FILATELIE Kunstbeoefening in Amerika umim u&tmm umm Dammeo Bridge k ZATERDAG 1 JULI 1961 Erbij PAGINA VIER B. Dukel m W. 'mm. mm Éil Reinaert de Vos in Veere's Grote Kerk ]an Nelissen Drie dieren "/'JT. Cor Beek SURINAME. Ter ere van de ruimte vaarders Joeri Gagarin en Alan She- pard geeft de postadministratie van Suriname op 3 juli a.s. twee postzegels uit. Op de 15 cent (rood, licht- en don kerblauw en groenziet men Gagarin in zijn ruimtecapsule en de wereldbol en op de 20 cent (geel, rood, grijs en licht- en donkerblauw) het portret van Shepard, de Redstone Mercury-raket en de wereldbol. De zegels zijn gedrukt in twee miniatuurvelletjes, elk twaalf zegels bevattend, die los voor franke ring kunnen worden gebruikt. De vel letjes dragen het opschrift „Man in space Major Yuri Gagarin USSR, April 12, 1961 Commander Alan B. She pard jr., USA, May 5, 1961." Voorts komen erop voor Columbus' schip Santa Maria", het eerste zweefvlieg tuig, een Wright-tweedekker, de eerste Ford-auto, Lindbergh's vliegtuig „Spi rit of St. Louis", het atoomembleem en de neuskegel van een raket. ZUIDSLAVIE. De twintigste ver jaardag van de nationale opstand zal onder meer worden gevierd door de uitgifte (op 3 juli a.s.) van een serie van vijf waarden en een blokje. Op de 15 din. het monument van de nationale held Stevan Filipovic, op de 20 din. het reliëf van het monument van de natio nale opstand, op de 25 din. het monu ment voor de gefusilleerden, op de 60 din. het overwinningsmonument en op de 100 din. het monument van de natio nale revolutie (maarschalk Tito uit beeldend). Het blokje heeft een waarde van 500 din. (voorstelling als op de zegel van 100 din.). OOST-DUITSLAND. Voor het dui zendjarig bestaan van de stad Halle (Saaie) zijn twee postzegels in omloop gebracht. De zegel van 10 pf. toont drie zoutmijnwerkers tegen een achtergrond van het kasteel Giebichenstein, die van 20 pf. („sperwaarde')' de vijf torens van de stad met op de voorgrond een chemicus. GHANA. Ter gelegenheid van de eerste verjaardag van de proclamatie van de republiek zal op 1 juli een serie van drie waarden verschijnen. Het zijn een 3 d. met een zuil, waarop een ade laar, een 1 sh. 3 d. met een bloem in de nationale kleuren met de zwarte ster in het midden en een blad en een 2 sh. met drie Ghanese vlaggen met de zwarte ster in het midden. POLEN. De Poolse posterijen hebben een serie van twee waarden het licht doen zien naar aanleiding van de der tigste internationale jaarbeurs van Poznan. Op een 40 groszy en een 1,50 zl. komen het embleem van de beurs, be staande uit een gevleugeldeletter P met op de achtergrond het gestileerde hoofddeksel van Hermes voor. UNO. De postdienst van de UNO geeft op 18 september a.s. twee post zegels ter ere van de Economische Commissie voor Latijns Amerika, een van de vier regionale economische commissies van de Verenigde Naties. De waarden zijn 4 cents en 11 cents. Afgebeeld zijn de kaart van zuid- en midden Amerika en een tandrad. De 4 cents heeft een Engels en de 11 cents een Spaans opschrift. De zegels zijn ontworpen door de Fransman Robert Perrot, werkzaam bij het bureau van de Verenigde Naties. VER. ARABISCHE REP. (SYRIË). Met, toeslag ten bate van de blinden zorg is een postzegel van 40 10 p. Het ontwerp bestaat