FILATELIE 1 VAN EEN OLIEDOMME EZEL Dammen e II UI f*ik uier ft ZATERDAG 8 JULI 1961 Erbij PAGINA VIER H. W. Fïlarski B. Dukel mm x m m Nederlandse beeldhouwer oogst succes in Italië Jan Nelissen Ongeluksdag Cor Beek FRANKRIJK. Het achthonderdjarig bestaan van de stad Thann (Boven- Rijn) is filatelistisch herdacht door de utigifte van een postzegel van 0,20 fr. (geelbruin, violet en groen). De zegel geeft een gezicht op de stad met o.a. de kathedraal. Het ontwerp en de gravure zijn van Pierre Gandon. OOST-DUITSLAND. Het tweede deel van de serie met afbeeldingen van historische gebouwen en landschappen is uitgekomen: 5 pf. (grijs), ruïne Ru- delsburg; 10 pf. (groen); Wartburg en 20 pf. (rood), stadhuis van Wemigerode. De zegels zijn ontworpen door Erich Gruner. HONGARIJE. Ter gelegenheid van de conferentie van verkeersministers uit de „socialistische" landen te Boedapest is een serie van drie waarden versche nen. Het zijn een 60 f. met het portret van George Stephenson, een 1 ft. met een gevleugeld wiel, een weg en een autostuur en een 2 ft met het portret van Jenö handler. ITALIË. Twee postzegels, 30 en 70 lire, zijn uitgegeven ter herinnering aan de reis van de apostel Paulus naar Rome, negentienhonderd jaar geleden. De zegels brengen het schip, waarmee St. Paulus naar Rome kwam, in beeld. POLEN. Een serie van zes zegels, alle in de waarde 60 h., is verschenen ter herdenking van beroemde Polen. De zegels vertonen respectievelijk de portretten van de Poolse koningen Mieszko I, Kazimierz III Wielki en Kazimierz Jagiellonczyk, voorts van de astronoom Copernicus, de schrijver en activist tijdens de Reformatie in Polen, Andrzej Frycz Modrzewski en de vrij heidsheld Tadeusz Kosciuszko. COMMUNISTISCH CHINA. Ter her denking van de honderdste geboorte dag van de ingenieur Chan Tien-yu zijn twee postzegels in omloop ge bracht. De zegel van 8 fen (groen) laat zijn portret zien en de 10 fen (bruin) een deel van de door hem gebouwde spoorweg Peking-Changchiakou. TSJECHOSLO W AKI JE. Het veertig jarig bestaan van de Tsjechische com munistische partij is o.m. gevierd met een serie van zes zegels, drie van 30 h. en drie van 60 h. De waarden zijn: 30 h. Lenin-museum, 30 h. Gottwald-mu- seum, 30 h. demonstrende arbeiders op het Wenzelsplein te Praag, 60 h. een arbeidster tegen een achtergrond van fabrieken, 60 h. een boerin met hamer en sikkel en 60 h. 1 mei-optocht op het Wenzelsplein in Praag. ISRAEL. Binnenkort zullen drie ze gels verkrijgbaar worden gesteld ter gelegenheid van het Joodse nieuwjaar 5722. De zegels vertonen in mozaïek de beeltenü^n van Samson (7 ag.), Yehu da MfA-jabi (25 ag.) en Bar Kochba (40 ag.I De ontwerpen zijn van A. Cal- dercrr* uit Ramat Gan. INDONESIË. De Indonesische poste rijen hebben een serie van drie waar den het licht doen zien naar aanleiding van de wereldkampioenschappen bad minton om de Thomas Cup: 75 sen (blauwviolet), 1 roepiah (olijfgroen) en 3 roepiah (steenrood). Op alle waarden ziet men een sporthal en de beker. CANADA. Voor het tienjarig be staan van het Colomboplan