Oscar Mendlik morgen negentig jaar Onvergetelijke liederenavond van Teresa Berganza uitvoering van „Etudes van Briljante Lander door Het Nederlands Ballet i ^t\hW Miljoen voor een Monet Uitvoering door leerlingen van Jo Vincent In Stadsschouwburg te Amsterdam Nederlands Ballet Verbond over de concentratie Kleurspoeling Zélf doen! HODEH DONDERDAG 22 JUNI 1961 11 Oscar Mendlik-fonds De plaat van de Prins Grammofoonopname N.Ph.O. FILM EN FILMWERELD Gebrek aan beter T enniskampioenschappen tintgevende haarwassing De radio geeft vrijdag 7 elevisieprogramma I MORGEN, VRIJDAG 23 JUNI, hoopt de bekende zeeschilder Oscar Mendlik negentig jaar te worden. Het gemeentebestuur van Rloemendaal heeft deze kunstenaar, Hongaar van geboorte en reeds meer dan een halve eeuw in Aer- denhout woonachtig, gehuldigd door een eretentoonstelling van zijn werk in te richten in huizTe „Rloemenheuvel". Deze expositie is wegens de zeer grote belangstelling van het publiek verlengd tot en met woensdagavond 28 juni, terwijl bovendien op dinsdag 27 juni een extra avondopenstelling is ingelast. Ook uit scheepvaartkringen heeft men deze schilder der zee willen huldigen en daarom wordt Oscar Mendlik vandaag in het etablissement van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij aan de Sumatrakade in Amsterdam van vier tot zes uur een receptie aangeboden. IN ZIJN MOOIE VILLA „Erdölak" (Hongaars woord voor Boshuis) op de hoek van de Van Lennepweg en de Zandvoorter weg in Aerdenhout werkt Oscar Mendlik nog dagelijks in zijn grote, ruime atelier, waar het voor de bezoeker goed toeven is met deze beminnelijke, charmante en hoffelijke gastheer. „IK BEN DE ENIGE schilder", zo vertelt hij, die de zée als zodanig schildert, het léven van het water. Andere zeeschilders kiezen reddingen, oorlogs handelingen op zee, havengezichten en der- Oscar Mendlik gelijke tot onderwerpen van hun schilde rijen. Ik ben gepredestineerd geweest de zee te schilderen,, dat onstuimige element in al zijn schakeringen en kleurwisselin- gen. De zee in al haar stilte, grootsheid en oneindigheid." Mendlik heeft alle zeeën bevaren. „Op zee voel ik mij een beter mens en één met de oneindigheid. Altijd weer ontdekt men er iets nieuws dat af wisseling in het mensenbestaan en emo ties geeft." En dan zachter: „Weet U, ik beleef mijn grote vreugde aan het schil deren van de zee, doch tegelijkertijd is het mijn kruis. Men heeft mij er vaak om aangevallen. Men heeft mij ook wel verweten, dat ik niet met mijn tijd ben meegegaan. De diverse fases in de kunst heb ik ih mijn lange leven wel ervaren, doch niet doorgemaakt. Het is mijn vaste overtuiging, ja mijn rotsvast geloof, dat de schilder die de zee, het water enigs zins maar bij benadering wil weergeven, daar een heel leven aan kan besteden. Het Futurisme, het Kubisme, het Naturalisme de Jugendstil, het expressionisme en de vele uitvindingen op technisch gebied, dat alles heb ik meegemaakt." Volgens Mend lik zakt het peil van schilderen steeds en naar zijn mening wordt thans alles aan het toeval overgelaten en hij kan dat „spatten" met verf niet als „kunst" zien DE HAARLEMSE SCHILDER H. F Boot, die Mendlik diverse keren in Aerden hout bezocht, acht hij een voortreffelijk kunstenaar. Ook Kees Verwey noemt de grijze kunstenaar een zeer knap schilder en voor diens werk koestert Mendlik grote bewondering. Met de schilders G. H. Breit- ner en M. A. J. Bauer, die ook in Aerden hout hebben gewoond, was Mendlik zeer bevriend en ook met Jan van Essen. Nu is het eenzaam om de grijze kunstenaar geworden, die hen allen heeft overleefd Doch in zijn werk vindt hij een grote troost. Ook de componist Gerard H. V. von Brucken Fock en de wijsgeer dr. J. D Bierens de Haan