Televisie op het vinketouw te Bergamo
Films over kunst en kunstenaars
PALTHE
Annie Woud wordt volgende
week zestig jaar
Expositie in Bloemenheuvel
TO
li
STATEN GENERAAL
IÜTO er 02)
I
De negen Muzee J
Pottenbakkersexpositie
in Amsterdam
„De Hoop" in IJmuiden
met acht patiënten
Heden concert in het Frans Halsmuseum ter
opening van de Internationale Barokweek
KWALITEITS-
BEHANDELING
OPENING DER
ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1961
4
Uitgeverij Paal Brand
vijftig jaar
Hij kan lachen!
MENSEN DIE
HET GOED
BEKIJKEN
KIEZEN
ARISTONA
N.T.S.-reportage van
Duitse verkiezingen
en Prinsjesdag
Pia Beek kreeg ongeluk
in Estoril in Portugal
Jos. de Klerk
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
7 elevisiefirogramma
BERGAMO. In de Noord-Italiaanse handelsstad Bergamo, aan de voet van de
Dolomieten, woont een nxan die bijzonder klein van stuk is maar groot van organi
satievermogen: Nino Zucchelli. Vier jaar geleden is hij begonnen met de jaarlijkse
organisatie van een filmfestival, dat vooral gewijd is aan films over kunst en
kunstenaars, maar waarin ook aan andere kunstzinnige films een plaats is ingeruimd
voor zover die niet behoren tot de gewone commerciële produktie. De meeste van
die films hebben een korte vertoningsduur.
In enkele jaren tijds is dit festival, de Gran Premio Bergamo onder leiding van
Nino Zucchelli geworden tot een vrij omvangrijke manifestatie, waarvoor niet zozeer
het gewone bioscoopbedrijf belangstelling toont dan wel de filmmusea, de kunste
naars ende televisie.
Ditmaal waren er enige honderden films
uit 28 landen ter vertoning aangeboden
(er kwamen gelukkig in feite slechts een
zestigtal, uit zestien landen, op het doek,
want er was gezorgd voor een nauwkeuri
ge selectie), waren er journalisten en an
dere belangstellenden uit alle delen van
de wereld en zat de televisie van tal van
landen op het vinketouw om meteen die
films aan te kopen, die men t.z.t. op het
beeldscherm in de huiskamers wenst te
brengen. Uit Nederland bijvoorbeeld wa
ren er vertegenwoordigers van de filmaf
delingen van de N.T.S. en VARA en inder
daad zullen sommige van de festivalfilms
ook in ons land worden uitgezonden.
Nederland nam niet zelf met films aan
het festival deel; België daarentegen zelfs
met vier werken, waarvan er één, een do
cumentaire van Frangois Weyergans over
het werk van de choreograaf Béjart, de
prijs voor de didactische kunstfilm ver'
wierf oftewel een bedrag van bijna zes
duizend gulden, en een andere, over het
werk van de schilder Paul Delvaux, ge
maakt door Eric Blanckaert, een eer
volle vermelding kreeg. Zou Nederland in
de toekomst ook niet eens proberen, wat
het in dit festival kan bereiken?
In middeleeuwse kerk
Het festival werd gehouden in een uit
de middeleeuwen stammend kerkgebouw,
dat sinds lang aan zijn oorspronkelijke
bestemming is onttrokken en nu het kunst
zinnige centrum van de gemeente is. Dit
gebouw, waarin de laatste jaren tal van
fresco's zijn blootgelegd en dat langzaam
maar zeker wordt gerestaureerd, blijkt
een uitstekende „bioscoopzaal" en in de
hof van het aangrenzende vroegere kloos
ter, dat nu politiebureau is, is een soort
openlucht-foyer gemaakt, waarin de festi
valgangers zich tijdens de pauzes tegoed
kunnen doen aan chianti en andere
Italiaanse drankjes.
