Drie referaten op eerste dag van
kinder- en jeugdboekencongres
Zonnend Nederland
ontdekt Navix Sun-Foam!
HOPEN
3 JUNI
CAMERA
INRUIL
ACTIE
Alphqnaar
Record-bruin in record-tijd!
De Plankeniers
Jubileumopvoering door de Johez
Operettevereniging in Haarlem
Revue ,,'t Is alles koek en ui" bij
jubileumfeest Mater Amabilisschool
A A nKOtiD/G/nCEfi eh BESCHOUWINGEN
UW OUDE FOTOTOESTEL
IS 7.50, 10.-of
15.- waard!
DONDERDAG 18 MEI If/61
21
In Tropeninstituut te Amsterdam
Heel weinig NAVIX SUN-FOAM
is voldoende voor heel veel zon!
Prof. Bomhoff: „Moeilijk
bepaalbare grenzen"
Inlichtingen bij uw fotohandelaar
A mateurtoneel
Speelgroep van Jeugd en
Muziek concerteerde
P. Zwaanswijk
Leerlingenuitvoering van
Haarlems Muziekinstituut
De negen Muzen
Kent gij het land
(en taal)?
Portret van Ko van Dijk
in O.K en W.-opdracht
Brussels Kamertoneel
naar Nederland
Westduitse televisie'
maatschappij opgeheven
Het Britse lijnensysteem
Russische televisiemast
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
Het kinder- en jeugdboekencongres 1961, dat vandaag en morgen in het Koninklijk
Instituut voor de Tropen te Amsterdam wordt gehouden, is vanochtend geopend door
de voorzitter der commissie voor de Collectieve Propaganda van het Nederlandse
Boek, de heer G. Lubberhuizen. De aanleiding voor de C.P.N.B. om een congres over
dit onderwerp te organiseren is dat zeer veel groepen zich met het kinderboek bezig
houden en er vele, soms strijdige opvattingen bestaan, die het bijzonder moeilijk
maken de situatie van het kinderboek juist te zien en het peil er van te verhogen.
Aan het congres nemen ongeveer 200 leeszaalmedewerkers, schrijvers, illustratoren
van kinderboeken, uitgevers, boekhandelaren, recensenten, leerkrachten, psycho
logen deel.
Advertentie
U wilt zo snel mogelijk een mooie bruine
tint hebben, een gave huid, sprankelend van
gezondheid. Dat kanThans is OOK in
Nederland het fantastische NAVIX SUN-
FOAM verkrijgbaar, waarmee U in record
tijd record-bruin wordt. Neem NAVIX
SUN-FOAM mee wanneer U gaat zonnen
op het strand, in het zwembad of op de
heide. NAVIX SUN-FOAM laat de zon U
zoveel sneller bruinen! En... zéér voordelig.
NAVIX SUN-FOAM is een SCHUIM dat
U héél zuinig kunt uitsmeren en verwaait
bij het opbrengen niet met de wind. De huid
met de beschermende NAVIX SUN-FOAM
(sterk geconcentreerd lanoline extract en
hoog siliconengehalte) is koel en fris. De
bescherming is geen plakkerige laag, maar
zit in de huid, zodat U zich veel prettiger
voelt, en er veel charmanter uitziet. Waar
U ook gaat zonnen (dus ook in Uw eigen
tuin): zorg ervoor, dat U NAVIX SUN-
FOAM bij de hand hebt.
„Hardop denken over jeugdboeken" was
het onderwerp van de eerste referent,
prof. dr. J. G. Bomhoff, hoogleraar in de
algemene literatuurwetenschap aan de
Rijksuniversiteit te Leiden. Uitgangspunt
vanelke beschouwing over jeugdlitera
tuur zou volgens deze inleider moeten zijn
het dubbele feit dat ten eerste het kinder
boek ontstaat wanneer de orale litteratuur
verstoord is en ten tweede dat het jeugd
boek niet alleen inleidt tot maar ook be
hoort bij het domein der litteratuur, zodat
de misvatting dat deze litteratuur ook
„litterair" gewaardeed zou moeten wor
den heel begrijpelijk is. Dit te meer daar
de grenzen tussen jeugdlitteratuur en de
overige litteratuur uiterst vloeiend zijn.
