GROOT EN GROOTS TONEEL Beethoven's Missa Solemnis „West Side Story", Romeo en Julia als New Yorkse „Twens" sta er op dat er Hero op staat Céline overleden mh1J tïïïTïïTn iËm fïïTl ffS I\HVV Toch provinciale bijdrage voor Troelstra-stand beeld in Leeuwarden „Zilveren beer" voor Nederlandse films Öllllll 6 WOENSDAG 5 JULI 1/961 7 P. Zwaanswijk Musical vooral schepping van choreograaf Rohbins De radio geeft donderdag Televisieprogramma §s Grieken spelen Electra HET WAS WAARLIJK GROOT en groots toneel, dat het toneelgezelschap van de Griekse havenstad Piraeus, het Piraikon Theatron, gisteravond in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag met de opvoering van Sophocles' „Elec tra" te zien heeft gegeven. Groot en groots en dus in overeenstemming met het karakter en de stijl van de oud-Griekse tragedie waarvan „Electra" een der heerlijkste voorbeelden is., Spel, regie, toneelschikking en kostumering, alles in deze voorstelling getuigde van diep begrip voor de geest van Sophocles niet alleen, maar voor net weaen van de antieke tragedie in het algemeen, voor die mengeling van tijdloze menselijke gevoelens en bovenmenselijke normen die er samen het karakter van «een universele religiositeit aan geven. i i üoi HET GRIEKSE GEZELSCHAP, dat in het kader van het Hailland Festival een zestal voorstellingen van deze „Electra" geeft, staat onder leiding van Dimitrios Rondiris, die in 1936 toen hij directeur van het Griekse Na tionale Theater was in Athene de ver nieuwing van het klassieke toneel in luidde, eveneens met een vertoning van „Electra". Die ver toning was revolu tionair door de wijze waarop Rondiris toen brak met de •conventionele behande ling (beter gezegd): mishandeling) van de rol van het koor in de antieke tragedie en waarop hij dtat koor dramatisch en plastisch zijn rechtmatige functie in de tragedie teruggcóf. Die opvoering van 25 jaar geleden wordt nog altijd beschouwd als een mijlpaal in de geschiedenis van het Griekse toneel, een historische ge beurtenis bovendien omdat Rondiris bij die gelegenheid de tragedie terugbracht naar haar oorspronkelijke plaats van vertoning: het klassieke openluchtheater, in dit ge val het Odean van Herodus Atticus aan de voet van de Atheense Acropolis. Op de mogelijkheden die het openluchttheater biedt, op de ruime ronding van de speel ruimte vooral, zijn de enscèneringen van Rondiris sedertdien altijd gericht geweest. HOE VEELVULDIG en indrukwekkend die mogelijkheden zijn, heb ik enkele weken geleden mogen ervaren bij het zien van een voorstelling in het antieke thea ter van Epidauros, een voorstelling gege ven door het voormalige gezelschap van Rondiris dat aan diens opvattingen in grote mate trouw is gebleven. Ook de gisteravond vertoonde „Electra"-enscène- ring is klaarblijkelijk op die grote ronde ruimte afgestemd en daarom kwam zij op het toneel van de Koninklijke Schouw burg niet geheel tot haar recht; ze was geperst in het keurslijf van een toneelbouw die in wezen voor de Griekse tragedie nu eenmaal volslagen on geschikt is. Maar dat is dan ook het enige wat men op de vertoning van gisteravond kan hebben aan te merken; en dit dient men dan nog te aanvaarden als „force majeure". EEN VOORSTELLING in het nieuw- Grieks (want alle antieke tragedies wor- den ook in Griekenland in moderne verta ling gespeeld omdat niemand behalve de classici er het oud-Grieks verstaat) zal wel door bijzonder weinig Nederlanders woordelijk kunnen worden gevolgd; maar dat gemis was gisteravond tot