Festival-concert in Haarlem
door Radio Philh. Orkest
Nederlandse Opera deed onder Franse
leiding „Benvenuto Cellini" herleven
Michael MacLiammoir met
verbluffend eenmanstoneel
BABY YERWACHT?
De negen Muzen
ontharing
depilan
Opmerkelijk weinig belangstelling
Concertgebouworkest
speelde in RAI-gebouw
Johanniterorde
hield Ridderdag
Si
ZATERDAG 17 JUNI 1961
BABYSET
&e. vo&icjjeschkavetv fxrinjv&vzffigitig
Negenduizend aanwezigen
John Pritchard dirigent
van Londen Philharmonic
FILM EN FILMWERELD
SPRITE CARAVANS
vanaf 2795.00—7500.00
v. EERDE, Leidsevaart 232-252 - Tel. 10138
Russische danser vraagt
asiel in Frankrijk
Jos. de Klerk
fH -fflg vgKMiP
Ziek zijn, beter worden
Beeldschermer
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
7 elevisieprogramma
VOOR HET ENIGE CONCERT dat binnen het raam van het Holland Festival (en
afgezien van de met het Orgelconcours verband houdende uitvoeringen) te Haarlem
plaats had, bestond opmerkelijk weinig belangstelling. De zaal was sterk onderbezet,
en van het handjevol toehoorders was een gedeelte dan nog uit
Hilversum meegekomen met de leden van het Radio Philharmo-
nisch Orkest dat onder leiding van Henk Spruit dit programma
verzorgde. De reden van zulk een gebrek aan animo is vermoe
delijk gelegen in het feit dat het concertpubliek in Haarlem voor
een (groot) deel gericht is op de prestaties van het eigen orkest
en de eigen koren, en voor een (kleiner) deel naar het Concert
gebouw in Amsterdam trekt. Een concert als dat van vrijdagavond lokt dus geen
van beide categorieën, en valt daarmee in een vacuum, ofwel onder de tafel.
BLIJFT DE VRAAG of de thuisblijvers
ongelijk hadden. Mijns inziens niet. Voor
naamste bestanddeel althans kwantita
tief van het programma was Honegger's
oratorium „Judith", gecomponeerd in 1925
vier jaar na „Le Roi David", waarmee
Honegger de oratoriumstijl vernieuwde en
voor zichzelf een wereldsucces verwierf.
De ondertitel van Judith: Bijbels drama
in drie bedrijven en vier taferelen, geeft
al aan dat de componist een soortgelijke
opzet in gedachte had als in zijn vroege
re Symfonische Psalm over de opkomst
van David naar het koningschap en zijn
strijd tegen de Philistijnen. Het gaat hem
om een naar het bijna-visuele gerichte wer
king, het drama wordt opzettelijk veruiter
lijkt, alle middelen worden ingezet om een
uiterste aan plastiek te bereiken, en heili
gen het doel: de toehoorder te betrekken
in een imaginair meebeleven van het ver
haal.
ZO'N OPZET GEEFT gemakkelijk aan
leiding tot een overdaad aan illustratieve
momenten, en dat is dan ook de zwakke
kant van deze oratoriumstijl. Het blijft te
veel een sonorama in technicolor, het ver
haal wordt in muziek verteld, maar lost
er niet voldoende in op. Het lijkt wel zeker
dat deze hybridische „muzikale beeldro
mans" snel verouderen, ondanks de enorme
verve en de bewonderenswaardige tech'
niek die eraan gespendeerd is. Typerend
is het telkens onderbreken van de muziek
door een spreker, een rol die in „Judith
bijna geheel sec, zonder muzikale „achter
grond" wordt gegeven. Typerend is óók
dat men de sterkste indrukken overhoudt
van de drie „cantiques" aan het eind,
prille, ruige, feestelijke koornummers
waarin eindelijk eens fris van de lever
gemusiceerd kan worden.
DE DRIE SOLOPARTIJEN werden kun
dig vervuld door de Belgische sopraan
Berthe Monmart (in de rol van Judith)
alsmede door Elisabeth Lugt (de dienst
maagd) en Raymond Géróme in de spreek
rol.
