BIJ HET OVERLIJDEN VAN PAUL HUF
-UITGAAN IN HAARLEM»
N.Ph.O. onder Marinus Adam
in een standaardprogramma
In memoriam
Een frisse noot in de zomerconcerten
is dringend nodig en... mogelijk
Programma van Filmweek
Arnhem compleet
BEDRIJFSRUIMTE
IN DE GEMEENTE HAARLEM
ERE-EXPOSITIE VAN OSCAR MENDLIK
IN „BLOEMENHEUVEL" GEOPEND
HOPEN
VRIJDAG 2 JUNI 1961
15
Vlaamse schilder Prosper
de Troyer overleden
te huur of te koop gevraagd
Eventueel geschikt voor reparatie en stalling
van personenautomobielen.
Brieven onder no. 6867 aan het bureau van dit blad
Twee lachpremières
in Amsterdam
TONEEL
AMATEURTONEEL
BALLET
MUZIEK
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
Gezond komediespel
Beeldschermer
Documentaire over
de spijtoptanten
Televisiespel „Poker'
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
(Van onze kunstredactie)
OP 3 FEBRUARI JONGSTLEDEN nog was Paul Huf het middelpunt van
een huldiging in „zijn huis aan het Leidseplein", de Stadsschouwburg in Amster
dam, waar hij sinds 1918 deel heeft uitgemaakt van alle aan dat huis verbonden
gezelschappen. Tijdens die huldiging viel het op hoezeer Huf de belichaming van
die roemruchte toneelhistorie gebleven was en ook wilde zijn. Maar daar, waar
die geschiedenis gemaakt wordt, op de planken van de schouwburg, gaf hij zich
geheel aan het eigentijdse repertoire.
Met zijn onder collega's befaamde nauw
gezetheid was hij de laatste weken bezig
zich te verdiepen in zijn rol in „Les seques-
trés d'Altona" van Sartre. En het moge
tekenend zijn voor deze toneelkunstenaar
dat hij, op tweede pinksterdag in Utrecht,
voor het laatst op de planken stond in 'een
stuk van een der meest progressieve eigen
tijdse toneelauteurs, in „Rhinoceros" van
Ionesco. Hij wist zijn grote toneelervaring,
zijn „historische" persoonlijkheid, dienst
baar te maken aan het toneel van nu.
Geworteld in de tijd. waarin hij met Bou-
tens, Verwey, Van Eeden en Van Deyssel
omging, wist hij zich steeds te verjongen
door een sdherp afgestemd begrip voor wat
het eigentijdse toneel van hem vroeg.
Paul Huf's laatste rollen waren in „Dona
Diana", „De twaalf gezworenen", „Joseph
in Dotan", „Rhinoceros" en natuurlijk die
van bisschop Gozewijn in de „Gijsbreght".
Hij was een ras-Amsterdammer. Toen wij
hem eens vroegen waarom hij altijd die
Amsterdamse Stadsschouwburg trouw ge
bleven was. galmde hij met zijn donkere
expressieve stem: „Maar meneer, ik bèn
toch Amsterdammer",
Paul Huf heeft in zijn toneelloopbaan
onnoemelijk veel rollen gespeeld. Vooral
in Shakespearerollen kon zijn talent zich
ontplooien- Zijn eerste Shakespearerol was
de doge in „De koopman van Venetië"
onder Verkade; eveneens onder Verkade
speelde hij Polonius en koning Claudius in
„Hamlet", Casca in „Julius Caesar",
Jacques in „Naar het u lijkt" en Kalibaan
in „De Storm". Bij Royaards speelde hij
Theseus in „Midzomernachtdroom" en
Camillo in „Winteravondsprookje". Bij het
A.T:C. speelde hij de rol van zijn leven,
Malvolio in „Driekoningenavond"; voorts
Hastings in „Richard III", MacDuff in
„Macbeth" en Gloster in „Koning Lear".
Bij de Nederlandse Comedie vertolkte hij
de rol van John of Gaunt in „Richard II".
Hij was ook een begaafd Shaw- en Tsje-
chov-vertolker, onder andere als bisschop
Cauchon in „Jeanne d'Arc".van Shaw.
Van zijn talloze creaties noemen wij
verder Gijsbreght en Bisschop Gozewijn
in „Gijsbreght van Aemstel", Brack in
„Hedda Gabler", overste Picquard in „De
zaak-Dreyfus", de titelrol in „De zonder
linge dr. Clitterhouse". de officier van
Justitie in „Mary Dugan", Metternich in
„Het Adelaarsjong" en Diocletiaan in „Ge-
nesius".
