Expositie „Polariteit" in het Stedelijk Museum Organisten van de Zomeracademie bespeelden het Bavo-orgel Krachtige folkloristische show door Senegalese dansers in Amsterdam UITGAAN IN HAARLEM Sterke prijswinnaars in Moskou l! i w nWIIÊrï ITOI Nederlandse bijdragen aan filmfestival goed ontvangen -*i VRIJDAG 28 JULI 1961 4 richting benedenzaal maakt men een duidelijk onderscheid door links het dionysische en rechts het apollinische te vertonen. In de bovenzaal is in de inrichting van een minder strikte scheiding sprake. Verblijf in Spanje aan Cocteau geweigerd Prijzen van Knokke Bob Buys „lm Weissen Rössel" MUZIEK TENTOONSTELLINGEN David Koning Hij wilde niet... Jos. de Klerk Twaalfde Fedder-mysterie Beeldschermer De radio geeft zaterdag 7 elevisieprogram ma V „DIONYSOS IS DE GOD van de wijn en de roes. Hij is de god der ongebrei delde hartstochten. Zijn wereld is die der vitale activiteit, van duistere driften, die het bewustzijn buiten zijn grenzen kunnen voeren. Apollo stelt tegenover de dionysische duizeling de orde van de geest, hij schenkt de mensen de maat, brengt hen de regel, geeft klaarheid en inzicht". Deze tekst ontmoeten wij aan het begin van een tentoonstelling in de Nieuwe Vleugel van het Stedelijk Mu seum te Amsterdam; een tentoonstelling, die men „Polariteit" noemde, omdat men deze expositie wijdde aan het apollinische en dionysische aspect in de beel dende kunst, en terwille van de duidelijkheid het zocht in het zoveel mogelijk stellen van polen. Ik geloof niet dat men pretendeert echt de uitersten gevonden te hebben voor deze expositie. De inneming schijnt daarop te wijzen. In de stellen van polen. Ik geloof niet dat men pretendeert echt de uitersten gevonden MEN BEGON MET het begin van de vorige eeuw en stelt dan Delacroix tegen over Ingres. Direct achter grote doeken van deze twee schilders ontwaart men werk van Van Gogh tegenover Cézanne. Vervolgens ontmoeten we Fauves tegen over Kubisten. Ik geloof dat hiermee de bedoelingen van de tentoonstelling al vol doende duidelijk zijn gemaakt. Men vraagt zich mogelijk af wat het nut is van een dergelijke tentoonstelling. In ieder geval is het zo dat men wil laten zien dat bij hoog genoteerde abstracten van vandaag \x>k sprake is van apollinisch en dionysisch; weer een bewijs misschien van het be staansrecht van hun werk. Mij kwam het dan voor dat we toch voorzichtig moeten zijn met een dergelijk determineren en dat niet te simplistisch moeten opvatten. Duidelijk stonden in hun tijd tegenover elkaar genoemde Delacroix en Ingres. Maar is Delacroix' werk nu eigenlijk wel volop dionysisch te noemen? Hebben we inmiddels in zijn werk toch ook niet een organiseren leren zien? En heefl Delacroix niet bewust bepaalde kleurtegen- stellingen gewild? Bij de realisatie van dergelijk grote doeken als de zijne is het onmogelijk zich doorlopend als een Diony- sos te gedragen. Munch's natuur zal mo gelijk meer dionysisch geweest zijn dan die van Bonnard of Vuillard. Maar Munchs interieur kan ik moeilijk als dionysisch zien naast het van kleur zo rijk bloeiende interieur van Vuillard, dat in zijn kleurstel ling in de lijn ligt van Delacroix. HET EXPRESSIONISME kan men dan veelal wel zien als een dionysische wijze van uiten. Nolde is dionysisch te noemen, maar zijn werk is voor mij dermate lelijk, dat ik me afvraag of in dit geval nog van schilderkunst gesproken kan worden. Wie- gers' meer apollinische werk heeft me al tijd overtuigender geleken dan zijn hier als dionysisch aangewezen werk. Kan men met het aldus determineren van Appel's werk meegaan, dan blijft het toch moeilijk te geloven in het dionysische van Benner's werk. Ja, het is fel gekleurd en dik opge zet, maar met meer bewustheid dan men van iemand met „ongebreidelde hartstoch ten" verwacht. Van Gogh