een mini mum gereduceerd door de fenomenale ver tolkingen van de leden van het Piraikon Theatron, die hun rollen zo intens en zo aangrijpend tot leven brachten dat de toe schouwer, ook zonder de woorden te ver staan, de gebeurtenissen en de gemoeds bewegingen kon volgen. En hoe aangrijpend zijn vooral die gemoedsbewegingen! De rol van Electra is een aaneenschakeling van de heftigste gevoelens: van de diep ste smart, via beangstigende wraaklust, EEN DER MERKWAARDIGSTE voor beelden van Beethoven's onafhankelijk heidszin is zijn Missa Solemnis, een werk, waarin Beethoven, los van de eisen der kerkelijke liturgie, een eigen weg ging. Herhaaldelijk klinkt er uit deze mis een zeer subjectieve bewogenheid, een ontroe ring, die niet alleen de muziek doortrilt. maar waarvan ook toevoegingen aan de oorspronkelijke tekst getuigen. Beethoven heeft de misteksten daardoor van het ker kelijke nivea-u naar een menselijk subjec tivisme overgebracht. En daardoor is de Missa Solemnis zo kwetsbaar geworden voor individuele „op vattingen". DE TALRIJKE toehoorders, die tegen woordig waren bi.i het concert, dat het Radio Filharmonisch Orkest dinsdagavond in samenwerking met het Groot Omroep koor in het Concertgebouw in Amsterdam onder leiding van de dirigent Eugen Jochum heeft gegeven, hebben dit ook nu weer kunnen ervaren. Eugen Jochum gaf met deze uitvoering een eigen visie op deze concert-mis en zijn interpretatie maakte de mis verder los van elke litur gische associatie en dit ging gepaard met een opvallende veruiterlijking van het werk door het inschakelen van een abso luut dynamisch principe. EUGEN JOCHEM liet niet meer de rela tieve sterkteschakenngen gelden, maar hij zocht juist in de hevigheid der volstrekte contrasten aan Beethoven's muziek een expressieve werking te verlenen. Deze toespitsing van volumecontrasten schoot zijn doel voorbii. De beoogde uitdrukkings kracht maakte piaats voor een uiterlijk imponeren, waarvan de oppervlakkigheid nog geaccentueerd werd door een haast martiale, op het metrum gerichte directie. Van de vier solisten pasten de alt Nan Merriman, de tenor Alexander Young en de bas Heinz Rehfuss zich met hevig be wogen dramatische zang bij de vertolkings- trant van de dirigent aan. De sopraan Erna Spocrenberg behield haar zelfstandig heid als kunstenares met stijlbegrip. HET RADIO Filharmonisch Orkest speelde onder Jochums leiding overwegend hard en grof met uitzondering voor het Kyrie, waarvoor de orkestklank vaak ver rassend mooi was en uitdrukking had. tot de hoogste vreugde. En door het gran dioze spel van Aspasia Papathanassiou ontging het publiek geen enkel detail van die gevoelsuitingen; bij een zo hartstoch telijk doorleefde, met zoveel intensiteit uit gebeelde rol heeft men genoeg aan de klank van de woorden om hun betekenis te door gronden. De kleine, frêle figuur van deze actrice (die verleden jaar bij het toneelfestival in Parijs tot „beste actrice van het seizoen" werd uitgeroepen) groeide op sommige momenten tot een ontzagwekkende engel der wrake, om even later weer in te krim pen tot een armzalig en nietig hoopje mens. Alleen al om deze creatie moet men, voor zo ver het nog mogelijk is, de voorstellingen van het Piraikon Theatron gaan zien. TROUWENS, ook de andere rollen wor den zonder uitzondering voortreffelijk ge speeld: magistraal was de Clytemnestra van Th. Kalliga, uitermate gevoelig en ont roerend de Chrysothemis (het programma onthulde niet of die rol door N. Debonera of door A. Kariofylli werd