Virtuoos musiceren door het
strijkorkest Benedetto Marcello
i
j
ÜMillEM
a
Omroepverenigingen zijn
tegen de regeringsnota
Bach's Hohe Messe
in de St. Bavo
Noerejev bij De Cuevas
Jeff Chandler
overleden
Danzi Kwintet met eigentijds programma
in Amsterdams Concertgebouw
negen
Oude korenmolen in
Holten afgebrand
A A nKOHDIGIHGEH snBESCHOUW/MGE
Plan zou onuitvoerbaar zijn
MAANDAG 19 JUNI 1961
5
FILM EN FILMWERELD
Verfilming van „De
inspecteur" van
Jan de Hartog
SU
m*m
1
Tegen rassenscheiding
Losgebroken leeuw op de
Kandelfels gevangen
Opsporing van Venusraket
bleef zonder resultaat
P. Zwaanswijk
Britse onderwijzers willen
landelijke staking houden
Blauwdrukken niet
gebruikt voor
speelgoed-P olaris
Het weekeinde
DE RECLAME-TELEVISIE
Inscriptie met de naam
Pontius Pilatus ontdekt
Gaat u met vakantie?
De radio geeft dinsdag
Televisie pro %ram ma
i
HET STRIJKORKEST „Benedetto
Marcello", vier jaar geleden gevormd uit
musici van de radio-orkesten te Hilver
sum, trad zaterdag op in de Kurzaal te
Scheveningen. Het ensemble bestaat uit
twaalf leden: zes
violen, twee altvio- o 4 1/
len, twee celli, con-' U \j V L If Q
trabas en clavecim-
iel. Er wordt zonder
dirigent gespeeld,
hetgeen de exact
heid en de verfijning van het samenspel
nog te opmerkelijker doet zijn. Het
strijkorkest dat, vooral door zijn geregeld
optreden op zondagochtenden voor de
microfoon veel bekendheid geniet, houdt
zich uitsluitend bezig met de Italiaanse
muziek uit de achttiende eeuw, en
schaart zich dus bij de vele op dit terrein
gespecialiseerde ensembles.
HUN PROGRAMMA van zaterdag ver
meldde de namen van Albinoni, Pergolesi,
Vivaldi, Dell'Avaco, Bonporti, en die van
de schutspatroon Benedetto Marcello. On
getwijfeld heeft het orkest zich de speel
stijl van bestaande buitenlandse groeperin
gen op dit terrein als voorbeeld gekozen.
En men kan slechts zeggen dat de inspan
ning die de leden, naast hun vaste werk
kring aan het radiobedrijf, zich voor dit
doel getroost hebben, in menig opzicht ge
honoreerd is met een opvallend resultaat.
De kracht van hun spel schuilt in een vol
strekt homogene virtuositeit die op haar
beurt de voedingsbodem is voor dat ge
vleugelde „cantabile" waarvan deze stijl
volle en vitale muziek het hebben moet.
De ragfijne melancholie bijvoorbeeld van
het Moderato uit de Sonate in G. van Per
golesi, wordt door geen wanklank ver
stoord, door geen enkel verkeerd accent
mistekend.
DAARNAAST BESCHIKKEN zij over
het veerkrachtige spiccato dat aan menige
finale een luchtige, toch vaste klank ver-
De Hohe Messe van Joh. Seb. Bach zal
door de Christelijke Oratorium Vereniging
Haarlem, ter gelegenheid van haar vijftig
jarig bestaan, op donderdag 13 juli onder
leiding vain George Robert worden uitge
voerd in de Grote of St. Bavokerk te Haar
lem.
De solisten zijn de sopraan Elly Ameling
de alt Annie Hermes. de tenor Tom Brand,
de bas David Hollestelle en de organist
Albert de Klerk, die het gerestaureerde
Müllerorgel zal bespelen. Het Noordhol
lands Philharmonisch Orkest verzorgt de
begeleiding.
(In april heeft de Haarlemse gemeente
raad 1500 gevoteerd ter tegemoetkoming
in de kosten van dit concert).
De Russische danser Rudolf Noerejev
die vrijdag in Frankrijk om politiek asiel
heeft verzocht, gaat voor het ballet De
Cuevas dansen.
Hij maakt vrijdag aanstaande te Parijs
zijn debuut in deze balletgroep.
leent. „Benedetto Marcello" had zich ech
ter 'n zware opgave gesteld door de een
zijdigheid van het programma (andere
strijkorkesten betrekken Purcell, Handel,
Bach, Rossini, Mozart in hun repertoire,
eventueel met toevoeging van enkele bla
zers).
