Tekeningen en aquarellen van
Herman Kruyder in Den Haag
m
t
Rob de Vries: „Het experiment met
Theater door te star beleid mislukt"
5-aal-laxia
De Nederlandse Comedie in
het nieuwe seizoen
Komplete
uitrustingen
Terlenka
uniformen
Tropenkleding
W.V'
i
Inheemse partij in
N.-Rhodesië verboden
Nederlandse Orgelpracht
in Vishal wordt verlengc
Eerste FISA-congres in
Nederland geopend
Cafetaria in ziekenhuis
De negen muzen
Rotterdams Toneel opent zijn
seizoen met „Genousie"
HDDEH
ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1961
7
Bob Buys
voor alle maatschappijen
van de koopvaardij en voor alle
zeevaartscholen
U niformspecialisten
Zijlstraat 71 - Haarlem
Reeds meer dan
7000 bezoekers
Het loongeschil in de
Metropolitan Opera
ESSENTIE
SPEURZIN
PROBLEEM (I)
PROBLEEM (II)
Internationaal congres
van aerofilatelisten
Kerkelijk nieuws
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
7 elevisiehrogramma
A 4 HKOriD/G/flGEfi EnBESCHOUWWGEtl
In de Vishal zal van 9 september tot 11 oktober een expositie
van tekeningen en aquarellen van Herman Kruyder te zien zijn.
Deze expositie werd samengesteld ook voor De Beyerd te Breda
en het Haagse Gemeentemuseum, waar Kruyders werk nu tot
4 september te zien is. Het Frans Halsmuseum met zijn depen
denties heeft dus ook zijn plaats ingenomen in de reeds langer
bestaande kring van musea en andere expositiegelegenheden
in ons land, welke door samenwerking tot zoveel meer in staat
is dan wanneer moeite en kosten door slechts één instantie
gedragen moeten worden. We mogen wel aannemen dat wij
deze stap te danken hebben aan de aanstelling van de adjunct
directeur. We herinneren er aan dat in 1955 in het Huis van
Looy al een expositie van schilderijen, aquarellen en tekeningen
van Kruyder plaats had. Niet alleen is het verantwoord om na
zes jaar in dezelfde plaats weer Kruyders werk te exposeren
omdat er in die periode zoveel belangstellenden in kunst bij
gekomen zijn, ook is deze expositie zó uitstekend dat zij voor
bewonderaars van Kruyders werk een evenement zal zijn. De
samenwerking maakt het nu ook mogelijk dat in Haarlem eens
met een uitvoeriger catalogus voor de dag gekomen kan worden.
Het zij gezegd, dat men hier overigens deed wat men kon.
■m'.!
andere Nederlandse expressionist Chabot
in verviel". (Wentincks „De Nederlandse
schilderskunst sinds Van Gogh" beval ik al
eerder aan). Men begrijpt hieruit waarom
genoemde Franse schilderes allereerst
door Kruyder geboeid werd. Men moge
een scheiding maken tussen Kruyders vol
tooide tekeningen en de meer schetsmatige
en geïmproviseerde, zoals Beeren ze
neemt, die vorminteresse heeft toch in heel
veel steeds doorgewerkt en daarmee ver
schilt kwalitatief het werk zoveel van dat
van andere expressionisten en later expe
rimentelen, die zo improviserend vaak
werken. En men vraagt zich af of Kruy
ders werk ooit zo indringend ware geble
ven als niet in de beginne er tekeningen
waren geweest als de volmaakt te noemen
tekening „Het zieke meisje".
LOESAKA, (Reuter) De Nationale
Onafhankelijkheidspartij van Noord-Rho-
desië, de grootste inheemse politieke par
tij in dat gebied, is woensdag verboden,
zo heeft een regeringswoordoverder in
Loesaka bekendgemaakt. De leider van de
partij, Kenneth Kaoenda, is intussen naar
Dar Es Salaam in Tanganyika vertrokken.
Kaoenda verklaarde bij zijn vertrek, dat
het verbod de toestand alleen maar erger
maakt. De Nationale Onafhankelijkheids
partij heeft de vorige maand de nieuwe
Britse grondwet voor Noord-Rhodesië ver
worpen. De partij heeft toen een cam
pagne voor passief verzet tegen de rege-
ringspolitiek aangekondigd. Ook in Zuid-
Rhodesië zijn de negerleiders tegen de
nieuwe grondwet. Woensdag is voorts be
kendgemaakt dat op verzoek van de rege
ring van Noord-Rhodesië troepenverster
kingen naar Loesaka zijn gevlogen.