hebbens destijds tot zijn Aerdenhoutse vriendenkring behoord. OSCAR MENDLIK werd in 1871 in Rad- vancs, een dorpje bij de stad Ungvar in noordoost-Hongarije op het landgoed van zijn ouders géborén. Zijn vader was wis kundeleraar aan het gymnasium, zijn moeder behoorde tot de oudste Hongaarse adell Nadat hij het gymnasium had afge lopen, ging hij naar de academie in Boe dapest, waar prof. B. Székely zijn leer meester was in de schilderklasse .In 1891 zag de jeugdige Oscar voor het eerst d'e zee bij Fiume. De periode die de schilder omstreeks 1900 in Rome doorbracht is zeer belangrijk voor zijn verdere vorming geweest. Bij een Amerikaanse kennis ontmoette hij de Nederlandse beeldhouw ster Julie Mijnssen. Zij was de eerste vrouw die de „Prix de Rome" verkregen had en daarvan in Rome studeerde. Al gauw ontstond er een hechte vriendschaps band tussen deze beide kunstenaars en in 1900 trouwde Oscar Mendlik met haar in Amsterdam. Na hun huwelijk keerde het jonge echtpaar eerst naar Rome terug. In 1904 vestigden zij zich voorgoed in Aer denhout, waar beiden zich aan hun kunst hebben gewijd. Mendlik heeft vele landen bezocht en er vele van zijn doeken ver kocht. Ook vorsten hebben werk van hem aangekocht. Zo bezat keizer Franz Jozef drie stukken van hem en de aartshertog zes doeken. Ook bij de Hongaarse aristo cratie bestond er veel belangstelling voor zijn werk en particulieren in Boedapest -kochten doeken van hem aan. Door de Een bekend schilderij van Claude Monet, „De Brug van Argenteuil", is woensdag avond op een veiling van moderne schilde rijen te Parijs voor een miljoen gulden in andere handen overgegaan. Een schilderij van Sisley, „De Overstroming", bracht 600.000 op. „Schaatsenrijders in Holland" van Jongkind werd verkocht voor 80.000 gulden. Voorts werden werken van Cour bet, Utrillo, Gauguin, Rouault en Matisse geveild. Ter gelegenheid van de negentigste verjaardag van Oscar Mendlik hebben de heren dr. J. E. Baron de Vos van Steenwijk te Aerdenhout, jhr. H. van Lennep te Aerdenhout, jhr. F. Teding van Berkhout te Warnsveld, B. F. Enschedé te Heemstede, mr. J. W. de Jong Schouwenburg te Aerdenhout en mr. H. Melchers te Aerdenhout, na hiertoe van diverse zijden suggesties te hebben gekregen, een Oscar Mend- lik-fonds gesticht, waarvan de midde len zijn bestemd voor de verlening'van steun aan jonge figuratieve kunste naars. Bijdragen aan dit fonds kunnen worden overgemaakt aan de Amster- damsche Bank n.v., kantoor Leidse- straat te Amsterdam, giro 3797 onder vermelding van „Oscar Mendl ik- Fonds". Het tot dusver bijeengebrachte geld vormt de basis voor dit fonds, dat heden tijdens de receptie aan de jarige zal worden aangeboden. komst van het communisme in Hongarije is er veel werk verloren geraakt of ver nietigd. Ook koning Victor Emanuel heeft een schilderij van Mendlik gekocht. COSIMA WAGNER heeft de schilder in 1903 in Portofino ontmoet en aan die ont moeting bewaart Mendlik waardevolle her inneringen en ook heeft hij het voorrecht gehad Franz Liszt nog zelf te kunnen be luisteren. In Amerika, in Australië, in Zwe den en Denemarken en Venezuela is werk van deze zeeschilder verspreid. In 1958 maakte hij nog een doek in opdracht van een reder uit Caracas. Mendlik heeft ook vele portretten geschilderd zowel van vol wassenen als van kinderen. Hij houdt erg veel van kinderen en zijn klein- en achter kleinkinderen hebben een zeer toegewijde grootvader en overgrootvader in hem. In totaal schilderde Mendlik 267 portretten. In de twintiger jaren exposeerde hij tezamen met Jan Sluyters in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Zijn eerste zelfportret da teert van 1922. Enige weken geleden vol tooide de hoogbejaarde schilder nog een