Ensor-expositie in het Rijksmuseum Kröller - Muller in Otterlo Beeldenpark stelt enigszins teleur Zomeravondconcert op de binnenplaats van het sta dhuis Nieuwe expositiezaal in Frans Halsmuseum Duitse schilder en graficus Werner Gilles overleden Valdispeyt Rudolf Noerejev danst in Parijs Talensprijzen voor Molenkamp en Hierk schoonheid voor Bob Buys Die Haerlemsche Musyckcamer ca Heerlijke Conny Beeldschermer De radio geeft zondag S,„7h" «EThoóS I M-WN*. Sas Bunge De radio geeft maandag Gestolen kunstwerken in Amerika opgespoord Endocil vloeibare crème Endocil cleansing tonic Endocil dagcrème Endocil nachtcrème T eleidsiebrnrtrnmma ZATERDAG 24 JUNI 1961 TOT 30 JULI WORDT in het Rijksmuseum Kröller-Müller een overzichts tentoonstelling gehouden van het werk van de grote Belgische schilder James Ensor (1860-1949). Van 5 augustus tot 17 september zal de expositie in het Museum Boymans—Van Beuningen te Rotterdam te zien zijn. Deze expositie is een zeer belangrijke, want nog nooit werd in ons land een dergelijk overzicht van het werk van Ensor gegeven. Prof. A. M. Hammacher, directeur van het Kröller-Müllermuséum, schrijft in zijn inleiding tot de catalogus, dat men in Ne derland op enkele uitzonderingen na zich nooit erg bekommerd heeft om Ensor. Op het waarom hiervan gaat hij liever niet te diep in. Als hij zich afvraagt of een reden kan liggen op „onze schier onuitroeibare oriëntatie op Parijs", dan is on dergetekende even verwonderd, want van zoveel oriëntatie op Parijs was in de laatste vijftien jaar voor de laatste wereldoorlog hier nu niet zozeer sprake. Het was in die tijd dat ik Ensor, zij het met weinig werk, hier beter leerde kennen dan Franse schilders. DAT LEREN KENNEN moet men overi gens als zeer betrekkelijk zien, omdat En sor een moeilijk kunstenaar genoemd moet worden. Wie verlangt naar meer ophelde ring omtrent Ensor's achtergronden en be doelingen verwijs ik naar de inleiding van prof. Hammacher, die ik alleen maar zou verminken door eruit te citeren. Prof. Ham macher, die zich trouwens gedwongen ziet te verwijzen naar enige litteratuur over Ensor, geeft van Ensor een beeld dat ik van harte en met bewondering voor de inleider aanbeveel. In het heel kort ge zegd: Ensor moet sterk bepaald zijn door zijn opgroeien bij ouders, die in een psy chisch en ook maatschappelijk weinig ge makkelijke situatie zaten. Dat hij met zijn werk tegenstand ontmoette, waarbij Jan Toorop hem nog eens verdedigd moet heb ben, is misschien iets minder belangrijk. Vele van Ensor's werken blijken uitingen, die om meer en veel andere bekommer nissen dan louter picturale geschilderd werden. Ensor's grote schilderij, „De in tocht van Christus te Brussel," blijft ons wat betreft de aanleiding tot het schilderen van dit werk nog steeds onduidelijk. NU WAREN ZUIVER picturale kwalitei ten in Ensors werk vanaf de beginne ech ter overduidelijk. Op deze expositie maken wij kennis met heerlijke schilderijtjes, die Ensor al op zijn zeventiende jaar schilder de. Voor de liefhebber van schilder kunst mogen andere werken, als bijvoor beeld „De lampen jongen", als bekend ver ondersteld worden. Dat werk werd door Ensor geschilderd op 20-jarige leeftijd. En sor mogen we dan al een goed impres sionist noemen, een impressionist met toch een realistische kant in zijn werk, die ons Nederlanders van het land van Breitner wel vertrouwd is. Op deze expositie ontmoeten we Ensors „Oestereetster", een groot schilderij, dat ons gaat verplaatsen in de sfeer van een Bonnard en een Vuillard. Het is een be wonderenswaardig werkstuk en qua reali