Advertentie
Voorlichting voor gemakkelijke bevalling
en om na de geboorte een goed en slank
figuur te houden. De volledige deskundige
Voorlichting hiertoe in een
111 J'il VSuper de Luxe
Met een daverend applaus en vele bloem
stukken is het Concertgebouworkest gis
teravond door een uit bijna negenduizend
personen bestaand publiek hartelijk ver
welkomd in de Europahal van het RAI-ge-
bouw, om voor de eerste maal na de suc
cesvolle Amerikaanse tournee een concert
te geven voor het Amsterdamse publiek.
Staatssecretaris mr. Y. Scholten, hield
een toespraak en zei dat de belangstelling
ieders verwachtingen had overtroffen. „De
9000 aanwezigen bewijzen welk een grote
plaats het orkest in onze harten inneemt."
Namens de regering getuigde de staatsse
cretaris van de erkentelijkheid en waarde
ring voor de prestaties van het orkest.
Het eerste deel van het programma
stond onder leiding van Eugen Jochum.
Uitgevoerd werden de ouverture Leonore
III van Beethoven en Richard Strauss'
Til Eulenspiegel. Na de pauze leidde Ber
nard Haitink de suite uit „L'oiseau de
Feu" van Strawinsky, voorspel tot het le
en 2e bedrijf uit „La Traviata" van Verdi
en de tweede suite „Daphnis et Chloë"
van Ravel.
Een Britse dirigent wiens ster in de af
gelopen vijf jaar snel aan de horizon van
de muziekwereld is gestegen zal met in
gang van september, 1963 worden benoemd
tot artistiek directeur en vaste dirigent van
het Londens Philharmonisch Orkest. Het is
John Pritchard, de huidige dirigent van
het Royal Liverpool Philharmonic en een
veelvuldige gastdirigent in Glyndebourne,
Covent Garden en bij buitenlandse orkes
ten. John Pritchard, die thans veertig jaar
oud is, is ook verantwoordelijk geweest
voor de introductie van concerten van mo
derne muziekwerken onder de titel „Musi-
ca Viva", en heeft een belangrijk aandeel
gehad in het organiseren van internationa
le wedstrijden voor dirigenten, pianisten
en zangers. Het valt niet te verwachten
dat Pritchard zijn werk bij het philharmo
nisch Orkest van Liverpool voor 1963 zal
staken, maar in de tussentijd zal hij veel
vuldig met het Londens Philharmonisch
Orkest werken.
„De lage landen", de korte documentai
re film van de jonge Nederlandse filmer
George Sluizer, bekroond met de staats
prijs filmkunst 1961, zal worden ingezon
den naar het internationaal filmfestival in
Moskou. Dit festival wordt gehouden van
9-23 juli aanstaande.
Het Radio Philharmonisch Orkest leek
de juiste toon van drastische slagvaardig
heid niet geheel te vinden. Het orkest had
de avond geopend met Gluck's ouverture
tot „Alceste", en gaf daarna de Drie Noc
turnes van Debussy, een uitvoering die be
paald te schools was, te weinig soepel van
ritme, te zwaar van toon (de inzet van
„Nuages"!) en dus nogal sfeerloos. Mooi,
hoewel ook iets te statisch, was het aan
deel van het vrouwenkoor in het laatste
deel, „Sirènes". Trouwens ook in „Ju
dith" werd men door de krachtige, volle
klank van het Groot Omroepkoor getrof
fen.
Sas Bunge
Advertentie
De 23-jarige Rudolf Noerejev, lid van de
Russische balletgroep Kirof, heeft vrijdag
asiel in Frankrijk gevraagd. Zijn gezel
schap is na een verblijf van drie weken
in Parijs naar Londen vertrokken. „Neem
me in bescherming," schreeuwde Nourejev
tegen twee verbaasde politiemannen op de
luchthaven Le Bourget, kort voor het ver
trek van het gezelschap.
Volgens vrienden van hem heeft hij dit
De 23-jarige Russische danser
Rudolf Noerejev.
besluit genomen toen hij hoorde dat hij
niet mee naar Londen zou gaan, maar naar
Moskou, zou worden teruggestuurd. Twee
Russen deelden hem dit op het vliegveld
mee. Zij verloren Noerejev niet uit het oog
maar de twee Franse politiemannen na
men de danser onder hun hoede.