prachtig doek van de Atlantische Oceaan en sedert tientallen jaren werkt Oscar Mendlik onvermoeibaar aan éen composi tie „Het worde licht." Als lerares aan de Haarlemse Muziek school van de Maatschappij tot Bevorde ring der Toonkunst heeft Jo Vincent een aantal leerlingen opgeleid en de resultaten daarvan heeft zij ook dit jaar doen horen in de leerlingenuitvoering, die woensdag avond in de grote muziekzaal van de school gegeven werd. Met de liederen en arias, die de leer lingen hadden ingestudeerd kon een om vangrijk programma worden samengesteld, waarop naast muziek van Marcello, Han del, Bach, Lotti, Gluck, Haydn en Mozart, romantische liederen van Brahms en We ber en geavanceerde liederen van Chaus- son en Roussel voorkwamen, negro-spiri- tuals en zelfs fragmenten uit de Musical „My fair Lady". Ik moet weerstand bieden aan de ver leiding om alle vertolkingen afzonderlijk te bespreken. Als algemeen indruk kan ik schrijven, dat ongeacht de aanwezige stern-dispositie van de leerlingen, de tech nische vorming een bijzonder succes is geworden. Verrassend was het aanzetten en het plaatsen van de toon, omdat zij een zekere waarborg bleken voor een uit stekend gehandhaafde resonans. Van be tekenis werd hierbij de steun van de adem, die uiteraard bij de ene leerling meer beheerst dan bij de andere was. Hoe deze ook mocht uiteenlopen elke toon- vorming berustte op een veilig technisch beginsel, dat bijvoorbeeld bijzonder fraaie hoge tonen mogelijk maakte en expres sieve dynamische en timbreschakeringen. Zonder aan andere vertolkingen te kort te doen, zou ik de vertolkingen van „O del mio dolce axdor" van Gluck, van opera fragmenten van Mozart, van de aria „Return o God of hosts", van een lied van Schubert, de aria „Voi che sapete" van Mozart en „Mein Herr, Marquis" van Strauss willen noemen, en nog in het bij zonder de geestige voordracht van de Register-aria uit „Don Juan" van Mozart en van de fragmenten uit „My fair Lady". Een indrukwekkend, aangrijpend slot van de avond werd de met een natuur lijke bewogenheid geladen vertolking van negro-spirituals door een bas-zanger. P. Zwaanswijk De grammofoonplaat „De Plaat van de Prins", welke bij aankoop van twee kaar ten gratis wordt aangeboden aan de be zoekers van het concert op 29 juni door het Noordhollands Philharmonisch Orkest bestaat voornamelijk uit een keuze uit de persoonlijke platenverzameling van Prins Bernhard. Eén zijde bevat het Pianocon cert van Tsjaikofsky gespeeld door de Amerikaanse pianist Alexander Uninsky tezamen met het Residentie Orkest onder leiding van Willem van Otterloo. Op het concert door het N.Ph.O. is de solist de vermaarde Spaanse pianist Eduardo del Pueyo. De andere zijde van de plaat bevat Zuid-Amerikaanse muziek en wel Luis Alberto del Parana en zijn trio Los Para- guayos met „Cielito lindo" en Arnoldo Pintos met zijn Chayeros met „El pajarito". „NINGHE, mijn kleine negerkindje, dat maar niet wil slapen gaan, je kopje is net een kokosnoot, mijn kleine koffie boon, met je schattige pluizebol en je grote ogen, het zijn twee vensters die op zee uitkijken. Doe je oogjes toe, mijn ban ge negerbaby, de blanke Mandunga kan je niet opeten, je bent geen slaaf meer en de meester heeft beloofd, als je veel slaapt, dat hij je een pakje zal geven met gouden kno pen, dan zul je eruit zien als een kleine piccolo. Ninghe, slaap, slaap mijn zwarte baby, kokosnootje, koffieboon". MISSCHIEN GEVEN deze regels uit het „Cancion de cuna para dormir a un ne- grito" (wiegeliedje om een negerkindje in slaap te sussen) wel duidelijker weer wat het publiek i- de Kleine Zaal te Amster dam beleefd heeft aan het liederenrecital van de Spaanse sopraan Teresa Berganza dan welke uitvoerige