Ook door zijn voordrachtsavonden en
zijn solistisch optreden met vrijwel alle
Nederlandse symfonische orkesten en bij
officiële herdenkingen (Byron in 1924,
Goethe in 1929 en Vondel in 1932) heeft
Paul Huf grote naam verworven. In het
Concertgebouw trad hij geregeld als solist
op. onder meer in „Oedipus rex" en
„L'Histoire du Soldat" van Strawinsky,
„Le Martyre du St. Sebastian" van Debus
sy, „Le Roi David" van Honpeger en
„Peter and the Wolf" van Prokofjef.
Onvergetelijk voor vele Amsterdammers
is sinds 1946 zijn jaarlijks optreden geweest
als Thomasvaer op nieuwjaarsdag in de
Stadsschouwburg.
Ook op het gebied van de fonetiek heeft
Paul Huf zijn sporen verdiend- Hij was de
eerste die grammofoonplaten maakte ten
behoeve van culturele en pedagogische
doeleinden (1938 twee albums Nederlandse
litteratuur van middeleeuwse tot eigen
tijdse gedichten).
Op de vocaal-dramatische afdeling van
het Amsterdams Conservatorium gaf Paul
Huf van 1927 tot 1945 lessen in voordracht,
toneelspel en regie. Als „Inspecteur Vlijm
scherp" heeft hij vele luisteraars aan zich
verplicht, die via de radio met spanning
het speurderswerk van de inspecteur volg
den.
Op 3 februari ontving Paul Huf bij zijn
zeventigste verjaardag uit handen van
burgemeester Van Hall de zilveren medaille
van de stad Amsterdam „voor zijn toneel
prestaties en trouw aan de stad en zijn
schouwburg". A. Defresne en Albert van
Dalsum spraken woorden van lof en dank
bij dit jubileum en noemden Paul Huf „een
van onze allergrootste acteurs van deze
tijd".
Paul Huf was één van die figuren aan
het Nederlandse toneel, van wie men
nooit kan geloven, dat ze oude mensen
worden. Zeker niet als ze op de planken
staan. Soms zie ik ze de trap naar de
kleedkamers moeizaam opgaan en denk
dan wel eens: Hij of zij wordt ouder.
Van Huf merkte men dat nooit. Ik ken
hem bijna 25 jaar en herinner mij niet,
dat ik hem ooit veranderd vond. Hij
bleef dezelfde: een typische vertegen
woordiger van een voorbijgaand toneel-
geslacht, maar tegelijk het type, dat men
slechts met de naam Paul Huf kon clas
sificeren. Een hoogst correct mens, die,
wanneer men hem tegemoet trad op een
wijze waarop hij recht had, zeer vriende
lijk was, maar die zich kon laten gelden
als hij dat nodig vond. Die een kleine
aanmerking over zijn kleedkamer een
kapotte lamp, een onreine wasbak bij
voorkeur aan mij persoonlijk overbracht,
die graag sprak over zijn grote rollen
(en dat waren er vele, ivant men zal zich
hem heus niet alleen herinneren als de
bisschop in de Gijsbreght), maar die
tegelijk volle belangstelling toonde voor
wat zijn gesprekspartner interesseerde of
lief was. Dat heb ik zelf vele malen
ondervonden. Als men mag zeggen, dat
de toneelspeler van nature ijdel is, geldt
dat zeker ook voor hem. Maar dat domi
neerde niet: hij was voorzeker een groot
kunstenaar met een warme belangstelling
voor wat anderen interesseerde en bezig
hield; die ook op de bres kon staan voor
de belangen van anderen; die graag een
gesprek had en dat werkelijk niet in de
eerste plaats over zichzelf of zijn werk;
kortom een markante figuur op en buiten
Paul Huf leefde voor het toneel; het jlCf f0neef die een belangrijke plaats in-
was zijn stijl. Hij wist een overtuigde 00fc wist mam het op waardige
ijdelheid te verheffen tot een deugd, die j /-, 7
van zijn persoon niet los te denken viel mijze deed. Ook voor ons van de schouw
en die bij hem hoorde, zoals hijzelf bij burg zal hij een leegte achterlaten, waar-
het toneel. Hij speelde met zijn ijdelheid door wij hem met weemoed, maar vooral
een flonkerend spel, waarvan men deel- 00j, me^ bewondering en waardering ons
genoot moest worden om de gratie ervan
te kunnen ondergaan; de gratie die zijn Hen blijven herinneren.
leven speels en zijn spel levend maakte. Herman Deinum
Hij was een groot acteureen mens die
leefde iri zijn beroep en het daardoor ver- Directeur Stadsschouwburg
hief. te Haarlem
(Van onze correspondent)
BRUSSEL. De Belgische schilder Pros
per de Troyer is donderdagochtend over
leden. In september van het vorig jaar
was hij slachtoffer geworden van een ver-
keersongeluik en de gevolgen daarvan is
hij niet meer teboven gekomen. De Troyer
was 26 december 1880 te Destelbergen ge
boren, en had gestudeerd aan de Antwer—
se Academie voor Schone Kusten.