Toen de groep in Londen aankwam, ont
kende de leiding van de dansers dat Noe
rejev in Frankrijk asiel zou hebben ge
vraagd. Volgens de Russische lezing zou
hij naar Leningrad zijn gegaan om zijn
zieke moeder te bezoeken. Noerejev heeft
een voorlopige verblijfsvergunning gekre
gen in afwachting van een eventuele toe
stemming om in Frankrijk te wonen.
Vondelpark-voorstellingen. Van 7 juli
tot en met 25 augustus worden dinsdags-
en vrijdagsavonds in het Vondelpark in
Amsterdam wederom verschillende voor
stellingen in de openlucht gegeven. Men
heeft besloten geen voorstellingen meer op
zaterdag te organiseren, zoals in voor
gaande jaren, omdat vele Amsterdammers
het „langere weekeinde buiten de stad
blijken door te brengen", aldus de leider
van de feesten, de heer Carl Tobi. Het pro
gramma vermeldt ondermeer ballet,
variété, toneel, sport, volksdansen en
operette.
Toneelprijs vraag. Het Algemeen Ne
derlands Verbond, belast met de toeken
ning van de Visser-Neerlandiaprijzen,
heeft een prijsvraag uitgeschreven voor
een Nederlands toneelstuk, dat een mini
mum speeltijd moet hebben van twee uur.
Hiervoor heeft het A.N.V. prijzen beschik
baar gesteld van ten minste 1.000,en
van ten hoogste 3.000,Het A.N.V. heeft
ook een prijsvraag uitgeschreven voor een
compositie voor een strijkkwartet, door
een Noord- of Zuid-Nederlander gecompo
neerd. De prijzen hiervoor variëren van
f 500,tot 1.000,De uitslag van beide
prijsvragen wordt bekendgemaakt in
december 1962.
Advertentie
Modem, snel en mild,
veilig en reukloos:
van Hamoi uit Zwitserland
tube 1.50-2.95
DE OPVOERING van „Benvenuto Cellini" van Berlioz, als eerste manifesta
tie van de Nederlandse Opera in het programma van het Holland Festival,
heeft vrijdagavond in de hoofdstedelijke Stadsschouwburg een daverend en wel
verdiend succes opgeleverd voor de Franse dirigent Georges Prêtre en voor de
vertolker van de hoofdrol, de verfranste Zweedse tenor van Russische afkomst
Nicolai Gedda. Laat ik dit vooropzetten alvorens deze première in totaal onder
de loep te nemen. Het was buiten kijf een uiterst riskante onderneming om
een veeleisend werk dat in 1838 smadelijk gekelderd was en, ondanks een paar
pogingen tot eerherstel, sinds ruim een eeuw geen vaste voet op de theater
planken heeft kunnen krijgen, nog eens een briljante kans te geven.
KOESTERDE MEN DE HOOP er einde
lijk in te slagen deze opera vlot te krij
gen? Laten wij niet zo naïef zijn dat zelfs
maar te vermoeden; theatermensen weten
wel beter waar het al of niet slagen van
een werk van afhangt. En op de keper
beschouwd is de „Benvenuto Cellini", als
opera beschouwd, eentyopeloos geval. En
toch is het een prachtig-idee geweest dit
experiment met het zorgenkind van Ber
lioz te wagen, want de uitkomst geeft
voordelen, die ruimschoots tegen de na
delen opwegen. De vertolking van dit
hybridisch theaterstuk leert ons begrijpen
dat het Parijse operapubliek van 1838
schandalig kabaal gemaakt heeft, maar
tevens dat het te achterlijk was om de
geniale kwaliteiten van Berlioz" muziek
te schatten, want indien dit wel tot hen
doorgedrongen was, had het hun tekenen
van afkeuring kunnen doen verstommen.
BERLIOZ DACHT dat hij een opera
schreef, maar hij componeerde een aantal
apart staande sublieme scènes, die zo goed
en zo kwaad het ging
te pas werden ge
bracht. De organi
sche structuur baarde
hem geen zorg en
hij vergat het geheel
voor het effect van
het detail. Precies
zoals hij in „La
Damnation de Faust" zijn held naar de
boorden van de Elbe liet reizen, om daar
de fameuze „Marche Hongroise" te be
luisteren, die de componist voorheen voor
zijn Hongaars dirigententournee had be
werkt en waarmee hij de schitterendste
sucessen behaalde, zo ging hij ook in zijn
opera te werk. In dergelijke effectrijke
episodes school zijn kracht en was hij al
zijn tijdgenoten de baas. VVanneer men
de ouverture hoort en dan zó briljant
als Georges Prêtre haar liet klinken
weet men al direct dat men met een genie
te doen heeft.