heeft men altijd graag als een bezetene willen zien en in zekere zin is dat ook wel zo. Maar lang niet al zijn werk is dionysisch te noemen. Nu doet men dat op deze expositie ook De beroemde schrijver, dichter en schil der, Jean Cocteau is in Nice aangekomen na een vergeefse reis naar Spanje. Hij ver telde, dat hij uit het land gezet was en dat de Spanjaarden zijn hart gebroken hadden. Cocteau had op het vliegveld van Ma drid eerst alle douaneformaliteiten moe ten vervullen, waarna hem gezegd was, dat men geen toestemming had hem toe te laten. Hem werd verzocht direct weer het land te verlaten. „Zij hebben mijn hart gebroken, juist dat van mij een van Spanjes grootste vrienden", zuchtte hij. Cocteau, die verge zeld was van zijn aangenomen zoon, Edou- ard Dhermitte, veronderstelde, dat de uit wijzing teweeg gebracht was door een over- vlijtig bureaucraat, die zich had herin nerd, dat Cockteau jaren geleden een ma nifest ondertekend had waarin steun ge vraagd werd voor Spaanse vluchtelingen. De uitwijzing van Cocteau is ongeldig verklaard, zo heeft een woordvoerder van de Spaanse regering in Madrid meege deeld. Hij zei, dat Cocteau welkom was in Spanje, als hij er alsnog wilde terugke ren. De woordvoerder zei ook, dat de uit wijzing van Cocteau niet geschied was op politieke gronden maar om „menselijke" redenen, en weer was ingetrokken. Hij wil de niet zeggen wat voor „menselijke" rede nen hij bedoelde. De derde Europa-beker van het zangfes tival te Knokke, waaraan ook een Neder lands team deelnam, is gewonnen door Engeland met 372 tegen 310 punten voor België. Frankrijk werd derde. Italië vierde, Duitsland vijfde en Nederland zesde. niet en koos vermoedelijk bewust bepaalde schilderijen van hem. Veel moge Van Gogh vlug uit de handen gekomen zijn, maar daar is dan ook veel onder van een apolli nische evenwichtigheid. NU BEHOEFT DE determinatie niet al les te maken hebben met de wijze waarop een werk gerealiseerd werd. De aanleiding er toe kan in een roes gevonden zijn, men kan heldere vorm willen geven aan een in roes ondergane sensatie. Het spreekt van zelf dat dan de determinatie uiterst moei lijk kan worden. Voor kunsthistorici en rondleiders is het mogelijk een wel boeiend spel, voor een groter publiek kon het wel eens verwarrend zijn en vaak misleidend wanneer van kunstenaars een te romanti sche voorstelling bestaat. Laten we echter verheugd zijn dat de liefhebberij van de organisatoren van deze expositie (tot 18 september) er de oorzaak van is dat we in het museum weer een aantal ons vaak te weinig bekende schilde rijen en beeldhouwwerken ontmoeten. Ik denk aan een mooie Matisse, aan vroeg werk van Derain en Vlaminck, aan prach tige werken van Braque, aan werk van de hier nagenoeg onbekende Duitse schilder Corinth, aan een Beckmann, een Modiglia- ni. Morgenavond, zaterdag 29 juli, aanvang 20.15 uur, geeft de Zuid-Nederlandse Opera in het Openlucht Theater te Bloe- mendaal een opvoering van de operette „lm Weissen Rössl" van Ralph Benatzky. De regie is in handen van Jef Baarts, de dirigent is Hein 's-Gravesande en de choreografie van Wally Haacke. De voor naamste rollen worden vervuld door Karin Lataster (Josepha Vogelhuber, waardin van 't hotel „lm weissen Rössl" in St. Wolf gang am Wolfgangsee), Willy Keulartz (Leopold Brandmeyer, haar oberkelner), Hub. Steins (de Antwerpse fabrikant Wil lem Giesecke), Mia Grubben (Ottilie Giesecke) en René Claassen (de Amster damse jurist Siedler). De kostuums voor deze operette zijn ontworpen in te ate liers van Trachtenhaus Perfaller te St. Wolfgang. De foto toont een der scènes tijdens een schouwburgopvoering. Het bestuur van de Stichting Openluchtthea ter Bloemendaal ontvangt bij deze ope rette-uitvoering vierenvijftig oorlogsinva liden van MOVEO als gast. DE GEMEENTELIJKE