Koreaanse kunst in Den Haag
Van der Hoogtprijs voor Schierbeek
i
l
UITGAAN IN HAARLEM»
iHlRi
Concert op Müllerorgel
door Luigi Tagliavini
De negen muzen
Wynaendts Franckenprijs
voor prof. Dresden
fgeervliet
Zeven Spaanse vissers in
vliegende storm vergaan
VI ZATERDAG
JAPONNEN
voor enkele guldens
VRIJDAG 14 JULI 1961
13
Studieweek in Bentveld
voor bespelers van
barokinstrumenten
Jan Mul voorzitter van
Componistengenootschap
mms
Bob Buys
Ereleden van de Mij der
Nederlandse Letterkunde
het
kleine
wonder!
Vermoedelijk 35 mensen
om het leven gekomen
Kort nieuws
MUZIEK
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
Dubbele leugen
Beeldschermer
9 uur 's ochtends
KOOPDESKOOPDES
bij Modehuis LAILA
Aantal geregistreerde
radio's gedaald
De radio geeft zaterdag
T el evisie programma
IN HET HAAGSE Gemeentemuseum is
tot 14 augustus een tentoonstelling van Ko
reaanse kunst te zien. Deze expositie sluit
aan op die van Japanse en van Chinese
kunst, die in hetzelfde museum zijn ge
houden. De Japanse kunst is door de Chi
nese ook via Korea beïnvloed. Zo is deze
expositie een verbinding tussen de twee vo
rige. Wat betreft contact op het eerste ge
zicht ligt voor mij de Koreaanse kunst
tussen beide andere, waarvan de Japanse
mij het meest trof. De Koreanen komen
bij navolging van Chinese voorbeelden tot
meer levende zaken, zoals dat bij de Ja
panners het geval is. Het is of de Koreaan
se schilderkunst afhankelijker is van de
directe observatie dan de Chinese kunst.
Koreaanse schilderkunst is minder forma
listisch. De Koreaanse kunst lijkt echter
weer iets monumentaler dan die der Ja
panners. Men moet kennis hebben van een
groter aantal gegevens dan op deze ten
toonstelling aanwezig om zoiets met zeker
heid te kunnen zeggen. Men herkent ech
ter hoe dan ook iets eigens na ervaringen
met de vorige tentoonstellingen. Mr.
L. J. F. Wijsenbeek meldt dit in zijn voor
woord tot de rijkgeïllustreerde catalogus
en zegt daarmee niets te veel.
DAT DEZE EXPOSITIE minder uitge
breid is dan die van Chinese en Japanse
kunst vindt zijn oorzaak voor een belang
rijk deel in het- feit, dat in Korea minder
overbleef dan in China en Japan. Korea
heeft ook vroeger nogal te lijden gehad
van oorlogen. Van wat boven de grond
bleef is al heel weinig over. Men vond voor
al in graven kunstvoorwerpen, meegege
ven aan de overledenen. Uit de inleiding
tot de catalogus van G. St. G. M. Gom-
pertz mogen we opmaken dat er grote
kans bestaat nog meer te vinden.
Opvallend is direct de in verhouding
grote hoeveelheid ceramiek. Het blijkt
dat de Koreanen juist hierin excelleerden
en dat hun celadon, dat is een blauw-groe-
nig grijs glazuur, ongeëvenaard genoemd
kan worden. Het moet op een of andere
wijze meer zijn dan de kleur alleen. Want
een kleur doet immers pas wat in verhou
ding tot andere kleuren. Maar wonderlij-
kerwijze blijkt men hier de kleur te genie
ten zonder te kunnen wijzen op andere
kleuren. De ceramiek ma&kt thans op mij
meer indruk dan op de vorige twee ex
posities. Het lijkt mij onjuist van Koreaan
se kunst te spreken als van een die zijn
belang alleen ontleent aan nabuurlanden.
Men leze hierover trouwens de gemelde
inleiding, waaruit nog meer van eigen
heid in Koreaanse kunst blijkt en ook
sprake is van beïnvloeding van Japan
door Korea. Uitzonderlijk zijn bovendien
de met reliëf versierde tegels, ook vloer
tegels. Een geluk is het dat men in Korea
de beschikking had over een onverwoest
bare natuursteen. Over ceramiek nog dit:
men geniet als zeldzaam en schoon de
voorzover aanwezig meestal sobere deco
ratie en daarnaast in andere voorbeelden
een barok te noemen vormgeving, die van
grote en ook weer zeldzame en onverge
lijkbare vindingrijkheid getuigt.