uit een oog, een hand en Brailleschrift. WEST-DU1TSLAND. In de serie „Beroemde Duitsers" zullen op 28 juni a.s. twee verdere waarden verschijnen, n.l. een 20 pf. (rood) met het portret van de componist Johann Sebastian Bach (1685-1750) en een 40 pf. (blauw) met dat van de dichter en schrijver Gotthold Ephraim Lessing (1729-1787). De zegels komen ook met het opschrift „Deutsche Bundespost Berlin" uit. In de Velsense sportweek hebben de Velsense damverenigingen op 15 juni een damavond georganiseerd. Er werd een snelheidstoernooi gehouden met een speel- tempo van 40 minuten over een gehele partij. Door dit snelle tempo komen de vreemdste stellingen op het bord voor. Hieronder enkele fragmenten uit deze wedstrijd. H. SWIER (DCIJ) 3ö30QOÖCOOOC<OOCOOCCCCO<*OOOOCOCCOOOOOOOCOCOCCCOOOrObOODC> 0) 12-7 41-47. 10) 7-1 en de overmacht is bereikt voor de winst. De tweede winstgang is sneller en over zichtelijker: 1) 1-18 26-31. Op 16-21 en 21-27 slaat wit naar ruit 25 en winst. 2) 18x20 31-37. 3) 20-47 16-21. 4) 22-18 met winst. mant: 1) Pc6-d8 Rc7xd8 (d6), 2) e7-e8 Paard!! de pointe; zwart kan veld c7 niet blijven dekken, zodat 3) Pe8-c7 mat volgt. Heel wat moeilijker is de driezet, weer gegeven in diagram II. Zwart: Ke8, Tf4. pion c5 d5 e5 f5 f6 h3 h4. ooooooooooococcooooooooooooooooooooooooooccooo M. VISSER (Sportief) Zwart: 2, 3, 4, 9, 11, 13, 16, 17, 18, 19, 21, 24, 25, 26. Wit: 27, 28, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 37, 40, 41, 43, 44, 46. Echt een stand waaruit is af te leiden dat er snel moest worden beslist. Immers, wit mist basisstukken op 45, 48, 49. Toch komt de oppermachtig staande zwart- speler bedrogen uit. 1) 24-29? Sterker is 18-23 en 23-29. 2) 34x12 25x45. 3) 12-8 3x12. En nu kon wit problematisch winst behalen door de offers 44-40, 84-39. 28-22. 32x3. 3x49. De dam met 16-21 wordt op- 32x3, 3x49. De dam met eindspel met twee stukken voordeel voor wit is winst. In de partij verloor wit door de klok na nog 4) 28-22 17x28. 5) 32x3 21x32. 6) 3x38 45-50. 7) 38-47 50x48. 8) 47-29. Toen viel de vlag van wit en Swier werd winnaar in de hoofdklasse. In de eregroep was het spel door dit snelle tempo niet zoveel beter. Een klas sieke stand waarmee Laros in normale omstandigheden weinig moeite zou hebben om tot winst te komen werd nu remise. H. LAROS DRAMA OP RAMA Het doen van een voorspelling over de uitslag van één bridgespel is een hachelijke zaak. Dit werd al menigmaal ondervonden door de commentatoren, die de op een bridge-rama gedemonstreerde partijen aan het publiek uitlegden. U zult wel van mij aannemen, dat de commentatoren die in functie waren bij het wereldkampioenschap in Buenos Aires hun „vak" wel verstonden. Het zal u dan net als mij wel genoegen doen te ver nemen, dat ook deze experts soms door de praktijk van het bridgespel danig in hun hemd gezet kunnen worden. Ziet u maar. In de match Frankrijk-Verenigde Staten was in kamer I een spel voorgekomen, waarin de Amerikanen op 2 harten waren blijven staan en 9 slagen hadden gemaakt. Een uurtje later kwam het spel in kamer II, vanwaar uit de partijen op het rama (elektrisch demonstratietableau) te zien waren. Het spel dat de bijna 800 toeschou wers te zien kregen, zag er als volgt uit: A 9 7 5 3 9? B 6 V B 8 6 •f» A 6 H V 8 4 2 O 10 5 3 O A 10 4 H5 W O 10 9 V72 O H 9 7 5 2 B 10 7 3 epocaroooooooooc^^ dooo^^30ooooo^^ooooo^^^oooo(>^^Éooooo^^^oooo&* B. DUKEL Zwart: 6, 7, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 23, 24. 