impressionistische aanpak. DE AFWERKING van dit uitgebreide programma nam vier uur in beslag; aan sluitend volgde de beraadslaging van de jury, bestaande uit de heren Jan Odé (voorzitter), de bejaarde maar nog steeds actieve vioolpedagoog Oskar Back, en de violisten Jo Juda, Nap de Klijn en Willem Noske. De uitspraak bij monde van de voorzitter was in zekere zin een anti-cli max: de heer Odé deelde mee dat de jury van mening was dat geen van de vijf kan didaten aan de norm van volkomen po diumrijpheid had voldaan. De eerste prijs zou dus niet worden uitgereikt. De tweede, beschikbaar gesteld door het Ministerie van O. K. en W., ging naar Jeannelotte Herz berger. de derde prijs (van het Cultuur fonds BUKfA) 'ging naaf Marietta Vogel, die tevens een extra-prijs ontving van de Stichting Donemus voor de beste vertol king van een Nederlands werk (de Sonate no. 2 van Badings). Een door de Konink lijke Nederlandse Toonkunstenaars Ver- A A rtKOriD/G/HG£fi ehBESCHOUWUïGEH eniging uitgeloofde prijs werd toegekend aan A. Spiero, terwijl Rena Scholtens door L eïl met ZO VUStlge Straat de VONEM (Vereniging voor oud-Neder landse muziek) werd onderscheiden we- Het is merkwaardig te constateren hoe gens haar voordracht van een achttiende- de afstand van de kijker tot het vertoonde eeuws werk. De BUMA-prijs werd over- een afstand die bij televisietoneel toch al handigd door de voorzitter van deze in- aanzienlijk is, bij een telerecording nog stelling, de heer J. van Nus, de prijzen van wordt vergroot. Het is alsof we door dit Donemus en KNTV door de heer Wouter extra technische hulpmiddel nog minder Paap, bestuurslid van beide instellingen, I in staat zijn ons bij het dramatisch gebeu- de VONEM-prijs door Willem Noske. Na- ren betrokken te voelen, en dat is niet al- mens het departement van O. K. en W. I leen het gevolg van tsn verlies aan bield- was niemand aanwezig om de tweede scherpte. Als door een dikke glaswand prijs (de hoogst toegekende) te overhan- I zitten we naar een diepvriestoneel te kij- d'Sen. I ken tussen mensen voor wier lot we haast Sas Bunge niet meer warm kunnen lopen. Het ver schil met een levende uitzending is bijna even groot als dat tussen een directe re- n V t I I P°rtaSe van een interland-wedstrijd en de Lte li. I\vJ'teleVISie in iournaalfilm ervan. Desalniettemin was de 7 j door de NCRV aldus ingeblikte voorstel- van Reginald Rose nog vrij indrukwek- In de zomermaanden brengt KRO-Tele- I kend. visie een zestal op film vastgelegde show- programma's van Max Bygraves, die Ue opzet van dit speciaal voor TV ge- onder de titel „Roamin' Holiday" typisch schreven spel hield namelijk bewonde- zomers amusement brengt tegen de ach- ''enswaardig rekening met de eigen moge- tergrond van een reis door Italië. Deze 'ticheden van dit medium. Sociale proble- serie begint op woensdag 21 juni en duurt matiek op huiskamerformaat leent zich nu tot maandag 4 september.' Ook zendt eenmaai bij uitstek voor behandeling op KRO-TV een grote Zuidamerikaanse show I beeldscherm. Gisteravond waren we uit en zal het Italiaanse orkest „Corrado" voor de camera's komen Deze zomer houdt Fred Rombouts een nieuwe programma in de amusements sfeer te doop. Dit programma wordt ge in een drietal huiskamers te gast. Bij de ex-gevangene Blake, bij zijn buurman die de straat van vermeende misdadigers wil vrijhouden en daarom een actie tegen Blake heeft georganiseerd en bij een an- baseerd op ballroom dancing. Ofschoon dele buurrnan die het humane element het instructieve element (lessen in dan sen) niet zal ontbreken, biedt het pro gramma toch vooral verstrooiing. Op de twee