Er waren in het zojuist gehouden vierde
Bergamasker fistival per dag twee voor
stellingen: een in de late namiddag, zodat
iedereen eerst zijn in Italië onontbeerlijke
siësta kon houden en een in de late avond
Daarmee echter waren de festivalactivi
teiten niet uitgeput. Drie dagen lang werd
er, onder auspiciën van de UNESCO, een
soort rondetafelconferentie gehouden, met
deelnemers uit verscheidene landen, over
de functie van de films over kunst in de
ontwikkeling van de artistieke cultuur
Men kwam o.a. tot de conclusie, dat de
film een prachtig middel is voor het on
derwijs in de kunstgeschiedenis en men
sprak zich uit voor de bevordering van het
maken van deze films. Men achtte het ge
wenst, dat douanebepalingen, die de inter
nationale uitwisseling van dit soort films
belemmeren, zullen vervallen. Voorts was
er ter gelegenheid van het festival een
tentoonstelling ingericht, gewijd aan de
Joegoslavische tekenfilmproduktie, die een
geheel eigen stijl heeft ontwikkeld. Dat
bleek uit de tekeningen in deze belang
wekkende expositie en het bleek ook bij
de vertoning in het festival van een film
pje van de Joegoslaaf Dusan Vukotic: met
enkele simpele lijntjes worden de figuren
getekend in een volstrekt-onnaturalistische
stijl, waarbij elk overbodig detail wordt
weggelaten.
Niet Hollywood maar New York.
De grote prijs was voor een prachtige
Amerikaanse speelfilm, vyfir de televisie
gemaakt door Peter Kass: Time of the
Heathen (De tijd van de heiden). Peter
Kass behoort tot een groep Amerikaanse
cineasten van wie er te Bergamo veel
werk in vertoning kwam en die zich de
New American Cinema noemen. De mees
ten van deze filmers zijn jong en ze wer
ken ver van Hollywood, namelijk te New
York. Ze schuwen de studio's met hun on
echte sfeer, ze filmen bij voorkeur in de
werkelijkheid en ze doen dat voor docu
mentaires liefst met een verborgen came
ra, zodat ze als 't ware het leven zelf be
trappen. Dat was bijvoorbeeld kennelijk
gebeurd in Broadway Express, een film
die beelden geeft van de mensen in een
ondergrondse trein, waarbij die mensen
niet wisten dat ze gefilmd werden. De
beelden zijn belangwekkend door hun ster
ke werkelijkheidssuggestie, maar ze zijn
technisch slecht. Wat technische kwalitei
ten betreft is de Franse Nouvelle Vague,
waarmee de Amerikaanse New Cinema
verwant is, veel verder.
De bekroonde speelfilm evenwel is ge
maakt volgens een scenario, er treden ac
teurs in op en het werk, dat toch ook
voor het grootste deel buiten is opgeno-
„Topconferentie" in Brussel. Zestien
Nobelprijswinnaars en Brigitte Bardot, de
vice-president van India, Sarvalpali Rad-
hakrishnan, en de jonge Amerikaanse pia
nist Van Cliburn om maar enkelen te
noemen zijn direct of indirect betrok
ken bij de „Topconferentie", die met me
dewerking van de Belgische regering van
25 tot 28 september in Brussels nieuwste
wolkenkrabber „Internationaal Centrum"
zal worden gehouden. De bedoeling van
de conferentie is „de elite van de cultuur
en wetenschap de stand van zaken op het
gebied van kennis en gedachten te doen
nagaan", afgewisseld met gala-avonden,
waarop kunst met een grote,* en met een
kleine k aan de beurt zal komen, verte
genwoordigd door internationaal bekend
staande acteurs en actrices, van Orson
Welles tot Jane Maynsfield, zangeressen
en danseressen. Onder de honderden na
men komen er slechts twee van Neder
landers voor. De Utrechtse hoogleraar H.
D. J. van Lennep zal een discussie leiden
over „De menselijke gedachte" en „Wat
denken de Machines"; voorts behoort de
Nederlandse ambassadeur in Brussel, jhr.
