Ook Venetië heeft nu zijn operarel, Joan Sutherland kwaad weggelopen Nieuwe Medinos triomf voor extra witte tanden 3KSf r UITGAAN IN HAARLEM^ il f1.40 De negen Muzen Portret aan de Koningin aangeboden Jongeren uit Koblenz musiceerden voor „Jeugd en Muziekte Haarlem tjan met font haarcrème mag het gezien worden Men ziet mijn haar HOPEff VRIJDAG 26 MEI 1961 4 Jubileumconcert van Musica Laïca „De fabel van twee schaduwen West Side Story 1 Op vrije voeten ,De Ring' van Hoornik extra reinigend, geen spoor meer van tandaanslag extra krachtige en langdurige bescherming tegen tandbederf extra anti-septische werking, desinfecteert mondholte extra krachtige bestrijding van slechte adem extra lekkere, zuivere spearmintsmaak - f extra grote tube Sas Bange Hoorspel naar Nevil Shute's „Pastorale" fantastisch TONEEL AMATEURTONEEL MUZIEK DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN EEE2 De mens Beeldschermer „Tosca" voor televisie De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma IN VENETIë is de desertie van de Australische sopraan Joan Sutherland, die als de opvolgster van Maria Callas ge doodverfd is, het gesprek van de dag. En kele uren vóór de galavoorstelling van Bellini's „La Sonnambula" in het opera huis La Fenice, pakte Joan Sutherland haar koffers, mompelde woedend enkele Engelse woorden, die helaas niet door de Italianen werden verstaan, „vanwege haar Australisch accent", zoals de directie van La Fenice het later uitdrukte, en nam het vliegtuig naar Londen. Zij werd inderhaast vervangen door de Italiaanse sopraan Elvina Ramella. De di rectie van de opera legde een lange ver klaring af waarin werd gezegd, dat de Australische haar contract had verbroken wegens een „ontoelaatbaar argument met de dirigent". Volgens de directie had de zangeres haar geduld verloren toen diri gent Nello Santi tijdens de repetities een sneljer tempo aangaf dan haar stem kon volgen. Het eerste incident had zich dins dagmorgen voorgedaan toen tijdens een repetitie, tegen het einde van de eerste akte, de sopraande aria „Non e' questo, ingrato core" moest gaan inzetten. „Het was op dit punt aldus het communiqué van de directie dat de sopraan de eer ste tekenen van ongeduld vertoonde en verzocht de tempi langzamer te spelen dan maestro Nello Santi aangaf". Santi gaf geen gehoor aan haar verzoek, daar hij van mening was dat de artistieke inter pretatie niet door de zangeres behoorde te worden veranderd. Er had een leven dige uitwisseling van meningen plaats en dat was het einde van alles". Tijdens de generale repetitie dinsdag avond gebeurde het tweede incident. „La Sutherland was begonnen te zingen, maar de tonen stierven langzaam in haar keel zodra zij merkte dat maestro Santi, zoals een paar uur tevoren, het tempo te snel voor haar aangaf volgens een artistieke interpretatie van het stuk die zeker vol komen correct was. maar niet in haar smaak viel", aldus het communiqué. „Woedend verliet zij het toneel, begaf zich naar haar kleedkamer, gooide haar kos tuum op een stoel, kleede zich en ging in een nabijgelegen trattoria wat eten". Het R.K. Gemengd Koor „Musica Laï ca", dat op 29 juli aanstaande 12'hjaar be staat, viert dit koperen feest op dinsdag 30 mei aanstaande met een jubileumcon cert in de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum. Er zullen werken worden uitgevoerd van onder anderen Mozart, Handel, Griep en Bruckner. Op zondag 16 juli heeft de kerkelijke viering van het jubileum plaats. Het koor is op initiatief van kapelaan J. Th. A.' van Pol van de Spaarneparochie hij is sinds 1960 in Beverwijk opge richt door een club van verloofden. De eerste dirigent was Jan Stammeijer, la ter opgevolgd door André Kaart. In ver band met drukke werkzaamheden moest deze zijn