„HEEMSTEEDS AMATEUR TONEEL"
OPENT MET BLIJSPEL
De katholieke toneelvereniging „Heem
steeds Amateur Toneel", opent haar sei
zoen op woensdag 25 oktober in het Mi
nerva theater. Opgevoerd wordt „Tot uw
dienst, meneer!", blijspel in drie bedrijven
door Koos Beswino De regie is weer in
handen van de heer J. J- Schelvis. Voorts
heeft het bestuur besloten voortaan geen
kienavond meer te organiseren, in plaats
waarvan de donateurs een derde toneel
voorstelling zal worden aangeboden.
DE CATALOGUS bevat een inleiding
van de hand van de samensteller van
deze collectie, drs. W. A. L. Beeren en
enige persoonlijke herinneringen van
Jan D. Voskuil, teksten, die ik graag ter
lezing aanbeveel en waaraan mijnerzijds
nauwelijks iets toegevoegd kan worden.
Bovendien bevat de catalogus geschre
ven bijdragen van P. C. J. Reyne, Paul
Citroen en Corneille, en wat de schilder
Gerrit Benner zei bij het bekijken van
tekeningen van Kruydèronlangs ge
ëxposeerd in het Prentenkabinet van het
Stedelijk Museum te Amsterdam. De
diepzinnigheden van de laatste voegen
niet zoveel toe. Het blijkt dat Corneille
juli 1961 pas voor het eerst tekeningen
van Kruyder zag, hetgeen dan misschien
ook het nut van een herhaald exposeren
bewijst.
HIERVOOR SPRAK IK van Kruyder als
een onzer grootste schilders. Hij moge hier
de naam gekregen hebben, die hij ver
diende, het is ééns anders geweest. Niet
onaardig is in dit verband Voskuil te ci
teren, die vertelt dat Kruyder hem eens
„zelfbewust maar zonder ijdelheid heeft ge
zegd dat men nog aan hem (Kruyder) zou
denken op een moment dat deze anderen
(leden van de Hollandse Kunstenaars
kring) vergeten zouden zijn." Thans is het
zo dat een Verwey er gelukkig over kan
zijn dat een schilderij van hem, de „Pop-
penkamer", het uit kan houden naast een
Kruyder. Niet onaardig er ook aan te her
inneren dat Kruyder in Haarlem al vroeg
belangrijke verdedigers van zijn kunst
vond, als bij voorbeeld De Bois. Zijn eer
ste in de catalogus vermelde tentoonstel
ling had trouwens in de Kunsthandel J. H
de Bois te Haarlem plaats.
Advertentie
„Het zieke meisje" (1910), potloodteke
ning (29,4 X 25,6 cm) Herman Kruy
der. Tekening uit het bezit van het
Frans Halsmuseum.
INTERNATIONAAL geniet Kruyders
werk echter nog niet de waardering, die
het toekomt. Zijn naam wordt niet ver
meld in Knaurs Lexikon van moderne
kunst, waar we wel namen van aanhan
gers van de Stijl in ontmoeten, volkomen
gerechtvaardigd ook Van Dongen. Voor zo
ver een juist geplaatste propaganda nog
wat zou kunnen doen, zijn we eigenlijk al
fè laat, omdat Kruyder's beste schilderijen
en vele tekeningen niet licht meer aan de
markt zullen komen, daar ze tot museum-
of particulier bezit horen. Interessant is
misschien nog een meer persoonlijke erva
ring van een Nederlands schilder, die enige
jaren voor de laatste oorlog een met goe
de museumcollecties en tentoonstellingen
verwende Franse schildeies mocht rond
leiden in het Stedelijk Museum, waar toen
niet zo de nadruk werd gelegd op het al
lerlaatste, en de Nederlandse'kunst vanaf
het midden der vorige eeuw wat vollediger
te zien was. Zij bleek bijna uitsluitend ge
boeid door Kruyders werk en was ietwat
verbaasd nog nooit van deze figuur gehoord
te hebben. Het stemt dan wel tot tevre
denheid als men achter in de catalogus in
de lijst van de bruikleengevers ziet over
hoeveel nummers het Frans Halsmuseum
beschikt. Nu is het wel zo dat een belang
rijk schilderijenbezit meer indruk zal ma
ken dan deze respectabele lijst tekeningen
en aquarellen. Corneille schrijft: „De
machtige „présence" van zijn schilderijen
vind ik evenwel niet in zijn tekeningen te
rug." Waarbij dient opgemerkt te worden
dat hij blijkbaar vooral kleine tekeninge
tjes zag. Wie echter Kruyder leerde ken
nen zal onder de indruk komen van wat
we straks in de Vishal te zien krijgen.