gespeeld), sterk maar beheerst de Orestes van D. Veakis, Het Piraikon Theatron met „Electra". Van rechts naar links A. Papathanas siou als Electra, G. Vafias als de gou verneur en D. Veakis als Orestes. voortdurend boeiend de Gouverneur (eigen lijk Opvoeder) van G. Vafias, en zeer pak kend, ondanks de beperktheid van de rol, de Aegisthos van A Xenakis. Over de functie die het koor in de enscèneringen van Rondiris vervult zou een afzonderlijke beschouwing te schrijven zijn; hier moet ik volstaan met te zeggen dat die func tie een uiterst indrukwekkende is waar bij het koor, soms sprekend, soms zin gend, soms ritmisch bewegend en dat alles even volmaakt gedisciplineerd! deel neemt aan de handeling, niet in de zelfde zin als de dramatis personae maar als indirect-betrokkenen, als „mede-leven- den". OP ZEER GERAFFINEERDE wijze con trasteert Rondiris de declamatorische stijl van het koor met de levendige, bewogen spreekwijze van de solo-spelers, waardoor het drama met des te grotere felheid tot de toeschouwer komt. Want de hoofdperso nen krijgen juist geen ogenblik gelegen heid tot declameren; de vertoning heeft een vaart en een verve waarbij van „ver zen zeggen" (zoals we dat in Nederland kenpen) geen sprake is. Deze hele „Elec tra", die zonder pauze wordt gespeeld, duurt dan ook slechts anderhalf uur. Zó moeten de tragedies ook in de oudheid toen het publiek in Griekenland er drie of vier per dag te zien kreeg zijn vertoond. De Nederlandse toneelwereld kan het Piraikon Theatron dankbaar zijn voor deze aanschouwelijke les in het vertonen van antieke tragedies, want vooral voor onze regisseurs moet die les een openba ring betekenen. Maar ook het publiek heeft alle reden tot dankbaarheid, omdat de or ganisators van het Holland Festival dit bewonderenswaardige gezelschap naar ons land hebben laten komen. Simon Koster - Advertentie NA JARENLANG in New York, Londen en Parijs stampvolle zalen te hebben ge trokken, heeft Amsterdam thans de Amerikaanse musical „West Side Story" binnen zijn muren. De eerste van een reeks voorstellingen die loopt tot 19 juli had dinsdag avond plaats in Theater Carré. De opvoering is in handen van een reizend gezelschap dat al sinds negentien maanden de New Yorkse produktie van deze musical naar verscheidene landen „exporteert". Men ziet dus de oorspronkelijke choreografie van Jerome Robbins, in decors die vermoedelijk voor die van Broadway ternauwernood onderdoen. Het geheel is een uiterst vitaal divertissement dat niet in alle opzichten geslaagd is maar waarmee men zich een avond voortreffelijk kan amuseren. *ki(S Vandaag doperwtj'es op het menu» mevrouw? Dan natuurlijk van Hero. Hero biedt u de garantie van topkwali teit op tafel. Er is ruime keuze, want Hero sorteert doperwtjes naar grootte. Naast extra fijn ook zeer fijn, middel fijn, fijn, etc. Vraag nü eens Hero doperwtjes extrt fijn of zeer fijn. Een traktatie voor uw gezin! DE ONGELIJKHEID van kwaliteit is eigenlijk al met het genre (of moet men zeggen: de kunstvorm) van de musical gegeven. Er blijft altijd iets aan hangen van te klein voor tafellaken maar te groot voor servet. In feite dus teveel verweven met psychologische en sociale achter gronden om „alleen-maar" gezellige, sprankelende show te zijn, en anderzijds toch weer met een accent op het fantasie volle kijkspel dat de ogen van een serieu zere muze wel even doet knipperen. Nu dient gezegd dat juist dit laatste element, uitgekristalliseerd in ballet en lichamelij ke expressie tot het