„Ingeborg" van Curt Goetz ZWAARDEMMER HENStN Na januari ook TV-zendtijd voor politieke partijen „CANDIDA" van Bernard Shaw IgHDPEHimFëll Fraai en snel Ensemble-spel Minister Cals naar de V.S. en de West ƒ35.- Aan verhoging van het luistergeld zal niet zijn te ontkomen Subsidies voor Charmante vertoning door Dublin Festival Company Jubileumconcert van Jubilate Deo de radio N.C.R.V.-voorzitter over de NXS.-structuur DONDERDAG 28 SEPTEMBER 1961 13 e maker H neemt vaker n t y natuurlijk PAARLAARSTEEG 1 HOGERE SUBSIDIES VOOR KUNST Convent van kerken inzake „Roem der Romantiek" in Haarlemmermeer P. Zwaanswijk Het tienjarig bestaan van de Nederlandse televisie Zwak en sterk Reportage van Europees congres in Toulouse De radio geeft vrijdag I elevisrphrn*rnmma IN EEN FORMIDABEL HOOG TEMPO joegen gisteravond de dialogen van Curt Goetz' blijspel „Ingeborg" over het toneel van de Utrechtse Schouwburg. Wij zagen er de vierde of de vijfde voorstelling van en die bleek niet alleen volkomen ingespeeld, maar alle acteurs hadden zich bovendien al weten te voegen in een opvallende eenheid van spelstijl. De replieken ranselden op elkaar in, als flitsende degens in een Hollywood-duel. Men belandde zo in een blijspel- trant, die zelfs niet de schijn van natuurlijkheid trachtte op te houden: Zo vlug kan geen levend mens reageren op wat een ander zegt. Maar voor dit stuk was het toch de aan gewezen weg. Regis seur Jan Retèl had begrepen dat de grappen van Curt Goetz heus niet alle maal zo ijzersterk zijn (Waarom blaast die kikker zijn wan gen op Omdat hij ademt Wat gek, dat doe jij toch ook niet als je ademt Maar ik ben ook geen kikker O, juist ja), maar door de enorm spitse en snelle speel wijze had men geluk kig geen tijd om na te denken en leken de gesprekken toch heel ;enietbaar. Maar toen in het zwakke derde bedrijf de schrijver vergeefs naar een pointe bleef rondzoe- ken en ondertussen maar een dronken- mansscène inlaste, waardoor het tempo sterk afzakte, werd er plotseling een leegte voelbaar en stond men aan het eind van de avond (om tien uur al!) toch met een enigszins on bevredigd gevoel op, hoe enthousiast men in de pauze ook nog geweest was. Maar hoe vaak is dat bij een blijspel niet het geval! DAT DE PAS ONLANGS overleden Duitse schrijver overigens heus wel een fijne neus voor theater had, bewijst niet alleen zijn nog kort geleden door amateurs gespeelde „Hokus Pokus" maar ook zijn in dit stuk rondlopende, voortdurend para doxale wijsheden spuiende tande Ottilie „Fatsoen is iets heel moois, maar het mag niet ontaarden"). Fien de la Mar maakte hier iets heel moois van, waardoor de rol volkomen buiten zijn bescheiden proporties uitgroeide tot een toneelfiguur, even on vergetelijk als onbestaanbaar. DE DRIE ANDEREN, het daze, hyper romantische- vrouwtje van Ina van Faassen, haar droge maar o, zo sympathieke echt genoot van Cor van Rijn en de aardige vlotte vriend (en derde hoek-van-de-drie- hoek) van Ton van Duinhoven werden eveneens goede typeringen maar dat kon toch niet verhinderen dat menigeen met heimwee teruggedacht zal hebben aan de tijd toen Mary Dresselhuys, Cor Ruys en Cees Laseur dit drietal voor hun rekening namen. Toen werden deze figuren met zulke sterke persoonlijkheden geladen, dat de onbelangrijke tekst helemaal naar het tweede plan werd weggespeeld. Nu werden de zwakheden (én alle stiltes) ook wel weg gespeeld, maar er kwam niet zo veel voor in de plaats. Toch was ook hier de regie in dubbele zin zeer effectvol, enerzijds drukte zij, vooral door