zaterdagavonden, dat KRO- TV deze zomermaanden in de lucht is, is het programma „Brandpunt" in een vertegenwoordigt. De gelijktijdige reacties in de drie gezinnen worden volgens een aardig procédé aan elkaar verbonden en na elkaar getoond, terwijl de suggestie van gelijktijdigheid toch volkomen bewaard bleef. De verdiensten van het stuk liggen pi 1 UilllOU lil 1- "IJ r 1 zomers kleed gestoken. Onder de titel al? meer in het expose en de psycho- „Zonnebrandpunt" wordt aandacht ge- M°S>sche motivering van een dergelijke schonken aan vakantie, resp. te water) dan ,in de afwikkeling van de (29 juli) en te land (26 augustus). Op 25 juni zendt de KRO een speciale TV-opvoering uit van Carl Maria von Webers opera „Abu Hassan" in een Neder landse vertaling met in de hoofdrollen Rudolf Kat, Marilyn Tyler en Gerard Groot. intrige. Het is helaas zelden voldoende een massa-hysterie moedig tegemoet te treden om haar df kop in te drukken. Maar zon dagavond gelukkig wel. De voorstelling was door Henk Richters wat overnadruk- kelijk geregisseerd en ook niet vlekkeloos vertaald (mevrouw Morrison had de taart De regie en muzikale leiding is daarbij volgens hem nog eens lekker °Pgewarmd). in handen van Hans Lichtenstein. jjoor een aantal acteurs werd dan ook nog- ,f, I al geforceerd en schreeuwerig gespeeld, r I c, Croiset, Eric van Ingen en vooral van Lesley Storm Henny Orri maakten heel veel goed. Tegen dat ééne massa-scènetje waren we in Bus- Fritz Butzelaar regisseert op 18 mei sum echter nog niet opgewassen. Jammer, voor de K.R.O.-televisie het toneelspel dat had het hoogtepunt moeten zijn. „Zwarte kant" van Lesley Storm, waarin Zaterdagavond bracht de AVRO, ook in Loudi Nijhoff de hoofdrol speelt van Alicia telerecording, een reportage van Sleeswijks Christie, de deftige Londense huismoeder, revue „Een avondje uit". Het was amu- die in een Londens warenhuis zonder aan- sant, maar men miste er toch wel alles in wijsbare redenen een zwarte nachtjapon wat deze revue tot een show maakt. Dat steelt. Wat heeft deze vrouw tot deze klei- kan de t.v. natuurlijk niet helpen. Wie het ne diefstal bewogen? Ze weigert een ver- tekort voor lief nam, moet zich met ons dediging, loopt een gevangenisstraf op, vermaakt hebben, maar wordt zich intussen bewust van de psychische processen haar gehechtheid Zondagmidda" was er nog een verre van aan haar zoon, die op het punt staat in beste reportage van een deeltje van de het huwelijk te treden die haar zover eerste en de gehele tweede helft van de hebben gebracht. Het is een delicate ont- voetbalwedstrijd Oost-Duitsland—Neder- leding van de psyche van een merkwaar- 'and 'n Leipzig. Het beeld was vaag en de dige vrouw. cameramannen hadden de grootste moeite •arwv - -.se het°spel"-te volgen, Het commentaar van Adolf Rijkens speelt de rol van Robert Herman Kuiphof was wat rustiger dan de Christie, de echtgenoot. Hans Croiset die vorige keer, maar hij praatte in het alge van Roy, haar zoon, Martine Crefcoeur die meen toch nog te veel. van Louise, diens bruid, Anne Marie Hey- ligers Thea, diens zuster, Johan Schmitz de psychiater Hawkins en Coba Kelling Nannie, de hulp in de huishouding. BIJ INA BROERSE te Amsterdam wordt tot 24 mei een expositie van etsen van Hannes Postma gehouden. Postma noemde zijn bizarre verbeeldingen Afri kaans Circus. In portefeuille komen we nog ander werk van hem tegen, waaronder een aantal kleuretsen. Postma's techniek lijkt me iets meer verzorgd dan die van de ons ook zo bekende Heyboer, in wiens omgeving Postma wel past. Toch geldt ook voor Postma in de eerste plaats de expressie. Hij plaatst de dingen geraffi neerd