FILATELIE bS sss&sf&sxssï 5 a raams-JRa VOOR JULLIE m m m HOE DE TOVENAAR GESTRAFT WERD A 5 4 Schaken Bridge Dammen 4 ZATERDAG JULÏ 1961 PAGINA VIER 25c H. W. Filarski „ïmTLÏ n "''SertSSid5?jtawS' b. Dukel Kasteel in Afrika -oq lajBj aaapue ap ubv 'SuiS UMop sum Wdorirt Ee» geduchte i°» Jan Nelissen IN TRINIDAD Cor Bee SURINAME. Ter gelegenheid van de Jamborette 1961, waaraan door meisjes uit vijf Cardibische landen wordt deel genomen zal op 3 augustus a.s. een se rie van vijf postzegels in omloop wor den gebracht. Op de 8 2 cent ziet men padvinders seinen met vlaggen, op de 10 3 cent een padvindster die de groet brengt, op de 15 4 cent pad- y.y .v.v. vindsters zittend rondom een padde stoel, op de 20 5 cent padvindsters bij het kampvuur en op de 25 6 cent padvinders koken een potje. De zegels zijn ontworpen door Nic. Loning uit Paramaribo en gedrukt in de kleuren geel, blauw, rood en zwart bij Joh Enschedé en Zonen te Haarlem. NIEUW-GUINEA. Op 15 september a.s. geeft de postadministratie van Ned. Nieuw-Guinea een serie van vier post zegels met toeslag ten bate van de sociale zorg uit. Op de zegels zijn ver schillende kevers afgebeeld. De waar den zijn: 5 5 cent (licht- en donker groen, rood en zwart), 10 5 cent (blauw, rood, groen en bruin), 25 10 cent (geel, groen, rood en bruin) en 30 10 cent (licht- en donkergroen, geel en bruin). De ontwerpen zijn van Piet Wetsélaar uit Bennebroek, die gebruik heeft gemaakt van uit Nieuw-Guinea ontvangen kevers. De druk geschiedde bij Joh. Enschedé en Zonen. ISRAEL. Een postzegel van 25 agorot (bruin en chamois) zal binnenkort ver schijnen ter herinnering aan het feit, dat tweehonderd jaar geleden Baal Shem Tov, stichter van het Chassidisme (mystieke vorm van de Joodse gods dienst die in het midden van de 18e eeuw in Polen opkwam), overleed. De zegel vertoont de Bet Hamidrash-syna- goge te Medzibozh in Rusland. TURKIJE. Het vijftigjarig bestaan van de Turkse luchtmacht is o.m. ge vierd door de uitgifte van drie zegels. De 30 koeroes brengt een aantal raket ten in beeld, de 40 k. het getal 50 en een straalvliegtuig en de 75 k. het por tret van Kemal Ataturk, een adelaar en straalvliegtuigen. HONGARIJE. Ter gelegenheid van de conferentie van PTT-ministers uit de „socialistische" landen te Warschau is een serie van drie zegels in circula tie gebracht. De waarden zijn: 40 f. (zwart en oranje), 60 f. (zwart en lila) en 1 ft. (zwart en blauw). De 40 f. heeft betrekking op het postvervoer te land, ter zee en door de lucht, de 60 f. op de radio en televisie en de 1 ft. op de telecommunicatie. De oplage bedraagt 350.000 getande en 10.000 ongetande se- SOMALIA. Met afbeeldingen van landbouwprodukten is een serie van acht waarden verkrijgbaar gesteld: 0,05 so. papaja, 0,10 so. dourah, 0,20 so. katoen, 0,25 so. sesam, 0,40 so. suiker, 0,50 so. bananen, 0,75 so. olienoten en 0,80 so. grapefruit. Elke zegel toont bo vendien een Somali-meisje. BELGIë. Vierhonderd jaar geleden werd de stad Mechelen tot zetel van het aartsbisdom verheven. Dit feit zal worden herdacht door de uitgifte (op 31 juli a.s.) van een serie van drie stuks. Het zijn een 40 c. 10 c. met O i Sv het portret van de eerste aartsbisschop kardinaal A. Perrenot de Granville, een 3 fr. 1,50 fr. met het wapenschild van de kardinaal en een 6 fr. 3 fr. met een voorstelling, die de samenwer king tussen de stad Mechelen en het aartsbisdom