E. Teixeira de Mattos tot de leden van
het ere-comité.
men, vertoont niet slechts in artistiek
maar ook in technisch opzicht de hoogste
kwaliteiten.
Bij de prijsverdeling is Italië zelf royaal
bedacht, te royaal zelfs, hoewel er onge
twijfeld Italiaanse films van grote schoon
heid in vertoning zijn gekomen. Er waren
ook tal van eervolle vermeldingen en spe
ciale diploma's, waarvan er enkele toe
vielen aan Tsjechoslowakije, dat een op
vallend slechte tekenfilm had ingezonden
van een man die toch als een grootmees
ter wordt beschouwd, „Een schilderij voor
poesjes," van Bretislav Pojar, maar ook
verdienstelijke documentaires. Een daar
van behandelde de toepassing van glas.
Dit werkje werd terecht onderscheiden,
maar het kon niet in de schaduw
staan van Bert Haanstra's onvolprezen
film „Glas", waarmee nog eens onbedoeld
het bewijs werd geleverd, hoe groot de
kwaliteiten van deze film van onze land
genoot is.
Jan Koomen
Gezicht op de oude bovenstad van
Bergamo, waar het filmfestival wordt
gehouden.
Ingericht door het Keramisch
Instituut Haarlem
Gedurende een maand is in de openbare
bibliotheek aan de Keizersgracht in Am
sterdam een pottenbakkerstentoonstelling,
ingericht door het Keramisch Instituut
Haarlem, op alle dagen da de bibliotheek
Ha'ariem, op alle dagen dat de bibliotheek
Bijdragen voor de expositie werden ge
leverd door onder andere het Museum van
Oudheden in Leiden en door vele leerlin
gen van het instituut. Het oudste geëxpo
seerde voorwerp is een gepolijst bekertje
met loefrand uit Egypte, daterend uit
3500 voor Chr.
Op een persconferentie deelde de direc
trice van het Keramisch Instituut Haar
lem, mevr. J. H. Eppens-Van Veen, mede
dat het Instituut zich sinds de oprichting
twee jaar geleden, verheugt in een grote
internationale belangstelling. Het instituut
verzorgt onder andere een schriftelijke
cursus handarbeid van een jaar en het be
weegt zich tevens op het gebied van de
arbeids-therapie.
Ter gelegenheid van het 50-jarig be
staan van de Rooms-Katholieke uitgeverij
Paul Brand is gisteren een bijeenkomst
gehouden in het Hof van Holland te Hil
versum. Ze werd geopend met een toe
spraak van mr. L. C. Baas, voorzitter van
het landelijk centrum voor Katholieke
Actie.
Prof. dr. L. J. Rogier, hoogleraar te
Nijmegen in de geschiedeniswetenschap
hield een inleiding over het thema
„Christendom in de eerste helft van de
twintigste eeuw". Prof. dr. Karl Rahner
S.J. hoogleraar te Innsbruck, sprak over
„Randbemerkungen zur Kirchenfrom-
migkeit des Katholiken von Heute". De
bijeenkomst werd besloten met een korte
toespraak van de directeur Paul Brand
Deze is ter gelegenheid van dit jubileum
de pauselijke onderscheiding toegekend
van ridder in de orde van de Heilige Syl
vester.
Onderzoek met goud bekroond. Voor
het eerst sinds de inwerkingtreding van de
Hoger-Onderwijswet van 1876 is een ant
woord op een academische prijsvraag over
een onderwerp uit de Engelse letterkunde
met goud bekroond. De faculteit van Let
teren en Wijsbegeerte in Groningen heeft
een gouden medaille toegekend voor een
onderzoek naar de betekenis van het tijd
schrift „Scrutiny" (1932-1953) voor het
letterkundig leven in Engeland aan de heer
G. A. M. Janssens. Hij heeft op de dag
waarop de senaat van de universiteit tot
toekenning van de gouden medaille be
sloot, aan de R.-K. Universiteit te Nij
megen het doctoraalexamen in de Engelse
taal- en letterkunde afgelegd. De heer
Janssens is inmiddels aan deze universiteit
tot wetenschappelijk ambtenaar benoemd.