Lezen kan voor kinderen een aantrekkelij
ke ontspanning zijn, maar de verantwoor
delijke opvoeder ziet tegelijkertijd in de
jeugdlectuur een uitgelezen opvoedings
middel. Deze situatie voert volgens de
Anne de Vries
spreker licht tot tegenstrijdige eisen. De
opvoeder van het jeugdboek moet aller
eerst eisen dat het bijdraagt tot de op
bouw van het waardenrijk en dat het de
wereld der kinderlijke verbeelding helpt
ontwerpen en verrijken. Al is het zo dat
de huidige nationale produktie van jeugd
boeken geen reden tot juichen heeft, zo
besloot prof. Bomhoff, een feit is, dat in
temationaal gezien er een rijk geschakeer
de jeugdlitteratuur bestaat. Allereerste
taak der volwassenen is dus dat deze boe
ken ter beschikking blijven voor heel de
jeugd en zodoende mede inleiden tot om
gang met de litteratuur van volwassenen
voor volwassenen.
Anne de Vries
In de middagzitting hield de schrijver
Anne de Vries een referaat over „Het
peil van onze kinderlitteratuur". Er is
volgens hem geen wezenlijk verschil in
litterair opzicht tussen het goede kinder
boek en de roman voor volwassenen: bei
de willen een stuk leven tekenen, zo sug
gestief, dat de lezer erin gelooft. De
schrijver voor de jeugd moet echter een
voudiger taal schrijven naarmate het kind
waarvoor hij schrijft jonger is. Ook kun
nen niet alle levensgebieden voor het kind
worden opgesteld. De schrijver voor de
jeugd heeft echter voor, dat hij schrijft
voor de hele kinderwereld en dat in zijn
publiek de massamens met zijn bedorven
doorsnee-smaak zich nog niet gevormd
heeft, aldus de heer De Vries. De karak-
tervormende invloed van het goede jeugd
boek is belangrijk nu het gezin niet meer
de morele draagkracht heeft van vroeger.
„We moeten meer boeken hebben die
van een ideaal uit zijn geschreven. Boe
ken, die alleen maar verstrooiing geven,
hebben we voldoende verstrooiing
geeft het leven genoeg door radio, film
en televisie". Een verdieping van de be
langstelling voor dit litterair op peil staan
de, opvoedende kinderboek acht de spre-
Twee prijsvragen ter herdenking
van Henriëtte Roland Holst
De Henriëtte Roland Holst-stichting heeft
besloten, twee prijsvragen uit te schrijven,
die elk zullen worden beloond met een
prijs van 1000 beschikbaar gesteld door
de n.v. „De Arbeiderspers". Het onder
werp van de eerste prijsvraag, een gra
fisch werk, is het kind in de grafiek. De
jury bestaat uit Aart van Dobbenborgh,
Cees Bolding en Johan Schwencke. De
tweede prijsvraag heeft tot onderwerp een
radio-hoorspel of een televisiespel, waar
uit een sociale bewogenheid moet spreken,
dat reeds in 1958, 1959 of 1960 uitgezonden
is. Juryleden zijn mevrouw Hella Haasse
en de heren P. Beishuizen, H. Schaafs-
ma, Kees van Iersel, David Koning en W.
G. van Maanen.
Kunstveiling. Paul Brandt zal op 6, 7 en
8 juni in de zalen van „Arti et Amicitiae"
te Amsterdam een veiling houden van
kunstvoorwerpen uit de nalatenschappen
van barones E. L. Baud-Van Riemsdijk en
van mevrouw J. G. Verkoren-Kerber, uit
de verzameling van M. - W. van Linden
Tol en verscheidene andere collecties. Tot
de te veilen stukken behoren werken van
Albert Cuyp, Jan van G.oyen, Andreas
Schelfhout, Vermeer, Avercamp. Schotel,
Frans Hals, Van der Helst, F. en W. van
Mieris, Honthorst; voorts werken van
Breitner, Louis Apol, Th. de Bock, Jozef en
Is. Israëls, Maris, Mauve, Jan Sluyter;
etsen en tekeningen van Chagall, Picasso,
Karei Appel, Desnoyer, en anderen.
ker hard nodig en eveneens het scheppen
van mogelijkheden tot deskundige selec
tie. Dit kan zijns inziens niet zonder we
tenschappelijk gerichte studie van het kin
derboek, waarin ons land tot nu toe een
belangrijke achterstand heeft.