verschijnt op 28 juni a.s. een postzegel van 5 cents (bruin en blauw). Op de zegel ziet men twee waterbouwkundigen met een blauwdruk; op de achtergrond een krachtstation. De zegel is ontworpen door Bernard J. Reddie uit Ottawa. MAURETANIE. Drie luchtpostzegels met dieren erop zijn in circulatie ge bracht. Het zijn een 100 fr. met fla mingo's, een 200 fr. met lepelaars en een 500 fr. met een stormmeeuw. De zegels zijn ontworpen en gegraveerd door Durrens. Het is verheugend in deze rubriek een eindspelcompositie ter oplossing te kunnen aanbieden van de 13-jarige Cees Pippel uit de J. P. Coenstraat te IJmuiden. Want scholier Cees heeft heel wat uurtjes nodig gehad om het fraaie eindspel samen te stellen. De stand is: CEES PIPPEL >MOOOOCOOOOOOOC)OOOOCOOOOOOOOCOOOOOOOOOOOO^ DOC ICOCOOOOO overigens ook ziet in andere grote provin ciale centra: de tijden liggen vèr achter ons dat men in de provincie twéé bood als er vier inzat. Men kan nu duidelijk mer ken, dat de bridgekunst overal bestudeerd wordt en dat de landelijke competities van de Nederlandse Bridgebond zichtbare verbetering in het gemiddelde spelpeil tot gevolg hebben gehad. Toch is er nog een onderdeel van het spel, dat zowel op de Veluwe als elders bij de gemiddelde speler nog vrij aanzien lijk kan worden verbeterd: uitspel en tegenspel. Is het bieden een kwestie van algemene taxatie, het afspelen vereist meer nauwkeurigheid en combinatiever mogen. Hieronder een spel, geboren op de Loolaan, waarvan u de pointe op een hete zomeravond over het hoofd ziet, doch die u niet moogt missen als ik u hier de vraag stel: hoe moet zuid spelen? H 7 2 C 10 4 V863 A 7 5 2 DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOa*1 Zwart: 4, 9, 13, 17, 22, 27, 28; wit 24, 25, 34, 36, 37, 43, 49. Zwart heeft belangrijk voordeel en het eindspel was dan ook bij correct spel ge wonnen voor zwart. In de partij werd het spel als volgt remise: 1) 37-31 17-21. 2) 31-26 13-19, dwingt tot: 3) 24x13 9x18. 4) 26x17 22x11. 5) 34-29 11-17. 6) 29-24 17-22. 7) 24-19 27-31. 8) 36x27 22x31. 9) 25-20 31-37. 10) 20-15 37-41. 11) 19-14 41-47. 12) 15-10 4x15. 13) 14-9 28-32. 14) 9-3 32-37. Stand van het eindspel na de 14de zet 32-37. oooooo. yyrinoocx oc O06d^XX)00C^^^D00000^^XXXX300^^^0OOod^^»000000C Zwart: 15, 18, 37, dam op 47; wit: 43, 49, dam op 3. Wit aan zet. Tot zover is er goed gespeeld door zwart. Wit aan zet vervolgde met 15) 3-14. Op 37-42 volgt fraai 43-38 en 49-43 en er is geen winst meer. Merkwaardigerwijs een spiegelbeeld van de compositie-Pippel. 15) 3-14 47-41. 16) 14-9 18-23. 17) 9-3 41-36? De fout welke wit in staat stelde remise te forceren. 18) 3-12 36-18? 19) 12-1 37-41. 20) 43-38 41-47. 21) 38-32 47-33 en zwart had het offer 32-27 overzien: remise. Maar hoogst leerzaam is het om de winst op te zoeken. Vanuit de laatste cijferstand moet zwart als volgt spelen: 15) 3-14 47-41. 16) 14-9 18-23. 