Staalkaart van hedendaagse muziek in Amsterdam Wisselprijs uitgereikt aan Bernard Bartelink Vijf concours winnaars improviseerden Nederlandse Opera met „Turandot" I H33|£ Expositie in de Ark Van Gogh-monument in Auvers-sur-Oise kHo De prijzen van het Parijse Theater der Naties De negen muzen Vaccin-Sabin wordt nader onderzocht in Duitsland Speciale opleiding tot bejaardenverzorgster Werk van Cor Dik „In 't Goede Uur" ZATERDAG 8 JULI 1961 7 Onder anderen Webern, Ponse en Varèse M Hammarskjoeld naar Genève Beslissing over orale inenting uitgesteld De radio geeft zondag De radio geeft maandag 7 etevisieprogramma André Maurois ziek Kerkelijk nieuws DE NEDERLANDSE Vereniging voor Hedendaagse Muziek nam gisteren aan het Holland Festival deel met een kamermuziekavond in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. Er stonden werken van zes componisten op het programma. Vijf daarvan waren eerste uitvoeringen voor de hoofdstad, van één van de vijf betrof het zelfs een première zonder-meer: het Sextet van Luctor Ponse. Van het tweede deel van dit sextet was een opname op kleine langspeelplaat in het programmaboek ingesloten, een aardige gedachte. Aan gezien het onmogelijk is van zoveel nieuwe klanken een zogenaamde „objec tieve" waardering te geven, volsta ik met enkele persoonlijke indrukken weer te geven. Deze kwamen trouwens overeen met de publieke reactie. Teneinde het meest positieve oordeel tot het eind te kunnen bewaren, begin ik van onderen af: WOLFGANG FORTNER Vijf Baga tellen voor blaaskwintet. Droog en dor. Typisch voorbeeld van wat in Duitsland als Musica Nova gecanoniseerd is. Twaalf- toons uiteraard. Twintig jaar geleden was dit soort muziek „volksfremd und entar- tet", nu wordt het dogmatisch doorgeduwd op de Musiktage in Donaueschingen, de Ferienwochen in Darmstadt, door de radio geprotegeerd, door de pers gepropageerd. OLIVIER MESSIAEN „Chant d'amour et de la mort", vier liederen met piano begeleiding. Teksten van de componist: mystieke poespas, pseudo-primitief. De zangstem larmoyant op de lange baan, pretentieus gestamel. De piano geeft ak- koordvlekken nu-en- dan, chromatisch „ta- chisme", opeens ein digend in nogal tra ditionele cadensfor mules. Toepassing van de „style oiseau" (imitatie van vogelgeluiden). LUIGI DALLAPICCOLA Divertimen to voor zang met fluit, piccolo, hobo, kla rinet, alt en cello. De vier onderdelen zijn niet als liederen te beschouwen, ze zijn los van de tekst even streng doorgecompo- neerd als bijvoorbeeld de delen van een strijkkwartet. Maar een Italiaan blijft zingen; alleen is de lyriek bij Dallapiccola harder, niet-exuberant, meer doorwerkt. Maar ze is er wel. ANTON VON WEBERN Concert voor negen instrumenten: fluit, hobo, klarinet, hoorn, trompet, trombone, piano, viool, alt viool. Streng twaalftoons. De reeks opge splitst in groepjes van drie tonen, met eindeloze spiegelingen, omkeringen, sym- metrieën. De fascinatie door het figuur. Blokjes tegen, in, naast, door elkaar schui ven. Mondriaan. Een fanaticus van de ab solute zuiverheid. LUCTOR PONSE Sextet voor fluit, hobo, clavecimbel, viool, altviool, cello. Sterke, heldere expressiviteit, die de tim bres van deze combinatie voortreffelijk benut, en er soms nieuwe aan toevoegt. Opmerkelijk, welsprekend gebruik van het clavecimbel. Brede spanningsbogen ge- Tot 29 juli exposeert in de Ark Bob Nieuwenhuis, onder de naam Bonies, schilderijen, gouaches en plastieken. Bo nies studeerde aan de Vrije en aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag; was verder werk zaam in Stockholm, Parijs en Madrid. Hier en daar menen we in Bonies' werk wel iets te herkennen van een onderwerp. Het is echter toch wel non-figuratief of als men wil abstract te noemen. De groot ste aandacht bij het schilderen in olieverf werd besteed aan kleur en structuur van het oppervlak. De vaak grillige vorm lijkt meer intuïtief te zijn ontstaan. Men onderkent zeker iets persoonlijks in de kleurgeving, het duidelijkst wellicht in de gouaches, die