Prof. Perquin
„De jeugdige en het „serieuze" boek"
was het onderwerp van de derde referent,
prof. dr. N. C. A. Perquin, hoogleraar in
de pedagogie en pedagogische psycholo
gie ten behoeve van de leraarsopleiding
aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Voor
de auteurs van kinder- en jeugdboeken is
het schrijven een ernstige zaak, zo begon
de spreker. Voor -jonge lezertjes moet het
verhaal voldoen aan hun meest elemen
taire grondbehoeften, namelijk aan die
van veiligheid en geborgenheid. Na deze
periode èaan de kinderen zich met hun
werkelijkheid bezig houden. Zij identifice
ren zich met hun leeftijdsgenoten. Hun
wereld wordt verruimd door het binnen
treden in het leefmilieu van anderen. Het
grote gevaar is nu, volgens prof. Perquin,
dat de auteurs zich houden aan een onge
nuanceerde oppervlakkigheid zonder diep
te-perspectief en zonder scherpe tekening
van het ruimte-beeld. Vervolgens komt de
tijd, zo vervolgde de hoogleraar, waarin
het avontuur een verleiding wordt, voor
jongens en ook voor meisjes. Het gevoel
van stand te kunnen houden in gevaren en
verwikkelingen, zij het slechts door de
kracht van de gedachte en fantasie, vol
doet aan diepe behoeften.
Deze tendentie der jeugdigen benutten
nu would-be-schrijvers om hen te overla
den met eindeloze herhalingen van dezelf
de of nagenoeg dezelfde gebeurtenissen,
in onduidelijke en nietszeggende situatie
tekeningen vervat, met vage gestalten
vervuld, zonder zinrijke ontwikkeling van
spanningsmomenten. In de ergste vorm
vindt men dit in strips.
Wanneer de jeugdigen behoefte gaan
voelen aan volwassen helden is in guns
tige omstandigheden het niet ver meer
dat zij onder een „serieus boek" een boek
voor grote mensen verstaan. De reële pro
blematiek van het leven dringt zich aan
hen op. De overgang voltrekt zich, zodra
zij zich bij voorkeur bezig gaan houden
met de sexualite'it in de ruimste zin.
Jeugdboeken die deze kwestie gaan be
handelen zijn er, aldus spreker, nauwe
lijks. Trouwens, zodra zij zestien, zeven
tien jaar zijn willen deze jongeren op de
een of andere manier beleven wat de vol
wassenen beleven. Is dit ogenblik aange
broken dan is „censuur" voor jonge men
sen in dit tijdgewricht nauwelijks moge
lijk. Het enige afdoende middel om ver
rassingen te voorkomen is naar sprekers
mening een vertrouwensvolle relatie tot
de volwassenen. Aan het slot van zijn re
feraat ging prof. Perquin in op de grote
betekenis van schrijfsters en schrijvers,
die de jeugd „serieus" nemen.
Advertentie
De Johez Operetteveremging herdenkt
dit jaar haar vijftienjarige bestaan. Vanaf
de oprichting werd de vereniging muzikaal
geleid door de dirigent Joh. van 't Vlie. De
regisseur Jan Voogt is tien jaar aan de
„Johez-operette" verbonden. Om dit ver-
enigings-jubileum en de persoonlijke
jubilea te vieren heeft het gezelschap in de
Stadsschouwburg te Haarlem een opvoe
ring gegeven van de operette „Als de
kleine viooltjes bloeien" van de componist
Robert Stolz.
Dit muzikale theaterstuk van Stolz sluit
wat toneelsfeer betreft geheel aan bij de
oudere operettes en toneelstukken, die
studenten, kostschoolmeisjes en oud-stu
denten op de planken brachten om daar
de romantiek van het leven tot een tijde
lijke realiteit te maken. Ten dele staat ook
de muziek dicht bij die oudere, zo ver
trouwde voorbeelden. Maar een groot ge
deelte kan ondergebracht worden bij de
luchtige amusementsmuziek van onze tijd,
die in songs en films een plaats is gaan
innemen.
Veel diepgang heeft de operette van
Stolz niet. Zelfs voor de typering der rol
len is weinig karakteristieke bezieling
nodig, met uitzondering misschien van de
rol van de directrice van het meisjespen
sionaat. Maar plezier kan de opvoering van
het werk wel geven en dit is bij de ver
toning die Johez van de. operette gaf, wel
gebleken.
Met de opvoeringen van Wilfred Mas-
sey's blijspel „Pechvogels", dinsdag en
woensdag in het Hervormd Jeugdheuis aan
de Rembrandtlaan gegeven door de oud-
katholieke toneelvereniging „De Planke
niers" uit IJmuiden, is de toneelwedstrijd
van de sectie toneel van de Velser Gemeen
schap voor dit seizoen weer beëindigd. Dit
maal waren er slechts vier deelnemende
verenigingen, zodat de belangstelling voor
dit concours tanend lijkt. Het is misschien
wel eens interessant een onderzoek naar
deze verminderde animo in te stellen, ten
einde de oorzaak hiervan te kunnen aan
wijzen.