welslagen van West Side Story in hoge mate bijdraagt. Het zijn namelijk de gedanste, en tevens ge zongen, groepstaferelen die de handeling kleur en betekenis geven en die de voor stelling uittillen boven een anecdotische variatie op het Romeo en Julia-thema. De dans heeft hier een functie die vergelijk baar is met de poëzie in het toneelstuk: ze verleent weidse vlucht aan het gebeu ren, de grenzen van de reuzenkijkkast die het theaterpodium is worden doorbroken, en de actie verdicht zich in autonome beel den. Robbins, die niet alleen de choreo grafie ontwierp maar ook de regie voerde (het basisontwerp voor de tekst stamt trouwens ook van hem) heeft de dans aan gegrepen om een „stretto" te ontwikke len, een stroomversnelling van zulke uit eenlopende motieven als de sfeer van de New-Yorkse achterbuurt, de agressie van twee vijandige „gangs" (jeugdbendes) en de opbloeiende liefde-desondanks van To ny en Maria. HET MOOISTE en meest epaterende voorbeeld van zijn werkwijze is wellicht het vijfde tafreel waarin de twee groepen elkaar ontmoeten op een bal in een buurt- zaaltje. Het plezier in de veerkracht van het eigen lichaam en dat van de partner, het syncopisch uitbreken uit de routine van een gezapige wereld, en daardoorheen de aarzeling, de op een erecode berusten de haat jegens „de andere partij", totdat een tussendoek als een enorme stenen muur de dansparen aan het oog onttrekt en men vertederd de eerste toenadering aanschouwt tussen de blonde beatnik en het ateliermeisje uit Puerto Rico zo'n scène is gezet en gedanst met een over rompelende vaart die schuim klopt uit de wat trage en niet altijd interessante to neelhandeling. Robins heeft zelf de buurten waar de jeugdbenden huizen en waar zij hun speels-gevaarlijke operaties uitvoeren be zocht en zijn choreografie berust dan ook op een gestyleerde maar toch spontaan- werkende compositie van de gebaren en conventies der Amerikaanse boze jonge mannen. Twee andere opvallende scènes: de vechtpartij tussen de door blinde haat gedreven groepen, waarna Tony alleen achterblijft met de lijken van de aanvoer ders; en de humoristische uitbeelding van het vagevuur van de jeugdmisdadiger, die achtereenvolgens moet verschijnen voor de politie, de rechter, de psychiater en de sociale werkster. IN AL DEZE GEDANSTE en gezongen scènes is het aandeel van de muziek van groot belang. Het zijn trouwens de liedjes die door middel van de grammofoonplaat de reputatie van West Side Story al sinds enkele jaren gevestigd hebben. De meest bekende zijn inderdaad de meest geslaag de: „Somethin's coming", „Maria" en Een tafereel uit „West Side Story" met in het midden Don Grilley als Tonny en Jan Canada als Maria. (Van onze correspondent) Gistermorgen om negen uur is door een klein groepje vrienden in Meudon, onder de rook van Parijs, waar hij de laatste ja ren zijn teruggetrokken leven leidde, de Franse schrijver Louis Ferdinand Céline ten grave gedragen. Zjjn dood was op zjjn eigen nadrukkelijke verzoek, door zijn we duwe, die de laatste jaren de kost voor het echtpaar met danslessen verdiende, sedert zaterdagmorgen voor de buitenwereld streng geheim gehouden. Met Céline, die eigenlijk Henri Louis Des touches heette, onder welke naam hij zijn artsenpraktijk, in het bijzonder voor clo chards, bedelaars en andere out-casts, uit oefende, is, zo niet Frankrijks grootste schrijver dan toch zeker wel origineelste en machtigste taalkunstenaar van deze tijd heengegaan. Een schrijver, die met zijn „Voyage au Bout