CETALAC
Simon Carmiggelt schrijft
25 jaar cu
Toenemende integratie tussen
N.T.S. en Belgische t.v.
Rotterdamse architecten ontwierpen
robuust gebouw voor Wereldomroep
C-plan meubelen nu ook in Nederland
I m
Technische snufjes in uitzonderlijke
architectonische constructie
Expositie in Amsterdam
van Keramisch Instituut
„Filmstudiedagen"
MED
HAND
GRAMMOFOONPLATEN
Verf met gemak en
van Ceta Bever
Bob Buys
Sterk en zwak
Beeldschermer
Dorus-show
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
De radio geeft vrijdag
„Het Mes" naar Engeland
elevisieprogramma
prachtige kleuren en stoffen.... sierlijke, strakke lijnen... dit is het kenmerk van G-PLAN MEUBELEN
REEDS NCl IN ONZE ETALAGES
Alleenverkoop voor Haarlem en omstreken
BARTELJORIS5TRAAT 13-17 - HAARLEM
furniture
MET HET GEBOUW voor Radio Nederland Wereldomroep, dat tevens het begin
markeert van de toekomstige radio- en televisiestad te Hilversum, heeft het Rotter
damse architectenbureau Van den Broek en Bakema wederom een schepping op zijn
naam gezet waarvan er geen dertien in een dozijn gaan. Dat vloeit ten dele uit de
opdracht zelf voort. Het ontwerpen van omroepgebouwen, zeker niet als ze zeven
miljoen kosten, is niet elke dag aan de orde, zelfs niet in een land waar het aam
opdrachtgevers op dat terrein niet ontbreekt. De manier waarop prof. ir. J. H. van
den Broek en de heer J. B. Bakema het programma van eisen van de vrijwel het
gehele etmaal werkende Wereldomroep bouwkundig hebben vertaald is een
geslaagde vondst. Een gebouw van 36.000 kubieke meter inhoud, met honderdveertig
vertrekken kan gemakkelijk tot een massieve en massale klomp uitdijen. Het com
plex van de Wereldomroep, in een fraai gToen, licht glooiend landschap gelegen,
maakt echter juist een lichte en luchtige indruk. Dat is een gevolg van de eenvoudige
en doeltreffende geleding en compositie, welke gebaseerd zijn op de taken van deze
omroepinstelling.
DE TWEE ELKAAR kruisende negentig
meter lange vleugels doen onvermijdelijk
aan een vliegtuig denken, hetgeen trou
wens voor de Wereldomroep een uitgele
zen symbool zou zijn. Maar prof. Van den
Broek heeft ons verzekerd, dat hij aan die
betekenis nooit heeft gedacht. Voor de ar
chitecten ging het erom een duidelijke
scheiding te maken tussen de directionele
en administratieve afdelingen en de pro-
grammadienst, die het hoofdbestanddeel
van de omroep is. De programmavleugel
is met haar vier lagen dan ook zichtbaar
de grootste.
BIJ ÜE PROGRAMMA VLEUGEL in
feite een kantoorgebouw als zoveel andere
behoren de studio's met bijbehorende
technische ruimten. Die studio's die bij de
Wereldomroep klein kunnen zijn omdat het
voornamelijk om gesproken uitzendingen
gaat, moeten natuurlijk storings- en tril-
lingsvrij zijn. Van den Broek en Bakema
hebben aan die voorwaarde voldaan door
de drie, laag buiten de programmavleugel
uitstekende, studiocomplexen los van de
rest van het gebouw een eigen fundering
te geven. Ze werden in de grond ingegra
ven en verder werd, zoals bij omroepstu-
dio's gebruikelijk, een doosvormige con
structie toegepast. De spreekstudio's zijn
minder diep ingegraven dan de grotere
studio die aan de kop van de programma
vleugel is gebouwd en de omroepers en
sprekers kunnen door de drie keer be-
glaasde ramen de bulldozer of de gras
machine of welk ander lawaai-apparaat
zien zonder dat ook maar een decibel ge
luid tot ze doordringt.
Juist de omstandigheid dat de studio
ruimten er zijn zeven spreekstudio's,
een zaaltje voor cabaret- of groetenpro-
gramma's, drie opneemkamers en een
schakelruimte vrij van het overige ge
bouw moesten liggen, noodzaakte de ont
werpers tot een compacte constructie,
waardoor tevens de afstanden tussen de
afdelingen zo kort mogelijk konden blij
ven.
