Haarlemse orgelmaand 1961 Nederlandse Bachvereniging met Bach en Mozart in Goudse Sint Jan HEDENDAAGSE MUZIEK Het Miillerorgel maandag in gebruik Circus Busch failliet J T\HVV Antieke meubelen houden waarde ZATERDAG 1 JULT 1961 Het Prins Bernhard Fonds in 1960 FILM EN FILMWERELD T elevisieprogramma ln de krijt kring Beeldschermer Sport tijdens het weekeinde op t.v. De radio geeft zondag De radio geeft maandag In de eeuwenoude traditie van Haarlem als orgelstad, sinds 1951 zo overtuigend verrijkt met hdt Internationaal Orgel Improvisatie Concours en sinds 1955 met de Zomer- academie voor Organisten, zal maandag 3 juli 1961 een belangrijke datum zijn. Dan zullen de beide stadsorganisten Albert de Klerk en Piet Kee het op 14 september 1738 in gebruik genomen orgel van Christiaan Müller in de Grote of Sint Bavokerk voor het eerst na de restauratie tijdens een openbaar concert bespelen. Ook buiten onze landsgrenzen wordt met spanning uitgezien naar de resultaten van deze door de Deense orgelbouwers Marcussen S0n uit Aaben- raa uitgevoerde restauratie. Een tipje van de sluier van ge heimzinnigheid achten wij opgelicht door de uitspraak van een zeer nauw bij de zaak betrokken deskundige: „Het zal mogelijk blijven César Franck op dit orgel te spelen". De eerste officiële bespeling van het gerestaureerde orgel zal tevens de opening zijn van de Haarlemse Orgelmaand 1961. Een indnikwekkende bijdrage aan de verbreiding van de orgelcultuur is de grote tentoonstelling „Nederlandse Orgel- pracht" in de Vleeshal en de Vishal, die maandagmiddag 3 juli door mr. H. J. Reinink, directeur-generaal voor de kunsten en voor buitenlandse culturele betrekkingen van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en voorzitter van het Holland Festival waarvan het Impro visatieconcours deel uitmaakt. Met de voltooide orgelrestau ratie, de expositie „Nederlandse Orgelpracht", het Inter nationaal Orgel Improvisatie Concours en de Zomeracademie krijgt het feit dat dit concours tien jaar geleden voor het eerst werd gehouden wel buitengewoon feestelijk reliëf. De orgelmaand 1961 is een manifestatie van grote allure. Boven dien is ter gelegenheid van de restauratie, het concours en de expositie heden verschenen „Nederlandse Orgelpracht", een standaardwerk van 200 pagina's met 44 platen, dat door de uitgever, H. D. Tjeenk Willink Zoon n.v. uitstekend verzorgd is. DE EXPOSITIE NEDERLANDSE ORGELPRACHT" bevat schilderijen, aqua rellen, tekeningen en ontwerpen uit de afgelopen vier eeuwen van kerkinterieurs, op vele waarvan orgels zijn afgebeeld (Saenredam, Berckheijde, De Witte, Van Vliet, De Man, Bosboom enzovoorts); voorts een aantal kleine orgels positieven, portatieven uit de zestiende tot de achttiende eeuw, deels van Nederlandse, deels van buitenlandse origine. Op een aantal van deze instrumenten zal in de maand juli worden geconcerteerd. Verder bevat de expositie boeken en documenten die betrekking hebben op orgelbouw en orgelspel uit vroeger eeuwen, en op geschie denis van vroegere orgels en van het Christiaan Miillerorgel en zijn organisten. Het hierboven genoemde boek „Nederlandse Orgelpracht" zal bijdragen bevatten van onder andere de heren dr. H. L. Oussoren, H. P. Baard, Com. F. Janssen en dr. M. A. Vente. De concerten tijdens de expositie worden gegeven met medewerking van onder meer het Leonhardt Consort