En daardoor viel het wel op dat aan hun
interpretatie een element ontbreekt dat on
ontbeerlijk is om de aandacht van de luis
teraar gevangen te houden: namelijk
om het ten derden male met een Italiaan
se muziekterm te zeggen het gusto, die
kwaliteit van warmte, van vurigheid die
zich, zonder dat iets geforceerd of over
dreven wordt, van binnenuit aan deze be
wegende vormen meedeelt en ze een bij
zondere bewogenheid geeft. Indien „Bene
detto Marcello" ook over deze beslissende
kwaliteit nog weet te beschikken, zal het
tot de top-ensembles op zijn gebied beho
ren.
Sas Bunge
R.-k. Gemengd Koor Haarlem
bekroond in nationaal zangconcours
In de grote veilinghal in Noord-Schar-
woude is zondag het nationaal zangcon
cours van de R.K. Bond van Zangkoren in
de provincies Noord- en Zuid-Holland ge
houden. De jury bestond uit Frans van
Amelsfoort, Ttheo van der Bijl en Oscar
van Hemel. Er namen zestien verenigingen
deel aan het concours.
De eerste prijzen werden aan de volgen
de koren toegekend. In de tweede afdeling
gemengde koren: Rokozano, Noordwijker-
hout; eerste afdeling dameskoren: West
fries Dameskoor. Spanbroek. Eerste afde
ling gemengde koren: La Vita Nuova,
Zwaagdijk, R.K. Alkmaars Gemengd Koor
Huygewaert, Heerhugowaard en het door
Albert de Klerk geleide R.K. Stedelijk Ge
mengd Koor Haarlem; afdeling uitmun
tendheid gemengde koren: Zingen is Leven,
Warmenhuizen; ere-afdeling dameskoren:
St. Caecilia, Noord-Scharwoude, hoogste
aantal punten (385 p.) met lof (winnaar
wisselbeker en medaille van H. M. de Ko
ningin) ere-afdeling gemengde koren: St.
Caecilia, Noord-Scharwoude en Arti et Re-
ligioni, Naaldwijk; superieure afdeling
mannenkoren: Verenigde Westfriese Zan
gers, Wognum; superieure afdeling ge
mengde koren: R.K. Gemengd Koor, Zaan
dam en Nederlands Bloemenkoor, Boven
kerk.
t
De 42-jarige Amerikaanse filmster Jeff
Chandler is zondagmorgen in het zieken'
huis van Culver City overleden. De acteur
die vooral bekend werd door zijn uitbeel
ding van breedgeschouderde helden, was
13 mei voor een rugdefect opgenomen in
het ziekenhuis, waar de medici na een aan
vankelijk als geslaagd geachte operatie
een maand lang een vergeefse strijd voer
den voor zijn leven.
Tijdens deze periode onderging Chandler
drie zware operaties. Hij verzwakte zo, dat
zijn lichaam niet meer bestand bleek te
gen een bloedvergiftiging, die na een der
operaties optrad.
Chandler liep de beschadiging van zijn
rug bij de opnamen voor de film „The
Marauders" op.
De film werd maanden geleden op de
Philippijnen opgenomen. Chandler moest
door oerwouden, over bergen en door moe
rassen trekken. Hij weigerde zijn rol op te
geven, hoewel hij zo veel pijn had dat hij
de nachten doorbracht in een hospitaal op
een vliegbasis.
De filmsterren Dolores Hart en Stephen
Boyd zijn zondagmiddag, vergezeld van
producent Mike Robson, in ons land aan
gekomen voor opnamen voor de film „Dé
inspecteur" naar het gelijknamige boek
van Jan de Hartog.
De komende twee weken zullen in Am
sterdam, Hoorn, Hoek van Holland en vele
andere plaatsen in ons land, die men niet
wilde noemen omdat men dan teveel be
kijks vreest, opnamen gemaakt worden
Deze week arriveert een uit zeventig per
sonen bestaande technische ploeg van de
Engelse filmmaatschappij, die de rechten
voor de verfilming van dit werk heeft ver
worven. De kosten van de film, waarvoor
ook in Tanger gefilmd zal worden, bedra
gen ruim zeven miljoen gulden.
