Tentoonstelling van Romaanse kunstwerken
Uitvoerige documentatie in
Barcelona
en
Santiag
o over
pelgrimsweg der 12e eeuw
eonrziEnu
Bossche vocalisten-concours
bezat opnieuw niveau
Tentoonstelling van
etsen van Rembrandt
BOUMAN
Drie prijzen voor
Thomas Carey
NAJAARSEXPOSITIE VAN ARTI
GRAMMOFOONPLATEN
DONDERDAG 7 SEPTEMBER 1961
13
•*-«*
J. R. Kist
30.000ste bezoeker op
Antiekbeurs
Heemstedenaar
Grandma Moses 101
Kijkjes
Beeldschermer
Bob Buys
FILM EN FILMWERELD
„De overval", nieuwe film
van Bert Haanstra
FM-zenders in België
De radio geeft vrijdag
7 elevisieprogramma
De kwestie Ton Lutz en
het Rotterdams Toneel
De reeks internationale tentoonstellingen
over de Westerse beschaving onder auspi
ciën van de Raad van Europa wordt thans
voortgezet met een expositie van Romaan
se kunst in Barcelona en Santiago tot 10
oktober. Ze bestrijkt de eerste helft van
de elfde tot het begin van de dertiende
eeuw. Het is de tijd, waarin na het uit
eenvallen van het rijk van Karei de Grote
de toestand in West-Europa weer enigszins
is gestabiliseerd. De Noormannen in het
Westen, de Magyaren in het Oosten, de
Arabieren in het Zuiden vormen geen wer
kelijke bedreiging meer. In de eerste helft
van de elfde eeuw groeit de macht en de
invloed van de Kerk met sprongen. Er be
gint een bouwbedrijvigheid zoals misschien
alleen in de late Barok is geëvenaard. Voor
de stroom van gelovigen en de toenemende
verering van relieken is een andere inde
ling van het kerkgebouw nodig. Om het
koor komt een wandelgang. De uitbouw
van kapelletjes, dikwijls als een stralen
krans om het koor, voorziet in de behoef
te aan meer altaren. Boven het midden
schip verschijnen de eerste brandvrije ton
gewelven. Zo wordt in het inventieve
Frankrijk, in het machtige Heilige Room
se (Duitse) Rijk en in het devote Catalonië
de basis voor de nieuwe Romaanse stijl
gelegd. Engeland volgt na de invasie van
Willem de Veroveraar in 1066 en ook in
Noordelijk Spanje begint de Romaanse
bouwkunst pas in de 2e helft van de 11e
eeuw maar dan in een verder stadium.
Koning David (kathedraal van San
tiago, 11e eeuw).
IN DE VROEG ROMAANSE TIJD is de
bouw sober, somber en weinig afwisselend
Tegen het eind van de 11e eeuw is er
reeds een rijke variëteit. Dan groeit uit de
architectuur de beeldhouwkunst in voorpor
talen, gevel en kapitelen. Het is wonder
lijk, dat de Carolingische en Antieke er
fenis, de Byzantijnse en Arabische invloe
den, tot een oorspronkelijke monumentale
stijl leiden. Het Romaanse beeld is als
een aan de muur gekluisterde gevangene
De Gothiek zal hem pas bevrijden. Hoofd
motief zijn onderwerpen uit de Openbaring
Christus in majesteit in amandelvormige
omlijsting troont tussen leeuw, stier, mens
en adelaar, die de betekenis krijgen van
de vier evangelisten. Nog meer tot de ver
beelding van de grote massa van ongelet-
terden spreken de boeiende verhalen uit
de bijbel, de deugden en de ondeugden
en de strijd tussen held (heilige of rid
der) en schurk (de duivel).
De stuwende kracht achter deze artistie
ke beweging, die zich uitstrekt van Noor
wegen tot Italië, van Engeland tot Polen
is de strijdbare en goed georganiseerde
Kerk. Een dominerende plaats neemt de
in 910 in Bourgondië opgerichte orde van
Cluny in, die eind 11e eeuw meer dan 1400
kloosters telt. Aan Cluny is niet alleen de
„reconquesta" (herovering) van Noorde
lijk Spanje maar ook een groot deel van de
Romaanse kunst te danken.
Santiago wordt naast Rome en Jeruza
lem het belangrijkste bedevaartsoord.