functie neerleggen, waarna we derom Jan Stammeijer de directie in han den nam. Sinds 1958 heeft Arnold Goos- sens, organist-directeur van de Spaame- kerk de leiding van het koor. Het spreek woordenquodlibet was het eerste studie object. Onder André Kaart werden door Felix de Nobel bewerkte volksliedjes in studie genomen. Ook een motet en choraal van J. S. Bach vormden uitgebreid stu diemateriaal. Later onder Jan Stammeij er stonden door deze bewerkte koorwerk jes op het programma. Er werd veel naar buiten opgetreden. Tweemaal per jaar werd een concert gegeven waar men op een vaste kern van bezoekers kon rekenen. Bij vele verenigingen in Haarlem was het koor een gewaardeerde gast. Meerdere malen werd aan zangconcoursen deelge nomen, waarbij tweemaal een eerste en tweemaal een tweede prijs werd behaald. Voor de Prix Italia 1959 zond Kol Israël een kort spel in, dat in een prachtige symboliek de historie behandelde van de jonge staat. Ammon Ahi-Naomi zorgde voor een dichterlijke tekst, omraamd door elektronische muziek van Yosef Tal. NCRV-omroeper Ab van Eyk heeft de tekst vertaald en voert ook de regie bij de Nederlandse uitvoering, die te beluis teren valt in het NCR V-programma „Prisma" op vrijdagavond 2 juni a.s. Bij de realisatie werd hij geassisteerd door de ervaren technici Arie Brandon en Nol Gobits, die fantasierijk met klanken heb ben gespeeld om dit werk zo suggestief mogelijk uit te voeren en daarbij zoveel mogelijk de Israëlische sfeer aan te hou den. Opmerkelijke voorbeelden hiervan zijn: het koor van de zandkorreltjes, het zingende water en vooral de sprekende fluit, die voor het eerst in Nederland radiofonisch gerealiseerd kon worden. Dit laten „spreken" van een muziekinstrument is uitermate moeilijk te verwezenlijken. „De fabel van de twee schaduwen" is het ware verhaal van de staat Israël, die symbolisch wordt weergegeven door de man, die op zoek gaat naar een wonder- steen om de zieke mensen in zijn dorp te redden. Op reis van het Westen een symbolische aanduiding van Israël, ge klemd tussen het conservatieve Oosten dat alles bij het oude wil laten en het moderne Westen met zijn aantrekkings kracht van technisch vernuft en geld. Maar de man weet de schaduwen te ont vluchten. Hij slaagt er tenslotte zelfs in een kanaal te graven in het dorre zand. Uit het gevormde slib schiet een boom omhoog, die schaduw geeft aan de ver moeiden, die lang, zéér lang onderweg waren Van Ostade-expositie. Ter gelegen heid van het feit, dat de Nederlandse schil der Adriaen van Ostade 350 jaar geleden werd geboren, is in het Poesj kin-museum in Moskou een tentoonstelling van enkele werken van deze oud-Hollandse schilder geopend. De tentoongestelde schilderijen zijn afkomstig uit verschillende musea in de Sovjet-Unie. Woensdag zond de directie haar een brief om haar aan haar contract te her inneren en om haar er op te wijzen dat de verantwoordelijkheid en de gevolgen van een eventuele breuk voor haar zouden zijn. „De artistieke directeur van La Fe nice had verklaard, dat de dirigent niet toe behoorde te geven aan de wensen van een zangeres in een kwestie die alleen zijn verantwoordelijkheid was". Tot zover het communiqué De brief van de operadirectie werd niet beantwoord. Uit nadere inlichtingen bleek, dat Jean Sutherland naar Londen was ver trokken. De galavoorstelling, ter ere van het wereldcongres voor public relations, dat in Venetië wordt gehouden, heeft door gang kunnen vinden, met Elvina Ramella in de titelrol. In de maand juli zal een Amerikaanse groep, die met de musical „West Side Story" een wereldtournee maakt, 18 voor stellingen in Theater Carré in Amsterdam geven. In verband hiermee stellen B. en W. van Amsterdam de raad voor de pro- duktie „West Side Story" een