satie altijd nog een voorbeeld. Toch zijn in dit schilderij stukken aan te wijzen(een fles), waarop het rondgaan van onze ogen stokt. Het is ons of bij Ensors impressio nistische interpretatie der dingen hij op een bepaald moment geremd wordt. Er is hier een kostelijk schilderij van zee met strand, dat inderdaad tot een in ieder ge val mij treffend eind werd gebracht. Het is, gezien hetgeen men uit de verflagen leren kan, niet direct tot het resultaat ge komen en merkwaardig genoeg bleek me uit een lekenopmerking dat dit toch voel baar was. Maar als Ensor dan iets anders voor zat dan louter esthetisch welgeslaagde schilderijen, wanneer hij tot zijn maat schappelijk critische uitingen komt, dan blijkt toch weer de behoefte het picturaal mooi te stellen. Verscheidene hekelende zaken, zij het voor ons niet altijd duidelijk wat betreft bedoelingen, vertonen een aan EN DIT BRENGT MIJ op mijn bezoek aan het pas geopende „Beeldenpark Otter lo". Voor mij blijft het een beeldentuin, waarin de grasgazons toch te schokkend overgaan in het eikenloof en ander typisch Veluwse flora. Het is voor mij moeilijk precies te zeggen, waarin het zit. Een feit is dat ik met het drukker bezette Sons- beek, het Antwerpse Middelheimpark en de Keukenhof betere ervaringen had. De beelden leken in die parken beter opge komen. De individualiteit van het werk in die parken drong zich minder op. Nu is de bedoeling dat die werken „spre ken", maar als ze in dit geval hinderlijk spreken, dan is er iets fout: of in de aan leg van het „park", dat ik tuin blijf noe men, of in het werk zelve. Pearl Couzijns „Job" had ik in gedachte al op de Hoge Veluwe gezien. Het staat er dan niet, had alleen maar terecht gekund in een droger deel dan dit parkje. Niet kwaad is een liggende figuur van Henry Moore, waar van men in 't, Amsterdamse Stedelijk Mu seum ook een gieting ontmoet op Moore's expositie. Toch stond dit werk te nauw tus sen het ruwe maar te kleine eikenhout. Dit werk is geconcipieerd voor een grotere ruimte. Moore's kop van een fabeldier is wèl een verrassende ontmoeting. Maar verder komt men dergelijke verrassingen hier niet meer tegen. En dat was vele jaren geleden wel 't geval, toen men tus sen rhododendronsstruiken plotseling mas kers van Raedecker kon vinden. Het is me allemaal net even te mooi, zoals vele lijsten rond schilderijen in dit museum, die iets hebben van de „betere salon-thuis en als zodanig dan wei rond het trotse be- zit zijn te aavaarden. Overigens blijkt dat grote kunst tegen alles kan. Ik noemde al het voorbeeld van Moore's liggende fi guur Ik denk vervolgens aan Rik Wouters' „Houding", Couzijns „Vliegende figuur" Leplae's „Luco", Rodin's „Hurkende vrouw" en Lipchitz' werk. De totemfiguur van de laatste doet het mogelijk overal en in dit wat te gecultiveerde parkje als tegenstelling natuurlijk erg sterk, In de vij ver drijft een sculptuur van Marta Pan, van wier werk op het moment in het Ste delijk Museum te Amsterdam een exposi tie te zien is. Hier vond ik het een enge spookzwaan, die net te groot is voor de omringende omgeving. In het kader van de uitbreiding van het Frans Halsmuseum is men voornemens een nieuwe expositiezaal in te richten op de verdieping van de westelijke vleugel, boven de renaissancezaal en de regenten kamers, waar thans de moderne afdeling is ondergebracht. Tevens zullen daar een kamer voor de adjunct-directeur en een viertal kantoorvertrekken worden inge richt. De expositieruimte is bedoeld voor grafische kunst. De kantoorvertrekken zijn thans te' meer nodig omdat de voorbereiding van