Kleurrijke effecten bij het
optreden van „Mazowsze"
'T'jtihW
Klemperer als dirigent en componist
^n\^v
P.K
Folkloristisch zomerconcert
door het N.Ph.O.
balastore
De NeËeo Mezen
kHo
Uitvoering door leerlingen
van Piet Vincent
SACHS
De
Gezagvoerder
en PK
SSL»
Hm
Symbool
van
Kwaliteit
II HDDEIl|nnfZ1EHII
Nationaal programma op
verjaardag van de Prins
Willem Nijs op Westerveld
ter aarde besteld
Prijs voor Maritain
Pluim
Voor
Deze
de nieuwemachtige
membraan-motor!
13
V R IJ D A G
UW HUIS
EEN HOME
MET BALASTORE
verantwoordelijk werk vereist concentratie
Muziek van nu
Briljant pianospel van Lydia Grychtolowna
Goed passend
Beeldschermer
Jonge acteurs en actrices
naar Griekenland
Grote Duitse gift voor
Metropolitan Opera
Sas Bunge
Jos. de Klerk
v. DUIVENBODEN
De radio geeft zaterdag
Televisieprogramma
Prijsvraaguitslag van het
Gerrit Jan Thiemefonds
HET IN 1948 door Tadeusz Sygietynski opgerichte en thans door diens weduwe
Mira Ziminska geleide Poolse danstheater „Mazowsze" neemt met zeven voorstellin
gen deel aan het Holland Festival 1961. De reeks begon donderdagavond in het
Haagse Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen, waar een zeer talrijk publiek
door de ruimschoots betoonde vrolijkheid al spoedig in een
stemming werd gebracht om op alle prestaties met vaak voor
barig applaus geestdriftig te reageren. Bezoekers van volgende
voorstellingen onder meer op 24 en 27 juni in de Stadsschouw
burg te Amsterdam zullen het in één opzicht gemakkelijker
hebben dan de premièregangers: zij krijgen een gedrukt pro
gramma in handen, waarvan de nummers overeenkomen met
het ten tonele gebrachte. Gisteren bleek de revue voortdurend van de aankondiging
te verschillen, hetgeen de taak van de verslaggever ten aanzien van deze uitheem
se folklore aanzienlijk bemoeilijkt heeft. Daarom moet hier met enkele algemeen
heden worden volstaan.
VANOUDS IS HET DANSEN op hoogtij
dagen in Polen een feestelijk levende tra
ditie. Het was dan ook niet zo veel in-
spanning eisend als elders om bij de her
nieuwde bevordering van de volksdans ter
versterking van het gemeenschapsleven in
het communistische deel van de wereld
materiaal ter choreografische uitwerking
bijeen te brengen. „Mazowsze" is ge
noemd naar de laagvlakte in het midden
de geboortestreek van de Mazurka en de
Oberek, met de van oorsprong aristocrati
sche Polonaise en Krakoviak de meest
werkelijk nationale vormen. Er zijn wel
verwantschappen met d'e Russische volks
dansen, maar de oosterse invloeden dron
gen hier toch veel minder door. Het op-
merkelijkste verschil is dat vrouwen en
mannen niet afzonderlijk doch bijna steeds
tezamen dansen, al wordt ook aan laatst
genoemde categorie het vertoon van vir-
'Advertentie
De laatste hand aan een goed
huis is de hand die balastore
ophangt. Zo gebeurd, want
balastore koopt u pasklaar
voor elk raam. U vindt het
bij de woninginrichter. Voor
weinig geld.
tuositeit en bravoure voorbehouden. Duide
lijk merkt men, dat er historisch een
krachtige binding met de Duitse volkscul
tuur moet zijn geweest. Vandaar ook mis
schien, dat de voor het theater gestileer
de bloemlezing, met de al te nadrukkelijk
charmant gespeelde natuurlijkheid, bijna
voortdurend aan operette doet denken.