26. Wit: 25. 27, 28, 32, 33, 35, 37, 38, 39, 41, 43. Zwart aan zet kon een doorbraak naar ruit 44 forceren door 24-29. 33x24 19x30. 28x17 7-11. 35x24 11x44 waarna 43-39 44x33. 24-20 het spel remise loopt. Spelverloop in de partij: 1) 7-11. 2) 28-22 23-28. 3) 32x23 19x17. 4) 33-28 13-19? Voor de winst moet 17-21. 5) 39-33 en nu moet zwart zich wel in een meerslagstand spelen. 5) 18-23. 6) 25-20 23x21. 7) 20x9. Zwart kan nu dam maken met 24-30 en 12-18 waarna wit winst behaalt op 9-4. Daarom offerde Laros in de partij eerst 26-31 37x26 en for ceerde na 24-30 en 12-18 de remise. In de wedstrijd om het clubkampioen schap van Nederland 1961 kwam het vol gend leerzaam eindspel voor: JAN DALLINGA (DGZ) fMOODOOOOOOOOOOOOOCO-XvrcOOCOOOOOOCXX^^ B6 9 A H 9 8 4 O 3 V 9 8 4 2 NZ was het Franse paar Bacherich (N) Ghestem (Z). Zuid gever, niemand kwets baar. Biedverloop: zuid 1 harten - west 1 schoppen - noord doublet - oost 1 Sans- atout - zuid 2 klaveren - west pas - noord 3 harten - oost pas - zuid 4 harten. De commentator legde het publiek uit dat: a) een hoge kleur altijd een vijf kleur bij dit Franse paar aangeeft; b) dat zuid met een normaal openingsbod 1 Sansatout van oost gedoubleerd zou hebben, zodat zijn 2 klaverbod een vrij zwak twee-kleu renspel aangaf; c) dat noord, wegens zijn azen en aardige aansluiting in partners kleuren, de aanmoediging tot 3 harten gaf. Verder waren de commentatoren het er over eens, dat het bereikte eindbod van 4 harten „onmogelijk" was, want NZ had den immers in elke kleur tenminste één slag te verliezen. Het werd een drama op het rama, doch niet voor de geniale Ghestem, doch voor de commentatoren West, de Amerikaan Leventritt, meende dat een troefuitkomst ongevaarlijk was en speelde harten 3 voor - noord de 6 - oost de hartenvrouw - zuid hartenaas. Zuid vervolgde met ruiten 3 - noords ruitenboer was voor ruitenheer van oost. Oost, Amerika's vermaarde speler Howard Schenken, vervolgde met schoppen 10, zuid de boer - west de vrouw - noord schoppenaas. Ruiten 6 werd nagespeeld, zuid troefde - harten naar hartenboer - en wéér een ruiten ingetroefd, waarop de ruitenaas viel. Hierna een hoge troef - in noord een schoppentje weg, de troeven bij OW waren er nu uit. Zuid trok nu schop pen 6 na - terecht speelde west laag, doch noord maakte schoppen 7. Op ruitenvrouw wierp zuid een klavertje af - en hierna klaveraas en klaver na. West wierp de klaverheer onder de aas - hopende dat oost de vrouw had - doch het hielp alle maal niets, en zuids klavervrouw maakte de 10e slag. Harten was dus gemaakt. Zó had de geniale Ghestem met dichte kaarten een stunt verricht, die de com mentatoren zelfs met open kaarten niet voor mogelijk hadden gehouden! Bridgevraag dezer week: West gever, NZ kwetsbaar, vieUallenwedstrijd. Zuid heeft: B 10 9 8 6 2 <?