mij overigens minder boei den dan de ongetwijfeld zeer doorwerkte schilderijen. De plastieken deden mij het minst. Men denkt bij sommigen aan slakken uit oven of kachel verkregen en een tijdlang door water aan de kust wat afgerond. Mogelijk dat ik ze meer waarderen zou, wanneer zij in brons waren uitgevoerd. Dan zou men even kunnen denken aan werk van Carel Kneulman. We hebben trouwens schilderijen in de geest van die van Bonies ook wel meer gezien. Naast zijn persoon lijk te noemen kleur is er in het werk van Bonies voor mij weinig eigen verhaal. Door anderen dan schrijver dezes werd ook wel eens het bestaan van een nieuw academisme geconstateerd. Bonies' werk lijkt mij een voorbeeld van dat academis me. Nu heeft ieder academisme wel aan trekkelijke schilderijen met zich meege bracht en die van Bonies zijn zeker niet lelijk; een zekere eentonigheid is deze ex positie echter niet vreemd. Tentoonstellingen van anders dan Bonies geschoolde schilders, die in directer con tact met de natuur werken, zijn al gauw boeiender door een grotere verscheiden heid in het geëxposeerde. Bob Bw/s (Van onze correspondent) PARIJS Het heeft lang geduurd, ruim vier jaar, maar nu is dan toch eindelijk in Auvers-sur-Oise, het plaatsje 35 kilome ter van Parijs waar Vincent van Gogh zijn laatste levensjaren sleet en waar hij onder een simpele steen naast zijn broer ligt be graven, een monument voor de grote Ne derlandse schilder opgericht. In aanwezigheid van Franse en Neder landse autoriteiten en belangstellenden is het beeld door een lid van het kabinet van de minister voor cultuur, André Mal- raux, onthuld op een rustige plek in het gemeentepark die door de schepper van het monument, Zadkine, was aangewezen. Een sobere plechtigheid, deze onthulling die zowel in de geest van de beeldhou wer als van zijn model was en waaraan het gemeentebestuur van Auvers het karak ter van een Frans-Nederlandse manifesta tie van vriendschap had willen geven. Zad kine heeft Van Gogh uitgebeeld in bijna tweevoudige hoogte, als een rijzige, logge figuur, die met de verfdoos aan een riem rond de schouders, zijn overig schilders gerei op de rug en een schetsboek in de linkerhand op blote voeten gereed staat de velden in te trekken om een nieuw doek op te zetten. dragen door stuwende ritmiek. Stilistisch verwant aan Frank Martin, maar geavan ceerder van harmonie en klankdifferen tiatie. EDGAR VARèSE Octandre voor fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn, trompet, trom bone, en contrabas. Grandioos, keihard, panisch. Angstkreten, machinale agressie, tyfoons. Musique concrète voor acht in strumenten. In 1923 gecomponeerd, door een nog steeds vitale voorvechter (75 jaar oud) van de nieuwste muziek. Hij werkte in 1958 met Le Corbusier aan het bekende Philips-paviljoen op de Expo („Poème électronique"). LUCTOR PONSE werd op het podium geroepen en mocht een enthousiast applaus in ontvangst nemen voor zijn Sextet. De reacties op het Octet van Varèse waren van dien aard, dat dit werk gebisseerd werd. De uitvoeringen stonden op voor treffelijk peil. De plaatsruimte laat niet toe alle veertien medewerkers te noemen. De kern werd gevormd door het Danzi- kwintet, het actieve en geschoolde en semble van vijf blazers, dat zich steeds weer in dienst stelt van de muziek van deze tijd. Sas Bunge De burgemeester reikt de, door de Deense firma Marcussen ter beschik king gestelde, nieuwe wisselprijs uit aan de winnaar van het Improvisatie concours 1961, de heer Bernard Bartelink. Na het improvisatieconcert door de vijf winnaars van de eerste tien improvisatie wedstrijden op het Müllerorgel in de Grote of Sint Bavokerk gaf het gemeentebestuur van Haarlem gisteren een avondreceptie die zeer druk bezocht was. De burgemees ter, mr. O. P. F. M. Cremers, verwelkomde de aanwezigen en reikte na een korte toe spraak de nieuwe, door de Deense firma ONDER GROTE belangstelling wer den vrijdagavond de manifestaties van het Internationaal Orgelconcours in de Grote Kerk