Afscheid van het Amsterdams Ballet
en Mascha ter Weeme's levenswerk
N!
Collegium Musicum uit Bremen
met blokfluiten en gamba's
Festival van Cannes geen mislukking
II
Misdadigheid opnieuw
gestegen in Amerika
Eén Lutherse kerk in V.S.
Joan Davis overleden
Directeur van Provinciale
Planologische Dienst
Mefkproduktie zal dit
jaar met 2,5 stijgen
Regisseur Peter Sjarov
koninklijk onderscheiden
CHlEfl
WOENSDAG 24 MEI 1961
9
Opdracht voor Haarlemse
componist Jan Mul
Pocketboekenserie over
b-wetenschappen
De kerkorganist en zijn
salariëring
OP VERZOEK VAN DUIZENDEN NU OPNIEUW DE^
BIJ
F 1.25 20 MERKJES
1 KUSSENSLOOP OF
2 FLEURIGE THEEDOEKEN
Jan Koomen
Paul Huf opgenomen
in Boerhaavekliniek
Kerkelijk nieuws
Harpenconcert voor t.v.
De radio geeft donderdag
T elevisie programma
AFGEZIEN VAN ééN HERHALING in Utrecht is de dinsdagavond in de hoofdstad
gegeven voorstelling van een grotendeels nieuw programma de laatste gelegenheid
geweest, waarbij het Amsterdams Ballet optrad in de samenstelling die door samen
voeging van het Ballet der Lage Landen en het Ballet van de Nederlandse Opera
werd verkregen. Het is nog niet met zekerheid te zeggen, welke formatie hiervoor in
de plaats zal treden. Weliswaar heeft intendant Hans Tobi een groot aantal dansers
en danseressen in afwachting van de subsidieverlening een voorlopig contract aan
geboden, maar intussen begint het er meer en meer op te lijken dat eindelijk ook het
Amsterdamse gemeentebestuur voor de regeringsplannen tot concentratie gaat voelen,
zij het dat men het over de vorm daarvan wel niet snel eens zal worden.
EéN DING is zeker: aan de vijftien
jarige fase van het levenswerk van
Mascha ter Weeme is thans een einde
gekomen. Voor haar bijdragen tot de
vestiging van een balletcultuur in ons
land en haar energieke inspanning tot
de verbreiding daarvan, in menig op
zicht pioniersarbeid te noemen, past op
deze plaats en op dit moment een woord
van buitengewone erkentelijkheid.
EEN VAN HAAR VROEGERE mededi
recteuren, Pieter van der Sloot, die ook
geruime tijd deel van het gewezen Ballet
Recital van Sonia Gaskell heeft uitgemaakt
staat sinds jaren in Italië aan het hoofd
van een eigen gezelschap. Kort geleden is
hij weer eens in zijn vaderland terugge
weest, ditkeer om het repertoire van het
Amsterdams Ballet met zijn „Suite Ro
ma" op de gelijknamige compositie van
Georges Bizet te verrijken. Het is een
luchtig en doorgaans elegant divertisse
ment, door zijn compagnon Vittorio Rossi
zeer behoorlijk aangekleed. Men kon vast
stellen, dat Pieter van der Sloot vaktech
nisch een vrij aanzienlijke ontwikkeling
heeft doorgemaakt. Compositorisch is dit
oppervlakkige werk echter allerminst in
teressant. Ten gunstigste kan men het ken
schetsen als een revue met speels gebruik
van lege vormen en simplistisch gestileer
de pantomime door iemand, die gewend is
te denken in danstermen voor een klein
ensemble. Van de solisten gebruikte Ben
de Rochemont beheerst de beste kansen.
De Saltarello aan het slot gaf Angela Bay-
ley voor haar terugkeer naar Engeland
royaal gelegenheid met enkele van haar
specialiteiten haar afscheid van het Neder
landse publiek te vieren. In engere kring
heeft zij een voortvarend aandeel geno
men in de voorbeeldige opvoering van het
executieve niveau (om een toepasselijk
anglicisme te gebruiken).