HET ENSEMBLE DER bronsgieters in
II, de levendige Saltarello (een hachelijke
episode voor het koor) in II b, het duet
voor sopraan en tenor, met begeleiding
van monnikengezang in III, de grote solo
voor sopraan in I (schitterend geïnterpre
teerd door Antoinette Tiemessen) de hals
brekende solopartij van de hoofdrol, die
men zich niet grootser en geweldiger kan
voorstellen dan zoals bij door Nicolaï
Gedda met heldere en krachtige stem ge
realiseerd wordt; het zijn evenzoveel top
pen, die om zichzelve de hoogste waar
dering opeisen. En zo zijn zijn er meer
treffende momenten; ik denk aan een trio
waaromheen het orkest een uiterst deli-
kaat waas weeft, aan tal van instrumen-
Nicolai Gedda als Cellini en Antoinette
Tiemessen als Teresa in Berlioz'
„Benvenuto Cellini".
tale vondsten, bijvoorbeeld aan een solo
voor tenorhoorn en vooral aan de fanfare
bezetting van inleiding tot III.
Regisseur Marcel Lamy en dirigent
Georges Urêtre, die het werk samen mon
teerden, hebben ook de Carnaval Romain-
ouverture, deels als intermezzo en deels
als balletscène ingelast. Het effect ervan
is frapant, alleen blijkt het naderhand een
„superflu" te zijn, wanneer de Saltarella
in haar oorspronkelijke zetting aan bod
komt. Het wordt dan wel even te druk
op de dansvloer, die bovendien te weinig
ruimte geeft om de choreografie van Jean-
Jacques Etchevery duidelijk tot haar
recht te laten komen.
WIM KOOPMAN maakte als Ascanio
een goede beurt, Guus Hoekman sugge
reerde met nobel geluid een kunstlievende
kardinaal, Jess Walters had zijn krachtig
geluid mee voor de vechtlustige mede
vrijer Cellini en verder waren Cornelis
Schell, Simon van Trirum, Peter van der
Bilt, Jos Borelli, Chris Reumer en Gé
Genemans de toegewijde vocale elementen
om het werk te dienen.
Regisseur Lamy liet het romantisch
effect in gebaar en opstelling royaal gel
den en van de decors van Frangois Ganeau
kan men alleen maar betreuren, dat hij de
Op het paleis Het Loo heeft de Johan
niter-orde in Nederland protestantse
tak van de aloude ridderlijke orde van het
hospitaal van Sint-Jan van Jeruzalem
haar 55ste ridderdag gehouden.
In zijn openingswoord richtte de land
commandeur, Prins Bernhard, zich in het
bijzonder tot de gasten: de vertegenwoor
diger van de Nederlandse afdeling van de
soevereine en militaire orde van Malta en
de gedelegeerden van de drie andere Jo-
hanniterorden: de Britse „order of Saint
John", de Duitse „Johanniterorden" met
zijn „commenderijen" in Zwitserland, Fin
land, Hongarije en Frankrijk, en de „Jo
hanniterorden 1 Sverige" (Zweden).
Met dankbaarheid maakte de Prins ge
wag van het ondertekenen te Niederweisel
(Hessen) op 13 juni van de internationale
Johanniterconventie, waarbij de vier or
den zich verbonden tot regelmatig over
leg en tot samenwerking in voorkomende
gevallen.
Nadat jonkheer ds. F. W. Teding van
Berkhout een wijdingswoord had uitge
sproken, verrichtte de landcommandeur
de plechtige installatie van twee nieuwe
rechtsridders, van acht ereridders en van
een ridder-expectant.