de dikwijls heel geestige mise-en-scène een duidelijk her kenbaar stempel van lichtvoetigheid op de voorstelling en anderzijds zat zij ook létter- Advertentie Ton van Duinhoven, Cor van Rijn en Ina van Faassen in Ingeborgvan Curt Goetz. lijk vol kleine effectjes die ons Jan Rètel weer eens deden kennen als de talentvolle blijspelregisseur die hij is. DE VERTALING van Jan Willem Hof- stra klonk heel geestig en vlot, maar de voortdurend in „Konjunctiven" sprekende Duitse butler bleek een vertaalstruikel- blok, waar een andere oplossing voor ge vonden had moeten worden. Met de kostu mering en de (overigens zeer fraaie) decors van Lou Steenbergen had men misschien beter, om wille van de atmosfeer, een jaar of dertig in de historie terug kunnen gaan. Vooral zo'n butler past niet in een knal modern interieeur, maar over het geheel genomen heeft de toneelgroep Ensemble met deze voorstelling en met de Tiende Man van Chayefsky in dit seizoen wel een heel gelukkige start gemaakt. Hans- van den Bergh Op 7 oktober zal de minister van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen, mr. J. M. L. Th. Cals, zich naar de Verenigde Staten van Amerika begeven, waar hij verschillende culturele en onderwijsinstel lingen zal bezoeken en besprekingen zal voeren. Hij wordt vergezeld door de di recteur-generaal voor de Kunsten en Bui tenlandse Culturele Betrekkingen van zijn ministerie, mr. H. J. Reinink. Op 8 okto ber zal hij de eerste uitvoering van het Ne derlands Kamerorkest in de Carnegie Hall te New-York bijwonen. Op 15 oktober vertrekt de minister van New-York naar Curagao waar hij in zijn functie van voorzitter van de Adviesraad voor Culturele Samenwerking tussen de landen van 't Koninkrijk de op 16 oktober aanvangende tweede zitting van die raad zal openen. Op deze zitting zal minister Cals het voorzitterschap van de raad overdragen aan zijn Antilliaanse ambtgenoot, minister mr. I. C. Debrot. Op 17 oktober zal hij de Koninkrijks-tentoonstelling openen. Voorts zal hij besprekingen voeren met verschil lende instanties op het gebied van onder wijs en cultuur en met zijn ambtgenoten van de Nederlandse Antillen en van Suri name. Met zijn Surinaamse ambtgenoot, minister Morpurgo, vertrekt minister Cals op 28 oktober naar Paramaribo, waar hij enkele dagen zal verblijven. De tweede zitting van de adviesraad in Curagao zal van Nederlandse zijde voorts worden bijgewoond door mr. H. J. Rei nink, prof. dr. W. F. de Gaay Fortman en mr. C. E. Schelfhout. SPAANS DICHTER OVERLEDEN José Maria Sagarra, een vooraanstande Spaanse dichter en schrijver, is woensdag na een langdurige ziekte op 67-jarige leef tijd te Barcelona overleden. Advertentie ZEEDUFFEL water afstotend winddicht kleurecht vanaf leeftijd 7 laar voor sportkleding In de toelichting op de begroting voor 1962 van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen verklaart minister Cals dat op den duur niet zal zijn te ontkomen aén een verhoging van het luistergeld teneinde de inkomsten op te voeren. Een voorlopige oplossing kan worden gezocht in de moge lijkheid bepaalde kosten, die thans uit de luisterbijdrage worden betaald (bijvoor beeld de kosten van de Wereldomroep) ten laste van de algemene middelen te brengen. De minister wil in deze evenwel geen beslissing nemen, voordat hij beschikt over een advies van de Commissie Radio- en Televisiewetgeving, die zich ook zal beraden over de vraag, welke regeling voor de financiering van de wereldomroep gewenst is. Aangezien de financiële posi tie van de omroep een beslissing op kor te termijn vereist, is de commissie ver zocht dit punt met voorrang te behande len en een interim-rapport uit te brengen. Het ligt in de bedoeling van de minis ter aan de politieke partijen, die bij de radio over zendtijd beschikken, per 1 janu ari 1962 ook zendtijd ter beschikking te stellen voor T.V.