JACK CARTER'S PARABEL „De Ont
goochelden" op muziek van Sjostakowitsj
vormde het tweede programmanummer.
Na de pauze werd als première Leonide
Massine's vrolijke paradestuk „Le beau
Danube" voor het voetlicht gebracht, zo
wel voor dansers als toeschouwers een we
zenlijke aanwinst van het repertoire. Dat
het hoe dan ook opnieuw ingestudeerd zal
moeten worden, als men het voor Neder
land wil behouden, kan nauwelijks gelden
als een bezwaar voor wie de ontoereikende
vertoning heeft bijgewoond. Deze specta
culaire aaneenschakeling van zwierige, ko
mische en sentimentele taferelen in het
Wenen van de meeslepende romantiek op
allerlei door Roger Désormière gearran
geerde walsen en polka's van Johan
Johan Wagenaarstichting
Het bestuur van de Johan-Wagenaar
stichting in Den Haag heeft besloten aan
de volgende componisten een opdracht te
verleyen: Jan Mul te Haarlem, voor een
werk voor piano a quatre mains met bege
leiding van klein orkest. De tijdsduur zal
15 a 20 minuten bedragen.
Marius Monnikendam in Den Haag, voor
een sonate voor orgel met een tijdsduur
van ongeveer 15 minuten.
Jan Felderhof te Bussum, voor een sin-
fonietta voor amateursymfonie-orkest,
duur ongeveer 20 minuten.
Louis Toebosch te Breda, voor een koor
werk a capella op een tekst naar eigen
keuze, waarvan de duur ongeveer 10 mi
nuten zal bedragen.
Dit najaar brengt A. W. Bruna en Zn.
Uitgeversmaatschappij n.v. te Utrecht een
serie academische pocketboeken op de
markt. In deze reeks zullen deskundigen
onderwerpen op het gebied der zogenaam
de b-wetenschappen: geneeskunde, biolo
gie, farmacie, geologie, enzovoorts behan
delen op een wijze, die voor de leek met
middelbare schoolopleiding of gerichte
vakkennis de mogelijkheid schept op dit
gebied meer kennis en een grondiger in
zicht op te doen dan uit populaire beschou
wingen in dag- of weekbladen, of uit al te
summiere artikelen in een encyclopedie te
putten is.
De eerste vijf boekjes van de nieuwe se
rie zullen aan medische onderwerpen ge
wijd zijn. Zo zal van de hand van G. J.
van Andel, stralingsarts der Rijksuniversi
teit te Utrecht, een boekje verschijnen on
der de titel „Diagnostisch gebruik van ra
dio-isotopen". Het tweede werkje in deze
reeks is van dr. J. J. R. Houtzagers:
„Suikerziekte en haar behandeling door
middel van tabletten". Het derde, geschre
ven door drie deskundigen: dr. J. J. R.
Houtzagers, M. J. van de Velde en prof.
dr. P. Sorgdrager, behandelt de water- en
zouthuishouding van het menselijk li
chaam. Van de hand van K. Put, inter
nist aan het Academisch Ziekenhuis te
Utrecht, verschijnt voorts een studie ge
titeld „Bloedtransfusie en plasma-vervang-
middelen". Als vijfde in de serie zal dr.
J. Grashuis, directeur van de Schothorst
te Hoogland een studie wijden aan de
toepassing van hormonen bij het vee.
WASHINGTON (Reuter) Het Ameri
kaanse departement van Justitie deelt
mede, dat het aantal ernstige misdaden in
de Verenigde Staten in het eerste kwar
taal van dit jaar met tien percent is ge
stegen.
De directeur van de federale recherche,
Hoover, heeft de toestand „verontrustend"
genoemd.
Strauss vraagt een samengaan van elan
en finesse in snelle combinaties, die onbe
reikbaar waren voor de Amsterdamse dan
sers en danseressen, die nota bene zelfs
aan uithoudingsvermogen tekortkwamen.