garantie van ten hoogste 25.000 te verlenen en ten be hoeve van de verkoop van plaatsen tegen verlaagde prijzen voor de voorstellingen een krediet van ten hoogste 15.000 ter beschikking te stellen. GETOSA BESLUIT MET „MENSEN IN PENSION" De katholieke toneelvereniging „Getosa" uit Santpoort, geeft zaterdag 27 en zondag 28 mei in zaal „Zomerlust" haar laatste toneelvoorstellingen van dit seizoen. Opge voerd wordt „Mensen in pension", toneel spel in drie bedrijven door A. Bromet. De regie is weer in handen van Cees Jonge- jans. Donderdagmorgen zijn mr. H. M. van Fenema, burgemees ter van Zandvoort, de heer J. H. Bergh, burgemeester van Schoorl, en de maker van de litho van de Koningin, Aart van Dobbenburgh uit Bentveld door Ko ningin Juliana ten paleize Soestdijk ont vangen. De ontvangst, begunstigd door fraai, zonnig weer, had in de paleistuin plaats, en droeg een bijzon der hartelijk karak ter. Mr. Van Fenema heeft na een korte toespraak, waarin hij Koningin Juliana na mens alle burgemees ters van de provincie Noordholland dank bracht, voor de vele uren, die zij voor de lithograaf heeft wil len poseren, de eerste afdruk van de litho aan onze vorstin aan geboden. De Koningin toonde zich er zeer mee ingenomen. Van deze litho met de beeltenis van Koningin Juliana zijn thans ruim honderd afdrukken gemaakt, die bestemd zijn voor de raadshuizen van die gemeenten in Noordholland, die niet meer over een goedgelijkende beeltenis van de Koningin de beschikking hebben. De vererende opdracht die de lithograaf Aart van Dobben burgh kreeg was afkomstig van het bestuur van de Vereniging van Burgemeesters in de provincie Noordholland. De meeste van de honderd gemeentebesturen uit de provincie Noordholland hebben zich gaarne bereid verklaard in de kosten van deze litho bij te dragen. De mogelijkheid bestaat, wordt althans ernstig overwogen, nóg honderd afdrukken te laten maken, doch ook niet meer, omdat de toets dan verloren zou gaan. In plaats van het K.R.O.radio-amuse- ment van de zaterdagavond „Tierelantij nen" komt in de zomermaanden een va kantieprogramma „Op vrije voeten". Dit programma, samengesteld door de omroe pers van de K.R.O. o.l.v. Bert Radersma, komt zaterdag 3 juni voor de eerste maal in de ether. De nieuwe rubriek zal voor een groot deel bestaan uit gevarieerde gram- mofoonmuziek, afgewisseld door tips voor vakantiegangers. De adviezen worden opgesteld in samenwerking met dé V.V.V.'s in Nederland, de A.N.W.B. en de K.N.A.C. en betreffen in de eerste plaats voorlich ting over trips in Nederland. In elke uit zending zal, voor zover mogelijk, aandacht worden besteed aan één onderwerp; zo zal in het eerste programma worden gespro ken over een bezoek aan de Deltawerken. Ook zal van tijd tot tijd advies gegeven worden over de „vakantie-uitrusting", zo als kampeerbenodigdheden, terwijl tevens tips voor de fotograaf en de smalfilmer in de programma's zijn verwerkt. Het K.R.O.-tv-programma van zondag 28 mei a.s. opent met „De Ring", een tv-spel van de Nederlandse dichter en toneelschrij ver Ed. Hoornik. Het stuk speelt zich af in een voormalig jachthuis in Zwitserland, dat door een voor de revolutie gevluchte prins als berghotelletje wordt geëxploi teerd. Onder een aantal vrienden, dat in het hotelletje voor een wintersportvakantie bijeengekomen is, valt met name de actri ce Lily Wagter (Rie Gilhuys) op. Ze „speelt" in elke situatie van haar leven. Is het om de aandacht te trekken? Op Carna valsavond raakt ze haar kostbare ring kwijt. Is hij gestolen? Ook het zoeken naar de dader wordt een spel en daarbij laten alle betrokkenen zich even in de kaart kij ken. Frits Butzelaar heeft de regie van dit stuk, waarin behalve Rie Gilhuys o.m. Gijsbert Tersteeg, John Soer, Jaap