HET BEWEGINGSARSENAAL is veel
beperkter dan bij voorbeeld het Joegosla
vische, zodat men de nu eenmaal noodza
kelijke afwisseling voornamelijk in allerlei
bijkomende elementen heeft moeten zoe
ken. De dansen worden met elkaar ver
bonden door zangnummers. Men heeft
niets nagelaten om het publiek te behagen.
Zelfs heeft het koor de moeite genomen
het „Zeg, kwezelken, wilde gij dansen" in
het Nederlands in te studeren. Een andere
curieuze ervaring was het een ensemble
van twee doedelzakken, twee violen en een
bas tezamen met een vocaal kwartet zoiets
als „Lang zullen ze leven in de gloria"
te horen vertolken. Maar de grootste aan
trekkelijkheid wordt toch gevormd door de
weelde van landelijke kostuums, die dit
vrij teleurstellende optreden letterlijk en
figuurlijk een doorlopende lust voor het
oog deed zijn. En wie de Oberek nog met
kent, moet niet verzuimen van deze gele
genheid tot het kennismaken met deze
sprongsgewijze roterende paardans te pro
fiteren.
DE CHOREOGRAFISCHE zettingen zijn
binnen de beperkingen van het genre vrij
ingenieus berekend op effect. De optreden
den, opgeleid in het centrum Karolin bij
Warschau, beschikken over alle gewenste
vaardigheden en weten gedisciplineerd een
indruk van spontaneïteit te wekken. Twee
dirigenten nemen bij toerbeurt de muzika
le begeleiding voor hun rekening. Als men
alle herinneringen aan de groepen van Ol-
ga Skovran of Igor Moisejev laat varen,
dan kan men aan deze „show" te veel
van te weinig vermoedelijk wel een
avond genoegen beleven. Het Haagse pu-
I bliek gedroeg zich in ieder geval bijzonder
enthousiast.
David Koning
Twee tweestemmige Inventionen van Jo-
hann Sebastian Bach waren de aanvangs-
nummers van de uitvoering, die donder
dagavond door leerlingen van directeur
in de Haarlemse muziekschool van de
Toonkunst gegeven werd.
Beide werkjes, juweeltjes van evenwich
tig contrapunt, werden door een leerlinge
met heldere klanktekening gespeeld. Haar
vaardige techniek kon zij later op de
avond wederom doeltreffend inschakelen I
bij het vertolken van een Scherzo van
Beethoven, een opgewekt „Mouvement per
pétuel" van Francis Poulenc en het be
wegelijke „Doctor Gradus ad Parnassum
van C. Debussy.
Een tweede leerlinge vertolkte bij haar
eerste optreden een Preludium en Fuga
van Bach met stevige ritmiek en daarna
wist zij in een goede samenvattende uit
voering een uitstekende indruk te geven
van de derde Piano-sonatine van Willem
Pijper, een prachtig stuk met een zuiver
muzikale inhoud.
Een derde leerlinge begon eveneens eerst
met muziek van Bach. Imponerend vir
tuoos spel demonstreerde zij met de uit
voering van de Toccata van Cargiulo.
Er volgden nog sympathieke en vaak
ook muzikale vertolkingen van werken van
Scarlatti, Chopin en Schumann en er kwam
weer een hoogtepunt met de voordracht
van een deel van een Pianosonatine van
Henk Badings.
Voorts hoorde men van Alexander Voor
molen „Taferelen van de Lage Landen"
waarmee een leerlinge een zeer gunstige
indruk kon vestigen. Met „Suite de Clave-
cin", eveneens van Voormolen, gaf een an
dere leerlinge blijk van goede technische
muzikaliteit.
Een der jongste leerlingen gaf een veel-
belovende uitvoering van muziek van Schu
bert en Beethoven, waarbij zijn natuurlij
ke pianistische dispositie frappant was.
De bekroning van de avond werden de
uitvoeringen van de tweede en de vierde
Ballade van Fr. Chopin door een leerling,
die niet alleen een bewonderenswaardig
uithoudingsvermogen bleek te bezitten,
maar daarbij ook een bewogen, rijke mu
zikaliteit, stijlbegrip en een zeer grote, be-
trouwbare pianistische vaardigheid, die
hem in staat stelde aan de vele en zware
eisen voor het vertolken van deze aangrij
pende muzikale vertellingen te voldoen.