voortgezet. In tegenstelling tot de vorige avond, waarop men naast een improvisatie ook „gezette stukken te horen kreeg, gold het ditkeer een integraal improvisatieconcert. Hiertoe waren genodigd de vijf winnaars van de wisselprijs, vanaf 1951 tot 1960. Zij waren allen present om te komen ge tuigen van de waardigheid van de des tijds verworven onderscheiding. Hun werd een thema voorgelegd dat voor ieder verschillend door de commissie Iptgrnationaal Orgelconcours gekozen was uit. de tien die in de voorafgaande jaren waren verplicht gesteld. HET WAS voor de toehoorders een ver moeiende avond, ondanks het belangwek kende van de prestaties, of misschien juist déarom. Wanneer vier kandidaten (of des tijds vijf, zoals in de eerste concoursjaren) op hetzelfde gegeven improviseren, dan is er altijd het ele- nent van vergelijking wat de spanning verhoogt en de wed- strijdidee in het ge ding brengt. Maar er was deze avond geen sprake van een wedstrijd. En verge lijkingen te maken zou, aan de hand van de zeer uiteenlopende opgaven, geen zin hebben. Belangwekkend voor de kenners en geraffineerde orgelliefhebbers was de manifestatie overigens genoeg en er werd stof in overvloed geboden om er nog lang over na te kaarten. En dat moeten wij nu net hebben om de Haarlemse orgeltraditie levend te houden en te doen groeien. LOUIS TOEBOSCH uit Breda, die op het eerste concours de „Zilveren Tulp" in de wacht sleepte, mocht het spits afbijten Hij kreeg nu vrij wat eenvoudiger thema's te verwerken dan in 1951 om een drie delige sonate op te bouwen. Maar toch ge loof ik dat deze rasmuzikant liever met ingewikkelde problemen worstelt. De klan kenarchitect was direct waarneembaar in de twee hoekstenen van het gegeven, na melijk de beide aanvangsnoten, die bij wijze van motief een rol te spelen kregen. Vloeiende contrapunten, lyrische fantasie en markante ritmen kenmerkten verder de prestatie. Anton Heiller die in 1952 de wisselprijs van Toebosch afhandig maakte, werd nu getoetst aan het thema dat Adriaan En gels het jaar daarna te verwerken gaf. Zijn vrije improvisatie (als middendeel van een driedelige sonate) heeft mij in zijn contrasten (melancholie en scherts) bij zonder getroffen. Piet Kee, die in 1953 de trofee won en haar drie jaar achtereen behield, zodat hij ze in eigendom verwierf, kreeg nu het gegeven van Albert de Klerk te ver- Albert Finney bekroond voor zijn spel in „Luther" van Osborne Het Berlijnse Opera-gezelschap heeft met een opvoering van Schönberg's „Mo- zes en Aaron" de prijs van het ThéStre des Nations gewonnen. De prijs voor de beste actrice ging naar de Italiaanse Ro- sella Falk van het gezelschap van Giorgio de Lullo. De Lullo ontving de onderschei ding voor de beste regie. De prijs voor de beste acteur ging naar de Engelsman Albert Finney, voor zijn rol in „Luther", het nieuwe stuk van John Osborne, dat dinsdag aanstaande zijn pre mière in het Holland Festival krijgt. De grand prix voor experimenteel to. neel werd toegekend aan het Little Thea tre uit New York, voor drie stukken; „The Connection", „Many Loves" en „In the Jungle of the Towns". werken, dat hij ook in 1955 onder handen had genomen. Op effectrijke wijze vaak markante tekening tegen een melkweg van glinsterende zilverklank bloeide zijn Fantasia en Fuga open. Klaas Bolt, die de twee volgende jaren achtereen winnaar was, mocht nog eens improviseren op het thema van Heiller, waarop hij het derde jaar strandde. Ik heb ditkeer bijzonder genoten van de Fan tasia, die hij met fraaie inventies op de zes-tonen-reeks (hexachord) tot een boeiend geheel maakte, en tevens van de wijze waarop hij in de Fuga nog een ko raal tepas bracht. Tenslotte kregen wij van Hans Hasel- böck, die de tweede trofee van het Haar lems Improvisatieconcours in 1960 naar Wenen wist te laten verhuizen na drie keer winnaar te zijn geweest, een uit gebreide Partita te horen op het thema dat Tagliavini in 1959 verstrekte, wat wel een bijzonder dankbare opgave was om te speculeren op het rijke