de in 1962 teTiouden Frans Hals-jubileum tentoonstelling veel extra administratief werk veroorzaakt. De huidige administra- tiekamertjes in de oostelijke vleugel kun nen dan later worden ingericht als biblio theek en wachtruimte. V.oor deze voorzieningen, alsmede voor Ensor typisch eigen kleur, een kleur, die het" aanbrengen van verbeteringen in de we echt niet van anderen kennen, een kaartverkoopruimte vragen B. en W. van kleur, waarop expertises zijn af te geven. Haarlem de raad 67.000 te voteren In de herkenning van deze aan Ensor zo v00rts wordt een bedrag van 2500 ge eigen kleur ligt dan wel in de eerste plaats vraag(j voor het overnemen van de kof „De Oestereetster" van Ensor (1882). de erkenning. ALS ENSOR GAAT hekelen, dan herin neren we ons de Nederlandse schilder Ka- merlingh Onnes, die echter altijd meer blijk geeft van liefde voor mensen. En hierin kan dus ook een moeilijkheid gele gen hebben voor een overtuigde apprecia tie van Ensors werk: we begrijpen nooit geheel, waarop gedoeld wordt, en als ons een en ander verklaard wordt betreffende bepaalde schilderijtjes in de catalogus, dan is het gegeven ons te incidenteel en minder van algemeen menselijk belang dan Ka- merlingh Onnes' onderwerpen en de ma nier, waarop deze gebracht werden. Ka- fiemachine in de foyer. Deze machine is thans eigendom van de Volksuniversi teit. De Russische danser Rudolf Noerejev en de directeur van het Ballet de Cuevas, Larrain (links), tijdens de voorbereidingen in het theater. BONN. De Westduitse schilder en grafi cus Werner Gilles is donderdagavond in Essen op 66-jarige leeftijd overleden. Gil les was een van WestDuitslands meest vooraanstaande schilders. Zijn werk werd meermalen bekroond, onder andere kreeg hij de grote cultuurprijs van de stad Ham burg, een prijs van de deelstaat Noord- rij nland-Westf alen en de Cornelius-prijs van de stad Bremen. Gilles' bekendheid in bredere kring had haar oorsprong in het overzicht van zijn werk op de eerste Dokumenta-tentoon- stelling in Kassei. Sindsdien was zijn werk zeer gezocht en werden er op veilingen hoge prijzen voor betaald. Gilles was een schilder, voor wie de kleur het wezenlijk ste van zijn werk uitmaakte. Zijn afkomst uit de kringen van het Duitse expressionis me was duidelijk. Gilles' werk was niet abstract, maar wel abstraherend. Zijn aquarellen behoorden tot het beste wat hij gemaakt heeft. Advertentie Vraagt Uw Apotheker of Drogist A A nKONDIGItlGEH EnBESCHOUWiriGEH Als daar niet dat half uurtje Conny Stuart geweest was had het N.C.R.V.- televisieprogramma gisteravond wel weer eens een heel somber beeld kunnen op leveren, maar haar verschijning maakt nu eenmaal alles tot een feest. Na een niet erg belangwekkende maar toch sympa thieke kennismaking met het muziekkorps in Hattum (moeten die interviewtjes nu altijd zo onnozel zijn?), zong Conny Stuart dus een zestal liedjes die op een tweetal vrolijke Spaanse canzones na, in de caba retsfeer hoorden, waar deze zangeres als geen ander thuis is. Zij verbond haar tek sten met korte malle conférencetjes waar in ze helemaal niet haar best deed om iets geks te zeggen maar die door haar won derlijke talent toch heel komisch werkten. Voor het eerst zagen we zo ook hoe de (voortreffelijke) begeleidende musici op een prettige ongedwongen manier in een programma kunnen worden opgenomen om er zo het wezenlijker aandeel in te krijgen dat zij verdienen. Wel menen wij er voor te moeten waarschuwen dat in ca baretprogramma's men niet zuinig genoeg kan zijn met vondsten en grapjes op het punt van beeldregie en