HET EERSTE ZOMERCONCERT van het Noordhollands Philharmonisch Orkest
had donderdagavond plaats onder leiding van Marinus Adam. Het programma ver
meldde werken van Weber (ouverture „Oberon"), Schumann (pianoconcert) en
Dworsjak (Symfonie no. 5, „Uit de Nieuwe Wereld"). Het is wel moeilijk nog iets te
schrijven over een dergelijke traditionele combinatie van muzieken die alle behoren
tot het genre der ultrapopulaire klassieken, een confectieprogramma voor een muziek-
minnende Familie Doorsnee, een grootste gemene deler van niet al te primitieve en
niet al te veeleisende smaken.
DE ZOMERCONCERTEN van het dat Schumann's Pianoconcert door George
N.Ph.O. zijn het gevolg van een subsi
die-regeling waarbij het orkest zich ver
plicht ook in de „slappe" tijd van het
concertbezoek een aantal concerten te ver
zorgen. Men plaatst dus met opzet jaar-in,
jaar-uit dezelfde geheide voltreffers op de
programma's, teneinde op een bezoek van
tenminste zeshonderd toehoorders te kun
nen rekenen. De vraag is of men, naast
een aantal kasstukken, op deze concerten
dan niet eens wat anders kan brengen
dan datgene wat de radio al in overvloed
geeft onder aankondigingen als „Rijkdom
der welluidendheid, een keurgarve van on
sterfelijke meester melodieën, bijeenge
gaard in de Lusthof der Muzen etc."
MAAR WAAROM deze ontevredenheid?
zal men zeggen; de zaal is tenslotte
niet onderbezet, al is ze niet uitverkocht.
Hierom: omdat het orkest de betreffen
de twee dozijn werken al tijdens het sei
zoen uit-en-te-na moet spelen, en zich met
meer elan zou wijden aan een taak die
met een (bescheiden) vernieuwing van het
standaardrepertoir gepaard gaat. Nee,
geen „moeilijke" stukken, wij zijn tenslot
te in de zomer, al schijnt het N.Ph.O.
die ook niet te kunnen oproepen met mu
zikale magie. Er zijn genoeg componisten
wier oeuvre soms niet alléén, maar
dikwijls óók een lichte inslag heeft, die
ze geschikt maakt voor het koude slaatje
en de vis die ons geserveerd wordt vóór
de winterse hoofdschotel. Hier volge een
twaalftal namen: Mozart (sommige vroe
gere symfonieën, voorts Divertimenti, Se
renades enz.) Rossini (minder bekende ou
vertures, sonates voor strijkorkest,
Strauss (Johann, senior en junior), Léhar,
Offenbach, Chabrier, Reynaldo Hahn,
Ibert, Frangaix, Constant Lambert, Eric
Coates, Morton Gould. Men zou Saint-
Saëns, Grieg, Schumann, Mendelssohn en
Dworsjak niet naar de brandstapel behoe^
ven te verwijzen, maar men zou misschien
de zomerconcerten, verwaarloosd kind van
een ambtelijk-artistiek geldhuwelijk, eens
een eigen „gezicht" kunnen geven.
DIT GEZEGD zijnde, en met de daarin
opgesloten reserve ten aanzien van de
frisheid van het orkestspel, zij nog toege
voegd dat Dworsjak's Nieuwe Wereld een
kolfje is naar de hand van Marinus Adam.
die alle sentimentele en (pseudo) folklo
ristische accenten het volle pond geeft; en
KRING MUZIEKGEZELSCHAPPEN IN
DE BOLLENSTREEK.
Onder de naam Kring Muziekgezel
schappen in Bollenstreek hebben de mu
ziekgezelschappen in de bollenstreek een
„overkoepelend orgaan" opgericht. Reeds
zijn 13 verenigingen aangesloten. Tot
voorzitter van het overkoepelend orgaan
werd benoemd de heer P. Drost uit Lisse,
dirigent van de Hillegomse Harmonie
kapel; de heer M. Vermolen, bestuurslid
van „Canite Tuba" te Lisse zal het secrè-
tariaat waarnemen, terwijl de heer L. van
Grieken uit Warmond de kas zal beheren.
