CLAUDIO MONTEVERDI Eskimo-grafiek in Canada m 1 DE STAMVADER VAN HET MODERNE MUZIEKTHEATER Theorieën over en therapieën van het alcoholisme NIEUWE BOEKEN in zakformaat JJ flauweM„ „n«almede traanlampfe,ÏX«SS£ a in mvsica üsnsMJXt r-s snssssut-De we' PAGINA DRIt- ZATERDAG 8 JULI 1961 Herleefde belangstelling voor een der grootsten Sas Bunge Mc Mm*#**** filed ■I EEN KWART EEUW GELEDEN was Monteverdi niets dan een naam, begrensd door twee jaartallen (1567 en 1643) een naam die gekend moest worden door muziekstudenten; op het examen diende men te weten dat hij de eerste was die de pogingen het Griekse treurspel als „dramma per musica" te doen herleven, met een aantal meesterwerken bekroonde, en dat hij evenzeer uitblonk in het meerstemmig herders- en liefdes lied, het madrigaal, als in de traditionele a-capella-stijl voor de kerk, zoals die door Palestrina en Gabrieli was bezegeld. Dat was het dan, met wat titels van werken en bijzonderheden over de oudste vormen van recitatief en aria. Hoe komt het dat zijn genie opeens uit een musicologisch schemerduister naar voren treedt en door zijn nalatenschap opnieuw tot ons gaat spreken? Hij werd geboren in het Noorditalische Cremona, de stad van Stradivarius, de grote Antonio zag er het levenslicht in het jaar na Monteverdi's dood en werkte er in de ateliers van Nicola Amati, zoon van Girolamo, zoon van Andrea, een stamboom vol violen die uit de hemel gevallen waren. De vader van de jonge Claudio, Bartolomeo Monteverdi, was arts; een bijzonder aan trekkelijke beschikking van het lot, indien men bedenkt dat Pythagoras, beschermheilige van alle musici, de enige filosoof die op de conservatoria onderwezen zou moeten worden, zich evenzeer bezighield met de harmonie van ziel en lichaam als met de juiste plaatsing van de intervallen op het eensnarig instrumentje, het monochord (zie afbeelding). Claudio toonde vroegtijdige begaafdheid, hetgeen vrijwel een verplichting is voor een toekomstig genie. Hij ging in de leer bij Marc Antonio Ingegneri, koorleider van de kathedraal van Cremona. Volgens het gebruik van die dagen omvatte het onderricht meer dan één instrument: Monteverdi leerde zowel orgel als viool spelen, kreeg zangles (de „grote" muziek werd toen in de eerste plaats voor en vanuit de zangstem geschreven) en bekwaamde zich in de ars contrapuctica, de kunst om zelfstandige stemmen volgens bepaalde regels welluidend te combineren. Tien jaar later schreef hij in de opdracht van zijn derde boek madrigalen aan Hertog Vincent I van Mantua, telg uit het beroemde geslacht Gonzaga: „Zoals een plant die niet verdord is bloemen draagt en vruchten, zo heeft de serieuze beoefening van mijn violistisch ambacht mij de gelukkige toegang verschaft tot de dienst van Uwe Doorluchtigheid". Deze vorst, tot wiens particuliere kapel Monteverdi dus inmiddels als violist was toegetreden, ver- Hl. J NAM DEEL aan een mislukte kruis tocht tegen de Turken, gaf handen vol geld uit aan kunstvoorwerpen, tapisserieën, schilderijen en edelstenen, en trachtte de uitgeputte schatkist eigenhandig weer aan te vullen door middel van alchemische ex perimenten. Bovendien was hij een vurig melomaan; Mantua was met Venetië, Flo rence en Ferrara in een voortdurende riva liteit gewikkeld om het verkrijgen van de beste zangers en instrumentalisten, en de vorst woonde iedere vrijdag de concerten bij die in de spiegelzaal van zijn paleis gegeven werden. OP 33-JARIGE LEEFTIJD werd Monte verdi gepromoveerd naar de plaats die hem toekwam: die van hofkapelmeester. In deze functie was hij verantwoordelijk voor alles wat er gecomponeerd en uitgevoerd werd bij alle kerkelijke en wereldlijke ge legenheden