Jan Fabricius negentig jaar
Klassieke „Edison" uitgereikt
Het Nationale Ballet
danste in Haarlem
SP ART AC US" de slavenopstand
SNELFIX
l[ml[I3|ziEn||
ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1961
Hoorspel fantasie over
de ruimtevaart
Biennale voor moderne
kunst in Parijs
Goya-expositie in Madrid
Vermakelijkheidsbelasting
in Delft verlaagd
N.C.R.V. splitst afdeling
muziek
Door Zang Vriendschap
geeft concert
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
van Ceta-Bever
Een nieuwe „Jules Verne". Zo werd ons
de ambtenaar van het ministerie van De
fensie en hoorspelschrijver-in-zijn-vrije-
tijd, Carl Lans, beschreven. Evenals zijn
grote Franse voorganger waagt hij zich
aan adembenemende toekomstfantasieën,
die echter zo doordacht zijn en op zulk een
ontzaglijke kennis steunen, dat men zich
met recht kan afvragen: zou het straks
werkelijk zo zijn en zo gebeuren?
De K.R.O. start zondag op een vroeg-
avondlijk uur zodat ook nog de jeugdi
ge luisteraars er van kunnen meegenie
ten met een door hem geschreven serie
over de reis van een bemande raket naar
de ring om de planeet Saturnus.
„Testbemanning" heet deze serie, die 29
afleveringen omvat en tot 15 april zal du
ren. Carl Lans heeft zijn spel geplaatst in
een verre toekomst. Het jaar noemt hij
niet. Wel spreekt hij ergens over het jaar
1970 als liggend in een ver verleden. En
dus moet het jaar 2000 al wel gepasseerd
zijn.
De boekenkast van de heer Lans staat
vol met naslagwerken over de ruimte
vaart met alle bijkomende facetten. De
realisatie van deze serie is toevertrouwd
aan regisseur Leon Povel, die voor talrij
ke moeilijkheden is komen te staan, voor
al bij het toepassen van de bij het spel
noodzakelijke „onaardse geluiden". Niet
minder dan twee maanden heeft de voor
bereiding geduurd.
SCHRIJVEN VOOR HET TONEEL moet een gezond beroep zijn: Joost van
den Vondel is meer dan negentig jaar geworden, Rernard Shaw eveneens, en
vandaag voleindigt onze tijd- en landgenoot Jan Fabricius zijn negentigste
levensjaar. Fabricius is stellig de meest-gespeelde Nederlandse toneelschrijver
van de twintigste eeuw; het aantal opvoeringen van zijn stukken overtreft zelfs
dat van de toneelwerken van zijn grootste rivaal op dat gebied: Herman Heyer-
mans. Evenals deze laatste was Fabricius vóór hij toneelschrijver werd, op
journalistiek gebied werkzaam, namelijk als hoofdredacteur van de in Bandoeng
verschijnende Preangerbode, een belangrijke positie die hij reeds heel jong
bekleedde. Maar hij had danook al op zeer jeugdige leeftijd verschillende
aspecten van het krantenbedrijf leren kennen.
Afgezien van een
rorte en weinig be
vredigende periode
ris krullenjongen in
ïen Asser timmer-
nanswerkplaats
sreeg hij namelijk,
toen hij nog maar
kort van de lagere
school af was, een
baantje als leerling
op de drukkerij van
de Asser Courant
(waar zijn vader
meesterknecht was)
tegen betaling van
het vorstelijke loon
van vijfentwintig cent
per week. Maar de
jonge Fabricius was
er gelukkig mee,
want hij vond dat hij
daarmee zijn voet
ïad gezet op de eerste
trede van de ladder
die hem naar de top
van de journalistiek
moest brengen. En
inderdaad, nog vóór
zijn dertigste jaar
was hij, ondanks de
handicap van zijn
veel te geringe school
opleiding, een be
langrijk man in de
perswereld van het
toenmalige Neder
lands Indië.