kleurpalet van het Müller-orgel. ZIEZO, NU HEBBEN wij er toch nog even over nagekaart, hier en daar iets uit de herinnering opgepikt en aldus een in druk trachten te wekken van dit overrijke klankenfestijn. Concluderend kunnen wij ons verheugen, dat de kunst der improvi satie, mede dank zij het Haarlemse Con cours, tot een bloeiende tak der muziek cultuur is uitgegroeid. Tevens kunnen wij het opvallende verschijnsel waarnemen, dat Nederland en Oostenrijk daarbij aan de spits komen te staan. Jos. de Klerk Marcussen beschikbaar gestelde, wissel prijs uit aan de heer Bernard Bartelink, winnaar van het improvisatieconcours 1961. Deze nam verheugd de zilveren schaal met bijbehorende oorkonde in ont vangst. Voorts reikte de burgemeester zo wel aan de deelnemers van het huidige concours uitgezonderd de heer Jo van Eetvelde die naar België teruggeroepen was als aan de vijf winnaars van de vorige wedstrijden de bronzen penning uit, die de Haarlemse beeldhouwer Theo Mulder in opdracht van het gemeentebe stuur heeft ontworpen. De heren Gisbert Schneider en Paroslav Vodraska ontvingen ook de oorkonde voor hun deelneming aan het Concours 1961. Voor de vier improvi satoren van het concours 1961 waren er voorts vier facsimiledrukken (van een editie van 36) van de eerste compositie van Mozart; deze waren ter beschikking ge steld door prof. dr. Kurt Willvonseder uit Salzburg. De burgemeester bracht tot slot hulde aan de Commissie Internationaal Orgelconcours en aan de musici Lasschuit en Huslage, die de organisten bij hun spel behulpzaam zij geweest. Marktconcerten in Zwolle. In de Gro te Kerk te Zwolle zal in juli en augustus elke vrijdag een zogenaamd marktconcert worden gegeven. Het befaamde Schnitger- orgel zal dan tussen half een en een uur worden bespeeld door gewestelijke orga nisten, die muziek ter verpozing ten geTiore zullen brengen voor bezoekers van de vrijdagsmarkt, die mensen uit de verre omgeving naar Zwolle trekt, voor toeris ten en toevallige voorbijgangers. NEW YORK (Reuter). De secretaris generaal van de UNO. Dag Hammers- kjoeld. zal vanavond naar Genève vertrek ken om een bijeenkomst van de Economi sche en Sociale raad van de l^NO bij te wonen. Zijn voorgenomen bezoek aan Cairo heeft hij uitgesteld. Hammars kjoeld zal ongeveer een week in Genève blijven en waarschijnlijk maandag de raad toespreken. DE OPERA „TURANDOT" van Giacomo Puccini, die cfe Nederlandse Opera in 1958 voor het eerst na de tweede wereldoorlog op zijn repertoire nam, heeft ook een plaats gekregen in het programma van het Hol land Festival. Vrij- dagavond werd dat CV V L R N sprookjesachtige he- VI U vige muziekdrama in de Stadsschouwburg t vi K\ 'e Amsterdam opge- u voerd door vrijwel uitsluitend Neder landse opera-zange ressen en opera-zangers. „TURANDOT" is de laatste opera, die Puccini geschreven heeft. Hij heeft Let werk niet kunnen voltooien, omdat een ernstige ziekte op 29 november 1924 een einde aan zijn leven maakte. Het vierde tafereel, dat bijna klaar was, werd vol tooid door een leerling van Puccini: Alfano genaamd. Ook de schetsen voor het vijfde tafereel werden door deze begaafde leer ling uitgewerkt. De muziek voor „Turandot" heeft vaak een zeer hoog niveau gekregen door zijn melodische en harmonische vondsten en maar zelden vervalt Puccini weer tot vroegere berekende effecten of muziek- sferen. ONDER LEIDING van de voortreffelijke dirigent Francesco Molinari Pradelli werd een opvoering gekregen vol spanning en frapperend door veel vocale schoonheid van solisten en de koren. De sopraan Ma rijke van der Lugt vertolkte met fraaie dramatische stem de hoofdrol, waarvan de ommekeer van hevige haat naar tedere liefde niet zo overtuigend werd. De andere belangrijke rol die van prins Calaf werd gespeeld door Hans Kaart, die met be wogen helden-tenorstem en uitnemend acteren bijzonder veel indruk maakte. Een kostelijk stel vormden de drie hovelingen, die met hun komisch optreden een pak kend contrast vormden tot de hevige dra matiek, die