HET GEHELE GEBOUW wordt gedra
gen door een dubbele rij van 68 betonnen
kolommen, die tweeënhalve meter van el
kaar staan. Die ruimte vormt de verbin
dingsgang, waaronder zich de kelders voor
verwarming en verdere luchtbehandeling
bevinden. Ter weerszijden van de kolom-
menrij steekt het gebouw niet minder dan
vierenhalve meter uit. Dit komt in de ar
chitectuur niet vaak voor, vooral niet om
dat het hier geen voorgespannen beton be
treft. In de gevels bevinden zich dus geen
kolommen die dé in houten stijlen gevatte
ramen' onderbreken. De architecten heb
ben de constructie tevens dienstbaar ge
maakt aan de decoratie. Drie miljoen mo
zaïeksteentjes accentueren de kolommen,
evenals de in de lagen der vleugels door
gaande oranje vlakken. De studioruimten
zijn van binnen van fraaie houten wanden
voorzien waarachter de isolerende lagen
schuilgaan. De hal waarop de spreekstu
dio's uitkomen is echter uigevoerd in de
zelfde forse bouwblokken van kunststeen
welke men in de gevels van de studio
afdelingen aantreft. Het gehele gebouw
wordt trouwens gekenmerkt door een iet
wat robuuste lijn, tot in het interieur van
de directie- en bestuursvertrekken, waar
voor mevrouw Bakema een kleurig wand
tapijt weefde. Sommigen zullen die karak
tertrek misschien „ongezellig" vinden, wij
hebben de indruk dat het nieuwe gebouw
van de Wereldomroep juist door zijn strak
ke opzet tot een prettige werksfeer zal bij
dragen.
TECHNISCH HEEFT men natuurlijk
eveneens een paar nieuwe opvattingen
verwezenlijkt. Er is wel een schakelkamer
voor de onderlinge en externe verbindin
gen, maar de studio's hebben een recht
streeks contact met de zenders te Lopik.
Dat heeft z'n voordelen omdat bij de We
reldomroep elk programma weer andere
zender- en antennecombinaties kent. In het
contact tussen regieruimte en sprekers is
alleen de groene signaallamp overgeble
ven; overige aanwijzingen worden via de
Intercom dus gesproken gegeven. En
de door de Nederlandse Radio Unie ont
worpen opneem- en afspeelapparatuur met
schakelpanelen staat in elke studio op wie
len, hetgeen juist voor dit bedrijf bijzonder
efficiënt is.
Zo is na veel vijven en zessen de aloude
P.C.J. Radio Nederland Wereldomroep
ontvangt nog steeds brieven met die voor
oorlogse benaming eindelijk in z'n
nieuwe spullen gekomen.
TEZAMEN MET HET moderne_ en
krachtige korte-golf-zenderpark te L'opik
zal dit kantoor- en studiogebouw ertoe bij
dragen dat Nederlands stem in de gehele
wereld een goede klank krijgt. Dat Neder
land in dat opzicht een traditie heeft te
bewaren laat het mozaïek bij de oprit
zien. Het is samengesteld uit stenen die
door de landen waarmee de Wereldom
roep relaties onderhoudt zijn geschonken
Die goodwill van de Nederlandse Wereld
omroep is voor een niet gering deel te
danken aan de werkkracht van zijn eerste
directeur, de heer H. J. van den Broek
eens „De Rotterdammer" van Radio
Oranje; diens nagedachtenis zal door een
plaquette in de hal van het gebouw, dat
hij slechts in maquette heeft mogen aan
schouwen, in ere worden gehouden. De
onthulling van die gedenkplaat op 11 okto
ber, tijdens de door de Koningin bij te
wonen officiële ingebruikneming, zal een
weemoedig moment zijn op een overigens
terecht feestelijke dag.
Advertentie
IN ONZE STAD is gevestigd het Kera
misch Instituut, dat een cursus potten
bakken heeft samengesteld om tegemoet
te komen aan de behoefte tot creatieve
ontspanning. Ik citeer dit voor een deel
uit een klein vouwblaadje, dat ik vond in
de hal van de Openbare Leeszaal aan de
Keizersgracht te Amsterdam, waar ge
noemd instituut een kleine propaganda-
tentoonstellvng heeft ingericht.