fn het N.C.R.V. Vocaal Ensemble. DE WINNAARS van het Improvisatie concours waren achtereenvolgens: Louis Toebosch, 1951; Anton Heilier, 1952; Piet Kee, 1953: Piet Kee, 1954; Piet Kee, 1955 die daarmee definitief de bezitter werd van de Zilveren Tulp; Klaas Bolt, 1956; Klaas Bolt 1957; Hans Haselböck, 1958; Hans Haselböck, 1959; Hans Haselböck, 1960, die aldus de emaille plaquette van de edelsmid Nico Witteman definitief ver- wierd. Er is thans door de de orgelbou wers Marcussen Son een nieuwe wissel trofee ter beschikking gesteld, een grote zilveren schaal, waarin een afbeelding van het Miillerorgel gegraveerd is met als randschrift „Prix de Challenge Concours d'Improvisation sur les Orgues de la Gran de Eglise a Haarlem.'' DE FEESTELIJKE ingebruikneming van het gerestaureerde orgel, maandag 3 juli om 20 uur, geschiedt met een Bachcon- cert. Piet Kee speelt Praludium und Fuge in Es dur, „Schmücks Dich, o liebe Seele" en „Von Gott will ich nicht lassen" uit Achtzehn Chorale; voorts uit het Dritte Teil der Klavierübung „Allein Gott in der Höh sei Ehr" (trio) en „Wir glauben all an einen Gott". Albert de Klerk speelt Partite diverse sopra „O Gott, du from- mer Gott" en Praludium und Fuige in E moll. DINSDAG 4 JULI om 20 uur geven de deelnemers aan de improvisatiewedstrijd een concert op het Miillerorgel. Zij zijn Bernard Bartelink uit Amsterdam, Jo van Eetvelde uit St. Martens-Latem in België, Gisbert Schneider uit Velbert in Duitsland en Jaroslav Vodrazka uit Praag in Tsje- choslowakije. Bartelink speelt werken van Sweelinck en Vranken; Van Eetvelde wer ken van Bach en Langlais; Schneider Cho- ralkonzert I van Siegfried Reda; Vodraz ka werken van Bach. WOENSDAGAVOND is de improvisatie wedstrijd, tijdens welke de deelnemers ge durende tien minuten improviseren op een door de jury op te geven thema. De jury bestaat uit Jeanne Demessieux, Parijs; prof. Anton Heilier uit Wenen en Albert de Klerk uit Haarlem. DONDERDAGAVOND 6 JULI geven de juryleden een concert in de Grote of St. Bavokerk. Anton Heiller vertolkt werken van Georg Muffat en Pachelbel; Jeanne Demessieux een fantaisie van Mozart; en Albert de Klerk partita's van Anthon van der Horst. Voorts improviseren de juryle den op een gegeven thema. VRIJDAG 7 JULI is er een concert door de vijf winnaars van de eerste tien im provisatiewedstrijden. Alkmaar en Beverwijk Aan het orgelconcours is ditmaal uit breiding gegeven in de vorm van extra concerten in Alkmaar en Beverwijk. Don derdag 6 juli is er in de Grote of St. Laurenskerk in Alkmaar een concert door 't N.Ph.O. onder leiding van Henri Arends met de organist Piet Kee en als solisten de fluitist Hubert Bahrwasser en de trom- pettiste Nellie Boerèe. Vrijdag is in de Laurenskerk om 11,15 en 12,15 uur een „kaasmarkt-concert" door Hans Hasel böck. Dinsdag 11 juli geeft Mari Clair Alain uit Parijs een concert op het Miil lerorgel in de Nederlands Hervormde Kerk in Beverwijk. Vrijdag 14 juli is er om 11,15 en 12,15 uur een „kaasmarkt-concert" door Piet Kee. Dinsdag 25 juli geven de deelnemer-s-en docenten, van de Zomeraca demie voor Organisten een concert in de Nederlands Hervormde Kerk in Bever wijk. Het Prins Bernhard Fonds en de Anjer fondsen hebben in 1960 1121 subsidies en premies toegewezen tot een totaal bedrag van ƒ777.943,86 (in 1959 werden 1307 sub sidies verleend tot een bedrag