Opmerkelijk recital van
pianist Hans Dercksen
I
Gustav Leonardt concerteerde
in de Haarlemse Vleeshal
Vriendelijk filmfestival in Moskou
f
UITGAAN IN HAARLEM
Rudi Hornecker
overleden
Bijdragen uit
51 landen
Opdrachten 1961
aan letterkundigen
Russen storen de BBC op
ongekend hevige wijze
IgSr
VRIJDAG 21 JULI 1961
7
Hans Dercksen
IPtPf
Jos. de Klerk
Mager blijspelletje
Reeldschermer
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
MUZIEK
TENTOONSTELLINGEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
■™0ëIM
WDIGINGEtttiBESCHOUWinGEH j
DE DERTIGJARIGE PIANIST Hans
Dercksen die in 1958 de Prijs van Uit
nemendheid aan het Amsterdams Con
servatorium verwierf, nam het laatste
van de drie recitals voor zijn rekening
die tijdens de pianistenweek in het
Woodbrookershuis te Rentveld gegeven
werden. Het was een avond die enkele
van die momenten kende waarop de mu
ziek als het ware vrij-uit gaat stromen
van het instrument naar de toehoorder;
groter lof kan men de solist die als
bemiddelaar in dit proces fungeert niet
toezwaaien.
ZIJN PROGRAMMA, met drie grote en
karakteristieke werken van Bach, Bartók
en Schubert, gaf een veelzijdige belichting
van zijn pianistisch kunnen. De vijftien
tweestemmige Inventionen zijn door Bach
ontworpen als onderdeel van uitgebreide
„Klavierübung", en ze zijn tot op de huidi
ge dag een onmisbaar onderdeel van de
piano-pedagogiek als oefening in zelfstan
dige melodievorming van de twee handen
Hfet was bijzonder aangenaam deze stuk
ken, die ten prooi gevallen zijn aan de
meestal goed bedoelende maar wurgende
greep van kinderhandjes, zo gaaf en met
'n zo fijn afgewogen toucher te horen voor
dragen. De vijftien Inventies zijn voor
beelden van juiste proportie, van een zui
ver evenwicht tussen de spankracht der
motieven en hun uitwerking tot een pa
troon van niet meer dan twee stemmen,
twee polyfone draden die worden voortge-
sponnen over een tijdsduur van niet meer
dan twee minuten per inventie.
HOOGETEPUNT VAN DIT recital was
een zeer geconcentreerde, sfeervolle ver
tolking van de vijfdelige suite „lm Frei-
en" („Buiten") van Béla Bartók. In deze
suite openbaart zich diens ongewoon ver
mogen om timbres te smeden en te com
bineren, een heel eigen impressionisme dat
de klank niet verrijkt, vermenigvuldigt,
kleurt als de lichtstraal die door een pris
ma valt, maar haar integendeel uitholt,
ontzielt tot een wereld van geluiden, schui
vende, rommelende, ritselende geluiden,
vol van een barre, loodgrijze uitdrukkings
kracht. Facinerend is vooral het derde
stuk, „Nachtelijke Klanken", waarin tegen
de zacht en nadrukkelijk aangeslagen se-
cundenvlekken (een soort ostinate nevel)
kurkdroge en grillige repeteernoten ge-
puncteerd worden, een waarlijk bezwe
rend effect. Dercksen's vertolking was fa
meus en getuigde van een bijzonder klank-
raffinement. Opmerkelijk was dat hij ner-
Advertentie
Miljoenen moderne vrouwen
voelen zich met o.b. tampons
veilig - altijd en overal!
Want de o.b.-methode is beter
om de volgende redenen:
o.b. geeft Onmerkbare Bescherming:
o.b. tampons, inwendig gedragen, voelt
men niet, merkt men niet, ziet men niet.