Gezien hjet leerlingenwerk, dat daar ge-
exposeerd wordt, is er niets tegen dit in
stituut. Ik geloof dat het toch wel heel ple
zierig kan zijn voor vele mensen, dat werk
als het hier geëxposeerde uit hun handen
komt. De vormen zijn meestal goed te
noemen. De decoratie van een en ander
is dat echter niet. In de lessen, lees ik
weer in het vouwblaadje, wordt ook es
thetische leiding gegeven. Ik geloof ech
ter dat juist het ornamenteren van cera
miek een der moeilijkste onderdelen van
het vak is. Eens hadden we hier een Wil
denhein, die daar uitzonderlijk goed in
was. Merkwaardig is dat verpleegden van
de St. Willebrordusstichting te Heiloo
die het pottenbakken beoefenen als deel
De jaarlijkse „academische filmstudie
dagen" van het Nederlandse filminstituut
worden ditmaal gehouden te Nijmegen en
wel op 2, 3 en 4 november. Ze zijn gewijd
aan de problematiek van de Nederlandse
speelfilm. In een vijftal referaten worden
de kansen voor de produktie van Neder
landse speelfilms en de hindernissen die
het maken en in vertoning brengen van
speelfilms ondervindt aan de orde gesteld.
Daarbij zal zowel aan de artistieke pro
blemen, alsook aan de economische aspec
ten aandacht worden besteed. Eveneens zal
de vraag onder ogen worden gezien of Ne
derland een publiek heeft voor een Neder
landse speelfilm op niveau.
van een therapie, van het ornamenteren
zoveel meer terechtbrachten dan de an
dere cursisten van genoemd instituut.
De voorbeelden van vrije expressie door
kinderen, hier vertoond, zijn heel wat min
der boeiend. Naar mijn smaak zijn kin
dertekeningen toch intrigerender dan de
plastieken die hier en in deze geest ook
wel elders worden vertoond.
DE WETERINGSTRAAT ligt in het
centrum van Amsterdam, gekneld tussen
enkele van de drukste verkeersaders in
een onwezenlijke, bijna dorpse rust. De
een paar eeuwen oude deur van num
mer 46 draagt met sierlijke gepenseelde
letters de naam Carmiggelt. Erachter
woont Nederlands bekendste „cursivist".
Men staat onmiddellijk in zijn werk
kamer, waar hij zich heeft omringd met
boeken, foto's en tekeningen, die in zijn
schrijversschap een belangrijke rol spe
len. Een portret van Tsjechov neemt een
ereplaats in. Op de binnenkant van een
kastdeurtje zitten wat illustere krante
koppen geplakt. Een ervan zegt: „A.
Marja vindt Carmiggelt farizeese epi
goon van Beets".
SIMON CARMIGGELT begon een kwart
eeuw geleden in het dagblad „Vooruit"
met geregeld grappige verhaaltjes te
schrijven en hij heeft dat tot plezier van
velen volgehouden; méér nog, hij is tot
een van de knapste stylisten in onze let
terkunde uitgegroeid. Het heeft lang ge
duurd voor de officiële critiek zich ver
waardigde kennis van zijn werk te nemen
(zeshonderd bladzijden zijn in ons land nu
eenmaal eerder litteratuur dan zeshon
derd woorden). Maar hij heeft toch de lof
gekregen, die een schrijver, die het Ne
derlands grootmeesterlijk en trefzeker
weet te hanteren, verdient. „In de hal
sloeg de portier aan zijn pet en rees de
vestiairejuffrouw landerig uit haar biblio
theekboek op"; of: „De lunchroom heeft
De leiding van de Belgische televisie is
vastbesloten verder te gaan op de weg
naar inniger samenwerking met de N.T.S.
ondanks het rumoer, dat zowel in de Ne
derlandse als in de Belgische pers is ont
staan over de samenstelling van de pro
gramma's van de Vlaams-Nederlandse te-
levisieweek.
„Ik ben enerzijds verrast door de wijze,
waarop deze manifestatie is ontvangen en
anderzijds verheugd over het leven in de
brouwerij, die een teken van belangstelling
is", zei de voorzitter van de raad van be
heer van de Belgische Radio en Televisie,
de B.R.T., Julien Kuypers, woensdagmid
dag op een persconferentie in Brussel over
de winterprogramma's van radio en T.V.
„Het samengaan en integreren van Vlaan
deren en Noord-Nederland gaan niet zo ge
makkelijk. Wij moeten niet vergeten dat
wij eeuwen tegenover en naast elkaar heb
ben geleefd. Het komt aan op volhouden en
goede wil. Er zijn moeilijkheden, maar wij
zijn tenslotte een volk met één taal, zij het
in twee landen."