beschrijving van haar stemkwaliteiten en voordracht ook. De zan geres, voortreffelijk begeleid door de pia nist Felix Lavilla, heeft haar toehoorders een onvergetelijke avond bezorgd. Dat de warmte van haar persoonlijkheid tot die indruk veel heeft bijgedragen betekent in geen enkel opzicht een reserve met be trekking tot het enthousiasme dat zij als kunstenares wist op te wekken. De men selijke kant van een zanger of zangeres, en de uitstraling daarvan op de zaal, is een wezenlijk element in de waardering voor zijn (of haar) kunnen. De vocalist is zijn eigen instrument, en hij (of zij) draagt altijd veel directer een stuk van de eigen persoonlijkheid over dan de in strumentalist die door middel van een speeltuig werkzaam is. TERESA BERGANZA gaf dit recital on der omstandigheden die voor de meeste vrouwen 'n publiek optreden minder wen selijk doen schijnen. Zij deed het met een natuurlijkheid en een overgave waarmee zij alle aanwezigen voor zich wist in te nemen. Er was een onbevangenheid in al les wat zij bracht, een jeugdigheid en toch een rijkdom aan ervaring, die aan haar zingen de bevrijdende kracht gaf die men maar dan in grovere, minder gediffe rentieerde vorm anders slechts aantreft bij enkele zwarte zangeressen van blues en spirituals. En ook het feit dat zovele van haar liederen zongen van geboorte en moederlijke tederheid, had niets opzette lijks, niets van een poging om door mid del van de eigen, intieme situatie de sen timenten op gemakkelijke wijze in bewe ging te krijgen. Het zeer critische publiek van de Kleine Zaal luisterde naar haar zo ademloos als kinderen die men een sprook je vertelt. NA DE PAUZE was haar programma gewijd aan liederen uit Spanje en aanver- HET AANDEEL van het Nederlands Ballet in het Holland Festival 1961 heeft het gezelschap een groot succes opgeleverd. Na afloop van de tweede voorstelling, woensdagavond in de goedbezochte Stadsschouwburg te Amsterdam, mochten Soma Gaskell en haar medewerkers een langdurige ovatie tijdens een regen van bloemen in ontvangst nemen. In afwijking van voorgaande jaren was het niet mogelijk gebleken een werk van een eigen choreograaf of althans met Nederlandse muziek tijdig voor vertoning gereed te krijgen. Mede daardoor was het programma wat eenzijdiger dan men gewend is, althans te zeeJ' blijvend buiten de sfeer van het leven in deze tijd. Men heeft hier te doen met een samenloop van omstandigheden. Het ware onjuist daaruit conclusies te trekken als zou voor de artistieke leiding van deze groep de romantiek, het begin en het einde van de danskunst zijn Vooral met „Etudes" van Harald Lander heeft men het bewys geleverd, dat men de technische geschooldheid voor het meemaken van hedendaagse evoluties thans royaal bezit. EEN AANZIEN- LIJKE teleurstelling is „Les Mirages'' van Serge Lifar op mu ziek van Henri Sau- guet geworden, on danks de voortreffe lijke uitvoering. Franse kenners van het levenswerk van deze choreograaf be schouwen dit oeuvre als een der hoogte punten, die hij met zijn scheppend ver mogen heeft bereikt. Men roemt vooral de wijze, waarop Lifar erin geslaagd zou zijn filosofische gedach ten over de eenzaam heid van en de on mogelijkheid voor de mens om zich zelfs in de stoutste ver beelding of meesle- pendste illusie van zichzelf los te maken in dansvormen heeft omgezet. Nu moet men zeker met be trekking tot de bal letkunst om te begin nen vaststellen, dat dit in het gunstigste geval de expressie van een wijsbegeerte van het jaar nul moet worden genoemd. Om de gewenste uitdruk kingskracht te berei ken heeft Lifar aller lei varianten, zelfs nieuwe uitgaansposities, op de academische bewegingsleer in praktijk gebracht- Als oefenstof in deze neoklassieke stijl, met