Doel is om door meer contact tot bredere
samenwerking te komen. Men zal spoedig
nader bijeen komen om de plannen verder
uit te werken.
van Renesse met die nobele poëzie werd
vertolkt die men van hem kent, degelijk
begeleid door Adam en de zijnen. De so
list dankte voor het succes met een fraai
gespeelde toegift: de Nocturne in cis van
Chopin.
Sas Bunge
Het programma van de Internationale
Filmweek Arnhem 1961, die van 5 tot en
met 10 juni in het Rembrandt Theater
wordt gehouden, is thans compleet. Voor
dinsdagavond 6 juni is op het programma
geplaatst „Qui êtes-vous, Mr Sorge?", ter
wijl op vrijdagavond 9 juni zal worden ver
toond „Matka Joanna od Aniotow" (Moe
der Johanna van de Engelen). Beide films
worden in ons land uitgebracht door de
n.v. Filmverhuurkantoor Nederland.
Van Max de Haas is voorts aan het pro
gramma toegevoegd de film „Dagen mij
ner jaren", die dinsdag zal worden ver
toond. Deze film is vorig jaar gereedgeko
men. In totaal zijn nu negen korte Neder
landse films op het programma van de
Filmweek opgenomen.
Advertentie
ONDER ZEER GROTE belangstelling
is donderdagmiddag in huize „Bloemen-
heuvel" in Overveen in tegenwoordigheid
van het voltallig college van B. en W„
enkele raadsleden, enige leden van het
ere-comité, benevens tal van familieleden,
vrienden en bekenden, alsmede een groot
aantal genodigden, waaronder vele be
wonderaars van het werk van de grijze
kunstenaar, de ere-tentoonstelling van wer
ken, in hoofdzaak zeegezichten van de
Aerdenhoutse zeeschilder Oscar Mendlik,
officieel door mr. J. W. de Jong Schou
wenburg uit Aerdenhout geopend.
De burgemeester van Bloemendaal, dr.
D. H. Peereboom Voller, zo juist van va
kantie teruggekeerd, voerde allereerst het
woord en zei verheugd te zijn aan Oscar
Mendlik ter gelegenheid van diens aan
staande negentigste verjaardag op 23 ju
ni met deze expositie een gemeentelijk
verjaardagscadeau te mogen geven. Uzelf
heeft in het verleden en heden heel veel
aan ons geschonken, vervolgde de burge
meester en misschien zult u dat in de toe
komst ook nog doen. De grijze schilder
heeft zelf meegeholpen deze positie in te
richten, iets wat door het gemeentebe
stuur ten zeerste op prijs wordt gesteld.
Ook de heer G. van Eek, die zeer veel
voorbereidend werk heeft verzet en de he
ren J. M. van Mourik en W. Niermeij-
er alsmede het P.E.N. en de heer D. P. H.
Wentzei uit Aerdenhout, die het affiche
maakte, betrok de burgemeester in zijn
dankwoord. Namens het gemeentebestuur
offreerde dr. Peereboom Voller daarna
bloemen aan de aanstaande negentigjari
ge schilder.
De heer De Jong Schouwenburg, die
sprak als vriend van de heer Mendlik, be
lichtte in zijn betoog op indringende wijze
facetten van de mens Oscar Mendlik, zo
als hij die vanuit zijn gezichtshoek kent.
Hij is een muzisch mens zij hij
en het is geen geheim meer, dat Mend
lik dat muzisch gebeuren al van zijn pril
le jeugd af heeft bezield. Tijdens zijn
schooljaren vroeg men zich af of de jeug
dige Oscar geen musicus zou worden.
Voorts is er zijn intense belangstelling
voor de litteratuur. Componisten als Wag
ner en Mahler en klassieke schrijvers als
Sofocles, Goethe en Shakespeare hebben
deze kunstenaar altijd ongemeen geboeid.
Levensbeschouwelijke en wijsgerige ver
handelingen trokken zijn belangstelling en
het pad der filosofie heeft deze beschei
den mens aanvankelijk slechts met
schroom, doch niettemin met grote inte
resse betreden. Hij heeft zich verdiept in
de grote religies.
Uit al die belangstellingssferen treedt
bij Oscar Mendlik de sterke hang naar
de romantiek naar voren. Gedurende een
derde gedeelte van zijn leven heeft Mend
lik immers in de tijd van de romantiek
geleefd. Een ieder die met Mendlik ver
keert wordt erdoor gefrappeerd hoe warm
zijn belangstelling voor de mens is.