de la Nuit" (een reis naar het einde van de nacht) in 1932 zijn explosieve entree maakte in de Franse lit teratuur, waarvan hij een nieuwe episode inluidde. Céline, die met zijn anarchistisch tempe rament' 'nööit alk officiéél vóortrékkéf 'df leider van een school of een groep heeft kunnen poseren, oefende niettemin binnen en buiten de grenzen van zijn vaderland een invloed uit, waaraan zefs een Jean- Paul Sartre die hij zelf overigens haatte en een Henry Miller zich niet konden onttrekken. Céline is niet ten onrechte zelfs wel met Rabelais vergeleken en wel in die zin, dat ook hij de gewone spreektaal van het volk, en bij voorkeur van de onderwereld, het bargoens in zijn romans, die bijna altijd van autobiografische inspiratie waren, ge bruikte. Hij deed dat met een directheid en een vulkanische kracht, waardoor Zola en de andere naturalisten als studeerkamer letterkundigen naast hem verbleekten. In zijn „Voyage au Bout de la Nuit" ko men beschrijvingen van New York en van Amerikaanse out-casts voor, die in hun overrompelende evocatievermogen nooit werden overtroffen. Een out-cast kon trou- „Tonight". De componist Leonard Bern stein heeft zich vaardig bediend van cool jazz en Zuid-Amerikaanse ritmen, zijn in strumentatie is gepeperd en op-de-man-af. In zuiver lyrische momenten vervalt hij licht tot sentimentaliteit (Tsjaikofsky steekt zelfs zijn hoofd om de deur!) In de regie zijn deze gedeeltes soms van een wat bloedeloos idealisme vervuld. Opmer kelijk is dat de hoofdrolspelers, vooral Don Grilley in de rol van Tony, over de stemkwaliteiten beschikken om hun songs ook melodisch expressief te maken. Bern stein's muziek zakt echter hier en daar, met name in de tekstbegeleidende ge deeltes, tot een onpersoonlijke stemming makerij af. Indien deze voorstelling aanleiding gaf tot opmerkingen op een terrein dat niet het mijne is, kan men daarin al een weer spiegeling zien van de indrukken die ze achterlaat: West Side Story is vooral een door de dans gedramatiseerd verhaal, waarbij de muziek weliswaar een stimu lerende rol vervult; maar het is toch in de eerste plaats een verhaal dat opvalt door de moderne wijze waarop in ballettaal het oude probleem van collectieve haat en in dividuele liefde nieuw geïnterpreteerd wordt. Sas Bunae wens ook Céline zelf wel worden genoemd; een out-cast of een auteur-maudit. En men mag zeggen, dat hij die reputatie van im- moralist beslist niet had gestolen Nadat Céline vanwege zijn genoemde debuut zich met één slag als een geniaal vernieuwer van de Franse roman had doen erkennen, wekte hij, enkele jaren later, de afschuw van alle normaal geconstitueerde Fransen op met zijn weerzinwekkend pamflet tegen de Joden, „Bagatelles pour un Massacre'/ Céline verhief de haat, kan men zeggen, nu tot een litterair genre en nooit is er zo veel vuil gespoten met zoveel meester' schap over de taal. Objectiviteitshalve moet echter toch worden opgemerkt, dat Céline, zonder een sourdine op zijn anti-semitische extravaganties te plaatsen, tijdens de be zetting in engere zin toch nooit met de Duitsers heeft gecollaboreerd. Daar maak te zijn radicale asociale mentaliteit hem trouwens ook nauwelijks bruikbaar voor. Enkele dagen voor de laatste Duitsers uit Frankrijk werden verdreven, besloot Céline niettemin de mannen van het Vichy-bewind op hun vlucht naar Sigma ringen in Duitsland te volgens. Tijdens dat verblijf, dat hij in zijn voorlaatste boek „D'un Chateau l'Autre" (van het ene kasteel naar het andere) met cynische