-uitzendingen. Meer geld voor Holland Festival Meer dan tot dusverre het geval is ge weest, aldus zegt de minister, zal het wenselijk zijn bijdragen te verstrekken in de kosten van de manifestaties, die tij dens het Holland-Festival worden ver zorgd door instellingen als het Concertge bouworkest, de Nederlandse Opera e.d. De hoge kosten, verbonden aan manifes taties in het Holland-Festival, die de ver gelijking kunnen doorstaan met hetgeen bij andere festivals van internationale be tekenis wordt geboden, zijn oorzaak, dat de instellingen, die aan het Holland Festi val deelnemen, deze kosten in vele geval len niet volledig uit eigen middelen kun nen bekostigen. Teneinde het mogelijk te maken aan deze instellingen aanvullende kostenvergoedingen te verstrekken, <s voor het Holland-Festival 38.000,- meer uitgetrokken dan in 1961, n.l. 190.000,- Minister Cals deelt verder mee dat op de begroting 1962 rekening is gehou den met een dringend noodzakelijke verbe tering van de salarissen van de ballet groep Scapino. Voor de Nieuwe Comedie en de toneel groep Arena is een verhoging van het sub sidie voorgesteld in verband met een klei ne uitbreiding van het tableau de la trou pe, waardoor uitbreiding van het reper toire mogelijk wordt. De Stichting Schoolconcert behoeft een aanzienlijke verhoging van subsidie, ten einde naast scholen voor voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs ook op grotere schaal scholen voor het nijver heidsonderwijs te kunnen bedienen. Met het oog op de gunstige ontwikkeling, die het pantomine-gezelschap Caroussel doormaakt, is met een ruimere subsidië ring van dit gezelschap dat in 1961 voor Nederlandse Radio Unie Omroeporganisaties AVRO 2.026.861 KRO 1.985.860 NCRV 1.938.336 VARA 1.959.750 VPRO 340.111 radiodiensten 47.706 Interkerkelijk overleg in ra dioaangelegenheden 159.421 Rijksvoorlichtingsdienst 20.500 Radio Volks Universiteit 15.142 DE DUBLIN FESTIVAL COMPANY heeft gisteravond in de Haagse Konink lijke Schóuwburg de tweede première van zijn reeks gastvoorstellingenjn Neder land gegeven; deze keer was de beurt aan Bernard Shaws Candida het stuk dat de Ierse schrijver om mysterieuze redenen een „mysterie heeft genoemd. En ook deze keer hebben de Ierse spelers hun vermaarde landgenoot het volle pond gegeven: het was een zeer verzorgde, door Gerard Healy minutieus geregisseerde opvoeringwaarvoor het talrijke publiek zich danook heel dankbaar toonde. In oktober zal in Badhoevedorp en Nieuw-Vennep de schilderijententoonstel ling „Roem der Romantiek" worden ge houden, die in groter omvang de af gelopen maanden onder meer in Bolsward en Groningen is geweest. De officiële opening zal geschieden op woensdag 4 oktober des avonds om 8 uur in het nieuwe gebouw van de openbare leeszaal en bibliotheek in Badhoevedorp. Bij de opening zal een toelichting wor den gegeven door de heer H. J. Ronday, hoofd van de afdeling tentoonstellingen van het bureau van de rijksinspecteur voor roerende monumenten, welke dienst de tentoonstelling heeft samengesteld. De tentoonstélling blijft tot en met 14 ok tober in 'Badhoevedorp en wordt van 17 tot en met 23 oktober in Nieuw-Vennep (gebouw „Het Trefpunt") gehouden. De ex positie omvat