Prijzen voor Nederlandse
inzendingen reclamefilmfestival
Op het achtste internationale reclame-
filmfestival in Cannes, waar deelnemers en
inzendingen uit achtentwintig landen aan
wezig waren, heeft Joop Geesink's Dolly-
wood en Starfilm zes prijzen gewonnen
De elfhonderd congresdeelnemers hebben
in vier dagen tijds meer dan elfhonderd
filmpjes voor televisie en bioscoop moeten
bekijken. Voor de eerste maal was ook
Japan vertegenwoordigd.
«V V
In Memphis in de Amerikaanse staat
Tennessee hebben een honderd tegen
standers van de rassenscheiding een
vreedzame demonstratietocht gehou
den, waarbij zij een aantal winkels en
warenhuizen binnengingen. Foto: Een
blanke vrouw sluit gauw de toegang
af als enige negers willen plaatsnemen
in het restaurant van een warenhuis
in het centrum van Memphis.
GENUA, (Reuter, UPI) De leeuw
George uit Amsterdam, die vier dagen
lang de bemanning van het Westduitse
vrachtschip Kandelfels heeft geterrori
seerd, is zaterdag weer gekooid. De leeuw,
die in Rotterdam aan boord was geladen
en bestemd is voor de dierentuin van Ka-
ratsji, verscheen vier dagen geleden plot
seling op het dek nadat het hem gelukt
was uit zijn kooi te ontsnappen.
Buitengaats, op bevel van de Italiaanse
autoriteiten, die bang waren dat de leeuw
de stad zou in lopen, werd een hok voor de
verschansing geplaatst waarachter George
al enkele dagen was opgesloten. Daarop
begon het gevaarlijke karwei het proviso
rische hok weg te halen. De operatie luk
te en George zit weer in zijn hok.
LONDEN (Reuter-AFP) De pogingen,
die wij in de afgelopen dagen samen met
Britse geleerden in het observatorium van
Jodrell Bank hebben gedaan om weer con
tact te krijgen met de Venusraket zijn
mislukt. Dit is donderdag op een perscon
ferentie te Jodrell Bank meegedeeld door
de Russische geleerden, de vrouwelijke
professor Alia Masevitsj en dr. Chodarev.
Professor Masevitsj zei, dat de Russische
raket nu ruim 99 miljoen kilometer van de
aarde verwijderd is. Het is volgens haar
mogelijk dat de raket is geraakt door een
zware meteoorsteen of dat een voorbijko
mende kleine planeet haar uit haar baan
heeft getrokken.
Wanneer men de ontwikkelingsgang der
toonkunst beschouwt, valt het op hoe
componisten overigens met alle vernieu
wingen, die zij invoerden, altijd het con
tact met een bestaand algemeen kunst
zinnig ideaal, in wezen met de tijdgeest,
handhaafden.
Enige hedendaagse componisten schij
nen zich echter bij deze verhouding niet
gelukkig te gevoelen voorzover het eigen
nieuw werk betreft.
Welk ideaal zij nastreven heeft het
Danzi-kwinteit zaterdagavond in de kleine
zaal van het Concertgebouw te Amster
dam laten horen, althans voor de jonge
componisten Miklós Kelemen (geb. 1924),
Luciano Beria (geb. 1925), Peter Schat
(geb. 1935) en van de uitzonderlijke com
ponist Arnold Schönberg (1874-1951).
Van Kelemen speelde het ensemble
Etudes contrapuntiques, vier klankstukken
gemaakt in 1958; van Peter Schat „Impro
visations and Symphonies" uit 1960 en van
Schönberg het Quintet van blazers op. 26
uit 1924. Voorts werd de „Sequenza per
flauto solo" (1958) van Berio vertolkt door
de fluitist van het Danzi-kwintet Frans
Vester.
Het is uiteraard moeilijk, zo niet on
mogelijk, na te gaan welke drijfveren hij
het maken van deze klankstukken precies
werkzaam zijn ge
weest. Is hier sprake
geweest van eerlijke l\ L n ff
inspiratie of van een U
opzettelijke verbij
zondering van serieu
ze of niet-serieuze
oogmerken? En op
welke psychische
grondslagen berust deze compositorische
activiteit?
Het programma-boekje gaf enkele
merkwaardige inlichtingen over de uitge
vierde stukken.