IN 1906, TIJDELIJK terug in het vader
land maar kennelijk nog boordevol van de
„Indische problemen", schreef hij zijn
eerste toneelstuk, „Met de handschoen ge
trouwd", èen jaar later gevolgd door het
zeer succesvolle „Eenzaam", de tragedie
van een Nederlander die op een afgelegen
plantage in de Oost aan eenzaamheid ten
gronde gaat; Cor van der Lugt Melsert
heeft in deze rol jarenlang triomfen ge
vierd. Na een nieuwe periode (nu van vier
jaar) in Indië, deze keer als hoofdredac
teur van het Bataviaasch Nieuwsblad,
keerde hij voorgoed naar Europa terug.
En hier behaalde hij onmiddellijk daar
op wellicht het grootste en zeker het meest
blijvende succes van zijn loopbaan als to
neelschrijver met het Drentse boerendra
ma „Onder één dak", dat hijzelf zijn bes
te stuk noemt „omdat het mijn eenvou
digste stuk is". Dit werk, in 1914 geschre
ven, is in de daarop volgende tientallen
jaren ontelbare malen en op ontelbare
plaatsen ook in het buitenland ge
speeld, en ook nu nog wordt het steeds
weer opgvoerd, is het niet door beroeps-
dan door amateurgezelsehappen.
TOT FABRICIUS' bekendste toneelwer
ken behoren verder nog: „De rechte lijn",
„Totok en Indo", „Dolle Hans" (waarin.
Henri Brondgeest destijds excelleerde),
„Nonni", „Sonna" en „Hein Roekoe". In
1924 liet Fabricius er zich op een ongeluk
kig ogenblik toe verleiden, het directeur
schap van een eigen toneelgezelschap (dat
het voormalige Theater Verkade aan de
Herengracht in Den Haag bespeelde) te
aanvaarden. Na één seizoen had hij daar
al meer dan genoeg van
DE TONEELSCHRIJFKUNST van Jan
Fabricius putte haar inspiratie steeds
weer uit zijn ervaringen, opgedaan in hem
door-en-dodr vertrouwde milieus; zodra
hij zijn fantasie te hulp moest roepen
al was het maar voor de omgeving
waarin hij een dramatisch conflict wilde
plaatsen werd het realisme, dat zijn
grote kracht was, onecht en daardoor niet
overtuigend. In al zulke gevallen keerde
het succes hem danook de rug toe. Toen
het realisme, na het eerste kwart van de
ze eeuw, op het toneel het veld moest rui
men, kwamen er uit de pen van Fabricius
derhalve geen nieuwe successtukken meer
MAAR ACTIEF, energiek en vol-op le
vend is Fabricius niettemin gebleven. In
de jaren dertig begon hij rechtstreeks in
het Engels te schrijven en sedert kort
voor de laatste wereldoorlog woont hij ook
in Engeland, waar overigens verscheidene
van zijn toneelstukken zijn opgevoerd.Ook
als negentigjarige heeft hij de pen er nog
niet bij neergelegd; hij is nog steeds (of
liever gezegd: nu weer) vaste medewer
ker aan de Asser Courant tegenwoordig
de Provinciale Drentse en Asser courant
en een tweede bundel van zijn herinne
ringen getiteld „In mijn tijd", is juist de
zer dagen verschenen.
JAN FABRICIUS is dus nog helemaal
niet van plan, een levende legende te wor-
Laurence Olivier als de consul Crassus,
Deze foto van Jan Fabricius werd vorig
jaar juni gemaakt in „Duin en Kruid-
berg" in Santpoort, waar hem de Gou
den Kothurne van de Nederlandse
Amateur Toneel Unie werd over
handigd.
den, en dat zal hij ook niet worden zo
lang zijn stukken zij het danook alleen
zijn jeugdwerken nog telkens weer wor
den vertoond. Moge hij in de komende
jaren nog vele van die opvoeringen bele
ven.