de gruwelijke hoogtepunten van net spel doortrilde. Deze hovelingen werden gespeeld door de bariton Paolo Gorin (Ping), de tenor Chris Reumer (Pang) en de tenoi Rudolf Kat (Pong). De sopraan Jeanette van Dijck zong de partij van het slavinnetje Liü met fraaie klank en aangrijpende uitdrul king. De oude, verdreven vorst Timur werd met juist begrip vertolkt door de bas Georg Littasy en verder bleken de tenor Wim Koopman (de Keizer) en de bariton Jos Borelli (mandarijn) op de hoogte van hun taak. HET OPERAKOOR had met het zingen van Puccini's muziek een aantrekkelijke opdracht, die het met uitnemend resultaat vervulde. Het opera-orkest kon zich bijzonder onderscheiden met de uitvoering van de warmklinkende muziek. De decors weerspiegelden een behouden de geest van 19de-eeuwse romantiek, zoals goed beschouwd de gehele opvoering, die een uitbundig succes verkreeg. BONN. In tegenstelling tot de verwach tingen heeft de Westduitse Bondsgezond- heidsraad aanbevolen in de Bondsrepu bliek nog niet over te gaan tot orale in enting tegen kinderverlamming. De raad besloot dat tot oktober de entstof van de Amerikaanse arts Sabin, die levend virus bevat, nog nader zal worden onderzocht dbor wetenschappelijke deskundigen. Te gen die tijd zal de raad opnieuw bezien of zij het opportuun acht tot orale inen ting over te gaan. In de Westduitse deel staat Noordrijnland-Westfalen heerst een beginnende epidemie van kinderverlam ming. Vooral in de steden Dusseldorp en Soest zijn vele gevallen van deze ziekte geregistreerd. Als argument voor het in voeren in deze deelstaat van orale inen ting werd steeds aangevoerd dat in West- Berlijn, waar eind vorig jaar werd over gegaan tot orale inenting, geen enkel ge val van kinderverlamming bekend is. De uitspraak van de Bondsgezondheidsraad is niet bindend voor de deelstaat. Het is slechts een aanbeveling. Het is echter be kend dat Noordrijnland-Westfalen zich naar de uitspraak van de raad zal richten. De autoriteiten van Noordrijnland-West falen hebben alle collectieve schoolreisjes van kinderen verboden. Dit jaar zijn in de deelstaat 22 van de 420 besmette per sonen overleden. Volksdansfeesten, het zwemmen in het Rijnwater en het kam peren binnen de stadsgrenzen van Dussel dorp, zijn al eerder verboden. De groep bejaarden in de Nederlandse samenleving wordt steeds grotér. De toe neming van het aantal mensen, dat tot de ze groep behoort, is veel sterker dan de statistici hebben voorspeld. Het miljoen wordt waarschijnlijk jaren eerder bereikt dan werd verwacht. Dit maakte bepaalde moeilijkheden en problemen van de be jaarden groter. Volgens de heer S. Spruyt voorzitter van de Stichting Protestantse Opleidingen Bejaardenzorg (S.P.O.B.) wordt dit veroorzaakt door een verschui ving van het levenspatroon van de bejaar den. In de maatschappij is iemand, die niet meer produceert, van weinig belang. Ook is de verzorging veranderd: vroeger bleven de bejaarden langer in eigen huis of woonden in bij hun kinderen (of anders om). Gebrek aan personeel, te kleine be huizing en de gedachte dat deze inwoning voor beide partijen onwenselijk is, hebben hierin verandering gebracht. Hierdoor is de bejaarde steeds meer afhankelijk ge worden van de hulp van vreemden. In dit verband noemde de heer Spruyt het sinds 1945 steeds groter wordende aantal bejaardentehuizen en de ontwikkeling van de geriatrie, die tot gevolg heeft dat ver schillende ziekenhuizen thans aparte geria trische afdelingen hebben en dat in Spe ciale verpleeginrichtingen veel bejaarden worden gereactiveerd. In deze tehuizen werkt personeel, dat eigenlijk nog nauwelijks is voorbereid op een taak, die niet alleen verpleegtechnische kennis en vaardigheid vraagt. De S.P.O.B waarin deelnemen de Algemene Diaconale Raad van de Hervormde Kerk, De Raad voor Gereformeerde Sociale Arbeid en de Vrijz.