symboliseert. ST. CHRISTOPHER, NEVIS en AN- GUILLA. Ter herinnering aan het feit, dat honderd jaar geleden de eerste postzegels van Nevis verschenen zal op 15 juli een serie van drie zegels uitko men. De zegels geven reprodukties van de eerste uitgifte (1861) en wel op de 2 cents de 1 d., op de 8 cents de 4 d. en op de 24 cents de 1 sh. Op alle waar den bovendien het portret van konin gin Elizabeth II. X»000C^^MM0CX)Wnnn0C«I0aywOQ0ca3COüOO00CX50COr,»T>T00 Ter afsluiting van ons vorig artikel nog een drietal slatcombinaties uit recente partijen. Wederom adviseren wij onze lezers, eerst zelf de beslissende wending op te sporen. -jpOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Zwart aan zet v W777ZK vy/MW X 000°OOOOOOOOOOOOOUOOOOOCXXX oOOOOOO. XXXJOOOOCOOOOOOOOOOOOC Zwart: 23, 26, 39. Wit dam 49, twee stuk ken op 15,48. Wit speelt en wint. De oplossing: 1) 15-10 26-31. 2) 10-4 31-37. (Nu volgt op 4-10 37-42 en 42-47 re mise). 3) 4-36 23-28, en nu is na 36-47 de volgende stand ontstaan: wit 2 dammen op 47 en 49, schijf op 48, zwart drie stukken Limit bid is een mooi (Engels) bridgewoord, dat men in Nederland ook nog al eens hoort gebruiken, maar waar van feitelijk niemand weet wat of het nu precies betekent. De letterlijke vertaling is natuurlijk eenvoudig genoeg: limiet bod, doch wat bedoelt men daar nu mee? In, grove, theorie is een limietbod een sprongbod in partners kleur, waarmede men de limiet der mogelijkheden bereikt heeft wanneer de partner een minimum zou hebben. Uit deze omschrijving volgt al, dat men véél bridge-ervaring moet hebben om een limietbod te kunnen toepassen want zónder die ervaring kan men moeilijk be oordelen welke de limiet-waarde van een spel is. Minder geroutineerde spelers hou den zich dan als regel ook maar aan een puntentelling, die althans énig houvast geeft. Niettemin blijft de zekerheid nog gering, wat b.v. te zien is aan de hand der volgende spellen: berg. Zwart aan zet staat niet prettig, vooral omdat zijn dame zowel c7 als a7 moet blijven beschermen. Afwachten is gevaarlijk, omdat wit zijn positie op meer dere manieren kan versterken, b.v. met h2-h4 benevens activering van de witte toren langs de h-lijn. of c2-c4 met de krachtige dreiging a4-a5! Zetten als 1) Re7? of 1Pb8? baten niet wegens resp. 2) Df7 of Df5t waarna tenminste de belangrijke zwarte a-pion valt. Het meeste weerstand zou nog 1) c5-c4 hebben Het is één van die karakteristieke beel den die men, als men ze eenmaal gezien heeft, nooit meer vergeet. Eerste speel wijze: 28-32 49x27. 39-44 48-43 en zwart staat verloren. Op 44-50 27-32 37x28 43-39 50x33 en 47x29, en wit wint En nu op de andere zijde van het bord: 28-33 47x24 37-41? A: 48-42 en zwart staat verloren. Zwart 39, 41, wit dammen op 24 en 49, stuk op 42. Op 41-46 24-33 42-37 en wint. Op 39-44 49x35 en de vangstelling Noordspel A: Noordspel B: Zuidspel C: 9 7 4 C AH432 V 7 5 A3 V B 5 O H B 9 8 6 85 AV3 6 3 9 V 10 7 5 A H 3 2 7 5 4 weerstana zou nog ij C5-C4 hebben os-ti tax.