Simon Koster
In Parijs heeft de Franse minister voor
Culturele Zaken, André Malraux, de twee
de biennale voor moderne kunst geopend,
waaraan ongeveer 500 jonge kunstenaars
uit 49 landen deelnemen.
In Madrid is een tentoonstelling geopend
met ruim 100 schilderijen van Goya die
zelden onder ogen van het pu.lpj.ieji; Jsqpneu.
Een der doeken, „De Gravin van Chin-
qhon", is voor ruim driekw.art milj. dollar
verzekerd? Verscheidene andere doeken
zijn verzekerd voor ruim een half miljoen
dollar. De collectie staat dag en nacht on
der bewaking van 15 agenten in burger
en andere, geüniformeerde bewakers. De
politie is gewapend.
Vrijwel zonder discussie heeft de ge
meenteraad van Delft zich woensdagavond
akkoord verklaard met het voorstel van
het college van Burgemeester en Wethou
ders om de vermakelijkheidsbelasting op
bioscoopvoorstellingen met ingang van
1 januari 1962 te verlagen. Het tarief van
de vermakelijkheidsbelasting zal dan 25
en 15 percent bedragen. Op het ogenblik
wordt in Delft een percentage van 35 aan
vermakelijkheidsbelasting geheven.
Het uitzonderingstarief van vijftien per
cent zal gelden voor films betreffende on-
derwerpen van wetenschap, nijverheid,
landbouw en handel, die als zodanig door
de Centrale Commissie voor de keuring
van films zijn goedgekeurd.
De gemeente Delft is één van de laatsten
in ons land, waar het percentage van 35
aan vermakelijkheidsbelasting op bio
scoopvoorstellingen is verlaagd tot een
normaler tarief. Een tarief van 35 percent
treft men nu nog alleen aan in Alkmaar,
Bergen (N.H.), Den Helder, Maassluis,
Texel en Veenendaal.
„Dolle Hans" weer ten tonele. Ter ge
legenheid van de negentigste verjaardag
van de toneelschrijver Jan Fabricius zal
gedurende de maand oktober, diens succes
stuk „Dolle Hans" ten tonele worden ge
bracht vanaf 2 oktober in het Centraal
Theater te Amsterdam en op zondag 15 en
22 oktober in Rotterdam. Dit stuk werd
voor het laatst door het beroepstoneel in
Nederland opgevoerd in 1948 door het toen
malige „Willem Goossens Volkstoneel".
Will Goossens zal, zoals toen, de titelrol
vervullen.
Robert Casadesus, Elisabeth Schwarz
kopf en Bernard Haitink met hun
Edisons.
HET HAARLEMSE PUBLIEK vrijwel alleen vertegenwoordigd door
vrouwelijke minderjarigen heeft vrijdagavond een première kunnen meemaken,
die eigenlijk geen première was: het eerste optreden (officieus) van Het Natio
nale Ballet onder leiding van Sonia Gaskell met een programma van drie werken
uit het fameuze repertoire van Het Nederlands Ballet en uitgevoerd door dezelfde
dansers en danseressen als voorheen.
DE NAAM van dit op aandringen van
het minsterie van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen met steun van de gemeen
te Amsterdam nu eindelijk gevormde ge
zelschap is bepaald niet gelukkig geko
zen. Er zijn twee bezwaren tegen in te
brengen: niet alleen doet het woord „na
tionale" aan volksdansen denken, tevens
wordt de indruk gewekt van een ongewen
ste monopoliepositie. Maar men kan er
vrede mee hebben als men er een voorte
ken in leest van een eigen stijl. Deze is
alleen te verwerven in aansluiting bij en
met de middelen van kernachtige tradi
ties. Daartoe is nodig een groot, centraal
ensemble als het thans bijeengebrachte,
dat aan internationale normen weet te vol
doen en een standaard van kwaliteit kan
stellen.