„De Plankeniers" heeft het voor ditmaal
in de luchtige sector gezocht, vandaar de
opvoering van het genoemde blijspel. De
auteur trachtte het publiek te amuseren
met de wederwaardigheden van de fami
lies Harrow en Ferrier, die er ieder voor
.zich heilig van zijn overtuigd hetzelfde huis
te hebben gehuurd. Zij nemen hier dan
ook beiden onvervaard hun intrek, met
het vaste voornemen zich door niets en
niemand te laten verdrijven. Een belang
rijk deel van de dialogen wordt ingenomen
door de wederzijdse pogingen elkaar dit
privilege te betwisten; waarbij het voor
naamste argument dan bestaat uit de da
tum, waarop de huur al of niet werd ver
zonden. De andere pijlen voor de boog van
de schrijver bestaan dan uit de gevolgen
van een logeerpartij door oma Parker,
waarbij zij door de familie nu niet be
paald voorkomend wordt bejegend. Het
publiek heeft deze woningperikelen onge
twijfeld met de nodige hilariteit gadege
slagen, maar dit lachsucces was ditkeer
toch niet de belangrijkste factor. Voor het
bepalen van de plaats op de ranglijst, is
de mening van de jury nu eenmaal van
doorslaggevende betekenis. De begrijpelij
ke nieuwsgierigheid behoeft echter niet
lang meer in toom te worden gehouden,
want reeds woensdag 31 mei zal deze in
het Hervormd Jeugdhuis aan de Rem
brandtlaan haar uitspraak bekendmaken.
Zoals reeds eerder bericht, wordt deze
avond ter opluistering door een centraal
gezelschap een opvoering gegeven van
Christopher Fry's toneelspel „Droom der
gevangenen".
Een bijeenkomst van de Haarlemse af
deling van „Jeugd en Muziek" in het
Jeugdgebouw aan de Kleverlaan bracht
de eerste kennismaking met een speel
groep, gevormd uit leden van deze afde
ling. Er werd een cyclus ten gehore ge
bracht die door de Haarlemse musicus Gé
Michels oorspronkelijk voor blokfluiten,
violen, solozang en koor was geschreven,
maar voor deze gelegenheid omgewerkt
was voor een uitgebreider ensemble.
Er konden nu, onder leiding van de compo
nist, zevenentwintig musicerende leden
aan de uitvoering meedoen, in een bezet
ting van vier dwarsfluiten, blokfluiten, een
hobo, een klarinet, piano, gitaar, accor
deon, violen, celli, plus een meisjeskoor
tje en een solostem (die als enige „gast
rol" vervuld werd door de alt Nel de
Boer). Er werd met grote toewijding ge
musiceerd, en over het algemeen kwam
alles er heel gaaf uit. Zelfs de blokfluiten
pasten zich verdienstelijk aan! De compo
sitie van Gé Michels is bijzonder geschikt
voor het doel, de melodiek roept soms
herinneringen op aan het oud-"Nederlandse
volkslied, de componist heeft zijn afwisse
ling meer gezocht in een eenvoudige poly
fonie en een sfeervolle vermenging van
de aanwezige klankkleuren, dan in harmo
nische verschuivingen die al gauw tot
moeilijkheden met de intonatie leiden. Een
werkingsvol besluit was het laatste deel
waarin het hele orkestje zich in een soort
cantate-stijl a la Bach beijvert, terwijl het
koor er een „echte" cantus firmus door-
heenzingt. Het is de bedoeling dat deze
speelgroep, die hiermee haar debuut
maakte, blijft voortbestaan. De heer Mi
chels deelde mee dat hij het op prijs zou
stellen als zich voor de volgende uitvoe
ring nog wat jonge violisten zouden aan
melden.
Na de pauze werden met aandacht nog
een drietal voordrachten van werkende le
den beluisterd: twee delen uit een Sonate
van Handel voor viool en piano, „Cordoba"
van Albeniz, en een vioolsonate van Vival
di. En tenslotte hoorde men enkele wer
ken van Liszt vertolkt door de Russische
pianist Swiatoslaw Richter. Maar dat was
via een grammofoonplaat.
