„ANTI-VERHALEN" VAN MAURICE D' HAESE Een kroonjaar voor Emmy van Lokhorst Nieuwe Amerikanen en oude Per jaar 700 liter regenwater op elke m2 meter van Nederland WERELDBEVOLKING IN CIJFERS LITTERAIRE KANTTEKENINGEN ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1961 Erbij PAGINA T bh NIET IEDER KROONJAAR behoeft P,„«, „U, lnh(md vm d,H>ese.s Stekel - een ded mn haar mm IN DE HELE OOSTELIJKE helft van Letterkundigen maar zeer ten dele af te £eft gelezen, begrijp( waar ik op doei: f^wen'ln ^^10^^ondanksdareTrgtbenrromanmvar'dePirlntst7venrS J :|l!llll!llllllllll!illlllll!!lllllllll!l!lllllllllllllll)lllllllllllll!llilllllllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllllllllll DE bundel verhalen, die Maurice d'Hae- se bij de Sikkel N.V. te Antwerpen-Heynis N.V. te Amsterdam deed verschijnen heeft me verrast. Ik kende zijn beide romans „De heilige gramschap" en „De witte muur" en besprak ze in mijn Litteraire Kanttekeningen met waardering, al is het me moet ik eerlijk bekennen toen ontgaan hoe dicht dit nog betrekkelijk jon ge werk naderde tot hetgeen Sartre de „anti-roman" noemde, de roman dus die geen traditioneel verhaal meer kan zijn en wil zijn, sinds de breuk met het ver leden aan alle stelligheden die omtrent de mens en zijn motieven inbegrepen een radicaal einde heeft gemaakt. Ont worteling, ontheemding, vervreemding, verdwaling in het raadselachtige, het on gerijmde, het onbekende, het onvoorstelba re, het onverklaarbare, al die onzeker heden zijn wezenlijk geworden voor de si tuatie van de hedendaagse mens, die zich zelf nauwelijks meer herkent in een ge broken wereld, „le monde cassé", zo als Gabriel Marcel het noemde. De ver teller, de romanschrijver van vroeger da gen, kon de wereld van zijn fictie over zien: hij kénde zijn mensen, doorgrondde hun heimelijke motieven, was vertrouwd mer de humane relatie tussen mensen en de stoffelijke, de sociale, de geestelijke wereld en haar vaste normen. Die kennis, deze vertrouwdheid, heeft moeten plaats maken voor gissingen, vermoedens, gevoe lens van onbehagelijk wantrouwen tegen benaderen Vader" geschreven staat: terwijl de va der sterft walmt de petroleumlamp, schui ven flarden van wolken langs de maanhe- levens-verlangen) van d'Haese hier het duidelijkst aan het licht komt: de nostal gie naar een staat van onschuld, naar het mei, huilt de wind, en naast het huis, in de aanvankelijke, waarin het menselijk wezen stal, heeft iets dierlijk-onzegbaars plaats nog „generzijds van goed en kwaad" leef- men kan niet op het spoor komen wat, de, in het onbewuste één met alles. Ook maar dat onzegbare is tastbaar aanwezig, aan andere verhalen schreef dat hulpelo- als een wrede natuurverbondenheid. Een- ze heimwee mee, niet in woorden allicht, zelfde sensatie ondergaat men bij het le- maar in de sfeer die tussen de woorden zen van de vertellingen van de hier nauwe- hangt. lijks bekende André Pieyre de Mandiar- jk ge;cof niet, al is het niet te motive- gues („Le Musee Noir „Soleil des ren> da|. D'Haese in deze verhalen nauw- Loups"), die men wel als „romantisch sur- keurig de uitdrukking heeft gevonden voor realisme gekenmerkt heeft, een benaming hetgeen hij heeft mee te delen. Hij tast die mij niet veel zegt. soms nog en het is de vraag of deze, de mer.seii.ike onzekerheid in de verkenning „HET VUUR geeft duidelijker aankno- van be^. onbekende in en öm ons verbeel- pingspunten. Kinderen, die naast hun tjende, verhalen iets anders kunnen doen ouderlijk huis, een boerderij, een vuur sto- dan tasten. Misschien is d'Haese in zijn ken dat ze steeds hoger doen oplaaien, ontdekking van nieuwe levensgebieden in- verrichten, het half symbolische dieroffer middels enkele schreden verder gekomen: dat ze brengen inbegrepen, een atavistisch deze vertellingen dateren, meen ik, uit ritueel met erotische inslag, waarmee de vroeger jaren. Maar ze zijn in het Neder- dagehjkse realiteit als een misdruk van landse taalgebied ruimschoots genoeg ge- nn» ti.