Niet bijzonder gelukkig vond ik de nega
tieve opmerking, dat de etudes van Kele
men „zich in de eerste plaats kenmerken
door een streven naar losmaking van
iedere litteraire associatie". 'Losmaking
wijst op een bestaande binding en dat
geeft te denken! Wanneer men heeft wil
len zeggen, dat het stuk van Kelemen geen
literaire inslag heeft, dan was daarmede
een muzikaal beginsel gesignaleerd, dat
al eeuwen oud is. Openhartigheid sprak
weer uit de woorden „dat van het lang
zame tempo „soms een bijna ondragelijke
spanning uitgaat".
Een bedenkelijke ideologische gericht
heid klonk uit de opmerking over de
sequenza van Berio: „Het stuk bereikt een
lyrische en melodische werkingskracht,
die in de hedendaagse muzieklitteratuur
nauwelijks een gelijke vindt." Volkomen
ernaast was de mededeling, dat de com
ponist met zijn componeertechniek er
naar gestreefd heeft het ritme uit het
metrische keurslijf, „waarin het sinds
c
John dos Passos onderscheiden. De
Amerikaanse schrijver John dos Passos
heeft te New York de Pedro Franciseo-
onderscheiding gekregen, die jaarlijks
wordt uitgereikt als erkenning voor bij
dragen aan de Portugees-Amerikaanse be
trekkingen.
De graaf van Harewood. De graaf van
Harewood, een neef van koningin Eliza
beth van Engeland, heeft in een vraagge
sprek met het Britse communistische blad
Daily Worker verklaard, dat de muziek en
de kunst in de Sovjet-Unie meer door het
publiek en de overheid wordt gesteund
dan in Engeland. De graaf heeft in maart
als hoofd van de organisatie van het fes
tival van Edinburgh een bezoek van elf
dagen aan de Sovjet-Unie gebracht. Naar
verluidt is het de eerste maal, dat een lid
van het koninklijk huis in Engeland een
vraaggesprek heeft toegestaan aan een
Brits communistisch blad.
eeuwen gevangen zit" te bevrijden. En het
Gregoriaans dan?
Uit de verhelderende toelichting, die
Peter Schat bij zijn werk gaf, wil ik gaarne
één zin aanhalen: „In de laatste „sym-
phonie" wordt het geluid meer en meer
uiteengedreven en ten slotte weer samen
gevoegd tot een harmonisch veld, dat ech
ter meer divergerend dan convergerend
werkt."
Bewonderenswaardig was de technische
beheersing en de ambitie waarmede Frans
Vester (fluit), Koen van Slogteren (hobo),
Pem Godri (klarinet), Brian Pollard (fagot)
en Adriaan van Woudenberg (hoorn) het
programma vertolkten en onmiskenbaar
het geloof en de dienstbaarheid aan de
gespeelde stukken, die deze uitnemende
instrumentalisten daarbij aan de dag
legden.
Dit optreden heeft ongetwijfeld over
tuigend kunnen aantonen hoe de indivi
dualiteit der kunstappreciaties zich in onze
tijd aan het toespitsen zijn.
In aansluiting hierop moet mij van het
hart, dat de uitgevoerde stukken hoege
naamd geen interessante, maar wel vrij
wel steeds een bijzonder vervelende indruk
gemaakt hebben.
In Holten is een oude korenmolen in
vlammen opgegaan. De Holtense brand
weer wist het aangrenzende pakhuis en
een silo te behouden. Een begin van brand
in een ernaast gelegen boerderij, waarvan
het rieten dak vlam had gevat, werd tij
dig geblust.
De molen, die enkele jaren geleden nog
gerestaureerd werd, dateert uit 1797. De
schade bedraagt meer dan honderddui
zend gulden.
(Van onze correspondent)
LONDEN De strijd van de Britse on
derwijzers voor verbetering van hun posi
tie wordt steeds scherper. Zaterdag be
sloot een speciaal congres van de Nationa
le Onderwijzersunie een landelijke 24-
uursstaking, gevolgd door langere stakin
gen in speciaal daartoe uit te kiezen ge
bieden, te houden indien de plaatstelijke
autoriteiten vast houden aan het onvoldoen
de geachte plan tot salarisverhoging. Tot
nu toe hebben onderwijzers en leraren in
verschillende delen van het land reeds
24-uurs proteststakingen gehouden. De
stakingen worden pas in de herfst ver
wacht.
WASHINGTON (Reuter-UPI) De Ame
rikaanse marine heeft ontkend, dat ont
werpen van de Polaris-onderzeeboot te
recht gekomen zijn bij blauwdrukken van
andere schepen die aan modelmakers ter
beschikking waren gesteld.