De werkmeester, jonkheer mr. C. L. van
Beijma thoe Kingma, bracht verslag uit
van de werkzaamheden over de laatste 12
maanden. Daarbij noemde hij de opleiding
van Johanniter-helpsters en de organisatie
door de damesafdeling der orde van twee
invalidenweken te Hattem voor oudere
vrouwen. De kanselier, jonkheer G. M
Verspyck, verstrekte mededelingen onder
meer over de internationale samenwer
king, de oprichting van een (protestantse)
commenderij in Frankrijk en het lang
zaam stijgend ledental van de orde en van
haar damesafdeling.
Aan het eind van de ridderdag gaf de
landcommandeur een nadere toelichting
op de plannen om te geraken tot de op
richting van een psychopatenverpleegin
richting in de protestantse sector, waarbi
de door drie protestantse, sociale instel
lingen in het leven geroepen commissie
aan de Johanniterorde gelegenheid tot sa
menwerking bood.
De (protestantse) Johanniterorde in Ne
derland en de (rooms-katholieke) afdeling
Nederland van de soevereine en militaire
orde van Malta zijn bij koninklijk besluit
van 27 maart 1912 mede erkend en toege
laten gezien de conventies van Genève
om hulp te verlenen aan gewonde en
zieke militairen bij een daadwerkelijk op
treden van de krijgsmacht, met de op
dracht in deze naar vermogen mede te
werken om het Nederlandse Rode
Kruis in staat te stellen te voldoen aan
zijn verplichtingen en zich daarbij te on
derwerpen aan de algemene leiding van
het Rode Kruis.
straatscènes niet meer speelruimte ge
geven heeft.
De grootste winst van deze zeldzame
voorstelling blijft, buiten de kennismaking
met het smartenkind van Berlioz, de erva
ring, dat met een vertolker als de tenor
Nicolaï Gedda en een dirigent als George
Prêtre een ten dode opgeschreven werk
springlevend kan worden gemaakt.
Hun prestaties kunnen doen vergeten of
althans door de vingers zien, dat Berlioz
eigenlijk geen operacomponist was.
TIJDENS EEN TOURNEE door ons land
in 1955, gedurende welke hij met Peggy
Ashcroft in „Hedda Gabler" van Ibsen op
trad, begon Michael Mac Liammoir onder
de lunch met Peter Ashmore over zijn
levenslange omgang met het werk van
Oscar Wilde te spreken. Nadat zij elkaar
allerlei citaten als geestelijke speelballen
hadden toegeworpen, werd voor het eerst
de mogelijkheid geopperd om een avond
vullend voordrachtprogramma uit de ge
schriften van de briljante dichter, toneel
schrijver en essayist samen te stellen,
waarin ook voldoen
de van diens monde
ling geschapen en
overgeleverde kwink
slagen verwerkt zou
den zijn Dit plan heeft
jaren op verwezen
lijking moeten wach
ten. Dat het niet een
geforceerde opwelling van een ijdele ac
teur is geweest, kan men thans in het
Holland Festival constateren. Het een
mansprogramma onder de welgekozen
titel „The Importance of being Oscar'
werd vrijdag door velen in de Konin
klijke Schouwburg bijgewoond en komt
op 19 en 20 juni in de kleine zaal van het
Concertgebouw te Amsterdam.
EIGENLIJK IS HET niet juist om van
een eenmansprogramma te spreken. Wel
iswaar heeft Michael MacLaiammoir tus
sen kwart over acht en vijf minuten voor
elf geen zichtbare medewerkers onder de
schijnwerpers nodig, maar in feite ge
bruikt hij vrijwel alle tijd en gelegenheid
om een ander aan het woord te laten: de
man die van zichzelf zei, dat hij zijn genie
in zijn leven, zijn talent in zijn werk heeft
gestoken. MacLiammoir deelt zijn plaats
op het toneel met de schrijver in al diens
gewezen verschijningsvormen. Het is een
wonderlijk fascinerende gewaarwording:
hoe veelzijdiger de acteur zijn virtuositeit
uitspeelt des te sterker wordt men de aan
wezigheid van de hyperindividualistische
auctor intellectualis in de dubbele zin van
dat woord gewaar. Er is hier sprake van
een heel bijzondere verwantschap. Met
uiterste subtiliteit vertolkt MacLiammoir
in deze biografische en misschien ook
apologetisch bedoelde schets de opzienba
rende rol, die Oscar Wilde tegen het einde
van de vorige eeuw heeft vervuld, zonder
dat hoegenaamd naar uiterlijke gelijkenis
in de typering is gezocht. Het romantische
karakter van Oscar Wilde groeit voor ons
uit de geschakeerde veelheid van zijn
woorden, van wijsgerige dandy tot tragi
sche balling, onder alle omstandigheden
estheet en poseur.