-Protestantse Centrale voor Maat schappelijk Werk, verzorgt nu de beroeps opleidingen en bijscholingen binnen 't ka der van de bejaardenzorg. Een eerste cur sus is bestemd voor bejaardenhelpsters personeelsleden die belast zijn met huis houdelijk werk en met de persoonlijke ver zorging van de bejaarden. Dit jaar worden 19 cursussen gegeven in Utrecht, Gronin gen. Leeuwarden, Sneek, Zwolle, Hengelo, Apeldoorn, Arnhem, Zeist, Hilversum, Am sterdam. Alkmaar, Haarlem, Leiden, Voor burg, Den Haag, Rotterdam, Sommelsdijk en Middelburg Deze tweejarige cursus wordt in het kader van het nijverheids onderwijs gegeven in huishoud- en nijver heidsscholen voor meisjes. De opleidingen voor bejaardenverzorg sters (Ziekenverzorgsters) zijn bedoeld voor diegenen, die niet als verpleegsters maar als verpleeghulpen werkzaam zijn op de ziekenafdelingen van bejaardentehuizen in verpleeginrichtingen en op geriatrische afdelingen van ziekenhuizen. Deze inter naatscursussen in Groningen, Leeuwarden, Arnhem, Den Haag en Rotterdam zijn ge richt op verpleegkunde, bejaardenzorg en omgang met bejaarden. De S.P.O.B. leid de in 1956 150 cursi'sten op, in 1960 500 en dit jaar heeft men 750 deelneemsters. De S.P.O.B. en de rooms-katholieke opleidin gen samen leveren sinds 1956 1500 cursis ten af. Over werk van de te Amsterdam geves tigde schilder Cor Dik heb ik al meerdere keren mogen berichten naar aanleiding va zijn vertegenwoordiging op verenigings tentoonstellingen en een expositie van zijn werk bij Felison te Velsen. Thans is werk van hem te zien „In 't Goede Uur". Aan mijn prettige ervaringen met Diks werk wordt op deze expositie niet veel toege voegd. Een in olieverf geschilderd zelfpor tret is een goed voorbeeld van de treffen de verandering in Diks werk, die wij al eerder mochten constateren in enkele goed gelijkende en met grote aandacht voor het model geschilderde portretten, waarvan ik dat van de dichter Roland Holst nog eens in herinnering breng. Dik heeft zich altijd geïnteresseerd voor de mens in het algemeen, maar fixeerde zich de laatste tijd meer op het individu. In zijn geval betekent dat een verrijking van zijn werk, waaraan nu ook het model iets kan toevoegen. Vroeger bleven zijn re sultaten wel wat te schemerig. Mogelijk dat hij meende genoeg van zich zelf aan zijn werk te kunnen meegeven. Indien de ze veronderstelling juist zoib-zijn, dan komt Dik het compliment toe een grotere be scheidenheid in acht te hebben leren ne men. Nu was er een andere reden zeker ook voor de door mij als zodanig gevoelde vaagheid. Dik heeft zich altijd gevoelig ge toond voor de ruimte om de dingen. Rond betrekkelijk grote koppen moest die ruim te gesuggereerd worden door een op het at mosferische gericht schilderen van zijn mo dellen. En dat bracht de door mij bedoelde vaagheid met zich mee. Diks gevoel voor ruimtelijkheid kwam naar mijn smaak be ter, schilderkunstig meer overtuigend, tot zijn recht in een enkel groot interieur, waarin de menselijke aanwezigheid aange duid was door gebruiksvoorwerpen. Ook dit schilderij heb ik al eens genoemd. Voorts voelt Dik voor wijde landschappen, waarin betrekkelijk weinig gebeurt, zodat ook de ruimte het allereerst zal opvallen. Wij kennen dat laatste van de Zandvoorter Pieter Giltay en ook van Theo Heynes, de Amsterdammer, die ook eens „In 't Goede Uur" exposeerde. En ik moet zeggen, dat zij mij meer boeiden met dergelijk werk. Dik schetste altijd veel figuur en veel van het daarvan op deze expositie aanwezige doet ons denken aan 't werk van een Wim Steyn, die naar mijn smaak dan toch pit tiger is. Ik geloof daarom dat Dik's thans, zij het op deze expositie nog wat weinig, getoonde belangstelling voor het individu een belang rijke winst is in zijn ontwikkeling. Enig realisme in zijn idealiserend streven brengt ons zijn persoonlijkheid dichter bij. Wan neer hij, zoals in een aquarel van een vrouw of meisje, denkt te kunnen volstaan met de aanduiding van een idee blijft zijn resultaat mij te leeg. Bob Bui/s Nederlands danstheater. Het Neder lands Danstheater heeft van burgemeester en wethouders van Den Haag het bericht gekregen dat dit college afwijzend heeft beschikt op een verzoek een subsidie van 2500.per voorstelling te verstrekken voor de afscheidsvoorstellingen die het Danstheater in juli in Den Haag geeft. De Stichting heeft nooit subsidie van de ge meente Den Haag ontvangen. A A HKOHD/G//1GErt [«BESCHOUWIMGEH HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inl. Hoogmis. 