WE ONTMOETEN hier verder een zeer
vroege kunst van sieraden, waaronder
een wonderlijke kroon in goud en jade,
waarvan de betekenis de onderzoekers
overigens nog ontgaat. In de buurt daar
van, aan de zuidoostkust, waar vroeger
de hoofdstad was, vond men verder ter
racottafiguurtjes» waarvan een hier geëx
poseerde krijgsman te paard ook weer een
Dharma, rolschildering (inkt op pa
pier) door Kim Myóng-guk (1623-'49).
voorbeeld is van een uitzonderlijke kunst.
Gegrepen door wat ik noemde kwam ik
mogelijk te weinig in contact met de ver
guld bronzen Boeddha- en andere beeld
jes, als dan van contact gesproken mag
worden. Het viel me op dat de inleider
ook kort over dit toch ruim genoeg verte
genwoordigde werk was. Maar nader gaat
hij in op een wat groter beeld, een ver
guld bronzen Maitreya, die bewezen is het
voorbeeld te zijn van daarop gelijkende
beelden in Japan, en naar ik meen toch
weer iets anders dan Chinese beeldhouw
kunst.
Van 16 tot 23 september 1961 zal in het
huis van de Woodbrookers te Bentveld
bij Haarlem een studieweek voor bespe
lers van barokinstrumenten worden ge
houden. De leiders van deze week zijn de
clavecinist Gustav Leonhardt uit Amster
dam en de viola da gamba-speler Niko-
laus Harnoncourt uit Wenen.
Onderwerpen van de studieweek zul
len zijn: de 17e- en 18e- eeuwse ensemble-
muziek en solomuziek voor viola da
gamba onder leiding van Nikolaus Har
noncourt; voorts de 17e- en 18e-eeuwse
sololiteratuur voor clavecimbel onder
leiding van Gustav Leonhardt.
De ensembleslessen zullen, vooral wat
het continuospel betreft, door beide lei
ders in nauwe samenwerking gegeven
worden. Medewerking wordt verleend
door Frans Bruggen, die aan de solo
litteratuur voor blaasinstrumenten (spe
ciaal voor blokfluitspel) voordrachten en
besprekingen zal wijden. De ensemble
cursus staat open voor gambisten, cellis
ten, altisten, violisten, blok- en dwars-
fluitisten, hoboisten etcetera. De week zal
besloten worden met een openbaar con
cert, waarop de beste deelnemers in de
gelegenheid zullen worden gesteld zich
als solist, eventueel met orkest te laten
'horen. De Nederlandse radio heeft zijn
medewerking toegezegd.
De componist Jan Mul uit Haarlem is
tijdens de in Amsterdam gehouden jaar
vergadering tot voorzitter gekozen van het
Genootschap van Nederlandsche Compo
nisten, dat dit jaar zijn vijftigjarig bestaan
viert. In het bestuur werd verder gekozen
de Haagse componist Jaap Geraedts. De
aftredende voorzitter, Guillaume Landré,
werd benoemd tot erevoorzitter.
Eenapsaras (hemelnimf), verguld
brons, uit de Groot Sillaperiode,
(8e-9e eeuw) afkomstig uit de
Y ugüm-sa-tempel.
DE SCHILDERKUNST leren we ken
nen uit rolschilSeringen en boeken. Ik ver
meldde al verschillen met Chinese land
schapschilderkunst Treffend zijn enkele
echte portretten, verrassend een jong
meisje van grote charme en minder we
relds dan Japanse modellen. Zeer eigen
moeten ook zijn verscheidene voor
stellingen van dieren als katten, honden,
vogels en een tijger. Dat valt trouwens
aan het goed opgestelde begin van deze
tentoonstelling al op. Hier „afficheert"
zich direct het ons tot nu toe onbekende;
waarvoor dan een compliment aan de in
richters.
Onder grote belangstelling had dónder-
dagmiddag in de Grote of St. Bavo-kerk
de traditionele gemeentelijke orgelbespe
ling plaats, ditmaal door de Bolognese or
ganist Luigi Ferdinando Tagliavini, een
der docenten van de zomeracajfemie voor
orgel, die deze week begonnen is. Uiter
aard wijdde deze even bescheiden als voor
name kunstenaar een overwegend deel van
zijn programma aan werk vah de Italiaan
se grootmeester der orgelkünst Giralamo
Ffescobaldi. Hij'speculeerde düarbij óp hef
rijke kleurpalet van het gerestaureerde
Müllerorgel.
