Balletten van Milloss tijdens het Holland Festival r^Wrn BOSCH Beeld van Mari Andriessen voor nieuwe schouwburg in Tilburg Leesvoordracht door Puck van nieuw stuk van Hella Haasse HENSEN 3.50 a Wil Etl QE3 Ernstige treinstoring in Amersfoort De toepassingen van elektronische muziek Josum Walstra exposeert in De Ark INSECTEN VERDELGING Nog meer vragen over Oostenrijkse baby DINSDAG 13 JUNI 1961 WIJ ZIJN HET EENS elastisch rilden BOUGIES ftnerma B/ast/t afgeslemJ op hel hedendaagse verkeer K f - Kerkelijk nieuws L "1 B Leo Pappenheim bij zijn afscheid gehuldigd Van alles wat „EEN DRAAD IN HET DONKER David Koning werkbroeken vanaf 11.75 colberts vanaf 11.50 natuurlijk PAARLAARSTEEG 1 Géén filmsterren Beeldschermer met handige $2$: nii spuitbus kwaliteits product van Organon Stedelijke autoriteiten naar wereldconferentie Derde Streekgemeenschap op Nieuw-Guinea Nieuwe rechtszalen in Amsterdam Televisie programma Onderscheiding voor mr. De Neree tot Babberich (Van onze correspondent) Toen wy enkele dagen geleden in de Romeinse opera „het balletprogramma" van dit jaar bywoonden Rome heeft een groot balletgezelschap, maar dit treedt slechts één maal per jaar op! gold onze belangstelling in de eerste plaats de choreograaf Aurel Milloss. Zeker, Italië is dit jaar in het Holland Festival aanwezig met één van zyn meest vermaarde dirigenten, Carlo Maria Giulini. Maar over Giulini bestaat een gehele litteratuur en hy is, zoal niet aan alle concertgangers, dan toch zeker aan onze critici welbekend. Geheel anders staat het er voor met Aurel Milloss, in het programma aangekondigd als Aurel von Milloss. En daar hy naar Nederland komt met de dansers van de Keulse Opera zou men allicht denken met een Duitser te doen te hebben. Niets is minder waar: Milloss is Italiaan, zy het dan ook niet van geboorte. Milloss werd in 1906 te Novi Sad, toen- I van betekenis voor het ballet te interesse' maals een Hongaarse, thans een Joego- ren en in de jaren 1938 tot 1942 heeft Slavische stad geboren. Zijn opleiding is Rome, zij het dan op bescheiden schaal, Hongaars geweest. Als jongeman was hij iets gekend wat bijna aan de Diaghilev- bevriend met Bela Bartók, de componist periode herinnerde. Componisten als Ca- op wiens muziek hij het liefst zijn ballet- sella, Malipiero, Petrassi, Dallapiccola ten zet. Milloss is de eerste geweest, die schreven partituren voor hem; schilders Bartók's „Wonderbaarlijke Mandarijn" op als De Chirico, Casorati, De Pisis, Pram- het toneel heeft verwezenlijkt, volgens de polini, Mafai en na de oorlog Guttoso, aanwijzingen van Bartók zelf en van Mei- Scialoia, Mirko, Clerici, Lepri, ontwierpen chior Lenghel, die het gruwelijke verhaal adembenemende decors en prachtige kos- heeft uitgedacht. De „première" ging in tuums. Van 1942 tot 1952 werkt Miloss Keulen en het ballet werd als al te schok- I voor de Scala en een groot deel der Ro kend onmiddellijk verboden door de bur- I meinse dansers volgde hem daarheen, met gemeester in persoon. Die burgemeester het gevolg, dat de goede dansers was Konrad Adenauer. Maar in Keulen I in Milaan nog steeds allen Romeinen heeft Milloss betrekkelijk kort gewerkt, van geboorte zijn. Maar in Milaan vond Zijn eerste grote successen boekte hij in hij niet dezelfde atmosfeer als in Rome. Berlijn in 1926, als danser. Hij is daar Aan de Scala legde men meer de nadruk enkele jaren eerste-danser aan de opera op de dans en minder op de scenografie geweest. Maar sedert 1932 wijdt hij zich En de sterkste zijde van Milloss is mis- vooral aan de choreografie, ruim honderd schien zijn onfeilbare goede smaak