FILATELIE
1
VAN EEN OLIEDOMME EZEL
Dammen
e
II UI f*ik uier
ft
ZATERDAG 8 JULI 1961
Erbij
PAGINA VIER
H. W. Fïlarski
B. Dukel
mm x m
m
Nederlandse beeldhouwer
oogst succes in Italië
Jan Nelissen
Ongeluksdag
Cor Beek
FRANKRIJK. Het achthonderdjarig
bestaan van de stad Thann (Boven-
Rijn) is filatelistisch herdacht door de
utigifte van een postzegel van 0,20 fr.
(geelbruin, violet en groen). De zegel
geeft een gezicht op de stad met o.a.
de kathedraal. Het ontwerp en de
gravure zijn van Pierre Gandon.
OOST-DUITSLAND. Het tweede
deel van de serie met afbeeldingen van
historische gebouwen en landschappen
is uitgekomen: 5 pf. (grijs), ruïne Ru-
delsburg; 10 pf. (groen); Wartburg en
20 pf. (rood), stadhuis van Wemigerode.
De zegels zijn ontworpen door Erich
Gruner.
HONGARIJE. Ter gelegenheid van
de conferentie van verkeersministers uit
de „socialistische" landen te Boedapest
is een serie van drie waarden versche
nen. Het zijn een 60 f. met het portret
van George Stephenson, een 1 ft. met
een gevleugeld wiel, een weg en een
autostuur en een 2 ft met het portret
van Jenö handler.
ITALIË. Twee postzegels, 30 en 70
lire, zijn uitgegeven ter herinnering
aan de reis van de apostel Paulus naar
Rome, negentienhonderd jaar geleden.
De zegels brengen het schip, waarmee
St. Paulus naar Rome kwam, in beeld.
POLEN. Een serie van zes zegels,
alle in de waarde 60 h., is verschenen
ter herdenking van beroemde Polen.
De zegels vertonen respectievelijk de
portretten van de Poolse koningen
Mieszko I, Kazimierz III Wielki en
Kazimierz Jagiellonczyk, voorts van de
astronoom Copernicus, de schrijver en
activist tijdens de Reformatie in Polen,
Andrzej Frycz Modrzewski en de vrij
heidsheld Tadeusz Kosciuszko.
COMMUNISTISCH CHINA. Ter her
denking van de honderdste geboorte
dag van de ingenieur Chan Tien-yu
zijn twee postzegels in omloop ge
bracht. De zegel van 8 fen (groen) laat
zijn portret zien en de 10 fen (bruin)
een deel van de door hem gebouwde
spoorweg Peking-Changchiakou.
TSJECHOSLO W AKI JE. Het veertig
jarig bestaan van de Tsjechische com
munistische partij is o.m. gevierd met
een serie van zes zegels, drie van 30 h.
en drie van 60 h. De waarden zijn: 30 h.
Lenin-museum, 30 h. Gottwald-mu-
seum, 30 h. demonstrende arbeiders op
het Wenzelsplein te Praag, 60 h. een
arbeidster tegen een achtergrond van
fabrieken, 60 h. een boerin met hamer
en sikkel en 60 h. 1 mei-optocht op het
Wenzelsplein in Praag.
ISRAEL. Binnenkort zullen drie ze
gels verkrijgbaar worden gesteld ter
gelegenheid van het Joodse nieuwjaar
5722. De zegels vertonen in mozaïek de
beeltenü^n van Samson (7 ag.), Yehu
da MfA-jabi (25 ag.) en Bar Kochba
(40 ag.I De ontwerpen zijn van A. Cal-
dercrr* uit Ramat Gan.
INDONESIË. De Indonesische poste
rijen hebben een serie van drie waar
den het licht doen zien naar aanleiding
van de wereldkampioenschappen bad
minton om de Thomas Cup: 75 sen
(blauwviolet), 1 roepiah (olijfgroen) en
3 roepiah (steenrood). Op alle waarden
ziet men een sporthal en de beker.