Advertentie
1. Licht-filterend
Balastore tempert zon en
schel daglicht tot vrien
delijkheid.
Intiem
Leuk zig-zag patroon en
zachte kleur - intieme ge
zelligheid in alle vertrekken.
De verantwoording voor het nieuwste
Jet vliegtuigtype ligt in zijn handen.
Hij is verantwoordelijk voor passagiers,
vliegtuig en bemanning! Zijn taak ver
eist voortdurende concentratie! De ge-
zagvoerder weet uit ervaring dat P.K..
chewing-gum hem in zijn taak helpt,
omdat kauwen een aangenaam en na
tuurlijk middel tot concentratie is! Hij
heeft altijd een pakje P.K. bij zich om
dat dit de beste chewing-gum is die hij
kan kiezen! Probeer het zelf! Neem
óók P.K.!
PK-N-l-61
P. Zwaanswijk
Het programma van het concert van de
Nederlandse Vereniging voor Hedendaag
se Muziek, dat onder het predicaat „Mu-
ziek-manifestaties van Nu" op vrijdag 7
juli in de Kleine Zaal van het Concertge-
bouw gegeven wordt, vermeld naast wer
ken van Webern, Varèse, Dallapiccola,
Messiaen en Fortner het sextet voor fluit,
hobo, clavecimbel, viool, alt en cello van
Luctor Ponse. De bezoekers wordt gratis
een grammofoonplaat aangeboden waarop
het 2e deel „sonate" opgenomen is.
Advertentie
HET DERDE ZOMERCONCERT van het N.Ph.O., dat donderdagavond onder lei
ding van Henri Arends plaats had, kwam met een folkloristisch programma de
reislust voor de komende vakantie aanwakkeren. Beter nog: zonder visum en zoncte
deviezenmoeilijkheden kon men zich reeds in Roemenië wanen, alsmede m Hongarije,
in Noorwegen, in Polen en uiteindelijk in Spanje, bij het beluisteren van composities
van Enesco, Bartók, Brahms, Grieg, Chopin en Albeniz. Het was allemaal muziek,
vreemd aan het nivelleringsproces dat de schaaf zet over wat uit de natuur van een
volk is opgeweld, muziek dus waarbij men zich niet in de stenen woestynen van
de grote wereldsteden waant, maar in de ongeschonden vrye natuur en by het
eenvoudige landvolk, dat nog een eigen dansritme in de kuiten voelt en een eigen
lied op de lippen neemt.
ENESCO WAS daarvan de tolk in zijn
Roemeense rapsodie no. 2 Bartók interpre
teerde dit volksgevoel nog onbevangener
in zijn Roemeense volksdansen en Brahms
blijkt er zijn draai in gehad te hebben uit
de Hongaarse folklore een groot aantal
Dansen te bewerken, waarvan er nu een
zevental aan bod kwam. Grieg's Vier Noor
se dansen manifesteren niet alleen hun
eigen aard door de ritmische prikkels die
de pas regelen, maar tevens door de lyri
sche gevoeligheid die zich in de alternatief
passages baan breekt en als de adem van
luwe winden door de pijnbomen van het
Noorse landschap strijkt.
IN FEITE allemaal muziek, die men
slechts met een romantische instelling be
naderen kan, maar deze benaming dan
ook rijkelijk loont- De kleurige en briljante
uitvoeringen waren het klinkklare bewijs
dat Henri Arends en het orkest er zich
met overtuiging voor inzetten en een even
wicht vonden in hun interpretatie, die in
hen volkomen gerijpt was
DE HOOFDSCHOTEL van de avond
kwam aan 't slot met de vertolking van
AAnKOIiDia/hG£fj emBESCHOUWMGEH
Met „Tovaritch" van Jacques Deval
heeft AVRO-regisseur Walter van der
Kamp donderdagavond de kijkers naar
het televisietoneel een amusante vertoning
bezorgd. Eigenlijk heeft dit spel weinig
aanrakingspunten meer met onze eigentijd
se mentaliteit. Van een komedie neigt het
nu al een tikje naar de klucht, maar de
dialogen van Deval zijn fijntjes genoeg om
de situatie binnen de perken te houden
en Van der Kamp waakte voor een te
sterke accentuering. Daarmee kregen zo
wel Guus Hermus als Ina van Faassen ge
legenheid de vorstelijke emigranten, die zij
uitbeeldden, een aanvaardbaar aanschijn
te geven. Dit spel, dat de Russische bal
lingen van de revolutie in Frankrijk op
hun wegen volgt en de tragische aspecten
toch nog een komisch aanzien weet te ver
lenen, werd zeer redelijk gepresenteerd.