op het vlak, maar het eerste dat opvalt zijn toch zijn boeiende verbeeldin gen. GALERIE ESPACE exposeert tot 27 mei gouaches van Karei Appel. Appel hecht nogal aan de uit spontane beweging gekomen lijn. Ik vraag me echter af of hij bij verschillende van zijn enorm gro te gouaches zich wel bewust was van de remming, die ontstaat als de tekenende hand in de buurt van de grenzen van het vlak komt. Dat binnen die gren zen van dat vlak willen blijven, geeft iets tollends aan zijn composi ties. De zo ontstane spanning loopt voor mij dan minder op bevrijding uit. Overwo gener van gebaar is een kleine gouache De grafisch ont werper Dick Elf- fers te Amster dam heeft in op dracht van de Stichting Inter nationale Film- week Arnhem '61 een affiche ont worpen, waarme de de aandacht wordt gevestigd op de Filmweek die van 5 tot en met 10 juni in het kader van het Holland Fes tival in het Rem brandt Theater te Arnhem wordt ge houden. Het affi che is een abstrac te weergave van film en filmzien Er is gebruik ge maakt van een zeer boeiendi kleurencombinatie paars, rood groen, bruin en blauw waar door een fraai spe cimen van affiche kunst is ontstaan Het affiche is ge drukt door Steen drukkerij De Jonc Co. te Hilver sum. (no. 9) die, fijner van kleur ook, toch rij- In het kinderprogramma van woensdag 17 mei om 17 uur brengt de K.R.O.-t.v. een directe reportage van de halve finale van de kinderzangwedstrijd „Wie zingt er ÏZJL dln JnTS«he™hoZc° huitbundig I mee T""zës ^"ch^ikoren," vier" Tolisl O.g ten uit de derde of vierde en vier solisten voorkeur had ik eveneens voor een twee tal werken, waarbij de begrenzingen niet uit de vijfde of zesde klas strijden in de Singer-concertzaal om een plaats in de fi- z^Uen dvTneLTerferspVrakeeTs "lb™: nale Van deze grote wedst^d' welke de ren meer ruimte Voor dit 'werk (nrs 5 scholen al maandenlang heeft bezig gehou- rnwLrnTLu°Ind,Lr™in den- De prestaties worden beoordeeld door en 11) staande voelt men zich meer ont spannen. Liefhebbers van Appels werk bleken een gelijke voorkeur te koesteren, een jury o.l.v. Jo Vincent. Ook de jeugdige kijkers zullen in een want juTst deze drie gouaches de Ha- te'werken beZ°ek "-deef kulnZ Dehalve 'finale wordt gepresenteerd door Adri van Oor MAGDALENE SOTHMANN exposeert schot en Wim Quint, tot 27 mei schilderijen en gouaches van Niels Hamel. Met hem denken we direct I aan Frankot, Sierhuis, efl Bierma.n die hier ook optraden. Er is iets van een be paalde school op het moment in Amster- I dam, waarin het duidelijk eigene van de HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging 8.00 schilders zich een beetje verliest. Bier- Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw 9.35 Wa- man innnrip hot nprvnnnliilre in ioHor ao terst 9'40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters man toonae net persoonlijke in ïeaer ge- I0 15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Gram. 10.35 staatsie- val nog het meest en zeker in zijn aquarel- bezoek 11.05 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 1150 len en tekeningen. Bij Niels Hamel mis I Volaanvooruit, lezing. 12.00 Middagklok - nood- ju het I klok. 12.04 Ben je zestig? 12.30 Land- en tuinb - 1 meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws 13.15 tm unam CTcnrrnv 1 Zonnewijzer 13.20 Platennieuws. 13.40 Lichte muz. IN rihji olLDLLIJK MUSGUm IS tot I 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor de plattelandsvrou- 22 mei werk te zien van de groep Fugare. wen. 14.45 Gevar progr. 