„De KENNISMAKING" verliep overi
gens niet erg gelukkig. Op het veel te klei
ne toneel en met slechts één piano in plaats
van een orkest werd de „Suite en blanc"
van Serge Lifar op muziek uit „Namou-
na" van Lalo uitgevoerd met een vaart,
waaraan men afwerking en finesse met
waarlijk razende slordigheid opofferde.
Van de uit het voormalige Amsterdamse
Ballet overgestapten debuteerde Chris To
renbosch kennelijk onvoorzien in de pas-
de-trois. Met „Francesca da Rimini" van
Aleksei Tsjitsjinadze, voor het eerst en
met dezelfde bezetting vertoond in het
laatstgehouden Holland Festival, na de
pauze gevolgd door „De vier temperamen
ten" van George Balanchine, respectievelijk
op composities van Tsjaikofsky en Hin-
demith, werd deze voorstelling tot een be
trekkelijk representatief geheel gemaakt:
toonbeelden van het ballet van gisteren
uit Frankrijk, Rusland en Amerika.
Pas na aanzienlijke verbetering zal de
Haarlemse Schouwburg ruimte kunnen
bieden aan volwaardige manifestaties van
de ontwikkeling van de danskunst in Ne
derland voor werkelijk belangstellenden.
David Koning
Congres over volkszang. De Neder
landse Vereniging voor de Volkszang zal
op zaterdag 28 oktober te Utrecht een con
gres houden over „Volkszang in dez^ Tijd"
en „De Lichte Muziek en Volkszang". Er
zijn plannen om een volkszansweek te hou
den, waarvoor de medewerking is gevraagd
van onder andere televisie, radio en on
derwijs. Het is^de bedoeling van het hoofd
bestuur dat deze volkszangweek zich gaan
deweg zal ontwikkelen tot een traditie. Tij
dens het congres zal bet woord worden, gft-
vöèrd door Wöuter Paap, Utrecht; A. W.
Herckenrath, Hilversum; Wim ter Burg,
Tilburg; Paul Niessing, Wassenaar; Pi
Scheffer, Naarden; W. Tillmans, Eindho
ven, Jules de Corte, Delft, Joop Schouten,
Rijswijk.
Nadat Amsterdam met de Todd A. O.
producties was voorgegaan, is thans het
Cinema Palace theater te Haarlem voor
zien van een apparatuur, die het mogelijk
maakt 70 m.m. films te vertonen. Eerder
dan wij dachten is dus nu de film „Spar-
tacus" te Haarlem ingezet. Reeds bij de
vertoningen van „Porgy and Bess" en la
ter „The Alamo" wezen wij erop welke
prachtige panoramische effecten men met
dit projectiesysteem kan bereiken.
Geen wonder dan ook dat de producen
ten zich beijveren die stof voor hun film
verhalen te kiezen, die zich het meest
voor dit gigantisch weergavesysteem leent.
De opstand der slaven tegen Rome is
zo'n onderwerp. Men moet er ver voor
in de geschiedenis teruggaan. Omstreeks
70 voor Christus slaagde de Thracische
slaaf Spartacus erin een georganiseerd
oproer te verwekken tegen Rome. Hij
trok plunderend door het land en kreeg
al spoedig een groot leger op de been van
slaven, die de kans schoon zagen zich bij
hem te voegen. Zij troepenmacht be
stond uit negentig duizend man, maar hij
bezat een weinig doeltreffende bewape
ning en zijn soldaten onder wie vrou
wen en kinderen waren merendeels on
geoefend. Hij werd dan ook door de eer
zuchtige consul Crassus met hulp van
Pompejus verslagen. De wraak der Ro
meinen was even radicaal als verschrik
kelijk. Zij kruisigden alle overgebleven re
bellen. De slavenopstand was ten einde.