Voorts is er Mendlik's affiniteit met het
epische. Deze schilder ziet de dingen des
levens breed, wijd e. groot.
In dit kader past zijn belangrijk por-
trettenoeuvre. Toch heeft hij zich gedre
ven gevoeld tot zeeschilderen. Ook daar-
voor acht Mendlik het van groot belang
snel en betrouwbaar te kunnen tekenen.
Hij heeft alle zeeën bevaren en daar
naast belangstelling getoond in het men
selijk gebeuren. Evenzeer de lieflijke
Thyreense Zee, als de woeste golven ^rj
de Atlantische Oceaan, omdat ook het
menselijk leven een en al beweging is
Zo heeft deze diep-religieuze mens al die
gevoelsbewegingen en emoties in zijn
zeeën weergegeven en daarbij gestreeld
naar hogere waarden. Menigeen zo be
sloot de spreker zal de vreugde van de
boodschap verstaan, die Mendlik heeft mo
gen brengen. Door deze boodschap zullen
misschien vele mensen, eigen inwoners
van Bloemendaal en anderen dank zij dit
initiatief van het gemeentebestuur deze
expositie te organiseren, tot hogere waar
den gebracht worden dan die in het alle
daagse leven vervat zijn. Met die woor
den verklaarde de heer De Jong Schou
wenburg de tentoonstelling voor geopend.
Oscar Mendlik dankte daarna het ge
meentebestuur en allen die aan de inrich
ting van deze tentoonstelling een werk
zaam aandeel hebben gehad.
Johan Boskamp, die jarenlang samen
met Johan Kaart toneelsuccessen heeft ge
vierd in de „Kleine Comedie" te Amster
dam heeft, nu het gezelschap van Kaart
ontbonden is, een nieuwe groep opgericht,
die hij in het „Centraal Theater" aan het
Amsterdamse publiek heeft gepresenteerd.
Tegelijkertijd beleefde echter ook de „Klei
ne Comedie" een première: van het caba
ret „Stukken en Beetjes" onder leiding
van Johnny Kraaykamp.
Kaart en Boskamp (tot voor enige jaren
beter bekmd als Potasch en Perlemoer)
zijn dus (zakelijk gezien) uit elkaar. Ho-
han Kaart zal zich na beëindiging van
„My fair lady" aan het serieuze toneel
gaan wijden, maar Boskamp heeft beslet
ten om de oude traditie voort te zetten en
de hoofdstad op kluchtige blijspelen te
blijven tracteren.
Het stuk dat gisteren zijn première be
leefde heet „In Pyama" en is geschreven
door de bekende kluchtschrijvers F. Ar
nold en E. Bach. De hoofdrollen worden
gespeeld door Johan Boskamp, Johan Si-
rag, Gelyn Molier, Ton van Otterloo, Dity
Doornbos, Mary Nieuwenhuizen en Mies
Waalewij De slecht gevulde zaal beloon
de de spelers met een gul applaus.
Het spel was geregisseerd door Harry
Boda, die overigens zelf niet bij de opvoe
ring aanwezig kon zijn. Boda vervulde na
melijk ook een rol in de andere „lach-
première" Kiaaykamp's cabaret „Stukken
en Beetjes", waarin onder meer verschei
dene dansnummers onderdeel van het pro
gramma uitmaken.
Dinsdag 6 juni, Stadsschouwburg, 20 uur:
Eindexamen van de Toneelschool. Op het
programma staan werken van Vondel,
Asselijn, De Musset,Tsjechov, Giraudoux
en Wilder.
Vrijdag 2 juni. Stadsschouwburg, 20 uur:
Johez Toneelvereniging speelt „Adem
van de dood".
Maanda'g 5 juni, Concertgebouw, 20 uur:
De toneelvereniging Door Inspanning
Uitspanning speelt „Come-diespelen" van
Joh. W. Broedelet.
Maandag 5 juni, Stadsschouwburg, 20 uur:
Personeelsvereniging Droste speelt „Per
Luchtpost".
Donderdag 8 en vrijdag 9 juni, Stads
schouwburg, 20 uur: De toneelvereniging
Cremer speelt' „De metalen Eva".
Woensdag 7 juni, Stadsschouwburg, 20 uur:
De balletschool van mevrouw v. d. Ree
geeft een leerlingenuitvoering.
Vrijdag 2 juni, Concertgebouw, 20-15 uur:
Stereo-demonstratie-avond. Voor de
pauze houdt de musicoloog G. van Ra-
venzwaay een inleiding. De heer U. F.