NAAR MIJN SMAAK zijn groots te noe
men de uitvoerige tekeningen als „De
Haan" en „Boerderij in Blaricum", uit
voerige tekeningen van ;een prachtige en
zeer overwogen materiaalbehandeling. Wie
dit ook zo kan zien zal even weinig voelen
voor de tendens „hem te karakteriseren
als een argeloos kunstenaar die de wereld
kinderlijk bekeek en daardoor beurtelings
over in vervoering raakte en terugdeinsde
voor haar vreeswekkende verschijningen
waartegen ook de inleider W. A. L. Bee
ren zich verzet. In verband hiermee zij me
nog een citaat vergund, het citaat dat Bee
ren zelf vond: „Charles Wentinck heeft er
op gewezen dat Kruyder naast zijn lyrisch
psychologische kant ook die zuivere vorm
interesse bezat die soms zelfs een Franse
allure vertoonde. Hij ziet daarin terecht
een wapen tegen het larmoyante waar die
Tevredenheid met het bereikte resultaat
leidt tot verstarring. Na jaren kan men nu
voorwaarden stellen voor een arbeid die
aangepast is aan de bloei die men in dit
opzicht in de maatschappij ook waarneemt.
Het is dodelijk om te blijven drijven op
bepaalde zekerheden en dat is gebleken
aldus de theater-directeur bij leidende
figuren in de stad Arnhem. Voortreffelijke
mensen die veel hebben gepresteerd, maar
doodgewoon te bezadigd zijn geworden om
de onzekerheid van het experiment aan te
durven. De ontwikkeling heeft voor hen al
een eindpunt bereikt. Als wij hierin mee
gingen, zouden wij ons eigen doodvonnis
tekenen en zover zijn wij nog niet. Ik hoop
dat het politiek-cultureel aspect van de he
le situatie een prikkel heeft gekregen om
nieuwe wegen in te slaan, waardoor het
experiment zijn waarde behoudt". Het ex
periment is mislukt omdat het niet be
grepen werd, omdat men het niet de vrije
ontwikkelip-g liet en men .alleen volgens
uitgestippelde lijnen wilde werken.
Óp een en ander wilde Rob de Vries ver
der ingaan in de Raad voor de Kunst bij
het ministerie van O. K. en W. in de Pro
vinciale Culturele Raad, in het hoofdbe
stuur van de Federatie van de N.V.T.
(Nederlandse Vereniging van Toonkunste
naars). De directeur van Theater dankte
bestuur en subsidiënten voor de on
dervonden steun. In de laatste fase van de
ontwikkeling, aldus Rob de Vries, heeft
burgemeester Matser in de raad een daad
moeten stellen om bij de raadsdebatten
De verheugende belangstelling die in het
bijzonder ook de schilderijen, aquarellen
en tekeningen van de tentoonstelling Ne
derlandse Orgelpracht in de Vishal onder
vindt, heeft de Commissie Internationaal
Orgelconcours doen besluiten dit expositie
gedeelte te verlengen tot maandag 4 sep
tember.
De openingstijden zullen, ook na sluiting
op 16 augustus van het tentoonstellingsge
deelte in de Vleeshal, ongewijzigd blijven
namelijk van 10 tot 17 uur en van 20 tot
22 uur (op dinsdagen van 19-22 uur).
Vertegenwoordigers van de Metropoli
tan Opera uit New York en vakbondsleden
die namens het orkest optraden, hebben
vrijdag opnieuw met elkaar overlegd. Vol
gens betrouwbare zegslieden zou de bond
bereid ziln om de salariseisen van de or
kestleden lager te stellen, opdat het seizoen
zou kunnen worden gered.