AANVANGENDE met een Toccata, werd
dit al direct een staalkaart van fraaie ge
luiden; en voor een tweede Toccata
per l'Elevazione" zocht hij de mildste
timbres uit om de gewenste sfeer te wek
ken. Ik geloof niet dat Frescobaldi zoveel
klankverscheidenheid op de door hem be
speelde orgels gekend heeft, of zelfs heeft
kunnen dromen, als Tagliavini in zijn ver
tolking van dg Canzone „La Querina" te
pas bracht. In een Ricercare met inleiden
de Toccata verhoogde hij met een paar
tongwerken de kracht van zijn muzikaal
betoog en in een variatiewerk vond hij ge
legenheid te over om met delicate tinten
te woekeren. Hij wist met smaak te kie
zen en in deze bloemige klankentuin de
brandnetels te mijden. Een chromatische
Fantasia van Samuel Scheidt liet hij me
de genieten van de tintenschat en zelfs
van de daver van het volle werk.
MET DE CORNET als hoofdbestanddeel
was op een rustig klinkend stramien een
extatische solo van Spaans karakter te ho
ren in een Tiento van Fr. C. de Aranxo;
en in een Passacaglia van Cabanilles werd
mpt succes naar een climax van klanken
intensiteit, in verscheidenheid van timbres
gestreefd.
Tagliavini gaf ook een beurt aan Bach,
zij het dan in diens bewerking van een
Concerto van Vivaldi. Maar daarin werd
het kleurenspel toch wel wat overdadig;
het werd te peuterig voor Bach en feite
lijk ook voor Vivaldi. Intussen bewees Ta
gliavini aldoor, dat hij niet alleen de te
vertolken composities in kleuren wist te
vangen, maar ze ook op rake wijze ver
mocht te tekenen en ritmisch karakter te
geven.
Jos. de Klerk
Tijdens de heden in Leiden gehouden ver
gadering van de Maatschappij der Neder
landse Letterkunde is besloten het erelid
maatschap van de maatschappij aan te
bieden aart mej. dr. M. E. Kronenberg te
Den Haag en prof. dr. Th. Frings te Leip
zig. Mej. Kronenberg is de oudste van de
Nederlandse bibliografen; prof. Frings is
een vooraanstaand kenner van de oud-Ne
derlandse taal en cultuur.
Kunstacademieprüs. De Kunstacade-
mieprijs 1961 van de Academie van Beel
dende Kunsten en Kunstnijverheid te
Arnhem is toegekend aan de 21-jarige
kandidate van de afdeling mode, mej. J.
Dijkstra uit Arnhem. De prijs bestaat uit
de rente over de periode van een jaar van
een bedrag van 10.000. dat de letterkun
dige Johan van der Woude na de oorlog
aan de gemeente Arnhem heeft geschon
ken.
„Sonidos Negros". De flamengo
dans- en zanggroep „Sonidos negros", die
pas sedert enkele jaren bestaat en is op
getreden in Spanje en Frankrijk, zal in de
Kurzaal te Scheveningen optreden op don
derdag 27 juli. De groep, die in Madrid is
gevestigd, bestaat uit zeventien personen,
dansers, zangers en gitaristen. De leiding
is in handen van Juan Maria M. de Bou
rio en het programma omvat voorbeelden
van de verschillende flamenco-stijlen van
het Spaanse land.
De Lucy B. en C. W. van der Hoogt-
prijs is dit jaar toegekend aan de schrij
ver Bert Schierbeek en de Dr. Wynaendts
Franckenprijs aan prof. dr. S. Dresden,
hoogleraar in de moderne Franse letter
kunde te Leiden. Op de vandaag in de sleu
telstad gehouden jaarvergadering van de
Maatschappij der Nederlandse Letterkun
de, heeft men hieraan zijn goedkeuring
gehecht.
De Van der Hoogtprijs is aan Bert
Schierbeek toegekend als erkenning van
zijn schrijverschap en letterkundige ver
dienste; ter aanmoediging ook om „na het
voltooien van zijn vijfdelig handwerk ver
der te gaan in de richting, waarin zijn on
derzoekend scheppen zich bewogen heeft."