Langs de pelgrimswegen ontmoeten rid
ders, monniken, metselaars, beeldhouwers
en bouwmeesters elkaar. Het is heel ge
bruikelijk, dat een prelaat of ridder in zijn
gevolg vakmensen meeneemt voor de bouw
van een nieuwe kerk. Zo kan de reisroute,
die Oliver de Merlemon uit Shobdon langs
één van de grote pelgrimswegen naar San
tiago gevolgd heeft, gereconstrueerd wor
den aan de hand van details van het beeld
houwwerk in het district Heresford in
West-Engeland. Over het heen en weerstro
men van internationale invloeden langs de
pelgrimswegen van Santiago is veel opge
helderd na de publikatie van het daar be
waarde' manuscript, de Codex Calixtinus.
Het is een stuk propaganda van Cluny voor
de pelgrimstocht uit de eerste helft van de
12e eeuw.
HET INTERESSANTSTE DEEL is de
reisbeschrijving door Frankrijk en Span
je. De schrijver noemt Vier hoofdwegen
door Frankrijk, die in Puenta la Reyna
samenkomen: 1 St. Gilles, Montpellier,
Toulouse; II Le Puy, Conques, Moissac;
III Vézelay, Limoges, Périgueux; IV
Tours, Poitiers, Bordeaux. De weg door
Spanje gaat dan verder langs Burgos en
León naar Santiago. Het geschrift is veel
meer dan een reisbeschrijving van ker
ken en kloosters, graftombes en relieken,
die de pelgrim niet mag overslaan Het
is de eerste practische toeristengids in
het genre van Baedeker en Guide Miche-
lin. Het geeft precies de afstanden aan,
die in een dag afgelegd kunnen worden,
de toestand van de weg, de kloosters en
herbergen, waar overnacht kan worden
de karaktereigenschappen van de bevol
king, een beknopte woordenlijst, de kwali
teit van voedsel, water en wijn. Tenslot
te komt een uitvoerige beschrijving van
de kathedraal van Santiago. (Van de oor
spronkelijke kathedraal is na de verbou
wing in de baroktijd van buiten weinig
meer te zien).*
Langs de door duizenden pelgrims be
treden wegen naar Santiago (tot de Fran
se Revolutie in gebruik) zijn de architec
tuur, de beeldhouwkunst, de muziek en
de literatuur van de Romaanse tijd tot
ongekende bloei gekomen.
Catalonië en Noord-Spanje staan in de
11de eeuw politiek en geografisch los van
elkaar. Catalonië heeft verbindingen langs
de Middellandse zeekust met het Heilige
Roomse (Duitse) Rijk, speciaal met de Lon-
gobarden. Noord-Spanje is dankzij de pel
grimsweg veel internationaler georiën
teerd. Er was veel voor te zeggen om de
tentoonstelling van de Romaanse kunst
over de twee plaatsen Barcelona en San
tiago (hoewel 1000 km uit elkaar gelegen)
gelijkelijk te verdelen, maar tijdens de
voorbereidingen bleken er door de bui
tenlandse inzenders ernstige bezwaren te
gen transport naar en opstelling in San
tiago te zijn. Het resultaat is, dat in deze
laatste plaats met een enkele uitzonde
ring slechts objecten uit Noordelijk Span
je en een uitvoerige documentatie over
de pelgrimsweg en natuurlijk de beroem
de Codex Calixtinus te zien is.
Verreweg het belangrijkste deel is dus
nu geconcentreerd in het museum van
Catalaanse kunst in het park Montjuich
in Barcelona. Het is er bijzonder ge
schikt voor, omdat daar in de laatste ja
ren een hele serie muurschilderingen uit
kleine kerkjes in Catalonië zijn overge
bracht, die tot het mooiste horen wat er
van de Romaanse schilderkunst is over
gebleven.
Een overweldigende indruk maken de
fresco's in Byzantijnse trant uit de kerk
van St. Clemens van Taüll. Uit deze door
beeldenstormers en 19de eeuwse slopers
gespaarde kapelletjes zijn ook enige hou
ten altaarsculpturen afkomstig. Zij vor
men met de fresco's de trots van het mu
seum. Een kruisbeeld uit de 12de eeuw
met glanzende emailachtige poly-chromie
doet ons plotseling beseffen dat de kleur
in de Romaanse sculptuur een belangrijke
rol moet hebben gespeeld.