IN EN DOOR DF. VOORDRACHT van
de veelsoortige passages heeft MacLiam
moir het volstrekt unieke van de verschij
ning van Oscar Wilde overgenomen en op
nieuw geopenbaard. Het eerste deel van
zijn recital is gewijd aan de gelukkige ja
ren in Engeland en aan de successen als
blijspelschrijver. De fragmenten en cita
ten zijn voorbeeldig gekozen, met aan
dacht voor litteraire en symptomatische
kwaliteit. MacLiammoir speelt korte scè
nes (uit „Lady Windermere's waaier" en
„De Ernst van Ernst") en brokstukken uit
opgetekende conversatie, hij leest passages
uit brieven en declameert poëzie zonder
een zweem van toegevoegde aanstellerij
of kwasi kunstzinnige verheerlijking. Hij
weet in prachtig Frans de catalogische op
somming van sieraden door Herodes uit
het treurspel „Salome" met exotische wel
lust te laten schitteren, hij slaagt erin door
middel van een flitsende bloemlezing met
vermijding van dé gemakkelijkste manie
ren tot succes „Het Portret van Dorian
Gray" met behoud van subjectiviteit en
melodramatische kwaliteiten dusdanig on
der de aandacht te brengen, dat men de
behoefte voelt opkomen het boek opnieuw
te gaan lezen.
„DE PROFUNDIS" is de titel van het
tweede gedeelte, waarin wij de Oscar Wil
de van na het proces ontmoeten. Dankzij
een fenomenaal knap gehanteerd maniëris
me wordt „The Ballad of Reading Gaol
tot een volstrekt nieuwe ervaring. Ook hier
ontbreekt de numor niet: in het bijzonder
moet het gesprek met de cipier over Marie
Corelli worden gereleveerd. Men kan dit
optreden geenszins met het solotoneel van
Emlyn Williams als Charles Dickens ver
gelijken. Geestverwantschap met een on
navolgbare persoonlijkheid geeft hier de
toon aan. Daarvan getuigen ook de met
inzicht, humor en penetrante intelligentie
samengestelde teksten voor de conférence
ter beschrijving van gebeurtenissen en
verbinding van citaten. Een mooi voor
beeld: „De mensen veranderen niet, de
adjectieven veranderen". MacLiammoir
beschikt over een prachtige stem met een
snel modulatievermogen. De virtuositeit
krijgt het kenmerk van voortdurende
waarachtigheid door ritmische variaties
binnen het hoge tempo, passend bij het
epigrammatische uitdrukkingsvermogen
en bij de gejaagdheid van wie meent te
jagen.
BIJ DE VORMGEVING van het pro
gramma heeft Michael MacLiammoir de
medewerking genoten van de regisseur
Hilton Edwards, met wie hij in 1928 het
vermaardgeworden Dublin Gate Theatre
stichtte. Deze laatste ontwierp ook de to
neelschikking: een schaars maar elegant
gemeubileerde ruimte, met verkleurende
bloemen als symbolen van periode en le
venshouding. Hilton Edwards wiens
enscènering van „Saint Joan" met hier
nog niet zo lang geleden heeft gezien, met
Siobhan MacKenna in de titelrol is de
zer dagen tot directeur van de Ierse tele
visie benoemd.
David Koning
A (inKON DIG Ifl GE tl EnBESCHOUWINGEN
De V.P.R.O.-televisie begon de avond
met Prof. Van Holk achter zijn schrijfta
fel. Hij bleek weer de ideale televisiespre
ker, zeker van zichzelf, eenvoudig in zijn
taalgebruik en bewegelijk genoeg om een
boeiend beeld op te leveren. Dit alles in
tegenstelling tot dokter Van Swol die in
zijn rubriek „Ziek zijnbeter worden"
ditmaal rakelings langs de pure sensatie
ging bij het behandelen van het onderwerp
traumatologie. Hij was meer dan andere
malen onrustig en kon niet steeds goed uit
zijn vele woorden komen. Men kon nauwe
lijks geloven dat hij en collega-arts O.