werken van H. van Assche, W. A. van Deventer, E. J. Eelkema, J. C. Greive B. C. Koekkoek, J. H. Koekkoek, M. A. Koekkoek, J. Ph. Koelman, H. D. Kruseman van Elten, C. H. J. Leickert, J. I gruwd van deze omschrijving!), waarin H L Meijer, W. J. J Nuyen. P. G. van Os, naar onze smaak nogal veel naïefs wordt A Sch°lfhou C. Springer. W Ve-schuur gezegd maar zo briljant, zo geestig en en S L Verveer zo knap toneelmatig gedoseerd wordt ge TOCH MOET MEN zich afvragen of de Ieren er wel verstandig aan hebben ge daan, voor hun continentale tournee van dit jaar hun repertoire-keus te bepalen tot deze twee vroege werken van Shaw:,,Can dida" en Mrs. Warren's Profession".Want deze stukken, die aan het einde van de vorige eeuw sensatie maakten om wat zij aan toespelingen op toen actuele toestan den en ideeën bevatten,1 hebben anno 1961 dat belangrijke onderdeel van hun Waar de de destijds actuele betekenis -ge heel verloren. Om de opwinding, die „Mrs. Warren" een halve eeuw geleden veroor zaakte, kunnen we nu zoals in de recen sie in ons blad van gisteren is opge merkt alleen nog maar glimlachen. Over de diepzinnige discussies die „Can dida" indertijd heeft veroorzaakt (de ti telrol zou uit Ibseniaanse motieven zijn opgebouwd, dominee Morell was de ver persoonlijking van het opzienbarende en zelfs aanstootgevende Christelijk Socialis me, en in Marchbanks moest men de ver tegenwoordiger van het geestes- en schoonheidsideaal der niet minder gerucht makende „Pre-raphaelitische Broeder schap" zien) over al die discueesies, sterk aangemoedigd door de inleiding die de handige zelf-propagandist Shaw bij het stuk schreef, kunnen we ons nu alleen nog maar verwonderen. VOOR DE TEGENWOORDIGE toe schouwer is het eenvoudig niet meer te begrijpen dat onze grootouders in de ta melijk halfzachte en naïeve dominee Mo rell op last van Shaw de incarnatie van „het helderziende, krasse, zelfverzekerde, verstandige, welwillende, gelukkig kort zichtige ideaal van Christelijk Socialisme" zagen. De opvattingen zijn intussen zo veranderd dat het heden ten dage onmo gelijk is, die dominee Morell ook maar ergens op één noemer te brengen met onze dominee Buskes. Candida-zelf is voor ons een doodgewone intelligente vrouw geworden, wier verstandige opmerkingen helemaal niet Ibseniaans of „revolutio nair" meer aandoen. En voor het idea listische, maar soms ook heel boosaardige en ietwat geniepige dromer-dichtertje Marchbanks zou in onze tijd geen enkele echtgenoot van een zo evenwichtige vrouw als Candida ook maar een seconde lang bang zijn. ER VALT BIJ EEN hedendaagse ver toning van dit stuk dus wel heel veel weg als niet meer ter zake doende. Wat er dan overblijft is een Victoriaanse huise lijke komedie (wat zou Shaw hebben ge zegd, dat het een bijzonder genoegen blijft naar deze dialogen te luisteren. Er staat geen overbodig woord in; elk woord heeft zijn betekenis voor de handeling. En de personages zijn, ook voor moderne, door de Freudiaanse wol geverfde toeschou wers aanvaardbaar als individuele karak ters en niet alleen maar als types, zoals die in vele stukken van Shaw's tijdgenoten. IN DEZE ZIN heeft de regisseur Ge rald Healy „Candida" ten tonele gebracht niet als een stuk dat tot sociologische of es- tetische discussies noodt, maar als een gezellig Victoriaanse Komedie; en daar bij heeft het ensemble hem voortreffelijk geholpen. Sebastian Shaw was kostelijk als Morell, wiens karakter in duizend fijne trekjes van de acteur tot uiting kwam. Eithne Dunne (die bij het vorige bezoek van de