17) 9-3 en nu 41-47. Belangrijk is nu dat op 3-14 47-41-46 volgt. Op 3-12 27-24 volgt winst. Nu moet wit offeren met 43-38 met 47-24, waarna 3-14 24-19, 14-25 23-29, en de eindstand: wit dart) op 25, dam op 49, zwart stukken op 15, 29, 37, dam op 19 is met wit aan zet voor zwart gewonnen. Of levert het onderzoek van de lezers een ander resultaat op? hoofd zag dat 3) Tf5-h5f! toch de beslissing bracht, omdat na het gedwongen 4) g4xh5 eenvoudig 4) Dd4-h4 mat volgt. Beter verging het de witspeler in het volgende partijsloc. gespeeld te Reykjavik 1961 tussen Bomsteinsson en Sigurjonsson. Zwart: SIGURJONSSON Opooooooooooooooooooooooocoooooooooooooooooooo W O 3000000000000000CO00CO00000000000000OO000000000O000000CO Zwart drie stukken op 12, 28, 32, dam op 33; wit een stuk op 43, dam op 4. Wit aan zet forceert de remise. De overmacht van zwart is groot. Maar keurig forceert wit de remise volgens onderstaande oplossing. De ondervarian ten hebben wij niet aangegeven om de op lossers in de gelegenheid te stellen deze zelf op te zoeken. 1) 4-9 33-47 (voorkomt 9-3 wegens 32-38 3x43 en zwart wint); 2) 9-14 12-18. 3) 14-3 18-22. 4) 3-26 22-27. 5) 26-17 47-33. 6) 17-26 33-50. 7) 26-3 27-31. 8) 3-25 50-33 of? 9) 43-38 33x47. 10) 25-39 47-33. 11) 39-43 en de eindstand: zwart dam op 33, stukken op 28, 31, 32, wit dam op 43, met zwart aan zet, is steeds remise. Op 32-37 volgt 43-32. Op 33-38 volgt de herhaling naar 43-39 en winst is niet meer aanwezig. Een ongeveer gelijklopend eindspel deed zich voor in de wedstrijd Ons Genoegen DCIJ aan bord drie tussen Kottier met wit en schrijver dezes met zwart. OOOOOQOOOOOOOOOO(WVY^oooocyv,oOfr)OOOOOOOOOOOOOOCVVwyrxx 8 6 3 C AHB O A 10 9 7 4 2 6 West was de gever - niemand kwetsbaar. Biedverloop: west 1 schoppen - noord pas - oost 1 Sansatout - zuid 2 ruiten - west pas - noord 3 ruiten - allen passen. Het eindbod is redelijk - het avontuur voor 5 ruiten of 3 SA is te gewaagd, vooral in een paren wedstrijd. West komt uit met klaverenboer - in noord wordt klaverenaas genomen. Hoe moet zuid nu verder spelen? Denkt u er aan, dat het een par en wedstrijd is, zodat het maken van één of meer overslagen levenszaak is. De meeste zuidspelers (zoals in de prak tijk gebeurde) zullen zich beginnen te con centreren op de troefkleur, want er lopen nog altijd veel bridgers in de wereld rond die het verhaal geloven, dat menig bede laar zo aan lager wal is geraakt, omdat hij bij het bridgespelen vergeten heeft troef te trekken. Toch is het aanvallen van troef hier niet de juiste procedure - van noord uit moet harten worden gespeeld en direct moet door zuid met de hartenboer worden ge sneden op hartenvrouw. Zit hartenvrouw verkeerd (bij west), dan is er n i e t s verloren, daar later op harten aas-heer van zuid in noord de laatste har ten plus een verliezende schoppen opge ruimd kan word°n. Zit de hartenvrouw goed, dan maakt zuid vrijwel zeker twee overslagen, daar niet meer dan 1 slag in schoppen (west zal vrijwel zeker schoppenaas hebben) en 1 slag in ruiten verloren moeten gaan. Be gint men in slag 2 eerst troef uit noord te spelen (oost had ruitenheer-boer sec) dan is de kans op een directe hartensnit ver keken. De tegenpartij zal, zodra aan slag