Gemakkelijke toepassing:
Bii o.b. tampons heeft men geen schuif-
koker nodig. Men kan ze meenemen in
het kleinste tasje en na gebruik onge
merkt wegdoen.
Volkomen bewegingsvrijheid:
Niet langer gehinderd door gordel,
zwachtel of spelden, kunt u gewoon
alles blijven doen: sport, fietsen, dan
sen, uitgaan, baden enz.
Onopvallend
o.b. tampons kunnen zich niet aftekenen
onder dunne, nauwsluitende kleding of
badpak.
Absoluut safe:
Men voelt zich overal en onder alle om
standigheden veilig beschermd.
Medisch verantwoord:
Wetenschappelijk onderzoek in Ame
rika en vele Europese landen heeft aan
getoond, dat de o.b. methode aan alle
eisen van de moderne hygiëne voldoet.
T 8 I
tampons
de moderne hygiëne
Per pakje van 10 tampons
voldoende voor maandelijks gebruik.
Normaal f 1.-, Speciaal f 1.25
GRATIS
Aan Drogerijen Mij., Mijdrecht
Gelieve mij in discrete blanco envelop te
J zenden gratis en franco, uw uitvoerige.
1 geïllustreerde brochure met proefpakje I
o.b. tampons. I
I Naam-
J StraatJ
Woonplaatsi
Op 59-jarige leettijd is in St. Antonius-
liove te Voorburg overleden de cineast
Rudi Hornecker
Rudi Hornecker maakte een aantal do
cumentaires. waarin zijn vakbekwaamheid
duidelijk aan het licht kwam. Zo filmde
hij onder andere het Hoogovenbedrijf te
Velsen. Bekend ,s ook zijn „Honger", over
de winter 1944'945 Voorts „Napoleon
contra Venus" eer. speels filmpje, dat tii-
dens het Holland Festival 1949 in de Film-
week t,e Den Haag v erd vertoond.
Hans Dercksen werd in 1932 te Ba-
rendrecht geboren. In 1952 behaalde hij
aan het Rotterdams Conservatorium
het C1 diploma met onderscheiding.
Vervolgens studeerde hij enige tijd bij
Yves Nat in Parijs. In 1952 won Hans
Dercksen op een concours voor jonge
kunstenaars in Den Haag de eerste
prijs, waardoor hij in staat werd ge
steld een tournee te maken door de
Verenigde Staten, waar hij onder meer
voor de radio en televisie optrad. In
september 1953 werd hij leerling van
mevrouw Nelly Wagenaar aan het Am
sterdams Conservatorium, waar hij in
1955 het C 2 diploma eveneens met on
derscheiding behaalde. In november
1955 verwierf hij de Vriendenkrans in
de kleine zaal van het Concertgebouw
te Amsterdam en in maart 1958 de
Prijs van Uitnemendheid en de Jubi-
leumprijs van Toonkunst en de Eliza
beth Evertsprijs aan het Amsterdams
Conservatorium.
Daarna studeerde Hans Dercksen bij
Cyril Smith in Londen.
gens het ritme met zijn syncopische stuip
trekkingen forceerde, maar juist door
exactheid en terughouding de sterkste in
druk wist te maken. Een mooi voorbeeld
hiervarf was het laatste stuk, „Wilde
Jacht," dat als een visioen, haarscherp en
ongrijpbaar, voorbijstoof. Een prestatie die
terecht een groot succes oogstte.
EEN KRASSE OMSCHAKELING van
de pianist èn van de luisteraars werd
gevraagd voor de Sonate in A (postuum
opus) van Schubert. Maar de solist had
blijkbaar ook met deze zo heel andere ge
voelswereld affiniteit, want hij dreef ner
gens op die enigszins wee-zoete zachtzinnig
heid die voor Schubert nog vaak als „bon
ton" beschouwd wordt. Door een goede
tempo-keuze en een zuiver' besef van struc
tuur bereikte hij ook hier enkele van die
momenten, die in de aanhef van dit ver
slag gesignaleerd werden.