8.30 Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. Convent van Kerken: 10.00 Chr. Geref. kerkdienst. NCRV. 11.30 Gram. 11.45 Gewijde muz. KRO: 12.15 Buitenl. comm. 12.25 Gram. 12.40 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 Gram. 13.30 Lich te muz. 13.50 Boekbespr. 14.00 Kamermuz. 14.40 De vliegende Hollander, praatje. 14.50 Kamerork. 15.30 Muzikale aspecten, muzik. lezing. 18.00 Sport. 16.30 Gewijde muz. IKOR: 17.00 Jeugddienst. 18.00 Het geladen schip, lezing. 18.30 De kerk aan het werk, act. 18.40 New Delhi 1961: Jezus Christus, het licht van de wereld, klankbeeld. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Jeugdkoren. 19.30 Gemeenschap der heiligen, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.30 Act. 20.35 Gram. 21.30 Kortrijk, stad der Gulden Sporen, klankb. 22.15 Gram. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22 55 Kamermuz. 23.25 Gram. 23.45 Gram. 23.5524 00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00- 24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. 10.00 Garm. 10.35 Brieven van be roemde kinderen. 10.55 Promenade-ork. en solist 11.30 Cabaret. AVRO: 12.00 Lichte muziek. 12.30 Meded. en postduivenber. 12.32 Gram 12.45 Rep. alg. vergad. AVRO. 13.00 Nieuws. 13 07 De toe stand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Verzoekprogramma voor de strijdkrachten. 14.00 Holland Festival 1961: Nederl. kamerork en zang. (In de pauze: 14.5015.30 Gezien, gehoord, gelezen, symposion). 16.20 Gram. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Lichte muziek. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjournaal. VPRO: 18.30 Korte kerkdienst. IKOR: 19 00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur, gesprek. AVRO: 20.00 Nws, 20.05 Lichte muz 21.00 Tour de France 1961. 21.10 Zing zonder zorgen. 21.40 Gram. 22.15 Internat, volksliederen. 22.30 Nieuws en meded. 22 45 Act. 23.00 Hammondorgelspel en zang. 23.15 New York calling. 23.20 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending van dienst voor belangstellenden. 12.15 ds. G. Meynen van Utrecht - uitzending van jeugd-appèldienst. 14.45 Kinder - dienst. 15.30 ds. G. Toornvliet. BRUSSEL. 324 m 12.00 Nieuws. 12.02 Liedjes. 12.15 mus.ork. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.ork. 13 00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 15.30 Sport en rep. Tour de France. 17.00 Sport en nieuws. 17.10 Lichte muziek. 17.50 Fluitrecital. 18.30 Godsd. uitz. 19.00 Nieuws. 19.30 Gevar. muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muz. 22.45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 Ge var. muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muz 22 45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevar. muziek. 23.55»— 24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Gewijde muziek. 8,00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 8.50 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw 10.10 Gram. 10.20 Theologische etherleergang. 11.05 Zangrecital. 11.35 Voordracht. 11.55 Kamermuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.53 of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Promenade-ork. 14.05 Schoolradio 14.30 Man en paard, quizprogr. 15.50 Gram. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Kamermuz. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.Oudé en nieuwe klanken uit Nieuw-Guinea door dr. G. D. van Wengen. 18.00 Orgelconc. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Volksliederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Amus.muz. 20.20 Majoor Carla, hoorsp. 21.30 Holland Festival: Mezzo-sopr. en piano. 22.00 Parlem. comm. 22.15 Gram 22 30 Nieuws en S.O S.