„JAGEN OP GELUID", EEN FASCINERENDE HOBBY
£)isco
discoucs
n
G
De geschiedenis van
de bandrecorder
Actieve onweersfronten
Consument heeft liever lagere prijzen dan:
Een ongewone reisgids door
onbekend Nederland
spaarxegels
kassabonnen
reductiepapieren
i'j
c
jsj:
k-*
l
ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1961
jyL Erbij
PAGINA I Wbb
.wav.--.
MUZIEK
J. H. B.
in De Bilt getuigt. bekend verschijnsel, dat zich voordoet in de va-
kantietijd en voor feestdagen als Sint Nicolaas, Kerst
mis en Pasen. De handel ziet er een bevestiging in
van zijn standpunt dat deze vorm van het cadeau
stelsel, welke bovendien het voordeel heeft buiten
de wettelijke regeling te vallen, de huisvrouw aan
een spaarcentje helpt, dat op dure dagen van pas
komt. Zelfs de Nederlandse Huishoudraad heeft zich
er, toen een paar jaar geleden zijn mening werd ge
vraagd over het cadeaustelsel, bijzonder mild over
10 h
l z
?OVo
f? A
0UVR
<jg..
j
J/rn-
OSAV
/"RON
££R-
7
VAN
/atol
i 'ét
Milde vormen van cadeau
stelsel zijn voor de handel
aantrekkelijk middel voor
concurrentie
uitgelaten. Uiteraard heeft het bedrijfsleven en met
name de levensmiddelensector met dergelijke attrac
ties in de eerste plaats klantenbinding en omzetver-
hoging op het oog. Maar het ziet er toch naar uit, dat
de consument over de zegeltjes en de bonnen lang
zamerhand minder gunstig gaat denken. Het beheer
van dit soort waardepapieren is een ingewikkelde
en tijdrovende affaire geworden. Dat komt omdat
elk artikel en iedere leverancier zo zijn eigen kor
tingssysteem heeft bedacht. Bovendien gaat er geen
dag voorbij of er ligt wel een of andere reductiebon
onder het motto „drie halen, twee betalen" in de bus.
De huisvrouw moet voor haar voordeel „aanpakken".
v-x
Bij de N.V.G., de Nederlandse Vereniging van Geluids
jagers, heeft men ons wonderlijke dingen laten horen: een
deur van een boekenkast die een melodietje knerpt, het
geknor van een maag, dat als het gerommel van een hevig
onweer door de kamer klinkt, en een aantal lage fluittonen,
als resultaat van een poging om licht, via fotoelektrische
cellen, hoorbaar te maken. „Maar denkt u nu niet", zegt de
heer Van Heese, vice-voorzitter van de dit jaar haar eerste
lustrum vierende N.V.G., „dat wij, geluidsjagers, alleen maar
Dat hun prestaties
meer zijn dan een
amateuristische imi
tatie van de profes
sionele omroep, blijkt
wel uit het feit dat
vele Europese radio
stations het werk van
de geluidsjagers sti
muleren en er regel
matig zendtijd voor
beschikbaar stellen.
In Nederland wil het
met die zendtijd ech
ter nog niet erg luk
ken. „Ons omroep
stelsel, dat nu een
maal aan alle mo
gelijke beperkende
bepalingen is gebon
den, laat hiervoor
vrijwel geen ruimte
open", vertelt de heer
Van Heese, „alleen de
VARA trekt in haar
ziekenprogramma
„De Regenboog" een
maal per maand een
half uurtje voor ons
uit. Ja, er komen
weieens vaker ama
teurs in de ether,
maar hun program
ma's worden altijd in
de studio's voor uit
zending gereed ge
maakt. En daar is
voor ons, geluids
jagers, natuurlijk
geen aardigheid aan".
In het buitenland is
het anders. In Frank
rijk bijvoorbeeld
wordt het program
ma van „Les Chas
seurs de Son" op zaterdagmiddag uitge
zonden; het behoort daar tot de meest be
luisterde radio-uitzendingen. In Frankrijk
is het trouwens ook allemaal begonnen.
Daar werd in 1948 door de journalist en
radioproducer Jean Thevenot de eerste
vereniging van geluidsjagers opgericht.
Spoedig daarop volgden Zwitserland, Bel
gië, Oostenrijk, Denemarken en op
15 september 1956 ook ons land.