in het balletten staan op zijn naam. kiezen van scenograaf, Costumier en mu- In 1938 vestigde hij zich in Rome. In ziek. Bovendien wilde men in Milaan werk 1928 was de opera te Rome verrijkt met van verscheidene choreografen zien en, een balletschool, de eerste balletschool in hoe vriendelijk en tegemoetkomend Mil- Italië waar ook mannelijke leerlingen wer- loss ook is, om de een of andere reden den aangenomen (het heeft tot 1947 ge- wordt een balletprogramma waarin hij de duurd, voor ook de Milanese Scala jongens hand heeft altijd een „Millosavond" met tot danser ging opleiden). Toen Milloss aan vier of vijf balletten van zijn hand, waar- kwam, begon men de resultaten van die bij hijzelf steeds ook nog de regie ver school te zien en daaronder was een zorgt. tiental werkelijk uitstekende dan- In Italië heeft hij ook na de oorlog bijna sers. Tot op deze dag levert de school onafgebroken gewerkt en sedert 1952 is hij te Rome naar verhouding nog altijd meer weer verbonden aan de Romeinse Opera, goede dansers af dan danseressen en het waar hij ieder jaar één programma van schijnt, dat de Italiaanse jongeman licha- balletten verzorgt. Verder ziet men zijn melijk bijzonder goed gebouwd is voor de balletten bij de „Maggio Fiorentino" en in klassieke dans. Milloss kon dus van die steden als Palermo, Catania, Venetië. Voor jonge, enthousiaste krachten gebruik ma- die gelegenheden vormt hij een eigen groep ken. van vijftig, zestig dansers, waarvan door- Hij wist schilders, musici en schrijvers gaans ongeveer de helft Italianen zijn I Verder werkt hij veel in Zuid-Amerika met name te Buenos Aires, waar verschillen de van zijn balletten zijn opgenomen in het repertoire van het Theater Colon en in Sao Paolo, waar hij balletten compo' neerde voor het vierde eeuwfeest van Bra zilië. Heel wat grote dansers hebben met hem gewerkt. Sedert 1940 statenloos is hij eindelijk in 1960 Italiaans burger geworden. Milloss spreekt zonder accent zes talen tot in de perfectie. Hij is uiterst belezen (zijn bi bliotheek op dansgebied is waarschijnlijk de rijkste in Europa) en heeft belangstel ling voor sterrenkunde en kostumgeschie- denis. Advertentie AUeenverf. N.V. Willem van Rijn Amsterdam-W, Postbus 8005 Ned. Herv. Kerk Beroepen te Sint Annaland (toez.) J. Arend- sen te Bunschoten. Aangenomen naar Leiden (als studenten predikant) J. A. Eekhof te Beverwijk aan Zee - naar Rekken (toez.) R. C. Krouwel, kand. te Utrecht. Benoemd tot vicaris te Meppel A. J. Schol ten, kand. te 's Gravenhage. Geref. Kerken Aangenomen naar Weesp (vac. W. G. Schee- res) W. van der Zwan te Nieuwe Pekela - naar Sint Jacobi Parochie H. Wijmans, kand. te Amsterdam, die bedankte voor Hasselt, Loenen a. d. Vecht, Oosternijkerk (Fr.), Oude- ga (W.) en voor Zijldijk (G.) - Benoemd tot hulp prediker te Bilthoven G. Laarman, a.s. emeritus-predikant te Utrecht- Oost. Bedankt voor de benoeming tot leraar godsdienstonderwijs aan het Chr. lyceum, Po pulierenstraat te 's Gravenhage J. P. Prins te 's Gravenhage-Loosduinen. Examens: Ds H. B. Weyland te De Lier slaagde aan de Joh. Calvijn-academie te Kam A A nKOnD/GING£/i FM-BESCHOUWinCEti In Musis Sacrum in Arnhem is de diri gent van het Gelders Orkest, de heer Leo Pappenheim, tijdens een afscheidsconcert gehuldigd. De heer J. M. A. van Buggenum, voor zitter van het huldigingscomité, bood de heer Pappenheim namens het comité een geschenk onder couvert aan. Namens de afdeling Nederland van de Internationale Mahlervereniging bood de heer Niemand de dirigent het lidmaat schap van verdienste aan. Tijdens het concert, waaraan medewerking