Het paste goed op deze zomeravond, die
niet met zware problematiek gevuld wilde
Zi3n- J 4. J
AVRO's Televizier was goed bij met de
reportage van het vertrek van een Neder
landse mannequin-afvaardiging naar Mos
kou. De vragen van reporter Van Vliet
o.a. hoe het nu zat met de maten van de
Russische vrouw, gezien tegen de achter
grond van de slanke mannequins, werkten
bijna verbijsterend. Het antwoord: „We
nemen ook een mannequin mee die niet
zo slank is.
Bij gelegenheid van de vijftigste verjaar
dag van Prins Bernhard zendt de Neder
landse televisie een nationaal programma
uit, „Z.K.H. Prins Bernhard 50 jaar," een
uit journaalopnamen samengesteld pro
gramma, dat een beeld zal geven van de
veelzijdige activiteiten van de Prins der
Nederlanden. Leen Timp stelde dit pro
gramma samen, Cees Nooteboom schreef
de tekst (20.20-20.50 uur).
Om 20.50 uur volgt het programma „El
Principe sin Protocolo," een terugblik op
de goodwill-reizen van Prins Bernhard
naar verscheidene Zuidamerikaanse lan
den, waarin muzikale vertegenwoordigers
van Brazilië, Paraguay, Chili, Venezuela,
Mexico en Equador zullen optreden.
De journalist Hans Kievid, die jaren
lang in Zuid-Amerika heeft gewerkt en de
goodwill-reizen van de Prins heeft meege
maakt, verschafte het idee. Hij heeft met
Thom Keiling het programma samenge
steld. Thom Kelling verzorgt ook de regie.
Om 21.30 uur wordt een BBC-amusements-
programma „The Black and White Min
strel Show" uitgezonden. Dit programma
kreeg op het recente festival van Mon-
I treux de gouden roos.
Advertentie
ONDANKS DE MOOIE zomeravond bestond er grote belangstelling voor het
concert het eerste in eigen huis na de terugkeer uit Amerika van het Concert
gebouworkest onder leiding van Otto Klemperer. Zonder
twijfel was het feit dat de Grote Zaal zo goed als uitver
kocht was, mede te danken aan de aantrekkingskracht die
deze dirigent op het muziekpubliek van de hoofdstad uit
oefent. De thans zesenzeventigjarige Klemperer, die zich
zeer moeilijk en met behulp van een stok over het podium
beweegt, geniet een grote reputatie om zijn vertolkingen
van de klassieken en de Duitse romantici Het is bekend dat ook het Amster
damse orkest bijzonder graag onder zijn leiding musiceert.
na volgen zes variaties, waarvan de zesde
gecombineerd wordt met., de Marseillaise.
Het geheel maakt een nogal hybridische
indruk. Het hoofdthema van deel I is ta-
3. Vochtbestendig
Balastore is bestand tegen
vocht. Uw fluitketel kan
dus stomen en zingen
zonder bezwaar.