DE NEDERLANDSE VERENIGING,
waarvan het secretariaat is gevestigd in
Amsterdam, telt thans ongeveer 650 le
den. Dit aantal neemt echter nog steeds
toe. Vooral nu verschillende fabrieken
met gemakkelijk draagbare transistor-re
corders op de markt zijn gekomen. De
N.V.G. belegt contact- en demonstratie
avonden, zorgt voor een verenigingsorgaan,
geeft adviezen, houdt een klankarchief
bij, waaruit de leden geluiden kunnen „le
nen", en organiseert ieder jaar een natio
nale geluidswedstrijd. Deze wedstrijd is
verdeeld in de volgende categorieën: mon
tage (klankbeelden, hoorspelen, sketches),
documentaires en reportages, muziekop
namen of gesproken woord (o.a. orkesten,
koren, voordrachten, imitaties), bijzondere
geluidsopnamen (geluidssnaphots, beroem
de of zeldzame stemmen), trucopnamen
en tenslotte een categorie voor leerlin
gen van lagere en middelbare scholen,
die in groepsverband, eventueel onder lei
ding van een leraar, kunnen meedingen.
De vijf beste inzendingen, en één in de-
categorie voor scholen, vormen de Neder
landse selectie voor het Concours Interna
tional du Meilleur Enregistrement Sono
re, dat dit jaar voor de tiende maal zal
worden gehouden.
OOK BIJ DE ORGANISATIE van deze
internationale geluidswedstrijd blijkt weer
de grote belangstelling van de buitenland
se radiostations. Bij vorige gelegenheden
zijn onder andere de omroepen van Bel
gië en Zwitserland alsmede de B.B.C.
reeds als gastheer opgetreden en het con
cours, dat dit jaar in West-Berlijn wordt
gehouden, heeft plaats onder auspiciën
van de zender „Freies Berlin".
„Verdenkt u mij niet van chauvinisme",
zegt de heer Van Heese, „maar het is
een feit, dat ons land bij deze internatio
nale wedstrijden uitstekend voor de dag
komt. Nederland heeft trouwens al een
paar maal de grand prix weten te ver
overen".
Wat is nu de reden, dat de professio
nele omroep in het buitenland zo'n grote
belangstelling voor het werk van deze am-
teurs aan de dag legt en er regelmatig
zendtijd voor beschikbaar stelt? Voor de
heer, Van Heese is hierop slechts één ant
woord: „De opnamen van de geluids ja
gers bezitten een oorspronkelijkheid, die
ook voor de radiomensen een verademing
betekent".
f
uit zijn op het bereiken van alle mogelijke bizarre effecten".
Hij laat ons meer bandjes beluisteren: een klankbeeld over
het verkeer, kermisgcluiden, het gezang van een nachtegaal,
om zo maar een paar voorbeelden te noemen. Het zijn de
resultaten van vele uren experimenteren, knippen en lassen
een vrijetijdsbesteding, die landarbeiders en advocaten,
timmerlieden en tandartsassistentes, kortom, mensen van
allerlei professie, in haar ban heeft gevangen. Het is een
hobby met ontelbaar vele plezierige mogelijkheden.
HOEWEL DE BANDRECORDER pas
na de tweede wereldoorlog bestaans
recht heeft verworven, is het reeds
meer dan zestig jaar geleden, dat de
Deense uitvinder Val4§fDër Pqulsen
voor het eerste een apparaat constru
eerde, dat langs magnetische weg ge
luiden kon registreren en weergeven.
Dit toestel, dat. zoals zijn naam „tele-
grafoon" ook al aanduidt, voornamelijk
was vervaardigd ten behoeve van de
telegrafie, moet als de voorloper van
de huidige bandrecorder worden be
schouwd. Erg bruikbaar was Poulsen's
uitvinding, hoewel hij er op de Parijse
wereldtentoonstelling in 1900 de grand
prix voor ontving, nog niet. De draad
er was hier dus sprake van een
draadrecorder bewoog zich met een
snelheid van 10 meter per seconde en
het geluid was uitermate zwak. Dit
laatste euvel werd echter verholpen
toen in 1912 dr. Lee de Forest (zeer on
langs op 87-jarige leeftijd overleden)
de elektronenbuis uitvond, waardoor
ook zeer zwakke geluiden hoorbaar
konden worden gemaakt.