Sas Bunge
FILM EN FILMWERELD
Volgend jaar zal op 11, 12 en 13 mei in
Den Bosch het tweede „Benelux filmfesti
val voor amateurs", worden gehouden. Het
draagt, evenals in 1960 het geval is ge
weest, het karakter van een wedstrijd,
waarin elke smalfilmer uit België Neder
land en Luxemburg kan deelnenem. De
films moeten betrekking hebben op het on
derwerp „Op reis" en moeten n a 1 janu
ari 1958 voltooid zijn.
De toeschouwers hebben volop kunnen
lachen om de vermakelijke gang van zaken
in het spel, om de situaties en om de grao-
pige uitbeelding der rollen. Men heeft
kunnen lachen om het spel van Rie Zwart
als de directrice, van Koos Weeteling als
de levenslustige oude ritmeester, van Paul
Steenbakker, Dick Bos en Harm Dissel
koen als de drie studenten. Prettig en vlot
waren de leerlingen van het pensionaat
met aan het hoofd Ank Schoenmaker, Liny
Wever en Mia de Haan. Simon Verstraeten
kon zich als Vader Katzensteg goed weren
en Corry Hooft was als Augusta en later
als Moeder Katzensteg uitstekend op naar
plaats. Lies Huysman was als haar dochter
Gustl een bewust meisje, dat wist wat zij
wilde en verder waren er nog andere
speelsters en spelers, die er voor zorgden
de indruk van eenheid van opvoering niet
te verstoren. Een orkest, gevormd door
leden van het Nederlandse openra-orkest
speelde de populaire wijsjes van Stolz met
pittig elan of met warme expressieve
klank. Johan van 't Vlie zorgde voor een
behoorlijk contact van dit orkest met koor
en solisten.
En tenslotte moet het ballet genoemd
worden, dat geïnstrueerd door Jan van
Hemert, voor aantrekkelijke intermezzo's
zorgde.
Reeds drieëndertig jaar bestaat aan
Haarlems Muziek Instituut de gewoonte
het cursusjaar in de zomermaanden te be
sluiten met een reeks leerlingenuitvoerin
gen. Voor dit jaar zijn acht uitvoeringen
vastgesteld, waarvan de eerste woensdag
avond in de Tuinzaal van het Gefneente-
lijk Concertgebouw in Haarlem werd ge
geven.
Pianoleerlingen van mejuffrouw W.
Doornebosch kwamen het eerst aan de
beurt. Zij speelden allerlei aardige in
structieve stukjes met titels, die de fan
tasie konden stimuleren. Een „Schlummer-
lied", stukjes over een „drummer-boy",
een draaimolen, vrolijke eendjes, een
eerste verdriet, wilde narcissen en woud
feeën lieten aan duidelijkheid de bedoeling
niets te wensen. Maar de typering van
„Beef-eaters" door de componist D. Gray
was toch wel een echt persoonlijke aan
gelegenheid. Later op de avond kwamen
nog meer leerlingen van dezelfde lerares.
Van de pianoleraar M. Coenraad ver
scheen eveneens een groep leerlingen op
het podium, die marsen en dansen speel
den of uitbeeldingen gaven van woeste
Indianen en logge olifanten.
Een leerling van de vioolleraar de heer J.
Vierveyzer en blokfluitleerlingen van de
heer Jac. Wildschu t kwamen eveneens
goed voor de dag. De klarinet was ook in
het programma opgenomen ter bespeling
door leerlingen van de heer J. Wildschut
en de heer T. v. d. Zwan. Twee trompet
leerlingen van Nico Hoogerwerf Jr. had
den werk gemaakt van moderne dans
muziek met het instuderen van „Livery
Stable Blues" en „Doctor Jazz". En accor
deon-leerlingen van de heer D. Vrugt
waren in dezelfde zin actief geweest met
een tango en met ,,'n Vrolijke bui".
Een goede beurt maakten een fluitiste,
een violiste en een pianiste met de voor
dracht van twee delen uit een trio van
Georg Philipp Telemann.
Het jeugdorkest van het ihstituut be
sloot de avond met toegewijde uitvoeringen
van een miniatuur-symfonie van J. An-
driessen en een Menuetto van W. A.
Mozart.
P. Zwaanswijk
Veiling. Op de van 30 mei tot en met
1 juni te houden veiling van Frederik
Muller en Cie te Amsterdam komen onder
meer werken van Breitner, Isaac en Jozef
Israëls. elk der drie gebroeders Maris. Van
Ostade en Jan Sluyters onder de hamer.