In de benedenzalen van het museum is
deze Catalaanse kunst gecombineerd met
verluchte manuscripten, een onuitputtelij
ke bron van inspiratie. Het beroemdste
voorbeeld is de Apocalyps van St. Sever
met Arabische motieven. De bijbel van
San Pedro de Roda, eveneens afgestaan
door de Bibliothèque Nationale te Parijs
hoort bij de artistieke hoogtepunten.
Kop van marmer door de Meester van
Cabestany, Spanje, 12e eeuw.
In de bovenzalen komen eerst de land
streken langs de Middellandse Zee aan de
beurt: Spanje, Frankrijk en Italië. Dan
volgen Duitsland, Oostenrijk, België en
Holland en een verrassend sterk vertegen
woordigd Scandinavië. Een zeer duidelijke
fotodocumentatie van Romaanse monu
menten zorgt voor de noodzakelijke aan
vulling.
DE ONTWIKKELING, de vindingrijk
heid en de variatie van de beeldhouwkunst
zijn het duidelijkst te zien in de kapitelen
uit Frankrijk. Eerst verschijnen tussen
krullen en acanthusbladeren de vreemd-
soortigste beesten en dan de menselijke
gestalte. Er is een hemelsbreed verschil
in uitvoering en karakter tussen de kalk
stenen kapitelen van Autun en Vézelay:
een grijnzende duivel bezig Judas op te
hangen; de droom van de drie koningen;
een kinderlijke vechtpartij tussen engelen
en demonen, en het verfijnde kapiteel in
prachtig donkergrijs graniet uit St- Etien-
ne in Toulouse met de sensuele feestmaal
tijd van Herodes.
Een van de origineelste Spaanse beeld
houwers is de Meester van Cabestany. Hij
werkte in het midden van de 12de eeuw
in de Catalaanse landen aan weerszijden
van de Pyreneeën. In een aparte ruimte
zijn 3 koppen uit particuliere verzamelim
gen bijeengebracht en een reliëf van Pe
trus uit zijn visserspoortje stappend om
Christus te volgen. De langgerekte handen
en de emotionele spanning herinneren aan
moderne kunst.
Fresco in St. Clemens van Taüll.
De belangrijkste inzending van edel
smeedkunst en brons komt uit Duitsland
en Oostenrijk. Uit Lille is afkomstig de
wierookbrander, toegeschreven aan een
van de grote edelsmeden van de Maasval
lei: Rainier van Huy. Het kostbare mate-
rital, goud, en juwelen, ivoor en kristal
heeft in de Christelijke kunst een symbo
lische betekenis en komt alleen daardoor
al in aanmerking voor reliekhouders en
voorwerpen voor liturgische dienst. Type
rend is, dat zelfs het kleinste object het
monumentale karakter van de Romaanse
kunst niet verliest en het zijn juist deze
kleine makkelijk te vervoeren voorwerpen
die met manuscripten, ivoren en weefsels
in de 11de en 12de eeuw door de lange
stoet van 'reizigers, pelgrims, monniken
en kruisridders, als zaad zijn uitgestrooid.
Een bijzonder mooi stuk borduurkunst is
de mantel van de prachtlievende Thomas
Becket, aartsbisschop van Canterbury
Maar er zijn eigenlijk te veel stukken van
fraaie kwaliteit om deze afzonderlijk te
noemen.
Een zo volledig overzicht van Romaanse
kunst zal waarschijnlijk niet meer dan een
maal in een mensenleven te zien zijn. Een
beter voorbeeld van Westelijke verbonden
heid in een tijdperk van geestelijke ople
ving en krachtig artistiek vermogen zal de
Raad van Europa niet makkelijk meer vin
den.
Van 1 september tot 27 november a.s. stelt
het Prentenkabinet in zijn tentoonstellings
zalen in het Rijksmuseum een ruime keuze
uit de verzameling Rembrandt-etsen, die de
heer en mevrouw De Bruijn van der
Leeuw na 1924 bijeen brachten en bij testa
ment aan het Rijksmuseum vermaakten,
tentoon. Deze verzameling werd zodanig
bijeengebracht dat zij de reeds grote collec
tie Rembrandt-etsen in het museum com
pleteren zou. Dat dit streven gelukt is, mag
een wonder heten en is geheel aan de bij
zondere oplettendheid en grote kennis van
de verzamelaar De Bruijn te danken. Dank
zij hem, bezit ons nationale museum thans
een Rembrandt-collectie, die uniek in de
wereld is.