CANADA. Voor het tienjarig be
staan van het Colomboplan verschijnt
op 28 juni a.s. een postzegel van 5 cents
(bruin en blauw). Op de zegel ziet men
twee waterbouwkundigen met een
blauwdruk; op de achtergrond een
krachtstation. De zegel is ontworpen
door Bernard J. Reddie uit Ottawa.
MAURETANIE. Drie luchtpostzegels
met dieren erop zijn in circulatie ge
bracht. Het zijn een 100 fr. met fla
mingo's, een 200 fr. met lepelaars en
een 500 fr. met een stormmeeuw. De
zegels zijn ontworpen en gegraveerd
door Durrens.
Het is verheugend in deze rubriek een
eindspelcompositie ter oplossing te kunnen
aanbieden van de 13-jarige Cees Pippel
uit de J. P. Coenstraat te IJmuiden. Want
scholier Cees heeft heel wat uurtjes nodig
gehad om het fraaie eindspel samen te
stellen. De stand is:
CEES PIPPEL
>MOOOOCOOOOOOOC)OOOOCOOOOOOOOCOOOOOOOOOOOO^ DOC ICOCOOOOO
overigens ook ziet in andere grote provin
ciale centra: de tijden liggen vèr achter
ons dat men in de provincie twéé bood als
er vier inzat. Men kan nu duidelijk mer
ken, dat de bridgekunst overal bestudeerd
wordt en dat de landelijke competities
van de Nederlandse Bridgebond zichtbare
verbetering in het gemiddelde spelpeil tot
gevolg hebben gehad.
Toch is er nog een onderdeel van het
spel, dat zowel op de Veluwe als elders
bij de gemiddelde speler nog vrij aanzien
lijk kan worden verbeterd: uitspel en
tegenspel. Is het bieden een kwestie van
algemene taxatie, het afspelen vereist
meer nauwkeurigheid en combinatiever
mogen. Hieronder een spel, geboren op de
Loolaan, waarvan u de pointe op een hete
zomeravond over het hoofd ziet, doch die
u niet moogt missen als ik u hier de vraag
stel: hoe moet zuid spelen?
H 7 2
C 10 4
V863
A 7 5 2
DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOa*1
Zwart: 4, 9, 13, 17, 22, 27, 28; wit 24, 25,
34, 36, 37, 43, 49.
Zwart heeft belangrijk voordeel en het
eindspel was dan ook bij correct spel ge
wonnen voor zwart. In de partij werd het
spel als volgt remise: 1) 37-31 17-21. 2)
31-26 13-19, dwingt tot: 3) 24x13 9x18. 4)
26x17 22x11. 5) 34-29 11-17. 6) 29-24 17-22.
7) 24-19 27-31. 8) 36x27 22x31. 9) 25-20 31-37.
10) 20-15 37-41. 11) 19-14 41-47. 12) 15-10
4x15. 13) 14-9 28-32. 14) 9-3 32-37. Stand
van het eindspel na de 14de zet 32-37.
oooooo. yyrinoocx oc
O06d^XX)00C^^^D00000^^XXXX300^^^0OOod^^»000000C
Zwart: 15, 18, 37, dam op 47; wit: 43,
49, dam op 3. Wit aan zet.
Tot zover is er goed gespeeld door zwart.
Wit aan zet vervolgde met 15) 3-14. Op
37-42 volgt fraai 43-38 en 49-43 en er is
geen winst meer. Merkwaardigerwijs een
spiegelbeeld van de compositie-Pippel. 15)
3-14 47-41. 16) 14-9 18-23. 17) 9-3 41-36?
De fout welke wit in staat stelde remise
te forceren. 18) 3-12 36-18? 19) 12-1 37-41.