Hierna heeft men voortdurend aan
verbetering van Poulsen's vinding ge
werkt. Men ging trachten ook andere
geluiden dan alleen morseseinen vast
te leggen, verving de straaldraad door
een staalband en in 1937 vervaardigde
de Duitse uitvinder dr. Fritz Phleumer
voor het eerste een recorder met een
papieren band, bestreken met ijzer
oxide. Tijdens de oorlog is in Duits
land verder gewerkt aan de vervolma
king van dit apoaraat. Toen in 1944 de
studio's van Radio Luxemburg in Ame
rikaanse handen vielen, werden daar
magnetofoons met Dlasticbanden aan
getroffen. De bandrecorder begon zijn
zegetocht over de wereld. Spoedig
drong hij door in de radiostudio's, deed
zijn intrede in de huiskamers en werd
voor velen onmisbaar bij de beoefe
ning van een dynamische vrijetijds
besteding: het jagen op geluid.
Geluidsjagers streven naar oorspronkelijkheid
radiostations, terecht in het geluidsarchief
van radio Unesco in Parijs, waar ze ter
beschikking staan van de omroeporgani- j=
saties van nog in ontwikkeling zijnde lan-
den. Prachtig werk leveren vele geluids-
jagers ook met het verzorgen van pro-
gramma's voor zieken en het vervaardi-
gen van gesproken boeken voor blinden m
en lichamelijk gehandicapten.
„Een paar jaar geleden moest de radio-
uitzending, waarin Nederlanders nieuw- Ë^j
jaarswensen voor hun familieleden in
Nieuw-Guinea zouden uitspreken, om al-
lerlei technische redenen komen te verval-
len" vertelt de heer Van Heese nog.
„Dankzij de geluidsjagers hebben velen in
Nieuw-Guinea de stemmen uit het vader-
land toen toch kunnen beluisteren". Vele
sen er een stuk of'twaalf microfoons om- geluids jagers corresponderen ook per ge-
heen en experimenteren net zo lang tot luidsband De N.V.G. is aangesloten bij
het geheel feilloos op het bandje staat, de „World Tape Pais", een internationale
Voor ons, geluidsjagers, is dat het niet. organisatie, die werd opgericht door de
Voor ons klinkt een draaiorgel zoals men Amerikaan Harry Matthews en zich de
het hoort op een Amsterdamse gracht, bevordering van de band-correspondentie
Met het geraas van het stadsverkeer, het t&n doel stelt. Haar ledenlijst telt thans ==j
gefluit van een passerende slagersjongen, een kleine 25.000 namen, die maar liefst
het gerammel van het centenbakje en het 64 nationaliteiten vertegenwoordige
getuf van een langskomende rondvaart- „Langs deze weg komen wij in contact
boot. Dat is voor ons het geluid van een met mensen van allerlei ras, geloof en po-
pierement". litieke overtuiging", zegt de heer Van
T4ppcp it 7ip f ip leunt m pt 7rVn rppnr-
GOEDE EN AUTHENTIEKE geluidsop- der echt wel méér doen dan alleen zo nu |H
namen komen, behalve bij de Europese en dan eens een muziekje draaien".
ER IS LAATST WEER EEN TOERIS- bollensoorten bloedend bijeen vindt, zoals
TISCH HANDBOEKJE VERSCHENEN de paars met witte tulp „Lac van Rijn" uit
Het „opbouwen" van een klankbeeld
Hij geeft een voorbeeld: „Stel, dat er
in het een of andere radioprogramma eens
behoefte bestaat aan wat draaiorgelklan
ken. Ze slepen dan zo'n pierement naar
een prachtige, geluiddichte studio, plaat-
DAT VOORAL EEN PRETTIGE WEG
WIJZER ZAL ZIJN VOOR DEGENEN DIE
HUN LANG WEEKEINDE GOED WILLEN
BESTEDEN. DE SCHRIJVER, DR. J. M.
FUCHS, NOEMDE DIT WERKJE VAN
ZEVENTIG PAGINA'S KORTWEG NE
DERLAND, MAAR VOEGDE ER EEN
LANGE ONDERTITEL AAN TOE: „EEN
ONGEWONE REISGIDS DOOR ONBE
KEND NEDERLAND MET TIPS VOOR
TOCHTEN PER AUTO. OP DE FIETS OF
TE VOET NAAR MOOIE PLEKJES EN
VREEMDE BEZIENSWAARDIGHEDEN".