öo en ae vangstemng ,7,7 y geboden. Het is echter begrijpelijk, dat staat klaar- Na 28-33 47x24, 37-41, nu eerst 1' i?. 1 T£s ,Het zwart er de voorkeur aan gaf. aanstonds het offer 39-44 49x35 (ook 40 wint) 37-41 d ÜA I "oord 1 harten zuid 3 har- zwart er de voorkeur aan gaf, aanstonds het sterke witte paard te verdrijven. Hij begon dus met: 1) a7-a6? maar nu is het meteen uit. Hoe? OpOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOCv het offer 39-44 49x35 (ook 40 wint) 37-41 48-42. Leerzaam om te onthouden. En zeer leerzaam is ook het volgend eindspel van de grote eindspelcomponist C. Blankenaar. Alsof het zo in het partij- spel is voorgekomen. Noordspel A samen met zuidspel C ma ken als regel een zéér eenvoudig 4 harten contract, met soms zelfs 11 slagen. Het ooooocxiooocx300ocoor'ionooooocyv> x )Ocoooornc<r)oooc>TonfXYvxx3 ooooooodoooooooooóoooooooooodooooooooooooooooc Zwart aan zet pok deze stelling ontstond in een on langs te Berlijn gespeelde partij en wel tussen Koppelmann en Hartmann. Zwart dreigt met 1) Telt de partij aanstonds te beslissen en het is dus logisch dat wit er naar streeft allereerst de ge vaarlijke zwarte toren te elimineren. Van daar 1) Ddl-d5t Kg8-h8, 2) Ta7-a8 Blijkens het geforceerde vervolg is wit nu verloren en had hij beter gedaan een an dere volgorde van zetten te kiezen, n.l. 1) Ta8! Ta8: 2) Dd5t benevens 3) Da8: Thans wint zwart onder opoffering van zijn kost bare vrij-pion- 2) Df6-alf! 3) Kflxf2 Rg7-d4t 4) Kf2-g2 (4) Kf3 komt na 4) Dflt enz. op hetzelfde neer) Dal-gif 5) Kg2-n3 Dgl-flt, 6.' Kh3-g4 h7-h5t 7) Kg4- g5 Dfl-f6t 8) Kg5-h6 Rd4-e3t en zwart gaf het op. Een formele drijfjacht. Wit aan zet Hier was Bremen het strijdtoneel met Lotzwick en Vathauer als acteurs. Door middel van een verrassend dame-offer forceerde zwart een fraaie beslissing. 1) Dc8-h3t' 2) Kg2xh3 Ook andere zetten baten niet. Zie: 2) Kgl Rd4:t 3) Re3 Pg3:I enz., of: 2) Kf2 Pg3:I 3) Pg3: Rd4:t 4) Re3 Dh?:1 benevens Dg3:f Ph5-f4t Een afschuwelijke dub' ten; dit laatste bod is een limietbod, want als regel is dit zuidspel C tegenover een minimale noord niet goed genoeg voor 10 slagen, doch wel voor 9 slagen. Noord biedt nog 4 harten. Noordspel B met zuidspel C zullen als regel niet meer dan 9 slagen samen maken zelfs niet meer, als noord speelt en met klaveren wordt uitgekomen (dus in de vork wordt gespeeld). Ook nu zal het bieden beginnen: noord 1 harten zuid 3 harten en wat moet noord B nu doen? Hij heeft, net zo als noord A „13 punten" en een goede vijfkaart in troef; als hij om die reden 4 harten biedt, zal hij kansloos down gaan, en in sommige omstandigheden zal zelfs 3 harten niet te maken zijn! Uit een en ander volgt, dat spelwaar- dering uitsluitend op de basis van „pun ten" lang niet in alle gevallen voldoende is en dat óók het limietbod geen oplos sing geeft voor de meer gecompliceerde biedproblemen. Maar waar ik nu ditmaal eens op wilde wijzen is, dat het raadzaam geacht moet worden de volgende principes bij het doen van een limietbod in acht te nemen: a. Men moet een zekere veiligheids marge in het oog houden; m.a.w., men moet niet aannemen dat alles wel goed zal zitten. b. In de aanval (partner opende) moet men wat minder riskeren dan in de ver dediging (partner deed slechts een volg- bod). c. Een limietbod in een lage kleur (zuid 1 ruiten noord 3 ruiten) moest ietwat steviger zijn dan een (minimaal) limietbod in een hoge kleur. Er zijn nu eenmaal 11 slagen nodig voor 5 klaveren of 5 ruiten en een flink aantal behoor lijke controles voor 3 Sansatout. Vandaar, dat een limietbod in klaveren of ruiten zeker omstreeks 11 punten met een vier- kaarttroefsteun, of omstreeks 9 punten met een vijf kaarttroef steun moet be vatten. Daaruit volgt, dat als uw partner opent met 1 ruiten en de volgende speler past (of