ORGELBESPELING in de Grote Kerk te Haarlem was donderdagmiddag toevertrouwd aan de deelnemers aan de Internationale Zomer academie voor organisten die heden ten einde loopt. De bespeling gold dus als een klinkend resultaat van de drieweekse cursussen was in feite een voortzetting van de prestaties die reeds in Beverwijk plaats hadden gehad. Nu kwamen tien cursisten uit zes landen aan de beurt. Wat men te horen kreeg is natuurlijk niet onder één noemer te vangen maar over t' gehee l getuigde het van een niet geringe tech nische vaardigheid. DE ZWEED Lars Angerdal beet het spits af met een bezonken vertolking in rustige prestantklank van een Tiento van Cabe- zon. De Oostenrijkse Gertrud Kastner in terpreteerde op geestdriftige wijze en met welgekozen kleurverscheidenheid een Toc cata van Frescobaldi. Van dezelfde com ponist speelde de Italiaanse organiste Car ta Ambrosini een fraaie Canzone, die zij IN OE KOMENDE DAGEN tot 9 augus tus bepaalt de tamtam weer de activiteit op het toneel van de Stadsschouwburg te Amsterdam, waar iedere avond de „Afri can Dance Company from Senegal" op treedt. Waarom dit gezelschap onder een Engelse en niet onder een Franse naam wordt aangekondigd, laat zich waarschijn lijk alleen met redenen van toeristische aantrekkelijkheid verklaren. In ieder geval was de toeloop naar de kassa voor de pre mière, donderdag, even stormachtig als de exotische revue op de planken. Het door Maurice Senghor samengestelde program ma heeft bij de voorstellingen in hel Théatre des Nations te Parijs bijzonder veel enthousiasme ontketend. Het ziet er wel naar uit, dat ook de eerder in deze week te Scheveningen begonnen tournee door ons land succesrijk zal verlopen. BIJ VOORGAANDE bezoeken van dans groepen uit landen of gebieden tussen Kreeftskeerkring en Evenaar is reeds her haaldelijk in deze kolommen getracht de aantrekkelijkheid daarvan te analyseren. Men kan niet zeggen, dat er thans veel nieuwe gezichtspunten op een betrekkelijk primitieve cultuur worden geopend of on bekende uitingsmiddelen geopenbaard, wel echter dat de uitvoeringskwaliteiten opmerkelijk veel sterker en tegelijk geraf fineerder zijn. Men heeft de indruk, dat hiet voor een groot deel echte beroepsdan sers bezig zijn met het weergeven van uit magisch ritueel gestileerde specialiteiten. Het gebrek aan een veelzijdig gevormde bewegingstechniek wordt voor een plezie rig deel vergoed door een meeslepende speeldrift. Voor de weggevallen nuttig heidsfunctie is hier en daar zelfs een we zenlijke virtuositeit in de plaats getreden. Opvallend zijn ook de soms verrukkelijk dwaze toonbeelden van een soort clownerie, dat wij als „slapstick" waarderen. IN HET PROGRAMMABLAD wordt mee gedeeld, dat de leider van dit staatsen- semble meer dan drieduizend kilometer dwars door Senegal heeft afgelegd om iede re stam te benaderen teneinde spectaculai re volksgebruiken bijeen te brengen. Doel stelling is geweest: het cultiveren en uit dragen van oorspronkelijke expressiviteit. Op deze visitekaart staat als motto een uitspraak van de Senegalese staatsman en dichter Leopold Sedar Senghor gedrukt: „U denkt wellicht aan boomwol, koffie en olie als u van ons spreekt. Wij zijn ech ter de mensen van de dans, wier voeten kracht krijgen, als zij de harde grond be roeren." Afgezien van het feit, dat het woord „boomwol" ons veeleer doet denken aan de primitiviteit van de germaanse hor den, kan men vaststellen dat het tweede deel van die zegswijze op waarheid berust, vooral wat het optreden van de mannen betreft. Overigens wordt er heel weinig OPERETTE Zaterdag 29 juli, Openluchttheater Bloe mendaal, 20.15 uur: De Zuid-Nederlandse Opera geeft een uitvoering van de ope rette „lm Weissen Rössl" van Ralph Be natzky. De regie heeft Jef Baarts, diri gent Hein van 's Gravensande en cho reografie van Wally Haacke. Dinsdag 1 augustus, St. Bavo, 20 uur: orgelconcert door Piet Kee. Hij speelt werken van Pachelbel, Franck, David, Lenel, Cor Kee en Reger. Donderdag 3 augustus, St. Bavo, 15 tot lfi uur: Orgelbespeling door Klaas Bolt. Hij speelt werken van Van Noordt, Bach, Walther, Krieger, Vivaldi en Koetsier. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 1-3: Dagelijks geopend van 9-17 uur tijdens de concerten op maandag, woens dag en vrijdag van 18-20 uur. Van 6 augustus tot 2 september expositie van plastieken van Tjeerd Visser en tekeningen en schilderijen van Cor Vis ser-Van der Woude. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge opend van 10-17 uur: zondagen 13-16 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de j Haarlemse school van de 16e eeuw tof op heden. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy, Kleine Houtweg 103: Op donderdagen ge opend van 10-12.30 en van 13.30-17 uur. Op zondagen van 14-17 uur. Teylermuseum, Spaarne 16: Tentoonstel ling uit eigen bezit. Schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Ita liaanse en Franse school. Fossielen, his- torisch-natuurkundige instrumenten, 31- toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behalve op maandag) van 11-15 uur. De eerste zondag van elke maand van 13-15 uur. Kunstzaal 't Goede Uur, Nieuwe Kerks- plein: Dagelijks geopend van 10-22 uur. Dagelijks van 21-22 uur klassiek gram- mofoonplatenconcert. Tot 31 juli expo sitie van tekeningen, aquarellen en schil derijen van Cor Dik. Gedurende de maand augustus expositie van grafiek van Jan Forrer. Vleeshal en Vishal, Grote Markt: Tot 16 augustus dagelijks van 10-17 uur en van 20-22 uur (dinsdag van 19-22 uur): Tentoonstelling „Nederlandse Orgel- pracht". katoen gebruikt om vrouwelijk schoon te verhullen. HET MEEST KENMERKENDE van de ze manifestatie van Senegalese volkskunst lijkt mij de doorwerking van moorse in vloeden. Er is veel meer soepele sierlijk heid in de golvingen van heupen en boven lichaam dan bij andere Afrikaanse groe pen, die wij hier hebben meegemaakt. Eigenaardig is ook de over het algemeen sterk naar de aarde gebogen houding der vrouwen. Door de mannen wordt men vaak aan Spaanse dansers herinnerd, met name door de plotselinge vertragingen. Het pro gramma bestaat uit achttien nummers, waarbij er niet zonder succes naar is ge streefd de voortdurend dreigende eentonig heid te doorbreken met enkele lyrische of komische scènes en bepaald sensationele acrobatiek. De fameuze Franse decoront werper Jacques Noël heeft met goede smaak de achtergronden vol tropische sfeer geleverd. Uiteraard ontbreken vuurvreters en vechtersbazen niet in deze romantische pa rade, waarin omstandig en frenetiek op uit dagende ritmen elementaire folklore ii show wordt omgezet. Vannacht heeft een 19-jarige poelier uit Zwammerdam de operatie-zaal van het academisch ziekenhuis in Leiden, waar de man bewusteloos met een vermoedelijke schedelbasis-fractuur naartoe was ge bracht, op stelten gezet. Toen hij op de operatie-tafel lag voor onderzoek kwam de man spoedig tot be wustzijn. Onmiddellijk sprong hij van de tafel en ontstond er een enorm spektakel. Hierop rende de man het ziekenhuis uit. De Leidse politie wist de man weer te pakken te krijgen, waarbij zij tot de ont dekking kwam, dat de nog steeds niet gekalmeerde poelier onder invloed van sterke drank verkeerde. Niettemin wist de politie hem te bewegen zich in het zieken huis te laten behandelen. Toen zij hem opnieuw bij het acade misch ziekenhuis wilde afleveren, werd hij niet meer toegelaten, waarna hij behan deld werd in het Elisabeth ziekenhuis in Leiden. Daar bleek dat de man een zware hersenschudding en verwondingen aan het hoofd had opgelopen. De politie vertelde hij dat hij een dagje uit was geweest in Gouda en Rotterdam en totaal slechts acht glazen bier had ge dronken. 