16 00 Voor de zieken, bestaande uit kunstenaars uit Den Haag i6'30,?if.kï(llof 17 00 Voor de ieusd 17.40 Beurs en naaste omgeving. Naast wat met een te groot woord Amsterdamse School ge- I8.00 Lichte muziek 18.30 Voor de jeugd. 19.00 noemd zou kunnen worden zou hier van I Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. ppn nieuwe Hauece school eesnroken It.in 2025 Ronde van Nederland. 20.30 Las Casas voor een nieuwe «aagse scnooi gesproken kun- KaiPel de vijfde, hoorsp. 22.10 Gram. 22.25 Boek- nen worden. De Hagenaars onderscheiden bespr. 22.30 Nieuws. 22 40 Gehuwd en ongehuwd, zich door een mooiere verzorging van hun '«zing 22.55 Cabaret. 23.25 Gram. 23.55—24.00 Nws werk' Uoewel niet gezegd kan worden dat „ILVersum 11. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. zij geaffecteerd spreken, kan wel gezegd 8.00—24.00 AVRO. worden dat de Amsterdammers het ruwer, I soms wel eens wat platter zeggen. Verschil- vgfg°i5lNteSJÏ'ffi lende der hier vertegenwoordigde Hage- Gram. 9.00 Gv™ voor de vrouw. 9.10 De groen- naars hebben niet meer te vertellen dan teman. 9 15 Gram 9.40 Morgenwijding 9.55 Een de Amsterdammers. Rijper zijn echter ze- I X00r het geestelijk leven, lezing. 10.00 Gram. ker een Van Heel en een Nanninsa sterk i°50 Yoor 1,™eïters' 1100 Pianospel. 11 15 Voor e en eerl "onninga, sterk 1 de zieken. 12.00 Zang en piano. 12.20 Regerlngs- ïs de beeldhouwer Van de Nahmer en in- uitz.: Uitzend, voor de landbouw. 12.30 Land- en trigerend Aart v.d. IJssel met zijn plas- tuinbouwmeded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws, ticken en tekpninvcn ber' en betrnsber 13.30 Lichte muz. 14.00 Gram. tieken en tekeningen. ,4 40 Schooiradio 15 00 Voor de vrouw. 15 30 Pia. mr-vm nrsm u norecital. 16.00 Het continent van de dollar, le- TOT DEZELFDE datum IS in het mu- zing. 16.15 Gram 16.30 Voor de jeugd 17.20 De seurn werk te zien van de Franse schil- I dierenwereld en wij. praatje. 17.30 Amateursprogr. der en componist Henri Nouveau. Tot 29 !2 22 mei exposeert men daar ook werk van de Duitse en in Zwitserland levende schil deres Gisela Andersch. Het meeste zegt mij toch Nouveau, die, ook dat gebeurt toch nog steeds in Frankrijk, pas na de dood de eer krijgt, die hem toekomt. Men kan hem wel enigszins vergelijken met een Klee. Ook hij toont zich onderzoeker en experimentator met een die van Klee gelijke, en soms nog grotere gevoeligheid. Amsterdamse Kunstraad. Burgemeester :n Wethouders van Amsterdam hebben tot 1 voorzitter van de Amsterdamse Kunstraad met ingang van 1 juni 1961 de heer mr. B. A. van Schaik benoemd. De heer Van Schaik volgt in deze functie de heer mr. A. de Roos, wethouder voor de kunstzaken op. Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Lichte muz. 19 00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Dansmuz. 19.45 Act. 20.00 Nieuws. 20.05 Wiener Café, operette. 22.45 Nieuws en beursber. v. New York. 23.00 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Omr.ork. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12,50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Muziek v. blaasinstrum 14.00 Schoolradioa 15.45 Kamermuz. 16.00 Beursber. 16.06 Duitse les. 16.21 Gram. 16.30 Lichte muz. 17.00 Nieuws. 17.15 Ka mermuziek. 17.40 Boekbespr. 17.50 Voor de jeugd 18.20 Voor de soldaten 18.50 Sportkron 19.00 Ber. 19.40 Schoolwedstr 19.50 Lezing 20.00 Hoorspel. 21.15 Amus.muz 21.30 Jazzmuz. 22.00 Nieuws 22 15 Kamermuziek. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20 20 Camera, gespr. 20.40 Jazzmuz. 21.05 Filmdocumen taire. 21.35 TV-portret. 21.55 Sportpraatje. 22.15 Epiloog. VOOR DINSDAG NTS 20 00 Journ 20.20 Filmdocumentaire 20 40 -22.15 Speelfilm.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4