biedt 1 schoppen of harten), u slechts 2 ruiten moet zeggen op: 6 5 3 9>4 A V 9 6 2 «f» B 7 5 3 Biedt u op een dergelijk geraamte 3 ruiten, dan zult ge talloze keren met uw partner in veel te hoge contracten ver zeild geraken. Die partner wéét n.l. wel, dat u „limiet" bood, doch zijn normale menselijke optimisme zal hem parten spe len en meestal zal hij toch nog wel „wat proberen", natuurlijk met rampzalige ge volgen. Dertig jaren bridge-praktijk heb ben mij geleerd u te mogen adviseren, dat het doeltreffend bridge is, uw spel bij het eerste bod niet te overbieden O -^5^ Y/////M ggjgg S Bridgevraag van deze week: U hebt na- C00000000000°°0000000!^^ tuurlijk ontdekt, dat het biedverloop van de vraag van de vorige week iets anders v y///////. y/////A 00CXX)0000000n0nnno0(XX>D(Vj0OfxX>D0COrrxx^OCO0CX*>D00Ó000C300C Zwart stukken op 23, 24, 35. Wit 12, 34, 50. Wit speelt en wint. Eerste spelgang: 1) 12-7 23-28. 2) 7-1 35-40. 3) 34-45 28-32. 4) 1-23 32-38. 5) 23-37 38-43. 6) 37-48 43-49. 7) 48-30 24x35. 8) 50-44 49x40. 9) 45-34. Tweede spelgang: 1) 12-7 23-28. 2) 7-1 28-32? 3) 34-29 24x33. 4) 1-40 35x44. 5) 50x37. Derde spelgang: 1) 12-7 23-28. 2) 7-1 24-30. 3) 34x25 28-32. 4) 1-23 32-38. 5) 23-29 38-43. 6) 29-40 35-44, wint. Tot slot een opgave van de eindspel componist J. A. J. Wortman. De oplossing is volgens hetzelfde principe van een blok kade. J. A. J. WORTMAN spooaaoo^v^oooory^oooooooooooooocxxwocooooooooooooooo 2) Zwart 3, 22, 36, 38. Wit dam op 30, twee stukken op 10, 47. Wit speelt en wint. Eer ste zet is 10-5. had moeten zijn en wel: zuid 1 harten west past noord 1 SA oost doublet zuid 4 harten west 4 schoppen belscnaak. 3) Kh3-g4 Pf4xe2 Nu staat Tel 0m alle varianten met inleidingen als noord en oost Passen wat moet zuid in. terwul de witte komns eedeDlaceerd is. o* „i - nu doen? Ontvangen brieven hierover: hartelijk dank aan de schrijvers. Nu nog zo'n soort probleem: west gever, niemand kwetsbaar, viertallenwedstrijd. West 1 ruiten noord 1 schoppen oost 2 kla veren wat moet zuid bieden met: 8 6 5 4 in, terwijl de witte koning gedeplaceerd is. 3e. A 3a Atp'onHpvvnAW^- A'eidin^fn a's Er volgde nog 4) Tcl-el f7-f5t 5) Kg4-g5 dit e^nSJ wafrd 6 Ke8-f7 en wit gaf het op. daar na 6) Te2: 1 emasPei waard. Rh6t benevens mat volgt. Nieuwe damuitgave. De hoofdredacteur augustus een nieuw eindspelboek laten zwart capituleerde omdat na 2) SJS SmiS dfwL'L' ,5 marTf Zo 2» S combin?SiS opmerk- "ezendtag W do »i,g„o. zaamheid het alpha schaken blijft. maand b 10 9 7 9 AB82 3 en omega van het Mr. Ed. Spanjaard Oplossingen en correspondentie te zen den aan het adres van de damredacteur, B. Dukel, Wijk a. Zeeërweg 125, IJmuiden. Het mooiste maar ook het moeilijkste gedeelte van een dampartij is het eindspel. De uitwijkmogelijkheden vooral door de aanwezigheid van behaalde dammen ver- Het oude Deense kasteel fort „Chris- tiansborg" in de Afrikaanse negerrepu bliek Ghana, wordt op het ogenblik ge restaureerd om een waardige verblijf plaats te zijn voor koningin Elizabeth en prins Philip van Engeland, waftneer de zen in november voor een bezoek in Ac cra arriveren. uagBis 01 Ja JS3AV ptnz UBA poquajjeq japuoz 'ys S suaauaAa MO USP jsaM joopjBBAv 'uajads uaaq muoja-sbh kasteel staat bekend als het „rege- hogen de moeilijkheden voor de speler -uaddoqos sjsbm joop uos p'mz ua jooa uai rmgsPa. Twee jaar is het onbewoond alles binnen de daarvoor