Naar aanleiding van de critiek in Neder
land op de Belgische omroepsters, die tij
dens de Vlaams-Nederlandse week in Ne
derland op het scherm zijn verschenen
merkte de heer Kuypers onder luid gelach
op, dat „men in Nederland wellicht andere
normen heeft voor vrouwelijk schoon en
intelligentie."
De directeur-generaal van de B.R.T., de
heer Vandenbussche, deelde mede, dat de
volgende maand met de N.T.S. verdere be
sprekingen over de „toenemende integra
tie" zullen worden gevoerd. De uitwisse
ling met Nederland zal worden uitgebreid
gezien ook het gtijgende succes van de tv-
spelen, die de B.R.T. van de N.T.S.» over
neemt.
De heer Vandenbussche maakte op de
persconferentie een vergelijking tussen de
fondsen, die in Nederland en België voor
de tv-programma's beschikbaar zijn. Ter
wijl de N.T.S. voor het komende program
majaar een bedrag van ongeveer 43 mil
joen gulden ter beschikking heeft voor 26
uur uitzendingen per week, bedraagt dit
ongeveer de helft voor de Vlaamse en
Franstalige programma's van de B.R.T.,
die samen ongeveer 75 uur per week in
de lucht zijn. Overigens is het aantal bij
de belasting aangegeven tv-toestellen in
België het laatste jaar met het record-cij
fer van 225.000 gestegen. Dit wordt ener
zijds toegeschreven aan het koninklijke
huwelijk ep anderzijds aan het feit, dat de
controle op de betaling van de kijkgelden
in België is verscherpt. Met een toename
van ruim 120.000 toestellen in de eerste
helft van dit jaar bedraagt het totale aan
tal thans 737.000. In tegenstelling tot Ne
derland is ook het aantal aangegeven ra
diotoestellen vermeerderd.
Zoals reeds eerder gemeld beginnen in
België de volgende maand de FM-uitzen-
dingen, waarover in geheel Vlaanderen de
gewestelijke programma's kunnen worden
opgevangen. Er zijn proeven genomen
waaruit blijkt, dat deze FM-uitzendingen
tot in Rotterdam konden worden opge
vangen. De volgende maand begint ook het
„derde programma" dat geheel aan klas
sieke muziek, toneel en letterkunde zal zijn
gewijd.
damesbediening. Agaat, Nel en Henny
wiegen er rond in strakke zwarte jurken
tnèt zo'n wit schortje voor, zuiver symbo
lisch van afmeting gelijk de schaamlap
van een gekerstende bosjesman". Wie be
schikt er over het vermogen in zo weinig
woorden personen zo compleet en onont
koombaar neer te zetten? De lezers zijn
de critici en prijzenuitdelers vele jaren
vóór geweest. De bundel „Honderd
Dwaasheden" is aan zijn zestiende druk
toe en de ongeveer twintig andere hebben
ook al in vele duizenden aantallen de weg
naar grage lezers gevonden.
DE PAS VERSCHENEN pocket „Een I
Stoet van Dwergen" (Elsschot betitelde de
verhaaltjes van Carmiggelt eens als zoda
nig) is een selectie van de beste cursief
jes uit 25 jaar. In het begin schreef de I
van origine Haagse journalist ironische si-
tuafiestukjes, die achtereenvolgens sterke
beïnvloeding door Heijermans en Elsschot
verraadden. In de inleiding tot de jubi
leumpocket zegt Carmiggelt er zelf van:l
„Als ik mijn eerste boekje doorkijk denk
ik altijd' dat is een opgeruimd jongmens.
Daar zou ik best eens aan willen worden
voorgesteld". Vroeger moest het leuk en
jolig zijn, nu doseert Carmiggelt de hu
mor anders; zijn stijl en persoonlijkheid
(de wat verbijsterende underdog) zijn tot I
een harmonie geworden. Als „droevig en
een beetje dwaas", formuleert hij het nu
CARMIGGELT voelt er zich tevreden
mee, met het schrijven iedere dag van
een halve kolom; thans in Het Parool.
„Om het plezier van het schrijven zelf.