MEN BEGRIJPT dat de scenarioschrij
vers van Hollywood de held Spartacus niet
zo gauw aan zijn einde laten komen. Zij
hebben er welgeteld drie uur en twintig
minuten voor\ nodig. Het ware echter de
film tekort gedaan wanneer men zou be
weren dat men die minuten zit te tellen.
Wat de scenarioschrijvers met het gemak
van hun fantasie eri de lenigheid van hun
pen aan de historische autenticiteit van
Spartacus en zijn opstand hebben toege
voegd, wordt knap ingelijfd in het boeiend
en fraai spel met het beeld door regis
seur Stanley Kubrick. De slaaf Spartacus
krijgt dan wel het aanzien van de Ameri
kaanse vrijheidsheld, hij draagt de lauwe
ren van de huidige politieke interpretatie
der manmoedigheid, hoe de romantiek
ook hoogtij tracht te vieren, welke wegen
het verhaal ook inslaat, telkens bezweert
de hand van de regisseur het gevaar. De
Spartacus van de film is niet die van de
geschiedenis, maar de opstand der slaven
en zijn leiderschap worden onbetwistbare
werkelijkheid, die vooral in de schildering
van de Romeinse verdeeldheid relief
krijgt.
Men kan tegen „Spartacus" een hele
boel van zijn bezwaren laten varen, wan
neer men minder het filmverhaal als cri
terium voor zijn waardering in het geding
brengt als wel de filmvertelling zoals ze ons
door regisseur Stanley Kubrick wordt ge
daan. Dan valt het op hoeveel dramatische
kracht hij weet op te roepen uit wat hij
ons te aanschouwen geeft. Hij overdondert
al meteen met zijn bergmassieven, waar
in de slaven voor Rome hun dwangarbeid
verrichten. Hij voert ons het kamp der
zwaardvechters binnen en typeert de sfeer
waarin zij leven: zij moeten elkaar do
den om voort te kunnen bestaan. Het daar
uit volgend oproer is een meesterstuk van
camerabeschrijving. Voortreffelijk van
ironie wordt dan Rome zelf aan ons ge
presenteerd in de senaatsvergaderingen,
waarin Laurence Olivier en Charles Laugh-
ton gelegenheid krijgen hun talent te la
ten schitteren tegenover de weerbarstige
oprechtheid van de figuur van Kirk Dou
glas. Geleidelijk aan gaat zich dan het
noodlot aan de slaven en hun leider vol
trekken. Het verdeelde en corrupte Rome
wordt één, wanneer het het gevaar ziet,
waardoor het wordt bedreigd. Er is geen
ontkomen aan. Het oproer zal worden be
dwongen. De laatste gang van de slaven
langs een weg vol gekruisigden is tevens
het laatste brok filmpathetiek dat regis
seur Kubrick ons te bieden heeft. Men be
seft plotseling, dat er op het stuk van ge
nadeloosheid in de wereld niets nieuws
kan worden geleverd De historie, zoals
ze in dit fragment wordt getoond, is van
een bloedige actualiteit.
MISSCHIEN slaat door deze opsomming
de schaal sterk naar een kant door alsof
men met „Spartacus" nu ook maar met
een het Mekka der filmkunst is binnenge
gaan. De goede verstaander zal beseffen
dat men van een film, die zo tweeslachtig
Kirk Douglas (Sparta in volle charge).
in elkaar zit, geen wonderen mag ver
wachten. Dat ze in staat is te intrigeren
en ons mee te slepen door haar verhaal
trant, is voor een zo groots opgezette pro
ductie met zoveel gevaar van overdrijving
een verdienste, welke men zeker moet on
derkennen,
P. W. Franse
Met de film „Spartacus" heeft het
Haarlemse Cinema Palace theater het
Todd A.O.systeem binnen zijn muren ge
haald. Op een enorm projectiedoek van
elf bij zes meter spelen zich nu de gi
gantische tonelen af zonder dat het beeld
inboet aan kwaliteit. Wordt een 35 m.m.
brede normaalfilm op zo'n doek 142.000
maal vergroot, een 70 m.m. brede film
wordt het 52.000 maal. Het beeld wordt
dus drie keer zo scherp. Daardoor kómen
ook de details volkomen tot hun recht
en wordt het beeld nergens vertekend.