Onmisbare luxe voor uw woning
Op uitnodiging van de Griekse regering
zullen drie jonge Nederlandse acteurs en
twee jeugdige actrices tien dagen lang door
Griekenland mogen reizen om daar kennis
te maken met de bakermat van het klassie
ke toneel. De door een speciale selectie
commissie uitverkoren jongelui zijn Annet
Nieuwenhuyzen en de gebrixeders Jules en
Hans Croiset, die van Schiphol naar Athe
ne vertrokken zijn, de actrice Annemarie
Heyligers, die zich in Wenen bij het gezel-
schap heeft gevoegd en tenslotte de acteur
Tom van Beek, die maandag naar Athene
zal reizen. De actrice Josephine van Gas
teren, die de studiereis heeft samenge
steld, heeft het plan ieder jaar een derge
lijke reis voor jonge toneelkrachten te or
ga iseren.
KLEMPERER IS een orkestleider die
met geringe en schijnbaar onbeduidende in
dicaties tot grote resultaten weet te ipsPj"
reren. Hij verstaat de kunst een muzikale
structuur zo tot in alle details open te leg
gen dat de adem der bezieling er door
heen vaart. Deze kwaliteiten kwamen
thans vooral tot gelding in Bruckner s zes
de symfonie. Als rotsblokken werden de
breed aangelegde themagroepen tegen ei
kaar gestapeld, van tijd tot tijd bekroond
met machtige climaxen en daartussen de
ruimte van even weidse rustpozen, waar
in de componist als het ware de gedane
arbeid overziet en ademhaalt voor nieuwe
stijgingen. Deze als een panorama uitge
stalde reuzen-symfonieën betekenen voor
velen de verrijking met een schone muzi
kale ervaring. Klemperer en het orkest
behaalden dan ook een ovationeel succes
met hun vertolking die een traditie welke
indertijd door Eduard van Beinum (die een
groot Bruckner-dirigent was) haar grond
slag kreeg, continueerde.
VOOR DE PAUZE had men geluisterd
naar de Chaconne uit Gluck's „Orfeo" en
naar de première van een Symfonie van
de dirigent. Laatstgenoemd werk is twee
delig; het eerste deel is een Allegro, voor
afgegaan door een korte Introductie, daar-
De Bondsrepubliek Duitsland zal tien
miljoen mark bijdragen tot de bouw van
de nieuwe Metropolitan Opera in het Lin-
coln-centrum, het nieuwe cultuurcentrum
van New York. Het is een geschenk dat
bedoeld is als uiting van de hoop van het
Duitse volk dat de vrede even duurzaam
zal zijn als de liefde voor de muziek
melijk platvloers. Af en toe denkt men
dat de componist grapjes uithaalt (er zijn
zelfs momenten a la Poulenc, een figuur
die Klemperer bepaald niet na aan het
hart ligt), dan weer komen academische
uitweidingen de aandacht opeisen wat
maar zeer ten dele lukt. Deze symfonie
laat de toehoorder tamelijk wezenloos ach
ter en de indruk was dat men Klemperer
beter als dirigent dan als componist kan
horen.
Otto Klemperer
Rita Streich in Holland Festival. De
zangeres Christa Ludwig, die op 28 juni in
Amsterdam een recital zou geven, is door
keelontsteking verhinderd naar Nederland
te komen. Haar plaats zal op dezelfde da
tum worden ingenomen door de sopraan
Rita Streich, verbonden aan de Weense
Staatsopera. Zij zingt een programma van
werken van Haydn, Mozart, Schubert,
Brahms, Wolf. Moessorgski. Strawinski en
Richard Strauss.
Historische klokken. Mede op initiatief
van Monumentenzorg heeft de Neder
landse Klokkenspel Vereniging te Amster
dam een commissie in het leven geroepen,
die tot taak zal krijgen de historisch waar
devolle klokken in Nederland te inventari
seren, onder andere wat betreft grootte van
de klok, klokkengieter, gietjaar, opschrif
ten, versieringen, profiel, toonkwaliteit,
gietkwaliteit enzovoort. Tot voorzitter van
de historische commissie is benoemd de
campanoloog André Lehr te Asten.
Wereld-esperantocongres. Van 5 tot
12 augustus zal in Harrogate, Engeland
het zesenveertigste wereld-esperantocon
gres worden gehouden. Aan deze jaarlijk
se congressen nemen ongeveer tweedui
zend esperantisten uit veertig landen deel.