cameravoering. Dit soort amusement moet het van een voud in de presentatie hebben en ieder soort raffinement met close-ups en lekke re decoropnamen dreigt het pretentieloze plevier in zwaarwichtigheid te verdrinken. Het Attentie-programma, waarvan wij alleen nog maar vurig hopen dat het zijn laatste seizoen aan het beleven is, was ditmaal wel bijzonder slecht op dreef. Een akelige fabel, waarin een ontsnapte psy- I chopaat als een bloeddorstige wolf werd I voorgesteld opende een serie zeldzaam on interessante gesprekjes en leuterpraatjes De R u s s is ch eb a Mda n s er Rudolf N o e - dieptepunt een buitengewoon hin rejev, die onlangs politiek asiel in Frank- „an oon urnv.rfn derlijke reportage van een N.C.R.V.-radio- wedstrijd (sic!). rijk heeft gevraagd, is gisteren opgetre den als de prins in het ballet „Doornroos- I je", dat werd uitgevoerd door de groep van de Markies de Cuevas. De jonge Russische danser kreeg ovatie na ovatie. Hij moest dertig keer terugkomen. De uitvoering werd aeeeven voor een geheel uitverkocht The- Hilversum i. 402 m. 8,oo KRO. 9.30 NCRV. ftre des Chamos Elvsées 10 00 IKOR- 12 00 NCRV. 12.15 KRO. atre des cnamps ruysees. n 0Q Convent v Kerken. 1830 NCrv. Het publiek maakte zo'n rumoer, dat het KRO: S.oÓ9'mëvws° 8j^°Gram. 8.25 Hoogmis, ballet diverse malen onderbroken moest ncrv: 9.30 Nieuws en waterstanden. 9.45 Gram. worden Noereiev moest dan viif of zes keer IKOR: 10.00 Muziek van de zondag. 10.15 Ned. buigen TOordaf^IsTuitvoering kon worden I kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. ll,45_De hervat. Assen Bijna alle dertig open doekjes waren no in de spiegel van de pers, lezing. NCRV: 12.00 Geestelijke liederen. KRO: 12.15 Buitenl. comm. 12.25 Strijkkwart. 12.40 Lichte muz. 13.00 Nieuws. J3.Ö5 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 Vvv, Ao rlanoov allppn nn het toneel te I De Wadders, hoorsp. 13.30 Instr. trio. 13.50 Boek- dig, om de danser alleen op net loneei te bespr )40Q Bariton en plan0 14 35 Wat Qns bezig krijgen- Elke keer leidde hij ook prima pal- i houdt, lezing. 14.45 strijkkwart. 15.30 Muzikale lerina Nina Vyroubova voor het voetlicht, I aspecten, muzikale lezing. 16.00 Sport. 16.30 Gods nf Hp piffpnliike" nrins van de groep, Ser- spreken met ons, lezing. Convent van Kerken: 01 ae eigenlijk PJ"» u e 17 oq Geref0rmeerde kerkd. NCRV: 18.30 Dubbel- ge Golovine. Tenslotte echter moest nij a - 1 kwartet. Plm. 18.55 Nederiand zoals ik het zag, leen op het toneel komen. Noerejev moest I lezing. 19.05 Meisjeskoor en sol. 19.30 Gemeen- ppn solodans uit de laatste akte als encore schap der heiligen, lezing. KRO: 19.45 Nieuws, een soiaaaiis un uc ia 20.00 Gram. 20.15 Holland Festival 1961Benvenu- geven.I to Cellini, opera. In de pauze (plm. 21.4522.15): a. Lezing, b. Gram. 23.30 Nieuws. 23.40 Gram. 23.55^24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 19.00 IKOR. 20.00 -24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Voor i 4. 4. i I het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk In de zalen van het tekengenootschap leven toespr. 10.00 Gram. 10.30 Brieven van be- Pictura" in Dordrecht wordt tot en met I roemde Kinderen. 10.50 Koperork. 11.15 Cabaret 16 iuli een expositie gehouden van de be- progr. 11.45 Rep. VARA-appèl 1961. AVRO: 12.00 J - 1-. -■>- jI Lichte muz. 12.30 Meded. en postduivenber. 12.32 Gram. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de we reld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Voor de sold. 14.00 Boekbespr. 14.20 Radio-filharm.ork. en solist. (In de pauze: Töneelbeschouwing). 