20) 43-38 41-47. 21) 38-32 47-33 en zwart
had het offer 32-27 overzien: remise. Maar
hoogst leerzaam is het om de winst op te
zoeken. Vanuit de laatste cijferstand moet
zwart als volgt spelen: 15) 3-14 47-41. 16)
14-9 18-23. 17) 9-3 en nu 41-47. Belangrijk
is nu dat op 3-14 47-41-46 volgt. Op 3-12
27-24 volgt winst. Nu moet wit offeren
met 43-38 met 47-24, waarna 3-14 24-19,
14-25 23-29, en de eindstand: wit dart) op
25, dam op 49, zwart stukken op 15, 29, 37,
dam op 19 is met wit aan zet voor zwart
gewonnen. Of levert het onderzoek van de
lezers een ander resultaat op?
hoofd zag dat 3) Tf5-h5f! toch de
beslissing bracht, omdat na het gedwongen
4) g4xh5 eenvoudig 4) Dd4-h4 mat
volgt.
Beter verging het de witspeler in het
volgende partijsloc. gespeeld te Reykjavik
1961 tussen Bomsteinsson en Sigurjonsson.
Zwart: SIGURJONSSON
Opooooooooooooooooooooooocoooooooooooooooooooo
W O
3000000000000000CO00CO00000000000000OO000000000O000000CO
Zwart drie stukken op 12, 28, 32, dam op
33; wit een stuk op 43, dam op 4. Wit aan
zet forceert de remise.
De overmacht van zwart is groot. Maar
keurig forceert wit de remise volgens
onderstaande oplossing. De ondervarian
ten hebben wij niet aangegeven om de op
lossers in de gelegenheid te stellen deze
zelf op te zoeken.
1) 4-9 33-47 (voorkomt 9-3 wegens 32-38
3x43 en zwart wint); 2) 9-14 12-18. 3) 14-3
18-22. 4) 3-26 22-27. 5) 26-17 47-33. 6) 17-26
33-50. 7) 26-3 27-31. 8) 3-25 50-33 of? 9)
43-38 33x47. 10) 25-39 47-33. 11) 39-43 en
de eindstand: zwart dam op 33, stukken op
28, 31, 32, wit dam op 43, met zwart aan
zet, is steeds remise. Op 32-37 volgt 43-32.
Op 33-38 volgt de herhaling naar 43-39 en
winst is niet meer aanwezig.
Een ongeveer gelijklopend eindspel deed
zich voor in de wedstrijd Ons Genoegen
DCIJ aan bord drie tussen Kottier met wit
en schrijver dezes met zwart.
OOOOOQOOOOOOOOOO(WVY^oooocyv,oOfr)OOOOOOOOOOOOOOCVVwyrxx
8 6 3
C AHB
O A 10 9 7 4 2
6
West was de gever - niemand kwetsbaar.
Biedverloop: west 1 schoppen - noord pas
- oost 1 Sansatout - zuid 2 ruiten - west
pas - noord 3 ruiten - allen passen.
Het eindbod is redelijk - het avontuur
voor 5 ruiten of 3 SA is te gewaagd, vooral
in een paren wedstrijd.
West komt uit met klaverenboer - in
noord wordt klaverenaas genomen. Hoe
moet zuid nu verder spelen? Denkt u er
aan, dat het een par en wedstrijd is, zodat
het maken van één of meer overslagen
levenszaak is.
De meeste zuidspelers (zoals in de prak
tijk gebeurde) zullen zich beginnen te con
centreren op de troefkleur, want er lopen
nog altijd veel bridgers in de wereld rond
die het verhaal geloven, dat menig bede
laar zo aan lager wal is geraakt, omdat hij
bij het bridgespelen vergeten heeft troef
te trekken.
Toch is het aanvallen van troef hier niet
de juiste procedure - van noord uit moet
harten worden gespeeld en direct moet
door zuid met de hartenboer worden ge
sneden op hartenvrouw.
Zit hartenvrouw verkeerd (bij west), dan
is er n i e t s verloren, daar later op harten
aas-heer van zuid in noord de laatste har
ten plus een verliezende schoppen opge
ruimd kan word°n.
Zit de hartenvrouw goed, dan maakt
zuid vrijwel zeker twee overslagen, daar
niet meer dan 1 slag in schoppen (west zal
vrijwel zeker schoppenaas hebben) en 1
slag in ruiten verloren moeten gaan. Be
gint men in slag 2 eerst troef uit noord te
spelen (oost had ruitenheer-boer sec) dan
is de kans op een directe hartensnit ver
keken. De tegenpartij zal, zodra aan slag
zijnde, schoppenaas spelen en schoppen
na; nu kan de hartensnit nog wel genomen
worden, doch met aanzienlijk meer risico.