UITGERUSTE ACTEURS en actrices van de toneelgroep „Theater" zijn gisteren
in het Sonsbeekpaviljoen te Arnhem bij elkaar gekomen om elkander te begroeten
na een lange vakantie. Ter gelegenheid van deze ontmoeting, die werd gevolgd door
een lunch, heeft de directeur van Theater, de heer Rob de Vries, in een korte wel
komsttoespraak naar voren gebracht, dat het afgelopen seizoen er een was, waarin
belangrijke beslissingen zijn genomen. Ondanks de vele critieken, aldus Rob de Vries,
hebben wij nooit geschroomd de sociaal-culturele taak van ons gezelschap in ons
banier te voeren, hoewel de basis waarop wij leven, altijd een artistieke basis is
gebleven, het enige fundament waarop een toneelgezelschap kan rusten.
„Nu is het niet mogelijk alleen
over toerisme in Israël te praten
zonder niet ook iets aan te roeren
wat voor het land essentieel is",
lees ik in de Nieuwe Rotter
damse Courant.
Dat wil dus zeggen dat het voor de
N.R.Crt. alleen mogelijk is over toe
risme te praten wanneer zij niets
aanroert wat voor het land essen
tieel is.
Sherlock Holmes herleefd!
Eindhovens Dagblad vertelt
over een uitgebreid politieonderzoek
naar aanleiding van een inbraak,
dat op het kantoor
drie vuile glaasjes"
werden aangetroffen waaruit gecon
cludeerd wordt
„dat meer dan twee personen"
aan het werk zijn geweest.
Zou het, m'n waarde Watson, zelfs
niet waarschijnlijk zijn, dat het er
drie zijn geweest?
De Telegraaf schrijft:
„de problemen der Gemenebest-
landen zijn levensgroot".
Dus: zo groot als levende proble
men; maar hoe groot is dat?
In Santpoorts „Huis aan Huis"
adverteert Th. van Geldorp dat zijn
zaak het
„speciaal adres voor s tukkende
ruiten op maat gesneden" is.
Mijn probleem: als die ruiten aan
't stukken zijn, hoe kan Th. van
Geldorp ze dan op maat snijden?
SEX
Het Algemeen Handelsblad
schrijft:
„De V.O.C. bewaarde er haar spe
cerijen en had er aanvankelijk
ook zijn kantoren."
Sex-crazy!
Talarius
de schijn van partijdigheid te vermijden
door te bedanken als lid van het dagelijks
bestuur. Wij huldigen de standvastige hou
ding van ie dagelijkse bestuurders.
Hij deelde nog mee dat op 9 september
de première zal worden gegeven van
Speelgoed op Zolder" van Lillian Hell-
man en op 16 september de première van
Meneer Topaze" van Marcel Pagnol.
Tableau de Ia troupe
Het tableau de la troupe vermeldt de
volgende acteurs en actrices: Jan Apon.
Hetty Beck. Winnifred Bosboom. Martine
Crefcoeur, Hans Culeman. Diana Dobbel-
man, Eric van der Donk, Bernhard Droog
Henk van Efferen, Caro van Eijck. Willem
Faassen, Coen Flink, Richard Flink. Harry
de Garde, Josephine van Gasteren. Rie Gil-
huys, Gerard Hartkamp, Lo van Hens-
bergen. Wim Hoddes, Elise Hoomans. Piet
Kamerman. Annie Langenaken, Piet van
der Meulen. Afinet Nieuwenhuyzen. Liane
Saalbom, Henk Schaer, Johan Schmitz
Ger Smit, Erie Schneider, Jacques Snoek
Robert Sobels. Aart Staartjes, Elly van
Stekelenburg, Ferd Sterneberg, Hans Tie-
meijer, Guus Verstraete, Tine de Vries
Robert de Vries en Carola Gijsbers van
Wijk.
Van het repertoire 1961 zullen de vol
gende stukken worden doorgespeeld: ..He-
rakles" van Euripides en „Lijmen" van
Elsschot-Van Loggem. Behalve de twee
reeds genoemde premières komt Theater
in het nieuwe seizoen met eerste voorstel
lingen van „The aspern papers" van Henry
James-Michael Redgrave (gastregisseur de
Engelsman Michael Warre); „Der aufhalt
same Aufstieg des Arturo Ui" van Bertolt
Brecht (1 januari 1962); „Phèdre" van Ra
cine (met Caro van Eijck in de hoofdrol)
en „Pasen" van Strindberg.