die met muziek werden opge luisterd. En die waren vele! Op 23 februari 1607 bericht Carlo Maghi vanuit Mantua aan zijn broer Giovanni, hertogelijk gezant te Rome: „Morgen zal Zijne Doorluchtig heid een komedie laten voordragen die zich onderscheidt in deze zin dat de acteurs elkaar in de muziek zullen toespreken". Deze „komedie" de term had toen een meer algemene betekenis dan nu was „Orfeo", opera in vijf bedrijven. Het was Cremona, geboorteplaats van Monteverdi. enigde in zich alle eigenschappen van de condottiere en de maecenas. IN EEN ARTIKEL over de^Euro- pese muziekfestivals („Erbij" van S april j.l.) werd melding gemaakt van de uitvoering van twee opera's van Claudio Monteverdi op het komende festival van Aix-en-Provence. Er valt voor deze componist uit de over gangsperiode van Renaissance naar Berok een toenemende belangstelling waar te nemen. Onlangs is over Mon teverdi een bijzonder lezenswaardige studie verschenen van de hand van Maurice Roche (in de Franse serie „Solfèges" van de Editions du Seuil). Voor nevenstaand artikel werden en kele gegevens ontleend aan dit boekje dat ook door de illustraties een goed beeld geeft van Montevërdi en de tijd waarin hij leefde en werkte Gram mofoonopnamen van Monteverdi's muziek vindt men in de catalogusvan D.G.G.. Archiv-Produktion. Op een ELP 45-t. het Lamento d'Arianna (Elisabeth Höngen, alt), op een LP zingt het vocaal septet Luca Maren- zio 7 madrigalen; ook de volledige Orfeo op 2 platen is bij D.G.G. ver schenen. Door „Amadeo" is de ballet opera „II Ballo delFIrigratevastge legd, waarin o.a. de fraaie instrumen tale dansstukken opvallen. Men kan echter bezwaar hebben tegen de counter-tenor zeer hoge tenorAlfred Delier, die hier nota bene de rol van Venus moet vervullen. Op een Colum- bia-plaat werden enkele madrigalen gezongen door het Nederlands Ka merkoor onder leiding van Felix de Nobel, in een vertolking die zowel uit een oogpunt van vocale beheersing als van stijlbegrip veel voldoening schenkt. ALCOHOLISME door dr. P. H. Esser chologie van de geheelonthouder. Rümke (uitgave Kok, Kampen). onderscheidt namelijk een reeks van onge in een keurig uitgevoerd boek kan men zonde motieven tot geheelonthouding, bij- binnen een bestek van minder dan drie- voorbeeld uit neurotische angsten of stre- honderd bladzijden een vrijwel volledig ven naar macht. Het is vanzelfsprekend overzicht krijgen van allerlei theorieën dat men geheelonthouder kan zijn uit on- over en therapieën van het alcoholisme, persoonlijke, gezonde, bijvoorbeeld sociale Een ieder heeft een idee over het alcoho- motieven. De belangrijke beweging der lisme maar een juiste definitie blijkt zeer Anonieme Alcoholisten krijgt een uitvoeri- moeilijk. Hoe het gebruik van de alcohol ge bespreking. Ontstaan in Amerika is het in de wereld is gekomen verhaalt de schrij- sinds 1948 aangepast aan de Nederlandse ver aan het begin van zijn boek. Er blijkt begrippen en zijn de opvattingen ook hier in den beginne een samenhang tussen het vruchtbaar gebleken. Hierbij streeft een gebruik van alcohol en religieuze symbo- groep van vroegere drinkers naar verbe- lische handelingen te zijn. Langzamerhand, tering van de alcoholicus volgens twaali wordt het gebruik geprofaneerd en meer trappen en tradities, individueel. Reeds hier treft ons een bezwaar dat wij De benadering van de alcoholist door het gehele boek door gevoeld hebben: dat de meeste leken ook de familieleden de stof te chaotisch bij elkaar is gezet; is onjuist: ze versterken over het alge- teveel lopen de litteratuuraantekeningen meen het onlustgevoel van de drinker. In van allerlei aard door elkaar heen. Elk de rest van het boek vinden