Deze mededeling heeft betrekking op
een klacht van vice-admiraal Rickover,
dat speelgoedwinkels goedkope en tot in
details nauwkeurig nagebootste plastic
modellen van de Polaris onderzeeboot ver
kochten.
De klacht van Rickover is een jaar ge
leden geuit voor een sub-commissie van
het Amerikaanse Congres, maar nu pas
voor publikatie vrijgegeven. Rickover had
gezegd dat het bewuste speelgoed, dat on
geveer drie dollar kost, de Sovjet-Unie in
lichtingen ter waarde van miljoenen dol
lars had verstrekt.
Lewis Glaser, de president van de speel-
goedfirma, heeft eveneens ontkend dat
het plasticmodel was gekopieerd aan de
hand van geheime marine-documenten.
De N.C.R.V. heeft zaterdagavond over
tuigend revanche genomen op de mislukte
experimenten van dit seizoen in de amuse
mentssector. Met de muzikale komedie
„Rozengeur en maneschijn" werd een
soort huiskamer-musical in vertoning ge
bracht, die alle kwaliteiten bezat voor een
avond genoegelijk amusement. De intrige
was romantisch en grappig simplistisch,
de tekst snedig, de muziek leuk melodieus.
Men moest wel een Nurks zijn om er op
af te geven, zelfs al valt er natuurlijk al
tijd wel op af te dingen. Wij bekennen
ronduit dat we steeds geamuseerd naar het
beeldscherm hebben gekeken. De spontane
speltrant van de executanten is daarvan
niet in het minst de oorzaak.
Gastregisseur Paul Cammermans sloeg
precies met zijn spelers de juiste toon aan.
Hij verenigde rond de routiniers een aan
tal debutanten, die dan wel van de studio
het nodige wisten maar in toneelhoedanig-
heid nog niet op het scherm waren ver
schenen. Het bleek geen beletsel. Lonneke
Hoogland en Fieke Landré pasten zich
vrijmoedig bij de groten in het gezelschap
aan. Wat zij aan technische vaardigheid,
aan natuurlijk aandoend spelraffinement
misten, vergoedden ze door hun durf en
plezier. Noortje de Vries, toch al vaker be
proefd, hield zich in een bescheiden rol
netjes op de achtergrond. Een nieuw ge
zicht was voor ons ook Ger Smit, die voor
al vocaal geen wensen onvervuld liet. Dat
Detty Janssen en Guus Oster voor een ver
toning als deze hun hand niet omdraaien
bleek andermaal. Wat Wim van den Brink
Zoals gemeld heeft de Federatie van Omroepverenigingen een rapport aan de re
gering toegezonden inzake de nota van de staatssecretarissen van O. K. en W. en
Economische Zaken betreffende de Reclametelevisie. Het rapport was ook aan de
Eerste en Tweede Kamer ter vertrouwelijke kennisname toegezonden, doch is thans
voor publikatie vrijggeven.
De Federatie erkent, dat reclame als zodanig een nuttige en zelfs onmisbare functie
vervult, maar toch moet worden gesteld, dat de Nota een te eenzijdig en te gekleurd
beeld geeft van de betekenis van de reclame voor de nationale economie, aldus het
rapport. De betekenis van de reclame erkennen sluit echter niet in, dat alle vormen
van reclame daarmee ook aanvaardbaar zijn. In het bijzonder zal televisiereclame lei
den tot een verdergaande toepassing van „diepte-psychologische methoden", die een
beroep zullen doen op onbewuste en half-bewuste drijfveren van het publiek.
Het beroep, op de vrije meningsuiting
gedaan voor de invoering van reclametele
visie, is niet aanvaardbaar. Bedoelen de
Staatssecretarissen, dat de reclame valt
onder het begrip „meningsuiting"? Het
lijkt nauwelijks denkbaar, aldus het rap
port. Als het gaat om de vrije menings
uiting in de programma's der reclamete
levisie, is het dan juist, bij het beperkte
aantal beschikbare golflengten, een zend
machtiging te verlenen aan een eenzijdig
commercieel bedrijf, aan wat de Nota
noemt „een kleine min of meer toevallige
groep'" De verwijzing van de Staatssec
retarissen naar de ontwikkeling in de ons
omringende landen geeft een sterk ver
trokken beeld. In geen enkel land op het
vasteland van Europa wordt een systeem
als dat van de staatssecretarissen toege
past of overwogen.