Immers, zit hartenvrouw nu verkeerd, dan
verandert een vast gewonnen totaal van 10
slagen alsnog in 9 slagen - een catastrofe
in een parenwedstrijd.
Bridgevraag dezer week: Oost gever,
NZ staan kwetsbaar. De zuidspeler heeft:
AH 9 H V B 10 9 6 4 05 A V 10 8
Oost past - zuid 1 harten - west doublet
- noord 1 Sansatout - oost 2 schoppen -
zuid 4 harten - west 4 schoppen - noord
past - oost past - wat moet zuid doen?
Antwoord elders op deze bladzijde.
„J§
OOOOOOOCOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOGOOOOOOOOC
Wit: BORNSTEINSSON (aan zet)
De zwarte koningstelling is verzwakt en
na 1) Tel-e3 dreigt een directe beslissing
met 2) Tg3t benevens 3) Dg7 mat. Maar
het schijnt dat zwart zich nog kan ver
dedigen door 1) Kg8-h8. teneinde 2)
Tg3 met Tg8 en 2) Th3 met Re4 te beant
woorden.
Ziet gij, lezer, de verrassende winstvoort
zetting. welke wit vond? Deze luidt: 2)
Pd4-f5ü waarmede 3) Dg7 mat dreigt.
Daar 2) ef5: faalt op 3) Th3 (nu kan
n.l. de zwarte loper veld h7 niet meer
dekken) is 2) Tf8-g8 gedwongen.
Maar na 3) Te3-h3 Tg8xg2f. 4) Kgl-fl
Tg2xf2t. 5) Kflel Tf2-flt. 6) Kelxfl Rd5-
c4f, 7) Kfl-el was het zwarte strovuur
uitgebrand en resteerde slechts de capi
tulatie.
Nog verrassender was het slot van de
dit jaar te Keulen gespeelde partij tussen
dr. Tröger en N. N. Hierbij werd de be
slissing verkregen met medewerking van
de zwartspeler.
Zwart: N. N.
Het is altijd weer de combinatie, welke
de toeschouwer boeit. Een diepe strategi
sche opbouw is eigenlijk een veel grotere
prestatie, maar het doorgronden en waar
deren daarvan is oneindig moeilijker en
vaak slechts weggelegd voor de kenner.
Vooral nu de weersomstandigheden ge
lukkig ons niet inspireren tot urenlange
studie, gaat onze aandacht naar pittige
afwikkelingen uit de toemooipraktijk. De
praktisch getrainde lezer zal de meeste van
de volgende stellingen zelf wel kunnen
doorgronden en de oplossingen kunnen
vinden. Maar men vergete nooit hoe be
langrijk het is. zeker te weten dat er een
beslissende afwikkeling in zit en dat men
deze bovendien op zijn gemak zonder
klok en zonder wedstrijdzenuwen kan
opsporen.
Allereerst onderstaande stelling, welke
ontstond in de partij FuchsUlmann,
Premnitz 1961.
Zwart: ULMANN (aan zet)
DOO(XXXX300(XXXXXXXXXXXX3000<XXXDOOOOOOOOOOqpqOOO
OP DE VELUWE.
De vorige week heb ik weer eens in het
oude, gezellige Apeldoorn gespeeld. Het
was aldaar de actieve vereniging B.I.S. die
in een serie zomerwedstrijden voor een
goede opkomst had weten te zorgen. De
kwaliteit van het vertoonde spel was over
het algemeen behoorlijk hetgeen men
Wit: FUCHS
De geroutineerde schaker ziet aanstonds,
dat zwart's kansen liggen in de opgesloten
positie van de witte koning op hl. Na 1)
Pf5-g3t is 2) h2xg3 gedwongen. Wanneer
zwart dan zijn dame of een toren naar h5
kan brengen, staat wit mat. Een dergelijke
wending is al tal van malen vertoond en
natuurlijk ook aan grootmeester Ulmann
de beroemde man van het veelbesproken
visum bekend. Niettemin speelde hij 1)
Rc6? en wel op de overweging, dat na
1)Pg3f 2) hg3: Tf5 de riposte 3) g3-g4
de dreiging Th5 afdoende pareert. Jammer
dat onze Oostduitse schaakvriend over het
yvYxx3oonuoooooooooooooooc
ÓOO^^XOOOO^^TOOOOCXJ^^^XXXXX^^^OCOOOOC
Wit: dr. TRöGER (aan zet)
Er volgde 1) TeJ-e5 Pa5-c4, 2) Te5xf5!