alle vormen fragment is geschikt als uitgangspunt voor van therapie individueel of groepsgewijs eigen overwegingen en daarom is de be- met of zonder medicamenten een bespre- naming compendium van de schrijver ook king. Een goed, zwaar gedocumenteerd juist, maar de leesbaarheid is bemoeilijkt, boek, dat door deze documentatie het Er zijn in Nederland ongeveer veertigdui- transparante mist, maar men moge be- zend drinkers, dat wil zeggen mensen die denken dat het alcoholisme zelf deze mis- excessief drinken. Een ieder die maar tigheid meebrengt, enigszins oppervlakkig kennismaakt met de moeilijkheden die een drinker voor zich zelf en zijn omgeving oplevert, kan de omvang van het probleem enigszins be vroeden. Speciale aandacht besteedt de schrijver aan de theorieën over het alco holisme van twe° Nederlanders,Querido en Rümke. Querido gaat daarbij uit van de constatering dat er voor de mens een primaire behoefte bestaat om aan de wer- kelijkheid te ontkomen, en dit niet al- Knoop (Prismaboekje) Dtis een boekje leen als deze werkelijkheid ondraaglijk ««J een ruime actieradius. Het is een wordt. Aanvankelijk was dit ontstijgen aan beknopte praktische gezinspedagogie. Het de realiteit gebonden aan de religieuze be- volledig °v®rzl^ aiiPr_ hoefte de individuele persoon op te doeh babytijd tot de adolescentie en gt - gaan in een groter geheel. We kunnen het lei behartigenswaardige dingen. Detoon alcoholisme een ontaarde vorm van deze ls meerya:[gemeen b®scliouwejj„J „OMGANG MET KINDEREN" door M. behoefte noemen. Querido geeft als ad- ver toont zich een voorstander van inscha- leden trof ik voorbeelden aan van een de vote en gematigde expressie, maar nergens vond ik de hartstocht verklankt. Daar het mij bekend is dat de contrasten de gave bezitten ons innerlijk te bewegen, en daar zulks volgens Boëthius het doel der goede muziek is, heb ik mij met al mijn inspan ning er op toegelegd deze uitdrukkings wijze die in de muziek verloren is gegaan, bern vastgelegd. In de wisselwerking tus- weer op te sporen Dit schreef Monte- sen cn zangstemmen bracht hij een verdi in 1638, hij was toen zeventig jaar grote verscheidenheid, die ging van een oud en al vijfentwintig jaar werkzaam in eenvoudige instrumentale begeleiding tot de positie die maatschappelijk de top van aanduiden van beweegredenen die de zijn carrière markeert: het kapelmeester- j.etle niet kent. schap aan de San Marco te Venetië, toen maals de rijkste en tevens de meest muzi- Bij het pubiiek echter raakte zijn werk kale stad van Europa. In Venetië heeft hij in het vergeetboek. Totdat wij na drie zijn hoofdwerken gecomponeerd. de eeuwen weer oor krijgen voor zijn caden- „Scherzi Musicali", de laatste boeken met zen dje afwijken van de geijkte harmo- madrigalen, de opera's „II Combattimento n;scbe kwadratuur, voor de exacte be- di Tancredi" en „II Rittorno d Ulisse en, wogenheid van zijn melodisch parlando, op vijfenzeventigjarige leeftijd ,,L Incoro- z„n on-academische dissonanten, de doffe nazione di Poppeia", de bekroning van zijn gjans van gamba's, gepuncteerd door het oeuvre, een meesterwerk dat men slechts zacbte tokkelen van de luit, geciseleerd met de grootste van zijn soort kan ysr- ziiVer-werk beschenen door de lichtstraal gelijken, met de „D°n Giovanni van Mo- van trompetten en bazuinen. Misschien vies dat de beste therapie van de alco- keling van moderne hulpmiddelen zoals holist is, zijn religieuze gevoelens te ver- bandopnameapparaat, grammofoonplatte sterken, want het religieuze leven is de speler en televisie op school. De J beste profylaxe tegen verslaving. Dit wordt ver wenst opvoeding tot juist §ebr bewerkt, niet door preken, maar