Dat je denkt: nou lukt het. Dat is het
grote plezier. Er zijn onderwerpen, die
kun je zo opschrijven. Over kinderen bij
voorbeeld. Als je maar niets verandert
aan wat je hebt meegemaakt. Mijn klein
zoon is zo'n enorme bron van stof. Als
je niet oppast ga je er iedere dag over
schrijven. Maar mijn katten zijn nu ver
velende klieren geworden", zegt de auteur
van „Poespas".
ELK MOTIEF noteert Carmiggelt in
een boekje (Amsterdam is er een dank
baarder stad voor dan zijn geboorteplaats:
de mensen zijn er prateriger) en ook tref
fende beelden of dialogen, die hij soms
een jaar bewaart en dan tot een cursiefje
in elkaar schuift. Vroeger had hij nog
wel eens de angst, dat de bron zou opdro
gen, nu niet meer. ,,'s Ochtends sta je op.
Met geen flauw idee waarover je zult
schrijven ga je de stad in. Als je om
twee uur thuiskomt weet je waarover. Je
moet het als een beroep zien", zegt hij.
Zijn droeve ogen kijken me aan alsof hij
al weer een cursiefje ziet.
Een bijzondere vermelding verdient in
het televisieprogramma van gisteravond de
korte presentatie van AVRO-regisseur Jef
de Groot, welke was gewijd aan de zange
res van volksliedjes Maria Cecile Moerdijk.
De visuele afwisseling, welke De Groot
aan dit toch statisch optreden wist te ver
lenen. was tot in de precisie uitgedokterd.
De zang en de muzikale beleiding beant
woordden in de manier, waarop wij er mee
werden geconfronteerd, geheel aan de uit
zonderlijkheid van het karakter der liede
ren, die hun afkomst ook in het beeld ner
gens verloochenden en een entourage kre
gen, welke helemaal op de eigen aard was
afgestemd. Wij zien niet vaak zo'n perfect
samenspel van voordracht en intentie.
Daarom is het een extra vermelding waard.
Het derde deel van „De andere" bracht
aan het licht, dat deze door en door Engel
se thriller-serie bepaaldelijk door een
zwakke Duitse acteurbent wordt gespeeld.
De verschillende speelstijlen botsten op
elkaar en maakten de vertoning af en toe
drakerig, veel minder geserreerd dan ze
zou kunnen zijn.
Tom Manders gaat een speelfilm maken.
Het is natuurlijk geen „gewone" film, want
Tom Manders en Dorus zouden niet iden
tiek zijn wanneer serieuze bedoelingen ten
grondslag zouden liggen aan deze rolprent.
Het wordt een „filmdraak", vol herinne
ringen aan het schoorvoetend begin van de
filmgeschiedenis, die onder de titel „Dra
matisch epos van de zelfkant" in acht af
leveringen aan de bezoekers van Mander's
cabaret en aan televisiekijkend Nederland
zal worden vertoond. Deze film is de hoofd
attractie van de nieuwe Dorus-show, die
de VARA-televisie in het komende seizoen
weer maandelijks op zaterdagavond na het
NTS-journaal gaat uitzenden. Op 24 okto
ber a.s. komt de eerste show op de beeld-
Tom Manders keert tevens terug in zijn
als „Saint Germain des Prés" bekend ge
worden cabaret aan het Rembrandtsplein.
Vrijdag a.s. opent hij weer de deuren van
dit etaolissement, dat vooortaan „televisie
cabaret" zal heten. Deze naamsverandering
houdt verband met de nauwe samenwer
king tussen Dorus en de VARA-televisie,
die het schabloon van de vaste Dorus-
nummers in het cabaret zal inpassen in de
maandelijkse Dorus-shows.
Advertentie
Advertentie
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VRRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO.
16.00 VARA. 19.30 VPRO.
21.00 VARA. 22 40 VPRO.
23.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 NwS. 7.10 Gym. 7.20 Gram. 8.00
Nws. 8.18 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw. 9.10
V d. vrouw. 9.35 Watersta 9.40 Schoolradio.
VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht, lezing. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.30 Lichte
muz. 1100 V. d. kleuters. 11.15 Kamermuz. 11.35
Gram AVRO 12.00 Lichte muz. 12.20 Regerings-
uitz V d. land. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Sport en prognose. 12.50 Draaiorgelmuz.
13.00 Nws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber.
13 30 Lichte muz. 14.00 Vrouwenkoor. 14.25 Boek-
bespr V d. kind. 14 45 Gram. 15.05 Gevar. progr.
VARA: 16.00 Muzik. lezing. 16.30 V. d. zieken.