-ber. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Muzik. lezing. 23.55 Gram. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7 10 Gymn. 7.20 Gram. 8 00 Nieuws en hammondorgelspel. 8.30 Gram. 9 00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10 00 In het krachtenveld van de techniek, overden king VARA: 10.20 Gram. 11>15 Voordracht 1L35 Clavecimbelspel 12.00 Órgel en v-iooL 12.30 Land en tuinb.meded. 12 33 Voor het platteland. 12 38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Pianoduo. 13 45 Naar de Rio Plata, reisbe schrijving. 14.00 Pianorecital. 14.35 De raven van Meneer Walser, hoorsp. 15.45 Hammondorgelspel. 16.00 Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes 17.15 Gram. 17.30 Walsorkest. 18 00 Nieuws en comment. 18.20 Tour de France 1961. 18.30 Jazzmuz. 18.50 Act. 19.00 Pari. overz. 19.15 Regeringsuitzend.De Zilvervloot: Een zomerse spaarpotpouri. 19 30 Amus.muziek. 20 00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.35 De Spaanse Burgeroorlog, gesprek. 21.05 Gram. 21.25 Tour de France 1961. 21.40 Holland Festival 1961: Concertgebouw-ork. (In de oauze: 22.30—22.40 Nieuws). 23 30 Gram. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m 12 00 Nieuws. 12.02 Gram. 12 30 Weerber 12.35 Voor de landbouw. 12.42 Gram. 12 50 Koersen. 13.00 Nieuws. 13 15 Kamermuz. 14.00 Lichte muz. 14 30 Knapenkoor. 15.30 Lichte muz 16 00 Koer sen. (Tussen 16 00 en 17 00 Tour de France). 17 00 Nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Gram. 18.20 Voor de soldaten 18.45 Comm. Tour de France. 19 00 Nws. 19.40 Gram. 20.00 Holland Festival Kamerorkest. 21.30 Amus.muz 22.00 Nieuws. 22 15 Morgen is het sporenfeest. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zee lieden. ZATERDAG NTS: 14.00 Eurovisie: Tennts- kamp Wimbledon AVRO: 17.00 V. d kind NTS 17 30-18 45 Eurovisie: Tenniskamp Wimbledon lverv.1 20 00 Journ en weeroverz AVRO 2(120 Televtzier 20 30 Lichte muz 20 55 Ftlmprogr. 21 20 Lichte muz 21 45 Quizprogr VOOR ZONDAG IKOR: 17.30—18.00 Progr. over het kerstlied. NCRV: 20 00 Film. 20 45 Voordr. 21.15 Kamermuz. 21.45 Dagsluiting. NTS: 22.00 Sportactual, 22 30- 22.40 Tour de France. Extra programma over Koeweit In verband met de spanningen in en rondom Koeweit zal in de televisie-uitzending van de NCRV op zondagavond van 8.00 tot 8.45 uur in olaats van de film ..Het verdronken dorp" een speciaal voor televisie vervaardigde documentai re film over Koeweit worden uitgezonden De titel is Olie-oase Koeweit. De film is gemaakt door Horst Scharfenberg, medewerker van de Duitse televisie VOOR MAANDAG NTS: 20 00 Journaal en weeroverz. KRO: 20 20 Filmrep. 20.50 Gevar muz. 21.10 Filmrep. 22.05 Epiloog. NTS: 22.30-22.40 Tour de France De bekende Franse schrijver André Maurois ligt met dubbele longontsteking te bed, zo heeft madame Simone Mau rois bekendgemaakt. De 76-jarige Maurois ligt al sinds drie dagen te bed in zijn landhuis, het Chateau d'Essendieras, dichtbij Perigueux. Me vrouw Maurois deelde mede dat de toe stand van haar man iets was verbeterd na behandeling met peniciline. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Hoornaar (toez.) K. J. Ge luk. kand. te Zeist te Renkum M. G. J. v. d. Velden, te Nieuwpoort. Benoemd tpt vic. te Ruurlo mej. Th. Barnard, kand. te Zeist. Geref. Gemeenten Drietal te Middelharnis: L. Huisman, kand. te Zwijndrecht. A. Kok. kand- te Rotterdam en G. Schipaanboord. kand. te Leiden, waarvan eerstgenoemde is beroe pen. Beroepen te 's Gravenzande en te Naaldwijk: A. Kok kand. te Rotterdam; te Bradford (Ontario. Canada): A. F Hon- koop te Goes; te Axel. Dordrecht. Leidpn en te Werkendam- L. Huisman, kand te Zwijndrecht; te Aalst, Almelo, Emmeloord, Meliskerke. Opheusden en Vlissingen: A. Kok. kand. te Rotterdam; te Bodegraven, Genemuiden. Tricht Wolphaartsdijk en IJselmonde: G. Schipaanboord, kand. te Leiden Bedankt vcor Clifton (U.S.A.); A. Vergunst te Rotterdam-Centrum.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 7