van 551.369,09). De subsidies van het fonds werden als volgt verdeeld: wetenschap 52.040. kunst f 146.037,50, volksontwikkeling en jeugdzaken 117.497,20.overzeese rijks delen en buitenland 14.000.cultuur- conservering 53.000, diversen 111.898,80. De subsidies van de fondsen beliepen f 283.470,36. De totaal inkomsten stegen in 1960, vooral door de bijdragen uit de voetbaltoto, tot circa één miljoen gulden. In het jaarverslag 1960, waaraan deze getallen zijn ontleend, zegt het bestuur van het fonds, dat het in dit jaar de toege nomen inkomsten zoveel mogelijk op korte termijn aan de doelstellingen ten goede heeft doen komen. Allereerst werd ge poogd de Anjerfondsen ruimer te finan cieren, zulks met het oog op het eminente belang, dat moet worden toegekend aan het bevorderen van de zelfwerkzaamheid op cultureel gebied, vooral op lokaal en regionaal plan. Voorts kon een aanvang worden gemaakt met het verlenen van steun in de sector „cultuurconservering" (behoud van kunstschatten, cultuurmonu menten, natuur- en landschapschoon) die als gevolg van gebrek' aan middelen tot dusver nauwelijks voor enige steun van de zijde van de fondsen in aanmerking kon komen. Het bekende Berlijnse circus „Paula Busch" is vrijdag, wegens faillessement, in Lauterbach (Hessen) gerechtelijk ver kocht voor de som van twaalfduizend mark. ver onder de geschatte waarde (DP A BERLIJN (UPI) De Zweedse film regisseur Ingmar Bergman heeft donder dagavond twee „lauwerkransen" in ont vangst mogen nemen voor zijn films. De plechtigheid van de uitreiking van de „Selznick trofee" werd gehouden in de Berlijnse bioscoop „Zoo-palast"en geleid door de Amerikaanse ambassadeur in West-Duitsland, Walter C. Dowling. Bergman kreeg de „gouden lauwer krans" voor zijn „uitstekende" films in de loop der jaren Nvaarbij hij „een hoog peil van filmkunst handhaafde, daarbij een bijdrage leverend aan de doelstellin gen van de onderscheidingen, het kweken van wederzijds begrip en goede wil onder de volkeren in de wereld". Ook ontving hij de „zilveren lauwerkrans-medaille" voor zijn film „Wilde aardbeien". De tweede „gouden lauwerkrans" ging naar de Japanse film „Ikoeroe" van de Japanse regisseur Akira Koerosawa. Drie „zilveren lauwerkransen" gingen naar de Franse films „Les 400 coups", ge- ïegisseerd door Franqois Truffaut. ..Orfeu Negro" van Marcel Camus, en „Hiroshi ma mon amour" van Alain Resnais. BACH COMPONEERDE twee keer een cantate, gebaseerd op het koraal „O Ewigkeit, du Donnerwort", maar noch in tekst noch in muzikale uitwer king hebben deze stukken enige over eenkomst. Dr. Anthon van der Horst had nu voor zijn jaarlijkse uitvoering met de Nederlandse Bachvereniging in de Sint Janskerk te Gouda, als onderdeel van het Holland-Festival, de jongste en minder bekende dezer twee cantates op zijn programma genomen, welke door Bach betiteld werd als Dialoog tussen Vrees en Hoop. Hij ontwikkelde deze tweespraak als een spel van contrasten, met tegen de angst voor de eeuwigheid (koraal „O Ewigkeit, du Donnerwort") de genadegedachte te stellen („Herr ich warte auf Dein Heil"). IN EEN TWEEDE duo voor alt (Aafje Heynis) en tenor (Arjan Blanken) bereikt het werk een verhoogde spanning, mede door de bewogenheid der instrumentale omranking van hobo- en vioolsolo. Maar wat een troost en verheffing klinkt er Jaarna, gezongen door I de bassolist (Da- C\ L n Hl) vid Hollestelle) uit U het tot drie maal herhaald „Selig sind die Toten, die in dem 0 J 4 Herrn sterben"! en hoe verzadigd van ;xpressieve harmo nieën het slotkoraal „Es ist genug"! IN DEZE SFEER van de eeuwigheids gedachte werd de uitvoering zonder onder breking voortgezet met Mozarts zwane- zang, het onvoltooide maar door Süssmayer pasklaar gemaakte „Requiem", waaraan de sopraan Annette de la Bije, als vierde soliste meewerkte. Op het algemene ka rakter der kunst van Bach en die van Mo zart afgaande, zou men de combinatie van deze twee genieën op één programma vrij gewaagd hebben kunnen noemen. Maar laat Bach sterk staan in zijn zelf standigheid, Mozart weet waar het pas geeft, en pas gaf het geregeld, zijn hele leven lang zich uit te drukken naar de omstandigheden. Weinige weken van te voren tinkelde hij op het klokkenspel van zijn muzikale ziel het deuntje „Ein Mad- chen oder Weibchen" en liet hij de „Ko ningin van de Nacht" in zijn „Toverfluit" de briljantste sterren van het muzikale firmament plukken; maar in dezelfde opera trad hij, bewust of onbewust, in het voet spoor van de oude Bach, waar hij de hoofd figuren van zijn werk voorhoudt pal te staan tegenover de dood. Vergeleken bij de rotsvaste Leipziger Cantor zien wij Mozart als lenige natuur en universeel genie zich plooien naar de eis van het ogenblik; zijn innerlijk wezen was als een spiegel die alle levensfacetten opnam en weer uitstraalde. Hij was daar om niet minder zichzelf. Hij kende en doorleefde de contrasten; het licht en don ker van het bestaan, en met de sfeer en de gedachte van het „O Ewigkeit, du Donnerwort" was hij volkomen vertrouwd. Bovendien drong deze zich uiteraard aan hem op bij het componeren van dit Requiem, waarvan hij wist dat het zijn eigen lijkzang zou zijn. DIT MAAKTE dan ook, dat de stap van Bach naar Mozart als het ware een lo gische voortzetting was. Minstens twee delen van het Requiem (Introïtus en Kyrie) verliepen eer Mozarts taal van die van Bach begon af te wijken. Maar hoe vaak keert ze weer terug of vermengt ze zich met de innige melodische stroom die alleen maar van Mozart kan zijn. Ik denk hierbij aan het verrukkelijke Recordare, aan het hijgende Lacrymosa, aan het smekende Hostias, aan het milde Benedictus. Het was al met al een leer zame ervaring en een genot tevens Mo zarts Requiem vanuit deze gezichtshoek te beschouwen en het in een vocaal vooral klankschone vertolking te beluisteren. Al leen had ik mij de kwartetzang in het Benedictus ietwat leniger voorgesteld. HET KOOR was boven alle lof verheven. De bassethoorns (altklarinetten) van het Utrechts Stedelijk Orkest klonken niet al tijd voldoende zuiver. Voor de zeer be> twistbare trombonepartij in het Tuba mi- rum had dr. Van der Horst een aanvaard bare oplossing gevonden met slechts een paar bazuinstoten, en dan de rest van de passage door de fagot te laten spelen, zoals het trouwens in een oude partituurdruk voorkomt. In de Bachcantate was het een lust te luisteren naar het concertante spel van de violist Dick de Reus, de hobo d'amorespeler Gerard van Koten en de organist Albert de Klerk, alles omheen de haast dramatisch getinte zang van Aafje Heynis en Arjan Blanken. Gouda heeft weer een gedenkwaardige avond gehad. Jos. de Klerk HET Rotterdams Philharmonisch Or kest heeft met het concert, dat het en semble vrijdagavond