's Avonds laat was hij naar zijn woonplaats gereden, maar op de grens van Alphen en Zwammerdam reed hij met zijn bromfiets tegen een bermplank. Hij werd tegen het wegdek geslingerd, waar hij door fietsers bewusteloos werd aange troffen. poëtisch en tintenrijk wist te registreren. De Duitser Hans Joachim Bartsch gaf een technisch zeer beheerste vertolking van de Chromatische Fantasie van Sweelinck en vond over het geheel een fraai evenwicht tussen grond- en vulstemmen, alleen aan 't slot raakte dat équilibre enigszins wan kei met de aangevoerde tongwerken. DE NEDERLANDER Thijs Kramer kwam ook beslagen ten ijs met het fameu ze zesstemmige koraal „Aus tiefer Not" van Bach, waarin deze een dubbele pe daalpartij te pas bracht. Het was ons wel een vreemde ervaring dit kapitaal stuk po lyfonie doorlopend in plenum te horen, maar ik moet toegeven, dat het duidelijk bleef, zelfs in de drukke beweeglijkheid van de slot-episode. De Amerikaanse cursiste Elisabeth Paul gaf een vlotte vertolking te horen van Bach's Triosonate in G; de organiste was te weinig bedacht op de ruimtewerking van de klank, anders zou zij hiermee voor zeker rekening gehouden hebben bij het fraseren en articuleren, wat terwille van de duidelijkheid wel wat overdrijving lij den kan. Overigens was de contrastwer king der drie partijen zeer te prijzen. AAN DUIDELIJKE tekening van Mes- siaen's „Les Bergers" was in de vertol king van de Zweedse organiste Birgit Lind- vist geen tekort. Evenmin was dit het ge val in de interpretatie die de Nederlander Ewald Kooiman te horen gaf van „Appa rition de l'Eglise Eternelle" van dezelfde componist. Trouwens de suggestieve be doelingen hierin zijn geenszins op polyfo ne weefsels berekend. En verder werd er nog door drie Ne derlandse deelnemers geïmproviseerd op een gegeven thema. Frans van Doorn had de opdracht het hem vertrekte gegeven als „Ludus tonalis" dus als klankspel te verwerken. De improvisator gooide zijn fantasie hals over kop in de grabbelton der registratie en er kwam veel lelijks en tussenbei gelukkig ook wat moois uit te voorschijn. Beradenheid in het mengen van timbres was daarbij echter verre te zoeken. Kees van Houten wist zijn opgave een Preludium beheerst op te bou wen; in een rustig middendeel improvi seerde hij een mooie polyfonie en met een cadensachtige overgang kwam hij tot de hoofdgedachte terug, die nu, ritmisch ver vormd, met een grote climax naar het slot voerde Het was een zeer evenwichtige prestatie. EN DAN WAS er ook nog Thijs Kramer die met muzikale fantasie en vormbeheer sing een Fuga tot klinken bracht die er alleszins wezen mocht. Evenals de vorige improvisator bewees hij logisch polyfoon te kunnen denken. Hij verloor zijn gege ven niet uit het oog en wist een stretto te vprmen. waarin ook het spiegelbeeld van het thema een rol kyvam spelen. Knap werk. Met dat al is het ons een grote ver heugenis te constateren; dat de improvisa tiekunst waardige en veelbelovende adep ten vindt. En verblijdend is het tevens, dat de Haarlemse Academie voor organis ten met een zo belangwekkende auditie als deze haar taak voor dit jaar kon besluiten. MOSKOU Het zojuist te Moskou geëindigde internationale filmfestival is een volkomen geslaagde manifestatie geworden. Het mag zo worden genoemd, omdat het vele zeer belangrijke films te zien heeft gegeven, omdat het de gelegenheid bood, kennis te maken met de eerste, soms al veelbelovende producten van jonge film naties, maar vooral omdat men er steeds de deelnemers uit de vele tientallen ver schillende landen tezamen bracht en er aldus vruchtbare relaties tot stand kwamen tussen cineasten uit alle delen van de aardbol, welke zeker in hun werk tot uit