door ge- deze moderne medi^ in plaats v n - =chapp.» da Anonieme Aicoi,.. Bij de puberteit treffen we naast een Aansluitend aan deze theorie volgen de algemene beschouwing een typologie in overwegingen van Rümke, die een geheel dit tijdperk aan. Een litteratuur-lijst be- ander uitgangspunt had, namelijk de psy- sluit dit goede overzicht. zart, de „Tristan" van Wagner of de „Pel- léas" van Debussy. ZIJN INVLOED op de muziek na hem was aanzienlijk. Heinrich Schütz bracht verklaart dit het raadsel van zijn her leving: dat zijn as lang genoeg onder de aarde rust om zijn muziek met nieuwe oren te kunnen doen horen. Want wat wij horen is niet wat hij wilde, maar wat hem des- ~Lzi.jn monodische stjjl op de protestantse ondanks dreef; hij is niet meer een grond- Monteverdi's eerste werk in een kunstvorm Monochord, met aanduiding van de toon- kerkmuziek over. en door hem werd ze |egger) een voorloper, een beïnvloeder, zijn die de gemoederen van kenners en lief- doopte der intervallen en hun „corres- doorgegeven aan Bach. De grondvorm van directe werking js verdampt wat bleef hebbers sterk bezighield. De opera was pondentie" met de zeven planeten. Volgens de opera: het, recitatief dat de tekst dient ,g zyn geest, zyn vorm: het silhouet van sinds het einde van de zestiende eeuw in Monteverdi een nuttig hulpmiddel bij de en de handeling op gang houdt, de ai ia die egn cypres tegen de bergen, in de stille n 1 LA>nl1rl/s V-W-» «4 TUTnvsIö- /In InMAplill O PPllpY Ofppfl V9,n hPT ?PnPU" J _1_J studie der muziektheorie. de innerlijke reflex geeft van het gebeu- omarm"ing van de dageraad, ren, de koren die op de knooppunten hun bevestigend geluid laten horen, werd door de groeiperiode, en bereikte met Monte verdi's verklanking van de Orpheus- mythe het stadium van volwassenheid. De zeer uiteenlopende bestanddelen die tot waren. De bezetting van de verschillende haar zijnsvorm bijdroegen waren het half- partijen was wisselend, al naar de stem- ter1 van^^^!c'omm«fia^IdelTArte"!"<d^ dans" sThüctT HefwTs^zeTfs Tenkbaar Tat een IIlllllIIKIIIIIIillllHHlIIIIIIIMIII!III!Illlllllllllllll het madrigaal en de behoefte aan het ver- vijfstemmig madrigaal niet door vijf-stem- rassende schouwspel die omstreeks de men werd uitgevoerd, maar door één en- eeuwwisseling een grote kans kreeg door kele sopraan met luitbegeleiding (het meest de toepassing van de eerste toneelmachine- jn trek was in zo'n geval de Chitarrone, die rieën. De opera belichaamde een typisch acht extra bassnaren bezat). Dit was het humanistisch ideaal; men wilde tegenover begin van de zogenaamde „monodische" de feesten der kerk de schittering van een stijl, die haar voedingsbodem had in het mythische verheerlijking stellen, een toenemend individueel bewustzijn van de „Trionfo" van alle beschikbare kunsten en Renaissance, kunstmiddelen, een anti-naturalistisch Gesamtkunstwerk". Een voordeel van deze uitvoeringswijze was tevens dat de woorden beter tot hun EEN IN OTTAWA gehouden expo- ten Eskimo-land getoond. Zij wekten sen- iA/u.0 i,ci/o,w K/W o «.v. vond Cape Dorset op Baf fins Lilancl faam verworven. „In dié prenten MEN KAN DUS NIET zeggen dat Mon- recht kwamen dan in de ouderwetse poly- heeft, daar zoveel indruk gemaakt dat schreef James Houston in „Canadian Art teverdi de opera ontdekt heeft, trou- fonie, waarin door de vermenging der par- dg^e tentoonstelling ook in de Verenigde Magazine toont fudlik ons de raadse- wens, op deze gebieden bestaat geen ont- tijen de tekst dikwijls onverstaanbaar welHcht ook in Europa pehou- len van de dr0?m- ty01® en ,Luktak laten dekking, alleen een geleidelijke vormver- Werd en verloren ging in de composito- n Fskimn ons