werd ver leend door de Duitse concertzangeres In geborg Reichelt, werden werken van Mah ler uitgevoerd. Na afloop dankte de heer Pappenheim voor de hem gebrachte hul de. Een storing in de beveiligingsinstallatie van het spoorweg-emplacement Amers foort heeft maandagavond grote vertraging van het treinverkeer veroorzaakt. De wissels lagen vast en alle seinen stonden op rood. Slechts enkele treinen konden, zeer langzaam, van sein tot sein over het emplacement worden geloodst. Verschei dene treinen reden niet door, maar par keerden in Amersfoort. Aangezien het emplacement een belang rijk knooppunt van spoorwegen is, werk ten de vertragingen zeer sterk door op de lijnen naar Utrecht-Rotterdam/Den Haag, ZwolleGroningen/Leeuwarden, Twente, Amsterdam en EdeWageningen. Tegen elf uur was de beveiligingsinstal latie weer in orde. Het K.R.O.-programma van gisteravond vertoonde vele aangezichten, hetgeen ove rigens niet wil zeggen dat de K.R.O. daar mee haar gezicht verloochende. Met een nieuwsbulletin, dat aansloot op het jour naal legde eerst de rubriek „In woord en beeld" de narigheden bloot rond de ge adopteerde Oostenrijkse baby Adèle Paul. Mr. Van Rijckevorsel gaf in een inter view te kennen dat de Kamer het minis ter Beerman wel moeilijk zal maken als deze zijn uitwijzingsplannen wil volhou den. Dit wordt een zaak voor rechtbank en het instituut dat de zorg voor pleegkin deren onder controle houdt. Na deze in teressante uiteenzetting volgde een even interessante documentaire in de reeks - - „Het gezicht van Azië", ditmaal gewijd pen voor het doctoraal examen theologie. Aan Vietnam Het is een Duitse serie met de pul»- degelijkheid Brinkman te Heerde. I lands aandeel lijkt ons nogal overdreven Beroepen te Zwolle (vac. J. H. Kuiper) Jac. voorgesteld. Fred Rombouts presenteerde van der Wal te Vrouwenpolder - te Hijum- vervolgens de Music Box, een van de on- Finkum A. Groenewegen te Wijckel (Fr.) derhoudendste programmaatjes op het ter ra,- r.pref Kerken rein der lichte muziek, waaraan altijd een I keur van bekwame artiesten meewerkten. Bedankt voor Alphen a. d. Rijn J. C. van Tenslotte zagen wij twee afgestudeerden Ravenswaaij te Scheveningen. der Maastrichtse toneelschool, Mar ja Ha- Beroepen te Zaamslag W. F. Laman te Ha- braken en Willy Frencken met een zwak- milton (Ontario, Canada). „De Muziek" van Mari Andriessen, dat vandaag geplaatst zal worden op een betonnen voetstuk vóór de nieuwe schouwburg in Tilburg. Morgen wordt het beeld door de schenkster, de AaBe fabrieken n.v. in Tilburg, overgedra gen aan het stadsbestuur. Morgen 14 juni is het 150 jaar geleden dat de familie Van den Bergh in Tilburg haar textielbedrijvigheid begon, die in 1929 leidde tot de stichting van de AeBe wol- lenstoffen- en wollendekenfabrieken N.V. door Adolf van den Bergh. De naam AaBe is de samentrekking van de fonetisch gespelde voorletters van eigennaam en familie naam van de stichter. Het bedrijf wordt thans geleid door Gijsbert Leonard van den Bergh. Er werken 1200 mensen. De fabrieksoppervlakte beslaat 50.000 vierkante meter. Binnenkort komt een nieuw gebouw gereed met een kantine met toneel, een moderne gymnastiekzaal, een cursuslokaal en een hobbykelder. Aan deze nieuwe vleugel gren zen de sportvelden. Het eerste deel van dit meer dan 400 pa- gina's tellende geschrift bevat een cultuur historische beschouwing van de kleder drachten, geschreven door R. Broby-Jo- hansen, die onder de titel „Krop og Klear I in Denemarken werd uitgegeven. In het tweede deel geeft Antoon 'Coolen een over zicht van het „AaBe"-bedrijf en zijn ach tergronden. Het