gal gehumor beschreven heeft, moet hij de functie van lijfarts van het verstoten staatshoofd, de hoogbejaarde maarschalk Pétain, hebben uitgeoefend. Hij werd in die tijd door een zuiveringsgerecht in Frankrijk bij verstek tot enkele jaren ge vangenisstraf veroordeeld. Jaren, die hij i~"i A A NKOMD/G/NGEH sn BESCHOUWINGEN HILVERSUM I. 402 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.0 KRO. 14.00-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nws 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.50 V. d. huisvr. 9.35 Waterst 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. KRO: 11.00 V. d. zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok Noodklok. 12,04 Amus.muz. 12.25 V. d. boeren. 12.35 Land- en tuinb. meded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonne wijzer. 13.20 Lichte muz. 13.40 Gram. NCRV: 14.00 Blaasork. 14.30 Gram. 15.25 Gram. 15.35 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.20 Oude ge wijde muz. 16.50 Gram. 17.00 V. d. jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Metropole-ork. 18.15 Gram. 18.30 Vocaal-ens. 18.50 Lid worden van de Nederl. Chr. Studenten-Vereniging, lezing. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Lichte muz. 19.30 Radiokrant. 19.50 Polit.lezing 20.00 Man en Paard, quiz. 21.20 Gram. 21.30 Lichte muz. 22.00 Holland Festival: Orgelmaand Haarlem 1961. 22.30 Nws. en S.O.S.-ber. 22.40 Avondoverden king. 22.55 Boekbespr. 23.00 Gram. 23.30 Rep. Zomerconferentie C.H.U. 23.40 Gram. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VP RO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10 De groenteman 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Sopr. en piano. 11.35 Gram. 12.00 Lichte muz 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Uit het bedrijfsleven, lezing. 12.43 Hammondorgelspel. 13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz 14.00 Pianorecital. 14.40 V. d. vrouw. 15.00 Jeugdkoor (plm. 16.30 Tour de Fran ce). 15.30 Orgelspel 16.00 Lichte muz. 16.30 Gram. 17.00 V. d. jeugd 17.30 V. d. jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Lichte muz. 18.30 Tour de France. 18.40 Amateursprogr. 19.00 Int. tenniskamp. Wimble don. 19.10 Lichte muz. 19.40 Tour de France. 19.50 Gram. 20 00 Nws. 20.05 Holland Festival 1961: Residentie-ork. en sol. I. d. pauze: Klankb. over Felix Timmermans. 22.15 Amus.muz. 22 30 Nws. en beursber. v. New York. 22.45 Act 23.00 Lichte muz. 23.20 Promenade-ork. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 12.50 Koersen. 13.00 Nws. en weer ber. 13.15 Gram. 14.00 Balletmuz. 16.00 Koersen. (Tussen 16.00 en 17.00 Tour de France). 17.00 Nws. en weerber. 17.10 Lichte muz. 18.00 Gram. 18.10 Boekbespr. 18.20 V. d. sold. 18.45 Comm. Tour de France. 19.00 Nws. en weerber. 19.40 Gram. 20.00 Holland Festival: Kamerkoor en sol. 21.30 Gram. 21 45 Liederen, 22.00 Nws. 22.15 Jazz- muz. 22.55-23.00 Nws. WOENSDAG 5 JULI 1961 WOENSDAG. VARA: 17.00 V. d. kind. NTS 17.30-17.40 Int. jeugdjourn 20 00 Journ en weer- overz. NCRV: 20.20 Franse liedjes. 20 40 Docu mentair progr. 21.10 Lichte muz 21 35 Attentie. 22.10 Dagsluiting. NTS: 22 30-22 40 Filmverslag Tour de France. DONDERDAG 6 JULI 1961. DONDERDAG. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Interview met dr. W. Drees. 