Verder zal een keuze worden gemaakt
uit „Candida" van Shaw; „Mariken van
Nieuneghen"; „La Logeuse" van Audiberti
en „The Tiger and the Horse" van Robert
Bolt. Voorts hoopt „Theater" een modern
Nederlands stuk in première te brengen
„De aerofilatelie is geen wetenschap,
geen speculatie maar een ziekte", zei
vrijdag drs. J. Boesman, voorzitter van de
Fédération Internationale des Sociétés
Aerophilatéliques (FISA) en voor deze ge
legenheid president van het internationale
congres van aerofilatelisten, dat in het
kader van „Curiosa '61" voor het eerst
in Nederland wordt gehouden en in de
Rolzaak aan het Haagse Binnenhof door de
directeur van de Rijksluchtvaartdienst, de
heer J. W. F. Backer werd geopend.
Dat de aerofilatelie internationale be
langstelling trekt bleek wel uit de aanwe
zigheid van figuren uit binnen- en buiten
land, die bij de opening van dit driedaag
se congres aanwezig waren, onder meer de
Commissaris der Koningin in de provincie
Zuid-Holland mr. J. Klaasesz, oud-direc
teur-generaal der P.T.T. ir. P. Damme. de
ambassadeur van Zuid-Afrika, H. A. Rust
en vertegenwoordigers van de Amerikaan
se en Britse ambassade. De heer Backer
zei in zijn openingswoord dat de lucht
postverzamelaars een grote onaantastba
re familie vormen, die de geschiedenis van
de luchtvaart op de voet volgt.
Als aandenken ontving de heer Backer
die zelf in zijn Indische jaren veel met
een watervliegtuig heeft gevlogen, uit han
den van drs. Boesman een herinnerings
medaille.
Voor het FISA-congres was de directeur
van het Zeiss-planetarium, dr. J. J. Rai-
mond uitgenodigd om een verhandeling te
geven over de ruimtevaart en het ruimte
onderzoek. Hij belichtte de achtergronden
van de aero-filatelie, die nu is uitgebreid
met de raketvluchten. Als bijzonderheid
circuleerde een Gagarin-briefkaart door de
Rotary-club-leden uit Moskou was verzon
den. Dr. E. Raab uit Berlijn, die zeer ge
ïnteresseerd is in proeven met postraket-
ten, voerde als laatste het woord.
De deelnemers aan het congres zullen
een excursie maken naar de Brabantse ge
meente Etten, waar twee ballons zullen
starten met deelnemers uit Schotland Lon
den en Berlijn.
De verpleegsters van 't Antoniuszieken-
huis in Utrecht kunnen voortaan, hoe laat
ze ook aan de lunch verschijnen, rekenen
op een warme maaltijd. In dit ziekenhuis
is namelijk een hypermodern cafetaria in
gebruik genomen. Driehonderd leden van
het verplegend personeel halen er nu da
gelijks hun warme maaltijd.
Het voordeel van dit systeem is, dat het
veel personeel bespaart en dat het eten
altijd warm is. Degenen die vroeger aan
het eind van de lange tafel in de eetzaal
zaten, konden erop rekenen, dat hun lunch
vrijwel koud was. Laatkomers kregen
noodgedwongen koude restjes.
Bijzonder arbeidsbesparend is ook de
enorme afwasmachine, die vijfduizend bor
den, lepels, messen en dergelijke per uur
reinigt en droogt. De afwas, die vroeger
drie mensen twee-en-een-half uur bezig
hield, wordt nu door de machine in twin
tig minuten gedaan. De cafetaria is onder
deel van een nieuwe recreatie-aftjeljng. Be
halve de enorme eetzaal zijn er een huis
kamer, met radio en televisie, een stu
deervertrek, een bibliotheek en enkele klei
nere kamertjes.
Het ligt in de bedoeling, dat in de toe
komst ook niet-interne personeelsleden die
hun warme maaltijd in het ziekenhuis wil
len nuttigen, van het cafetaria kunnen pro
fiteren.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Blija L. J. van der Kam te
Berken woude.
Chr. Geref. Kerken
Beroepen te Alphen aan de Rijn G. Blom
te Meerkerk.
WALTER FRANCK OVERLEDEN
te
De Duitse acteur Walter Franck is
Berlijn na een operatie overleden. Hjj
werd 66 jaar. Franck verwierf voor zijn
spel onder meer de Westduitse Orde van
Verdienste in 1952 en de Kunstprijs van
Berlijn in 1955.