>n/\lrl/Mi*>yvn/Hmil7 moor 1 on Halo eo_ een tweekleurendruk maar ten dele sa r.envalt. Verstandelijk kan men aan zo'n betoverend verhaal meer dan één uitleg avanceerd om met zekerheid te kunnen zeggen dat d'Haese tot de eersten van de jongere garde moet worden gerekend, tot letteren. Maurice d'Haese geven, maar geen daarvan zal de intrin- de zeer weinigen die zich kunnen meten sieke zin ervan achterhalen, deze laat zich mej. de besten van de moderne westerse alleen ondergaan, met verklaren, waar dat wél het geval is, zoals in „Het Paard", boet de vertelling dan ook aan suggestieve kracht in: het paard, dat tussenbeide komt in de toenadering tussen een jongeman en JAMES PURDY, The Nephew, en Colour of Darkness (uitg. Seeker and Warburg). WILLA CATHER, The Professor's House, en A Lost Lady (Hamish Hamilton) C. J. E. Dinaux JAMES PURDY is een van de meest DE HOOFDPERSONEN zijn een bejaar- geprezen jonge Amerikaanse romanciers, de, ongetrouwde broer en zuster die sa- moet een hinderlijke en zijn nieuwe boek „The Nephew" laat men hun neef hebben grootgebracht. De maar ook niet meer dan be- een meisje is onmiskenbaar de geslachts- zetfout rechtzetten, die het in mijn kro- in ieder geval door de voorbeeldig discre- jongen is in militaire dienst naar Korea Rectificatie: Ik een in al zijn geledingen twijfelachtig ge- naderen door vergelijkingen te maken drift, wat ons uit de droomanalyse van niek over de Verzamelde Werken van Dirk te manier waarop het geschreven is zien vertrokken, en al gauw na het begin van - 1 - - J Ccster deed voorkomen alsof de onbevre- dat hij een zekere reputatie verdient. Dat het verhaal blijkt hij daar gesneuveld te worden leven, zodat de moderne schrij- met aanverwante auteurs. Soms voelde ik Fieud al te goed bekend is. ver zijn innerlijke en uiterlijke ervaring ge- me in de nabijheid van de dierverhalen Meer in het zuiver-surrealistische vlak- digende inleiding van Henriëtte H. T. de men het boek daarom ook als een onthul- zijn. Dan vat zijn tante het plan op om weid zou aandoen als hij nu nog, als de („Les Bêtes" van Pierre Gascar), soms ligt het verhaal „Juke-Box", waarin de Beaufort door de opgenomen rede van ling zal lezen staat niet bij voorbaat vast: iets over hem te schrijven, iets korts maar, conventionele romancier, zoiets zou bewe- van Alain Robe-Grillet, een enkele maal dier-mens-verhouding haast ongemerkt prof. dr. N. A. Donkersloot voldoende zou misschien wel, als men in het bijzonder als gedenkschriftje. Zij spreekt er buren ik indrukken (nu iaindrukken") meespeelt, een vertelling die als sluit- zijn aangevuld. Ik schreef echter: On- gesteld is op een suggererende behande- en kennissen over aan, want zij wist eigen- J 1 1 - 1__1J.11ij5 -r*i:_4 J 114 1 ...An n I-Ia!» rtil nloiieie liil». m i <-»+ naai iron nrof V»H mof Tl" in Haffen „uitdrager" zijn. ren als: Theo begroette Hélène met on- kreeg miskenbare vreugde, niet wetend hoeveel die me herinnerden aan Sartre en Camus stuk van de bundel des te opmerkelijker voldoende. Bovendien moet de „uitdager leed hun deze ontmoeting zou berokkenen, en zoals gezegd Kafka. Het kan ook is. omdat het „levensgevoel" (beter: het een De moderne „roman"-schrijver wéét niets, wel zijn dat er bepaalde affiniteiten be- aangezien er niets meer met stelligheid staan met de Amerikaanse „moderne ro te weten valt. Hij tast, hij verkent, hij man", met Hemingway (misschien) en waagt zich in onbetreden gebieden van het Steinbeck (misschien) en mogelijk met de menselijk