Sas Bunge
Voor het museum ,,L' Annonciade" in
Saint Tropez, waar zondag j.l. zevenen
vijftig kunstwerken zijn gestolen van
onder anderen Utrillo, Matisse, Bonnard,
Van Dongen, Derain en Vlaminck, scholen
voortdurend vakantiegangers samen. Er
zijn ook steeds politiemannen en journa
listen, die er wellicht op hopen dat de
regel „de misdadiger keert steeds naar de
plaats van zijn daad terug" ook hier in
vervulling zal gaan. Maar of zij de die
ven zullen herkennen? Misschien staan
zij op deze foto, vervuld van goede her
inneringen.Bij cowboyfilms hoort
men dan in de zaal roepen: „Pas op,
achter je!"
VOOR EEN PROPVOLLE tentoonstellingszaal bespeelde op donderdagavond
Gustav Leonhardt een aantal der geëxposeerde orgels. Voor al de instrumenten,
vanaf regaal tot tweemanuaals kabinet, koos hij daarbij passende composities, zodat
men muziek uit de 16e en 17e eeuw te horen kreeg in een klankkarakter, waarin
ze in de meeste gevallen kan gedacht zijn. Zo wordt dan deze unieke manifestatie
in de Vleeshal meer dan een tentoonstelling, want de orgelpracht openbaart zich
tijdens deze avondbespelingen tevens als een „tentoonstelling", wat in feite de kern
van de zaak raakt.
MOSKOU, juli. De Russen zitten minder dik in de bloemen dan wij Nederlan
ders, maar niettemin ziet men thans telkens in Moskou dames met boeketten lopen.
Er is nu namelijk een internationaal filmfestival het tweede in de Russische
hoofdstad; het eerste was in 1959 en bij alle mogelijke gelegenheden offreert men
bloemen aan de dames. Dat typeert de vriendelijke wijze waarop de Russen, zowel
de officiële persoonlijkheden als de gewone burgers, de festivalgasten tegemoet
treden. De minister van cultuur, de grijze mevrouw Ekaterina Foertseva, heeft het
festival geopend, in het bijzijn van vele andere leden van de regering. Dat gebeurde
in het Sportpaleis en er waren 14.000 mensen bij tegenwoordig. Op de volgende
dagen nam men zijn intrek in een speciaal voor het festival gebouwde bioscoop, de
Kino Rossia (Bioscoop Rusland), die met zijn voorstellingen van 's ochtends vroeg
tot 's avonds laat of 's nachts en zijn 2500 zitplaatsen de belangstellenden overigens
maar nauwelijks kan bergen op sommige avonden blijkt de zaal te klein. Die zaal
is luchtgekoeld, hetgeen niet overbodig mag heten, want er heerst hier op het ogen
blik een hittegolf.
Aan het festival nemen 51 landen deel,
waaronder alle filmproducerende landen
van Oost en West. Uit de meeste van die
landen zijn er niet alleen films, maar ook
omvangrijke afvaardigingen van filmpro
ducenten, regisseurs, actrices, acteurs en
journalisten. De politieke verhoudingen
mogen gespannen zijn, de regeringen van
Frankrijk, Engeland en Italië zonden gro
te delegaties, waaronder officiële rege
ringsvertegenwoordigers en beroemdheden
van het witte doek. Uit de Verenigde Sta
ten, waarvan de regering eveneens offi
cieel aan het festival deelneemt, kwam
slechts een kleine delegatie, maar zij telt
bekende producenten als William Perlberg
regisseurs als Joshua Logan en de donke
re schoonheid Elisabeth Taylor. De Duit
se Bondsrepubliek is wel royaal vertegen
woordigd met filmproducenten, regisseur
Bernhard Wicki en enkele actrices, maar
dat is een particuliere deelneming, want
de regering hield zich afzijdig. Nederland
officieel vertegenwoordigd en toont in
het festival De Lage Landen en de korte
speelfilm Stretta Dat de Oosteuropese
landen en China royaal vertegenwoordigd
zijn, behoeft geen betoog, maar ook kwa
men er min of meer omvangrijke delega
ties uit Japan, India, tal van Afrikaanse
staten enz., en als die mensen in hun offi
ciële kledij een zaal binnenkomen, klinkt
herhaaldelijk vriendelijk applaus.