DAT ONGEWONE zit niet alleen in de
losse toon, maar ook in de aanbevolen
trekpleisters- Zo zullen velen voor het
eerst van hun leven vernemen dat er
behalve een Linnaeus- en een Keukenhof,
ook een Hortus Bulborum in Limmen be
staat, waar men een historisch assortiment
(Van onze weerkundige medewerker)
1620 of het „Wapen van Leiden" en de
„Zilveren standaard", eveneens uit het
begin van de bloembollencultuur.
Als rechtgeaard journalist verwaarloost
dr. Fuchs de laatste aanwinsten op ons
toeristisch erfje niet. Z'n aan de nieuwste
musea gewijde hoofdstuk behelst een
nuttige opsomming van collecties welke
nog niet algemeen bekend zijn, zoals het
Toneelmuseum te Amsterdam, Van speel
doos tot pierement te Utrecht, het histo
risch museum van Rotterdam of het Na
tionaal museum voor de schoenen- en
lederindustrie te Waalwijk. In het hoofd
stuk „Op het water" troffen we met genoe
gen een paar regels aan over het polder
museum in het oude stoomgemaal „Cru-
quius" bij Heemstede en een ander meestal
vergeten voorwerp van toeristische be
langstelling krijgt bij Fuchs de eer die het
toekomt: de tastbare herinneringen aan
oorlog en bezetting. Hij noemt Hotel De
Wereld in Wageningen, het Airborne-
museum in kasteel Doorwerth, het Oorlogs
museum te Overloon, het Joodse museum
in de Amsterdamse Waag en een reeks
verzetsmonumenten.
OOK DE VERKEERSMUSEA komen aan
GEMIDDELD geven mei, juni en juli hun trekken: het spoorwegmuseum te
over het hele land 47 onweersdagen Utrecht, het Luchtvaartmuseum op Schip
maar dit jaar bleef het bij 33. Het aantal hol, het Automuseum te Driebergen, het
zware front- en warmte-onweders is klein Rijtuigmuseum te Leek. het Postmuseum
gebleven hetgeen wij allerminst als een ge- in Den Haag en het Scheepvaartmuseum
mis hebben gevoeld. Toch hadden enkele te Amsterdam.
warmteonweders geen kwaad gekund want Zo wemelt dit deeltje van oorspronke-
het weer heeft dan ook een veel zomerser lijke suggesties voor merkwaardige ont-
karakter, ook al zou het dan zo nu en dan dekkingsreizen binnen het beperkte bestek
eens tot een onweersbui gekomen zijn. Een van ons land. De beknoptheid der beschrij-
van de meest zware maar ook interessante vingen bevordert bovendien de praktische
onweders trok op woensdagmiddag 12 juli hanteerbaarheid. „Nederland" van dr. J M
over ons land. Velen zullen zich nog die Fuchs werd uitgegeven door Broekman
en de Meris te Amsterdam.
inktzwarte lucht herinneren, waarbij de
lampen aan moesten, en de plaatselijk zeer
krachtige windstoten en windhozen, die
voornamelijk in Zuid-Holland en in Gro-
gen en Drente schade aanrichtten. Het on
weer van gistermorgen is hiermee verge
lijkbaar.
OP DE WEERKAART van 's morgens
4 uur (12 juli) lag er een koufront dat
zich van Londen over Parijs naar de Ri-
vièra uitstrekte en bij een actieve depres
sie bij Zuidwest Engeland gelegen behoor
de. Het trok met een snelheid van 60 kilo
meter naar het noordoosten en om 1 uur
des middags meldde het ten westen van
Walcheren gelegen lichtschip Noord Hinder
onweer, een half uur later ook Zeeland.
Orn 7 uur'S avonds trok het front Via !N DEZE WEKEN worden spaarzegeltjes en kassa-
Gromngen naar Duitsland weg. Waar 't nu 3
om gaat dat zijn de markante weersver- bonnen bij massa's ingeleverd bij de winkeliers, die
schillen langs het front waarvan de regis- dergelijke kortingsystemen toepassen. Dat is een
tratie van de verschillende weerelementen 3 1 37 r
EEN 45-TOEREN PLAATJE van Fon-
tana (495514 CE) geeft bewerkingen
voor blazers-ensemble van een Con
certo van Albinoni, de Trumpet Volun
tary van Jeremiah Clarke en de
Trumpet Tune van Purcell. Laatst
genoemd werk werd natuurlijk oor
spronkelijk voor trompet geschreven,
maar dan niet met begeleiding van 4
hoorns, 2 trombones en pauken, zoals
het in deze opname klinkt. Clarke's
Voluntary is eigenlijk een clavecimbel-
stuk, Albinoni schreef zijn Concerto
vermoedelijk voor viool en basso con
tinuo, de zetting is hier voor trompet
en klarinetsextet; een anachronisme,
want de klarinet als orkest-instrument
vond eerst bijna een eeuw na Purcell
ingang. Maar men moet wel een purist
zijn om zich door dergelijke overwe
gingen het plezier te laten ontnemen.