het zif„ van een vlucht ganzen, andering die tenslotte tot een nieuwe syn- rische kunstgrepen van canon, imitatie, »al worden. De meeste tLSKtmo Kananginak beeldt de kracht der zeedie- these leidt, waaraan wij later een nieuw stemkruising enz. Het madrigaal was een kunstenaars hebben hun land nooit ver- ren uit, Niviaksiak de vreugde van de ja- begrip vasthechten. Een dergelijke ver- by uitstek soepele, bewegelijke vorm die laten. Zij maken hun prenten in het ger. De Eskimo's van Baffins Eda"d andering lag besloten in het reeds genoem- talloze combinaties van zang- en instru- blanke wijde poolland, ver zelfs van (evenals Eskimo's uit andere streken) had- de madrigaal. Want het madrigaal (letter- mentale partijen toeliet, en waarin de zin c 'norLf het centrum" van hun aen 3} n,aam gekregen a?s kun^??.arcs lijk: lied in de moedertaal, ter onderschei- voor uiustratieve effecten kon worden uit- Cape Dorset, net centrum van nun doQr de stenerii lvoren en benen beeldjes, ding van de kerkelijke „motetten" op La- gevierd (vooral het ruisende beekje was gebied, waar zeven blanken met hen liet die zij vervaardigen. tijnse tekst) was in de mode. Het was een een geliefde toonschildering). Ook pasten poollot delen. Die kunstenaars vervaar- Deze produkten vindt men in tal van de componisten tekstbehandeling toe die digen hun kunstwerken 's winters bij het ™usea e" woningen. De grafische uns affectieve cn 's zomers bij fel zonlicht. In de een- ten te maken, vindt zijn oorzaak voorna- SLth t T> -T T? karakter'van het madrigaal blijkt uit het zaamheid graveren zij hun prenten op melijk in het feit, dat zij tot voor kortniet F.% L O R. F E veel voorkomen van de klaagzang, het steen of robbehuid. De stenen en huiden bescWktfCziC^ebbend'eze thans wel -[— VI O T A „Lamento". Een bekend en in zijn tyd brengen zij naar Cape Dorset, waar een de tussenkomst van de Canadese r A V U L, I\ reeds veel bewonderd werk van Monte- f de drukkunst bedreven Eskimo's ambtenaren die hun taak in het Hoge umdirecteuren en particuliere kunstver- Een prent volgens lithotechniek van Tud- iLit DA CLAVDIO MONTEVERDE den madrigalen gecomponeerd, variërend prenten trekken van de stenen en nut gevoelens jegens de kunstenaars. Zij ko- van 2 tot 7 stemmensommige met voor- c\en% Van elke steen en van elke huid IN 1960 voNDEN DE EERSTE Eskimo- pen slechts die dingen, die zij werkelijk de die op het VQOr de vreemde geschreven medewerking van violen, echter maar een paar, want het procédé prenten hun weg naar bekende musea en moeite waard vinden. terrein van de kunsthandel als manager naar een aantal particuliere kunstverza- Trouwens, de Eskimo kunstenaars krij- en adviseur optreedt. Ook de Canadese melingen. Erkende critici zowel in Noord- gen opdrachten van bekende tijdschriften- overhejd doet haar best om de Eskimo's MAESTRO Dl CAPELLA Dl LLA S F. R E KISS. P.ltVnilCA. JAPPRESENTATA l*J MANTOVA L'AnnoiÉ07. Et nouar.icntc Rtfhmpota. jg gamba's, trombones en basso continuo. moeilijk ZOALS MEN ZIET waren in het madri- Vi ren 'P maan- Amerika als in Europa staken hun bewon- redacties en uitgevers, terwijl zij tevens t beschermen door hpt eeven van advie- t gaal tal van factoren van muzikaal-emotio- ONGEVEER ANDERHALF JAAR gele- dering niet onder stoelen of banken. Som- „bestellingen" ontvangen van museumdi- het houden van toezicht op de prijzen nele aard gegeven die het geschikt maak- den werd voor het eerst een aantal van ml 6mensen zeiden (en zeggen nog), dat recties in en buiten Canada. De kunste- Co meer loezlcnt °P ae Pnjzen, a' 72 ten als uitgangspunt voor de opera. Wat die drukken of prenten aan de wereld bui- d d ontvanHst der produkten van de naars van Cape Dorset hebben een coöpe- u "lce 4.11_ Ja J „nmnlicoKa flinrtio -I p 4 1 n v e n E r 1 4 M D c x. v. nog ontbrak was de dramatische functie waarbij de muziek werd opgenomen in een i.k kunstmatig kader van actie en toneelbeeld. Hiervoor was een ontwikkeling van de theaterbouw nodig, die gestimuleerd werd ik j? door een samentreffen van het prille tech- nische vernuft met een barokke fantasie. Jupiter die uit wolken uit de hemel neer- l' .1 1 _i ...