Volgens het door de Commissie voor Scho
ne Letteren uitgebrachte advies, kan men
van Schierbeek zeggen, „dat hij rondgaat
als in een boomgaard en de vruchten van
de taal plukt. Het gaat hem om de woor
den die groeien aan de menselijke stem,
klankomschreven betekenissen, zoals hij
zegt. Wat hij schrijft is niet in zinsdelen,
maar in algemeenheden ontworpen, is niet
bedoeld voor het oog, dat letters leest,
maar voor het oor dat luistert. Met stijl
middelen uit onze tijd wordt een vrijwel
vergeten traditie nieuw leven ingeblazen,
namelijk die, waarin sprake is van taal als
mededeling van leven, als openbaring van
bestaan in haast lichamelijke zin. Het is
ontvangenis door het oor, zingeving door
de stem, waarbij hartslag en adem de
woorden opnemen en pas vervolgens het
wikkende, wegende brein begrijpend in-
Advertentie
Rf ito*
zacht
mild
aromatisch
u rookt er goed van
grijpt. Zo gaat Schierbeek terug tot de
wortels van spraak, spreuk en sproke,
voor de vertakking in proza of poëzie. Het
letterkundig belang van deze experimen
ten en de daarmee bereikte leesresulta
ten, wettigen grote waardering". Aldus de
commissie.
Wynaendts Franckenprijs
De commissie voor de Wynaendts Franc
kenprijs 1961 had, in overeenstemming
met het reglement, dat ditmaal de bekro
ning voorschreef van het best beoordeelde
werk, zich bewegend op het gebied van
essay en litteraire kritiek, besloten hier
voor de in 1959 verschenen bundel essays
„De litteraire Getuige" van prof. Dresden
voor te dragen. De commissie is niet met
algemene stemmen tot dit oordeel geko
men, hetgeen enigermate samenhing met
de verschillen in opvatting omtrent het
begrip essay.
Volgens het gevoelen van de meerder
heid, waarbij de minderheid zich achteraf
zonder bezwaar kon aansluiten, verdiende
geen werk van de laatste 'jaren zozeer in
aanmerking voor bekroning te komen, als
deze bundel van prof. dr. Dresden. De
commissie meende in het boek een wel
licht niet zo populaire, meer op het me
thodische dan op het pakkende gerichte
wijze van litteratuurbeschouwing te eren.
Met een toevoegsel, ontleend aan de ti
tel van een van de vroegere bundels van
deze schrijver, „bezonken", leek de com
missie deze vorm van essayistiek juist ge
karakteriseerd. Wie litteratuurwetenschap
bedrijft loopt groot gevaar óf de weten
schap óf de litteratuur te missen. Het is,
aldus de commissie, de verdienste van
prof. dr. Dresden, dat hij zonder eep cri
ticus of moralist in engere zin te zijn, in
zijn werk voldoende heeft behouden van
het essay om niet als historiserende com-
Advertentie
Een volkomen nieuw hoortoestel
van ADITONE, dat geheel on
zichtbaar achter het oor gêdragen-
kan worden, met luisterspoei voor
telefoneren, radio en televisie.
Vraagt een brochure van deze
ADITONE type 615. Gratis twee
weken op proefl Ook de oorhan
gers van Audium, Philips, Siemens
en Willco voorradig. De grootste
keuze en de beste service vindt U bij:
horen zien
KONINGSTRAAT 11
HAARLEM
TEL 16171
pilator te worden aangemerkt, terwijl hij
anderzijds het gebruik van hulpmiddelen,
die de filoloog en de litteratuur-historicus
ten dienste staan, niet uit de weg gaat.
In deze essays ziet men een gevoelige en
subtiele geest aan het werk, die met veel
geduld, ongemene zuiverheid en voorbeel
dige eenvoud, de rijkdom van het verle
den en de ingewikkeldheid van het heden
tracht te doorgronden.
MADRID (AFP/UPI In de afgelopen
nacht kwamen berichten binnen over
zeven Spaanse vissersboten, die tvjdens
vliegende storm in de Golf van Biskaje
verloren z(jn gegaan. In Madrid werd ge
vreesd dat ten minste 33 vissers om het
leven zijn gekomen. De schepen zijn gister
morgen door het slechte weer verrast.