Dit lustrumfeest werd woensdagavond in
het Kennemer theater besloten met de op
voering van de revue ,,'t Is alles koek
en ui", speciaal voor deze gelegenheid
door Ben Heuer geschreven en door een
groot aantal leerlingen van de school met
flair en enthousiasme voor het voetlicht ge
bracht. Het gebruikelijk welkomstwoord
werd hier uitgesproken door de admini
strateur, de heer J. W. G. Reijkers, die tot
duidelijk merkbare wrevel van het pu
bliek, hiervoor ruim een half uur bleek
te hebben uitgetrokken. Hij ging dan ook
bijzonder uitvoerig in op de korte historie
van de Mater Amabilischool, waarbij een
even langdurig dankwoord werd gericht
aan het adres van het onderwijzend per
soneel en diverse officiële personen. Blijk
baar duurde deze toespraak ook de van
ongeduld trappelende spelers „achter" te
lang, zodat de woordenstroom ten slotte
met een luid muzikaal akkoord werd on
derbroken. Wellicht niet in alle opzichten
elegant, doch onder de gegeven omstandig
heden volkomen te verontschuldigen. Een
spreker dient nu eenmaal te begrijpen, dat
het publiek op dergelijke feestavonden in
de allereerste plaats op het programma
is afgekomen.
Dit programma was overigens bijzonder
geestig en dikwijls zelfs met een verras
sende originaliteit samengesteld. Ben
Heuer heeft in zijn revue ,,'t Is alles koek
en ui" een twintigtal taferelen onderge
bracht, rechtstreeks of zijdelings op dit
specifieke schoolleven betrekking hebben
de. Zo werd op een amusante wijze aan
schouwelijk gemaakt, hoe de wittebroods
weken van een jong paartje grondig kun
nen worden bedorven, wanneer de vrouwe
lijke helft voor haar huwelijk heeft ver
zuimd, zich op de Mater Amabilisschool
Zijn rubriek „Kent gij het land" wijdde
dokter van Egeraat gisteren aan de rand
stad Holland, waarbij hij ook inging op de
vraag welk gebied nu eigenlijk onder deze
veelgebruikte term begrepen moet worden.
Hij bleek een ruime opvatting te huldi
gen: zelfs Vianen en Alblasserdam moch
ten van de partij zijn. Als men eenmaal
door de zure appels van zijn gladde toon
en de overladen voordracht heen heeft ge
beten, moet men toch telkens weer erken
nen dat van Egeraat een knap prater is
die altijd een goede greep op zijn onder
werp behoudt en in korte tijd zowel het
geheel als enkele tekenende details tot hun
recht doet komen. De wat versleten grap
jes vormen niet zijn sterkste punt en de
vraag mag gesteld worden of de enkele
rustige plekjes die deze toeristen-kampioen
ons nog kon noemen, na zo'n uitzending
nog wel begenadigd en stil kunnen blijven.
Aan de vrije nieuwsgaring van de heer
Jim Backus geven wij ons langzamerhand
geheel gewonnen. In deze serie televisie
films doet men met betrekkelijk eenvou
dige middelen heel leuke dingen. Er wor
den een paar mooie types in klucht-situa
ties die er niet om liegen door formidabe
le acteur-prestaties overeind gehouden.
Aan het programma „Chansons, songs
of liedjes" was door de VARA kennelijk
zeer veel voorbereidende zorg besteed.
Men ging in op het door kijkers opgewor
pen probleem of er door de televisie niet
te veel buitenlandse teksten te horen zijn.
Voor ieder zinnig mens staat van te voren
vast wat het antwoord hierop zal zijn. Uit
de veelheid van meningen kwam dan ook
wel naar voren dat het vertaalwerk vaak
wel heel lastig, maar zelden onmogelijk,
en bijna altijd de moeite waard is. De
beide vaak gehoorde extreme meningen,
enerzijds dat alles vertaald moet worden,
anderzijds dat het Nederlands een onge
schikte taal voor liedjes zou zijn, werden
wel weer verkondigd maar klonken als
steeds vrij onzinnig. Het geheel leverde
een boeiend, levendig en soms ook wel
geestig programma op, waarvoor de sa
menstellers en ook gastvrouwe Netty Ro-
senfeld alle lof verdienen.
Beeldschermer
de moeilijke kookkunst eigen te maken.
Echte revue was ook de kostelijke scène
over de vier spoken, die minister Cals in
zijn nachtrust komen storen, omdat Bever
wijk nog altijd niet over een eigen school
gebouw voor dit onderwijs beschikt. Ande
re succesvolle tafereeltjes behandelden de
babyverzorging, de kunst van het vrijen
en het conservatisme van sommige ouders.