bestaan en houdt het bij „soup- avant-gardistische „Tough School", zelfs gons", bij veronderstellingen (zoals de met Virginia Woolf. Maar al deze specula- oudste in jaren van de Franse avant-garde tieSi die allerminst op navolging willen doe- der ultra-moderne stroming in de roman- jenj zjjn a priori een slag in de lucht opn- literatuur, Nathalie Sarraute, het kenmer- dat de verschillende aspecten van de mo- kend omschreef), bij het onbepaalbaar-mo- derne „anti-roman" één ding gemeen heb belijke, waarachter zich andere ongrijp- ben; dat het eigenlijke verhaal verloopt bare mogelijkheden verborgen houden, en buiten de codex der genormaliseerde men- 20 voort, tot in het oneindige. In hoever gelijke gedragingen én buiten de gehuma- Maurice d'Haese kennis heeft genomen van niseerde betrekkingen tussen de mens en het werk der niet-traditionele auteurs is de hem omringende wereld, me niet bekend. Hij is een stille werker, die zich afzijdig houdt van spectaculaire HET PROZA van Maurice d'Haese be- tumulten in de litteraire wereld en laat vestigt nog eens dat de in zichzelf beslo- zicfi over zijn „bedoelingen" voor zo- ten, afgeronde persoonlijkheid een fictie is ling van het leven in een klein stil plaatsje lijk niet veel van wat hij met zijn dagen waar haast niets bijzonders gebeurt. ver hij deze bewust zou hebben niet geworden. Aan alle kanten staat ze open: „:nrrlpn u;taedrukt Emmu uit. Hij schrijft, en hij doet dat met al ze stroomt uit en in, ze vervormt zich cl1ters te tornen uitgearuKi. wmmy zijn zintuigen, met al zijn intuïties: uiterst met het wisselende moment, met de wis- vat) Lokhorst verjaart vandaag, ze heeft fijnbesnaarde voelsprieten, waarmee hij selende plaats, onder de druk van het zich o -tnidvaardieheid het onbekende aftast en de waarnemingen voltrekkende en verglijdt met haar diep- weerwtl van Stnjavaaratgnem van zijn verkenning registreert in een ste verborgenheden in het onbepaalde en van haar levenswerk gehoorzamend aan EEN DING IS zeker: dat zijn verhalen, verhalen niet kan worden weergegeven. Ze leven afgerond, en dat is ruimschoots in dezelfde geest als waarin Sartre van de hebben als het ware geen „inhoud" met Qm jmm hUjk fe ,üfln „anti-roman" sprak, „anti-verhalen zijn, uitzondering van het eerste, „Modder dat waarin niets verteld, wél iets, véél zelfs, toenadering vertoont tot een neo-realisti- waardering en genegenheid. Blijk te meegedeeld wordt. Er „gebeurt" niets in, sche tendens, met dien verstande dat er „even van erkentenis voor hetgeen zij er doet zich nauwelijks iets voor, maar méér in gebeurt dan men voor zijn ogen wel iets open: een wereld van volstrekt an- ziét gebeuren. De andere zeven vertellin- schrijvend en met voorbeeldige onbaat- dere afmetingen dan de „dagelijkse", gen iriseren in een half-schemer: zeer na- zuchticrheid werkend in de „litteraire waarmee ze niettemin ten dele samenvalt, bij en zeer veraf. In „De winterslaap" be- Men zou d'Haese een surrealist kunnen reidt het leven zich voor op de collectieve wereld heeft bijgedragen tot liet aan- noemen één vertelling, „De vervreem- situatie van een langdurig nachtelijk duis- ~jen mn onze letteren. Het mag nü en ding", vertoont onmiskenbare overeen- ter mens èn dier, en men zou niet j j komst met „Das Schloss" van Franz Kaf- weten te zeggen hoeveel menselijks er in hier wel eens openlijk gezegd worden: ka, aan wie hij dit „verhaal" dan ook op- het dier, hoeveel dierlijks er in de mens, Emmu van Lokhorst is als secretaresse droeg. Maar evenmin als de fenomenale hoeveel gelaten onderwerping aan het on- buitenwerkelijkheid van Kafka in haar ontkoombare er in beide is. Men moet niet van de v eremging van Letterkundigen, kern geraakt wordt door een kwalificatie naar „symbolen" zoeken: d'Haese ver- aJs Ud van zo menige litteraire commis- als „surrealistisch", is het werk van d' beeldt met een toverachtig-suggestieve i Haese met zo'n naamgeving getypeerd, kracht een werkelijkheid, die aan de da- sie en lury> een vraagbaak, een lielpste Er is méér gaande in dit meevoerende, gelijkse realiteit, zelfs aan zichzelf, ont- een toevlucht. Ze heeft de organisato- transparante proza: een complex van ten- glipt om over te gaan in een verijlend daarvan volhardend ae- densen, die men, bij wijze van behulp, kan vraagteken, waarin een verhaal als „De ru>che lasten daarvan vol a e g dragen, de kleine vreugden ervan als levenswinst genoten en is önopvallend haar weg gegaan doende wat gedaan moest worden en door anderen moeilijk deed. Hij blijkt dat er, ook als zij meer weet, weinig te vertellen is, maar intus sen hoort de lezer van allerlei over de karakters en verhoudingen van de plaat selijke bevolking en de tante zelf wordit ge confronteerd met het probleem van liefde en wederliefde, als zij merkt dat de neef meer voor haar betekende dan zij voor hem. Ten slotte ziet zij van het schrijven af, maar zij en haar broer hebben ten minste weer iets meer begrepen van hun leven. ALS MEN DEZE kwestie van de ver houding tussen de neef en zijn opvoeders als een hoofdthema wil zien, is zij niet bevredigend behandeld. De neef heeft te weinig te betekenen, en de verschuivingen in het gevoel van de tante zijn al te gering. Beter kan alles opgevat worden als een visie op een klein Amerikaans plaatsje, dat de lezer inderdaad zeer goed leert kennen uit de verhalen over de inwoners. Hele maal genoeg is het niet; de voornaamste gegevens moeten te dun uitgespreid wor den om voor een volledige roman te kun nen dienen, maar de details zijn meestal zo goed bewerkt dat men er in ieder ge val een schrijver van aanzienlijke gaven in herkent. Dat was Purdy trouwens al eerder ge bleken te zijn, in zijn roman „Malcolm", en in zijn verhalen die nu opnieuw zijn uitgegeven in de bundel „Colour of Dark ness", bevattende zijn novelle „63: Dream Palace" zowel als de kortere verhalen die eerder verschenen waren onder de titel „Don't Call Me by my Right Name". De geschiedenis van „63: Dream Palace", met haar fantastische elementen en on werkelijke stemming, is een nuttige inlei ding op de nieuwe roman van Purdy, die ook pas goed te waarderen is als men er de licht betoverde staat van de alledaagse dingen in onderscheidt. Aan die novelle heeft Purdy meer dan aan iets anders zijn reputatie te danken, en ook wie er geen bijzondere voldoening aan ondervindt zal moeten toegeven dat het een bewonderens waardig stuk werk is; bovendien zijn ver scheidene van de kortere verhalen on weerstaanbaar. HERUITGAVEN VAN TWEE van haar romans, ieder met een voorwoord van J. en in oiacL mi. mi m 1.^.1 imm B- Priestley, moeten Willa Cather (1873- met eenzelfde toewijding gedaan ZOU gen" niet dank zij haar gevoelige intelli- auteurs, Victor van Vriesland (links) en )947) bewaren voor een vergetelheid waar- Ary den Hertog op de Boekenweek- in zl] voor veIen al blJna onzichtbaar ge- schrijversmarkt. worden was. Haar werk is inderdaad nog heel goed te genieten; er komt genoeg - v':A*v. - 'ifM reid en in staat om uit te zien naar „mor- Emmy van Lokhorst met twee collega zijn. Dat deel van haar onvermoeide ac- gentie alleen, maar door haar ik maak i j 7 i i 7/ het woord voor haar als een klein ver- twiteit staat txcr^ctis tc oock9 het ts zelfs jaarsgGschsnk lGvcnsvssrdighGid, hssr uit de archieven van de Vereniging van levensliefde haarlevenstrouw. Wie haar icht tot aangezicht" (1937) hoe de jeug- onmiskenbare" zwakhSï^aT va'ak zeggen wij voor de meeste jaren niet te Nederland is augustus de natste