- O 7 5 A V 10 9 7 Biedverloop: west 1 harten - noord past - oost 4 harten - wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze bladzijde. cooooooooooooooooooooooooocoooooocoooooooooooc Wit: Ke6, Dal. De7. pion a3-h2. Wanneer de witte dame schaak kan geven op de achtste lijn, dan wel op de diagonalen a4-e8 of h5-e8, is het met zwart gedaan. Maar hoe valt dit doel in drie zetten te bereiken? Zie b.v- 1) Dbl Tb4, 2) Df5: Tg4, 3) Dh5t Tg6 en het duurt vier zetten. Of 1) Ddl Tg4 en wit heeft geen tempozet, daar hij met 2) a3-a4 het toe- gangsveld a4 voor zijn dame blokkeert. Doorziet men deze finesse, dan is men op het iuiste spoor, te weten: 1) Dal-gl! Tf4- g4, 2) Dgl-dlü De merkwaardige pointe is nu, dat zwart geen van zijn pionnen kan opspelen zonder de dekking van veld a4 prijs te geven. En de zwarte toren kan niet tegelijkertijd Da4 mat en Dh5 mat pareren. Tenslotte een vierzet met een staartje uit de keuken van de probleem-componist- Zwart: Ka6. Rb5-b6 pion a7 b7 c4 f7. ooooocx>ocooocooooooo(^3ooooDoooooooooaToooooopg WW/ V/WW. WW W/WW/ wt/df WWW/ W/W www>. Eindelijk is het zomer en met het stijgen van de temperatuur verkoelt bij de meeste schakers de bereidheid tot het opbrengen van de grote inspanningen, welke het wed strijdspel vereist- Maar de liefde voor het schaken zelf blijft onverflauwd en richt zich op lichtere aspecten van Caïssa's on uitputtelijk terrein. Daarom ditmaal een drietal specimens uit de problematiek, bekoorlijk door hun fijne humor en vindingrijkheid. De ware lief hebber poogt natuurlijk eerst de oplossin gen zelf te vinden. Zwart: Ka8, Da7, Ta6-b8. Rc7-c8; pion: a5, b6 b7 d7 e5. «30000000cxx000000c00000000000(x500000000000c»0(x)000c)0000c LEO BINKHORST (DCIJ) Zwart vijf stukken op 13, 14, 16, 19, 26. Wit dam op 1, stukken op 22, 30, 35. Wit aan zet vervolgde: 1) 22-17 26-31. 2) 17-11? 16x7. 3) 1x20 31-37. 4) 20-47 19-23. 5) 30-24 23-28. 6) 24-20 28-32. 7) 20-15 37-41 en remise. In dit eindspel verzuimde Leo twee keer de winst. Het gaat er om dat wit steeds moet trachten tenminste vier stukken op het bord te houden om alsnog tot een overmachtseindspel te komen en daarmede winst af te dwingen. Wordt er eenmaal een stuk weggeruild dan moet in alle varianten de winst verzekerd zijn. lste winstgang: 1) 22-17 26-31 of? 2) 30-25 dwingt tot 19-23. op 31-37 of 36 volgt offer 25-20 en 17-11 met winst op de lange lijn. 3) 1x29 31-37 4) 29-47 13-18. 5) 47-36 18-23. 6) 36-47 14-19. 7) 17-12 19-24. 8) 47x15 37-41. OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOCKXXXXXXXXXJOOOOOO Wit: Ke4, Pc6; pion: a4 b5 d6 e7 Wit geeft mat in drie zetten- Natuurlijk moet hij daarbij gebruik maken van de opsluiting van de zwarte koning. Maar het is zaak. deze niet pat te zetten, wat b.v. na f) Pd8 Rd8: 2) ed8: het geval zou zijn. De oplossing is e?en eenvoudig als char- Wit: Kc3, Dd6. Rfl. pion b4. De auteursoplossing berust voornamelijk op de omstandigheid dat zwart in tempo- dwang wordt gebracht De sleutelzet 1) Dd6-f6 blokkeert pion f7, terwijl de dame bovendien veld fl bestrijkt. Waarom dit nodig is, blijkt uit het verdere verloop. 1) Rb5-c6. 2) Rflxc4t Rc6-b5, 3) Rc4- flü De pointe is nu, dat Rb5 moet spelen, waarna 4) Rc4: (resp. d3 of e2) dan wel 4) Dfl: mat volgt. Alles heel aardig maar het probleem is te chaisch incorrect daar het een neven oplossing verbergt en wel: 1) Rc4:! Rc4: (of a). 2) Kc4: f6, 3) b5t Ka5, 4) Da3 mat. a. 1) f6. 2) Rb5:t Kb5:, 3) Dd7t Ka6. 