Maar- leveld, Winnifred Bosboom en Matthieu van Eysden op het scherm verschijnen. „De Ring" werd reeds op 1 maart j.l. op telerecording vastgelegd. Advertentie •Q M 955 Uitsluitend verkrijgbaar bij H.H. apothekers, drogisten, kappers en de speciaalbranche Voor de afdeling Haarlem van „Jeugd en Muziek" trad, in het gebouw „Deining" aan de Ripperdastraat, een gezelschap op van ongeveer veertig jongemensen uit Duitsland, onder leiding van dirigent H. J. Kaufmann. Deze groep, die de naam draagt „Koblenzer Spiel- und Sing-Ge- meinschaft", bracht een programma ten gehore van afwisselend vocale en instru mentale aard. Het koor zong werkjes van landgenoten uit de zestiende en zeventien de eeuw, en voorts vier koorliederen van Hugo Distier; de strijkers lieten zich ho ren met Bach, Vivaldi en Dittersdorf. Over het algemeen moet helaas gezegd worden dat men de goede bedoelingen wel zeer voor lief moest nemen. Het koor kwam eigenlijk het aardigst voor de dag; een verstandige keuze uit de oude en nieu we vocale polyfonie leidde tot een resul taat dat te waarderen was om de onop gesmukte, zij het ook weinig genuanceer de toon. Een Nederlands school- of jeugd koor zou echter, onder goede leiding, op zijn minst eenzelfde, en wellicht een be tere indruk maken. De feilen, een gebrek aan elasticiteit en bewegelijke expressie, leken vooral toe te schrijven aan de lei ding van de heer Kaufmann, die de di rectiestaf veel te hardhandig hanteerde, en met grote „Tüchtigkeit" de spontaneï teit vrijwel kapotsloeg. Het gebruik van een dirigeerstok en het aangeven van de begintoon op de piano (in plaats van met een stemvork), gaf op zichzelf reeds blijk van een slecht aanvoelen van de eisen die het musiceren met een a-cappella koor stelt. En het fiks tacteren van drie- vier kwartsmaten bij de vloeiende, op adem haling en woordaccent gebaseerde ritmiek van Hassler en tijdgenoten, was evenmin geschikt om tot een vrije, ontspannen wij ze van zingen te komen. Het is jammer van het enthousiaste groepje zangers dat zij zich naar een dergelijke geharnaste stijl moesten schikken. Een soortgelijk „doorduwen" in de rich ting van het grote effect kon men opmer ken uit de programmakeus voor de instru mentalisten (hoofdzakelijk strijkers). Het vierde Brandenburgse Concert van Bach behoort tot het standaardrepertoire, en een amateur-ensemble behoeft toch echt niet juist naaf zulk een grandioos en (der halve) veelgespeeld werk te grijpen. Overi gens waren de twee solo-fluitpartijen ver dienstelijk bezet. Vivaldi's Concerto Gros- so in d werd door al te veel onzuiverheden ontsierd, en in een te meedogenloze stijl uitgevoerd om te kunnen bekoren. Een pianoconcertje van Dittersdorf en twee fragmenten uit Bach's „Magnificat" com pleteerden verder dit programma. Met alle overweging van wat amateurs wél en niet mogelijk is, moet men hopen dat zul ke uitvoeringen de muzikale jeugd van Haarlem niet als ideaal voor ogen staan. De bekende Engelse schrijver Nevil Shu- te, die vorig jaar overleed, heeft in zijn vele beroemd geworden boeken in gelijke mate spanning en humor verweven. Dat is ook het geval met zijn roman „Pastorale" waarvan de N.C.R.V. een tweedelige hoor spelbewerking geeft. De titel doet een ro mantische, landelijke omgeving vermoe den, maar deze „Pastorale" is bepaald geen herdersspel. Boek en spel verplaatsen ons in de harde wereld van de Engelse vliegers uit de tweede wereldoorlog. In het eerste deel, dat maandagavond 29 mei a.s. om 8.15 uur wordt uitgezonden, wordt een zo getrouw mogelijk beeld gegeven van een raid op Mannheim, terwijl in het twee de deel een bombardement op Hamburg wordt uitgevoerd. Het accent valt echter niet op de hardheid van deze gebeurtenis sen maar op een ontroerende liefdeshis torie tussen