Advertentie
Zijn regenjas ziet er weer uit
als op de dag, dat hij 'm kocht,
en er gaat geen
druppeltje regen door!
Gun Uw regenjas óók 'n
Regenjas (Inct. waterdicht) 4.90
OP 21 SEPTEMBER 1901 werd in het bevolkingsregister der gemeente Haar
lem de geboorte ingeschreven van Anna Catharina Woud, die na verloop van
jaren als Annie Woud door duizenden in binnen- en buitenland om haar prach
tige altstem en haar temperamentrijke voordracht bewonderd en geprezen zou
jaar dankbaar mede te herdenken en de gevierde zangeres letterlijk en figuurlijk
in de bloemetjes te zetten.
DAT ZULLEN DAN niet alleen haar
leerlingen zijn zij is nog steeds als zang
lerares verbonden aan de Toonkunstmu
ziekschool te Leiden en aan het Conserva
torium van Maastricht maar ook tallo-
en die de indrukken van haar weelderig
gulle stem nog niet vergeten zijn.
MIJN HERINNERING aan -het zingen
van Annie ifcoud gaat verre terug iri het
verleden, zelfs van vóór haar optreden in
t openbaar. Mevrouw Schuil-Hol; haar eer
ste en voornaamste, want moederlijke le
rares, nodigde mij uit eens op haar lesuur
te komen, want ze had, naar ze vertelde,
een jonge leerlinge waar ze iets bijzonders
van verwachtte, een ongeslepen diamant
nog, maar een bijzondere stem en een
uiterst muzikaal temperament. Mevrouw
Schuil wilde weten of ook anderen haar
overtuiging deelden, dat Annie voorbe
schikt was voor beroepszangeres. Ik ben
dus min of meer verstolen gaan luisteren
in nummer zoveel van de Tuinwijklaan en
het duurde heus niet lang of ik fluisterde
de heer Schuil (destijds onze toneelredak
teur) in het oor: „Ik hoor en zie een ge
droomde Orfeo". Het was niet eens een
twijfelgeval; de enige bedenking had kun
nen zijn: kan ze de wilskracht opbrengen
om dóór te zetten en niet op te zien tegen
een veelomvattende studie. Het is echter
gebleken dat Annie Woud op dit punt een
enorme energie heeft kunnen ontplooien en
een voorbeeldige karaktervastheid getoond
heeft.
HAAR DEBUUT had plaats onder aus
piciën van „Haarlems Dagblad", namelijk
op een concert in december 1925, dat voor
de lezers van ons blad gegeven werd en
waaraan ook de Koninklijke Liedertafel
Zang en Vriendschap en de pianist Karei
de Jong meewerkten. Weldra zong zij ook
bij de H.O.V. onder Nico Gerharz en Am
sterdam leerde haar kennen als zeldzame
vertolkster van de „Altrapsodie" van
Brahms. Maar in het eigen land wassen
de vleugelen van de faam heel moeizaam.
„Annie moet er uit, naar het buitenland,"
oordeelde mevrouw Schuil. En zo heeft zij
haar studie voortgezet te Wenen, onder lei-
IN BLOEMENHEUVEL te Bloemen-
daal wordt tot en met 30 september een
expositie gehouden van schilderijen en
reisschetsen van Peter van den Braken
en weefkunst van de Finse Laura Karpi-
<aivo Tamminen. Die weefkunst komt
ons voor als een gezonde voortzetting
van een volkskunst uit het noorden en
ziet er plezierig uit.