41 Dd3 mat- Jammer van des componisten vondst. Valt deze te redden? Ja; als men de witte koning van c3 naar a3 verplaatst! Dan is voormelde nevenoplossing uitgeschakeld, daar 4) Da3 mat niel meer gaat. Bovendien wordt het probleem dan nog met de vol gende variant verrijkt: 1) Dd6-f6 c4-c3. 2) Ka3-b3! c3-c2. 3) Df6-alt en mat op de volgende zet. Zo moet er aan een probleem heel wat worden geschaafd en gevijld, alvorens de juiste vorm is gevonden. Het hebben van een idee op het schaakbord is niet vol doende; naast deze inspiratie is er nog 90 transpiratie nodig om het te per fectioneren. Is het in het leven niet net zo? Mr. Ed. Spanjaard '09 sed - OOI uaddoqos :jeepueA •uassed ;aui uep 'ja;oj3 'uaqia-iaq af uapaiq iaui sjai sueq ap si qooj, qsoq 008 1° 009 uaddoqos f fep ua }ee§ u/AOt~ uaj-ieq f iep qfqagoui isaq si ;ag •aneaidsut uba aijsaMq uaa jaM qooi qpo }aq si suaguaAO ua - uauiau uaA-inp icoui uaui s.ooisu a;o.i§ aoq 'laiz uapi Ég-g-8-JaaquajaAe-[5i ua g-jaoq -jaaquaiinu 'sua^ueq agoq f 'suaddoqas suiapi aaMi peq jajadsisaM ap s g z 9 6 V O S S 9 V 6 S A IN puoA aairued utiz hg qads oq aiqeeui ua pjaajqnop -a§ pjaA\ - uaddoqos pooq oqarV.CI ueeq -en aa 'qCiJqueug3II®TI uaddeqosuaoid -uieqppjaAV ap ui jooa uteMq iads tan :qaaM jazap SeejAaZpuq do pjooAViuy Ter gelegenheid van het eerste lustrum van de vereniging „Vrienden van Veere" zal vanavond in de grote kerk te Veere het middeleeuwse epos van Reinaert de Vos worden opgevoerd, dat een klassiek voorbeeld is van de triomf der sluwheid over het bruut geweld en over de domheid. Het spel wordt ten tonele gebracht in de bewerking van Pol de Mont. De opvoering geschiedt door de Camere van Rhetorica „De Transfiguratie" uit Hulst. Op zondag 18 juni laatstleden heeft de Camere van Rhetorica e Transfiguratie" Reinaert de Vos als openluchtspel in Hulst opgevoerd in combinatie met „St. Jan ten Steene" uit St. Jansteen. Voor de uitvoe ring trok een fleurige stoet van vierhon derd deelnemers in fluwelen en satijnen kostuums door de straten. Door onder andere een subsidie van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen had men een Vlaamse regisseur kunnen aantrekken, namelijk de heer Antoon van der Plaetse uit Kortrijk. Het ligt in de bedoeling om in de toe komst meer van dergelijke opvoeringen in Veere te gaan geven. t.h KLEERMAKER LAPPER had op een dag geen zin meer om kleren te ma ken. Hij smeet de jas die hij aan het naaien was, op de grond, pakte zijn vis hengel, een pakje boterhammen en zijn pet en ging op stap. „Ik zal eens een lekker maaltje vis gaan vangen", zei het kleermakertje, „het is vandaag veel te mooi weer om binnen te zitten". Hij wandelde op zijn gemak naar een beek en genoot van het zingen van de vogeltjes, het geuren van de bloemen en het duurde dan ook niet lang, of de dobber van de kleermaker lag in de beek. Nu was de kleermaker een ongedul dig man en toen hij na een uurtje nog steeds niets gevangen had, werd hij kwaad en schreeuwde: „Ik ben niet van plan om de hele dag te wachten op een paar vissen, dat is zonde van mijn tijd". Ineens stond er een klein mannetje naast hem, dat sprak: „U roept zo geweldig hard, dat ik er wakker van geworden ben. Mag ik mis schien weten wat er aan scheelt?" „Wie bent U eigenlijk?", vroeg de kleermaker kwaad „Ik ben kabouter Vrolijk". „Bent U een echte