Bezwaren tegen gekozen systeem
Het door de staatssecretarissen voorge
stelde systeem, van reclametelevisie, dat
overeenkomt met het Engelse systeem,
heeft in Engeland in kerkelijke, paedago-
gische en politieke kringen geleid tot steed
luider wordende critiek op de gevolgen, die
de commerciële televisie heeft voor het
geestelijk leven, de cultuur en de opvoe
ding.
De doelstelling van een commerciële te
levisiemaatschappij en haar volledige af
hankelijkheid van de inkomsten uit recla
me, leiden tot het ondergeschikt maken va
de programma's aan de reclame. De pro
gramma's worden „verpakking" voor „het
artikel" reclame. De hoge kosten, welke
televisiereclame met zich brengt, hebben
tot gevolg, dat de adverteerder niet on
verschillig kan staan tegenover de aard
en de inhoud der programma's, waardoor
een directe of indirecte beïnvloeding ont
staat.
De invoering van commerciële televisie
zal een ernstige bedreiging vormen voor
andere reclamemedia, met name voor de
dag-, nieuws- en weekbladen. De taak, die
de pers heeft in ons democratisch staats
bestel wordt ernstig in gevaar gebracht
De eisen
Waarom kiezen de staatssecretarissen,
wanneer zij reclame via de televisie mo
gelijk willen maken, een systeem dat mei
zovele waarborgen moet worden omgeven?
Gebleken is overigens in Engeland dat de
belangrijkste van deze waarborgen niet
(kunnen) worden nageleefd.
De eis, dat reclameboodschappen slechts
mogen worden uitgezonden tijdens zoge
naamde „natuurlijke onderbrekingen" in
de programma's is irreëel.
De positie van de programmaraad, die
moet waken over het peil der program
ma's, is onduidelijk.
De door de Staatssecretarissen genoem
de waarborgen zijn volkomen onvoldoende
en gedeeltelijk onuitvoerbaar. Zij verplich
ten een commerciële televisiemaatschappij
tot garanties, die deze niet kan naleven.
Ondanks alle nog zo goed bedoelde waar
borgen zal er, volgens de Federaties, tus
sen de commerciële en de niet-commer-
ciëlè televisie een felle strijd ontstaan om
het schaarse deskundige personeel, om
het schaarse artistieke talent en om het
uitzendrecht van belangrijke evenementen,
waarvan wel de betrokkenen, maar niet de
kijkers profiteren.
Het tweede programma
Er moet een zo goed mogelijke verdeling
van de beperkt voorhanden zendmogelijk
heden plaats vinden, om een zo ruim mo
gelijke vrijheid van meningsuiting te ver
zekeren.
Ook nieuwe organisaties moeten tot ra
dio en televisie kunnen worden toegelaten,
mits deze aan wettelijk vast gestelde cri
teria voldoen. Het is onduidelijk, welke
criteria voor commerciële televisiemaat
schappijen zullen gelden.
De peperking van de niet-commerciële
televisieorganisaties tot één zender, be
perkt deze tot een zendtijd, die niet in
overeenstemming is met de representatie
ve betekenis, die zij hebben. De plannen,
die deze organisaties voorbereiden voor het
tot stand brengen van 'n tweede program
ma, worden door de Staatssecretarissen op
de lange baan geschoven. De NTS en de
Omroeporganisaties worden in hun ontwi
keling op onnatuurlijke wijze onderbroken
De toezegging, dat zij „op den duur" en
in de toekomst" wellicht een derde zen
dernet ter beschikking zullen krijgen,
een inhoudsloos gebaar.
Het is zeer de vraag of in Nederland in
de toekomst ooit een Nederlandse televi
sieprogramma's van redelijk programma
niveau zullen kunnen worden uitgezonden,
aldus het rapport.
Overigens achten de N.T.S. en de Om
roeporganisaties zich, zodra de golfleng
ten beschikbaar zijn, tot de geleidelijk in
voering van een tweede programma zeker
in staat.
Niet aanwaardbaar
De grote bezwaren, welke tegen de Nota
der Staatssecretarissen in wijde kring be
staan, zullen er hopenlijk toe leiden, dat
in de Nota neergelegde gedachten door de
volksvertegenwoordiging niet zullen wor
den aanvaard.