Ieren, juist een jaar geleden, zo vermakelijk de manzieke weduwe Quin speelde in „The playboy of the western world") was een warme, gevoelige, alles begrijpende en veel vergevende Candida gelukkig zonder een zweem van Ibsen's „Nora" eraan. Desmond Jordan had de zware taak om de figuur van March banks, de „dwaze jongen die kan spreken met de bezieling van een kind en de sluw heid van een slang", geloofwaardig te maken, hetgeen hem niet volledig maar wel voor een groot deel gelukte. Liam Gaffney, Laurie Morton en David Kelly speelden heel amusant en met veel zorg voor details de drie kleinere rollen. Al met al een bijzonder charmante voorstel ling. I Simon Koster Vandaag is het vijfentwintig jaar ge leden, dat het Gereformeerd Evangelisatie Zangkoov. „Jubilate Deo" te Haarlem werd opgericht. Woensdagavond heeft het koor met een concert, dat gegeven werd in de Kloppersingelkerk, zijn zilveren jubileum onder veel belangstelling gevierd. Het bondslied van de Christelijke Bond van zang- en oratoriumverenigingen werd in een frisse uitvoering door „Jubilate Deo", dat begeleid werd door het Haarlems Ora- rium-orkest en de organist Steef Ooster beek, de feestelijk klinkende inleiding t>an de avond. IN EEN AANSLUITENDE toespraak toonde de voorzitter van het koor, de heer K. de Jong zich dankbaar gestemd over het vijfentwintigjarig bestaan van het koor. In het lied „Juich aarde, juicht alom de Heer" konden de aanwezigen mede hun vreugde tot uitdrukking brengen. Voorts sprak ds. A. Vos uit Wassenaar. TWEE WERKEN namen in het jubi leum-programma een voorname plaats in, namelijk de compositie „Lass o Herr" van Felix Mendelssohn Bartholdy en een uit gebreide cantate van de Leidse organist Leo Mens „Geef Gode Lof" genaamd. Het koor maakte bij de uitvoering van Mendelssohns werk, welke geleid werd door zijn dirigent Herman Sondorp een verdienstelijke indruk. Men had blijkbaar aan de voorbereiding van de zang veel aandacht kunnen besteden en het resul taat hiervan was een koorklank, die vol doening kan geven. Even zo was het ge steld met de vertolking van de koorge deelten van de cantate van Mens. De zangeressen en zangers van „Jubilate Deo" hadden hier te doen met bevattelijke aansprekende melodieën en harmonieën, gegrond op een eerlijk composotorisch epigonisme. Het waren als het ware gees telijke volksliederen, die men hier te horen kreeg, maar dan in een muziektrant van omstreeks 1900. Het koor en ongetwij feld ook vele de toehoorders voelden zich met deze muziek op vertrouwd terrein Het was althans merkbaar hoe hier met overtuiging gezongen werd en deze instel-- ling van het koor kon aan de uitvoering een eigen inhoud geven. HET WAS opvallend hoe de directie van Herman Sondorp afgestemd was op koorzang. Voor het Haarlems Oratorium Orkest was deze wijze van dirigeren na tuurlijk niet bruikbaar. De leden van dit orkest waren echter op hun hoede en wis ten dreigende ontsporingen te vermijden, al was dit niet steeds mogelijk. Aan de dynamiek en andere voordrachtselemen ten, die niet het koor betroffen, kon uiter aard te weinig aandacht worden besteed, hetgeen vooral ten nadele van de tenor Peter Penders uitviel, wiens weinig volu mineuze stem vaak niet teger) de orkest klank opgewassen was. Met pianobegeleiding van Emmy van Eden zong deze zanger een aria uit het oratorium „Paulus" van Mendelssohn en twee Bijbelse liederen van Anton Dvor sjak. Van de laatste twee liederen bewaar ik de herinnering aan een muzikale voor dracht. MEN HOORDE OP DEZE AVOND nog als solisten