Geen van de solisten kwam ook maar bij
benadering aan typering van de toch uiter
mate vluchtig geschetste rolfiguren toe. De
reden waarom Massine gemeend heeft de
felle ballerina Marga Nativo uit Italië te
moeten laten overkomen om als de Straat
danseres op te treden, valt buiten het be-
oordelingsveld van de criticus. Het naar
pastelschilderingen van Constantin Guys
gekopieerde decor werd jammer genoeg
ontsierd door een volstrekt misplaatst
witte manteau.
EéN DING HEEFT DEZE vertoning ons
nogmaals duidelijk voor ogen gesteld: wat
er ook met het Amsterdams Ballet gaat
gebeuren, nodig is in de eerste plaats een
ingrijpende verbetering van de training,
een verscherping van de discipline. Zo
slordig als er thans werd gewerkt, zou bij
iedere andere manifestatie van kunst als
ontoelaatbaar worden uitgefloten. Er was
voor het Noordhollands Philharmonisch
Orkest en dirigent Hans van den Hom-
bergh geen begeleiden aan.
Ruim zestig Nederlandse organisten zijn
in Groningen bijeen geweest op de 71ste
algemene jaarvergadering van de Neder
landse Organisten Vereniging. De stem
ming der vergadering werd overheerst
door de slechte sociale voorzieningen van
de protestantse organist in Nederland. De
heer Evert Westra, algemeen voorzitter,
beweerde zelf dat de toestand niet veel
beter is dan 100 jaar geleden. Aan het
einde van de vergadering werd een reso
lutie opgesteld met de volgende inhoud:
„De Nederlandse Organistenvereniging, in
algemene jaarvergadering te Groningen
bijeen, spreekt haar grote ontevredenheid
uit over de volstrekt ontoereikende sala
riëring en sociale voorziening welke de or
ganist in de protestantse kerken in het al
gemeen ten deel vallen. Zij meent dat een
en ander in geen verhouding staat tot de
vakbekwaamheid die voor de uitoefening
van het organistenschap is vereist en dat
de positie van de organist niet is meege
groeid met de toegenomen welvaart na de
tweede wereldoorlog".
Advertentie
badhanddoek
Radion
OF NAAR KEUZE
IN HET KOEN KUSERHUIS (het voormalig Burgerweeshuis) gaf het „Colle
gium Musicum St. Martini" uit Bremen voor de leden van de Vereniging voor
Huismuziek een concert op historische instrumenten. De groep, bestaande uit
twaalf instrumentalisten en vier zangers, staat onder leiding van Lothar Stöbel.
Het programma vermeldde componisten uit de Renaissance en uit de Barok.
Twee van de „Octo tonorum melodiae" melodieën over de acht kerktoonsoorten
van Thomas Stolzer (1450—1526) brachten de eerste kennismaking met het
ensemble van blokfluiten en gamba's.
DE BEZETTING van de blokfluiten, re-
naissance-instrumenten mgt wijde boring,
is die van een dubbelkwartet, terwijl ook
de gamba's een volledig „koor" vormen,
met discant-, tenor-, bariton-, en basgam-
ba. De klank van de strijkers is ijl en van
een matte doorschijnendheid, het musice
ren van de fluiten werd gekenmerkt c^oor
grote zuiverheid, lenige ritmiek en een zui
ver gevoel voor frasering. Het geheel
maakte de indruk dat hier met grote toe
wijding, maar ook in een geest van op
rechte bewondering voor de waarde van
deze oude muziek gewerkt werd. Hier was
méér aan de gang dan een hobby voor
archaïsche klanken, zoals bleek uit de in
getogen expressie waarvan enkele stukken
van Heinrich Isaac (1450-1517) doortrokken
waren.
BIJZONDER FRIS klonken de dansen
die Purcell componeerde bij de Midzomer-
nachtsdroom van Shakespeare. Indien de
blokfluit met zulk een gratie en gevoel
voor melodische lijn bespeeld wordt, is het
een volwaardig muziekinstrument, en niet
alleen een primitief hulpmiddel om kinde
ren het aap-noot-mies van de muziek bij
te brengen. Oorspronkelijk heeft Purcell
deze toneelmuziek voor strijkorkest ge
schreven; men hoorde dus een transcrip
tie „in retrograde" maar een kniesoor die
hierover zou vallen, bij zulke een levendi
ge en echt muzikale uitvoering. Minder
geestrijk klonk een suite voor vier gam-
ben van Marc-Antoine Charpentier, auteur
van kerkmuziek uit de tijd van Lodewijk
XIV die in de laatste tijd weer meer in
de belangstelling komt. Misschien dat ons
oor t.ezeer gewend is aan de genuanceerde
samenklank van het strijkkwartet om het
effen timbre van de oude knieviolen nog
te kunnen waarderen.