piloot Peter Marshall (Jan Borkus) en telegrafiste Gervase Robertson (Barbare Hoffman). De bewerking is van Menno de Munck. Advertentie FORSE TUBE F 1.75 ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE KAPPER EEN PRODUCT VAN INDOLA Zaterdag 27 en zondag 28 mei, Stads schouwburg, 20 uur: De Toneelgroep Theater speelt „Het Zuiden" van Julien Green onder regie van Richard Flink en met medewerking van onder anderen An- net Nieuwenhuyzen, Coen Flink, Rie Gilhuys, Martine Crefcoeur en Hans Tie- meyer. Vertaling Max Nord. Maandag 29 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel speelt „Dubbel Spel" van Jean Quitton onder regie van Pim Dikkers en met medewerking van onder anderen Enny Meunier, Pim Dik kers en Pieter Lutz. Woensdag 31 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie speelt „De kardinaal van Spanje" van Henry de Montherlant onder regie van Joris Diels en met medewerking van onder anderen Albert van Dalsum, Ida Wasserman, Cas Baas, Jules Croiset, Carl van der Plas en Annie Leenders. Vertaling Adriaan Morriën. Maandag 29 mei, Concertgebouw, 20 uur: Het r.k. toneelgezelschap Rokato speelt „De Bungalow" van Toine van Bergen. Dinsdag 30 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelvereniging van de Haarlemse P.T-T., Postaal Genoegen, speelt „Fami lieproblemen". Vrijdag 26 mei, Concertgebouw, 19.30 uur: Het Haarlems Muziekinstituut geeft een leerlingenuitvoering. Zaterdag 27 mei, gebouw St. Bavo, 20 uur: Halfjaarlijkse uitvoering van de Muziekschool „Haarlem-Noord". Het pro gramma wordt afgewisseld met het op treden van het duo Koos Huisman en Henk Knopper. Zondag 28 mei, Bakenesserkerk, 19.30 uur: Het Haarlems Bachensemble geeft in de dienst van halfacht onder leiding van George Robert een uitvoering van de cantate 176 van Joh. Seb. Bach: „Es ist ein trotzig und verzagt Ding". Zondag 28 mei, Huize Hesmerg, Lanck- horstlaan 99, 20.15 uur: Huisconcert. Ma- riëtte Vogel, viool, en Boukje Land, pia no, spelen verken van Paganini, Beet hoven en César Franck. Maandag 29 mei en dinsdag 30 mei Con certgebouw, 20 uur: Concerten door de Federatie van Haarlemse Zang en Oratoriumverenigingen ter ge legenheid van het tienjarig bestaan, met medewerking van onder andere. De Kon. Liedertafel Zang en Vriendschap, Poly hymnia, Proza en Poëzie, Het Haar lems Gemengd Koor, het Doopsgezind Zangkoor, Z.I.G.E.A. en het Haarlems Opera "oor. Dinsdag 30 mei, Renaissancezaal van Frans Halsmuseum, 20 uur: Concert door r.k. Gemengd Koor „Musica Laïca" geeft concert in verband met het 121/, jarig bestaan. Op het programma staan werken van onder anderen Grieg, Mo zart, Handel en Bruckner. Woensdag 31 mei, Concertgebouw, 20 uur: Het Kon. Mannenkoor „Caecilia" concer teert onder leiding van Anton de Beer voor bejaarden. Donderdag 1 juni, Cocnertgebouw, 20.15 uur: Eerste zomerconcert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest on der leiding van Marinus Adam. Solist is de pianist George van Renesse. Het pro gramma vermeldt de ouverture Oberon van Von Weber, het pianoconcert van Schumann en de Vijfde Symfonie van Dworsjak. Vrijdag 26 mei, Verlosserskerk aan de Gen. Spoorlaan, 20 uur: Bijeenkomst Ned. Chr. Vrouwenbond Haarlem-Noord. Dr. E. van der Schoot zal spreken over „Het probleem van de ongetrouwde vrouw". Zondag 28 mei, Gebouw „Nieuw Berken rode", 14 uur: E.H.B.O.-wedstrijden ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de Heemsteedse afdeling van de ka tholieke Nederlandse EHBO-vereniging „De Barmhartige Samaritaan". Om 20 uur optreden van het cabaretgezelschap Frans Weber. Dinsdag 30 mei, huize Bloemenheuvel, 20 uur: Jhr. F. W. A. Beelaerts van Blok land, houdt aan de hand van dia's een causerie over Israël voor de buurtver eniging Overveen. Dinsdag 30 mei, Café-restaurant Brink- mann, 20 uur: Prof. dr. mr. I. A. Die penhorst spreekt voor de drie A.R.