Waar men zich ook bevindt, voor in de
zaal, opzij, op de balkons, overal is het
beeld voortreffelijk. De lichtsterkte op het
niet reflecterend doek, dat in het Cinema
Theater wordt gebruikt, is nooit zo scherp,
dat men er hinder van ondervindt. De
kleuren zijn prachtig van toon. Het ge
luid, dat in zes afzonderlijke magnetische
sporen op de filmstrook is aangebracht,
wordt maar liefst via 32 ingenieus opge
stelde luidsprekers, harmonisch weergege-
De staatssecretaris van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten,
heeft vrijdagavond tijdens een galaconcert
in het Concertgebouw in Amsterdam de
zeven „Edisons" voor de klassieke mu
ziek uitgereikt. De „Edisons" worden toe
gekend voor de beste artistieke prestaties
op de grammofoonplaat in het afgelopen
jaar door de Commissie voor Collectieve
Grammofoonplatencampagne.
De klassieke „Edisons" zijn toegewezen
aan Bernard Haitink met het Concertge
bouworkest, de pianist Robert Casadesus,
de zangeressen Joan Sutherland en Eli
sabeth Schwarzkopf, het Amadeuskwartet,
een complete uitvoering van „Tristan en
Isolde" onder leiding van Szolti en de ver
tolking door de Filomusica of Londen on
der leiding van Thurston Dart van Han
dels „Watermusic".
Het Concergebouworkest speelde onder
leiding van Bernard Haitink de „Partita"
van Hans Henkemans, waarvan een avond
tevoren de eerste uitvoering door het or
kest was gegeven.
Elisabeth Schwarzkopf zong drie grote
aria's van Mozart. Robert Casadesus ver
tolkte met het Concertgebouworkest het
vijfde pianoconcert van Beethoven, met
welk concert hij ook zijn „Edison" had
veroverd.
De beeldjes zijn ontworpen door de
Utrechtse beeldhouwer Pieter d'Hont.Van-
avond zullen in het Kurhaus te Scheve-
ningen de zeven „Edisons" in het popu
laire genre worden uitgereikt.
De N.C.R.V. heeft besloten de afdeling
muziek te splitsen in een afdeling voor
klassieke en lichte programma's. Per 1
oktober gaat deze nieuwe regeling in en op
die dag vangen tevens de twee benoemde
chefs hun nieuwe functies aan.
De-^heer A. W. "M. "Herkenrath, die
plaatsvervangend hoofd was van de afde
ling muziek, is thans benoemd tot direc
teur van de programmadienst van de
N.R.U. Hij volgt in deze functie de heer E.
Bomli op, die de pensioengerechtigde leef
tijd heeft bereikt. De heer L. Karsemeyer
te Bussum is door de N.C.R.V. aangesteld
tot hoofd van de afdeling lichte muziek en
de heer N .Dekker tot hoofd van de afde
ling klassieke muziek. De heer Dekker
was evenals de heer Karsemeyer reeds
werkzaam op de muziekafdeling van de
N.C.R.V.
ven, waarbij een werkelijkheidsweergave
wordt bereikt, die technisch perfect is,
ook al omdat men er tegen wordt de
speciale effecten te laten prevaleren.
Speciale filters zorgen voor de spreiding
van de hoge en de lage tonen.
Met deze apparatuur bezit het Cinema
theater met ongeveer tien andere biosco
pen in ons land het modernste technische
instrumentarium op projectiegebied. Men
zal in de nabije toekomst producties kun
nen vertonen als hPorgy and Bess", „The
Alamo", „El Cid", „Can Can", „South
Pacific" enzovoort. Ook het interieur van
het theater zal aan de nieuwe mogelijk
heden worden aangepast.