Hermann geeft een technische toelich
ting. Na de pauze een klassiek grammo
foon,platenconcert.
Zaterdag 3 juni, Concertgebouw, 20.15 uur:
Concert door de Kon. Ned. Toonkun
stenaarsvereniging. Medewerking ver
lenen leden van het Noord-hollands Phil
harmonisch Orkest. Op het programma
staan werken var Haydn, Mozart en
Schubert.
Zaterdag 3 juni, Stadsschouwburg, 13.45
uur: Leerlingenuitvoering door de Mu
ziekschool Toonkunst.
Zondag 4 juni, Teylermuseum, 15 uur: Be
speling van het 31-toonsorgel door Eva-
ristos Glassner en Anton de Beer. (12-
toonstafel). Gespeeld zullen worden wer
ken van Isaak. Kotter, Sicher. Fresco-
baldi. Sweelinck. Zipoli en Couperin
Voorts bespreekt Anton de Beer de
Euler-toongeslachten.
Dinsdag 6 juni, Concertgebouw, 19.30 uur:
Haarlems Muziekinstituut geeft leerlin
genuitvoering.
Donderdag 8 juni Concertgebouw, 20.15
uur: Zomerconcert door het Noordhol
lands Philharmonisch Orkest onder lei
ding van Marinus Adam. Solist Theo
O-lof, viool. Het programma vermeldt
L'estro armonico van Vivaldi, het viool
concert van Mendelssohn, Prélude
l'après-midi d'un faune van Debussy en
de tweede symfonie van Saint Saëns.
Vrijdag 2 juni. Gebouw Sint Bavo, 20 uur:
Optreden door het Nijmeegs Studenten
cabaret.
Dinsdag 6 juni, Speeltuin aam de Jasmijn
straat, 19.30 uur: Uitvoering van de
balletgroep Flora onder leiding van me
vrouw W. van Gilst ter gelegenheid van
het 35-jarig bestaan van de speeltuin
vereniging Flora- Medewerking verleent
het trommelkorps van de speeltuinver
eniging D.V.S.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1-3: Tot 3 juni expositie schilderijen
en penseeltekeningen van C. A. Feld-
mann. Van 4 juni tot 2 juli expositie van
schilderijen, tekeningen en plastieken
van Josum Walstra. Dagelijks geopend
van 9-17 uur, tijdens de concerten op
maandag, woensdag en vrijdag van 18-20
uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 10-17 uur: zondagen 13-16
uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16e eeuw tot op heden.
In mei dagelijks geopend van 10-17 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
Kleine Houtweg 103Op donderdagen ge
opend van 10-12.30 en van 13.30-17 uur.
Op zondagen van 14-17 uur.
Teylersmuseum, Spaarne 16. Tentoonstel
ling uit eigen bezit. Schilderijen 19de en
20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita
liaanse en Franse school. Fossielen, his-
torisch-natuurkundige instrumenten, 31-
toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend
(behalve op maandag) van 11-15 uur. De
eerste zondag van elke maand van 13-15
uur.
Kunstzaal 't Goede Uur, Nieuwe Kerks-
plein. Dagelijks geopend van 1022 uur.
Dagelijks van 21—22 uur klassiek gram-
mofoonplatenconcert. Gedurende de
maand juni expositie van tekeningen en
grafieken van Harry Prenen.
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf
te boeken:
Barlow, De patriotten; Gotjé, Het seizoen Is
voorbij; Wijchgel, Het doolzieke hart; Mann,
Königliche Hohejt; Tolstoi, Auferstehung; Zeyl-
mans van Emmichoven, Hygiëne van de ziel;
Galbraith, De economie van de overvloed; Polak,
Inleiding tot het Nederlands rechtspersonenrecht;
Bolle, Mens en microbe; Leertouwer, Richters en
Wilmans, Schoolgymnastiek voor het lager on
derwijs; van der Boom, Speelgoedautomodellen
(Maak het zelf Schulz, Houtverbindingen (Maak
het zelf); Olyslager, Vraagbaak voor uw Citroën
2 CV; Meyer, Praktische radiobouw; Aalbers,
Dwerghoenders als liefhebberij; Dominicus
Schrijft u ook zulk Nederlands?; Heine, Buch
der Lieder; van Duinkerken, Hedendaagse Kerst-
lyriek van Katholieke dichters; Swillens, Jacob
van Campen, schilder en bouwmeester. 1595—
1657: Forman und Dark, Die Kunst von Benin;
Braque; Oskar Kokoschka, Lithografieën; Bad-
deley, Filmische vormgeving, praktijk van de
filmmontage; Bohlander, Jazz, Geschlchte und
Rhythmus; Baudet en Brugmans, Balans van be
leid; Geen combinatie (Het model voor de uit
gever februari 1961); Staatsalmanak voor het
Koninkrijk der Nederlanden 1961.