Het overzicht, dat tentoongesteld wordt,
omvat niet het gehele oeuvre van Rem
brandt, dat de heer De Bruijn verzamelde,
maar het laat de mooiste en zeldzaamste
exemplaren eruit zien. Men vindt hier dus
'de beroemde stukken als de Honderdgulden
Prent, de drie Kruisen, de portretten Six
en de beide Haringhs, de landschappen en
kleinere intieme etsen als het Schelpje,maar
bovendien worden enige reeksen van ver
schillende afdrukken van een prent ge
toond, die de heer De Bruijn verzamelde
om Rembrandt's voortdurend bezig zijn
met zijn prentkunst te illustreren.
Men ziet hier dus een zeer gevarieerd
beeld van het werk van onze grootste kun
stenaar, waarbij ruimschoots gelegenheid
bestaat om zowel de ontwikkeling van zijn
kunst te volgen als ook de problemen, die
Rembrandt zich bij één prent stelde, in ver
schillende fasen naast elkaar te zien.
Op de „Oude kunst- en antiekbeurs" in
het stedelijk museum „Het prinsenhof" in
Delft, die zaterdagavond wordt gesloten
is de 30.000ste bezoeker genoteerd. Het was
de heer J. Schultz van Haegen ujt Heem
stede, die met zijn echtgenote en enige
kennissen de beurs bezocht. De heer
Schultz van Haegen, die een trouwe be
zoeker van de beurs is, werd ontvangen
door de organisator, de heer Marcel B.
Keezer. Deze overhandigde hem het boek
„Sprekend verleden".
De Amerikaanse schilderende grandma
Moses is vandaag 101 jaar geworden in
haar woonplaats Hoosick Falls (Ned York).
De arts van grandma Moses zij ver
blijft in een tehuis heeft gezegd dat ze
„monter en gezond" is, maar niettemin
veel rust moet genieten en niet mag wer
ken op haar verjaardag.
A A NKOND/G/NGEN zn BESCHOUWINGEN
De Vara gaf gisteravond eerst een kijk
je achter haar schermen met een blik op
het komend seizoen. Omdat allemaal nog
moet blijken wat het waard is, zullen wij
er niet op ingaan, maar het wel voor ge
zegd en bekeken houden. Meer interes
seerde ons het volgende avontuur van de
razende reporter in de Amerikaanse tele
visiefilmserie „Vrije nieuwsgaring". Die
serie bleek geheel tegen onze verwachting
in bepaaldelijk komische uitschieters te
hebben, waaronder we evenwel de verto
ning van gisterenavond niet willen scha
ren. Daarvoor leek het gegeven te veel
geïnspireerd op „Arsenicum en oude kant",
zij het dan dat de misdaad welig tierde
in het klein. Evenmin briljant van opzet
was de daarop volgende Duitse ver-beel-
ding van melodieën van Paul Abraham.
Men moet erkennen, dat onze oosterburen
weten hoe een show tempo en afwisseling
te geven. Het camerawerk is altijd per
fect. Alleen de grapjes zijn log en zwaar,
de intermezzi van een zouteloze makelij.
Dat valt dan weer tegen.
Advertentie
Fabriekstoonzalen
ROTTERDAM - IJsselmondse
laan 175 (Kralingseveer)
AMSTERDAM-Willem Leevend-
straat 30 (bij station Sloterdijk)
meubelen met J n
keur
ZANGERESSEN EN ZANGERS uit alle
delèn van de wereld zijn deze week te
s-Hertogenbosch bijeen gekomen om in
een veeleisend concours hun vocale capa
citeiten aan het oordeel van een interna
tionale jury te onderwerpen. Het was de
achtste keer, dat dit vocalistenconcours
door de stichting s-Hertogenbosch Mu-
ziekstad" werd georganiseerd. Vergele
ken met het concours van 1960 hadden zich
minder candidaten voor het mededingen
naar een prijs laten inschrijven, een terug
gang, waarover men zich niet onge
rust behoeft te maken. Want zeer waar
schijnlijk ligt de oorzaak ervan in het
groeiende besef, dat in Den Bosch artis
tieke prestaties van hoog niveau verwacht
worden. Er waren dit jaar drieenzeventig
deelnemers, sopranen, alten, tenoren, bari
tons en bassen.