Vriendelijk reageert men eveneens op
de films. Men vindt beslist niet alles mooi,
maar afkeer blijkt nooit uit gejoel of ge
fluit, doch alleen uit het langzaam leeg
lopen van de zaal. Dat was bijvoorbeeld
het geval bij een slechte Zweedse film,
De kinderen van Ballerbun", van regis
seur Olie Hellbum.
De beste werken tot nu toe kwamen uit
Japan, Oost- en West-Duitsland, Italië en
Frankrijk. Japan had „Het Eiland" ge
stuurd, een poëtische, ontroerende film
van Kaneto Shindo over de harde strijd
om het bestaan van een klein gezin, dat
voortdurend te kampen heeft met gebrek
aan water voor de gewassen, die het
kweekt. De film heeft geen commentaren
en dialogen; de ontwikkeling van het ver
haal wordt duidelijk uit de beelden, de
beeldvolgorde en het zogenaamde „natuur
lijke geluid". Men kent het systeem van
Flaherty, die er in zijn films als „Nanook"
en „Louisiana Story" eveneens de fraai
ste resultaten mee bereikte.
Frankrijk stuurde o.a. „La Princesse de
Clèves" van regisseur Delannoy, met Jean
Marais en Marina Vlady (die van Russi
sche origine is). Geen goede keus, zulk
een film voor Moskou, meent u? Vergist
niet, in de Sovjet-unie leest men de
kleine kinderen dezelfde sprookjes voor
als bij ons, sprookjes van prinsessen en
prinsen, en deze in de zestiende eeuw aan
het Franse hof spelende geschiedenis doet
net dus ook bij dit publiek.
Oost-Duitsland vertoonde verscheidene
films, waaronder een uitstekend werk van
de bij ons door zijn meesterwerk „Sterne"
bekende Konrad Wolf, namelijk „Profes
sor Mamlock", naar het gelijknamige to
neelstuk van zijn vader, Friedrich Wolf.
De film vertelt over de eerste maatrege
len van de nazi's tegen de Joden en zij
maakte een diepe indruk. Ook de West-
duitse film „Het Spookslot in Spessart"
werd met grote bijval ontvangen, een ver-
vo'g op „Das Wirtshaus im Spessart",
eveneens van Kurt poffmann en helemaal
[in ironische toon gehouden, met' -o.a. een
satyrieke toespeling op de concurrentie
van Amerikanen en Russen in de ruimte
vaart, die er hier als koek inging.
De Engelsen hadden een middelmatige
film over Oscar Wilde, met een knappe
titelrol van Peter Finch, die hier in per
soon aanwezig is. Ook de Tsjechen kwa
men ditmaal met een middelmatige film,
„Ketenen". De Italianen boekten bijzonder
veel succes met hun grote documentaire
over de Olympische Spelen te Rome, een
werk dat zelfs mensen met volslagen ge
brek aan belangstelling voor de sport, zo
als uw verslaggever, sterk boeide. De ver
wachtingen zijn voorts op het ogenblik nog
hoog gespannen voor de Russische festi-
valbijdrage, „Opklarende hemel", de
nieuwste film van de beroemde Tsjoekrai,
die, naar de geruchten willen, afrekent
met het stalinisme, doordat hij de opkla
rende lucht van nu stelt tegenover het be
wolkte verleden.