de sopraan Jetske Knot-Koop- mans, die voor de hoge tonen de beste resonans ontwikkelde en de alt Nel Boo gaardsde Zwart, die de mooie kwalitei ten van haar typische alt-stem vooral in het lage register kon demonstreren. De organist Steef Oosterbeek, van wie een Psalm 47, die goede beloften inhield door het koor werd gezongen, was een be trouwbaar begeleider. En voorts werkten Jan Baard en Jan van Ossenbruggen als trompettisten aan de uitvoeringen mede. 15.864.985 Totaal 24.358.432 Accres personeelskosten Accres technische en pro grammakosten Zenderkosten omroep binnenlandse 1.200.000 1.850.000 27.408.432 2.003.873 Totaal binnenlandse omroep Wereldomroep 4.214.080 Accres personeelskosten 350.000 29.412.305 Zenderkosten wereldomroep 4.564.080 2.479.020 7.043.100 Totaal uitgaven 36.455.405 het eerst werd gesubsidieerd rekening gehouden. De stichting V.A.E.V.O. zal in 1962 aan zienlijk meer subsidie behoeven in ver band met de aanstelling van nieuw perso neel en het betrekken van nieuwe kantoor ruimte. Voor de Stichting Jeugd en Muziek is eveneens uitbreiding van het personeel noodzakelijk, vooral in verband met de op richting van nieuwe afdelingen en stimu lering van het werk der afdelingen. Het bedrag voor subsidiëring van aan kopen van werken van levende Neder landse beeldende kunstenaars wordt met ƒ60.000,- tot 125.000,- verhoogd. Geraamd zijn de volgende subsidies; Voor het Nederlands Kamerorkest 220.500; voor het Kunstmaandorkest 64.000; voor de Federatie van Neder landse Zangersbonden 130.000; voor sti pendia aan componisten: 20.000; voor de Nederlandse Opera 1.480.000,-; voor Fo rum 504.000,-; en voor de Zuid-Neder landse Opera 160.000,-. Indien het overleg met de gemeenten s-Gravenhage en Amsterdam over de ver deling van de subsidiëring van het Neder lands Dans Theater tot overeenstemming leidt zal ook eèn subsidie ten behoeve van de Stichting Nederlands Dans Theater worden verstrekt. De subsidies voor de toneelgezelschap pen zijn hoger geraamd. Hoewel de Nederlandse documentaire film op een internationaal niveau staat en op de buitenlandse filmfestivals veel suc ces oogst baart het volgens minister Cals toch zorg, dat deze successen voor een groot deel te danken zijn aan een betrek kelijk kleine groep filmers van reputatie Het is daarom dringend nodig ervoor te zorgen, dat ook de jonge garde de kans krijgt haar talent te ontwikkelen. Het aantal kandidaten, dat zich voor een opleiding aan de Rijks-archiefschool aanmeldt, is zo gering, dat in de naaste toekomst met een ernstig tekort aan we tenschappelijke archiefambténaren bij de archiefdienst rekening moet worden ge houden. Door de mogelijkheia te openen van een beloning tijdens de stage zal wor den getracht dit te voorkomen, volgens de minister. Advertentie H erdenkingsbijeenkomst in Hilversum In de Burgerzaal van het raadhuis te Hilversum wordt op maandag 2 oktober een herdenkingsbijeenkomst gehouden ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de Nederlandse televisie. Minister Cals, de burgemeester van Hil versum, de heer J. J. G. Boot, en de voor zitter van de Nederlandse Televisie Stich ting, de heer E. A. Schüttenhelm, zullen op deze bijeenkomst het woord voeren. MIDDELEEUWSE MADONNA ONTDEKT Bij het slopen van een muur in een uit het jaar 1766 stammende boerderij in het Brabantse Uden is een houten madonna beeld te voorschijn gekomen, dat vermoe delijk in de twaalfde eeuw is vervaardigd Het beeld, voorstellende Maria met het kindje Jezus, was ingemetseld in een bin nenmuur van de