zijnde, schoppenaas spelen en schoppen na; nu kan de hartensnit nog wel genomen worden, doch met aanzienlijk meer risico. Immers, zit hartenvrouw nu verkeerd, dan verandert een vast gewonnen totaal van 10 slagen alsnog in 9 slagen - een catastrofe in een parenwedstrijd. Bridgevraag dezer week: Oost gever, NZ staan kwetsbaar. De zuidspeler heeft: AH 9 H V B 10 9 6 4 05 A V 10 8 Oost past - zuid 1 harten - west doublet - noord 1 Sansatout - oost 2 schoppen - zuid 4 harten - west 4 schoppen - noord past - oost past - wat moet zuid doen? Antwoord elders op deze bladzijde. „J§ OOOOOOOCOOCOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCOGOOOOOOOOC Wit: BORNSTEINSSON (aan zet) De zwarte koningstelling is verzwakt en na 1) Tel-e3 dreigt een directe beslissing met 2) Tg3t benevens 3) Dg7 mat. Maar het schijnt dat zwart zich nog kan ver dedigen door 1) Kg8-h8. teneinde 2) Tg3 met Tg8 en 2) Th3 met Re4 te beant woorden. Ziet gij, lezer, de verrassende winstvoort zetting. welke wit vond? Deze luidt: 2) Pd4-f5ü waarmede 3) Dg7 mat dreigt. Daar 2) ef5: faalt op 3) Th3 (nu kan n.l. de zwarte loper veld h7 niet meer dekken) is 2) Tf8-g8 gedwongen. Maar na 3) Te3-h3 Tg8xg2f. 4) Kgl-fl Tg2xf2t. 5) Kflel Tf2-flt. 6) Kelxfl Rd5- c4f, 7) Kfl-el was het zwarte strovuur uitgebrand en resteerde slechts de capi tulatie. Nog verrassender was het slot van de dit jaar te Keulen gespeelde partij tussen dr. Tröger en N. N. Hierbij werd de be slissing verkregen met medewerking van de zwartspeler. Zwart: N. N. Het is altijd weer de combinatie, welke de toeschouwer boeit. Een diepe strategi sche opbouw is eigenlijk een veel grotere prestatie, maar het doorgronden en waar deren daarvan is oneindig moeilijker en vaak slechts weggelegd voor de kenner. Vooral nu de weersomstandigheden ge lukkig ons niet inspireren tot urenlange studie, gaat onze aandacht naar pittige afwikkelingen uit de toemooipraktijk. De praktisch getrainde lezer zal de meeste van de volgende stellingen zelf wel kunnen doorgronden en de oplossingen kunnen vinden. Maar men vergete nooit hoe be langrijk het is. zeker te weten dat er een beslissende afwikkeling in zit en dat men deze bovendien op zijn gemak zonder klok en zonder wedstrijdzenuwen kan opsporen. Allereerst onderstaande stelling, welke ontstond in de partij FuchsUlmann, Premnitz 1961. Zwart: ULMANN (aan zet) DOO(XXXX300(XXXXXXXXXXXX3000<XXXDOOOOOOOOOOqpqOOO OP DE VELUWE. De vorige week heb ik weer eens in het oude, gezellige Apeldoorn gespeeld. Het was aldaar de actieve vereniging B.I.S. die in een serie zomerwedstrijden voor een goede opkomst had weten te zorgen. De kwaliteit van het vertoonde spel was over het algemeen behoorlijk hetgeen men Wit: FUCHS De geroutineerde schaker ziet aanstonds, dat zwart's kansen liggen in de opgesloten positie van de witte koning op hl. Na 1) Pf5-g3t is 2) h2xg3 gedwongen. Wanneer zwart dan zijn dame of een toren naar h5 kan brengen, staat wit mat. Een dergelijke wending is al tal van malen vertoond en natuurlijk ook aan grootmeester Ulmann de beroemde man van het veelbesproken visum bekend. Niettemin speelde hij 1) Rc6? en wel op de overweging, dat na 1)Pg3f 2) hg3: Tf5 de riposte 3) g3-g4 de dreiging Th5 afdoende pareert. Jammer dat onze Oostduitse schaakvriend over het yvYxx3oonuoooooooooooooooc ÓOO^^XOOOO^^TOOOOCXJ^^^XXXXX^^^OCOOOOC Wit: dr. TRöGER (aan zet) Er volgde 1) TeJ-e5 Pa5-c4, 2) Te5xf5! Wit ziet reeds de mogelijke pointe. 