Wit ziet reeds de mogelijke pointe. 2)
Pc4xd2? en zwart niet! 3) Tf5xf8H
Dd7xn3. Hiermede hoopte zwart zich te
redden maar hij vergat, dat hij nu met 4)
Pg5-f7t op een wel bijzonder originele
wijze stik-mat kon worden gezet.
Mr. Ed. Spanjaard
•apjap-SBeua;mj peq pjoou -
pjseipsaS uaqqaq §eisuA\op ajjoA uaa peep
-japui ;aq noz qtiTqBJd ap uj "„Tin uaaaA
;aui uep uioq 'uajadsuaga; 3A\ sje 'jau
-T-ied" faq lua^ajaq snp 'uaiads ua[{tA\ a;
uajaAepf ui SbbjS oz uapopaq jaaui }aiu
ueq ftq - uajaABjq g tuojeep si poq a^saq
spmz 'uajadseu uBq g ua;inj ap parquaAa
uep praz TBpoz 'jguajq geis uee pajip uiaq
jau;jBd uftz }ep qeeqag ftq ja pinz si ueq
•uauioq MO uba uaddoqas g gou ;qoiqaM
jez poqua^jeq g ajaniuaAa uftz jbao :si
guBj snau uftz uep uaqftq japjaA qftpujBU
;aoui pinz - poq a sa q pq ;ara uapeq g
st qoox 'iqBEuiaS }pjoA\ pa gou uapeq g
jep ;oojg uasueq ap uftz spep apaaMq ap
ui 'sjapuepuaga} jap poquaddoqos f ajeq
-s;aMq-;aiu jaq uba uapjo/A qftj pin ftq
jbz apjaa uaj, qpaiq japjaA gou japdspmz
ap }ep 'puaggq pueq ap jooa pA\ si ph
:qaaM jazap SeejAaSpuq do pjooMjuy
MILAAN, De veertigjarige Nederland
se beeldhouwer, Kees van den Bergh, die
reeds veel succes oogstte met zijn tentoon
stellingen in Italië, verklaarde hier, vlak
voor zijn vertrek naar Nederland, dat hij
enige tentoonstellingen gaat voorbereiden
in zijn vaderland. Van den Bergh, die met
zijn vrouw en twee kinderen in Milaan
woont, studeerde aan de „Brera" onder
prof. Luciano Minguzzi. Hij gaat ten
toonstellingen voorbereiden in onder ande
re Maastricht, Haarlem en Keulen. Hij
heeft reeds een groep beelden naar Ne
derland gezonden, waaronder drie reliëfs,
„Judo", een model van „Adam" en
„Eva" (twee stenen beelden, die hij in
opdracht van de Koepelkerk in Maas
tricht heeft gemaakt), „De Vermoorde",
„Het staande Echtpaar", de „Verongeluk
te", de „Kleine dode Stier" en bovendien
enige tekeningen en temperaschilderingen.
Van den Bergh, die in Haarlem gebo
ren is begon zijn studies aan de Jan van
Eyck Akademie in Maastricht, waar hij
leerling was van dr. Oscar Jespers.