HET PROGRAMMA werd aangevuld
met madrigalen van Lassus en Johannes
Lupi, eveneens onder leiding van Lothar
Stöbel, die in het vocaal kwartet tevens
de contra-tenorpartij meezong. Enkele
nummers werden ontsierd door onzuiver
heden, en de vier stemmen waren niet al
tijd tot een geheel versmolten. Een mooi
staaltje van samenzang, met veel elan ten
beste gegeven, was „Je l'ayme bien" van
Lassus. Klaas Bolt, organist van de Grote
Kerk, zorgde voor een stijlvol intermezzo
met een uitvoering van een Suite van Do-
menico Zipoli op het door Christian Mül-
ler gebouwde kabinetorgel van het Koen
Kuserhuis.
Sas Bunge
Dr. Franklin Clark Fry, president van
de United Lutheran Church in de Verenig
de Staten, heeft in New York meegedeeld
dat een fusie is tot stand gekomen tussen
de United Lutheran Church en de Augus-
tana Lutheran Church, de Finnish Evan
gelical Lutheran Church of America en de
American Evangelical Lutheran Church.
De nieuwe ene Lutherse kerk van Ame
rika telt thans 3.200.000 leden.
CANNES. Zoals elk jaar en bij elk festival heeft men ook
nu bij het internationale filmfestival te Cannes vele stemmen
gehoord, die verkondigden, dat het weer helemaal niets was en
dat er niet voldoende films van uitzonderlijk formaat in verto
ning zijn gekomen. Met dat formaat doelden ze niet op de kwes
tie of de films voor breedscherm geschikt waren, maar natuur
lijk op artistieke kwaliteiten. Zag het er werkelijk zo slecht
uit?
Ik geloof, dat men, als men zo negatief over het festival oor
deelt, uitgaat van een verkeerde vooronderstelling, namelijk
dat de studio's voldoende films van uitzonderlijk formaat pro
duceren. Dat doen ze niet en wat er is moet bovendien over
verscheidene festivals verdeeld worden. Er kwamen niettemin
te Cannes verscheidene films in vertoning, die alleszins de
mceite waard waren en zelfs enkele meesterwerken. Dat ze niet
ieder konden bevredigen ligt voor de hand.
De te Cannes vertoonde films van formaat waren naar mijn
smaak de Franse film Une aussi longue Absence (Een ook zo
lange afwezigheid) van de jonge regisseur Henri Colpi, de
Spaanse film Viridiana van Luis Bunuel en de Poolse film
Moeder-overste der Engelen van Jerzy Kawalerowicz. Welnu,
die drie films werden alle hoog onderscheiden: de Spaanse en
de Franse kregen beide de Gouden Palm, d.w.z. de grote prijs,
en de Poolse verwierf een speciale prijs van de jury. De toe
kenning van de regieprijs aan de Russische film De jaren van
het vuur is in zoverre gerechtvaardigd, dat in ieder geval de
massascènes in die technisch verrassend knappe film een regie
prestatie van betekenis vormden.
Dat Sofia Loren zou worden onderscheiden als beste actrice
hing na de vertoning van La Ciociara in de lucht en hetzelfde
geldt voor de bekroning als beste acteur van de jonge Ameri
kaan Anthony Perkins voor zijn rol in Aimez-vous Brahms. Er
waren overigens véél uitstekende acteerprestaties in de festival
films, maar deze bekroningen waren stellig gerechtvaardigde
beslissingen van de jury, die ditmaal trouwens, anders dan
soortgelijke colleges in vorige jaren, in het algemeen gelukkig
was in haar beslissingen en deze dan ook bij de prijsuitreiking
telkens met een daverend applaus van het publiek onderstreept
zag. Er is bij die prijsuitreiking geen moment gefloten en als
men nu weet, dat sommigen zich op de slotavond plegen voor
te bereiden door de aanschaf van een fluitje, begrijpt men dat
dit wel iets zégt te Cannes!