vastgestelde '«q appadsproou 'VS 8 Tsom pooq rajBI trainingsbasis voor de partijspeler levert ut' jsuioitjin ap uio uajjeu g uea uap zullen opnieuw worden aangelegd. Het dan ook het fraaie werk van eindspel- -atq jaq st gutssoido jajjCtiapaj uag 'jsuio>i terrazzowerk zal door Italianen worden componisten. -jinuaddoqos Ciq uaqeui 'iep ua uapatq verzors VS 8 iqoiIIOM Ctq ibz (e-raan jo 'mpoja -sbv) jjaoq uaddoqos ut gutjpjap uaa jsaM sib tub AA 'apuaopjs ja ra uatqossim si jaq jbbui aijBnjis azap ut ufiz „poqjatui In hun eindspelcomposities wordt ge leerd met de dam actief of passief op te treden. Hieronder een leerzaam voorbeeld van de afwikkeling van een eindspel door de Amsterdamse componist Faure. Tijdens opgravingen op de terreinen van het kasteel vond men vorig jaar een aan tal menselijke beenderen en schedels, als mede antieke potten en andere voorwer- TOVENAAR GARDYN werd wakker, rekte zich eens uit en sprong uit bed. Hij mompelde een toverspreuk en met een kwam zijn lange jas van het kle- renhangertje vliegen en ging om de to venaar zitten, daarna kwamen zijn sok ken en schoenen aanwandelen en de hoed zeilde door de lucht zomaar op het hoofd van Gardyn. „Zo," sprak Gardyn, „nu ik aange kleed ben moet ik eens gaan verzinnen wat ik vandaag zal gan doen." Hij dacht diep na, heel diep, zodat er grote rimpels in zijn voorhoofd kwa men en ineens keek hij heel vrolijk. „Vandaag ga ik die boskabouters weer eens foppen," sprak hij, „maar niet zoals de vorige keer, toen ik al hun goud in steenkool heb veranderd, nee, vandaag ga ik eens een paar ka bouters plagen." Tovenaar Gardyn lachte lelijk toen hij eraan dacht hoe hij de kabouters zou plagen, want Gardyn was een nare to venaar. Nu de tovenaar wist wat hij zou gaan doen, ging hij meteen op weg naar het kabouterdorp. Hij nam stappen van een meter of tien met zijn toverschoenen en was er dus al gauw. HET EERST STAPTE Gardyn binnen bij kabouter Snijscherp de kapper. „Knip mijn baard," zei Gardyn, er moet tien centimeter van mijn baard af, maar pas op dat je het goed doet, anders komt het je duur te staan." Kabouter Snijscherp was helemaal niet blij met zijn klant, maar durfde niets te zeggen en deed daarom zijn uiterste best om zijn werk goed te doen. Hij knipte en knipte en werkelijk, de baard werd al veel mooier. „Nog even, dan bent U klaar," zei Snijscherp, „U zult heel tevreden zijn." Twee minuten later wilde de kabouter zijn schaar opbergen, maar tot zijn grote schrik zag hij de baard heel snel groeien en in een oogwenk was hij weer net zo lang als tevoren. „Schiet u al op?" vroeg Gardyn boos, „ik heb nog meer te doen vandaag en kan niet wachten." >,Jjjja hheer," stotterde de kapper en begon opnieuw te knippen. Maar hoe sneller hij knipte, hoe harder de baard aangroeide. Eensklaps stond de tovenaar op, keek in een spiegel en riep woedend: „Wat? Er is nog niets van mijn baard af, dat zal je berouwen," en meteen liep hij de winkel van Snijscherp uit. Nu ging de tovenaar naar de her berg van kabouter Eetse en bestelde daar een glas lekkere wijn. Eetse bracht de heerlijkste wijn die hij in huis had en meteen nam de tovenaar een flinke slok. „Bah." riep hij, „dat is geen wijn, dat is zure melk." Eetse kwam met een rood hoofd terug lopen en wilde de tovenaar natuurlijk niet geloven, maar toen hij ook een slokje genomen had, proefde hij het zelf „Lelijke bedrieger," brulde