Jongens die zelf in hun vrije tijd trom
pet spelen en niet alleen zweren bij
Bix Beiderbecke en Miles Davis, zullen
dit plaatje wel graag bezitten.
DE GEANIMEERDE wijze waarop de
Oostenrijkse claveciniste Eta Harich
Schneider op de hoes van Amadeo
AVRS 6218 de titels van vier „Ordres"
(suites) van Couperin toelicht, verloo
chent zich niet in haar spel. Het ritme
is markant, haar rubati zijn niet van
het precieuze soort dat men te dik
wijls beschouwt als het alpha en
omega van Couperin's aristocratische
kunst. De registratie is smaakvol en
heeft soms een bijna-orkestrale inslag.
Voor wie twee kanten LP met por
tretjes in vroege Louis XV-stijl niet te
veel vindt, een aanbevelenswaardige
plaat.
MOZART'S STRIJKKWINTETTEN
(hij schreef er vijf) zijn bij de liefheb
bers van kamermuziek minder bekend
dan zijn kwartetten, want de combina
tie met twee altviolen is nu eenmaal
in onze concertzalen minder gang
baar. Het Oostenrijkse platenmerk
Amadeo brengt ze alle vijf, in een serie
waarvan tot nu toe twee plaatsen ver
schenen zijn. AVRS 6119 bevat het
Kwintet in C (KV 515) met als aanvul
ling op de tweede zijde een Adagio en
Fuga in c (KV 546); de Fuga werd oor
spronkelijk voor 2 piano's geschreven,
en later nog eens door Beethoven voor
orkest gezet. De uitvoerenden zijn het
Engelse Griller-kwartet met William
Primrose voor de tweede altpartij. Hun
stijl is krachtig, rijk aan schakeringen,
al kan men opmerken dat het dramati
sche karakter soms doorslaat naar
heftigheid. De serene ondertoon die
Mozart ook in bewogen passages weet
te bewaren komt hierdoor niet tot zijn
recht. Maar het is in ieder geval een
vertqlking met. een eigen „gezicht",
Dit discours geeft tutti frutti of elk w*t
wils. Trompet-arrangementen van Albinoni,
Clarke en Purcell (Fontana), clavecimbelwer-
ken van Couperin (Amadeo), het Strijkkwin
tet in C van Mozart (Amadeo), de Paganlni-
Rhapsodie van Rachmaninoff en de Variaties
over een kinderlied van Dohnanyi (Decca),
alsmede de Vuurvogelsuite van Strawinsky
en de Gayaneh-suite van Katsjatoertan (Fon
tana) vindt men hieronder in nieuwe opna
men besproken.
TWEE WERKEN voor piano en or
kest die gemakkelijk aanspreken maar
niet tot de best-sellers behoren, vindt
men bijeen op Decca, Ace of Clubs 65.
Het zijn Rachmaninoff's Rhapsodie
over een thema van Paganini, en
Dohnanyi's Variaties over een kinder
liedje. De solist is Julius Katchen, het
orkest de London Philharmonic onder
Sir Adrian Boult. Rachmaninoff heeft
zijn Rhapsodie die eigenlijk een
variatiewerk is gebaseerd op een
thema dat ook Schumann, Liszt en
Brahms al bezig gehouden heeft.
Laatstgenoemde schreef er zes-en-
twintig variaties over voor piano-solo
die tot het moeilijkste behoren dat voor
het instrument gecomponeerd is. Rach
maninoff versiert het thema met de
massieve weemoed die men van hem
kent uit de Pianoconcerten no. 2 en 3.
De schertsende noot ontbreekt echter
niet en tegen het eind schenkt hij zijn
bewonderaars nog voldoening met een
glorieuze melodie welke niet onderdoet
voor die uit de film „Brief Encounter"
(alias het Tweede Pianoconcert).