Romans: Apitz, Naakt onder wolven; Heimler,
Uit nacht en nevel;Troyat, De aasvlieg; Stirling,
Sigh for a strange land; Bancquart, Le temps
immobile.
Ontwlkkelingsboeken: Ortega y Gasset, Bespie
gelingen over leven en liefde; Fordham, Inlei
ding tot de psychologie van Jung; Jager, Zegen
u zelf; Steiner, Wie erlangt man Erkenntnisse
der höheren Weiten? Leertouwer, Ons kind in
zijn schoolklas; Technisch repertorium, dl.
Wiskunde-mechanica; Verduyn Lunel, Grondbe
ginselen van de anatomie en de physiologie; den
Hartigh, Korfbal-zaaltraining; van der Schroeff,
Leiding en organisatie van het bedrijfKromdijk,
Heesters en bomen in de tuin; Ruting, Wat zaaien
wij dit jaar?; Weijling, Het boek voor de kleur-
kanariekweker; Frankfort en de Nadal, Spaans
zoals men het spreekt; Fry, Het donker is licht
genoeg, toneelstuk; Breughel, Die Heuernte; Sit-
well, Liszt; Franse Alpen (A.N.W.B.-gids); Dene
marken A.N.W.B.-gids); Italiaanse zeebadplaat
sen (A.N.W.B.-gids; Dag Amsterdam (fotoboek).
Seltman, Vrouwen in de oudheid; Velikovsky
Worlds in collision; Kessel, Het geschenk voor
de Führer; Statistiek der gemeentefinanciën,
comptabele gegevens, 19561959.
Museum Het Huis Van Looy, Kamperlaan,
van 27 mei tot 26 juni „Drie eeuwen
prentkunst", een keuze uit de verzame
ling D. Harting. Dagelijks geopend van
1017 uur, 's zondags van 1317 uur.
Huize Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg
158. Ere-expositie ter gelegenheid van de
negentigste verjaardag van Oscar Men
dlik op 23 juni. De tentoonstelling is van
2 tot en met 25 juni dagelijks geopend
van 10 tot 17 uur; zondags van 14 tot
17 uur.
A A nKOtlDIGItlGEli ehBESCHOUWI/ÏGEH
De NCRV liet ons donderdagavond niet
in de steek waar het op zomerse luchtig
heid aankwam. Ze liet de toneelgroep Puck
aantreden met een blijspel van Harold
Brighouse in de vertaling van Anty Wes
terling „Graag of niet". Henk Rigters voer
de er de regie over en leidde zijn spelers
over de genoeglijke paden van een Vic
toriaans intrigetje, waarin Karin Haage de
rol was toebedeeld van een ondernemende
oude vrijster", die precies weet wat zij
wil en ook wat zij moet laten. Zij trouwt
en vormt haar man tot haars gelijke, het
geen wil zeggen, dat de familieaangelegen
heden, waarmee de kijker te make krijgen,
voor zover mogelijk in der minne, maar
in ieder geval kloek en degelijk worden
geschikt en afgehandeld. Dat daarvoor de
tyrannie van een met zichzelf ingenomen
vader moet worden overwonnen, maakt
de zaak alleen maar aantrekkelijker.
Het werd een aangename vertoning met
uitstekende spelprestaties, die het type
achter zich lieten om karakters te ver
beelden. Karin Haage ging voorop als een
ongetemde „feeks" (met voorbedachte
rade). Wim van den Brink volgde haar in
de gedaante van de zelfzuchtige vader en
Ab Abspoel voegde er een schoonzoon aan
toe, die men zag groeien naar de onafhan
kelijkheid. De rollen daaromheen waren
stuk voor stuk behoorlijk bezet. Het was
een avondje van gezond komediespel,
waarover Henk Rigters waakte met de
punctualiteit en zin voor finesse hem eigen.
Op zondag 11 juni schenkt de N.C.R.V.-
televisie in een uitvoerige documentaire
aandacht aan het vraagstuk van de toela
ting van spijtoptanten. Hans Keuls schreef
dit verhaal over „Dossier Karpaan", dat
geheel berust op authentieke gegevens.