Gardyn, „voor straf tover ik al je wijn om in zure melk." Eetse kon wel huilen, maar de tove naar was al weg. BIBBEREND en huilend kwam Eetse bij de kabouterkoning klagen en daar was de kapper ook al. „Nu is het genoeg," mopperde de ka bouterkoning, „verleden keer heb ik die Gardyn niet willen straffen, maar nu zal ik hem laten weten dat kabouters meer macht hebben dan hij denkt." Hij liet alle kabouters uit het hele ka bouterrijk komen en dat waren er wel duizend. „Ga naar het huis van tovenaar Gar dyn" beval de kabouterkoning, „breek het steen voor steen af en bouw het weer op onder de grond." Meteen gingen de kabouters op pad. Het huis van de tovenaar wisten ze gauw te vinden en de duizend kabouters begonnen meteen het werk. Ze braken het hele huis af, steen voor steen, zoals de koning dat gezegd had. De draagkabouters brachten de stenen snel onder de grond, waar de maakka- bouters het huis weer opbouwden. Binnen twee uur was het huis van de tovenaar uit het bos weg, maar toen stond het kant en klaar onder de grond. DE KABOUTERKONING kwam zelf kijken en bedankte zijn kabouters voor al het werk. „Nu moet de tovenaar tien jaren lang naar zijn huis gaan zoe ken," zei de kabouterkoning, „over tien jaar krijgt hij het huis van me terug. Ik denk dat hij dan wel geleerd heeft om geen kabouters meer te plagen." Op de plaats waar het huis van to venaar Gardyn had gestaan liet de ko ning snel een grote eik groeien, daama verdween het kaboutervolk in het bos. Tegen de avond kwam Gardyn zingend door het woud gelopen. Hij had een goe de bui, want veel kabouters waren er vandaag door hem geplaagd. Toen hij op de plaats kwam waar zijn huis had gestaan zag hij natuurlijk niets. „Wat raar!" zei de tovenaar ge schrokken, „ik dacht toch zeker dat ik hier woonde, maar dat kan niet. Nee hoor, ik moet me vergissen, want hier staat een eik die misschien al vijftig jaar oud is." De tovenaar dacht niet anders dan dat hij verdwaald was en hij kon wel huilen. „Al mijn toverboeken liggen thuis," jammerde hij. „Al mijn boeken en de toverstaf. Het enige wat ik nog weet zijn een paar toverspreuken om er de kabouters mee te plagen." OVERAL ZOCHT Gardyn naar zijn huis en nergens kon hij het natuurlijk vinden. Achter de struiken en in de tak ken van de bomen keken kabouters naar de zoekende tovenaar. Soms liep Gar dyn precies over de plaats waar de ka bouters het huis in de grond gestopt hadden. Dan lachten de kabouters naar elkaar. Ze waren blij dat die akelige tovenaar ze voortaan niet meer plagen kon. tt 'tclT rannexe pubLcu eu anaere voorwer- -n sipjEB aas uaddoqos g noz stCqjnn; pen, die overgebracht zijn naar het natio- -BN :s]33M jazap SBBJAaSpuq SuissojdQ naai museum in Accra. De koningin van Trinidad was iemand die alles vergat, dus keek zij vóór haar daaglijks bad of zij haar zakdoek bij zich had Ach, arme, arme koningin, er zaten wéér vier knopen in! Zij hield de zakdoek in de lucht en peinsde hardop met een zucht: Waaraan herinnert déze knoop? O ja, dat 'k morgen schelvis koop! En wat betekent toch die tweede? O ja, dat 'k mij straks aan moet kleden! Maar wat die derde toch beduidt? O ja, ik ga vanavond uit! Doch bij de vierde wist ze 't niet, ze schreide tranen van verdriet. Die tranen vielen in het water en daarom zeiden de mensen later: De koningin van Trinidad nam altijd een ZOUTwaterbad

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 16