gedurfde verbuigingen en verheffingen, versnellingen en vertragingen, bezit „Les Mirages" ongetwijfeld veel waarde voor de uitvoerenden. ER DOET ZICH ECHTER iets merk waardigs voor. Toen ik voor het eerst met „Les Mirages" kennis maakte, hetgeen ge schiedde in een kaal repetitielokaal met alleen pianobegeleiding, werd ik bijna voortdurend geboeid en meermalen tot be wondering gebracht. Die reactie moet zijn voortgekomen uit concentratie op de mid delen. Als men vervolgens op het toneel Leonie Kramer en Job Sanders in Etuden van Harald Lander. ziet, waartoe die worden aangewend en waarmee zij ten nauwste samenhangen, dan maakt de interesse spoedig plaats voor verbazing en verveling. Alles is op afleiding gericht. De opgeplakte symboliek dient enerzijds ter camouflage van gebrek aan werkelijke bezieling en anderzijds ter verschaffing van een ontleend prestige Men is daardoor het drukke geheel duurt bijna een uur als criticus over geleverd aan het gevaar de enkele intrin sieke kwaliteiten uit het oog te verliezen. Het uiterlijk welbehagen, waartoe decor ontwerper Harry Wich het gevraagde met smaak heeft bijgedragen, overwoekert het constructieve patroon. Niettemin moet ge wezen worden op twee prachtige toonbeel en van plastische compositie: het duet van „de jongeman" met „de chimère" door Job Sanders en Sonja van Beers fraai gerealiseerd en de werkelijk fantastisch mooie solo (zeker in de uitvoering, die Joan Cadzow er met superieure controle van gaf) van de „schaduw"-partij. Alexan dra van Rhijn, Ria Koppers en Billy Wil son gaven hun beste krachten aan kleinere solorollen. PUUR MELODRAMA, maar dan toch in de letterlijke en dus volkomen aanvaard bare vorm, bleek „Francesca da Rimini" van de Russische gastchoreograaf Alexei Tsjitsjinadze van het Stanislavski Thea ter te zijn. Het is de gedanste verbeelding (in vele, steeds dieper en breder uitge werkte tafrelen) van de door Tsjaikofsky „op muziek gezette" geschiedenis van de titelheldin uit de renaissance, die verliefd wordt op de broer van de mismaakte man aan wie zij werd uitgehuwelijkt. De op bouw in soli, trio's en duetten getuigt van gevoel en verstand. Eerst wordt in enige korte scènes de situatie uiteengezet, daar na wordt indringend en sensitief de aan dacht gevraagd voor de innerlijke reacties en daaruit voortvloeiende gedaanteveran deringen, waarbij het conflict uitloopt in de voorzienbare oplossing van drievoudige moord. Natuurlijk, dit is betrekkelijk pri mitieve romantiek zoals die in Westeuro pese landen nauwelijks meer beoefend wordt. Maar die gewaande superioriteit in ontwikkeling mag ons niet blind maken voor de krachtige gaafheid van deze ka rakteristieke ballade. Hoogtepunt is het duet met de doorbraak der erkenning van de voordien elegant bedwongen liefde zulks vooral door de volkomen vereniging van subjectieve en objectieve plastiek. Ma- rianna Hilarides bereikte zonder overscha keling op gebruik van andere dan louter gedanste manieren een voorname innig heid van expressie. Het publiek juichte haar terecht minutenlang toe. De rollen van de gebroeders werden door Peter Ap pel en Conrad van de Weetering uitstekend vervuld, waarbij de laatstgenoemde de beste kansen markant besteedde om zijn optreden symptomatisch te doen zijn voor obsessies door verwrongen driften. CLIMAXEN VAN SUCCES werden in „Etudes" van Harald Lander bereikt, een spectaculaire aaneenschakeling van voor het toneel bewerkte oefeningen in tech niek, expressieve stijlvarianten en verras sende combinaties van solisten onderling en met groepen. Men heeft dit briljante werkstuk, gemaakt in 1948 voor het Ko ninklijke Deense Ballet op door Knudage Riisager gearrangeerde vingeroefeningen van Czerny, hier te