Als een vuurwerk aan het slot was de laatste film van het
festival: Viridiana, een werk van Luis Bunuel, dat door Spanje
was ingezonden. Bunuel, die sinds Franco aan de macht kwam,
niet meer in zijn vaderland had gewerkt, is blijkbaar niet al
leen weer in genade aangenomen, maar men heeft daarbij ook
zijn geestelijke bagage geaccepteerd, hoewel die in het katho
lieke Spanje toch wel enigszins op contrabande moest lijken.
We zagen nu een film, waarvan de bedoelingen niet geheel
duidelijk waren, hoewel het er in ieder geval op leek, dat zij
het gewone leven, hard enwerkzaam, gericht op het maken
van winst, als het goede voorbeeld stelt tegenover de christe
lijke charitas, welke in dit verhaal een smadelijke nederlaag
lijdt.
De bedoelingen werden dus niet geheel duidelijk, het verhaal
is in elk geval hoogst bizar, maar Bunuel heeft in elke scène
getoond, dat hij een meester-cineast is, die zijn toeschouwers
kan fascineren. Elke scène is geladen met spanning en telkens
opnieuw wordt men getroffen door de kracht van de filmische
uitdrukkingsmiddelen zoals deze kunstenaar ze hanteert. Viri
diana is een vuurwerk van filmische invallen, met als hoogte
punt een woest feest van zwervers in het huis van hun weldoen
ster, als die een dag afwezig is. De festivaljury, die haar beslis
sing reeds min of meer in kannen en kruiken had, moest na
deze vertoning opnieuw bijeenkomen en kende het werk toen
unaniem de hoogste onderscheiding toe.
Er liepen op de laatste dagen meer werken van kwaliteiten,
bijvoorbeeld van de Italianen, die hun inzending als geheel be
kroond zagen, met de prijs voor de beste selectie. Van Mauro
Bolognini werd te Cannes La Viaccia (De slechte weg) vertoond,
een in de vorige eeuw te Florence spelend verhaal van een
jongeman, die verliefd wordt op een meisje uit een bordeel.
Het verhaal moge niet verheffend zijn, Bolognini heeft het
voortreffelijk verfilmd, met sober maar uiterst doeltreffend ge
bruik van de filmmiddelen. Claudia Gardinale speelde de vrou
welijke hoofdrol en ze deed dat uitstekend, met Jean-Paul Bel-
mondo als goede tegenspeler.
Ze speelde ook de vrouwelijke hoofdrol in een andere Ita
liaanse festivalfilm, Het meisje met de koffer, gemaakt door de
jonge Valerio Zurlini. Dot werk heeft een enigszins verwant
onderwerp: de liefde van een zestienjarige puber voor een bar-
zangeresje, dat jaren ouder is dan hij. De film duurt veel te
Anthony Perkins en Ingrid Bergmann in „Aimez-vous Brahms?'
Silvia Pinal in „Viridiana"
lang, maar zij heeft in het eerste uur alles wat een film aan
trekkelijk kan maken: een dan nog in hoge mate boeiend ver
haal, goed verteld en uitstekend vertolkt, met een prachtrol
van de jonge Fransman Jacques Perrin. Helaas echter gaat de
film na dat uur nog bijna een uur door en dan wordt het ver
haal hoogst onwaarschijnlijk.
Een uitstekende, door en door menselijke film van de Ameri
kanen was The Hoodlum Priest (De priester van de sloppen),
welke bekroond werd door het Internationale Katholieke Film
bureau. De internationale federatie van filmcritici, de Fipresci,
onderscheidde een Argentijnse film, Met de hand in de klem,
van Leopoldo Torre Nilsson.