boek is rijk geïllustreerd, j IN 1953 HEEFT DE toneelgroep Puck het kort na de bevrijding van ons land geschreven stuk "Bloch" van Hella Haasse vertoond. Haar toen reed se zeer bekende naam als romanschrijfster heeft intussen, mede door de bekroning van haar werk met een internationale prijs, een nog ruimere weerklank gevonden. Niettemin is het theater zij kreeg een opleiding tot actrice haar blijven boeien. In 1954 voltooide zij een tweede stuk, dat sindsdien aan enkele wijzigingen werd onderworpen, maar nergens op het repertoire verscheen. Hetzelfde gezelschap, dat haar dramatische eersteling ten doop hield, heeft jongstleden maandagavond deze humanistische fantasie onder de titel „Een draad in het donker" door middel van een zogeheten „reading" in de openbaarheid gebracht. Er bestond vrij veel belangstelling voor dit experiment, dat onder leiding van Theo Kling was voorbereid en in het, Amster damse Hypokriterion plaats had. De heer Van den Bergh heeft aan de Haarlemse beeldhouwer Mari Andriessen opdracht gegeven een beeld te vervaardi gen, „De Muziek", dat het bedrijf aan de gemeente Tilburg zal schenken. Het beeld is, na in Parijs te zijn vergroot, bij Bin der te Haarlem in brons gegoten en giste ren naar Tilburg vervoerd waar het van daag geplaatst zal worden voor de nieuwe schouwburg. Morgen heeft de officiële aan bieding aan de gemeente Tilburg plaats, in het kader van een drie dagen durend feestprogramma. Het personeel biedt morgen de directie een beeld aan dat is vervaardigd door de beeldhouwer Pieter de Monchy. Het stelt twee menselijke figuren voor met een rad, waarvan de ene de as richt en de andere het wiel draait, symbool voor de samen werking tussen leiding en werknemers. Bij gelegenheid van het jubileum wordt met ingang van 14 juni de sinds 1952 be staande statutaire winstdelingsregeling voor het personeel uitgebreid. De perso neelsleden wordt dan de keuze gelaten tweederde van het hun toekomende winst aandeel óf te doen bijschrijven op het spaarbankboekje óf te gebruiken voor de aankoop a pari vah 5 percent rentegeven- de obligaties. Worden de aandelen in de AaBe n.v. in de toekomst verhandelbaar op de beurs, dan ligt het in het voornemen de houders van personeelsobligaties in staat te stellen, deze tegen alsdan te bepa len voorwaarden om te wisselen in aande len, onder-aandelen of certificaten van aandelen. Met deze introductie van perso neelsobligaties hoopt de directie de eerste stap te zetten op de weg, die voor het per soneel zal leiden tot mede-eigendom en mede-zeggenschap via aandelenbezit. De directie heeft een zeer fraai uitge voerd jubileumboek het licht doen zien Kleding en het AaBe ervan." MET HET WOORD „reading" wordt een I werkwijze aangegeven, waarbij men een Ir. R. Vermeulen, lid van het Contact- stuk niet laat spelen (uit het hoofd, in orgaan voor Elektronische Muziek (C.E.M.) decors) maar voorlezen door achter een heeft tijdens een in Utrecht gehouden tafel gezeten acteurs en actrices. In dit ge persconferentie verklaard, dat het in het Val mocht men daar dankbaar voor zijn huidige stadium zeer moeilijk is te voor- Hella Haasse heeft iets te zeggen gehad, spellen, hoe de elektronische muziek zich dat alleszins de moeite van het meeden zal ontwikkelen. Hij constateerde, dat een ken waard is, waarbij de toneelvorm eigen groot deel van het publiek de elektronische tijk alleen diende voor de beknopte over- muziek in de vorm van toegepaste mu- zichtelijkheid van de openbaring. Het is ziek, zoals film-, ballet- en toneelmuziek, een verzinsel van stellingen en tegenstel- waarbij een overwegend