drukking zullen komen. Dat samenbrengen van de festivaldeelne mers geschiedde in discussiebijeenkom sten, bij velerlei excursies, enz, enz.: men ontmoette er belangrijke figuren uit ande re landen en met andere overtuigingen en artistieke standpunten en telkens bleek dat men naar elkaar wilde luisteren en bereid was eventueel van de anderen te leren. Vele festivals zijn zo georganiseerd dat de deelnemers slechts in de donkere filmzaal tezamen komen, maar de mani festatie te Moskou onderscheidt zich in dat opzicht zeer gunstig van de andere festivals. Hoewel er een overstelpende overvloed van films was, behoefde toch niet ieder bij voortduring in de bioscoop te zitten, want de verdeling in films in de wedstrijd en die buiten mededinging hield al een zekere selectie in. Overigens bete kent dat niet, dat buiten mededinging betekent dat niet, dat buiten mededinging slechts tweederangswerk werd vertoond, want zo eenvoudig was de zaak niet; bui ten mededinging liepen ook de films, die reeds elders aan een internationaal festival hadden deelgenomen. Prijzenregen Inderdaad is er namelijk heel wat van for maat in vertoning gekomen, waarbij de Sowjet-Unie zelf voorts Japan, Frankrijk, Italië, Polen, Bulgarije en Hongarije het sterkst voor de dag kwamen. De met de Grote Prijs bekroonde Japan se film „Het Eiland" en de Russische film „Opgeklaarde Hemel", die dezelfde onder scheiding verwierf, zijn allebei meester werken. De Japanse film is heel dichter lijk, de Russische vooral ook opmerkelijk door haar felle afwijzing van het Stalinis me. Weliswaar heeft men dat ook in de politiek officiëel afgewezen, maar onge twijfeld zijn er nog tal van resten van aan wezig en omdat men het slechts met de onaangenaamste herinneringen kan asso ciëren, is deze film een daad van beteke nis. De Fransen hadden een ontroerende, voortreffelijk-gemaakte speelfilm over het lijden in een concentratiekamp naar Mos kou gezonden welke met de regieprijs werd bekroond l'Enclos, waarmee Ar- mand Gatti als speelfilmregisseur debu teerde en triomfeerde. De Italianen kwa men met een tragi-comedie Tutti a Casa (Allemaal naar huis), een werk van Lui- gi Comencini over de situatie, die in de tweede wereldoorlog ontstond, toen Duit sers en Italianen tegenover elkaar kwamen te staan, terwijl ze kort tevoren nog bond genoten waren geweest. Ik voel me altijd enigszins bezwaard bij humor over de oor log waaraan het Italiaanse filmbedrijf gaarne wat verdient en zo ging het mij ook deze keer, maar in elk geval zijn de tragische scènes aangrijpend. De film wordt door grote acteurs als Alberto Sor di, Serge Reggiani en Edoardo di Filippo voortreffelijk gespeeld. Polen en Hongarije hadden eveneens uitstekende speelfilms over de oorlog. De Poolse film, „Een stad zal vannacht onder gaan", vertelt uitermate suggestief van het bombardement van Dresden. De re gisseur heeft een inferno weten op te roe pen en anderzijds in de relatie tussen een ontvluchte krijgsgevangene, een Pool, en een Duits meisje tijdens (Jat bombarde ment op knappe wijze een element van uiterst menselijkheid in het verhaal ver weven, een element dat stellig zeer ontroe rend is. De fotografie, die in dit festival bekroond werd, draagt wezenlijk bij tot het succes van deze film als gaaf kunst werk. Dat Bulgarije met „Wat waren we jong' een film over het verzet tegen de fascisten ook al in de oorlog spelend, een zeer knap werk leverde, met als tegenwicht tegen de hardheid van de illegale strijd iets van de poëzie van een zeer prille liefde, was een verrassing. Tot nu toe had men van de Bulgaren nog nooit opmerkelijke cine matografische prestaties gezien. Ik ge loof, dat men de snelle ontwikkeling van de filmkunst in sommige Oost-Europese landen moet toeschrijven aan het feit, dal zij met filmacademies