Dohnanyi omrankt zijn thematje
dat ook al eens door Mozart gevarieerd
werd met guirlandes die van de
oevers van de (keizerlijke-koninklijke)
Schone Blaue Donau afkomstig zijn.
Men ontmoet daar Brahms en Johann
Strauss bij een glas Tokayer.
Katchen speelt beide werken met
groot elan, en de samenwerking met
het orkest is perfect. Hoewel in een
goedkope serie uitgebracht, voldoet de
plaat ook klanktechnisch aan alle
eisen.
AAN „VUURVOGELS" van Sta-
winsky is voor de discofiel geen ge
brek. Er is nu weer een nieuwe bij
gekomen, gespeeld door het Residentie
Orkest onder leiding van de Poolse
dirigent Witold Rowicki op Fontana
698060 CL. Deze vertolking ka t onder
de twee of drie beste gerangschikt
worden. De sprookjesachtige partituur
komt in al haar aspecten: griezel
(Katsjei's Helledans) grilligheid (Dans
van de Vuurvogel) en vertedering
(Reidans der Prinsessen, Wiegelied) tot
leven. Uiterst genuanceerd spel van het
Haagse orkest dat, onder Rowicki's
krachtige leiding, de grote lijnen geen
moment uit het oog verliest. Op de
andere kant een kleurige, en waar no
dig drastische weergave van de Gaya-
neh-Suite (met Sabeldans) van Katsja-
toerian.
Sas Bunge
«^35.
•e
1
r
f
1
i
NEGEN VAN DE TIEN huisvrouwen
hebben liever prijsverlaging dan spaarz'e-
gels, kassabons, voordelige aanbiedingen
of cadeautjes. Maar de handel past er
voor een dergelijke vraag ooit concreet te
stellen. De gangbare opinie is daar dat dit
soort attractie de afzet beter bevordert
HET KWIK was in De Bilt tot 25.1 C. dan rechtstreekse prijsverlagingen. Daar-
festegen enf^was sprakejan eenjvarme om knipt en plakt de consument trouw zijn
zegeltjes zonder de uren die daarmee ver
zomerse dag. Om even vóór vier uur pas
seerde het inktzwarte onweerfront De Bilt.
1. De vochtigheidsgraad van de lucht die
loren gaan te tellen. Urentellerij is er voor
de huisvrouw immers niet bij en de econo-
tnt fin nerrent was eedaald snrone tiidens «»sche waarde van haar tijd is nog nim-
de uassage van het front tot90pèrcen mer berekend. Misschien dat de binnen-
omhoog Percent kQrt verschijnen brochure van de Huis-
zou zijn. Met de zegeltjes voorkomt men
netelige gesprekken over dit onderwerp:
die kan men op elk gewenst ogenblik la
ten vervallen of verminderen. Deze me
thode is in elk geval eerlijker dan het
foefje van een voor de doorsnee-consument
nauwlijks waarneembare kwaliteitsverla
ging of het verminderen van de verpakte
hoeveelheid, zoals wij wel eens bij beschuit
hebben geconstateerd. De zegeltjes openen
tevens de mogelijkheid te concurreren met
artikelen waarvoor feitelijk een vastgestel
de prijs geldt. Wel is de korting in zulke
gevallen tot twee percent beperkt.
houdraad over de tijdsbesteding van de
MEN KRIJGT overigens de indruk dat
2. De barometer vertoonde een dalende huisvrouw een begin vormt van een zake- drijfskapitaal wordt opgenomen; per 31 de detaillisten eveneens reden hebben om
lijn. Tijdens de passage van de bui een lijker waardering van de huishoudelijke januari van dit jaar bedroeg het surplus over de administratieve rompslomp van
plotselinge stijging van enkele milibaren, arbeid. Het is overigens niet uitgesloten, tussen afgegeven en ingeleverde zegels bij kortingssystemen en speciale aanbiedingen
een zogenaamde „onweersneus" op het dat er vrouwen zijn die al dat knippen en deze onderneming meer dan 1,1 miljoen 'e klagen. Dat ze dat niet doen kan voort
diagram die dikwijls samenhangt met plakken een aardig karweitje vinden of het gulden, hetgeen niet geringe eisen stelt komen uit een compenserende
enorme windstoten, die dit onweersfront klusje aan hun kinderen uitbesteden. Zo- n 1
dan ook vergezelden en veel schade heb- lang het collectieve consumenten-bewust
hogere
aan bewaring en belegging. Wanneer men winstmarge. Bovendien profiteren de win-
u„„ ,„0van deze cijfers kennis neemt, kan men keiiers niet zelden van de goedhartigheid
ben aangericht en o.a. enkele hijskranen zÜn n°S te zwak ontwikkeld is zal de slechts concluderen dat de huisvrouw haar van de geachte cliëntèle, die reductiebon-
huisvrouw individueel zegeltjes blijven kruidenier tevens als spaarbank be- nen van het genre „drie halen, twee be
talen" bij de vaste leverancier ook inle-
omver wierpen.
plakken en kassabonnen sparen omdat ze schouwt.