ANDERS IS DAT met de schilderijen
van Peter van den Braken, die een eerste
indruk bieden van een schilderijenwinkel
van bedenkelijke kwaliteit. Ik geloof dat
men er goed aan gedaan had veel min
der op te hangen, want door de sterke
kleur- en toontegenstellingen, de zware en
daarmee zich opdringende verflaag en de
nogal eens overladen compositie slaat het
een het andere dood. Met minder zou van
den Braken's persoonlijkheid voldoende
duidelijk aan ons verschijnen. Die persoon
lijkheid heeft iets bruisends, waarbij men
toch ook de behoefte aan stelligheid van
uitdrukkingsvorm gevoelt.
Men ziet achter dit werk een man, die
graag en veel werkt, met plezier vertelt
van zijn vele ervaringen op zoveel plaat
sen in de wereld. Overtuigender vind ik
echter toch de bezonkenheid van Van den
Braken's „Amsterdam", dat hier tot de
meest voorzichtig benaderde onderwerpen
behoort.
OOK IS ER werk, waarin Van den Bra
ken over het onderwerp wist heen te zien
om vóór alles zijn aandacht aan puur schil
derkunstige waarden te schenken. In die
gevallen zou men kunnen spreken van iets
van abstractie, niet omdat Van den Braken
die richting zou willen volgen maar veel
eer als gevolg van het feit dat hij in het
onderwerp al helemaal het schilderij zag.
Ik denk hierbij vooral aan het kleine
schilderij „Het mijndorp". Men kan ook
wijzen op „De winter, een sprookje," een
schilderij dat op herinneringen steunt en
vermoedelijk niet direct naar de natuur
ontstaan is. waarmee aangenomen kan
worden dat ook hierbij Van den Braken
een duidelijk beeld omtrent het te maken
schilderij voor ogen had. Door de wil om
in de eerste plaats toch de tinteling van
het licht te schilderen komt Van den Bra
ken ook in „Spaans dorp" boven het on
derwerp uit.
VOORKEUR KAN IK ook hebben voor
dat werk, waarin de compositie vanaf het
begin een duidelijke aandacht genoot. Ik
wijs hierbij op „Kempenland" en „Winter
in Limburg". Moge Van den Braken op
deze tentoonstelling een voorkeur voor het
noorden vertonen, juist zijn „Landschap bij
Oran" is de lichter wegende uitzondering
in het hier overzware. Ik moet hier eer
lijkheidshalve wel bij zeggen dat ik ook
niet zo warm kan lopen voor het werk
van een Chabot, waaraan enkele schilde
rijen van Van den Braken wel doen den
ken. Van den Braken is overigens geheel
onbeïnvloed zijn eigen weg gegaan
ding van Frau Schlemmer. Zij groeide
daarbij in de praktijk van het Oostenrijkse
en Duitse muziekleven en toen ze zich
weer in Haarlem vestigde was haar weg
gebaand naar het Concertgebouw te Am
sterdam. Zij zong er onder Mengelberg,
Monteux, Van Beinum, Bruno Walter, Klej.-
ber, Fournet, Kubelik en Szell, en verder
ook op alle voorname podia van Neder
land. En waar in de Goede Week Bach's
Passionen gegeven werden, bedelde men
om haar medewerking.
INTUSSEN DEDEN ook tal van voorna
me Duitse en Oostenrijkse centra vaak een
beroep op haar gaven en talenten. Tijdens
de bezetting staakte zij haar optreden in
't openbaar; alleen in de hongerwinter,toen
het in het kunstvak niet om geld, maar om
een fles melk, een ei en een liter erwten
of bonen ging, zijn wij in 't boerenland
stiekem in een klein kerkgebouw nog wel
eens opgetreden.
NA DE BEVRIJDING lokte het buiten
land haar meer dan ooit, maar nu ande-
Advertentie
19 September
flmtoua
De Nederlandse Televisiestichting zal
zondag van 22.30 tot 23.15 uur van de
Duitse televisie een programma overne
men, dat gewijd is aan de verkiezingen in
West-Duitsland.
Dinsdag 19 september zal de NTS van
15.00 uur af een directe reportage geven
van de zitting der Tweede Kamer, waarin
prof. Gerbrandy zal worden herdacht en
waarin de miljoenennota zal worden
aangeboden.