17 00 Gram. 17 20 Lichte muz. 17.50 Act. 18.00
Nws. 18.15 Polit lezing. 18.25 Lichte muz. 18.50
De puntjes op de i, praatje. 19.00 V. d. kind.
19.10 Meisieskoor. VPRO: 19.30 De stad nu,
lezing 19 45 VPRO-nws. 20.00 Nws. 20.05 Tien
jaar televisie, lezing. 20.20 Voordr. 20.35 Licht
'progr. 20 50 De wereld vergadert, lezing. VARA:
21.00 Spaanse zigeunermuz. 21.25 Licht progr.
22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30 Nws. VPRO:
22 40 Wat maken wij van ons huwelijk?, ge
sprek. VARA: 23.00 Soc. nws. in Esperanto. 23.10
Vergelijkenderwijs, muzik. gesprek. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nws en SOS-ber. 7.13 Gram. 7.30
Gewijde muz 7.50 Meditatie. 8.00 Nws. 8.15
Radiókrant. 8.35 Gram. 9 00 V. d. zieken. 9.35
Gram 9 40 V d vrouw. 10 10 Gram 10.15 Mor
gendienst. 10.45 Volksliederen. 11.15 Voor de
oudere luisteraars. 12 00 Kamermuz. 12.30 Land
en tuinb. meded 12 33 Gram. 12 53 Gram. of act.
13.00 Nws 13.15 Lichte muz 13.40 Gram. 13 50
Gram 14 05 Schoolradio. 14 30 Omr.ork. en
solist. 15 10 Gram. 15 30 Metropole ork. 16.00
Duizendschoon, praatje 16.15 Kamermuz. 16 45
Gram. 17.00 Voordr. 17 20 Pianorecital. 17 40
Beursber 17.45 Jazzmuz. 18.00 Chr. muziekver.
18.20 Licht progr. 18 50 Regeringsuitz.: Mensen
helpen II. klankb over de bureaus voor
levens- en gezinsmoeilijkheden. 19.00 Nws. en
weerber. 19.10 Huismuz. 19.30 Radiokrant. 19 50
Zomeravondzang 20 20 Kamerork en solist. 21 25
Pol lezing, 2140 Orgelspel. 21.55 Wijd als de
wereld, lezingen 22 15 Gram. 22.30 Nws. 22 40
Muziek wedstr 23 10 Holland Festival 1961
Spaanse liederen. 23.45 Gram. 23.55-24.00 Nws.
BRUSSEL 324 m.
12 00 Nws. 12 02 Gram 12.30 Weerber. 12 35
Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nws. 13.15 Gram.
Advertentie
r~
De Nederlandse film „Het Mes", gepro
duceerd door de Nederlandse Filmproduk-
tiemaatschappij in Rotterdam, onder regie
van Fons Rademakers- is naar Engeland
verkocht. De film zal nog dit jaar zijn En
gelse première beleven in Londen en wel
in het „Cameo-theater" in Regent Street.
Het is de eerste keer, dat een Nederlandse
speelfilm in Londen zal gaan draaien.
Wanneer de vertoningen in de Britse
hoofdstad succes zullen hebben, zal de film
in vele andere Engelse steden worden uit
gebracht.
DE VEGEN MII7.FN
Marionetten als „Porgy and bess"
Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan
van het Nederlands Marionettentheater
zal onder leiding van de heer Bent Brug
man het volgend jaar de opera van Gersh
win „Porgy and Bess" worden opgevoerd.
ooyot
VOOR DONDERDAG
NTS: 20 00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20 31
Filmbesp.eking 2100 Het gezicht van de vijand
TV-spel. 22 10 Dagsluiting.
VOOR VRIJDAG:
NTS: 20.00 Weekoverz. VARA: 20.30 't Komt
in de bus. 20.50 Internat goochelconcours 1961.
21.45 Espresso. NTS: 22.15-23.15 Eurovisie: Ball-
roomdancing.
De „Dromedaris" Zaterdagmiddag
wordt in Enkhuizen opgericht de „Kring
van Vrienden van de Dromedaris". De
„Dromedaris" is een oud poortgebouw waar
een internationaal studentencentrum is
gevestigd, dat dezelfde naam draagt. Die
middag zal tevens in de „Dromedaris" een
expositie worden geopend van werken van
de Amsterdamse schilder Eugène Brands,
die daarbij een lezing over exotische mu
ziek zal houden.
4