15.55 Lichte muziek. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 VARA-appèl 1961. 17.50 Nieuws en sportuitsl. 18.05 Tour de France. 18.15 VARA-appèl 1961. VPRO: 18.30 De VPRO 35 jaarKorte studiodienst. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur, lezing. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.45 Zin en onzin in goede manieren, lezing. 21.00 Lichte muz. 21.30 Samenzang 22.00 Gram. 22.30 Nieuws en De kwaliteit I ™eded- 22A? Actual. 23.00 Tour de France. 23.10 EEN OPENLUCHTCONCERT van Die Haerlemsche Musyckcamer op de binnen plaats van het Stadhuis trok vrijdagavond te determineren, Ensor veel moeilijker, de goede gedachte gehad ^n msem- moeilijker ook dan de meer „gebruikelij- ble op te stellen in de hoek van ke" surrealisten, tegenover wie we volgens overdekte galerijen waaronder het publiek Hammacher een gereserveerde en nooit had plaatsgenomen. Begunstigd door goed. overwonnen houding hadden. Dat laatste zomerweer, en het oor gestreeld door een ligt overigens voor de hand als men uit- serene en vitale muziek, had het publiek gaat van schatting op picturale kwalitei- een aangename avond waarmee Kaart en ten, en die liggen bij de surrealisten mees- zijn Muziekkamer velen genoegen tal op een laag niveau en verre beneden gedaan. die van Ensor. De moeilijkheid met Ensor Meisjes van de Stadsbibliotheek zaten te .„I1 I luisteren in de raamkozijnen, ergens stond kon gelden, het ons lijkt of hij dat „gel- Rgn vergeten ladder (geen toon-ladder, den" afwijst op een manier, die weer me gen gewone) tegen een muur, bij het na- „antipicturaal" genoeg lijkt. Bij vermeen- deren van de pauze werd men door het de stunteligheden van Kamerlingh Onnes rinkel van koffiekopies gewaar dat ook geven we elkaar in zekere verstandhouding dg ljefde yoor dg muziek ten dele door een knipoogje; Ensor verwart ons in deze. dg m gaat Het geheel droeg dat enigs- Het echte „schilderen erkennen we geïmproviseerd karakter dat aan de overigens pas als we een traditie menen schimmen van een Marcello of Handel te zien. Het gaat om de beschikking over om s]echts deze twee namen van het pro- uitdrukkingsmiddelen, die voldoende dien- gramma te noemen zonder twijfel een stig zijn aan Eet uitdrukken. Utrillo^Werk fnstemmende glimlach ontlokt zal hebben. Tijdens de eerste helft had het orkest nog moeite om de juiste klankverhoudin gen te vinden en werd men soms door een schriele en geforceerde klank gehin derd. Kaart had in het achttiende-eeuwse kon in de beginne als primitief gevoeld worden. Toch kan men niet zeggen dat zijn uitdrukkingsmiddelen niet dienstig wa ren aan zijn bedoelingen. De moeilijkheid is dat wij zijn bedoelingen nooit geheel kunnen navoelen. En toch aanvaarden we i repertojre enkele aardige vondsten ge- hem, enthousiast. Al moge te wemig aan- daan 20 kwam hij onder andere voor den dag met een Concert voor 2 fluiten en dacht aan. hem besteed zijn hier, voor jon geren ik weet dit uit ervaring met kunststuderenden bijvoorbeeld is Ensor bijna een begrip te noemen. Inderdaad een wonderlijk schilder! HET MOET ME VERDER van het hart, dat het Kröller-Müllermuseum voor expo- strijkers van zekere Michael Christian Festing (gest. 1752), leerling van Geminia- ni en dirigent van de Italiaanse opera te Londen. De solisten waren Taco Fer- werda en Edo W. Versprille. Verder hoorde men een Concertino voor sities als deze een moeilijk gebouw is. De 6-stemmig strijkorkest van Ricciotti (mo- ruimte, waarin deze expositie plaats heeft, gelijkerwijs echter van Pergolesi) en een is ondanks het feit dat men voldoende