maand lezen_ Maar als het ergens geschreven ze heeft haar tijd verstaan, zonder er, ontluistering zuivere en edele en goede ia,r rijp verdiend» verweten te fiS" mPt eemiddeld 70 tot rmm 80 mm neer" - - het hart van de velen d?"kt daarvan' DezP in,deze worden dan Ïa Lady men moet Mfl3r Tl 1(1 r III I T11 Clfl P7.P T1 1 Cl IT 1 OOST W I r n wn o« rtnClonboorrl tirAridon «r\Ar tdn clror\_ NEDERLAND-REGENLAND en dan veel. Normaal valt er zo tussen de 680 en met gemiddeld 70 tot ruim 80 mm neer- i 760 mm regen in ons land. Vergeleken slag. In de westelijke kustprovincies span- staat, aan ts het in met landen als Japan, Indonesië, Voor- nen de maanden oktober en november de die weten wat zij waard is. Indië enzovoort is ruim 700 mm heel wei- kroon met ongeveer 80 mm. In vrijwel het nig want er zijn streken daar waar de gehele land zijn februari en maart met 35 2000 mm wordt overschreden. tot 45 mm de droogste maanden. HET ANDERE deel is naar sennjver- en maatschappelijke beginnelingen, voor Wanneer deze 700 mm viel in totaal een Een blik op het jaarregenkaartje van schap, dat menigeen allereerst zal doen VOelde wat komende was. Anti-burgerlijk haar tijd, Phils tijd, déze tijd moest wor den. WAt velen vroeger niet hebben ver staan is, dat ze in dit Babylonische Babel roman geflankeerd worden door de skep- bem in ieder geval in zoverre gelijk ge- tische Marianne, is karakteristiek voor ven dat deze roman op verschillende ma- haar schrijver- in die Pr°bhlema«e* van .stud]eTe"de S haaM^SsSd.'Haarman 1946^"- Zblen%^zeu\ oTEÏÏrt hffvï haar schrijver en maatschaDDelnke beginnelingen, voor- terende boek „Onwankelbaar" draagt als haal verteIt. De verloren dame is de vrouw titel het motto van haar wezen. Zo staat van een spoorwegpionier in het westen van wanneer haar echt- 35 buien van elk 20 mm dan zou ons land Nederland, de gemiddelde regenval over terugdenken aan „Phil", aan het vlinder- waren dje jongeren, anti-conventioneel; ze ze in onze litteratuur, in ons letterkundig ^"vpi-lmVde ^afen" zeker niet de indrük van een regenlandje een periode van 30 jaar, laat zien dat de achtige, vrijmoedige meisje, dat zo wiiden alle remmen loszetten, wilden de ]even En z0 eren en waarderen we haar, wenoot paft sukkelen met"zïïn gezondheid geven maar het vaak minder prettige meeste regen valt in een gebied achter de nieuwsgierig was naar het leven en het „persoonlijke vrijheid" of wat ze daar- a_ u.. eenooi gaai suxxeien mei zijn gezondheid (echter wel groeizame) is dat het aantal duinen zo ongeveer van Haarlem tot Delft, met zoveel verwachting tegemoet ging, zo voor hielden voor zich opeisen, vol on als schrijfster èn als toevlucht in het war- en sterft, terwijl zij zelf nog jong is ver- rig bestaan van allen die het schrijven üest zij de propere stijl van het oude wes- regendagen zo groot is. Normaal valt er een streek die een groot deel van de pro- diep in de amoureuze perikelen geraakte behagen in de „cultuur", vol verzet tegen al° levenswerk kozen. Laten we Emmy tenengaatzijlaten met dronkomend'é namelijk op bijna 200 van de totaal 365 da- vincie Utrecht en westelijk Gelderland be- en er zo moedig uit te voorschijn kwam. verstarrende levensvormen. Een kwart- van Lokhorst ter gelegenheid van haar groen vannrofitf rende z^kenliedenHetis gen 0.1 mm regen of meer m ons land en slaat en verder enkele gebieden in en rond „Phils amoureuze perikelen was jeugd- eeuw later zou blijken hoe waar deze ro- zeventigste verjaardag tot Nestor kronen, tegelijk de geschiedenis van een vrouw die op 125 dagen I mm of meen Wanneer alle Apeldoorn, en in Zuid Limburg waar Vaals werk, onhollands-licht en charmant van man was, hoe voorzienend de chaos van Het is Bde hoogste onderscheiding die het te jong