e.d. gestimuleerd wordt en aan de omstandigheid, daï men er steeds weer inspiratie vindt in the ma's ajs de jongste oorlog en het verzet d.w.z. in thema's, waarvoor het publiek in West-Europa helaas nog slechts weinig interesse heeft, maar die in Oost-Europa waar de oorlog sterker sporen nog dan bi ons heeft nagelaten, steeds weer belang stelling trekken. Natuurlijk bent u benieuwd naar de ont- vangst van de Nederlandse films. Welnu, er was prettige bijval voor de in de wed strijd vertoonde korte speelfilm „Stretta" van de jonge Jan Wiertsema, waarover de kritiek schreef, dat het onderwerp wat boven de krachten van een debutant was, maar dat de fotografie en andere elemen ten te loven waren. Daverend applaus was er voor de documentaire „De Lage Lan den", van George Sluizer, over de strijd van Nederland tegen het water, een onder werp, dat vanzelfsprekend voor buitenlan ders aantrekkelijk is. Ook was er zeer veel applaus vooi de enigszins experimentele film „Het Huis" van Louis A van Gaste ren. Deze laatste film, tijdens het festival onverwachts aan het programma toege voegd, op verzoek van de cineast werd evenals „De Lage Landen" buiten mede dinging vertoond. Beide werken hadden namelijk reeds aan de Berlinale deelgeno men. Louis van Gasteren, de enige Nederland se cineast te Moskou aanwezig, vond er voor zijn film veel belangstelling bij buiten landse filmzakenlieden. Moskou immers was, zoals met de meeste festivals het ge val is, niet alleen maar een artistieke ma nifestatie, maar ook een centrum voor de filmhandel, vooral die tussen oost en west. Men kan deze zakelijke contacten evenzeer toejuichen als de artistieke. Jan Koomen E3 A A nKOMDIGIHGEfl zhBESCHOUWIHGEH Het twaalfde Fedder-mysterie van Jan de Koek onder de titel „Uw zoon Jack" bleek zich af te spelen in een warrig huis aan de Loosdrechtse plassen. De omgeving was goed gekozen voor het genre thriller, dat Jan de Koek schrijft, maar ditmaal niet bevorderlijk voor het tempo, waarin de toch al traag op gang komende affaire rond een professor en zijn zoon zich ont wikkelde. De fantasie van de auteur staat altijd borg voor vreemde en onverwachte situaties, verwikkelingen, die tot het laatst een niet vermoede ontknoping inhouden. Die ontbraken ook gisteravond niet, maar de schrijver hield ons te veel aan de praat. Hij had heel wat tijd nodig om de stukjes van de legkaart te schikken en ze in el kaar te passen. Dit euvel werd, zoals wij reeds zeiden in de hand gewerkt door de plaats /an handeling, een gecompliceerd huis met kleine trappetjes en veel kamers, welke een uitvoerig heen en weer geloop noodzakelijk maakten. In enig functioneel verband met de handeling stond dat ge loop niet en daarmee verviel toch wel een beetje de charme der authenticiteit. Een studio-opvoering zou de dramatische vaart in ieder geval meer ten goede zijn geko men. Zo werkten de wijdlopigheid van de tekst en de situatie remmend en daarmee ging een goed deel van de spanning verlo ren. Overigens moet men het Jan de Koek nageven, dat hij de ingrediënten van een buitenissige thriller met veel flair en in ventiviteit weet aan te dragen. Zijn fan tasie staat voor niets. Zijn talent om het in een pakkende vorm te vatten is on miskenbaar. Dat regisseur Max Douwes er knap mee weet te spelen, dient even eens vastgesteld, want het is voor een niet gering deel zijn beheerst Gamerawerk, dat effecten aan de tekst toevoegt, die sterk intrigerend werken. Hij beschikte gister avond over een goede spelersbent met Ro bert Sobels als de bekwame inspecteur Fedder, Mia Goossens als lichtelijk ge kweld secretaresse en Piet Röhmer in de gedaante van een huisknecht op wie al snel de verdenking valt, wanneer de din gen zich toespitsen naar een louche mys terie. In Frans Vorstman trof de regisseur een