af- sinfonia van Antonio Rosetti, een Boheems stand van het werk kan nemen toch te COmponist, werkzaam aan het hof van de klein. Het doet me een beetje denken aan hertog van Mecklenburg. Dit stuk, in de het Huis van Looy. De schaal klopt niet trant maar niet op het niveau van op dit werk. In het stoffige, vergeelde en Mozart, had een diverterend karakter, zon- verbruinde Antwerpse museum zag ik En- ^er in onbenullige galanterieën te verval- sors „Intocht van Christus te Brussel" veel ien. Het was, met de voor deze avond beter. „Die Haerlemse Musyckcamer" onder leiding van André Kaart tijdens het zomeravondconcert op de binnenplaats van het Haarlemse stadhuis. „grote" bezetting van 2 fluiten, 2 hobo's, 2 hoorns en strijkers een markant slot van het programma. Het meest geslaagd qua uitvoering was het hieraan voorafgaande fluitconcert in D van Handel met Edo Wi- lod Versprille als solist. De strijkers ble ken geheel geacclimatiseerd en gaven een evenwichtige en geschakeerde begeleiding van de met fraaie toon en een goed stijl besef geblazen solopartij. Volledigheidshal ve zij nog vermeld het Hoboconcert in C van Marcello vóór de pauze, met Kees Kuyper als solist. kroonde inzendingen voor de jaarlijkse T-alensprijs, ©©ge-tentoonstelling is vrij riag geqpend door-,4e beer H.'G. F. Sas burg-, secretaris- varn dë jury, die in zijn toespraak opmerkte, dat naar het aantal inzendingen gerekend, de Talenprijs vraag de grootste van het land is gewor den. Er waren ditmaal 732 inzendingen, waarvan de jury er zestig, te weten veer tic van horoensschilders en twintig van 21.30 Samenzang 22.00 Gram. 22.30 Nieuws en tig van Deroepsscnuaers en 5 meded. 22.45 Actual. 23.00 Tour de France. 23.10 amateurs, bekroond heett. De Kwame Intern, volksliederen. 23.25 Gram. 23.5524 00 van de inzendingen wordt volgens de heer Nieuws. tashure van iaar tot jaar beter. bloemendaal. 245,3 m. - 1223 kc/s. basDurg van jaar 10 j 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 De eerste nriis een bedrag van 1500,- ^„Toornvliet (dienst voor belangstellenden) De eerste prijs, een ueuiag 'v.ildêr 14 30 BlJzondere kinderdienst. 15.30 ds. G. Toorn- verwierf in de beroepsafdeling de scniiaer i vjjet N. F. Molenkamp met het olieverfschilde- brussel. 324 m. De tweede prijs, 12 00 Nieuws. 12.15 Lichte muz. 12.30 Weerber. rr „„t ,h„ „pp. 12.35 Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Vo< 500,-, was voor H. Hierk met zijn one 14 fl0 Gram 15 30 Sportrep. 17.00 Sport en nieuws, verfschilderij „El Fayum". Bij de arna- 17,10 Lichte muz. 17.50 Gram. 18.00 Pianorecital. ,vrm Th M de Gruvter de eerstel 18.20 Zangrecital. 18.30 Godsd. uitz. 19.00 Nieuws, teurs won 111. mi. uc g Rra- 19 30 Lichte muz. 20.00 De zesde dag. 22.00 Nws. prijs met zijn schilderij „Het nieuw 2215 Lichte muz 22 45 Grgm 23 00 Nieuws, 23.05 bant" en A. J. van der Hurk de tweede NieUwe gram. 23.55—24.00 Nieuws, met „Balspelende Jeugd". in J* HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Gewijde muz. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 00 Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.20 Theologische etherleer gang. 11.05 Sopraan en piano. 11.35 Voordr. 11.55 Volksmuz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.35 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Man en paard. quiz. 15.50 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Instr. kwin tet: Holland Festival 1961. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Int. tenniskamp van Wimbledon. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Gsproken brief uit de Nederlandse Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Orgelconc. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Volksliederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Jazzmuz. 20.10 Wij wonderkin deren, hoorsp. (herh. van 9 mei 1960). 21.30 Pia norecital. 22.00 Parlementair comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boek bespr. 23.05 De wegen van Bartók, muzikale le zing. 23.35 Gram. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws en hammondorgelspel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 De VPRO 35 jaar. gesprek. VARA: 10.20 Gram. 11.15 Voordr. 11.35 Blokfluit en clavecimbel. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Reisbeschrijving. 14.00 Pianorecital. 14.20 De mooiste kwaal van de wereld, hoorsp. 15.10 Vrou wenkoor. 15.25 Gram. 16.05 Zestig minuten voor boven de zestig 17.05 Oude liedjes. 17.20 Lichte muz. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Act. en Tour de France 1961. 18.35 Jazzmuz. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Parlem. overz. 19.15 Regeringsuitz.: De organisatie Bescherming Bevolking vraagt de aandacht van de Nederland se noodwacht, lezing doory Tom Lodewijk. 19.30 Lichte muz. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.35 De tournee van het Concertgebouw-orkest door de V.S., discussie 21.05 Gram. 21.30 Tour de Fran- i I ce 1961. 21.40 Holland Festival 1961: Neder. ka- De Amerikaanse FBI heeft een aantal merkoor en sol. (22 30—22.40 Nieuws). 23.25 Jazz- kunstwerken opgespoord, die gestolen wa- muziek. 23.55-24 00 Nieuws, ren uit de zomerresidentie in Patterson, brussel.324 m. New York, van de acteur David M. Da- I 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12 30 Weerber. 12.35 nipls tpli? uit een vooraanstaande fami- Voor de landbouw. 12 42 Gram. 12.50 Beursber. nieis, telg Uil een vouiddiiswaiiue 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 14.00 Gevar. muz. lie in Minneapolis. Onder de werken was 15 M Gram IB no Beursber. 16.06 Voor de zieken, een Degas ter waarde van 150.000 dollar. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muz. 17.45 Franse les. In New York wordt OP een borgtocht van 18-00 Belgische kamermuz. 18.20 Voor de soldaten. JU n White 18.45 Ronde van Frankrijk. 19.00 Nieuws. 19.40 25.000 dollar een zekere Jimmie C. White Grk conc 20.00 Festival van Vlaanderen: Kamer- vastgehouden, die van medeplichtigheid orkest, koren en sol. (In de pauze: Kunstkalei aan de diefstal wordt verdacht. Hij zal maandag worden verhoord. De gestolen waar, met een geschatte waarde van een kwart miljoen dollar, werd teruggevon-1 den in Big Spring, Texas, en in New York. Advertentie doscoop). 21.30 Kamermuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.ork. 22.45 Zigeunermuz. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG VARA: 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: 120.00 Journaal en weeroverz. VARA: 20 20 Licht progr. 20 50 Teenager-parade 21 20 Act. progr 21.50 Gevar. progr NTS- 22 3022.50 TT-races te VOOR ZONDAG NTS: Eurovisie: 16.1016.50 Rep. Grand Prix I op de baan van Longchamps te Parijs. Convent van Kerken: 17.00 Kerkdienst. KRO: 20.00 Film- rep. 20.50 In woord en beeld. 21.00 Abu Hassan, opera. NTS: 22.00 Sport in beeld. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz, NCRV: 20.20 j Act. 20.30 Vader weet het beter, TV-film. 20.55 Muzikaal progr 21.20 Filmimpressie. 21.30 Waar- I heid aan het ziekbed, gesprek o.l.v. prof. mr. dr. I. A. Diepenhorst.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 9