weduwe^Is geworden en ven een maanden zich vrijwel aan het normaalcij- met een gemiddelde van 900 mm de kroon toon en voor die tijd (1917) bijna uitda- het ogenblik verbeeld was. t letterkundige Pylos haar verlenen kan. ontwikkeling in Amerika waar Willa Ca- fer (berekend over een 30 tot 50 jaar) hou- spant. De gemiddeld droogste gebieden gend gedurfd, frisser, spiritueler, „ge- E d h h eerbied ther misnnepd n.7e7 I den dan geeft ook de zomer niet de indruk zijn die van Midden Limburg, een gebied fvanceerder"Jes^^wurtoffl- ZIJ DIE DROOMEN" sc:hreef had gn Rrote dankbaarheid. lijke geschiedenis zeU leeft zichP™" van een nat seizoen maar niet zelden wor- rond Kampen en ook enkele Waddenei- tertijd de schrijvende jonge vrouw toe in zich het leven anders gewenst, anders ge den deze normaalcijfers niet gevolgd en landen zijn over het algemeen niet neer- staat was. Phil choqueerde destijds en hoopt. Maar zie en lees in „Van aange komt het jaar cijfer soms 200 mm hoger slagrijk. De omgeving van Haarlem en dat was goed: het bewees dat Emmy van te liggen. Vooral in de laatste acht jaar ten zuiden hiervan behoort tot het natste Lokhorst daar stond, waar ze altijd is blij- komt het herhaaldelijk voor dat er in en- van Noordholland. ven staat: op de bres. open voor het kele delen van ons land meer dan 1000 nieuwe, het komende. Phil werd geado- mm regen is gevallen. DE REGIONALE afwijkingen komen reerd ook, en ook dat was goed: ze intro- voornamelijk in de zomer en nazomer duceerde de jonge vrouw die zich durfde voor tijdens buien waarbij in de regel ook te Wagen aan de onontkoombare proble- de grootste regenhoeveelheden vallen. Zo matiek van het leven. Maar dat „Phil" hebben wij in het westen bij buien een op- ook dèn nog de lieveling bleef van lezend stuwing tegen de duinen hetgeen ook is Nederland toen ze door rijper werk al waar te nemen bij de Utrechtse heuvelrug lang achterhaald was, dat ze met „Le de plaatselijk vrij hoge Veluwerand o.a. noor Sonneveld" (1918) nog altijd de uit- 90 0 no 30000006600000000000000000000000000060000000c5000600060ö3c>i)0ö0000060000600cöö0000(50©00000000000000000006006000000 lijke geschiedenis zelf leent zich ook al- C. J. E. Dinaux weer voor verschillende waarderingen. De zwakte is hier niet in de opzet, maar juist in de bijzonderheden, in de beschrijving van karakters en achtergronden. De term van meesterwerk die Priestley ervoor ge bruikt lijkt daarom niet verdiend, maar leesbaar is het zeker, en met zijn beste eigenschappen stimulerend voor de ver beelding. „THE PROFESSOR'S HOUSE", twee jaar later dan het andere boek gepubliceerd, in 1925, heeft niet zo'n helder gegeven en is v--e - Het thans verschenen demografische voor Groenland zijn 32,2 jaar voor man-- ,-. even westelijk van Apeldoorn en in het yerkorene was toen een beminnelijk boek jaarboek over 1960 van de UNO venneldt nen en 37,5 voor vrouwen en voor Indfa rommelig in de uitwerking, maar heuvelgebied van Zuid Limburg. a(s „De Zonnewijzer" (1928) en „Droo- dat de aarde medio 1959 werd bevolkt 32,45 jaar voor mannen en 31,6 voor vrou- beeft d® veJ^nstj dat bet_ ons pader Vele weeramateurs beschikken over een men» (1930) was verschenen, dat was, door 2.907 miljoen mensen, dat is 412 mil- wen. dre"gt tot de hoofdpersoon. De professor eigen regenmeter in de tuin waarvan er hoe vleiend voor Phil, als een bewijs van ioen meer dan het voor midden 1950 vast- heaft een nieuw hms laten houwen van de nu al enkele jaren vrij eenvoudige in de gebrek aan onderscheidingsvermogen niet gestelde aantal. Tegenover elk sterfgeval Net aantal geboorten is waarschijnlijk °PorenSst van een reeks boeken die hij handel zijn. Het K.N.M.I. te De Bilt heeft goed. Emmy van Lokhorst had toen im- staan