in de Rotterdamse Schouwburg gegeven heeft, een beschei den aandeel in het Holland Festival ge kregen. De dirigent van het orkest Eduard Flipse, een overtuigd begunsti ger van moderne muziek, heeft deze unieke gelegenheid weer benut om aan dacht te vragen voor hedendaagse com posities. DE BALLADE van Henk Badings, een reeks symfonische variaties over „Het waren twee Conincskinderen" is door het Rotterdams Philharmonisch Orkest al vele keren ten gehore gebracht. Badings muziek, die heel geavanceerd klinkt, maar die door het muzikale gegeven sterk gebonden is aan een romantisch ver leden, werd onder Flipsens leiding met voortreffelijke klank, duidelijke tekening en met muzikale spanning vertolkt. IN EEN geheel andere klankensfeer wer den de toehoorders gebracht met de uit voering van het pianoconcert van Arnold Schönberg. Het twaalftoonsysteem is weer richtlijn geweest bij het samenstellen van dit concert, maar ondanks de gebonden heid van de componist aan een bedoeld systeem, heeft de echte muziek, de muziek van de continuïteit, van de artistieke logi ca, van het thema een grote kans gekregen. De fragmenten, waarin zij klinken kon, werden hoogtepunten van de uitvoering en zij stimuleerden merkbaar de pianiosolist Theo Bruins om het wezen van zijn groot kunstenaarschap te manifesteren. OMSTREEKS HET JAAR 1930 schreef Werner Egk het oratorium „Furchtlosig- keit und Wohlwollen". Het was het eerste grote werk van de componist, die toen «üg~Teur dë' France'.' ongeveer dertig jaar oud was, dat bestemd was voor „grote" uitvoeringen. De tekst van het oratorium betreft een soort legen darische geschiedenis van de boer Gamani, een rechtschapen, waarheidlievende man, welwillend en bevrijd van elke vorm van angst. Werner Egk heeft er ongetwijfeld naar gestreefd zijn muziek uitdrukking te laten zijn van de tekstgedachte, van de sfeer van het verhaal. En daarvoor stond hem een grote technische bekwaamheid ten dienste. Maar de juiste verhouding van woord en muziek viel weg door de domi nerende positie van de klankentaai, die in haar haast niet aflatende volumekracht op den duur tot een obsessie werd en tot een overwoekering van het woord. De dra matische werkingen van de muziek wezen op een gerichtheid van de componist op de opera en niet op het oratorium, al trachtte Werner Egk hier een verteller, een soort „Evangelist" uit de passionen, in te schakelen, een zogenaamd „turbae". Eduard Flipse heeft het werk, tezamen met het orkest en het Philharmonisch Koor Toonkunst bewonderenswaardig verdedigd. Ook de uitnemende solist, de tenor Hans- Ulrich Mielsch, heeft daar een belangrijk aandeel in gehad. P. Zwaanswijk ZATERDAG 1 JULI 1961. KRO: 17 00 V d. kond. NTS: Eurovisie: 17.30- 18.30 Rep. Aken v Concours Hippique om de Prix des Nations NTS: 20.00 Journ en weer- overz. KRO: 20.20 Amus. progr. 20.45 TV-één- acter. 21.45 Licht progr. 22 05 Hitchcock-fiim. ZONDAG 2 JULI 1961. ZONDAG. NTS: 14.20-19.00 Autoraces te Reims, atletiekwedstrijden te Eindhoven en Int. con cours hippique te Aken AVRO: 20.00 Televizier. 20.25 Filminpressie. 20.40-22.00 Gevar.progr. NTS: 22.30-22.40 Filmverslag Tour de France. MAANDAG 3 JULI 1961 MAANDAG. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz VPRO: 20.20 Eindexamen filmacademie 1962 20.40 Medische rubriek. 21.10 Oude films. 