„r.-i;ilrn Jnup ov mnphinü" Een van een huid getrokken prent van Oshaweetuk. daalde, een waarlijke „deus ex machina" decors die de blik deden verdwalen in de meest verbluffende perspectieven, goden. heroën en monsters in gedaanteverwisse- Titelblad van de eerste uitgave van de lingen betrokken, de tijd had een on- opera „Orfeo" („muzikale fabel blusbaar verlangen naar alles wat met kunst- en vliegwerk de illusie gaf van een tijdverdrijf van de betere kringen om ceremonieel huwelijk tussen natuur en meerstemmig te zingen, en een van de be- mens, de Olympus en de aarde, de vorst roemdste componisten op dit gebied was en zijn land. Het wonderbaarlijke fasci- zelf een aristocraat: Gesualdo, vorst van neerde: men was verzot op „meraviglie", Venosa. Men zong op teksten van dichters en de muziek diende om aan het weidse, als Petrarca en Tasso, maar gebruikte ook betoverende schouwspel de glans van het veel rijmelarij in het arcadiache genre, ongehoorde te geven. waarin de smarten van teleurgestelde her- derinnen breed werden uitgemeten. Aange- OM DEZE „VIERDE DIMENSIE van de zien de uitvoering ervan meestal voorbe- handeling te verwezenlijken, moest de mu- houden bleef aan de ontwikkelde amateur, ziek de wendbaarheid bezitten die voor de het madrigaal bij de componisten zeer dramatische situaties vereist werd. In zijn in trek; het bood hen gelegenheid „mo derne" harmonieën te schrijven en experi menten in expressie te ondernemen die op voorwoord tot het Achtste Madrigaalboek deelt Monteverdi mee hoe hij op zoek was naar een nieuwe „taal der hartstochten' j l 1^,14 LV.il AAA V.4AJ44 V/UU.V het terrein der kerkmuziek niet mogelijk „In alle werken der meesters van het ver- nieuwe Eskimo-kunst toe te schrijven zou ratie gevormd voor de afzet hunner wer- SOMS HOORT MEN DE VREES uiten, zijn aan een soort aartsvaderlijke welwil- ken. Sedert kort is er aan die coöperatie dat de commercialisering hunner kunst lendheid jegens de Eskimo's. Maar muse- een Canadese kunsthistoricus verbonden, zou kunnen leiden tot ingrijpende wijzigin gen (in ongunstig geachte zin) in het le ven der Eskimo's. Is deze vrees gerecht vaardigd? Sommigen menen van wel. An deren echter en onder hen bevinden zich uitstekende kenners van de Eskimo's en het Hoge Noorden zijn van oordeel, dat er voor die vrees weinig of geen reden bestaat. Immers, dank zij hun succes op het terrein der kunst worden de Eskimo's fierder, zelfbewuster en onafhankelijker dan zij tot voor kort waren. Dank zij die successen ook kunnen zij de banden „met de twintigste eeuw" aanhalen en toch zich zelf .blijven. Door het geld zijn de ontbe ringen en onzekerheden kleiner geworden. Beroepskunstenaars zijn zij niet en wil len zij niet worden. „De Eskimo's in het zuiden van Baffins Eiland aldus James Houston leiden het traditionele leven van de jager. Zij zijn dus afhankelijk van weer, wind en ijs. Maken de elementen de jacht beslist onmogelijk, dèn maken zij beeldjes of prenten, doch als het maar enigszins gaat, gaan zij op jacht." Door de opbrengst van hun kunstprodukten kunnen zij zich betere wapens en andere hulpmid delen verschaffen voor de jacht:

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 15