Dit alles werd afgewisseld met enige le
vendige balletjes en de frisse zang van
een meisjeskoor, dat telkens voor wellui
dende divertissementen zorgde. Deze on
derdelen stonden respectievelijk onder lei
ding van mevrouw Gré Bolhoven en de
heer H. C. van Kuyeren. Bovendien ont
braken de fleurige kostuums evenmin als
de opmerkelijk originele decors, waardoor
de heer J. Stam en een aantal leerlingen
van de katholieke levensschool voor jon
gens „Dr. Ariëns", zich bekwame ver
vaardigers van zetstukken toonden. Als ge
heel een bijzonder geslaagde revuevoor
stelling, een dergelijk jubileum in alle op
zichten waardig. Tot laat in de avond heeft
het publiek zich er kostelijk mee geamu
seerd.
De Amsterdamse schilder Arie Kater
heeft in opdracht van de staatssecretaris
van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen
mr. Y. Scholten, een portret vervaardigd
van de toneelspeler Ko van Dijk in diens
rol van Danton in „Danton's Dood" van
Georg Büchner.
Het Brusselse kamertoneelgezelschap
„Toneel Vandaag", dat vorig jaar in de
Belgische hoofdstad het internationale
avantgarde toneelfestival organiseerde
waaraan ook de Nederlandse toneelgroep
„Test" deelnam, zal eind volgende week
een drietal voorstellingen in Nederland
geven van Robert Pinget's „De dode brief"
(lettre morte).
Dit stuk waarmee „Toneel Vandaag"
vorige maand in het Paleis voor Schone
Kunsten te Brussel veel succes oogstte,
wordt geregisseerd door Raf Reymen en
Rudi van Vlaenderen. Suzanne Juchtmans,
Alex Wilequet, Jan Pere en Rudi van
Vlaenderen spelen er in mee.
De drie voorstellingen in Nederland
woden gepresenteerd door het Nederlands
Centrum van het Internationaal Theater
Instituut en hebben respectievelijk plaats
op vrijdagavond 26 mei in het Hypokri-
terion Theater te Amsterdam onder auspi
ciën van de toneelgroep Puck, op zater
dagmiddag 27 mei in „Het Paradijs"
(Koninklijke Schouwburg) in Den Haag
onder auspiciën van de Werkgroep Haag-
sche Comedie en op zondagmiddag 28 mei
in het repetitielokaal van het Rotterdams
Toneel
De Westduitse Onafhankelijke Televisie
maatschappij een geesteskind van bonds
kanselier Adenauer heeft haar 450 werk
nemers per 30 juni ontslag aangezegd, op
last van het Westduitse kabinet.
De maatschappij, die aan programma's
werkte met speling tot vier maanden in
de toekomst, heeft in werkelijkheid geen
minuut uitgezonden. Het Duitse constitu
tionele hof in Karlsruhe beschikte in fe
bruari van dit jaar, dat televisie een
„culturele aangelegenheid" is en daarom
alleen door de „lander" te exploiteren.
De British Broadcasting Corporation zal
binnenkort een begin maken met experi
mentele uitzendingen met het 625-lijnen-
stelsel, dat een scherper beeld oplevert.
Het experiment zal ook kleurentelevisie
omvatten. De B.B C. heeft al enige tijd
experimentele kleurentelevisie over het
405-lijnensysteem uitgezonden, dat thans
ook gebruikt wordt voor de uitzendingen
in zwart-wit. De B.B.C. is van mening dat
de kijkers het beste worden gediend met
het 625-systeem.
In Moskou is men begonnen aan wat de
hoogste televisietoren ter wereld zal wor
den 520 m met een restaurant op
350 m hoogte.
Advertentie
KRUISWEG 47-49f HAARLEM
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.30 Een woord
voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nws. 8.15 Radio
krant. 8.35 Gram. 900 Voor de zieken. 9.35 Water
standen. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15
Morgendienst. 10.45 Zangrecital. 11.15 Voor de
oudere luisteraars. 12.00 Gram. 12.30 Land- en
tuinbouw, meded. 12.33 Orgelspel. 12.48 Gram.
of act. 12.53 Staatsiebezoek. 13.00 Nws. 13.15
Promenadeork. en zang 14.05 Schoolradio. 14.25
Radiofilharm. ork. 15.20 Gram. 15.40 Vocaal ens.
16.00 Vraaggesprek over de tuinbouw 16.15
Oude muziek. 16.45 Gram. 17.00 Voordracht. 17.20
Kamermuziek. 17.40 Beursberichten. 17.45 Gram.