In enkele vóór-wedstrijden werden daar
uit een aantal door de jury als de beste
beschouwde zangers en zangeressen ge
selecteerd en deze groep kwam woensdag
uit in de finale.
Bij de sopranen waren geen verrassen
de uitblinksters. Er werd over het alge
meen behoorlijk gezongen, vooral door Ol-
ga Maddelena (Italië) en door Karin Os-
tar (Nederland), die beiden een tweede
prijs werd toegekend. Marie Madeleine
Famelaer (België) kreeg een eervolle ver
melding. Voor een eerste prijs kwamen
geen der mededingsters in aanmerking.
Van de alten kreeg de Australische alt
Yvonne Fay Minton verdiend een eerste
prijs. De Engelse alt Margaret Duckworth,
die eveneens een uitstekende indruk
maakte met haar fraaie stem, ontving de
tweede prijs. De met grote bewogenheid
zingende Breda Kalef-Simonovië (Joego
slavië) werd geen prijs toegekend.
Drie goede tenoren hadden de finale be
reikt. Van hen bleek de Hongaar Alfons
Barta een prachtig, ja uitzonderlijk ge-
timbreerde steun te bezitten, welke hem
mede de eerste prijs bezorgde. Ver boven
de middelmaat bleef ook de Engelse te
nor Kenneth John Bowen. Hij werd be
loond met een tweede prijs. Verdiend was
ook de eervolle vermelding, die de tenor
Adrian de Peyer (Engeland) behaalde.
De verrassing van het concours werd ge
vonden bij de bassen en baritons-groep.
HET WAS de negerzanger Thomas Ca
rey, een kunstenaar, die zijn fraaie bari
ton-stem prachtig beheerste en wiens
voordracht eveneens opmerkelijk was. Hij
werd onderscheiden met de eerste prijs,
de opera-prijs en de prijs voor de beste
vocalist van het concours.
John Wiles (eveneens als Carey uit Ame
rika afkomstig) maakte indruk met zijn
grote stem, maar kon toch het peil van
zijn landgenoot niet bereiken. Hij kreeg
een tweede prijs, evenals de naar Canada
geëmigreerde Nederlander Hendrik Smit,
die in dit milieu een prijzenswaardige posi
tie kon veroveren. De Pool Ryzzard Lisiec-
ki, die wat ruw en stug zong, werd be
loond met een eervolle vermelding.
DES AVONDS reikte burgemeester Lam-
booy van Den Bosch de prijzen uit. In
een toespraak die hij daaraan vooraf liet
gaan, noemde de magistraat de zin voor
kunst, zoals die in Den Bosch in de loop
der eeuwen aan de dag is getreden en die
zich nu weer uitte in de belangstelling van
het internationale vocalisten concours. Als
artistiek leider van de Nederlandse Opera
sprak de heer Frans Vroons tot Thomas
Carey woorden van bewondering. Hij in
viteerde de zanger om als gast op te tre
den in enkele voorstellingen van de Neder
landse Opera in rollen naar eigen keuze
Tenslotte reikte Wouter Paap na een
geestige toespraak namens de Maatschap
pij tot Bevordering der Toonkunst aan de
Nederlandse sopraan Marie Jacqueline
Magnee de Toonkunst-aanmoedigingsprijs
uit, een onderscheiding, die de prijswin-
nares van dit concours Karin Ostar in
1957 werd toegekend.
VERLEDEN JAAR had het Amsterdam
se Arti et Amicitiae nog de najaarsten
toonstelling in drieën gesplitst om de leden
de gelegenheid te geven met een groep van
drie werken voor de dag te komen waar
door 't publiek een duidelijker indruk van
de persoonlijkheid van de vertegenwoor
digden kon krijgen. Dit jaar splitste men
de zaak in tweeën, zodat een ieder slechts
twee werken kon ophangen. Het naast el
kaar exposeren van de werken van één in
zender werd zo moeilijk omdat veelal een
vervelende symmetrie kan ontstaan. Voor
mij is deze vorm veel minder aantrekke
lijk dan die van vorig jaar. Voor vele in
zenders is er de aardigheid af zelf tevoren
een welsprekende groep uit te zoeken.