Gisteren is de toneelspeler Paul Huf in
de Boerhaavekliniek te Amsterdam opge
nomen voor het ondergaan van een maag
operatie. Op 3 februari is Paul Huf ge
huldigd ter gelegenheid van zijn 70ste ver
jaardag.
In Palm Springs in Califomië is dins
dag op 48-jarige leeftijd de film- en tele
visiester Joan Davis overleden. Zij trad in
de jaren "ertig en veertig in een aantal
filmcomedies op. Zij ging naar Hollywood
nadat zij in 1919 haar toneelcarrière was
begonnen. Op zevenjarige leeftijd stond zij
al op het toneel.
Franqois Albert-Buisson overleden
De Franse schrijver, geleerde, zakenman,
geschiedkundige en politicus Francois Al
bert-Buisson is dinsdagochtend op tach
tigjarige leeftijd in Aix en Provence in
Zuid-Frankrijk overleden. Hij was onder
meer senator. Hij woonde tussen de beide
wereldoorlogen veel internationale confe
renties bij en was lid van de Académie
Frangaise.
Gedeputeerde Staten van Noordholland
hebben als enige aanbevolen ter benoe
ming van de functie van directeur van de
Planologische dienst dr. ir. R. van de Waal,
hoofdplanoloog bij de Rijksdienst voor het
Nationale Plan in Den Haag. In de verga
dering van de Provinciale Staten van 14
maart is besloten de Provinciale Planoio
gische dienst als afzonderlijke tak van
dienst aan te wijzen en de functie van di
recteur van deze dienst in te voeren.
„Na zorgvuldige overweging van de in
gekomen berichten", aldus schrijven Ge
deputeerde Staten aan de Provinciale Sta
ten, „zijn wij tot de overtuiging gekomen,
dat van de verschillende sollicitanten één
kandidaat mede op grond van zijn antece
denten en ervaring bepaaldelijk de voor
keur verdient. De heer Van de Waal heeft
dch een ruime mate van kennis ten aan
zien van verschillende aspecten van het
planologisch beleid en met name van het
streekplanwerk, verworven."
Raming van Produktschap
Het Produktschap voor Zuivel raamt de
totale Nederlandse melkproduktie in het
eind van april begonnen melkjaar 1961-
1962 op 6.970.006 ton, dat is 170.000 ton of
2,5 percent meer dan in 1960-1961. Er wordt
op gerekend dat er weer even veel melk
tot boerenkaas verwerkt zal worden als
vorig jaar, namelijk 90.000 ton, terwijl de
hoeveelheid melk, die voor eigen consump
tie op de boerderij achterblijft, evenals in
vorige jaren iets zal verminderen, ditmaal
van 710.000 tot 700.000 ton, dus met 10.000
ton.
De totale melkaflevering aan zuivelfa
brieken zal daardoor stijgen met 180000
ton of drie percent, van 6.000 000 tot
6.180.000 ton. Onder vrij normale omstan
digheden kan de werkelijk afgeleverde
hoeveelheid tot drie percent boven of be
neden de raming komen te liggen, onder
bijzondere gunstige of ongunstige omstan
digheden zelfs zes percent.
In mei zullen er 1.670.000 stuks melkvee
zijn. Het gemiddeld aantal melk- èn kalf-
koeien in 1961-1962 wordt geraamd op
1.645.000 dat is 25.000 of 1,5 percent meer
dan in het vorige melkjaar, de gemiddelde
melkproduktie per koe op 4.240 kg, dat is
40 kg of één percent meer. Het gemiddelde
vetgehalte van de melk wordt geraamd op
3,82 percent, dat is 0,02 percent meer dan
vorig jaar. Bij de desbetreffende ramingen
is uitgegaan van het verloop van de ge
middelde melkproduktie per koe en het
gemiddelde vetgehalte in de melkjaren
1949-1950 tot en met 1960-1961. In het af
gelopen melkjaar kwamen de gemiddelde
melkproduktie per koe, de totale aflevering
en het vetgehalte overeen met de in het
voorjaar van 1960 gemaakte schattingen.