Verbeek zelf meenden zinvol werk te doen
door in vaak gecompliceerde medische ter
men commentaar te leveren op akelige
röntgenfoto's van verbrijzelde verkeers
slachtoffers. Als er tenslotte niet gepleit
was voor het al bij ons leven beschikbaar
stellen van delen van ons bottenstelsel na
het overlijden, was deze hele uitzending
wel erg gaan lijken op de onnozele me
dische rubriekjes in menig geïllustreerd
tijdschrift. Een dergelijke televisierubriek
blijft „een netelige zaak" om met dokter
Verbeek te spreken.
De toen volgende filmmontage door Si
mon van Kollem van overjarige show-scè
nes met Fred Astaire en Ginger Rogers,
werd zo gebrekkig afgedraaid dat de mu
ziek telkens ongehoord vals was, en hier
mee behalve een enkele sentimentele film
liefhebber dan ook niemand een dienst
werd bewezen, zeker de hier onherkenbare
jonge Fred Astaire niet.
Het programma „Drieluik" was tenslotte
een niet ongeslaagde poging tot het bren
gen van een gevarieerde kunstrubriek. De
stemloze, maar expressieve Jobs van Zuy-
len zong weer een paar mooie chansons
en de reportage van de Finse vormten-
toonstelling van qua beeldregie zelfs bij
zonder geslaagd. Tijdens het aardige, maar
voor televisie nogal onnodige optreden van
het Amsterdams Saxofoon Kwartet viel
weer eens een interview te beluisteren dat
een soort demonstratie werd van hoe dat
niét moet gebeuren. Bedankt V.P.R.O.
voor die ongewild komische minuut, waar
voor men dan ook een echte actrice had
laten aanrukken.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO.
17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverz. 8.15 Orgel
recital. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Gram. KRO: 9.30
Nieuws. 9.45 Koorzang. 10.00 Gram. 10.35 Clave-
cimbelrecital. 10.55 Inleid. Hoogmis. 11.00 Plech
tige Hoogmis. 12.15 Gram. 12.30 Buitenl. comm.
12.45 Liederen. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan
de ploeg, lezing 13.10 De Wadders, hoorsp. 13.30
Strijkork. 13.50 Boekbespr. 14.00 Holland Festival
1961: Filharm.ork., koor en sol. 15.45 Gram. 16.00
Sport. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Voor de jeugd.
17.15 Oecumenische zangdienst. 17.45 Mensen, le
zing. 18.00 Het geladen schip, lezingen. 18.30 De
kerk aan het werk: act. 18.40 Kan ik u helpen..?
NCRV19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Gram.
19.30 Gemeenschap der heiligen, lezing. KRO:
19.45 Nieuws. 20 00 Cabaret. 20.30 Act. o 1 gram.
20.35 Promenade-ork. en sol. 21.30 Triptiek voor
moord, hoorsp. (2). 22.15 Gram. 22.25 Boekbespr.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Gram. 23.55
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO
10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00
VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO
VARA: 8.00 Nieuws en postduivenberichten.
818 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, lezing.
VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Ned.
Herv. kerkd. 1130 Vragenbeantw. VPRO: 11.45
berichten uit de kerken. AVRO: 12.00 Gram 12 30
Meded. 12.32 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.07 De
toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of
gram. 13.20 Verz.progr. voor de strijdkrachten.
14.00Boekbespr. 14.20 Oude muz. 15.00 Filmpraat
je. 15.15 Pianorecital. 15.45 Gram. 16.00 Lichte
muz. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Nieuwe we
gen.., lezing. 17.15 Voordr. VARA: 17.30 Voor de
jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjournaal.
18.30 Gram. 19.30 Cabaret. AVRO: 20.00 Nieuws.
20.05 Nederl. lichte muz. 20.45 Zin en onzin in
goede manieren, lezing. 21.00 Dansmuziek. 22.00
Sopr. en piano. 22.30 Nieuws en meded. 22.45 Act
23.00 Zang en piano. 23.20 Met de Franse slag.
23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. A. Vos van Wassenaar (dienst voor belang
stellenden). 14.45 Kinderdienst. 15.30 drs. H. Schut
van Bussum.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Lichte muz. 12.15 Amus.ork.