kabouter, zo een die toveren kan?" „Ach ja" antwoordde Vrolijk, „zo af en toe tover ik ook wel eens, zo maar voor de aardigheid". „Nou", mopperde kleermaker Lap- per, „dan wou ik, dat U die vissen eens voor me uit het water toverde, ik kan ze maar niet te pakken krijgen". De kabouter lachte geheimzinnig. „Ik zou U wel kunnen helpen, maar de ene dienst is de andere waard. Ik zal zorgen dat U de vissen heel gemakke lijk kan pakken en U bovendien nog iets leren waar U Uw hele leven wat aan heeft. In ruil daarvoor wil ik dat U voor mij een heel mooi pak maakt van rood fluweel, met een rand van goud draad en knopen van parelmoer. Als U daar vandaag meteen aan begint, kunt U morgen best klaar zijn en dan zal ik U morgen de beloning geven". KLEERMAKER LAPPER vond het een schitterend voorstel en hij nam meteen de maat van de kabouter. Daar na ging hij op een holletje naar huis terug. De hele dag werkte hij aan het pak van de kabouter en 's nachts om een uur of twaalf was hij klaar. Het pak was in een woord schitterend! De volgende morgen al heel vroeg ging de kleermaker weer naar het vis water. Het kaboutertje stond al op hem te wachten. Vrolijk was reuze in zijn schik met het mooie pak „Dat gaat zo maar niet", lachte maker ongeduldig. „Haal eens snel een stuk of wat vissen voor me uit het water." „DMat gaat zo maar niet", lachtte de kabouter, „U moet ze zelf pakken, maar ik zal U in een grote vis om toveren en dan zal ik zorgen dan U over een uurtje weer in een mens ver anderd wordt. In dat uur moet U zo veel mogelijk vissen in de staart bijten. Al de vissen die U bijt, vliegen vanzelf op de walkant" Dat vond kleermaker Lapper prachtig. De kabouter mompel de een p .ar toverwoorden en daar zwom Lapper al als een vis in het wa ter. O, wat vond hij het daar leuk. Hij schoot tussen de waterplanten door, als hij maar eventjes met zijn staart zwaaide. Hij zag allerlei vissen zwem men, maar geen enkele was zo groot als hijzelf. Nu ging Lapper proberen de andere vissen in de staart te bijten. Maar dat viel niet mee, die vissen ver stopten zich in de wortels van het riet en tussen de waterplanten. Lapper kreeg het er warm van. Hij had kramp in zijn staart van het harde zwemmen en kon bijna geen adem meer halen. Ineens kronkelde er een lekkere vette worm in het water. „Hé", dacht de omgetoverde kleer maker, „zoo'n lekkere vette pier wil ik ook wel eens proberen te eten". Hij zwom op de worm af en vergat helemaal op vissen te jagen. Hij beet in de kronkelende pier en„Au, au, au", gilde de kleermaker, want in de worm zat een vishaakje verscholen. De kleermaker rukte en trok. Gelukkig brak het lijntje dat aan de haak vast zat. Maar het haakje zelf bleef in zijn lip zitten. Wat had de kleermaker een pijn! Hij had helemaal geen zin meer om te vissen en was blij toen het uur om was en hij weer naast kabouter Vrolijk op de walkant stond. „Hé", zei Vrolijk, „wat kijk jij zuur. En hoe komt het dat er geeneen vis op de walkant terecht is gekomen?" „Ik heb een vishaakje in mijn mond gekregen", mopperde Lapper. „Ik kreeg trek in een wurm toen ik vis was, maar er zat een haakje aan vast". Hij deed met een zuur gezicht zijn mond open en toen kon Vrolijk het haakje zien zit ten eneruit trekken. „Ja, kleermakertje", zei de kabouter, je