Het Amsterdams toneelgezelschap Ne
derlandse Comedie heeft op zijn reper
toire voor het nieuwe toneelseizoen negen
oude werken gehandhaafd. Voorts zal uit
veertien nieuwe werken: „Frank V, Opera
van een Bank" van Friedrich Dürrenmatt
(vertaling Alexander Pola); „Midzomer-
nachtsdroom" van Shakespeare (vertaling
Dolf Verspoor); „Mijnheer gaat op jacht"
van Georges Feydeau (vertaling Remco
Campert); „The Unattainable" van Somer
set Maugham (vertaling mr L. Th. Leh-
mann); „Vijand van het Volk" van Henrik
Ibsen (vertaling Theun Lammertse); „Les
Glorieuses" van André Roussin (vertaling
Dolf Verspoor); „Les Sequestrés d'Altona"
van Jean-Paul Sartre (veraling Gerrit
Kouwenaar); „Sweet Bird of Youth" van
Tennessee Williams (vertaling Cees Noote-
boom); „Venice preserved" van Thomas
Otway (vertaling Dolf Verspoor); „Mary,
Mary" van Jean Kerr, „The far Country"
van Henry Denker, „Andorra" van Max
Frisch, „The Devils" van Aldous Huxley
en John Whiting; „Juno and the Peacock"
van Sean O'Casey en „La Grotte" van
Jean Anouilh.
Op het repertoire blijven gehandhaafd
Dona Diana, De Getatoueerde Roos, Inter
mezzo, Rhinoceros. Cyprienne. Kasteel van
Zweden, Oom Wanja, Gijsbreght van
Aemstel en Elckerlyc.
Als regisseurs zuilen in het nieuwe sei
zoen optreden Johan de Meester, Han
Bentz van den Berg, Henk Rigters, Jan
Teulings. Joan Remmelts en Ko van Dijk.
Dramaturg is Theun Lammertse.
Mien Duymaer van Twist en Ko Amoldi
zullen gastrollen vervullen bij de Neder
landse Comedie. De overige leden van het
gezelschap zijn de dames: Mimi Boesnach.
Femke Boersma, Kitty Courbois, Mary
Dresselhuys, Marie Hamel, Lous Hensen,
Elisabeth Hoytink, Kitty Janssen, Sophie
Köhler-Van Dijk, Petra Laseur, Heieen
van Meurs, Ank van der Moer, Adelheid
van der Most, Nienke Sikkema, Thérèse
Steinmetz, Jacqueline Royaards-Sandberg,
Hetty Verhoogt en Ellen Vogel; voorts de
heren: Tom van Beek, Han Bentz van den
Berg, Jan Blok, Eli Blom. Arthur Boni,
Hans Boswinkel, Philippe la Chapelle.
Paul Cammermans. Hans Croiset, Ko van
Dijk, Herman van Elteren, Johan Fiolet
Bert van der Linden, Paul Meyer, Jurg
Molenaar, Pierre Myin, Peter Oosthoek
Guus Oster, Joan Remmelts, Henk Rigters
Allgrd van der Scheer, Geard Schild. Will
van Seist, Dick Swidde en Jan Teulings
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO.
17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Orgelreci
tal. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Gram. KRO: 9.30
Nieuws. 9 45 Gram. 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00
Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram. 11.45 Zangrecital
12.15 Buitenl. comment. 12.25 Gram. 13.00 Nieuws.
13.04 De hand aan de ploeg, leZing. 13.10 Gram.
13.40 StrijKorkest. 14.00 Kamermuz. 14.45 De vlie
gende Hollander, lezing. 14.55 Gram. 16.00 Gram.
16.20 Sport 16.30 Koorzang. IKOR: 17.00 Voor de
jeugd. 17.15 Oecumenische zangdienst. 17.45 Men
sen, lezing. 18.00 Het geladen schip, lezingen. 18 30
De Zaaier, spel NCRV: 19.00 Nieuws uit de ker
ken. 19.05 Gram 19.30 Gemeenschap der heiligen,
lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.15
Pleisterplezier, lezing. 20.30 Act. of gram 20 35
Oratoria-fragm 21.30 De kleine Johannes, hoorsp.
22.10 Gram. 22 25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22 40
Avondgebed. 22 55 Kamermuz. 23.45 Gram. 23.55
—24.00 Nieuws.
HILERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR 11.45 VPRO 12.00 AVRO 17.00
VPRO. 17 30 VARA. 20 00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en postduivenberichten. 8.18
Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr.
VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Ned.