lande eerder kunnen zien in de uitvoering door London's Festi val Ballet, een jaar of vijf geleden. Toni Lander heeft de rol van de voorbeeldige ballerina daarin thans overgedragen aan de jeugdige Leonie Kramer, die met de ge wenste vereniging van bravoure en char me over het algemeen zeer gelukkig en triomfantelijk speelde met de veelsoorige moeilijkheden. Het is opmerkelijk hoezeer haar rotatievermogen de laatste tijd is ver beterd. Deze eerste soliste is een ballerina wante cultuurgebieden: Cuba en Basken land. Soms waren het oorspronkelijke com posities, soms met meesterhand gezette parels uit een eindeloos groot traditioneel volksbezit. Het verschil was niet groot: de geboorte, al of niet gesymboliseerd in het kindje van Nazareth, de liefde van de moe der en van de beminde, de trouw aan de aarde, waren de thema's en de inspiratie van alle. Met dezelfde mengeling van gra tie en hartstocht waarmee haar zingen tel kens nieuwe schakeringen aan dit aloude patroon toevoegde, had zij vóór de pauze drie Italiaanse aria's en vijf liederen van Debussy gebracht. In diens „Fêtes Ga- lantes" (variaties over achttiende-eeuwse levenskunst op tekst van Verlaine) was een Spaans accent in de uitspraak van het Frans opvallend, maar niet storend. Ten slotte ziet men de galante feesten van Watteau reeds in veranderd'egedaan bij de vroegere Goya. Dit is geen praatje-voor de-vaak om een gebrek goed te praten: waar werkelijk niveau heerst, ontstaan nieuwe kwaliteiten. Van deze groep liede ren vormde Debussy's „Noël pour les en- fants qui n'ont plus de maison" .(Kerst lied voor de ontheemde kinderen) een ont roerend besluit. Het publiek was, zoals reeds gezegd opgetogen. Niet minder dan vier toegiften volgden alvorens men, rij ker dan mengekomen was, huiswaarts keerde. Bij wijze van uitzondering wil ik hier besluiten met de vermelding van enkele grammofoonplaten die van Teresa Bergan za verkrijgbaar zijn. Zij heeft opnamen ge maakt van oud-Italiaanse aria's eh aria's van Rossini, beide op L.P. 33-t.twee klei ne plaatjes (45-t.) bevatten respectievelijk zeven Spaanse volksliederen (in de bewer king van Manuel de Falla) en acht Bas- kische volksliederen. Van 't hierboven be sproken concert wordt vrijdagavond om 21.55 een gedeelte uitgezonden over Hilver sum I. Sas Bun ge Het bestuur van het Nederlands Ballet Verbond heeft een schrijven gericht tot de leden van de Amsterdamse gemeenteraad waarin het mededeelt een uitnodiging te hebben aanvaard van de heer H. Molen dijk „die informatieve besprekingen zou voeren met betrokkenen teneinde te kun nen geraken tot een zo concreet mogelijk plan voor de oprichting van een Nationaal Ballet." In dit onderhoud (op 19 juni) bleek aldus de brief geen sprake van 'n bespreking en nog veel minder van overleg, daar de heer Molendijk, zoals hij letterlijk zei „slechts een boodschap had over te brengen", namelijk een plan voor een nationaal ballet waarbij door de subsidiërende overheden reeds was vast gesteld wie de artistieke leiding zou krijgen, hoeveel en welke dansers hier van deel zouden uitmaken en hoe de ar tistieke leiding zou dienen te zijn. Het be stuur protesteert hiertegen omdat „men met uitschakeling van de kunstenaarsorga nisaties alsmede van de betrokken dans kunstenaars een plan tot concentratie heeft opgesteld dat bovendien grote onvol- komendheden in zijn organisatorische op zet vertoont, afgezien van het feit dat de door de subsidiërende overheden gedachte leiding onaanvaardbaar moet worden ge acht." Het bestuur pleit voor een vrij over leg met vertegenwoordigers van alle be trokken personen en instanties „teneinde te komen tot een opzet die de ontwikkeling van de danskunst in Nederland zal bevor deren en een