3. De neerslag van deze bui bedroeg in zich het in uitzicht gestelde voordeeltje
De Bilt 11 mm., de meeste regen hiervan, niet wil laten ontgaan,
ongeveer 6 mm, zoals de grafiek laat zien,
EEN INKOOPCOMBINATIE van krui
deniers, die het zegeltjesverloop nauwge
viel tijdens de frontpassage.
4. De temperatuur bedroeg even vóór de
bui nog ongeveer 24 C. Maar daalde in
vert wanneer ze geen persoonlijke belang-
verzekerd dat het zeeelties-svcteem nf winkelier alleen artikelen uit de eigen of
verzexera, aat net zegeltjes-systeem of een niet beschermde branche cadeau mag
een minimum van tUd tot Tl graden («n ft volgt, heeft berekend dat minder dan andere kortings vormen niet worden aan- brgrTnsgevallen
riinvan ia in enkpt minuten twee percent - precies 1,8 percent - der vaard als wezenlijke prijsverlagingen. Het juridische pTzels op. Zo is er een proef-
zegeltjes met wordt ingeleverd. Het daar- prijsniveau wordt nog steeds gebaseerd op nnK,e, aanstaan<ie Tpr Hp Af pon
daling van 13 graden in enkele minuten,
die in ons land vrij zelde voorkomt).
uit verkregen saldo bedraagt achttiendui- de zogenaamde externe kosten, bij voor
proces aanstaande over de vraag of een
kruidenier een theedoek cadeau mag ge-
HET HIERBOVEN omschreven front was ^nd gulden per honderd miljoen zegels, beeld de wereldmarktprijs voor grondstof- ven. volgens de verbalisant (en de be-
a J I A a. at —a— m - 4- M4- .A 1W A A 4 A A A A 1 A#\AA A *1 1 AA P I O V "1 T Z°\ rip M fS A O A A O 1 l"% AÖT 4" A Ai4 AI f a1 1 AP O T a1
een modeltype van een „frontonweer dat
in de meeste gevallen wel wat regenrij-
ker is maar minder actief. Doordat men listen omvat en vierhonderdduizend spaar-
dergelijke fronten op de weerkaarten al boekjes heeft uitstaan, niet meer dan vijf
over Frankrijk en België kan zien nade- tigduizend gulden per jaar. De hele zegel
De administratiekosten belopen bij deze fen. Voor de handel heeft het zegeltjesstel
organisatie welke achttienhonderd detail
„pi hef- voordeel dat nm d» vattppstpidp Instellend toexnkende belanghebbende
sei het voordeel flat om de vastgestelde textielhandel) is een theedoek geen reini-
prijs heen gejongleerd kan worden met gingsmiddel. In dat geval zou de theedoek
concuri erende aanbiedingen zonder dat die tot het assortiment van de kruidenier be-
aan een prijscontrole zijn onderworpen. horen evenals de vaatdoek. Een huisvrou„
ren, is het vrijwel altijd in de verwachting tjes-affaire wo.")t gescheiden gehouden Vooral in de levensmiddelenbranche be- wenorganisatie heeft als „getuige-deskun-
opgenomen zodat wij via de radio voor van de grossierderij. staat namelijk de vrees dat de overheid dige" al laten weten dat een theedoek voor
onweer waren gewaarschuwd; al weet men
nooit vooruit waar' de zwaarste klappen
vallen.
Pe combinatie beschouwt de zegeltjes-
omzet als spaargeld, dat niet in het be
de handel zal vastnagelen op een bij wijze sommige onderdelen van de afwas bij
van reclame laag gestelde prijs, ook wan- voorbeeld wijnglazen wel degelijk als
neer juist een prijsverhoging gemotiveerd reinigingsmiddel moet worden beschouwd.