21.35 Inleiding tot de dans. NTS: 22.30-22.40 Filmver- De televisie maakte zich vrijdagavond meester van de voorstelling, die extra aan gericht werd van Berthold Brechts „De Kaukasische krijtknng". Na de bespre king, welke David Koning er aan wijdde, achten wij ons ontslagen deze opvoering te beoordelen naar haar toneelhoedanig- heid. Willy van Hemert gebruikte de ca mera's bijzonder intelligent om ons het ge voel te geven een toeschouwer te zijn, die er niet voor spek en bonen bijzat. Hij pre senteerde de vertoning naar haar aard. Dat leverde soms nadelen op wat de ver staanbaarheid betrof, anderzijds kon men vooral de hoofdpersonen, Lia Dorana en Bob de Lange in hun creatieve bezigheid van nabij gadeslaan en dat was een be leving op zich. Door zijn vele changemen ten en uiterlijke actie leent dit stuk zich voor zo'n reportage. Het werd geen stati sche aangelegenheid. De ballade-vorm kreeg gestalte. Het aandeel van de muzi kale illustratie daarin werd nog eens ex tra beklemtoond. In de pauze kwam het interview van Joop Simons met generaal Nasoetion. Het is hier niet de plaats de politieke strek king aan de orde te stellen, ook al zullen er zeker kijkers zijn, die tegen de uitzen ding zelf al bezwaar hadden. Maar goed, de heer Nasoetion was er en wat hij zei droeg hij bekwaam voor. Het opvallendst was, dat hij Nederlands sprak. Wij weten niet hoe het de kijkers verging, maar wij voelden ons vreemd (en vertrouwd) te moede. Moeten wij, dachten wij, nu gelo ven dat wij onze eigen oren niet kunnen vertrouwen, nu Nasoetion Nederlands spreekt? Is dit niet zijn zelfbeschikkings recht? Heeft Soekarno hem dat aange praat, of Joop Simons misschien of .pro fessor Duynstee? In elk geval was het wel mooi, dat niet alleen de VARA, maar ook de V.P.R.O. deze uitzending had mogelijk gemaakt. Hoe men dat „mooi" wil uitleg gen is natuurlijk een kwestie van apprecia tie. Eigenlijk ook een krijtkring.. Heden, zaterdag 1 juli, geeft de N.T.S. een reportage van het concours hippique in Aken van 18.00 tot 18.30. Morgen is er een uitgebreide sportuitzending, die om 14.20 uur begint met een reportage van de autoraces in Reims, om 15 uur gevolgd door atletiekwedstrijden in Eindhoven die om 16.30 weer worden afgewisseld met de autoraces. Om 17 uur komt het concours hippique te Aken weer op het scherm. De commentatoren zijn Louis van Noordwijk, Frits de Ruyter en Aad van Leeuwen. Advertentie Secretaires, chiffonières, stoelen, ronde tafels ook uitschuifbaar, alles van mahoniehout, ook kleinmeubelen, canapé's. Voor restaureren en inkoop antieke meubelen. Telefoon 12223. Groot Heiligland 64, A. MUDDE, Gasthuis- vest 45. HILVERSUM I. 402 M. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO 17.00 Convent van kerken. 18.30 NC RV. 19.45-24.00 KRO. NCRV8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. IKOR: 8.30 Goede morgen. 9.00 Vroegdienst. KRO: 9.30 Nws. 9.45 Gram. 9.55 Inl. Hoogmis. 10.00 Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram. 11.45 Piano recital. 12.15 Buitenl. comm. 12.25 Gram. 12.35 Lichte muz. 12.55 De Kerk zijt gij, lezing. 13.00 Nws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 Gram. 13.30 Strijkork. 13.50 Boekbespr. 14.00 Holland Festival 1961: Concertgeb.ork., Mannen koor en sol. 15.00 Wat ons bezig houdt, lezing. 15.10 Gram. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. Convent van Kerken: 17.00 Gereformeerde Kerkdienst. NCRV: 18.30 Gram. 19.00 Nws. uit de Kerken. 