2) Pc4xd2? en zwart niet! 3) Tf5xf8H Dd7xn3. Hiermede hoopte zwart zich te redden maar hij vergat, dat hij nu met 4) Pg5-f7t op een wel bijzonder originele wijze stik-mat kon worden gezet. Mr. Ed. Spanjaard •apjap-SBeua;mj peq pjoou - pjseipsaS uaqqaq §eisuA\op ajjoA uaa peep -japui ;aq noz qtiTqBJd ap uj "„Tin uaaaA ;aui uep uioq 'uajadsuaga; 3A\ sje 'jau -T-ied" faq lua^ajaq snp 'uaiads ua[{tA\ a; uajaAepf ui SbbjS oz uapopaq jaaui }aiu ueq ftq - uajaABjq g tuojeep si poq a^saq spmz 'uajadseu uBq g ua;inj ap parquaAa uep praz TBpoz 'jguajq geis uee pajip uiaq jau;jBd uftz }ep qeeqag ftq ja pinz si ueq •uauioq MO uba uaddoqas g gou ;qoiqaM jez poqua^jeq g ajaniuaAa uftz jbao :si guBj snau uftz uep uaqftq japjaA qftpujBU ;aoui pinz - poq a sa q pq ;ara uapeq g st qoox 'iqBEuiaS }pjoA\ pa gou uapeq g jep ;oojg uasueq ap uftz spep apaaMq ap ui 'sjapuepuaga} jap poquaddoqos f ajeq -s;aMq-;aiu jaq uba uapjo/A qftj pin ftq jbz apjaa uaj, qpaiq japjaA gou japdspmz ap }ep 'puaggq pueq ap jooa pA\ si ph :qaaM jazap SeejAaSpuq do pjooMjuy MILAAN, De veertigjarige Nederland se beeldhouwer, Kees van den Bergh, die reeds veel succes oogstte met zijn tentoon stellingen in Italië, verklaarde hier, vlak voor zijn vertrek naar Nederland, dat hij enige tentoonstellingen gaat voorbereiden in zijn vaderland. Van den Bergh, die met zijn vrouw en twee kinderen in Milaan woont, studeerde aan de „Brera" onder prof. Luciano Minguzzi. Hij gaat ten toonstellingen voorbereiden in onder ande re Maastricht, Haarlem en Keulen. Hij heeft reeds een groep beelden naar Ne derland gezonden, waaronder drie reliëfs, „Judo", een model van „Adam" en „Eva" (twee stenen beelden, die hij in opdracht van de Koepelkerk in Maas tricht heeft gemaakt), „De Vermoorde", „Het staande Echtpaar", de „Verongeluk te", de „Kleine dode Stier" en bovendien enige tekeningen en temperaschilderingen. Van den Bergh, die in Haarlem gebo ren is begon zijn studies aan de Jan van Eyck Akademie in Maastricht, waar hij leerling was van dr. Oscar Jespers. Hij exposeerde onder andere op de biën nale van Carrera, in Cantu en in verschil lende galerijen in Milaan, waaronder de „Galleria delle Ore", een van de beste van Milaan. Het Milanese dagblad „Corriere Lombardo" schreef over hem: „Cornelius van den Bergh's werken getuigen van een rijk temperament, dat in staaf is om sub stantiële menselijke inhoud met expressief gevoel voor vormen uit te drukken". Op uitnodiging van de bekende Italiaanse kunstverzamelaar Enzo Pagani heeft hij een zeer toepasselijk beeldhouwwerk, de twee meter lange „Dode Stier" naar de „Arena" van Verona gestuurd, waar van 15 tot 30 juli 1961 de internationale