hebt wel pech, maar nu merk je wel dat het voor een vis geen pretje is om door een visser gevangen te worden". De kleermaker zei niets en keek alleen maar spinnijdig. „Afijn je zou nóg iets van me krij gen", zei Vrolijk, „ik had je beloofd iets te leren waar je altijd iets aan zou hebben. Luister! Als je een mooi pak of een schitterende jas moet maken, dan moet je zeggen: „Kabouter, kabouter, kaboutertje klein, zorg dat dit pak morgen klaar zal zijn". TOEN VROLIJK DIT gezegd had, was hij eensklaps in de grond verdwe nen. Kleermaker Lapper stond ver baasd te kijken, maar ging toen hij de kabouter nergens meer zag, weer naar huis terug. Hij was benieuwd of Vrolijk werkelijk zou zorgen dat zijn pakken en jassen gemaakt zouden worden. En ja hoor, steeds als de kleermaker de to verspreuk zei, lag er de volgende dag een schitterend pak op zijn kleerma kerstafel. De mensen vonden het werk van de kleermaker nu zo mooi, dat zelfs kei zers en koningen hun kleren bij kleer maker Lapper lieten maken. Die werd daardoor erg rijk en omdat de kabou ters al het werk voor hem deden, had hij een heleboel tijd over. Maar die tijd gebruikte hij niet meer om te vis sen, want dat was hij afgeleerd Kijk eens hoe ik te water ga, mijn kaken op elkander sla? Ik ben heel flink, zegt mijn mama. Ik ben een eigenwijs, zegt pa. Ik heb een eigen willetje, ik ben een krokodilletje! Kijk eens hoe ik, hoog boven 't dak, op één been sta, op mijn gemak? Ik. ben een waaghals, zegt papa. Ik ben een malle, zegt mama. Ik heb een keurig staartje, .ik ben een ooievaartje! Maar mij, mij zie je lekker niet! Zoek maar in 't water, tussen 't riet, zoek op de straten, in de tuinen, zoek in de bomen, in de duinen, ik blijf tóch in mijn holletje, .ik ben een héél slim molletje! MUZIEK is een terrein, waarop zeer vele Amerikanen zich actief bewegen: er zijn thans 32 miljoen amateur-musici in de V.S. tegen 19 miljoen tien jaar geleden. In 1960 beliep de verkoop aan muziekinstru menten een waarde van 590 miljoen dollar dubbel zoveel als in 1950. Ook de ver koop van bladmuziek is enorm gestegen, niet het minst dank zij de 48.000 school- bandjes, de 25.000 schoolorkesten en de ruim 1200 symfonie-orkesten, samenge steld uit amateurs. DE BELANGSTELLING in schilderen neemt eveneens nog steeds toe: in het vorige jaar spendeerden amateurs onge veer 75 miljoen dollar aan schilderbeno digdheden. Het is prettig te constateren, dat deze kunst door amateurs op serieuzer wijze en op hoger peil wordt beoefend dan een tiental jarr.i geleden. Het naschilderen van voorbeelden aan de hand van een handleiding komt gelukkig nauwelijks meer voor. GROTE BELANGSTELLING trekt ook het amateurtoneel: er zijn thans naar schatting in de V.S. 5.000 rotere en klei nere schouwburgen, die jaarlijks een 100 miljoen bezoekers trekken. Ook ballet, ge heel verzorgd door amateurs, verheugt zich in een grote populariteit: er zijn zeker 125 amateurgezelschappm over het gehele land verspreid. DEZE paar cijfers willen slechts een in druk geven. Bovendien moet daarbij in aanmerking worden genomen dat deze muziekbeoefenaren een dwarsdoorsnede geven van het gehele volk, want oud en jong en hoog en laag doen met hetzelfde enthousiasme mee.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 16