Voor de eerste maal zal ditmaal aan het
congres een kunstfestival verbonden zijn.
Op het programma staan onder meer vier
toneelstukken, waaronder „De wereld
heeft geen wachtkamer" van Maurits Dek
ker.
het pianoconcert van Grieg, door de Poolse
pianiste Lidia Grychtolowna. Al bevat dit
concert dan geen echte bestanddelen van
de volkskunst, het zou niet een werk van
Grieg zijn indien hel niet ten nauwste ver
want was met de folklore van de Noren.
We bleven dus als toehoorders in dezelfde
sfeer verwijlen. Het bleek al direct dat de
soliste bij alle vereiste technische vaardig
heid en .kracht van aanslag (fameus klonk
haar cadens van I) de lenigheid en het
subtiele kleurgevoel kon opbrengen om
Grieg te geven wat hem toekomt.
Ook de samenwerking met het orkest
was voorbeeldig. Zodat het eerste optreden
alhier van Lidia Giychtolowna een voor
treffelijke indruk maakte. Een ovationeel
applaus had tot gevolg dat men bovendien
nog vergast werd op drie toegiften: voor
eerst natuurlijk Chopin, namelijk diens
Nocturne in cis en de grote Wals in Es;
maar tenslotte ook nog Córdoba van Albe
niz, zodat de muzikale omzwerving op het
continent, van uit de Oosthoek, via het
Noorden en het Centrum, in Spanje zijn
'laatste pleisterplaats vond.
Hedenmiddag is op Westerveld de schil
der-etser Willem J. Nijs begraven. Hij is
dinsdag op 58-jarige leeftijd te Amsterdam
overleden. De in Hillegersberg geboren
kunstenaar werd aanvankelijk als beeld
houwer opgeleid. Later legde hij zich ech
ter op de schilderkunst toe en zeer speciaal
op de etskunst.
Zijn etsen, veelal landschappen en stads
gezicnten uit de oudheid, zijn gedeeltelijk
op de werkelijkheid geïnspireerd maar
voor een groter deel gefantaseerd. Voor de
gemeente Rotterdam vervaardigde hij
enige jaren geleden een ets. voorstellende
het totaalaanzicht van deze stad. De heer
Nijs was lid der maatschappij „Arti et
Amieitiae" te Amsterdam.
In september vorig jaar werd in het Huis
Van Looy een expositie van de grafiek van
Nijs gehouden. In zijn openingsrede noem
de drs. H. L. Prenen de kunstenaar toen
„een terugblikkende profeet", een land-
schaps- en architectuurfantast die de lijn
doortrekt van de oude meesterlijke traditie
naar het heden. Herinneringskunst noem
de drs. Prenen het werk van Nijs. Ook onze
medewerker voor beeldende kunst Bob
Buys getuigde van zijn diepe respect voor
Nijs' werk. „Nijs' uitvoerig getekende arca
dische landschappen zijn prenten die noden
tot lang kijken en boeien door de suggestie
van duizelingwekkende diepte". „Zijn klei
ne etsen met ruïnes zijn juweeltjes van
prentkunst", aldus Bob Buys.
Nijs was een man die na de oorlog vrij
wel niet meer in het openbaar optrad- Met
zijn overlijden is een der knapste Neder
landse etsers van ons heengegaan.
De grote prijs voor Franse letterkunde is
ten deel gevallen aan Jacques Maritain. De
prijs, die toegekend wordt door de Acadé
mie Francaise bedraagt 1 miljoen oude fr.
FILM EN FILMWERELD
Tijdens het in de Franse plaats Vichy ge
houden internationale festival van film
journaals zijn 3 prijzen toegekende, name
lijk aan het Japanse, het Duitse en het Ne
derlandse journaal van Polygoon-Profilti.
De prijswinnaars werden aangewezen
door het publiek, dat als jury optrad.
alumlNlunt
laloekleSn
De beste service bij
Ged. Oude Gracht 108 - 110 - Haarlem
Telefoon 17185
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram.
7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws.