Hij exposeerde onder andere op de biën
nale van Carrera, in Cantu en in verschil
lende galerijen in Milaan, waaronder de
„Galleria delle Ore", een van de beste van
Milaan. Het Milanese dagblad „Corriere
Lombardo" schreef over hem: „Cornelius
van den Bergh's werken getuigen van een
rijk temperament, dat in staaf is om sub
stantiële menselijke inhoud met expressief
gevoel voor vormen uit te drukken". Op
uitnodiging van de bekende Italiaanse
kunstverzamelaar Enzo Pagani heeft hij
een zeer toepasselijk beeldhouwwerk,
de twee meter lange „Dode Stier" naar
de „Arena" van Verona gestuurd, waar
van 15 tot 30 juli 1961 de internationale
tentoonstelling van beeldhouwkunst wordt
gehouden. Ook exposeert hij thans in de
„Galleria del Grattacielo" in Milaan.
PIETERKE BALK was op een mooie
dag een eindje gaan kuieren. Zomaar
zonder te weten waarheen liep de ezel
langs bossen, boomgaarden en lande
rijen. Soms, als Pieterke langs een boer
derij liep waar de waakhond hard be
gon te blaffen, ging hij op een sukkel
drafje verder.
Gelukkig waren er niet op alle boer
derijen honden en daarom hoefde Pie
terke ook niet steeds hard te gaan lo
pen. Zo kwam de ezel ook langs een
boerderij waar een kip met allemaal
leuke, gele kuikentjes op het erf liep.
Er was op die boerderij geen waakhond
en daarom bleef Pieterke staan kijken
naar de kip en de kuikens.
„Dag kip," zei Pieterke, want hij vond
de kuikens erg leuk en wilde graag wat
met de oude kip over ze praten.
„Dag paard," zei de kip, want ze kon
niet zo erg goed zien.
„Ik ben geen paard," zei Pieterke
trots, „ik ben een echte ezel."
zei de kip en pikte naar een
graantje op de grond, „O, een ezel."
„Waf heb je een mooie kuikens," zei
Pieterke, „hoe kom je daar aan?"
„Die heb ik uitgebroed," zei de kip
„Waaruit dan?" vroeg Pieterke
nieuwsgierig.
,Uit eieren natuurlijk, wat dacht je
dan?"
,,Gaat dat gemakkelijk dat broeden?"
vroé'g Pietèrke, „ik wil ook wel kuikens
hebben en als dat broeden niet zo erg
moeilijk is dan ga ik dat ook doen."
„Er is niets aan," zei de kip, „je gaat
gewoon op de eieren zitten, maar voor
zichtig dat je ze niet stukmaakt en dan
wacht je tot de kuikens eruit komen."
„Dan doe ik het ook," zei Pieterke,
„kan ik van jou misschien een paar
eieren kopen?"
„Gerust hoor," antwoordde de kip en
ze verkocht tien eieren aan Pieterke
voor een heleboel geld.
VOORZICHTIG GING Pieterke thuis
op de eieren zitten, maar jammer ge
noeg trapte hij er toch een kapot.
„Dat is jammer, erg jammer," vond
Pieterke, „maar gelukkig heb ik er nog
een heleboel over."
De ezel bleef wel een maand lang op
de eieren zitten en durfde zelfs bijna
niet te gaan eten, omdat hij bang was
dat de eieren dan koud zouden worden.
Maar toen na een maand nog geen kui
kentjes uit de eieren waren gekomen,
werd Pieterke boos, erg boos. Hij rende
naar de kip en zei, dat hij vreselijk
boos was, omdat er geen kuikens ge
boren waren.
„Heb je de eieren goed onder je ve
ren gehouden?", vroeg de kip. „Als je
dat niet doet dan komen er geen kui
kens; dat heb ik ook wel eens."
„Dat wist ik niet," zei de ezel, „goed
dat je me dat zegt, ik ga nu eerst
zorgen dat ik veren krijg en dan kom
ik terug om nieuwe eieren te kopen."
Pieterke liep weer verder en dacht
diep na hoe hij aan veren kon komen.
Hij dacht heel diep na, maar het hielp
niets.
Opeens bedacht Pieterke dat de kip
het misschien wel zou weten en daar
om liep hij op een drafje terug naar
de kip.
„Zeg kip," vroeg Pieterke hijgend van
het harde lopen. „Kun jij misschien ook
vertellen hoe ik aan veren moet ko
men?"