Tot 24 september is dan de eerste groep
te zien. Er werd door het subsidie al een
en ander verkocht. Wij zijn benieuwd naar
het vervolg nu het subsidie voor deze groep
op is. Al eerder mochten we constateren
dat na het opraken van het subsidie de
kooplust bij het publiek over was. Zonder
dat men het een belangrijke expositie kan
noemen is er toch genoeg dat de moeite
waard is. Ik denk in de eerste plaats aan
een stilleven (met vaas) van mevr. Joh.
Bauer-Stumpff, die op haar hoge leeftijd
nog weet te evolueren in haar werk, dat
steeds verder uitkomt boven het gegeven,
het onderwerp. Direct daarop moet ge
noemd worden een aquarel van mevr. B.
Westendorp-Osieck, die in sommige delen
iets van de grootse eenvoud van aquarel
len van Cézanne kreeg, zonder dat overi
gens de meester tot voorbeeld werd geno
men.
Van een W. G. J. Kouwer Boomkens
had ik nu zo graag een groep van drie
gezien omdat deze schilder nog steeds niet
aan een eigen expositie toekwam hoewel
hij nu toch een duidelijke eigen manier
van zeggen heeft, waarmee hij zal gaan
gelden. Van de door tentoonstellingen in
onze buurt niet onbekendefiguren noem
ik naast de Haarlemmer Boot en de Heem
stedenaar Harting, W. G. Hofker, die met
tekeningen uit Venetië optreedt, Heynes,
vertegenwoordigd met aquarellen, George
Rueter om een bijzonder mooi kinderpor
tretje en de beeldhouwer Nic Jonk om
zijn hele inzending. Bewijst David Schul
man met zijn „Dooiweer, Blaricum" d
Gooise traditie levend te hebben kunnen
houden, met een lief schilderijtje uit Thorn
leert ons ook Knip dat men toch moeilijk
kan beweren dat een bepaalde wijze van
zien tot een overwonnen verleden behoort,
Verder viel me nog op een portret van de
hand van de beeldhouwer H. van Leeuwen
een kinderportret van W. J. van de Kerke
vakantiewerk van J. Sjollema en Th. Swa
gemakers, een even aan Daumiers schil
derijen herinnerend werkje van K. Löb
etsen van D. van Luijn, een mooi gezicht
op de Amsterdamse De Ruyterkade van
J. Kuijper en het wonderlijke werk van
G. Langeweg.
Herdacht worden W. J. Nijs (1902-1961),
wiens grafische werk al eens in het Huis
van Looy te zien was, en Piet van der
Hem (1885-1961), de wat al te geroutineer
de portretschilder wiens vakmanschap
toch altijd respect zal afdwingen.
Advertentie
D
De overval die de Friese knokploegen
op 8 december 1944 uitgevoerd hebben op
het huis van bewaring te Leeuwarden is
het onderwerp van de volgende speelfilm
die Bert Haanstra zal maken in samen
werking met de producent Rudolf Meyer.
Het scenario van „De overval" is aan de
hand van authentieke gegevens geschre
ven door dr. L. de Jong, directeur van het
rijksinstituut voor oorlogsdocumentatie.
De Belgische nationale radio zal op 1
oktober beginnen met FM-uitzendingen.
In totaal zullen op deze datum zeven zen
ders in de lucht komen, drie voor de Ne
derlands-talige en vier voor de Franstalige
uitzendingen.
De zenders zijn zo opgesteld dat de FM-
uitzendingen in de eerste plaats goed
kunnen worden ontvangen in streken, waar
de ontvangst van het nationale program
ma via de gewone zenders door bijzondere
omstandigheden wordt bemoeilijkt. Dit is
onder meer het geval in de Belgische
kuststreek en in het gebied ten zuiden van
Luik.
De eerstkomende jaren zullen verdere
FM-zenders in gebruik worden genomen,
doch het zal nog geruime tijd duren voor
dat de FM-uitzendingen in geheel België
goed kunnen worden opgevangen.
De volgende maand zal de B.R.T. ook
beginnen met het „derde programma", dat
's-avonds na acht uur in de lucht zal
komen (tot middernacht) en dat gewijd
zal zijn aan klassieke muziek en letter
kundige werken. Het „derde programma"
zal over de FM-zenders worden uitgezon
den en niet in geheel België kunnen wor
den ontvangen.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram.
VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht, gesprek. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.30 Gram. 10.30 Lichte
muziek. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Zangrecital.