Mocht, na afweging van alle belangen,
de Overheid ten slotte toch invoering van
reclame in de televisie noodzakelijk ach
ten, dan verdient een uitvoeringsvorm de
voorkeur, waarbij de televisie in haar on
afhankelijke programmagevende taak zo
weinig mogelijk wordt geremd. Voorwaar
de daarbij moet zijn, dat de reclame wordt
opgenomen in aan de kijkers bekende,
duidelijk afgepaalde delen van het pro
gramma. Voorts mag geen afhankelijkheid
voor de uitzendende instanties van de in
komsten uit reclame onstaan.
JERUZALEM (UPI) Te Caesarea in
Israel is de eerste inscriptie gevonden met
de naam Pontius Pilatus die van 26 tot
36 a.d. Romeins goeverneur was in Judea
en tijdens wiens bestuur Jezus gekruisigd
werd. De inscriptie bevindt zich op een
80 centimeter hoge steen, die door een
Italiaanse archeologische expeditie in het
Romeinse amphitheater te Caesarea is op
gegraven.
Tot dusverre kwam de naam Pontius
Pilatus slechts voor in de werken van de
Joodse geschiedkundige Josephus en in de
evangeliën.
Volgens de berichten komen op de steen
drie Latijnse namen voor, „Tiberius"
toenmalig Romeins keizer „Pontius Pi
latus", de derde is nog niet ontcijferd.
Men neemt aan dat de steen een onder
deel vormde van een opdracht bij een
standbeeld dat veor een openbaar gebouw
te Caesarea was opgericht. Caesarea was
toen de hoofdstad van de Romeinse pro
vincie Judea.
en Mien Duymaez van Twist in hun mars
hebben lieten zij overigens evenmin in het
onzekere. Dit viertal had er evenveel
schik in als wij. Er werd con animo geac
teerd en naar vermogen gezongen. Onecht
werd het nergens.
Wij zeiden al dat regisseur Cammer
mans daarvoor de basis legde met zijn ge
voel voor de toon, die maakt dat er mu
ziek in zit. Fred Benavente volgde hem
met zijn cameraregie in zijn spoor. Jam
mer dat de N.C.R.V. na deze geslaagde
uitzending de dagsluiting niet liet verval
len. Met alle waardering voor ds. O. Jager,
zijn toespraak op niveau werkte als een
anti-climax. Waarom beseft men toch
maar nooit, dat blijheid op zichzelf al zo'n
uitzonderlijk goed is, dat het rustig in ons
moet kunnen betijen?
Bijna honderd jaar geleden, in 1865,
verrijkte de componist Franz von Suppé
het repertoire der lichte Muze met een
sprankelende één-akter: de operette „Die
schone Galathee". Dank zij het kostelijke
libretto en dank zij de verrukkelijke, bril
jante meeslepende muziek beleefde de ope
rette vele opvoeringen, in Duitsland en
Oostenrijk alleen al tot 1925 ongeveer vijf
tienhonderd.
De VARA verzorgde zondagavond in zijn
televisieprogramma een uitzending van
een opvoering van de operette onder de
titel „Pygmalion en Galathea" in een tele
visie-bewerking van Johan van Hulzen en
Benedict Silberman. De Nederlandse tekst
was van Han van den Bergh.
Over het geheel genomen heeft de op
voering een bijzonder goede, vaak zelfs een
voortreffelijke indruk gemaakt. Enkele
fragmenten van het spel vielen minder
goed uit, zoals de beeldanticipaties op
moderne" tijden en enkele uitdrukkingen
in de dialoog, die door hun exclusief Ne
derlands karakter uit de sfeer van het stuk
vielen. En dan was er een te groot ver
schil tussen de gezongen Mydas van Cor
nells Kalkman en de gesproken Mydas van
Sylvain Poons, die overigens kostelijk ac
teerde. Voor deze rol heeft het play-back-
systeem volgens hetwelk de televisie-op-
voering tot stand kwam niet voldaan.
Yoka Berretty was de bewuste en char
mante vertolkster van Galathea, met wier
spel de klare sopraanstem van Nelly Bur-
bach een uitnemende eenheid vormde. Een
zelfde voorbeeldige samenwerking kwam
er tot stand tussen de acteur Johan
Schmitz en de zanger Justus Bonn voor de
rol van de beeldhouwer Pygmalion. Maxim
Hamel maakte een uitstekende indruk als
Pygmalions bediende Ganymedes, ook sa
men met zijn vocale play-back partner Gé
Genemans. Leden van het Amsterdams
Ballet zorgden voor aantrekkelijke vlot-ge-
danste intermezzi en over de vertolking
der muziek door leden van het Promenade
orkest onder leiding van Benedict Silber
man kon men eveneens tevreden zijn. Het
decorontwerp van Wijnand Grijzen was te
prijzen.