Er worden ook veel korte documentaire
films vertoond. Daarvoor is er een aparte
jury, onder Vobrzittefcschap' van onze'latïd-
genoot Joris Jvens, die mij. dezer dagen
rffet nadruk verklaarde, dat de in sommi
ge dagbladen gepubliceerde mededeling
over zijn vestiging op Cuba onjuist is
hij blijft te Parijs.
Jan Koomen
DIE ZAAK is immers in eerste instan
tie de muziek. Maar hoe onafscheidelijk is
deze dan weer van het instrument dat haar
moet laten klinken. Het is dan ook geen
loos stopwoord, wanneer wij deze voor de
gelegenheid saamgebrachte collectie en de
gelegenheid haar te leren kennen „uniek
noemen. En als men dan weet dat de heer
Leonhardt de grootste stuwkracht geweest
is om deze culturele manifestatie tot een
visuele en orale werkelijkheid te maken,
dan is daarmee tevens verklaard, dat het
programma dat hij donderdagavond ten
gehore bracht evenzo precies en smaakvol
overwogen was, als de collectie instrumen
ten in evoluerende lijn van smaak en in
zicht getuigt.
MEN HOORDE dus nu dezelfde instru
menten, op welker rijke mogelijkheden
naar aanleiding van de vorige bespeling,
door ons reeds is gewezen. Maar verrassin
gen bleven ook nu niet uit. Zo toen Leon
hardtf een* tweetal Magnificats van Pachel
bel op het „kistorgel" uit het Praagse
museum speelde, of op Bet mild strijkende'
„regaal" uit Salzburg een Pavane en Gail-
larde uit de 16e eeuw vertolkte, of op het
„tafelorgel" uit Boekarest de Hoboken-
dans uit een Antwerps dansenboekje van
1540 liet horen. Dat alles was klank en
muziekgeest tot een eenheid gebracht. Bij
zonder interessant was de verklanking van
een vroeg zestiende eeuw kerstmotet op
het kabinetorgel -van de Nederlandse Bach-
vereniging tezamen met het tafelorgel uit
Boekarest. En andermaal werden wij ge
troffen door de klankmogelijkheden van
het Müller-kabinetorgel, toen er een Ko-
raalpsrtita van Georg Böhm op gespeeld
werd. En hoe rijk gevuld klonk dat „Tan
turn Ergo" van Pieter Cornet op het
Strumpfler-orgel, hoe rijp en feestelijk een
Fantasia van Abraham van den Kerckho-
ven, op het instrument uit Lobith, waarop
door wisseling van klavieren de juiste be
tekenis van het stuk kon worden weerge
geven; en hoe mild en tevens gepronon
ceerd de twee Voluntaries van Locke op
het Engelse Father Smith-kabinet.
OOK VIEL WEER de klare ongecompli
ceerde klank op van het Strumpfler-kabi-
net van Piet Kee. En als Guastav Leon
hardt op zijn eigen huisorgel speelt en
daarvoor een Toccata van Merula en een
zeer geestig Capriccio van Georg Böhm
kiest, dan krijgt men een exemplaar te ho
ren dat in deze zeldzame verzameling de
Nederlandse orgelpracht op de treffendste
wijze vertegenwoordigt.
Het zou wat waard zijn, wanneer deze
rijkdom van karakteristieke orgelklanken
op band of plaat kon worden vastgelegd.
De VPRO-televisie begon haar avondpro
gram gisteren met een leuke en instruc
tieve reportage over het eindexamen van
de Filmacademie, een uitgestelde telere-
cording waarvan de slechte beeldkwaliteit
ruimschoots gecompenseerd werd door
echt-filmische dynamiek. Vooral de ver
vaardiging van de werkopnamen van de
eindexaminandi bij hun meesterproef, ge
lardeerd met fragmenten uit het voltooide
examenfilmpje, gaven een goed beeld van
de activiteiten van dit nieuwe instituut, dat
dit jaar zijn eerste gediplomeerde cineas
ten heeft afgeleverd.