rechtvaardige en deskundi ge benadering van de sociale en artistieke belangen van de danskunstenaars in Ne derland waarborgt." De grammofoonplaat, welke door het Noordhollands Philharmonisch Orkest on der leiding van Henri Arends wordt ge maakt op „His Master's Voice" zal een stereofonische opname worden. De op te nemen werken zijn van Brahms, de Hon gaarse dansen no. 1, 3, 5, 6, 10, 17 en 21 en van Grieg, 4 Noorse dansen. Deze wer ken zullen op het concert van heden, donderdag 22 juni, worden uitgevoerd op een programma, waarbij solistische mede werking wordt verleend door de Poolse pianiste Lidia Grychtolowna met het Pianoconcert van Grieg. De grammofoon opnamen zullen plaats hebben op vrijdag avond 23 juni en zaterdagmorgen 24 juni. J Aan de Nederlandse inzending naar het elfde internationale filmfestival te Berlijn (23 juni tot 4 juli) is nog toegevoegd de experimentele speelfilm „Het huis" van Louis A. van Gasteren. Deze film werd tijdens de filmweek Arnhem voor het eerst vertoond. Aan het tweede internationale filmfesti val te Moskou, dat gehouden zal worden van 9 tot 23 juli 1961, zal Nederland deel nemen met de korte speelfilm „Stretta van de jonge cineast Jan Wiertsema. Tij dens dit festival zal hors concours worden vertoond de documentaire film „De la ge landen" van George Sluizer. De speelfilm „Het mes" onder regie van Fons Rademakers zal ons land ook ver tegenwoordigen op het filmfestival van Edinburgh, dat eind augustus wordt ge houden. Vorige maand was zij al de of ficiële Nederlandse inzending bij het fes tival van Cannes. Waarschijnlijk zal „Het mes" in het najaar eveneens worden ver toond op het filmfestival van San Fran cisco. met allure aan het worden. Maar wat de ze nog voor versnelling en verfijning vat bare uitvoering van „Etudes" vooral heeft aangetoond, is dat het Nederlands Ballet in alle gelederen, vootal wat betreft het vrouwelijke deel van de bezetting, een in alle richtingen bruikbaar apparaat mag heten voor de exploratie van nieuwe moge lijkheden bij de verovering van de ruimte, waar het menselijk leven zich spiegelbeel dig voltrekt. Tijdens de tournee binnen het Holland Festival worden de uitvoeringen begeleid door het Utrechts Stedelijk Orkest met An ton Kersjes als gespecialiseerde dirigent. Op 11 juli wordt het programma in Am sterdam herhaald. David Koning A A HKO/iD/a/f1G£/i En BESCHOUW!tl GE tl De meeste belangstelling van het graag geamuseerd publiek zal gisteravond wel zijn uitgegaan naar de eerste aflevering in de reeks Roamin' Holididay, waarin de Engelse komiek Max Bygraves zomerse luchthartigheid op het scherm brengt. De K.R.O. heeft deze serie gekocht van de B.B.C. Wij zouden geneigd zijn te zeggen: blijkbaar bij gebrek aan beter, want het was na een veelbelovende start maar een magere vorm van verstrooiing, een soort cabaretje op een dakterras met zich voe rend als „daverend" slotstuk. Te zeggen dat wij zitten te springen om het vervolg ware eufemistisch. Voor het overige was het programma van de K.R.O. vrij conventioneel. Twee bijdragen, gewijd aan het Hebreeuwse lied en Israël, de epiloog van rector Coppens en de les in Nederlands, zoals te doen ge bruikelijk zeer zelfverzekerd gedoceerd. Beeldschermer Ook dit jaar zullen AVRO, KRO en NCRV in rechtstreekse radio-uitzendingen van 26 juni tot en met 8 juli verslag geven van de internationale tenniskampioen schappen te Wimbledon. De verslaggever is Leo Pagano. De twaalf reportages wor den uitgezonden op de volgende data en uren: 26 juni: NCRV 17.30—17.40 u.; 27 juni: KRO 18.10—18.20 u.; 28 juni: NCRV 17.50— 18.00 u.; 29 juni: AVRO 18.50—19.00 u.; 30 juni: NCRV 17.50—18.00 u.; 1 juli: KRO 18.00—18.10 u.; 3 juli: AVRO 18.50—19.00 u.; 4 juli: AVRO 17.30—17.40 u.; 5 juli: NCRV 17.30—17.40 u.; 6 juli: AVRO 19.00— 19.10 u.; 7 juli: KRO 18.10—18.20 u.; 8 juli: KRO 17.20—17.30 u. Advertentie Thuis gaat het vlugger, thuis kost het minder, thuis wordt het mooier als U gewoon zelf Uw haar wast met POLYCOLOR -kleurshampoo Naar verkiezing in de eigen natuurlijke kleur of in een chique mode- tint! Haal direct een tube POLYCOLOR. 