visueel element lingen, spiritueel uitgebreid, maar zonder aanwezig is, nu reeds accepteert. Het be- verdieping in bijzondere menselijkheid. luisteren van elektronische muziek in con- Hella Haasse is nergens verder gegaan dan certvorm blijkt echter veel moeilijker te tot het schetsen en logisch duiden van ach- worden aanvaard, vermoedelijk door het tereenvolgende situaties, het gevoel geheel ontbreken van ieder visueel gebeuren. buiten het spel latend. Opmerkelijk is haar talent voor suggestieve formulering in dia- Een oplossing lijkt ir. Vermeulen, de loogtrant, waardoor men gemakkelijk ge- combinatie met een of meer persoonlijk boeid raakt, optredende solisten. Bij radio en grammo foon is men er reeds aan gewend, uitslui- I DE SCHRIJFSTER heeft onze aandacht tend te luisteren, en mag men dus wat willen verplaatsen naar het machtige minder weerstanden verwachten, zo zei hij. eiland Kreta in de mythologische oudheid, Hij verklaarde, dat het C.E.M. het tot waar koning Minos regeert met hulp van zijn eerste taak rekent, ervoor te zorgen, het goddelijke monster in het door hem dat in Nederland een goed ingerichte stu- aangelegde labyrinth. Volgens de overle- dio ter beschikking staat. Hij memoreerde, vering zou Theseus van Athene deze Mino- dat de curatoren van de Technische Hoge- I taurus hebben verslagen en met behulp van school in Delft in 1957 toestemming heb- de hem door de prinses Ariadne geschon- ben gegeven tot het gebruiken van ruim- ken kluwen draad de uitweg naar de vrij- te en apparaten door componisten. Van de- I heid teruggevonden. Hella Haasse liet zich ze Delftse studio werd een druk gebruik inspireren door nieuwsgierigheid. Zij koos gemaakt tot de sluiting in 1960, toen de I ajs uitgangspunt de stelling: de Minotau- plannen voor een studio aan de Rijksuni- rus bestaat niet, is slechts een verzinsel versiteit in Utrecht vaste vorm kregen. In om gehoorzaamheid uit vrees in te boe- Bilthoven werd een tijdelijke studio inge- zemen. Ten tweede vroeg zij zich af, waar- richt om te voorkomen, dat er door het om Theseus op zijn terugtocht naar Athene sluiten van de Delftse studio een lacune I zjjn redster Ariadne, die hij als bruid met zou ontstaan zolang in Utrecht nog niet zjCh meevoerde, op Naxos achterliet. In over de vereiste ruimte kon worden be- baar stuk heeft zij duidelijk verband ge schikt. Beide studio's worden op het ogen- iegcj tussen deze beide motieven, blik gebruikt. I Ir. Vermeulen die met de wetenschap- DE DRIE HOOFDFIGUREN Ariadne, pelijke leiding van de studio in Utrecht is haar zuster Phaedra en Theseus zijn belast, zei dat de Studio voor Elektroni- nergens uitgegroeid boven hun symboli sche muziek der Rijksuniversiteit sche functie in dit demonstratieve verhaal. (S.T.E.M.) een drieledige taak heeft, na- Ariadne is de verzinnebeelding van de melijk produktie, wetenschappelijk onder- I hartstochtelijke waarheidsliefde, van het zoek en opleiding. menselijk bewustzijn, tragisch (echter zon- Ir. Vermeulen is van mening, dat de der tot medelijden uit- te nodigen) in haar universitaire studio een neutraal standpunt absolutisme. Phaedra daarentegen i» met zal moeten innemen. Het muzikale onder-1 haar praktische geest de beminnelijke wijs behoort, volgens hem, duidelijk, ook plooibaarheid zelve. Theseus vervult als wat betreft de elektronische muziek, thuis een geboren regeerder zijn historische rol op het conservatorium. Misschien, zo zei als de held, die het volk in hem wil zien. hij, zal op den duur de opleidingsstudio De verdere personen zijn geheel aan de een plaats krijgen binnen het