„Heb jij die dan niet?" vroeg de kip
verbaasd, want ze kon niet zo erg goed
zien en wist het dus nog niet.
„Nee," zei de ezel en hij schaamde
zich een beetje, „maar ik zou ze erg
graag hebben om te kunnen broeden."
„Wij kippen hebben allemaal veren,"
zei de kip. „Wij hebben ze al als we uit
het ei kruipen. Als je maar lang genoeg
in het ei blijft zitten dan komen die
veren vanzelf."
„Wat ben ik blij dat ik dat weet,"
zei Pieterke en hij bedankte de kip
heel hartelijk, „ik ga vandaag nog in
een ei zitten en kom er pas weer uit
als ik veren heb. Als dat het geval is,
kom ik bij u terug om eieren te kopen,
dag kip."
NU GING DE EZEL overal zoeken
naar een ei dat groot genoeg was om
erin te zitten. Hij probeerde het ei van
een eend, maar dat was natuurlijk veel
te klein. „Het moet een beetje groter
zijn," dacht Pieterke en hij kroop in
het ei van een kalkoen, maar ook dat
ging al kapot toen Pieterke er nog niet
eens zijn neus in had zitten.
„Ik geloof toch heus," sprak Pieterke
bij zichzelf, „dat zelfs het ei van oma
kalkoen nog te klein is en toen kocht
d'e ezel het grootste ei dat hij kopen
kon. het ei van een struisvogel. Hij
moest er veel geld voor betalen, maar
omdat hij dacht dat er geen beter ei
voor hem te koop was, betaalde hij dat
geld graag.
De ezel legde het ei voorzichtig langs
de kant van de weg, nam een aanloopje
en sprong in het ei. Maar wat jam
mer, ook het struisvogelei brak, de hele
snuit van Pieterke zat onder het struif.
Verdrietig ging Pieterke langs de weg
zitten en huilde tranen met tuiten.
Toevallig kwam juist de kip voorbij
met haar kuikens, maar dat waren al
grote kippen geworden die sprekend op
hun moeder leken.
„Dag ezelpaard," zei de kip die een
beetje vergeetachtig was, „waarom huil
je?"
„Ik kan niet in een ei komen," zei
Pieterke, „alle eieren zijn te klein voor
mij."
Pieterke droogde zijn tranen een
beetje en vroeg aan de kip: „Waar zijn
al die lieve kleine kuikentjes van je?"
„Dat zijn ze," antwoordde de kip trots
en ze wees op de kippen die achter
haar liepen, „wat zijn ze gegroeid hè?"
„Worden kuikentjes zó lelijk?", vroeg
Pieterke verschrikt, want hij vond de
grote kippen niets aardig meer.
De kippen werden nu erg kwaad en
begonnen hard te kakelen. Dat vond
Pieterke zo'n lelijk geluid, dat hij vlug
opstond en op een sukkeldrafje naar
huis liep.
„Ia," balkte de ezel, „ia, wat een ge
luk, dat ik zelf nog geen kuikentjes uit
gebroed heb, want als ze zo lelijk wor
den als die oude kip dan vind ik ze
helemaal niet leuk meer, iaaaü!"
m
Er was er eens een mannetje,
dat was op zondag jarig.
Toen hij luid geeuwend wakker werd
zijn mond heel wijd opengesperd
dacht hij, dit wordt een reuzedag!
Maar dat was wel voorbarig.
't Begon al met de tandpasta:
de tube leeg op zondag!
Toen was zijn boordeknoopje zoek
en hij (nog in pyamabroek)
zocht alles af, en zuchtte diep
terwijl hij op de grond lag.
Tóen stootte hij twéémaal zijn hoofd,
tóen drong een splinter in zijn voet,
tóen koos hij de verkeerde stoel,
toen zat hij bovenop zijn hoed.
Toen morste hij op z'n nieuwe das,
toen bij het scheren sneed hij zich
En wie nu 't huis van de jarige ziet,
die leest op een kaartje: IK VIER
HET NIET'