21.00 De Waternimf, TV-spel. NTS: 22.30-22.50 Tour de France. echter in meer of minder vrijwillige bal lingschap in Denemarken doorbracht, om daarna als vrij man weer in zijn vaderland terug te keren. Zijn laatste levensjaren sleet hij, als ge zegd, in de grauwe Parijse banlieue, waar hij 67 jaren geleden, als zoon van een spoorwegarbeider en een verstelnaaister, ook werd geboren. Van zijn anti-semiti- me zal de reputatie van Céline vermoe delijk ook na zijn dood nog lange tijd de weerslag blijven ondervinden. Zijn litterai re betekenis kon al sinds lang niet meer ter discussie worden gesteld; hoezeermen het ook betreuren moet, dat dit genie voor een groot deel door demonische driften werd gevoed. Van zijn werken noemen wij nog „l'Egli- se," „Mort a Credit," „Mea Culpa," „l'Ecole des Cadavres," „les beaux Draps," „Guignol's Band' en „Normandië'. In het programma „Thuis bij dat donderdagavond door de Vara-tele- visie zal worden uitgezonden, is Lau rens ten Cate te gast bij dr. W. "rees, die vandaag in Den Haag zijn verjaardag viert. Met 25 tegen 23 stemmen hebben de Provinciale Staten van Friesland in hun vergadering van gisteren het voorstel van Gedeputeerde Staten, geen subsidie voor het te Leeuwarden te stichten Troelstra- standbeeid te verlenen, verworpen. Met dezelfde stemmenverhouding is daarna een door drie leden van de P.v.d.A.-fractie in gediend voorstel om een subsidie van 10.000,- aan het Troelstra-comité te ge ven, aangenomen. Deze besluiten konden worden genomen doordat twee van de negen leden tellende C.H.U.-fractie, de uit drie leden bestaan de K.V.P.-fractie en het enige C.P.N.-Sta- tenlid de P.v.d.A. steunden. Tot het laat ste ogenblik was er onzekerheid omdat ge durende het debat van drie uren de heer Zandstra (C.P.N.) zich stil hield en zijn stem de doorslag zou moeten geven. Het zijn vooral Troelstra's revolutionai re woorden, in 1918 te Rotterdam gespro ken, geweest, die een groot deel van de Friese staten hebben gebracht tot een af wijzende houding tegenover de gevraag de subsidie. Met name voor de A.R. en het grootste deel van de C.H.-fractie was dit verleden, dat volgens de woordvoerders van deze fracties door velen in Friesland onmogelijk vergeten kan worden, het gro te bezwaar. De jury van het Berlijnse filmfestival heeft de hoofdprijs, de „gouden beer", toe gekend aan de Italiaanse inzending „De nacht" (La notte) van Michelangelo Anto- nioni. „Makkers staakt uw wild geraas" van Fons Rademakers kreeg met de Ko reaanse inzending „Mabu" (De koetsier) een „zilveren beer". Vijf korte films, w.o. „De lage landen" van George Sluizer, kregen eveneens een „zilveren beer". De prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol ging naar Anna Karina voor haar spel in „Une femme est une femme" van de Franse regisseur Jean-Luc Godard. Deze film werd een speciale prijs en een zilveren beer toegekend. De Engelse ac teur Peter Finch is voor zijn rol in „No love for Johnny" met de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol onderscheiden. De prijs voor de beste regie ging naar de Zwitser Bernhard Wicki, de maker van de officiële Westduitse inzending „Das Wunder des Malachias". „Makkers staakt uw wild geraas" en „Mabu" ontvingen een speciale onder scheiding omdat, zoals in het rapport van de jury wordt gezegd „de produktie van speelfilms in deze landen nog van recente datum is, maar reeds films worden ver vaardigd die een aanmoediging verdie nen". De internationale vereniging van film journalisten heeft haar prijs dit jaar toe gekend aan Antonioni voor zijn gehele oeuvre. In het jury-rapport wordt „De nacht" genoemd het werk van een erken de meester. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 7