De Nederlhndse jazzpianiste Pia Beek,
die deze maand met haar trio in de Por
tugese nachtclub „La Ronda" te Estoril
optreedt, heeft een ongeluk gehad. Toen
zij in zee zwom werd zij door een grote
golf tegen een rots gesmakt, waar zij be
wusteloos bleef liggen. Naar een zieken
huis vervoerd, constateerde de arts dat
onze landgenote een been had gebroken,
haar voet had verstuikt en de spieren
van haar voet waren verrekt. Pia Beek
zal minstens vijf weken met haar been in
een gipsverband moeten lopen. Tenge
volge hiervan heeft zij verscheidene tele
visie-uitzendingen in Lissabon moeten
afzeggen, alsmede een engagement in het
noorden van Portugal. Om aan de con
tractuele verplichtingen in Estoril te
kunnen voldoen blijven haar triogenoten
doorwerken, waarbij zij zelf het toekijken
heeft. De foto toont de pianiste bij het
verlaten van het ziekenhuis.
Annie Woud
re kanten uit: Stockholm, Edinburg en tot
tweemaal toe een grote tournee in Zuid-
Afrika.
Doch als men bij Annie Woud zou infor
meren naar de mooiste herinnering van
haar loopbaan, wees zeker dat ze dan met
jubel in haar sonore stem zou zeggen:
mijn medewerking aan het galaconcert in
het Concertgebouw te Amsterdam, ter ge
legenheid van de troonsbestijging van Ko
ningin Juliana".
De herinneringen aan een rijke carrière
die ze met een gevoel van dankbaarheid,
om wat zij zelf noemt haar „Godsge
schenk", uiteraard blijvend koestert, zijn
de heerlijkste kroon van haar Kroonjaar.
.Op Hoop van Zegen". De Zandvoortse
toneelvereniging „Op Hoop van Zegen" zal
met het toneelspel „Op Hoop van Zegen"
van Herman Heijermans deelnemen aan
het door de NATU uitgeschreven toernooi
„Provinciaal Landjuweel" waarvoor 13
amateur-toneelgezelschappen in Noordhol
land hebben ingeschreven. „Op Hoop van
Zegen" heeft dit werk in studie genomen
naar aanleiding van de viering van het 25-
jarig bestaan en zal er vooraf een tweetal
voorstellingen in Zandvoort mee geven,
Bob Buys omstreeks februari a.s.
Het hospitaalkerkschip „De Hoop" is
vrijdag onverwacht IJmuiden binengelo-
pen. Men had acht zieken en gewonden
aan boord, zodat dokter Van Willigen het
niet verantwoord achtte langer op zee te
blijven, omdat men dan in spoedgevallen
geen mogelijkheid meer zou hebben nieu
we patiënten op te nemen.
Van de acht patiënten waren er zes
Duitsers, die gistermiddag onmiddellijk
naar huis werden vervoerd. Twee gingen
per personenauto naar de trein, de andere
per ziekenauto. De twee Nederlanders
waren Scheveningers, schipper Zoutbier
van de SCH 79 en oudste Pronk van de
SCH 297.
in
A A HKOHDIGItiGEtt eh BESCHOUW/tiGEh
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Voor
het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk
leven, toespr. 10.00 Gram. 10.35 Brieven van be
roemde kinderen. 10.55 Promenade-orkest. 11.30
Licht progr. AVRO: 12.00 Theater-ork. en zang.
12.30 Meded. en sportber. 12.32 Verz.progr. 13.00
Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing.
13.17 Meded. of gram. 13.20 Lichte muziek. 14.00
Boekbespr. 14.20 Kamerork., koor en sol. 15.00
Toneelbeschouwing. 15.15 Gitaarmuz. 15.45 Gram.
16.00 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00
Amus.muz. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws,
sportuitsl. en sportjournaal. VPRO: 18.30 Remon
strantse kerkdienst. IKOR: 19.00 Voor de leugd.