Herv. kerkd. VPRO: 11.45 Berichten uit de ker
ken, lezing. AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Meded. en
eventueel postduivenber. 12.32 Gram. 13.00 Nws.
13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mede
delingen of gram. 13.20 Verz.progr voor de strijd
krachten. 14.00 Boekbespr. 14.20 Die Walküre,
opera. (Bayreuther Festspiele 1961). 15.50 Vijf
hindernissen, lezing 16 05 Lichte muz. 16.30 Sport-
revue. VPRO: 17 00 Nieuwe wegen.., lezing. 17.15
IsraëlNederland, gesprek. VARA: 17.30 Voor de
eugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjournaal.
18.30 Gram. 19.30 Cabaretprogramma. AVRO: 20 00
Nieuws. 20 05 Amus.muz. 20 45 Bij ons thuis, ge
sprek 20.55 Gevar. progr 22.00 Holland Festival
1961: Sopraan en piano. 22 30 Nieuws en meded.
22.45 Act. 23.00 ang en hammondorgel. 23.15 New
York calling. 23 20 Dansmuz 23.55 24 00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245.3 m - 1223 kC/.
9.30 ds. M. W. J C. de Kluis. Santpoort. 11 00
ds. P. Heinen, Utrecht - dienst voor belangstel
lenden. 14 45 Kinderdiest. 13.30 ds. C. Goeman,
Haarlem.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.15 Amus.muz. (Om
12.30—12 35 Weerber.). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor
de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconc. 15 30
Sport. 17.00 Sportber. en nieuws. 17 05 Lichte muz.
17.50 Gram. 18.00 Pianomuziek. 18.30 Godsd. uitz.
19.00 Nws. 19.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22 15 Gram.
23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24 00 NCRV.
.NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram 7.30 Gewijde
muz. 7.50 Het brood des levens, meditatie. 8.00
Nieuws. 8 15 Radiokrant 8.35 Gram. 9.00 Voor de
zieken. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.10
Gram. 10.20 Gram. 11.05 Viool en piano. 11.35
Voordr. 11.55 Lichte muziek. 12.25 Voor boer en
tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte
muz. 12 53 Gram of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lich
te muz. 13 40 Gram. 14.00 Gram. 14.55 Gram. 15 30
Vocaal ens. 16 00 Bijbeloverdenking. 16.30 Fil-
harm. sextet 17 00 Voor de kleuters. 17.15 Lichte
muz. 17 40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.Volks
lectuur in Suriname, door drs M. D. Thijs. 18.00
Orgelspel. 18 30 Oude muz. 19.00 Nieuws en weer
ber. 19 10 Lichte muziek 19 30 Radiokrant. 19.50
Koper-ork. 20 10 Gram. 21.00 Rondetafelgesprek
over boeken 21 20 Klass. muz. 22.10 Gram. 22.15
Amus.muziek. 22.30 Nieuws en S.O.S.-ber 22.40
Avondoverdenking. 22 55 Boekbespr. 23.05 Jazz
muziek. 23 35 Gram. 23 5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24 00 AVRO.
AVRO: 'i 00 Nieuws. 7 10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 9 00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij
ding. 10 00 Gram. 11.00 Voordr. 11.15 Kamerork.
en sol. 12 00 Zang en piano. 12.20 Voor het plat
teland. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel
spel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25
Beursber. 13 30 Metropole-ork. 14.00 Bariton en
piano. 14 25 De dwazen van San Julia hoorspel
(herh.). 16 00 Gram. 17 30 Gram. voor de jeugd.
18.09 Nieuws. 13 15 Pol. lezing. 18.25 Promenade
orkest en solist 19.05 Pianorecital. 19 30 Voor de
jeugd 20 00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. en voordr.
20.50 Het kasteel van Gaasbeek in kransen van
kastelen lezing 2105 Gram. 21.30 Jazzmuz 22 00
Vocaal ens 22 30 Nieuws en beursber 22 45 Act.
23.00 Gram 23 15 Gram. 23 5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws 12.03 Gram. 12 30 Weerber. 1235
Voor de landbouwers 12 42 Gram 12 50' Beursber.
ÏT.OO Nieuws. 13 15 Gram. 14 00 Ork conc. 15.10
Operettemuziek. 16 00 Nieuws 17 10 Gram. 17 30
Idem. 18 20 Voor de soldaten. 18.50 Gram 18 00
Nieuws. 19.40 Gram. 20 00 Ork conc. 21 30 Gram.