Twee Spaanse vissersboten hebben ter
hoogte van Aviles in een hevige storm
schipbreuk geleden. Daarbij zijn vermoe
delijk zestien mensen omgekomen. Men
hoopt nog dat drie der opvarenden van
een der vergane boten, de „Jesus Nazare-
no", door een andere tonijnenvissersboot
daar in de buurt zijn opgepikt. Van de
grootste der twee boten, de „Aquila del
Mar" die veertien man aan boord had, is
alleen de schipper gered.
Negen schepen met 129 man zijn nog
niet binnengelopen. Men hoopte echter dat
radioschade de reden zou zijn dat zij nog
niets van zich hadden laten horen. Inmid
dels is de wind gaan liggen. De Oceaan is
echter nog bijzonder onrustig.
Een Spaanse treiler pikte de bemanning
van de „Campo Eder" op. Het Belgische
jacht „La Rosa" heeft de bemanning van
de Spaanse treiler „Gloria" opgepikt. De
twaalf bemanningsleden van de „Gloria"
moesten hun schip tijdens de storm ver
laten. Een andere Spaanse treiler, de „Pa-
tdre Navareou", zonk tijdens de storm. De
elf opvarenden werden aan boord genomen
van de Franse treiler„Le Commandant
^Lavasseur".
In totaal zijn nu, naar aangenomen
wordt, 33 Spaanse vissers verdronken.
Verder hebben twee Britse opvarenden
van een jacht dat van Vigo op weg was
naar Groot-Brittannië het leven verloren.
De mannen sloegen overboord.
Eervol ontslag Met ingang van 15 juli
is op zijn verzoek eervol ontslag verleend
aan mr. J. A. Berger als voorzitter van
het bestuur der Sociale Verzekeringsbank.
K.L.M.-luchfhruer Amsterdam-Caïro.
Sinds vorige week heeft de K.L.M. een
luchtbrug ingeste'd met vrachtvliegtuigen
om grote hoeveelheden insecticide van Am
sterdam naar Cairo te vervoeren. Reeds
zijn zier vluchten met elk ongeveer 15 ton
van dit chemische bestrijdingsmiddel uit
gevoerd en weldra zullen nog elf vluchten
volgen. Totaal heeft Egypte 325 ton insec
ticide nodig om de katoenoogst te redden,
die ernstig Wordt bedreigd door insecten
Vrjjdag 14 juli, Vleeshal, Grote Markt, 20
uur: Bespeling van enige der toongestel
de oude orgels, met medewerking van
.het Leonhardt Consort.
Zaterdag 15 juli, Openluchttheater Bloe-
mendaal, 20.15 uur: Onder leiding van
de dirigent Hein 's-Gravesande geeft de
Zuid Nederlandse Opera een uitvoering
van de opera „De Parelvissers" van
Georges Bizet. Als solisten treden op Mia
Grubben, Aloys Frings, Réne Claassen
en Piet Absil. Koor, orkest en ballet
zijn dat van de Zuid Nederlandse Opera.
Zondag 16 juli, Woodbrookershuis te Bent
veld, 16 uur: Ans Bouter en Miep van
Luin geven een piano-recital in het ka
der van de Internationale Week voor
Pianisten die in het Woodbrookershuis
wordt gehouden. Het programma bestaat
uit werken van Ton de Leeuw, Willem
Pijper en B. A. Zimmermann.
Zondag 16 juli, Woodbrookershuis te Bent
veld, 20 uur: Recital door de pianist
André de Groote in het kader van de
Internationale Week voor Pianisten.
Maandag 17 juli, Vleeshal, Grote Markt,
20 uur: Bespeling van enige der toonge
stelde oude orgels, met medewerking van
het N.C.R.V. Vocaal ensemble onder
leiding van Marinus Voorberg. De orga
nist is Klaas Bolt.
Dinsdag 18 juli. Woodbrookershuis te Bent
veld, 20 uur: Tijdens de Internationale
Week voor Pianisten te Bentvele} geeft
de pianistp Rosemarie Wright een recital.
Dinsdag 18 juli, St. Bavo Kerk, Grote
Markt, 20 uur: Orgelconcert door de
stadsorganist Albert de Klerk.
Donderdag 20 juli, St. Bavo Kerk, Grote
Markt, 15 uur: Orgelconcert door Marie
Claire Alain en Anto* Heiller.