conservato- opzet ondergeschikt gebleven, zonder zelfs rium. Misschien, zo zei hij, zal op den een begin van levensvatbaarheid. Van de duur de opleidingsstudio een plaats krij- medewerkenden aan deze lezing wisten gen binnen het conservatorium. Voor de vooral Henny Orri en Karin Haage de aan- produktiestudio zal men enerzijds strenge dacht met accenten van echtheid, zowel in eisen stellen aan de bekwaamheid, ander- de passages van humor en schaarse lyriek, zijds voorzichtig moeten zijn met het uit- te prikkelen. sluiten van bepaalde stijlen of genres. I Bij de door Jan Willem Hofstra geleide discussie kwamen vele tongen los. Men bleek in de zaal vooral geboeid te zijn door de mogelijkheden van theologische associaties. De schrijfster reageerde met een mengsel van geestdrift en bescheiden heid op de voorgestelde interpretaties, uiting gevend aan haar geloof dat de men sen in staat moeten zijn tot verbetering van zichzelf en tot ontkoming aan zelf ge schapen beelden van verschrikking. Advertentie katoenen jeans- pantalons - sanfor - blauw - khaki - groen werkjasjes jeans in combinatie met pantalon een prettig en sterk werkpak, blauw - khaki - groen voor al uw bedrijfskleding In het artikel „Balans van de Filmweek 61" in ons blad van maandag zijn enige storende fouten geslopen. Zo leze men in stede van „Bijna alle voorstellingen wa ren uitverkocht en daarom waren film sterren nodig" het volgende: „Bijna alle voorstellingen waren uitverkocht en daar voor waren géén filmsterren nodig." Ook diene men in plaats van „op het afsluiten van deze Filmweekkroniek" te lezen: „bij het afsluiten van deze Filmweekkroniek." In de Ark is tot 2 juli een tentoonstelling te zien van schilderijen, gouaches, teke ningen en plastieken van Josum Walstra Walstra is nog jong; hij signeert met zijn voornaam. Dat laatste doet ons denken aan twee heel grote Nederlanders. Men dui-de het hem niet euvel. Het is een beetje in de mode en onder leerlingen van' teken scholen tegenwoordig een gewoonte, die met de vele Jannen dan alleen wel eens lastig is voor de leraren. Josum Walstra is leraar aan een kunstschool in Leeuwar den. Daar woonde en werkte lange tijd de schilder Benner. Het komt me voor dat Josum wel veel voor diens werk kan voe len, want men situeert het zijne in de buurt van Benners werk. Men mag echter niet zeggen dat Josum veel van Benner overnam. Ik prefereer trouwens Josums levendige handschrift zoals dat te zien is in zijn penseeltekeningen boven dat van Benner, als daarvan in Benners teke ningen nog gesproken kan worden. Het is Josums handschrift dat me hielp tot het eerste contact met zijn werk; in dat hand schrift herkent men een persoonlijkheid met iets eigens. Dan is men bereid meer moeite tot begrip voor Josums moeilijk verstaanbare werk op te brengen en neemt men de catalogus ter hand. In ver scheidene gevallen dekken de titels Jo sums werkstukken. Bij de vijf tekeningen die „Dreiging" genoemd werden, zie ik het niet, maar het was juist in deze tekenin gen, dat ik het handschrift begon te zien. Misschien juist omdat bij zo'n, gemakshal ve te noemen, abstract onderwerp het middel meer doel lijkt dan in de andere tekeningen. Duidelijk is Josum, en dat eventueel indirect, beïnvloed door Chinese kalligrafie. Josum vertoont in zijn schilderijen een zelfde voorkeur voor sterke kleuren als Benner dat doet. Maar hij dringt ons zijn materie, de verf, minder op. Daarmee herinnert hij even aan een Nanninga, die hij zich tot voorbeeld moest stellen om de grotere rijpheid van diens kleur. Josums plastieken getuigen van smaak bij het ruimtelijk