bijna twee geboorten. in Afrika het hoogst en in Europa het ge- als zijn voltooide levenswerk beschouwt, ruim 300 regenmeters, verspreid over het mers haar jeugdwerk, haar jeugdstijl ach- ringst. In Afrika komen, voorzover men maar hlJ heeft §een zin om er in te trek- gehele land, opgesteld. ter zich gelaten en was, met behoud van Een kwart van de wereldbevolking woont hat kon nagaan, 47 geboorten en 28 sterf- ^en en bbjft tot ontstemming van zijn NDTIMAA! RFGFNT het in het erontste de bekoring van haar schriftuur, in een in de vier landen met de grootste bevol- gevallen op elke duizend inwoners voor. In „maa7 a ang aJn. werkkamer deel vail Nederland ner iaar een 480 uren andere huid gekropen om, vernieuwd, het Jdng te weten China, India, de Sovjet- Europa worden negentien mensen per dui- het oude huis, dat verder leeg Dit betekent aemlddefd mffr rifn een uur leven h^ter, waarachtiger, pijnlijker mis- Unie en de Verenigde Staten. 7-enci inwoners geboren en sterven er tien. hP^°™e' hlJ paseven in de Dit betekent gemiddeld meer dan een uur schjen Qok te kunnen benaderen. In In de Sovjet-Unie is het sterftecijfer acht Ls.' heeft hij geen plezier meer in nieuwe per dag. Gelukkig komen er ook gunstige pb:i_ iaatste wil" (1921) had ze afscheid ut k per duizend. dingen, en hij merkt dat hij ook de energie uitzonderingen voor zoals in 1959 toen De »^hiis laatsle wil (ïyzii nao ze aiscneia jn Noorwegen geboren baby s hebben mjst om drukte te maken over de kleinie- Bilt totaal 539 mm regen kreeg tegen 928 genomen van deze Tfnke, franke jeugdfi- voigens het jaarboek de grootste kans op De kindersterfte is in IJsland 16,4 in Ne- heden van het familieleven De nrinier verleden jaar. Het record-natste jaar voor ^"rP"c1sasie^ een lang le^n- namelijk jongetjes 71 jaar derland 16,5 en in Zweden 16 6 per 1.000. waarop deze levensmoeheid aan de lezer De Bilt is 1852 met 1045 mm regen. een concessie aan net eciaianie succes a en melsjes 75 ]aar. jn Nederland en Zwe- Het gemiddelde in de wereld ligt naar wordt doorgegeven is voorbeeldig en de Het is opvallend dat de laatste jaren 'a ,-f af,Y°°Lr et" den is de gemiddelde levensduur voor jong- schatting tussen 30 en 40 per 1.000. figuur van de professor heeft de'charme vaak veel te nat zijn. Na 1950 bleven al- bo^t teWef flik tToorTmfnkeUikte genS, ®n feisies.74 iaar' De Jansen op van een mooi najaar. Wat er verder in het leen 1953, 1955 en 1959 aan de droge kant nor^ bewegeiijK, ie oorspronxenjK, ie een lang jeven zljn voor pasgeborenen in Van de gehele wereldbevolking is 49,9 boek staat is lang niet zo goed dat is Guinee het geringst. De gemiddelde le- percent van het mannelijk en 50,1 van het jammer; maar het dient grotendeels om vensduur voor beide geslachten is daar, vrouwelijk geslacht. In Canada, Australië, de situatie van de professor te verduide- leen iuoó, isoo en laas aan ue uiugc nam de overige zeven jaren waren te nat. Na onarnankeiijK. juni is er ook dit jaar weer van een natte vv_ tendens sprake met als gevolg dat straks EMMY VAN LOKHORST bleef jong volgens een in 1955 verricht onderzoek, Nieuw-Zeeland. Midden-Amerika, de eilan- lijken, en is in zoverre altijd welkom. ••e J 1 1 X__._ 4 a! A IA VA A A„A VA A VA Y A VIVA 1 VA 1 /A el VA 7 Al IttTA OA a n A V I I A 1 V l VA T_T nil, 1 A Va A 4 A A WA J J /A U A J A via va 7 1 12 1_ 4 i. 4 J - 1 de zomerregencijfers op tal van plaatsen met de jongeren, onverminderd „nieuws- 30.5 jaar. Ook in Haiti is het gemiddelde den van Oceanië en het grootste deel van weer boven normaal zullen liggen. gierig naar het leven", onverminderd be- 32,6 jaar voor beide geslachten. De cijfers Azië wonen meer mannen dan vrouwen. S. M.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 12