19.05 Gewijde muz. 19.30 Gemeenschap der Hei ligen, lezing. KRO: 19.45 Nws. 20.00 Gram. 20.30 Act. of gram. 20.35 Promenade-ork. en sol. 21.30 Triptiek voor moord, hoorsp. 22.15 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nws. 22.40 Avondgebed. 22 55 Limburgs Symf.ork. en sol. 23.40 Gram. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 M. 8.00 VARA. 10 00 VP RO. 10.30 IKOR 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nws. en postduivenber. 8.18 Gevar progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr VPRO: 10 00 V. d. jeugd. IKOR: 10.30 Ned. Herv. kerkd. 11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Ber. uit de kerken. AVRO: 12.00 Theaterork en solist. 12.30 Meded. en evt. postduivenber. 12.32 Orgelspel 13.00 Nws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13 17 Meded. of gram. 13.20 Progr. v. d. strijdkrach ten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Koorzang. 14.45 Film praatje. 15.00 Kamerork. en soliste. 15.40 Gram. 15.55 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17 00 Nieuwe wegen. 17.15 Van Vlaamse bodem, lezing. VARA: 17.30 V. d. jeugd. 17.50 Nws., sportuitslagen en sportjourn. 18.30 Gram 19 30 Cabaretprogr. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Lichte gram. 20.45 Zin en onzin in goede manieren, le zing (11). 21.00 Gram. 21.30 Lichte muz. 22 00 Gram. 22.30 Nws. en meded. 22.40 Act. 22.55 Zang en piano. 23.10 Tour de France. 23.20 Dansmuz. 23.55-24.00 Nws BRUSSEL 324 M. 12.00 Nws. 12.02 Gevar. muz. 12.15 Amus.muz 12.30 Weerber 12.35 Amus.muz. (verv.) 13 00 Nws. en weerber 13.15 V. d. sold, 14.00 Opera en belcantoconc. 15.30 Sportprogr. 17.00 Sport en nws. 17.10 Gram. 18.00 Vioolrecital. 18.30 Godsd.uitz. 19.00 Nws. en weerber. 19.30 Gevar.muz. 20.00 Gevar.muz. 22 00 Nws. 22.15 Het Vlaams nationaal zangfeest. 23,00 Nws. 23.05 Ge var.muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM I. 402 M. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.30 Gewijde muz. 8.00 Nws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram 9.00 V d zieken. 9.35 Waterst. 9.40 V. d. vrouw. 10.10 Gram 10.20 Theologische etherleergang. 11.01 Zangreci tal. 11.35 Voordr. 11.55 Amus.muz. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded 12.33 Gram. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nws 13 15 Promenade-ork. en solist. 14.00 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Man en paard, wedstr. 15.55 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Pianorecital 17.00 V. d. kleuters. 17 15 V. d. jeugd. 17.30 Gram! 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.De ontwik keling van het onderwijs in Nieuw-Guinea, door ds. Is. Kijne. 18.00 Orgelrecital. 18.30 Koor, sol. en instrum. ens. 19.00 Nws. en weerber 19 10 Jiddisje volksliederen. 19.30 Radiokrant. 1950 Gram. 20.00 Fiat Voluntas, hoorsp. 21.10 Holland Festival: Haarlemse orgelmaand 1961. 22.00 Par- lem.comm. 22.15 Gram. 22.30 Nws. en S O S -ber 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr. 23 05 Lichte muz. 23.40 Esperanto 50 jaar in dienst van het Evangelie, lezing. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 M. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym 7.20 Gram. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw 9 10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Voordr. 