-kies- verenigingen in Haarlem-Zuid over „Tussen twee werelden". Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 1-3: Tot 3 juni expositie schilderijen en penseeltekeningen van C. A. Feld- mann. Dagelijks geopend van 9-17 uur, tijdens de concerten op maandag, woens dag en vrijdag van 18-20 uur. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge opend van 10-17 uur: zondagen 13-16 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16e eeuw tot op heden. In mei dagelijks geopend van 10-17 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy Kleine Houtweg 103: Op donderdagen ge opend van 10-12.30 en van 13.30-17 uur. Op zondagen van 14-17 uur. Teylersmuseum, Spaarne 16. Tentoonstel- Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf te boeken: Caldwell, Lucas, de heelmeester; Cesbron, Vijand tijd: Hof dorp, Paspoort voor moord; Sha mir, De koning van vlees en bloed; Christie, Poi- rot investigates; Lawrence, The plumed serpent; Ustinov, The loser; Calonne, Une folie au bord de la mer; De rechtsorde in het Koninkrijk der Nederlanden, de basisregelingen; Lindeboom, Ge schiedenis der geneeskunde; Maak 't zelf, voor huis, tuin en keuken, dl. 1-2: modern interieur; Olyslager, Vraagbaak voor uw Daf 600; Electro- nicus, De transistor in theorie en gebruik; Bouw- hof en Lagerwerf, Nieuw leerboek van het han- delsrekenen, dl. 1; Fuller, Man in modern fiction; Van der Graft, Gedichten; Dürrenmatt, Er komt een engel naar Brooklyn; Matz, Kreta, Mycene, Troje, de Minoïsche en Homerische wereld (gro te culturen der oudheid); Hellinga, Rembrandt fecit 1642, De nachtwacht/Gijsbreght van Aem- stel; Naumann, Diapositiv-praxis; Croonen, Op voeding tot muziek; Miège, Le Maroc; Gernet, Zo leefden de Chinezen aan de vooravond van de inval der Mongolen. ling uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita liaanse en Franse school. Fossielen, his- torisch-natuurkundige instrumenten, 31- toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behalve op maandag) van 11-15 uur. De eerste zondag van elke maand van 13-15 uur. Kunstzaal 't Goede Uur, Nieuwe Kerks- plein. Dagelijks geopend van 1022 uur. Dagelijks van 2122 uur klassiek gram- mofoonplatenconcert. Gedurende de maand mei expositie van tekeningen en grafiek van Frans Hollaardt. Museum Het Huis Van Looy, Kamperlaan, van 27 mei tot 26 juni „Drie eeuwen prentkunst", een keuze uit de verzame ling D. Harting. Dagelijks geopend van 1017 uur, 's zondags van 1317 uur. Huize Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg 158 Opening van de ere-expositie t.g.v. de negentigste verjaardag van Oscar Mendlik op 23 juni. Het sombere stuk van Strindberg „Spooksonate", dat mystificatie en levens- pessimisme paart aan naturalittisch be hagen in schone effecten, verscheen don derdagavond op het beeldscherm. Het heeft ons lange tijd bijzonder geboeid. Dat was dan te danken aan de superieure speelstijl van Albert van Dalsum in de rol van de Mephistoles-achtige directeur Hum mel, die „mensen steelt en mensen ver nietigt". Hij torste de zware last van Strindbergs magische rhetoriek, die ap som mige ogenblikken affiniteit vertoont met het modernste toneelrepertoire Sartre bijvoorbeeld. Dat trof te meer, omdat Strindberg past in de tijd van het Scandi navisch cultuurpessimisme, dat aansluit op de donkere levensgang van mensen, die wonen in een land, waar de duisternis van de Poolnacht de korte zomer snel ver dringt. Doch ook de andere acteurs in dit moeilijk spektakelstuk van gekwelde zie len konden ruimschoots aanspraak maken op onze waardering. Er was gezorgd voor een rolbezetting, die waar kon maken wat de auteur