(12.30—12.35 Weerber.). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor
de soldaten. 14.00 Gram. 15.00 Gevar. muz. 15.30
?-P?Itrep' 17 00 Sport en nieuws. 17.15 Gevar. muz.
17.50 Gram. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsd. uitz.
19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 De zesde dag. 22.00
Nieuws. 22.15 Lichte muz. 22.45 Gram. 23.00 Nws.
23.05 Lichte muziek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.30 Gewijde
muz. 8.00 Nieuws. 8.10 Radiokrant. 8.30 Gram.
9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de
vrouw. 10.10 Gram. 10.20 Theologische etherleer
gang. 11.05 Viool en piano. 11.35 Voordr. 11.55
Gram. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en
tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. of
act. 13.00 Nieuws. 13.15 Promenade-ork. en koor
13.55 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Wedstr.progr]
15.55 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16,30 Kamer
muz. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd.
17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.
Het gebied van de Zuid-Pacific, door mr. dr H
J. Roethof. 18.00 Orgelspel. 18.30 Oude muz. 19 00
Nieuws en weerber. 19.10 Kinderkoren. 19.30 Ra
diokrant. 19.50 Gram. 20.45 De Toegoenezen,
S™ r,1'05 Metropole-ork. 21.25 Strijkkwartet,
22.90 Volk en staat: parlementair comm.. 22.15
Gram. 22.30 Nieuws en S.O.S.ber. 22.40 Avond-
Ï'.Yj',nin g22 Boekbespr. 23.05 Jazzmuziek.
23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.0024.00 AVRO
7,'00 Nieuws- 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
7.30 Meded. 7.32 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Polltie-
pubhek praatje 8.20 Gram. 9.00 Attentie P.B.R.
9, rep. 9.05 Gymn, voor oudere luisteraars 9 15
De groenteman. 9.20 Gram. 9.39 Meded. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Verz.progr. 11.00 Meded. 11.01
Kamerork. 11,45 Meded. 11.46 Voordr. 12.00 Po-
litiekapel. 12.20 Voor het platteland. 12.30 Land
en tuinbouwmeded. 12.33 Instr. sext. en sol. 13.00
Nieuws. 13.15 Crimineel comm. 13.20 Meded of
gram. 13.25 Beursber. 13.30 Rijkspolitiekapel en
mannenkoor. 14.00 Pianorecital. 14.30 Verz progr
ÏX'2! 2e man die doorreed, hoorsp. 16 00 Gram
17.30 Gram. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws 18 15
Polit lezing. 18.25 Attentie P.B.R. 9, rep.' 1850
Openbaar kunstbezit. 19.00 Strijkkwartet 19 45
y. Jeugd' 20 00 Nieuws. 20.05 Lichte muz.
20 30 Gevar progr. 22.00 Reisindrukken uit een
rijk muziekland, muzik. lezing. 22.20 Gram 22 30
Nieuws en beursber. van New York. 22.45 Act.
23.00 Gram. 23.5524.00 Nieuws
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber 12 35
y°°r de landbouw. 12.42 Gram. 12.50 Beursber
13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 14.00 II Signor
Bruschino, opera. 15.05 Italiaanse muziek. 16.00
Beursber. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws.
17 10 Lichte muz. 17.45 Franse les. 18.00 Protest,
uitzend. 18.15 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50
Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Schoolwedstr 20.00
Kamerork. en solist. 21.30 Amus.ork. 22.00 Nws.
22.15 Kamermuz. 22.45 Moderne kamermuz. 22.55
Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
NCRV: 17.00—17.30 Voor de jeugd. NTS: 20 00
Journaal en weerber. NCRV: 20.20 Memo. 20^30
Rozegeur en maneschijn, muzikale comedie 22 10
Dagsluiting.
VOOR ZONDAG
NTS: 16.3018.15 Eurovisie: Int. concours hip-
pique te Kopenhagen. VARA: 20.00 De wereld
van vandaag, lezing. 20.10 Documentaire. 20.40
Pygmalion en Galathea, operette.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20 20
Act. 20.30 Jeugd in persoon, discussie. 21 00 Do
cumentaire film. 21.30—22.05 Gevar. muziek