„Het gerucht," een nieuwe film van
Kees Brusse in opdracht van Pro Juventu-
te, bleek een gedramatiseerd pleidooi voor
een betere sexuele voorlichting van de
jeugd, hier geprojecteerd in het probleem
van een vijftienjarig meisje dat bij ont
stentenis van zulk een voorlichting ont
spoort en van school gejaagd wordt. Brus
se hanteert dat delicate probleem voor
treffelijk, vooral in de scenes waarin het
meisje geconfronteerd wordt met het feit
dat de hele school haar „schuldig geheim"
kent. Maar na dit bewogen begin, waarin
elk beeld geladen is met dramatische
spankracht, verliest Brusse zich plotseling
in een bizar gegoochel met surrealistische
symboliek a la Salvador Dali, die zowel
de filmische eenheid van zijn verhaal als
de strekking ervan radicaal om zeep
brengt.
„Litteratuur", een nogal onbeduidende
eenacter van de befaamde toneelschrijver
Arthur Schnitzler, arts en fervent aanhan
ger van Freud's psycho-analitische theo
rieën, ontleende zijn voornaamste bekoring
aan het simpele maar efficiente decor van
Lou Steenbergen, dat de fin-de-siècle-sfeer
aardig typeerde. Het blijspelletje zelf
het verhaal van een vrouw die tegen de
zin van haar aristocratische verloofde een
roman schrijft, waarin zij al haar minne
brieven opneemt, bood de bezetting,
Yoka Beretty, Wim van den Heuvel en
Guus Verstraete, weinig kansen zich te
onderscheiden. De geborneerde aristocraat
van deze laatste was overigens mimisch
een kostelijke typering.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram.
7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws.
8 18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10.00 Voor de
kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45
Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram.
12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 13.00
Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws.
13.30 Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Voor
de jeugd. 15.00 Gram 15.30 Voor de jeugd. 16.00
Gregoriaanse zang. 16.30 Instr octet. 16.50 Ama-
teursprogr. 17.15 Gram. 17.30 Gram. 18.00 Kunst
kroniek. :8.30 Gram. 18.45 Vragenbeantw.En nu
mijn geval. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Gram.
19.50 Lichtbaken, lezing 20.00 Radio-philharm.-
ork. 21.00 U bent toch ook van de partij?, lezing.
21.10 Voor de vakantiegangers. 22.25 Boekbespr.
22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00
Religieuze muz. met comm. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.40 Voor de kinderen. 9 00
Voor de vrouw. 9.10 Tips voor vakantie en snip
perdagen. 9.20 Gram. VPRO: 10.00 Samen thuis,
lezing en pianospel. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Cabaretprogr, 10.50 Herhaling programma's
vorige week. 12 30 Land- en tuinb.meded. 12 33
Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia 13.20
Voor de jeugd. 14.20 Streekuitz. 14.40 Fanfare-
ork. 15.00 Holland Festival 1961: Kamerkoor en
matrozenkoor. Daarna: Concertgebouwork. 16.40
Boekbespr. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws
en comm. 18.20 Lichte muz. met comm. 19.00 Ar
tistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout,
praatje. 19.40 Leven in een verdeelde wereld, le
zing (VI). 19.55 Deze week, praatje VARA: 20 20
Nieuws. 20 05 Gram. 20.40 Metropole-orkest. 21.20
Soc. comm. 21.35 Lichte muz. 22.00 Sportnieuws.
22.30 Nieuws. 22.40 Gevar. progr. 23.10 Lichte muz.
23.40 Gram. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram 12.30 Weerber. 12.35
Jazzmuz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de teenagers
14 00 Casinoconcert. 15.00 Herdenkingsprogr 16 00
Licht progr. 16.10 Tips voor trips. 16.20 Licht
progr. (verv.). 17.00 Nieuws. 17.15 Dagklapper en
lit. kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Orgel
recital. 17.55 Koorzang. 18.30 Voor de soldaten.