Donderdag 20 juli, Vleeshal, Grote Markt,
20 uur: Bespeling van enige der tentoon
gestelde orgels, met medewerking "an
het N.C.R.V. Vocaal Ensemble onder
leiding van Marinus Voorberg. De orga
nist is Gustav Leonhardt.
Donderdag 20 juli, Woodbrookershuis te
Bentveld, 20 uur: De pianist Hans Derck-
sen geeft een recital in het kader van de
Internationale Week voor Pianisten die
in Bentveld gehouden wordt.
Donderdag 20 juli, Openluchttheater Bloe-
mendaal. 14.30 uur: Kindervoorstelling
van Pipo de clown en Mammaloe (van
de televisie).
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1-3: Dagelijks geopend van 9-17 uur
tijdens de concerten op maandag, woens
dag en vrijdag van 18-20 uur. Tot 28 juli
expositie van schilderijen, gouaches en
plastieken van Bonies (Bob Nieuwen-
h'uisen).
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken Dagelijks ge
opend van 10-17 uur: zondagen 13-16
uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16e eeuw tol op heden
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
Kleine Houtweg 103 Op donderdagen ge
opend van 10-12.30 en van 13.30-17 uur
Op zondagen van 14-17 uur.
Teylersmuseum Spaarne 16. Tentoonstel
ling uit eigen bezit. Schilderijen 19de en
20ste eeuw Tekeningen Hollandse. Ita
liaanse en Franse school Fossielen, his-
torisch-natuurkundige instrumenten. 31-
toons Fokker-orgel Dagelijks geopend
(behalve op maandag) van 11-15 uur. De
eerste zondag van elke maand van 13-15
uur.
Kunstzaal 't Goede Uur, Nieuwe Kerks-
plein. Dagelijks geopend van 10—22 uur
Dagelijks van 2122 uur klassiek gram-
mofoonplatenconcert. Gedurende de
maand iuli expositie van tekeningen
aquarellen en schilderijen van Cor Dik
Cruquius Museum. Haarlemmermeer. His
torische stoommachines en grote maquet
te zan Nederland met waterstanden en
overzicht overstromingsramp 1953 Ge
opend dagelijks van 912.30 uur. 13.30—
17 uur en op zondag van 1216 30 uur
Vleeshal enVishal, Grote Markt: tot 31 juli
dagelijks van 1017 uür en van 2022
uur (dinsdag van 192'2 uur): tentoon
stelling „Nederlandse Orgelpracht".
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf
te boeken:
Romans: Christie, Avontuur met een kerstpud
ding; Ferwerda-van den Berg, Soms dragen kin
deren lampen..; Goytisolo, Rouw in het paradijs;
Jerusjalmi, Een ster voor Moisjele, van hel tot
hel in nazi-tijd; Levin, Eva; Searls, XF 18, de
roman van een testpiloot; Hartung. Ein Prosit
derUnsterblichkeit; Sentjurc, Der unstillbare
Strom; Trenker, Sohn ohne Heimat; Sigal, Week
end in Dinlock
Ontwikkelingsboeken: Mulder, Uit catacomben
en woestijnzand; Tobias, De grote en kleine han
den; Escher, Grondslagen der algemene geologie,
10e dr.; Koch-Isenburg, Planten Brehm, zwerf
tocht door het plantenrijk: Gordijn, Bewegings
onderwijs; van Doesse, Schep sfeer met vaardige
vingers in gezin, school en club; Bouwhof en La-
gerwerff, Elementair leerboek van de bedryfs-
huishoudkunde Hahndieck, Beeldhouwers in
beeld, door G. Lampe; Claus, Het mes; Jacob,
Johann Strauss, vader en zoon; Midden-Italië
met Napels, Capri, Pompeji, Rome: Barneveld en
Dekkers, Friesland, land van wijde verten; Keui
and Keur, Windward children; Dessauer, Vanini,
Tage im Urwald;Lamb, Alexander de Grote;
Reynolds, Adolf Eichmann, gezant des doods;
Presser, Antwoord aan het kwaad, getuigenissen
1939—1945; van Hall, Drie eeuwen, de kroniek
van een Nederlandse familie; Joesten, President
Kennedy; Strubbe en Voet, De chronologie van
de Middeleeuwen en de moderne tijden in de
Nederlanden.