8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. (9.35—9.40
Waterst.). 9.55 Voor de kleuters. 10.10 T.T.-races.
10.25 Gram. 11.00 Fontific. Hoogmis. 12.15 Gram.
12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 T.T.-races.
12.50 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20
Gram. 13.50 Kompas. 14.00 T.T.-races. 14.00 Voor
de jeugd. 15.10 Metropole-ork. 15.40 Voor de jeugd.
16.10 Gram. 16.20 T.T.-races. 16.30 Gregoriaanse
zang. 17.00 Lichte muz. 17.20 Tour de Franc 1961.
17.30 Mannenkoor. 17.50 T.T.-races. 18.00 Kunst-
kron. 18.30 Lichte muz. 18.45 En nu mijn geval,
vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Me-
mojandum. 19.30 Amateursprogr. 19.50 Lichtba
ken, lezing. 20.00 Utrechts Stedel. Ork. en solist.
20.50 U bent toch ook van de partij?, lezing. 21.00
Gevar. progr. 22.00 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30
Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Re
ligieuze muziek met comm. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, praatje. 9.00
Gymn. voor de vrouw. 9.10 Tips voor vakantie.
9.20 Gram. VPRO: 10.00 Samen thuis, lezing. 10.05
Morgenwijding. VARA:>10.20 Cabaretprogr. 10.50
Herh. programma's vorige week. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15
VARA-varia. 13.20 Voor de jeugd. 14.10 Streek-
uitz. 14.30 Lichte muz. 14.55 Rotterdams Filharm.-
ork, koren en sol. 16.25 Hammondorgelspel. 16.40
Boekenwijsheid. 17.00 Jazzmuziek. 17.30 Act. 18.00
Nieuws en comm. 18.20 Gram. 19.00 Artistieke
staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, praatje.
VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.15 Metro
pole-ork. 20.45 Soc. comm. 21.00 BBC-internat.
lichte muziek-festival 1961. 22.00 Sportnws. 22.30
Nieuws. 22.40 Hooggeëerd publiek! 23.10 Lichte
muz. 23.40 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Amus.muz. 12.30 Weerber.
12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Lichte muz. 13.00
Nieuws. 13.15 Voor de teenagers. 14.00 Amus.muz.
14.30 Gevar. muz. 16.00 Liedjes. (16.10—16.20 Tips
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekjournaal en weeroverz. NCRV:
20.30 Documentair progr. 20.55 Amus.progr. 21.45
Act. 22.05 Dagsluiting.
VOOR ZATERDAG
VARA: 17.0017.30 Voor de kinderen. NTS:
20.00 Journaal en weeroverz. VARA: 20.20 Licht
progr. 20.50 Teenager-parade. 21.20 Act. progr.
21.50 Gevar. progr. NTS: 22.30—22.50 TT-races te
Assen.
De uitslag der prijsvraag van in Neder
land vervaardigde kalenders en kantoor
agenda's 1961 der Stichting Gerrit Jan
Thiemefonds is: kalenders van grafische
ondernemingen le prijs boekbinderij G. W.
C. Paardekooper n.v. (Amsterdam), 2e
prijs n.v. Boek en Steendrukkerij „De
IJsel" b.h. R. Borst en Co. (Deventer) en
de Grafische Kunstinrichting de Repro
ductie Compagnie n.v. (Rotterdam), 3e
prijs drukkerij Mart. Sprayt (Amster
dam). In de groep typografische kalen
ders werd geen eerste prijs toegekend; 2e
prijss Steendrukerij De Jong en Co (Hil
versum), 3e prijs drukkerij Verwey (Mij
drecht). In de groep illustratieve kalen
ders (van niet grafische ondernemingen)
werd alleen een derde prijs toegekend,
Chemische Fabriek L. van der Grinten n.v.
(Venlo), evenals bij de kantooragenda's,
die ging naar het staatsbedrijf der P.T.T.
(Den Haag). Het fraai verzorgde rapport is
gratis verkrijgbaar bij het secretariaat van
het Gerrit Jan Thiemefonds, Van Eeghen-
straat 70, Amsterdam.