tentoonstelling van beeldhouwkunst wordt gehouden. Ook exposeert hij thans in de „Galleria del Grattacielo" in Milaan. PIETERKE BALK was op een mooie dag een eindje gaan kuieren. Zomaar zonder te weten waarheen liep de ezel langs bossen, boomgaarden en lande rijen. Soms, als Pieterke langs een boer derij liep waar de waakhond hard be gon te blaffen, ging hij op een sukkel drafje verder. Gelukkig waren er niet op alle boer derijen honden en daarom hoefde Pie terke ook niet steeds hard te gaan lo pen. Zo kwam de ezel ook langs een boerderij waar een kip met allemaal leuke, gele kuikentjes op het erf liep. Er was op die boerderij geen waakhond en daarom bleef Pieterke staan kijken naar de kip en de kuikens. „Dag kip," zei Pieterke, want hij vond de kuikens erg leuk en wilde graag wat met de oude kip over ze praten. „Dag paard," zei de kip, want ze kon niet zo erg goed zien. „Ik ben geen paard," zei Pieterke trots, „ik ben een echte ezel." zei de kip en pikte naar een graantje op de grond, „O, een ezel." „Waf heb je een mooie kuikens," zei Pieterke, „hoe kom je daar aan?" „Die heb ik uitgebroed," zei de kip „Waaruit dan?" vroeg Pieterke nieuwsgierig. ,Uit eieren natuurlijk, wat dacht je dan?" ,,Gaat dat gemakkelijk dat broeden?" vroé'g Pietèrke, „ik wil ook wel kuikens hebben en als dat broeden niet zo erg moeilijk is dan ga ik dat ook doen." „Er is niets aan," zei de kip, „je gaat gewoon op de eieren zitten, maar voor zichtig dat je ze niet stukmaakt en dan wacht je tot de kuikens eruit komen." „Dan doe ik het ook," zei Pieterke, „kan ik van jou misschien een paar eieren kopen?" „Gerust hoor," antwoordde de kip en ze verkocht tien eieren aan Pieterke voor een heleboel geld. VOORZICHTIG GING Pieterke thuis op de eieren zitten, maar jammer ge noeg trapte hij er toch een kapot. „Dat is jammer, erg jammer," vond Pieterke, „maar gelukkig heb ik er nog een heleboel over." De ezel bleef wel een maand lang op de eieren zitten en durfde zelfs bijna niet te gaan eten, omdat hij bang was dat de eieren dan koud zouden worden. Maar toen na een maand nog geen kui kentjes uit de eieren waren gekomen, werd Pieterke boos, erg boos. Hij rende naar de kip en zei, dat hij vreselijk boos was, omdat er geen kuikens ge boren waren. „Heb je de eieren goed onder je ve ren gehouden?", vroeg de kip. „Als je dat niet doet dan komen er geen kui kens; dat heb ik ook wel eens." „Dat wist ik niet," zei de ezel, „goed dat je me dat zegt, ik ga nu eerst zorgen dat ik veren krijg en dan kom ik terug om nieuwe eieren te kopen." Pieterke liep weer verder en dacht diep na hoe hij aan veren kon komen. Hij dacht heel diep na, maar het hielp niets. Opeens bedacht Pieterke dat de kip het misschien wel zou weten en daar om liep hij op een drafje terug naar de kip. „Zeg kip," vroeg Pieterke hijgend van het harde lopen. „Kun jij misschien ook vertellen hoe ik aan veren moet ko men?" „Heb jij die dan niet?" vroeg de kip verbaasd, want ze kon niet zo erg goed zien en wist het dus nog niet. „Nee," zei de ezel en hij schaamde zich een beetje, „maar ik