In de weidetijd in 1960 lag de melkpro
duktie per koe bijna drie percent hoger
dan in 1959, in de staltijd 1960-1961 bleef
ze 5V2 percent achter bij 1959-1960. De to
tale melkaflevering lag het afgelopen
winterhalfjaar drie percent lager dan in
1959-1960. Het Produktschap verwacht een
geleidelijk herstel van het produktie- en
afleveringsniveau, zodat er eind mei geen
nawerking van betekenis meer aanwezig
zal zijn van de minder gunstige staltijd.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Krimpen aan de Lek H. A.
Labrie te Den Ham; te Middelburg (vac.
P. F. Th. Aalders) D. van Boven te Tricht;
te Amsterdam-Osdorp A. J. Schneider,
jeugdpredikant te Amsterdam. Bedankt
voor 's-Graven hage (vac. J. J. Ph. Valeton)
D. van der Werf te Sneek. Benoemd tot
vicaris te Lemele H. Voortman, kand. te
Hellendoom.
Geref. Kerken
Beroepen te Harkema-Opeinde W. J. de
Ruiter te Idskenhuizen; te Rijsoord (vac.
H. J. Knauff) Ph. W. A. Rijper te Vianen.
Aangenomen naar Laren (N.H.) Ph. Stof
fels *e Rilland-Bath. Aangenomen naar
Oostkapelle G. Gommer, kand. en hulp
prediker te Zuidlaren, die bedankte voor
Andel (N.Br.) en voor Minnertsga.
(Van onze correspondent)
ROME Het was echt een toeval, dat
wij onlangs getuige waren van een grote
en welverdiende hulde aan de hoogbejaar
de Russische regisseur Peter Sjarov, se
dert jaren te Rome gevestigd en Italiaan
van nationaliteit. De directeur van het
Nederlandsch Historisch Instituut en me
vrouw Poelhekke hadden Sjarov te dineren
gevraagd. Onder de gasten waren onder
andere de Nederlandse ambassadeur en
gravin Van Bylandt en een tweetal Neder
landse journalisten.
Aan het einde van de maaltijd kwam
voor allen een grote en uiterst prettige
verrassing. Graaf Van Bylandt stond op
en maakte in een hartelijke, korte toe
spraak bekend, dat het H.M. de Koningin
heeft behaagd Sjarov te benoemen tot of
ficier in de orde van Oranje-Nassau. Het
aardige was, dat zelfs de ambassadeur
twee uur voor hij naar het Instituut kwam
niets hiervan wist; dat wil zeggen, hij wist
dat de onderscheiding was aangevraagd,
maar niet, dat het besluit was afgekomen
en nog veel minder wist dit dr. Poelhekke
die tevens cultureel attaché bij de ambas
sade is.
Sjarov was diep ontroerd en betuigde
herhaaldelijk, dat dit teveel was voor zijn
kleine verdienste en dat „het nobele volk
van Nederland een kunstenaar weet te
waarderen en te belonen zelfs boven ver
dienste." Hij wilde, met de spontaniteit
hem eigen, onmiddellijk een lang telegram
sturen aan H.M. de Koningin en „natuur
lijk bloemen per telegram". Hij noemde
dit en daarin was hij beslist eerlijk
de mooiste dag van zijn leven en herin
nerde eraan, dat hij maar één keer en dat
is al veertig jaar geleden op soortgelijke
wijze werd onderscheiden en wel door de
tsaar van Bulgarije. Dat dit een prettig
diner werd en dat Sjarov daarbij het mid
delpunt was, die alle gasten wist bezig te
houden, begrijpt ieder die ooit al is het
maar voor de televisie, deze vitale grijs
aard heeft gezien.
AA fIK OH DIG IMGEfi em BESCHOUWMGEH
Op zaterdag 15 juli zal er in de rozentuin
van het Singer Memorial in Laren, voor
deze gelegenheid speciaal verlicht, een
openluchtconcert op twaalf harpen wor
den gegeven. Het evenement, dat onder
leiding van Phia Berghout staat, wordt
door de N.C.R.V. op de televisie uitgezon
den. Het is een speciale herhaling voor de
televisie van het slotconcert van de inter
nationale harpweek in het kader van het
Holland Festival, dat de avond tevoren
in de Theaterzaal van Singer wordt ge
houden.