19.30 De Open Deur, lezing. AVRO: 20.00 Nieuws.
20.05 Metropole-ork. en zang. 20.45 Bij ons thuis,
gesprek. 20.55 Gram. 22.00 Gram. 22.30 Nieuws en
meded. 22.45 Act. 23.00 Volksliederen. 23.15 Sport
uitsl. 23.20 New York calling. 23.25 Gram. 23.55
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO.
17.00 Convent v. Kerken. 18.30 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inl. Hoog
mis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst.
9.45 Gram. IKOR: 10.00 Muz. van de zondag. 10.15
Wat verwachten wij van New Delhi?, lezing.
10.30 Kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De
kerk in de spiegel van de pers, lezing. NCRV:
12.00 Zangrecital. KRO: 12.15 Buitenl. comm. 12.25
Gram. 12.35 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.05 De
hand aan de ploeg, lezing. 13.10 Gram. 13.30 Lich
te muz. 13.50 Boekbespr. 14.00 Zangrecital. 14 25
Letterkundige persoonlijkheden die ik gekend
heb, lezing. 14.35 Gram. 15.10 Gram. 15.30 Muzik.
lezing. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. Convent van
Kerken: 17.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 18.30
Gewijde muz. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19 05
Knapenkoor. 19.30 Gemeenschap der heiligen,
lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Gram. 20.30 Act.
20.30 Brabants orkest en sol. 21.30 Eigen haard is
moord waard, hoorsp. 22.10 Gram. 22.25 Boekbe
spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22 55
Gram. 23.50 Comm. op de Westduitse verkiezin
gen. 23.55—24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 KC/S.
9.30 ds G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet, dienst voor belangstellenden.
14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. P. N. Kruyswijk. van
Bloemendaal.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gevar. muz. 12.30 Weerber.
12.35 Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de sol
daten. 14.00 Gram. 15.30 Sportuitz. 17.00 Sport en
nieuws. 17.10 Lichte muz. 17.45 Sportuitsl. 17.50
Pianorecital. 18.30 Godsd. uitz. 19.00 Nieuws. 19.30
Gevar. muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.muz. 23.00
Nieuws. 23.05 Gram. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00
Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 11.10 Voordr.
11.30 Kamermuz. 42.00 Amus.muz. 12.30 Land- en
tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38
Hammondorgelspel, 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
middenstand. 13.20 Jazzmuz. 13.45 Weerzien met
Rusland, >lezing. 14.00 Pianorecital. 14.30 De film
én de fiscus, hoorsp. 15.30 Gram. 16.00 Zestig mi
nuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes.
17.15 Lichte muz. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws
en comm. 18.20 Act. 18.30 Jazzmuz. 18.50 Gram.
19.15 Regeringsuitzend.Bescherming Bevolking
vraagt uw aandacht. 19.30 Lichte muz. 20.00 Nws.
20.05 Amus.muz. 20.35 Eén op twaalf, discussie.
21.05 Gram. 21.40 Kamerork. 22.30 Nieuws. 22.40
Radio-filharm.ork. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.13 Gram.
7.30 Gewijde muz. 7.50 Meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15
Radiokrant. 8.35 Gram. 8.45 Gram. 9.00 Voor de
zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10
Gram. 10.20 Theologische etherleergang. 11.05
Hobo en piano. 11.35 Voordr. 11.55 Metropole
orkest m.m.v. solist en koor. 12.25 Voor boer en
tuinder. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Meis
jeskoor. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15
Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35
Gram. 15.40 Vocaal ens. 16.00 Bijbeloverdenking.
16.30 Bas-bariton en piano. 17.00 Voor de kleu
ters. 17.15 Amus.muz. 17.40 Beursber. 17.45 Rege-
ringsuitz.: De culturele raad en de Nederlandse
Antillen, door Henk Den-nert. 18.00 Orgelspel.