19.00 Nieuws. 19 30 Gram. 20.00 Hoorspel. 2105
Ork.-muz. 21.15 Amus.muziek 22.00 Nieuws. 22.15
Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23 05 Gram. 23.55—24.00
Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekjournaal en weeroverz. NCRV
20.30 Spaanse dansen. 20.55 Van man tot man,
documentair progr 21.20 Liedjes. 21.30 Actueel
Drogramma 22.05 Dagsluiting
VOOR ZATERDAG
NTS: 14.00 Eurovisie: Waterskiën in Denemar
ken. 15.15 Eurovisie: Atletiek in Londen. VARA:
17.00 17.30 Voor de kinderen. NTS: 19.30 Euro
visie: Prom.conc in Londen. 20.00 Journaal en
weeroverz. VARA: 20.20 Gezelschapsspel. 20.50
Instr. sext. en sol. 21.05 Act. progr. 21.35—22.00
Gevarieerd programma.
Scène uit de Oost-Duitse film
„Professor Mamlock"
De staatssecretaris van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten,
heeft aan de letterkundigen mevrouw Har
riet Laurey te Haarlem, J. van Breemen
te Laren, Han G. Hoekstra te Amsterdam
en Coert Poort te Voorburg opdrachten
verleend tot het schrijven van een aantal
gedichten. De letterkundigen C. J. Kelk te
IJmuiden en Dolf Verroen te Rijswijk zul
len in opdracht een roman en Antoon Coo-
len te Waalre een aantal schetsen schrij
ven over (verdwijnende) volksgebruiken in
het oosten en zuiden van Noord-Brabant.
Aan de letterkundige A. Visser te Amster
dam ten slotte is opdracht verleend een
essay te schrijven over de sociale en psy
chologische aspecten van de detective-sto-
ry.
LONDEN (UPI) De BBC heeft mee
gedeeld, dat de Russen uitzendingen in de
Russische taal vanuit Londen storen zoals
ze nog niet eerder gedaan hebben.
Volgens de B.B.C. zijn de storingen het
hevigst wanneer wordt gesproken over de
crisis om Berlijn. Onder meer werden ge
troffen de uitzendingen die werden gewijd
aan de drie westelijke nota's over Berlijn
„The Sound of Music". Prins Bern
hard en prinses Margriet hebben gisteren
in het Palace Theater in Londen de op
voering van de musical „The Sound of
Music" bijgewoond.
'Katerdag 22 juli, Openluchttheater, Bloe-
mendaal, 20.15 uur: De Zuid Nederlandse
Opera geeft een uitvoering van „De
Parelvissers" van Georges Bizet. De re
gie heeft Jef Baarts, dirigent is Hein
's-Gravenzande. Als solisten treden op
Mia Grubben, René Claassen, Aloys
Frings en °iet Absil.
Zaterdag 22 juli, II.K.B.-gebouw, Tempe
lierstraat, 20 uur: concert door Heinz
Handharmonica Orchester uit de Zwit
serse stad Zurich.
Maandag 24 juli, Vleeshal, 20 uur: bespe
ling van een van de tentoongestelde
orgels door Piet Kee.
Dinsdag 25 juli, St. Bavo, 20 uur: orgel
concert door Cor Kee en Gustav Leon
hardt.
Donderdag 27 juli, St. Bavo, 15 uur: orgel
concert door de deelnemers aan de zo-
meracademie voor organisten.
Donderdag 27 juli, Vleeshal, 20 uur: be
speling van een van de tentoongestelde
orgels door Albert de Klerk.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1-3: Dagelijks geopend van 9-17 uur
tijdens de concerten op maandag, woens
dag en vrijdag van 18-20 uur. Tot 28 juli
expositie van schilderijen, gouaches en
plastieken van Bonies (Bob Nieuwen-
huisen).