<a «t <m A l it If. r
Aan de operette-opvoering ging op deze
avond een ontstellende en aangrijpende
documentaire „Hekserij, waan of werke
lijkheid?" vooraf. En daarna werden de
kijkers nog vergast op een geslaagde film
met fraaie opnamen over oude Engelse
herbergen.
Beeldschermer
Het Romeinse hof van beroep heeft zater
dag bepaald, dat het in 1950 in Mexico
gesloten huwelijk tussen de Zweedse film
ster Ingrid Bergman en de Italiaanse re-
1 gisseur Robert Rossellini ongeldig was.
en wilt u dat wij uw krant naar uw
vakantie-adres opzenden
Stuurt u ons dan minstens twee dagen
voor uw vertrek een briefkaart met
vermelding van uw naam, uw vaste
adres, uw vakantie-adres, de datum
waarop de eerste krant naar uw
vakantie-adres gezonden moet worden
en de datum waarop de krant voor het
laatst moet worden toegezonden.
Als u de krant per week betaalt, wilt
u dan het abonnementsgeld voor de
vakantieweken vooruit aan de bezor
ger betalen
DE ADMINISTRATIE
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgenge
bed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50
Voor de vrouw 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing
(herh.). 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Omr.koor en sol 11.50 Volaan.. vooruit, lezing.
12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Ben je zestig?
12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50
Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Pla-
tennieuws. 13.40 Lichte muziek. 14.00 Gram. 14.35
Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 De witte hel,
hoorsp. (3). 15.30 Gram. 16.00 Voor de zieken.
16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs-
ber. 17.45 Regeringsuitz.Het coöperatiewezen in
Nieuw-Guinea, door dr. P. J. van Dooren. 18.00
Dansmuz. 18.20 Kaarten op tafel: politieke ge
sprekken. 18.30 R.V.U.: De Koran als grondwet
(Pakistan), door R. L. Mellema. 19.00 Nieuws.
19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. 20.30
Pianorecital. 21 00 De vuurlelie onder de vijge
boom, hoorsp. 22.15 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30
Nieuws. 22.40 Gehuwd en ongehuwd, lezing. 22.55
Kerkkoor en sol. 23.30 Orgelconcert. 23.5524.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7 00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen
teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijd. 10.00 Gram.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Pianorecital. 11.15
Voor de zjeken. 12.00 Lichte muziek. 12.20 Rege
ringsuitz.: Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land
en tuinb.medde. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15
Meded. en gram. 13.25 Beursber 13.30 Promenade
orkest. 14.00 Sopr. en piano. 14.20 Pianoduetten.
14.40 Schoolradio 15.00 Lichte muz. 15.30 Levens
kunst, lezing. 15.45 Hobo en piano. 16.15 Gram.
16.30 Voor de jeugd. 17.30 Attentie P.B.R. 9, rep.
17.35 Amateursprogr. 18.00 Nieuws. 18.15 Piano
spel. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Paris vous parle.
19.05 Gevar. muz. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.15
Holland Festival 1961: Kamerork. en sol. In de
pauze: Lezing over Teilhard de Chardin. 22.30
Nieuws en beursber. van New York. 22.45 Act.
23.00 Gram. 23.40 Zang en Hammondorgel. 23.55
—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 mus.muz. 12.30 Weerbericht.
12.35 Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15
Kamermuz. 14.00 Gevar. muz. 15.00 Persephone,
opera. 16.00 Beursber. 16.06 Duitse les. 16.21 Ope
rettemuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Kamermuz. 17.40
Boekbespr. 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de
soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19.40
Schoolwedstrijd. 19.50 Lezing. 20.00 Europa ont
voerd, opera buffa. 21.05 Gram. 21.30 Jazzmuz.
22.00 Gram. 22.5523.00 Nieuws.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20
Act. 20.30 Jeugd in persoon, discussie. 21.00 Do
cumentaire film. 21.30—22.05 Gevar. muziek.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journ. 20.20 Filmprogr. 20.35 Het
lintje, TV-opera 21.0522.35 Speelfilm.