Van Mancius, Olie op de golven; Norel, Varen
en vechten; Packer, Noch de maan bij nacht; Si
mons, Als water in de woestijn; Thomas, Uitzicht
op zee; Velsen-Quast, Lichten op rood; Janker,
Zwischen zwei Feuern; Rombach, Anna von
Oranien; Popham, The seabeggars; Maisonneuve
Sociale psychologie; Frerichs, Waarde van de
mens en menselijke waardigheid; Cohen, In op
stand; Kindertekeningen, kinderen uiten zich in
kleur en vorm; Schoolkinderen uit onderscheiden
Nederlandse milieus, dl. 2; von Bülow, Geologie
voor iedereen, 2 dln.; Maliepaard en de Vos, Die
ren sterven uit, de fossielen van morgen in de
vijf werelddelen; Bauer x Berrevoets, Lichaams
oefeningen voor de Lagere School, 21e dr., dl. 1;
Kreulen, Radiografisch bestuurde raceboot:
Daane, Prisma-spejenboek, dl 2; de Boer en
Schaap, Schiemanswerk en zeilnaaien; Rooden-
burg. Het telen van tomaten: Mulisch, Voer voor
psychologen; Abstrakte Kunst, Querschnitt 1955
Nederlandse orgelpracht; van Egeraat, Gids voor
de Belgische Ardennen en Luxemburg; id., Gids
voor zuidelijk Engeland; id., Autogids voor Duits
land; Gedenkboek van het K.N.I.L. 19111961:
Voorn. De papiermolens in de provincie Noord
Holland: Inventaris van de handschriften van het
museum Meermanno-Westreennianum; Jaarboek
van Katholiek Nederland (Pius-almanak). 1961/62
-jrüiii ..TiCl' ÏBiswyiÉP
A A nKOHD/GIfiG£n BESCHOUWIÜGEH
Wanneer Goldoni's „De leugenaar" in
de t.v. presentatie van donderdagavond
toch nog aan sommige kijkers de voldoe
ning heeft geschonken van een avond
plevier dan is het voornamelijk de ver
dienste geweest van de auteur. Want Gol-
doni weet ons het vermaak op een joyeuze
wijze tce te spelen. Zijn komedie is een
spel van scherts en spot met de leugen als
inzet, waarbij hij de waarheid steeds achter
de hand heeft. Die triumfeert tenslotte,
nadat we ons behoorlijk hebben geamu
seerd met de fantastische capriolen van
zijn leugenaar. Deze komedie veronder
stelt van regisseur en spelers een grote in
ventiviteit. Zij kunnen zich de vrijheid
veroorloven een heel eind weg te spélen
als zij maar in de hoofse stijl van de aris
tocratie, op de basis van de lichtelijk aan
gezette typering van 's mensen deugden en
gebreken hun rol opbouwen. Het zijn dus
aristocratische deugden en gebreken. Volk
se elementen komen er niet aan te pas.
Dat houdt in dat er al een hele groep kij
kers is die zich van het scherm afwendt,
omdat zij er een verdraaiing van de wer
kelijkheid in ziet. Met realiteit heeft het
niets te maken, al is er een associatie met
de realiteit achter de voorgespeelde schijn.
Ontbreekt die, dan blijft er maar een bit
ter beetje te waarderen over.
De bezetting, waarmee Frits Butzelaar
donderdagavond „De leugenaar" moest
waar maken, bezat op een enkele uitzon
dering na, niet de kwaliteiten om aan de
hierboven gestelde voorwaarden te vol-
doerj. Alleen Guus Verstraete gaf een inter
pretatie, welke lag in het verlengde van
de mogelijkheden, welke Goldoni schiep.
Bob Verstraete in de titelrol was bepaald
platvloers en zijn directe medespelers
mochten zich daaraan niet optrekken.
Helaas kwamen zij er ook niet bovenuit.
Het werd in feite een tweede rangs-voor-
stelling welke Frits Butzelaar evenmin op
het plan kon brengen, waarop ze thuis
hoorde. Alleen de decors van Fokke Duetz
beantwoordden aan de gewenste illusie.
Maar hoezeer die ook de nodige sfeer
schiepen, zij botsten op de realiteit van on
volwaardige acteerprestaties tégen Gol
doni in.
Advertentie
ixcluiief voordelig 15 IULI 1961
KOOP1ES IN ALLE AFDELINGEN
Kom vooral kijken èn kopen
Gen. Cronjéstraat 120 - Haarlem
Op 1 juli waren bii de dienst luister- en
kijkgelden 923 599 televisietoestellen aan
gegeven tegen 909.237 op 1 juni van dit
jaar. Op 13 juli was dit afantal gestegen tot
929.929.