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 10-17 uur: zondagen 13- 1P
uur
Woensdag 26 juli, Teyler's Museum, 20 uur.
Lezing door prof. A. D. Fokker, „De 31
toonschaal, 't hoe en 't waarom", in het
kader van de zevende Zomeracademie
voor Organisten. Anton de Beer bespeelt
het 31-toonsorgel.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16e eeuw tot op heden
Voormalig woonhuis Jacobus van Loo>
Kleine Houtweg 103 Op donderdagen ge
opend van 10-12 30 en van 13 30-17 uur
Op zondagen van 14-17 uur
Teylersmuseum Spaarne 16 Tentoonstel
ling uit eigen oezit Schilderden 19de ei
20ste eeuw Tekeningen Holiandse. Ita
liaanse en Franse school. Fossielen, his-
torisch-natuurkundige instrumenten, 31
toons Fokker-orgel Dagelijks geopend
(behalve op maandag) van 11-15 uur Dt
eerste zondag van elke maand van 13-16
uur.
Kunstzaal 't Goede Uur, Nieuwe Kerks
plein Dagelijks geopend van 10 22 uui
Dagelijks van 212? uur klassiek gram
mofoonplatenconoert Gedurende de
maand iuli expositie van tekeningen
aquarellen en schilderijen van Cor Dik
Vleeshal enVishal, Grote Markt: tot 31 iuli
dagelijks van 10—17 uur en van 20—22
uur (dinsdag van 19—22 uur): tentoon
stelling „Nederlandse Orgelpracht".
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschaf
te boeken:
Bastet, Heksendans; Cauvin, Clarius zoekt het
geluk; Lawrence, Lady Chatterley's minnaar; van
Nuis-Zuidema, Ik wil geen kind per luchtpost;
Deich, Ein Tag im Paradies, oder: Die Schwar-
zen und die weissen Seelen; Faulkner, New Or
leans sketches; Davray, Le matin vient et la nuit
aussi (Le bruit de la vie, dl. 2); Montforez, La
presqu'ile Martin; In officina Ioennis Blaev door
H de la Fontaine, Verwey e.a.; van Leent, So
ciale psychologie in drie dimensies; Snethlage,
De politiek in ethische, psychologische en filoso
fische belichting; Bekman, Om -de goede faam
van uw gemeente; Langeveld, Ontwikkelings
psychologie, 4e dr.; Bokhorst, Leerboek der schei
kunde, dl. 1; Keuze en beheer van natuurmonu
menten; Thorwald, Het ontslag (Het tragisch le
venseind van de chirurg dr. Ferdinand Sauer-
bruch); Heegstra. Praktisch bouwen, dl. 1, Stenen
schuur; Groenendijk, Het bewerken van licht
metaal, dl. 1; Schmoll, Europa, camping en cara-
yamng. 1961; van Onck en van Beurden, Rovers,
dienders en kannibalen, het vissen op snoek
baars en snoekbaars: Reichling, Verzamelde stu
dies over hedendaagse problemen der taaiweten
schap Höspieleinh. Eich. Der Tiger Jussuf -
Aichinger, Knópfe - Bachmann, Die Zikaden
Hildesheimer, Herrn Walsers Raben - Böll, Klopf-
zeichen - Rys, Grenzganger - Schnabe], lm Ram-
penlicht der Finsternis; van Loggem, Lijmen en
het been (toneelstuk naar de boeken van Els-
schot); ter Kuile, De bouwkunst van Hellas tot
heden Grieg, Verzeichnis seiner Werke mit
Einleitung: Mein erster Erfolg; Fris, Op zoek
naar Sardinië; Schroevers, Op zoek naar Joego
slavië; del Monte, Fell's international coin book:
Roy, Weerzien met Algerije: Oud-Zandvoort, bij
dragen tot de geschiedenis en de volkskunde van
een voormalig vissersdorp.