11.20 Omr.ork. en so liste. 12.00 Zang en piano. 12.20 V. h. platteland. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber 13.30 Lichte muz. 14.00 Gram. 16.00 Metropole ork. 16.30 Lichte muz. 17.00 Tiroolse muz. 17.30 Gram. 18.00 Nws. 18.15 Pol.lezing. 18.25 Pooise 0?uz. 18.50 Int. tenniskamp. Wimbledon 19 00 Holland Festival 1961: Concertgebouwkwintet 19.35 Tour de France. 19.45 V. d. jeugd 20 00 Nws. 20.05 Voordr. en lichte muz 20.45 Tour de France 20.55 Amus.muz. 21.20 Gram. 21.30 Jazz- muz. 22.00 Holland Festival 1961: Concertgebouw kwintet (verv.) 22.30 Nws. en beursber v New York. 22.45 Act. 23 00 Gram. 23.15 Gram. 23 55- 24.00 Nws. BRUSSEL 324 M. 12.00 Nws. 12.02 Gevar muz 12.30 Weerber. 12.35 V. d. landb. 12.42 Filmmuz! 12.50 Koersen. 13.00 Nws. en weerber 13.15 Gram 14 00 Lichte muz. 15.00 Operafragm. 16.00 Koer sen. (Tussen 16 00 en 17.00 Tour de France) 17 00 Nws. en weerber. 17.15 Gram. 17.35 Boekbespr. 17.45 Franse les. 18.00 Russische muz. 18 20 V. d. sold. 18.45 Comm. Tour de France. 19.00 Nws en weerber. 19.30 Gram. 20 00 Kamermuz. 21 00 Kunstkaleidoskoop. 21 15 Liederen. 21 30 Amus muz 22 00 Nws 22 15 Gram. 22.55 Nws. 23 00 V. d. zeelieden. GISBERT SCHNEIDER, geboren 1934 in Wattenscheid; studeerde onder leiding van prof. Siegfried Reda orgel en compositie. In 1952 behaalde hij het B-diploma en in 1955 het A-diploma voor organist aan de Christuskerk te Velbert. In 1958 legde hij beslag op de 2e prijs in de internationale orgel wedstrijd te Praag. JO VAN EETVELDER studeerde aan het Kon. Muziekconservatorium te Gent en behaalde daar de volgende diploma's: 2e prijs Notenleer en Orgel 1955; le prijs notenleer 1956; le prijs orgel met onderscheiding en de rege ringsprijs „Doutrelon du Try" even eens voor orgel; le prijs geschreven harmonie 1957; praktische harmonie 1958; le prijs Muziekgeschiedenis met de tesis „De melodische- en vormge lijkheid van de Gregoriaanse Hymne en het oude Nederlandse lied" 1959; le prijs Contrapunt en le prijs Fuga, als ook het Hoger Diploma voor Orgel met grote onderscheiding 1960. Hij geeft jaarlijks in de St. Baafs Kathe draal te Gent een reeks orgelconcerten en ook nog recitals in andere plaatsen. BERNARD BARTELINK, geboren 1929, ontving zijn muzikale opleiding aan het Nederlands Instituut voor Katho lieke Kerkmuziek te Utrecht en ver volgens aan het Amsterdams Conser vatorium, waar hij in 1954 de Prix d' excellence voor orgel behaalde (leraren: Albert de Klerk en Dr. An thon van der Horst). Hij stelde zich vervolgens nog onder leiding van Léon Orthel voor compositie en van Cor Kee voor improvisatie. Hij gaf reeds concerten in binnen- en buitenland, ook voor verschillende radiozen ders. Op het orgel van de Oude Kerk te Amsterdam gaf hij de eerste integrale uitvoering van Bach's Wohl- temperirtes Klavier. JAROSLAV VODRAZKA, geboren in 1930, is organist aan de Karls-Univer- siteif te Praag; ontving zijn muzikale opleiding aan het conservatorium al daar van 1946-1951 en vervolgde zijn studie aan de „Hochschule für Musik" bij prof. Jiri Reinberger. Hij volgde bij prof. Kampelsheimer een speciale cur sus voor improvisatie en behaalde in 1957 in München een 3e prijs in een improvisatiewedstrijd en in 1958 een 2e prijs in een wedstrijd te Praag.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 9