18.30 Gram. 18 50 Openbaar kunstbezit, lezing.
19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Volksliederen.
19.30 Radiokrant. 19.50 Koper-ork. 20.10 Pionier
van het leven, hoorspel. 21.25 Pianorecitals. 22.00
Volk en Staat: Parlem. comm. 22.15 Gram, 22.30
Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe
spreking 23.05 Promenade-ork. 23.45 Gram. 23.55
—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Voor de landbouw. 12.42 Pianorecital. 12.50 Beurs
ber. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gevar.
muz. 15.45 Filmmyz. 16.00 Beursber. 16.06 Voor
de zieken. 17 00 Nieuws. 17.10 Lichte muz. 17.45
Kamermuz 18.00 Protest, uitz. 18 15 Gram. 18 20
Voor de roldaten. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40
Gram. 20,00 Festival Aix-en-Provence: Kamer
ork. en sol. 22 00 Nieuws. 22.15 Amus.ork. 22.35
Gram. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR ZATERDAG
NTS: 15 3016 30 Eurovisie: Zes-landenwedstr
zwemmen VARA: 17 00 Voor de kinderen NTS:
20.00 Journ en weeroverz. VARA: 20.20 Achter
het nieuws 20 30 Quiz. NTS. 21.30 Eurovisie:
BBC Promenade-conc. VARA: 22.00 Gevar progr.
VOOR ZONDAG
NTS: 16.00 Eurovisie: Zwemmen. C.v.K.: 17.00—
18.30 Geref. jeugdkerkd. KRO: 20.00 In woord en
beeld. 20.20 Breugheliana, zang- en dansspel. 20.45
Film. 21.10 Ork.conc. m.m.v. sol. NTS: 22.00
22.30 Sportactualiteiten.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV: 20.20
Memo. 20.35 Film. 21.00 Documentaire. 21.20 Jazz-
conc. 22.00 Bijeenkomst van Hervormde en Geref.
Kerken.
HEDENAVOND heeft in het Frans het Huis van de Woodbrookers in Bent
Halsmuseum het openingsconcert plaats
van de Internationale Barokweek, welke
onder auspiciën van het Internationaal
Toonkunstenaars Centrum Eduard van
Beinum wordt gehouden tot en met
23 september. Het concert, dat in de
Renaissancezaal van het museum ge
geven wordt, begint om 20 uur. De so
listen zijn de clavecinist Gustav Leon-
hardt, de gambist Nikolaus Harnoncourt
en de blokfluitist Frans Bruggen, die
tevens de leiders zijn van de Barokweek.
HET SLOTCONCERT van de Internatio
nale Barokweek zal op 21 september plaats
hebben in de Singer Concertzaal in Laren.
Op deze avond zullen de beste deelnemers
van de Barokweek als solist optreden met
medewerking van Dora Lindeman, sopraan
en Wouter Paap, clavichord. De opening
heeft hedenmiddag om vier uur plaats in
veld. Morgen zullen alle deelnemers een
door henzelf gekozen werk ten gehore bren
gen.
TIJDENS DE ochtenduren worden ge
durende de gehele week lessen gegeven
en wordt het ensemblespel beoefend. In de
middaguren worden lezingen gehouden
door onder anderen dr. Jos. Wouters over
„Barokmuziek in Nederland"; Wouter
Paap over „Het clavichord"; Frans Brüg-
gen over „Articulatie van de 18e eeuwse
blaasmuziek"; Gustav Leonhardt over „Di
verse facetten van de oude clavecimbel-
bouw"; en door Nikolaus Harnancourt
over „Ontwikkeling van de oude strijkin-
strumentenbouw". In de avonduren wor
den concerten gegeven door onder anderen
Veronica Hampe, viola da gamba; Quadro
Amsterdam en het Leonhard Consort. Vrij
dagavond. 22 september, is er een concert
in Bentveld. Zaterdag, 23 september, wordt
de Barokweek besloten met een excursie
en sluitingsbijeenkomst.