aan ontgoocheling probeerde op te wekken in de figuren, die hij aan ons voorstelde. Er werd bijzonder goed ge acteerd. Ida Wasserman viel onmiddellijk op door haar zuivere intonatie en de ge dragen toon, waarop zij de gevoelens los weekte. Wim van den Heuvel deed daarin niet voor haar onder. Tot in de bijfiguren was de vertoning perfect. Toch gaat onze grootste lof ditmaal naar de regie. Ton Lensink heeft al eerder getoond een fijne neus te hebben voor dat repertoire, dat in zijn uiterlijke verschijning alleen al tele- visiegeniek is: intieme gevoelens in een intieme omgeving. De manier, waarop hij gisteravond de visuele mogelijkheden uit buitte of creëerde kenmerkte hem als een man van talent en intuïtief scheppend ver mogen. Hij had in de laatste episode gerust kunnen couperen hier was Strindberg bepaald zwak maar wat op het scherm kwam bleef het aanzien waard, een intri gerende vertoning, waarin de mens met de mens (in de huiskamer) werd geconfron teerd. Zaterdag 3 juni zendt de V.P.R.O. de opera Tosca uit van Giacomo Puccini. Dit programma wordt overgenomen uit Stutt gart van de Duitse televisie. In dit pro gramma werken onder meer mee Renata Tebaldi (Floria Tosca), George London (Ba ron Scarpia) en Eugène Tobin (Mario Ca- varadossi). Het Staatsorkest van Württem- berg staat onder leiding van de gastdiri- gent Franco Patane. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Kerkorgel. 12.00 Mid dagklok - noodklok. 12.04 Promenade-ork. en sol. (12.3012.33 Land- en tuinb.meded.). 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platen- nieuws. 13.30 Amus.muziek. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Voor de jeugd. 15.00 Gram. 15.10 Franse les. 15.30 Lichte muz. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30 Instr. oct. 16.50 Amateursprogr. 17.10 Gram. 17.20 Ned.België zaterdagvoetbal. 17.30 Gram. 18.00 Kunstkron. 18.30 Gram. 18.45 En nu mijn geva.l vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Me- mojandum. 19.30 Lichte muz. 19.50 Lichtbaken, lezing. 20.00 Kamerorkest en solist. 21.00 U bent toch ook van de partij?, lezing. 21.10 Ge var. progr. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Religieuze muz. met comm. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, praatje. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO 10.00 Samen thuis, lezing. 10.05 Morgen wijding. VARA: 10.20 Licht progr. 10.50 Gevar. progr. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Voor de teenagers. 14.20 Streekuitz. 14.40 Harmonie-ork. 15.00 Koorzang. 16.25 Hammondorgelspel. 16.40 Boekbespr. 17.00 Jazzmuz. m. comm. 17.30 Week- journ. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: Passepartout, lezing. 19.40 Korter werken - anders leven, lezing. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.35 Metropole-ork. 21.15 Tekst en uitleg, comm. 21.30 Walsmuz. 22.00 Sportact. 22.30 Nws. 22.40 Gevar. progr. 23.10 Lichte muz. 23.40 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de teenagers. 14.00 Gevar. progr. 16.00 Zangrecital. (16.10—16.20: Voor de toeristen). 16.30 Gram. 17.00 Nieuws. 17.15 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturgische zangen. 17.30 Gram. 17.45 Engel se les. 18.00 Kamermuz. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Hoorspel. 20.35 Gram. 21.00 Pianorecital. 21.15 Amus.orkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05 Ge varieerde muziek. 23.55—24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekjourn. en weeroverz. NCRV. 20.20 Waddeneiland, film 21.00 Muzik progr. 21.30 Attentie. 21.55 Dagsluiting. VOOR ZATERDAG VARA: 17.0017.30 Voor de kinderen. NTS 20.00 Journaal en weeroverzlcht. VARA 20.20 Act 20.50 TV-Toto.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4