11.35 Lichte muz. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20
Regeringsuitz.: Voorde landbouw. 12.30 Land-en
tuinb.meded. 12 33 Sporten prognose. 12.50 Draai-
orgelmuziek. 13 00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram.
13.25 Beursber. 13.30 Amus.muz. 14.00 Kamermuz.
14.35 Boekenschouw. 14.55 Gram 15.05 Liedjes en
Koek en ei, hoorsp. VARA: 16.00 Muzik. lezing.
16.30 Voor de zieken. 17.00 Metropole-orkest en
solist. 17.30 Orgelspel en zang. 18.00 Nieuws. 18.15
Polit. lezing. 18.25 Lichte muziek. 18.50 Act. 19.00
Voor de kinderen. 19.10 Kinderkoor. VPRO: 19.30
De stad nu, lezing. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nwa.
20.05 Zo begon de toekomst, klankb. 20.50 Euro
pa één, gespr. VARA: 21.00 Spaanse zigeunermuz.
21.25 Licht progr.' 22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30
Nieuws. VPRO: 22.40 De tijd in de hand, lezing.
22.50 Dagsluiting. VARA: 23.00 Social, nieuws in
Esperanto. 23.10 Vergelijkenderwijs, muzikaal ge
sprek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m 7.00—24.00 NCRV.
NCRV. 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.30 Gewijde
muz. 7.50 Meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant.
8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40
Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Morgenwijding.
10.45 Pianorecital. 11.15 Voor oudere luisteraars.
12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Koorzang. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15
Metropole-ork. 13.45 Gram. 14.00 Musette-ens. en
sol. 14.25 Gram. 15.00 Idern 15.35 Blaasork 16.00
Duizendschoon, praatje. 16.15 Kamermuziek. 16.45
Gram. 17.00 Vocrdr. 17 20 Vocaal ens. 17.40 Beurs
ber. 17.45 Jazzmuz. 18.00 Harmonie-ork. 18.20 De
hangmat. 18.50 Regeringsuitz.: Mensen helpen I,
klankb. over een algemeen maatschappelijk werk.
19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Huismuziek. 19.30
Radiokrant. 19.50 Gram. 19.55 Londens Filharm.-
ork. en sol. 21.35 Dameskoor. 22.00 Wijd als de
wereld, lezingen. 22.20 Gram. 22.30 Nieuws en
S.O.S.-berichten. 22.40 Muziekwedstr. 23.10 Orgel-
improvisatie. 23.40 Gram. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12 35
Lezing. 12.45 Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws.
13.15 Orgelrecital. 14.00 Kamermuziek. 14.30 Un
ballo in Maschera. opera. 16.00 Beursber 16 06
Voortz. opera. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek.
17.45 Amus muz 18.10 Voordr. 18.20 Voor de sol
daten 18.50 Amus.muz. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram.
20.00 Holland Festival 1961: Filharm.orkest, koor
en sol. 21.30 Kamermuz 22,00 Nieuws. 22.15 Jazz
muziek. 22.55—23.00 Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 Kunstkron. 20 50
Het Chinese landhuis, TV-spel.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekjourn. en weerbericht. AVRO.
20.20 Maandelijkse TV-kron. 21 00 Gevar. progr.
21.5022.15 De andere, TV-spel tdeel 1). NTS:
plm. 22.2523.00 Eurovisie: Wereldkamp. Cycle
Ball te Sankt Gallen.
In een woensdag gehouden vergadering
van het bestuur van de stichting Rotter
dams Toneel met de heer.Ton Lutz, zijn
diens grieven jegens het bestuur, die in
de pers tot uiting zijn gekomen, nader be
sproken.
De heer Lutz blijft het onjuist achten,
niet tevoren in het bestuursbesluit tot be
noeming van de heren De Vries, Flink en
Kip voor het seizoen 1962 te zijn gekend,
maar hij heeft anderzijds begrip getoond
voor de intenties bij bedoeld bestuurs
beleid. Hoewel hij in de vergadering niet
op zijn besluit is teruggekomen, wil hij
zijn grieven over dat beleid, zoals gefor
muleerd in de persberichten van de laatste
dagen, terug nemen grieven die voor
namelijk gericht waren tegen wat de heer
Lutz noemde „gebrek aan openhartigheid
van het stichtingsbestuur alsmede van de
heer Rob de Vries".