oude boerderij, die tot nu toe bewoond werd door de familie Van Lieshout. Deze familie had steeds gemeend, dat in de woonkamer een reliëf in de muur was gemetseld. Toen de familie ging ver huizen kapte zij het uit om het mee naar de nieuwe woning te kunnen nemen. Er kwam echter een geheel gaaf beeld te voorschijn van 80 cm hoogte en 40 cm breedte. Vermoedelijk is het beeld af komstig uit een kapel, die vroeger heeft gestaan op de plaats waar in 1766 de boer derij werd gebouwd. A A tlA OU DIGtl GEH en BESCHOUWltlGEtl In het N.C.R.V.programma van gister avond, dat met de rubrieken „Memo" en Pas geperst" alsmede een ditmaal gees tige aflevering van „Vader weet het beter" het vertrouwde aanzien bezat, kwam de tweede eenakter voor uit Bertold Brechts Angst en ellende van het Derde Rijk". De titel: „Provocatie". We kunnen er geen waardering voor opbrengen. Het was op zich zelf een provocatie, zo verzonnen was de situatie en zo slecht werd er ge speeld. Vooral Bob Verstraete slaagde er in een scala van onnatuurlijke lachjes te produceren, die het hele geval tot een onwezenlijke aangelegenheid maakten Sa ra Heyblom en Ria Vroemen stonden hem daarin met betreurenswaardig elan ter zijde. Alleen Ab Abspoel acteerde. Nee, het was maar een zwak stukje toneel waar niemand enig voordeel aan had. Televisie op zijn best was het interview met Andrès Segovia, een BBC-telerecor- ding waarin de vermaarde Spaanse mees- ter-gitarist als musicus en als mens tenvolle recht wedervoer: een persoonlijkheid van zeldzame eruditie en allure die uit dit rus tige, sfeerrijke vraaggesprek in al zijn grootheid voor ons oprees. Een man ook die verraste door zijn kernachtige uitspra ken en karakteristieken („Ja, ik heb ook vele gekroonde hoofden en staatslieden ge kend, maar voor mij zijn dat meestal geen belangrijke figuren....") en door zijn nog altijd ongeëvenaarde meesterschap als klassiek gitarist, waarvan de enkele proe ven („op de beste gitaar ter wereld: een Duitse!") voor velen een openbaring ge weest zullen zijn. Beeldschermer De voorzitter der NCRV, mr. A. B. Roos- jen, heeft op de in Amsterdam gehouden persconferentie over het nieuwe radio- en tv-programma, gezegd dat de omroeporga nisaties zich in de toekomst bezig zullen moeten houden met de herverdeling van de zendtijd. De NCRV zou gaarne meer zend tijd op zondag willen hebben en ook de an dere omroepen hebben deze verlangens. De herverdeling moet in overleg tussen de or ganisaties geschieden. Mr. Roosjen zei dat de VPRO in maart, buiten de NRU om, een verzoek om meer zendtijd bij de staats secretaris van O. K. en W. heeft ingediend, waarin drie maal zoveel zendtijd wordt gevraagd als zij nu heeft. Als de staats secretaris dit zou inwilligen zou dit, aldus mr. Roosjen, vérstrekkende consequenties hebben. Naar aanleiding van de critiek, die de nieuwe voorzitter van de KRO, mr. H. W. van Doorn, op de structuur van de Neder landse Televisie Stichting heeft geuit, -ei mr. Roosjen: „Ik heb de indruk dat de omroeporganisaties in de NTS minder mondig zijn dan in de Nederlandse Radio Unie. Het heeft mij getroffen, dat mr. Van Doorn de voorkeur heeft uitgesproken voor de structuur der NRU boven die van de NTS. Ik geef daar ook de voorkeur aan", aldus mr. Roosjen. Hij zei de ontwikkeling in de NTS te betreuren. De vraag is of de commissie-Scholten zal adviseren of ook voor de NRU deze vorm zal moeten komen. Moge dat ons bespaard blijven", zo voeg de mr. Roosjen er aan toe. De K.R.O. zal op zaterdag 30 september in een tweetal