fraaie intrigant van onberispelijk voor komen, die naar ons gevoel de beste ver tolking van de avond leverde. Toch dient ook John Soer met ere genoemd in zijn status van professor, gelukkig zonder de overdrijving, waarvoor wij vreesden. Zij maakten de vertoning in elk geval tot een bezienswaardige aangelegenheid. HILVERSUM I 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7 00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 10 00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.45 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram 12.00 Middagklok - noodklok 12.04 Gram 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 13.00 Nws 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Gram. 13.30 Jeugdkoor 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Voor de jeugd. 15.00 Gram. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30 Gram 16.50 Fanfarekorps. 17.10 Gram. 17.30 Gram. 18.00 Kunstkron. 18.30 Gram 18.45 Gram. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Gram. 19.30 Gram. 19.50 Lichtbaken, lezing 20.00 Promenade-ork. en solist. 21.00 U bent toch ook van de partij?, le zing. 21,00 Lichte muziek. 22 25 Boekbespr. 22 30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Re ligieuze muziek met comm. 23.55—24.00 Nieuws HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA 10.00 VPRO 10.20 VARA. 19.30 VPRO 20.00—24.00 VARA VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.35 Rep. Friese Elfsteden- week. 8.40 Voor de jeugd. 9 00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Tips voor vakantie 9.20 Gram. VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje. 10 05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Herhaling programma's van de af gelopen week. 12.00 Gram. 12.25 Rep. Friese Elf- stedenweek. 12 30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Hammondorgelspel met zang. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Voor de jeugd. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Van de wieg tot het graf, praatje. 15.00 Lichte muziek 16.40 Boekenwijsheid. 17.00 Jazzmuz. 17 30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Openluchtrecreatie in onze steden, lezing. 18.35 Lichte muziek. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, praatje. 19.40 Leven in een verdeelde wereld, klankb 19.55 Deze week, praatje. VARA 20.00 Nieuws. 20.05 Gram 20.40 Lichte muz. 21 15 Soc. comm. 21 30 Gram 22.00 Sportnieuws. 22.30 Nieuws. 22 40 Jazzmuz. 23 00 Rep Friese Elfstedenweek.. 23.10 Gram 23.55 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m 12.00 Nieuws. 12.02 Ork.muziek, 12.30 Weerber 12.35 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de teenagers 14.00 Pianomuz. 14.30 Operettemuz. 15.00 Accor- deonmuz. 15.15 Volksliedjes. 15 45 Accordeonmuz. 16.00 Gram 16.10 Tips voor trips 16.20 Gram. 17.00 16.20 Gram 17 00 Nieuws. 17.15 Dagklapper en lit. kal. 17 20 Liturgische gezangen. 17 30 Gram. 18.00 Orgelrecital. 18.30 Voor de soldaten 19 00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Gevarieerd progr 21 30 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22 15 Verzoekprogr 23 00 Nieuws. 23.05 Nieuwe gram. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 15 0016 00 Report van de Vierdaagse te Nijmegen 20.00 Weekjourn VARA 20 30 Achter het nieuws 20 40 Tribunaal, discussie over tegen stellingen in de kunst NTS 21 10 Eurovisie Paardesport te Londen VARA 22 00 Documentair programma over Australië. VOOR ZATERDAG KRO: 17.0017.30 Voor de kinderen. NTS: 20 00 Journ. en weeroverz. KRO 20.20 Act. progr 21 00 Amus.progr 21 25 Lichte muz. 22.00 Filmprogr. NTS: 22.'1523.05 Eurovisie: Wereld Festival Gym nastiek te Stuttgart. Scène uit de Italiaanse film „Allemaal naar huis"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4