HILVERSUM I. 402 m 7.00 KRO. 10.00 NCRV.
11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV.
KRO' 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.15
Morgendienst. 10.45 Gram. KRO: 11.00 Voor de
zieken. 11.45 Gewijde muziek. 12.00 Middagklok
noodklok. 12.04 Instr. kwart, en sol. 12.25 Voor de
boeren. 12.35 Land- en tuinb.meded. 12.38 Gram.
12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20
Lichte muz. 13.35 Gram. NCRV: 14.00 Gevarieerd
progr. 14.30 Gram. 15.35 Vocaal ens. 16.00 Bijbel
overdenking. 16.20 Romantische muz. 16.50 Gram.
17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber.
17.45 Volksmuz. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Volks
liederen. 18.50 Sociaal perspectief, lezing. 19.00
Nieuws en weerber. 19,10 Op de man af, praatje.
19.15 Lichte muz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Pol. le
zing. 20.00 Gram. 20.15 Orgelconc. 21.50 Periodie
kenparade. 22.00 Sopr. en piano. 22.30 Nieuws en
S.O.S.-ber 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boek-
bespr. 23.00 Platennieuws. 23.30 Nobelprijswin
naars in vertaling (III), lezing. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen
teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de vrouw. 11.15
Zangrecital. 11.35 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Uit het bedrijfs
leven, lezing. 12.43 Lichte muziek. 13.00 Nieuws,
meded. en beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Pia
norecital. 14.30 Licht programma. 14.50 Gram. 15.15
Diefstal zonder dieven, hoorsp. 16.00 Gevar. orogr.
17.00 Voor de jeugd. 17.30 Amus.muz. 18.00 Nws.
18.15 Voor de jeugd. 18.30 Lichte muziek. 18.45
Sportpraatje. 18.55 Gesproken brief 19.00 Voor de
kinderen. 19.05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws. 20.05
Ronder van Neoerland. 20.10 Gram. 20.15 Radio-
filharm.orkest en solisten. In de pauze: Stad aan
de Maas, klankbeeld. 20.45—21.10). 22.30 Nieuws,
beursber. v. New York en meded. 22.45 Journaal.
23.00 Sportact. 23.10 Discotaria. 23.55—24.00 Nws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Amus.ork. 12.30 Weerbericht
12.35 Volksliederen. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws
13.15 Kamermuz. 14.00 Schoolradio. 16.00 Beurs
ber. 16.06 Franse les. 16.21 Kamermuz. 17.00 Nws.
17.15 Voor de kinderen, 18.20 Voor de soldaten.
18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Schoolwedstr.
19.50 Polit. lezing. 20.00 Voordr. 20.30 Litterair
forum. 21.15 Omr.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Radio
universiteit. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NTS: Eurovisie: 10.15—10.45 en 12.30—13.00 Rep.
Belgisch vorstenpaar aan Parijs. Eurovisie: 15.55
—17.45 Rechtstr. rep. uit Rome interland voetbal-
wedstr. Italië—Engeland. AVRO: 17.45—18.15 Voor
de rijpere jeugd. NTS: 20.00 Joum. en weeroverz.
KRO: 20.20 Proloog. NTS: Eurovisie: 20.30 Rep,
Bal in het Paleis te Stockholm t.g.v. huwelijk
H.K.H Prinses Birgitta. KRO: 21.00 Te veel om
op te noemen, documentaire. 21.40 Gevar. progr
22.20 Avondcollege Nederlandse taal. Daarna NTS-
Filmverslag Ronde van Nederland.
VOOR DONDERDAG
NTS: Eurovisie: 11.00—13.00 Report. Stockholm
van het huwelijk v. H.KH. Prinses Birgitta van
Zweden en Z.K.H. Prins Johann Georg von Ho-
henzollern. NTS: 20.00 Joum. AVRO: 20 20 Act
201.30 Documentaire film. 21.00—22.20 Spooksonate!
TV-spel. 1