22.00 Nieuws 22 15 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor
de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
NTS: 15 00—17 00 Eurovisie: Rep van de Ser
pentine Regatta te Londen NCRV: 17 00 Voor de
kinderen NTS 17 3017 40 Jeugdjournaal 20 00
Journ en weeroverz NCRV- 20 20 Memo 20 30
Filmprogr 20 55 Europese zang en muziek 21 20
Licht progr 21 50 Spaanse zigeunerdansen. 22.IQ
Dagsluiting.
VOOR ZONDAG
VARA: 20 00 Achter het nieuws 20.15 Nederl
liedjes 20 50 De wereld van vandaag, lezing. 21 00
Speelfilm. 21 25 Loosdrecht Jazzconcours 1961.
NTS: 22.00—22.30 Sport in beeld.
VOOR MAANDAG
NTS: 20 00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20 20
felevizier 20 30 Amateurprogr. 21.20 Documen
taire film. 21 40—22.05 Balletprogramma.
Violetta viel flauw. De Ïtalo-Ameri-
kaanse coloratuur-sopraan Anna Moffo, is
vrijdag tijdens haar optreden in het opera
gebouw La Fenice in Venetië flauwgeval
len. Zij moet als Violetta in Verdi's „La
Traviata" volgens het libretto na het be
gin van de tweede akte op een sofa flauw
vallen. Haar tegenspeler, de Amerikaanse
bariton Robert Merrill, had aanvankelijk
niet in de gaten dat Anna Moffo, en niet
Violetta, d or een flauwte was bevang'
De arts van >t huis behandelde de so-
orarn. waarna het stuk kon worden her
vat en \nna Moffo een ervaring rijker
1 vei '"n
HET ROTTERDAMS TONEEL opent het nieuwe seizoen met „Genousie" van René
de Obaldia in een bewerking van Max Nord. De première heeft eind augustus of begin
september plaats. De regie heeft Luc I.utz. De Parjjse première door het Théatre
National Populaire van Jean Vilar is indertijd door onze correspondent in Parijs vooral
om de vertolkingen geprezen. In de tweede helft van september wil Rotterdams
Toneel de première geven van „A man for all seasons" van Robert Bolt, een van
Engelands meest gespeelde en interessantste moderne auteurs (ook Theater heeft
een stuk van hem op het programma). Pim Dikkers voert de regie, Hans Andreus
verzorgde de vertaling. Ton Lutz vertolkt in dit stuk de rol van Thomas More, Steye
van Brandenberg die van Cromwell, Ton Kuyl is Richard Flink, Enny Mols-De Leeuwe
is Alice More, Ine van der Molen debuteert als de dochter van More.
GUUS HERMUS debuteert als regisseur
bij Rotterdams Toneel met „Period of ad
justment" van Tennessee Williams in be
gin november. Eind november volgt de
première van mr. Evert Straat's verta
ling van Oedipus van Sofokles, met Max
Croiset in de titelrol en Enny Mols-De
Leeuwe als Iokaste. Omstreeks Kerstmis
volgt het door Luc Lutz vertaalde blijspel
„Boeing Boeing" van Mare Camoletti. Be
gin 1962 speelt Guus Hermus de titelrol van
„Cyrano de Bergérac" van Rostand, ver
taald door Ben Royaards. Ton Lutz heeft
de regie.
„Die Ehe des Herrn Mississippi" van
Dürrenmatt is voor Rotterdams Toneel
vertaald door Dolf Verspoor. De regie heeft
Georges Vitaly, die ook de Parijse voor
stelling regisseerde. Voorts speelt Rotter
dams Toneel het nieuwe toneelstuk van
G. K. van 't Reve „Commissaris Fenne-
dy".
VERDER ZAL EEN KEUZE worden ge
maakt uit onder andere „Le Moulin de la
Galette" van Achard, „Refer to Drawer"
van George Ross en Campbell Singer. Het
gezelschap zal in het komende seizoen vijf
televisie-uitzendingen verzorgen.
De werkgroep Rotterdams Toneel opent
het seizoen in september met „Einer von
Uns" van Michael Mansfeld, in de ver
taling en regie van Onno Molenkamp. Voor
„The Connection" zijn nu de opvoerings
rechten verkregen.
Als dramaturgisch en muzikaal adviseur
van Rotterdams Toneel is aangesteld de
heer D. Leutscher.