In de eerste helft van 1981 werden 122.142
televisie-ontvangers geregistreerd, dit is
bfjna 15 percent meer dan in het corres
ponderende tijdvak van 1960, toen de aan
was 106.557 bedroeg De stijging komt vrij
wel geheel voor rekening van het eerste
kwartaal, toen ten opzichte van dezelfde
periode in 1960 een groei van 20 percent
viel te constateren. In het tweede kwartaal
beliep de stijging ten opzichte van hetzelf
de tijdvak in 1960 niet meer dan 6 percent.
In de loop van juni daalde het aantal
geregistreerde radio-ontvangtoestellen
van 2.645 102 tot 2 644 531. Voorts waren
er op 1 iuli j.l. 479 944 aansluitingen op het
draadomroepnet tegen 479.936 op 1 juni.
HU VERSUM I. 402 m. 7.00-24.00"KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram.
7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18
Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de
kleuters. i0.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 12.15
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram
13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz.
13.50 Voor de jeugd. 14.00 Voor de jeugd. 15.00
Gregoriaanse zang. 16.00 Instr. octet. 16.20 Gram.
17.00 Amateursprogr. 17.20 Sportrep. 17.30 Metro-
pole-ork. en zang. 18.00 Kunstkron. 18.30 Tour de
France 1961. 18.40 Gram. 19.00 Nieuws. 19.10 Act.
19.25 Lichte muz. 19.40 Tour de France 1961, 19.50
Lichtbaken, lezing. 20.00 Radio-filharm.ork. en
solist. 21.00 U bent toch ook van de partij?,
praatje. 21.10 Progr. voor vakantiegangers 22.25
Boekbespreking 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de
zondag in. 23.00 Religieuze muz. met comm. 23.55
—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin,
praatje. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Vakan-
tietips. 9.20 Gram. VPRO: 10 00 Samen thuis, le
zing. 10.05 Morgenwijding VARA: 10.20 Cabaret-
progr 10.50 Herhaling progr. vorige week 12 30
Land- en tuinb meded. 12.33 Lichte muziek 13.00
Nws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Voor de teenagers
14.00 Voor de jeugd. 14.35 Van de wieg tot het
graf. lezing. 14 50 Gram. 16.40 Boekbespr 17.00
Jazzmuz. 17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm
18.20 Zwart Amerika, lezing. 18.35 Lichte muziek
19.00 Artistieke staalkaart. VPRO' 19.30 Passe
partout, lezing. 19.40 Leven in een verdeelde we
reld, klankbeeld. 19.55 Deze week, lezing. VARA-
20.00 Nieuws. 20.05 Politiekapel. 20 40 Lichte muz
21.15 Soc. comm 21.30 Hoe vindt u het?, bejaarde
melodieën. 22.00 Sportactual. 22.30 Nieuws. 22.40
Lichte muz. 23 00 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
—22.40 Tour de France.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws 12.02 Ork.conc. 12.30 Weerbericht.
12.35 Gram 13.00 Nieuws. 13 15 Voor de teenagers
14 00 Gram 15.00 Accordebnspel 15 15 Lichte
muz. 15.45 Accordeonspel (v'erv.). 16.10 Tips voor
trips 17.00 Nieuws. 17.15 Dagklappei en lit. kal.
17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Vocaal trio 17.45
Muziek voor harp 18 00 Vocaal trio (verv 18.30
Voor de soldaten. 18.45 Comm. Tour de France.
19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Gevar muz 21 30
Amus.muz 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr 23 00
Nieuws. 23.05 Gram. 23.55—24 00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 15.4516.40 Tour de France. 20.00 Week
journ. en weeroverz AVRO '20.30 TV-kron 21 00
Documentaire. 21 30 Met het oog op.21 45-22 20
Amerik amus.progr. NTS: 22.3022.40 Tour de
VOOR ZATERDAG
NTS' 15.1015 30 Eurovisie: Paardensport. 15.30
-17.00 Atletiek NCRV: 17 00—17.30 Voor de kin
deren. NTS: 20 00 Journ. en weeroverz NCRV
20 20 Act progr 20 30 Film 20 55 Concert vooi 12
harpen. 21.20 Gevar. progr. 22.00 Film. NTS: 22 30