't Hoort bij Uw make-up Grote tube f. 1.95 HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7 00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 11.50 Als de ziele luistert. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12,50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonne wijzer. 13.20 Dansmuz. 13.45 Vrouwenvraagbaak. 14.00 Gram. 14.35 Gram. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Cello en piano. 17.00 Boek- bespr. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursber. 17.45 Fanfaremuziek. 18.20 lek worstel en com boven, klankb. 18.50 Regeringsuitz.Het emigratiepraat je van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Pol. lezing. 19.40 Verz.- proger. voor de militairen. 20.30 Lichte muz. 21.00 Gram, met comment. 21.40 Jong - oud - eeuwig, godsd. gedachtenwisseling. 21.55 Holland Festival 1961: Zangrecital 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Orgelconc. 23.10 Gehuwden en hun ruzies, lezing. 23.20 Klein radiokoor. 23.40 Gram. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. r0.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Voor de vrouw. 9.30 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Dit en het andere, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.25 Pro menade-orkest, klein koor en sol. (herh.). 11.00 Voor de kleuters 11.15 Pianorecital. 11.40 Orgie- spel. AVRO: 12.00 Eichte muz. 12.20 Regerings uitz.: Uitzend, voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Sportpraatje. 12.50 Open luchtklanken. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Instr. trio. 14.25 Gram. 14.35 Pol de Mont over leed 30 jaar geleden, klankb. 15.05 Liedjes en Koek en ei, hoorsp. VARA: 16.00 Kamerork. 16.30 Voor de zieken 17.00 Trombone-kwartet. 17.15 Gram. 17.50 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse no tities. 18.20 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Gevar. muz. VPRO: 19.30 Het platteland nu, gesprek. 19.45 Op bezoek bij anderen, vraaggesprek. 20.00 Nieuws. 20.05 V.C.S.B. Novietenconferentie 1961, lezing. 20.10 Filmpraatje. 20.20 Het zingende hart. 20.35 In de ban van de tegenstander, lezing. 20.50 Ne derlanders in internationale technische bijstand, gespr. VARA: 21.00 Gram. 21.55 Litterair progr. 22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23 00 Social, nieuws in Esperanto. 23.10 Muziekrevue. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gevar. muz. 12.30 Weerber. 12.35 Lezing. 12.45 Lichte muziek. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel. 13.30 Liedjes. 13.45 Orgelspel. 14.00 Gevar. muz. 16.00 Beursber. 16.06 Zangrecital. 16.30 Gram. 17.00 Nieuws. 17.15 Lich te muz. 17.45 Duitse les. 18.00 Kamermuz. 18.10 Boekbespr. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sport kroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Schoolwedstr. 20.00 Ork.-concert. (In de pauze: Kunstkaleidoscoop). 21.30 Pianorecital. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz. 22.55 —23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ, AVRO: 20.20 Act. 20.30 Do cumentaire film 21.00 22.20 Tovaritsj, blijspel VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekiowrr.aaen weeroverz. NCRV: 20.30 Documentair progr. 20.55 Amus.progr. 21.45 Act. 22.05 Dagsluiting.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 11