zou ze erg graag hebben om te kunnen broeden." „Wij kippen hebben allemaal veren," zei de kip. „Wij hebben ze al als we uit het ei kruipen. Als je maar lang genoeg in het ei blijft zitten dan komen die veren vanzelf." „Wat ben ik blij dat ik dat weet," zei Pieterke en hij bedankte de kip heel hartelijk, „ik ga vandaag nog in een ei zitten en kom er pas weer uit als ik veren heb. Als dat het geval is, kom ik bij u terug om eieren te kopen, dag kip." NU GING DE EZEL overal zoeken naar een ei dat groot genoeg was om erin te zitten. Hij probeerde het ei van een eend, maar dat was natuurlijk veel te klein. „Het moet een beetje groter zijn," dacht Pieterke en hij kroop in het ei van een kalkoen, maar ook dat ging al kapot toen Pieterke er nog niet eens zijn neus in had zitten. „Ik geloof toch heus," sprak Pieterke bij zichzelf, „dat zelfs het ei van oma kalkoen nog te klein is en toen kocht d'e ezel het grootste ei dat hij kopen kon. het ei van een struisvogel. Hij moest er veel geld voor betalen, maar omdat hij dacht dat er geen beter ei voor hem te koop was, betaalde hij dat geld graag. De ezel legde het ei voorzichtig langs de kant van de weg, nam een aanloopje en sprong in het ei. Maar wat jam mer, ook het struisvogelei brak, de hele snuit van Pieterke zat onder het struif. Verdrietig ging Pieterke langs de weg zitten en huilde tranen met tuiten. Toevallig kwam juist de kip voorbij met haar kuikens, maar dat waren al grote kippen geworden die sprekend op hun moeder leken. „Dag ezelpaard," zei de kip die een beetje vergeetachtig was, „waarom huil je?" „Ik kan niet in een ei komen," zei Pieterke, „alle eieren zijn te klein voor mij." Pieterke droogde zijn tranen een beetje en vroeg aan de kip: „Waar zijn al die lieve kleine kuikentjes van je?" „Dat zijn ze," antwoordde de kip trots en ze wees op de kippen die achter haar liepen, „wat zijn ze gegroeid hè?" „Worden kuikentjes zó lelijk?", vroeg Pieterke verschrikt, want hij vond de grote kippen niets aardig meer. De kippen werden nu erg kwaad en begonnen hard te kakelen. Dat vond Pieterke zo'n lelijk geluid, dat hij vlug opstond en op een sukkeldrafje naar huis liep. „Ia," balkte de ezel, „ia, wat een ge luk, dat ik zelf nog geen kuikentjes uit gebroed heb, want als ze zo lelijk wor den als die oude kip dan vind ik ze helemaal niet leuk meer, iaaaü!" m Er was er eens een mannetje, dat was op zondag jarig. Toen hij luid geeuwend wakker werd zijn mond heel wijd opengesperd dacht hij, dit wordt een reuzedag! Maar dat was wel voorbarig. 't Begon al met de tandpasta: de tube leeg op zondag! Toen was zijn boordeknoopje zoek en hij (nog in pyamabroek) zocht alles af, en zuchtte diep terwijl hij op de grond lag. Tóen stootte hij twéémaal zijn hoofd, tóen drong een splinter in zijn voet, tóen koos hij de verkeerde stoel, toen zat hij bovenop zijn hoed. Toen morste hij op z'n nieuwe das, toen bij het scheren sneed hij zich En wie nu 't huis van de jarige ziet, die leest op een kaartje: IK VIER HET NIET'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 16