radiouitzendingen aandacht besteden aan de slotzitting van het con gres, georganiseerd door de „Fondation Européenne de la Culture", dat dit jaar te Toulouse is belegd van 26 tot en met 30 september. Aan dit congres wordt deel genomen door 4Ö0 studenten uit de poli tieke, economische en rechtswetenschap pen uit achttien landen, waaronder Neder land met 24 deelnemers. Prinses Beatrix zal tijdens de slotzitting spreken over „Onze generatie en haar verantwoordelijk heden". In de Echo-uitzendingen van za terdag 12.50 uur en 22.25 uur zullen flitsen worden uitgezonden van deze slotzitting. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 ymn. 7.20 Gram.. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolra dio. VPRO. 10.00 Inzicht en uitzicht, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Gram. 10.35 Prome nade-orkest en sol. 11.00 Voor de kleuters. 11.35 Orgelspel.. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20 Rege- ringsuitz.: Uitz voor de landbouw. 12.30 Land en tuinbouwmeded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Kamer- muz. 14.30 Voordr. 14.50 Kerkorgel. 15.05 Gevar. progr. VARA: 16.00 Gram. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Gram. 17.25 Lichte muziek. 17.50 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i, lezing 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Het platte land nu, gesprek. 19.45 VPRO-nieuws. 19.50 De andere en ik, hoorsp. 20.55 Nieuws. VARA: 21.00 Gram. 21.55 Op zoek naar chimpansees in Afrika, lezing. 22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO:: 22.40 Wat maken wij van ons huwelijk?, gesprek. VARA 23.00 Soc. nieuws in Esperanto. 23.10 Kamerorkest en solist. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7 00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio. 10.05 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 11.50 Als de zieje luistert, lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz, 12.50 Act 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Dansorkest en zang 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Gram. 14.30 Gram. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Gram 17.00 Boekbespr. voor de jeugd. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursber. 17.45 Amateursprogr 18.20 Gram. 18.50 Regeringsuitz. Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 De nationale reclasse- ringsdag, toespr. 19.30 Polit. lezing. 19.40 Uitslag Rheuma-aktie en lichte muziek. 20.30 Gram. 21.00 Lichte muziek 21 40 Jong - oud - eeuwig- godsd. gedachtenwisseling. 21.55 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22 40 Gram. 23.10 25 jaar actie voor God (II), lezing 23.25 Gram.. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. .12.30 Weerber. 12.35 Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Gevar. muziek. 14.00 Amus.muz. 15.15 Gevar. muz. 16.00 Beursber. 16.06 Gram. 16.15 Balletmuz. 17.00 Nws. 17.10 Lichte muz. 17 45 Duitse les. 18.00 Vlaamse muziek. 18.10 Lichte muz. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Symf.- ork. en sol. 21.40 Succesnummers. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.5523.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal, VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.30 Documentaire. 21.00 De huisbewaar der, TV-spel. VOOR VRIJDAG s NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. KRO: 20.20 Sportuitzend. 20 50 Grand Gala du Disque. In de pauze om plm. 21.15: Avondcollege Nederlands I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 13