18.00 Fanfaremuziek. 18.20 De Hangmat. 18.50
Regeringsuizending: Voor de middenstand. 19.00
Nws. en weerber. 19.10 Op de man af, praatje.
19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz
20.15 Gevar. progr. 21.30 Geestelijke liederen. 22.00
ue Ronde Lutherse Kerk te Amsterdam, gespt
22.15 Gram. 22.30 Nws. en SOS-ber. 22.40 Wijd
als de wereld, lezingen. 23.05 Gram. 23.55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO.
21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00
VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00
Nws. 8.18 Gram. 9.00 Gym voor de vrouw. 9.30
Gram. 9.40 Schoolradio VPRO: 10.00 Dit en het
andere, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Gram. 10.30 Lichte muz. 11.00 Voor de
kleuters. 11.15 Viool en piano. 11.40 Orgelspel.
AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.
Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinb.
meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Openlucht
klanken. 13.00 Nws. meded. en beursberichten.
13.30 Metropele-ork. 14.00 Fluit enpiano. 14.20
Boekbespr. voor de jeugd. 14.40 Kinderkoor. 15.00
Levend verleden, lezing. 15.30 Gevar. muziek.
VARA: 16.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis,
muzikale lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Gram.
17.25 Roemeens ork. 17.50 Act. 18.00 Nws. 18.15
Pol. lezing. 18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op
de i, praatje. 19.00 Voor de kind. 19.10 Kinder
koor. VPRO: 19.30 De stad nu, lezing. 19.45 VPRO-
nws. 20.00 Nws. 20.05 Boekbespr. 20.10 Toneel
premières. 20.20 Kamermuz. 20.35 Honderd jaar
modernisme. lezing. 20.50 Scholen-Benelux,
lezing. VARA: 21.00 Spaanse Zigeunermuziek.
21.25 Ronde van Nederland. 21.30 Klankbeeld
over Sneek. 22.15 Buitenlands weekoverzicht.
22.30 Nws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gespr.
VARA: 23.00 Soc nws. in Esperanto. 23.10 Ver
gelijkenderwijs, muzikaal gespr. 23.55—24.00 Nws.
BRUSSEL 324 meter
12.00 Nws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Lichte muziek. 12.50 Koersen. 13.00 Nws. 13.15
Gram. 13.30 en 13.45 Gram. 14.00 Schoolradio.
14.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.15 Kamermuziek.
16.45 Gram. 17.00 Nws. 17.15 Gram. 17.45 Duitse
les. 18.00 Pianorecital. 18.10 Voordracht. 18.20
Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nws.
19.40 Schoolwedstr. 20.00 Ork. eocert. 21.30 Ka
mermuziek. 22.00 Nws. 22.15 Jazzmuz. 22.55—23.00
Nws.
DONDERDAG
NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 In woord en
beeld. 20.30 Documentair programma. 20 45 Kunst
kroniek. 21.10 Zwarte kant, toneelstuk Daarna:
NTS: Staatsiebezoek Bondspresident van Oosten
rijk. Daarna: Ronde van Nederland.
VRIJDAG
NTS: Weekjoumaal en weeroverzicht. AVRO:
20.30 De toestand in de wereld, lezing. 20.45 TV-
kroniek. 21.15 Gevar. programma. 22.05 Met het
oog op.... NTS: 22.15 Staatsiebezoek Bonds
president van Oostenrijk. Daarna: Ronde van
Nederland.
De jubileumfeesten, ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de katholieke
stichting voor Mater Amabilis Scholen in Beverwijk en omgeving, werden ingeleid
met een bijzonder druk bezochte receptie in het Statenhuis. Hier werd onder meer
het woord gevoerd door de landelijke directeur, drs. H. J. Penders, die daarbij uitging
van het standpunt, dat het vormingswerk onder de jeugdige werknemers steeds meer
een eigen plaats in de huidige sociale structuur gaat innemen. Door de voortschrijden
de industrialisatie, zoals dit zeer zeker in de IJmond het geval is, komen naast de
economische, ook de sociale facetten van dit alles sterk naar voren. Gelukkig beseft
de overheid dit volgens spreker eveneens en is er enige tekening gekomen in de taak,
welke dit onderwijs zich heeft gesteld. De activiteiten van het vormingswerk moeten
zich aldus in het bijzonder richten op industrie en bedrijfsleven, omdat het een nood
zakelijke aanvulling kan zijn op de sociale vorming, welke de jonge werknemer in
de arbeidssfeer ondergaat. Uit dit alles concludeerde spreker tenslotte, dat samen
werking in deze onmisbaar is gebleken.
i