Aan deze gedramatiseerde documentaire
werken o.a. mee: Guus Verstraete, Louis
van der Steen, Lo van Hensbergen en
Jules Hamel. De regie heeft Max Douwes.
Aan het gesprek dat volgt op deze, door
Kees van Langeraad gepresenteerde do
cumentaire wordt deelgenomen door de
volgende personen: Mr. H. Algra, Prof.
Dr. H. Baudet, mej. mr. J. J. Th. ten
Broecke Hoekstra, mr. F. H. J. M. Daams
mr. A. Doeve, E. den Hamer, J. Kopijn,
prof. mr. W. L; G. Lemaire, ds. S. van
der Linde, Tjalie Robinson en mevr. S.
H. Spoor-Dykema.
De Amerikaanse auteur Reginald Rose
heeft een televisiespel geschreven, „Po
ker", dat de VARA in de vertaling van
Willy van Hemert en onder diens regie zal
uitzenden op donderdagavond 8 juni. Aan
dit nogal cynische stuk liggen gedachten
en problemen ten grondslag, die kenmer
kend zijn voor onze tijd en die een kant
laten zien van de samenleving, waaraan
men niet voorbij kan gaan. Het handelt
over een spel poker, dat ontaardt in een
adembenemend gokspel met een mensen
leven als inzet. Het moet ongeschikt wor
den geacht voor jeugdige kijkers. Cor Her-
meier ontwierp de decors.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde rauz. 7.30 Voor
de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over
weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de
huisvrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram.
11.00 Voor de zieken. 11.45 Chansons. 12.00 Mid
dagklok - noodklok. 12.04 Promenade-ork. en sol.
12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20
Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Voor de
jeugd. 15.00 Gram. 15.10 Franse les. 15.30 Voor de
jeugd. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30 Instr. ens.
16.50 Amateursprogr. 17.15 Gram. 17.20 Sport-
periscoop. 17.30 Lichte muz. 18.00 Kunstkroniek.
18.30 Gram. 18.45 Van klanten en wanten weten,
vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Me-
mojandum. 19.30 Pianoduo. 19.50 Lichtbaken, le
zing. 20.00 Brabants ork. 20.50 Gram. 21.00 U bent
toch ook van de partij?, lezing. 21.10 Op vrije
voeten, progr voor de toeristen. 22.25 Boekbespr.
22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00
Muzikale lezing. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin,
praatje. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram.
VPRÓ: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 10.20 Cabaret. 10.50 Herha
ling programma's. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Dansmuz. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia.
13.20 Voor de jeugd. 14.10 Idem. 14.45 Van de
wieg tot het graf, praatje. 15.00 Jazzmuz. 15.45
Marinierskapel. 16.20 Jazzmuz. 16.40 Boekenwijs
heid. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en
comm. 18.20 De voortgang van de Deltawerken,
lezing. 18.35 Lichte muziek. 19.00 Artistieke staal
kaart. VPRO: 19.30 Passepartout, praatje. 19.40
Korter werken - anders leven, lezing. 19.55 Deze
week, praatje. VARFA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram.
20.40 Lichte muziek. 21.15 Tekst en uitleg, comm.
21.30 Lichte muz. 22.00 Sportnieuws. 22.30 Nws.
22.40 Lichte muz. 23.00 Gram. 23.5524.00 Nws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws.
13.15 Voor de teenagers. 14.00 Gram. 15.00 Accor-
deonmuz. 15.15 Gram. 15.45 Accordeonmuz. 16.00
Gram. 16.10 Tips voor trips. 16.20 Gram. 17.00
Nieuws. 17.15 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturg,
gezangen. 17.30 Koorzang. 17.45 Engelse les. 18.00
Orgelrecital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws.
19.30 Gram. 19.40 Pianospel. 20.00 Omr.koor en
sol. (In de pauze: Gram.). 22.00 Nieuws. 22.15
Amus.ork. 23.00 Nieuws. 23.05 Amus.muz. 23.55—
24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekjourn. VARA: 20.30 Rep. van
de Scheveningse pier. 20.55 Eurovisie: Reportage
Zwemwedstrijden te Cardiff. 21.25 TV-portret.
21.45 Amusementsprogramma.
VOOR ZATERDAG
NTS; 14.15 Eurovisie: Davis Cup-wedstr. Ne
derland—Duitsland te Scheveningen. 15.15 Euro
visie: Zwemwedstr. Groot-BrittanniëNederland
te Cardiff. VPRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen.
NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VPRO: 20.20—
22.40 Tosca, opera. (Pauzes van 15 min. om c.a.
21.05 en 22.00 uur).