vormen. Hoewel Josum naar mijn overtuiging over zekere mogelijkhe den beschikt geloof ik dat hij met zijn talenten nog te weinig woekerde om met een eigen tentoonstelling voor de dag te komen. Josum hoede zich ook voor het gevaarlijke in serie-werken, dat toch uit zijn reeks tekeningen blijkt Experimen teren past nog bij zijn jeugd. jes geconstrueerde eenakter van Clifford Bax „Kruispunt der tijden." Marja Ha- braken leek ons de meest begaafde van het tweetal, maar of dit nu aan het stuk lag of aan hun talent, erg imponeren deed de vertoning niet. Het had veel van een proefwerk. Het deed allemaal nogal aange leerd aan. Weliswaar komt de kunst je zo maar niet aanwaaien, maar veel kracht van toneelpersoonlijkheid sprak uit deze ge kunstelde voordracht niet. Advertentie OMYL Het Eerste-Kamerlid De Vos van Steen- I wijk (VVD) heeft de minister van Justi tie schriftelijk gevraagd de Oostenrijkse baby waarover in Den Haag is geproce deerd, hier te lande te laten en de ver blijfsvergunning van het kind te verlen- gen. De vragensteller voert aan dat de be slissing van de vice-president van de Haag se rechtbank mede was gegrond op de over weging dat de Raad voor de Kinderbescher ming de pleegouders niet geschikt acht om dit kind op te voeden. Hij vraagt of de minister niet van mening is dat opvoed kundige overwegingen bezwaarlijk kunnen worden aangevoerd bij een aangelegenheid van vreemdelingenpolitie. Is de minister niet van oordeel, aldus het Kamerlid, dat, nu deze baby hier te lande voorlopig is toegelaten en de pleeg ouders reeds elf maanden hun zorg aan dit kind hebben besteed, er alle aanleiding Ue VaCllO geeft WOetiSuag is om het hier te laten en de verblijfsver gunning te verlengen. I HILVERSUM I. 402 m. 7.0024.00 NCRV. Het Kamerlid besluit met de vraag, of NCRV; 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Gewijde de minister niet van oordeel is dat het in muz 8 00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 het vervolg in soortgelijke gevallen de Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw, voorkeur verdient de argumenten die thans mïar'VanS^oorsp1' u'u Gram.' iuo in dit geval in het geding worden gebracht, Land_ en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.53 te overwegen, voordat vergunning tot voor- Gram. of act. ÏS.OO Nieuws. 13.15 Lichte muziek. lnruwo toplatinh wordt verleend7 I 13.45 Gram. 15.10 en 15.30 Idem. 15.35 Twee pia- lopige toelating wordt verieena. no's. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beurs- De permanente vreemdelingen-advies- ber 17 45 p.janoreCital. 18.00 Kerkkoor. 18.20 Het commissie heeft maandag tijdens een bij- spectrum, lezingen. 18.35 Musette-ens. en sol. 19.00 ppnknmst on hpt ministerie van Buiten- Nieuws en weerber. 19.10 Muziek van het Leger eenkomst op net ministerie van ouneu Hei!s lg 30 Radiokrant 19 50 Amus.muz. 20.30 landse Zaken de zaak van de Oostenrijk I Kamerork. en soliste. 21.35 Meisjeskoor en instr. se baby besproken. De commissie, waarin een vijftal Ka kwintet. 22.00 Tot ziens in Jeruzalem, bijbelse quiz. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber. 22.40 Avond- merleden zitting heeft, heeft een advies ^er^enkmg^M Omr.-ork. 23.15 Platennieuws. uitgebracht, dat nog 's middags minister Beerman zou bereiken. De commissie heeft zich er niet over uitgelaten of het 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM H. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 -,1 Her, nipt onnstiff i« voor dp babv Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw, advies al dan niet gunstig is voor ae oaDy g 10Gram VPRO: 10.oo Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevar. progr. 11.30 Wals- muz. 12.00 Orgel en zang. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Instr. kwintet. 13.45 Van vuist- bijl tot kunstmaan, lezing. (II). 14.00 Kamerork. en solist. 15.00 Dat boren ze me weer door de neus!, lezing. 15.10 Voor de jeugd. 17.00 Vakantie- tips. 17.50 Regeringsuitz.: Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 18.00 Nieuws en comm.ent. 18.20 Act. 18.30 Hammondtrio. 18.45 Wielerwedstr. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Gram. 19.25 VARA- en de pleegouders. Van Schiphol zijn met een gecharter de D.C.-7c van de Pan American Worl Air- ways tachtig stedelijke autoriteiten uit I varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20 00 verschillende Europese landen naar Was- Nieuws. 20.05 Metropoie-ork. 20.35 Een persoon- jie <10 Ujkemening, hoorsp. 21.35 Gram. 21.43 Gesproken hington vertrokken om daar van 15 tot 20 portret 21.58 Pianotrio. 22.20 Sportuitslagen. 22.30 juni de wereldconferentie van gemeente- 22.40 Lichte muz. 23.10 Gram. 23.55—24.00 Nieuws, besturen bij te wonen. I brussel. 324 m. Ppn wan de NeHerlanHsp delegatieleden 12 00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.15 Lichte muziek. Len van ae weaerianase aeiegaueieaen, 12 3Q Weêrber 12.35 Lichte muz. 12.50 Beursber. de Amsterdamse wethouder De Roos, deel- 13.00 Nieuws 13.15 Lichte muz. 14.00 Ork.koor en de voor het vertrek mee dat, men in Wa- sol. 15.15 Gevar muz. 16.00 Beursber. I6.O6 En- shington verschillende problemen omtrent g^les, W.^l^mus^muz^^.^Onm.orR regionaal bestuur zal bespreken. Van de Nederlandse delegatie maakte ook deel uit de burgemeesters van Haarlem, mr. O. P. F. M. Cremers. De waarnemend gouverneur van Neder- lands Nieuw-Guinea de heer Boenderma ker, heeft in Seroei. de hoofdplaats van I Japen, de derde streekgemeenschap, die voor het gebied Japen/Waropen, geïnstal- leerd- In 1959 en in april van dit jaar zijn I reeds twee streekgemeenschappen opge- richt in respectievelijk Biak/Noemfoor en Fakfak. 17.50 Boekbespr. 18.00 Lekenmoraal en -filosofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Schoolwedstr. 20.00 Akademie der diskofielen. 21.30 Omr.orkest. 22.00 Nieuws. 22.15 Pedagogisch praatje. 22.30 Volksmuziek, uit Grie kenland. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Documentaire film. 20.45 TV-film. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 Jeugdjourn. KRO: 17.10—17.40 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.30 Amateur- danskampioenschappen van Nederland. 21.15 Het kind huilt, een-acter. De minister van Buitenlandse Zaken van Luxemburg, de heer Eugène Schaus, heeft De verbouwingswerkzaamheden aan het I mr. M. F. F. A. de Neree tot Babberich Amsterdamse Paleis van Justitie die ruim meegedeeld dat de groothertogin van twee en een half jaar hebben geduurd, Luxemburg hem heeft benoemd tot com- zijn bijna voltooid Woensdag worden de mandeur in de orde van de eilkenkroon. nieuwe rechtszalen voor de strafzittingen De minister overhandigde de versierselen van het gerechtshof en de rechtbank offi- van deze orde ter gelegenheid van het ver deel in gebruik genomen. De ongerieflijke trek van de heer Neree uit Luxemburg houten keet op de binnenplaats van het naar Nederland. Zoals men weet was de gerechtsgebouw, waarin de strafzittingen heer De Neree secretaris-generaal van het van de rechtbank sinds 1959 zijn gehouden, Eurooese parlement van 1952 tot 1 januari Bob Buys Zai dan worden afgebroken. 1961.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 7