De Christelijke Oratorium Vereniging
„Door Zang Vriendschap" te Haarlem
geeft op 10 oktober onder leiding van di
rigent Simon C. Jansen in het Haarlemse
Concertgebouw een uitvoering van het
„Gloria" van Antonio Vivaldi, van het „Re
quiem" van Gabriel Fauré en van de Kan-
tate no. 147 Herz und Mund und Tat und
Leben van Bach. Medewerking verlenen de
sopraan Nelly Groeneveld, de alt Aafje
Heynis, de tenor Paul Hameleers, de bas
Max van Egmond, de organist Rudolf Jan
sen en het Noordhollands Philharmonisch
Orkest.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00-24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.25 Voor het
platteland. 8.35 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk le
ven, toespr. 10.00 Strijkork. 10.30 Gevar. progr.
AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.25 Meded. en sport-
ber. 12.27 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.07 De toe
stand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram.
13.20 Progr. voor alle weggebruikers. 14.00 Omr.-
ork. 14.30 Boekbespr. 14.40 Volksliederen. 16.30
Sportrevue. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Voor
de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sport-
journ. VPRO: 18.30 Korte Ned. Herv. kerkdienst.
IKOR. 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur,
causerieën. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Muzikale
biografie. 20.55 De vrouw in het wit, hoorsp. 21.35
Gram. 21.45 In het voetspoor der wetenschap, do
cumentair progr. 22.00 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40
Act. 22.55 Meded. en sportuitslagen. 23.00 Intern,
volksliederen. 23 15 Gram. 23.55-24,00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Plechtige
Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterstanden.
9.45 Gram. Convent van Kerken: 10.00 Chr. Geref.
kerkd. NCRV: 11.30 Orgel en viola da gamba.
12.00 Gram. KRO: 12.15 Buitenl. comment. 12.25
Gram. 12.35 Lichte muz. 12.55 De kerk zijt gij,
lezing. 13.00 Nieuws. 13.05 Gevarieerd progr. 13.30
Voor de kinderen. 14.00 Gram. 14.30 Radio-philh.-
orkest en solist. 15.00 Gram. 15.15 Letterkundige
persoonlijkheden, die ik gekend heb, lezing. 15.25
Muzikale aspecten, muzikale lezing. 16.00 Sport.
16.30 Vespers. IKOR 17.00 Ned. Herv. kerkd. 18.00
Het geladen schip, critieken. NCRV: 19.00 Nieuws
uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Gemeen-
chap der heiligen, lezing. KRO: 19.45 Nieuws.
20.00 Testbemanning, hoorsp. 20.40 Nederlandse
liedjes en melodietjes. 21.10 Kampvuren langs de
Evenaar, lezing 21.30 Gram. 22.00 Gevar. progr.
22.20 Actie voor God, lezing. 22.30 Nieuws 22.40
Rep. Landdag 1961 van de St. Adelberts Vereni
ging. 22.45 Gram. 23.00 Avondgebed. 23.15 Bra
bants kamerorkest. 23.5524.00 Nieuws.
Bl.OEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet - dienst voor belangstellenden.
14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. P. N. Kruyswijk van
Bloemendaal.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12 02 Lichte muz. 12.30 Weerber.
12.35 Amus.muz. 13.00 Nieuws. 13,15 Voor de sol
daten. 14.00 Gram. 15.30 Sportprogr. 17.00 Sport
en nieuws. 17.lCr Gram. 17.45 Sportuitslagen. 17.50
Gram. 18.00 Gram. 18.30 Godsd. uitz. 19.00 Nws.
19 30 Lichte muz. 19.40 Gram. 20.00 Die Entfüh-
rung aus dem Serail, opera. (Om 22.00 Nieuws.).
23.05 Gram. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 7.23
Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.40 Gram. 9,00
Gymnastiek voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.359 40
Waterst.VPRO: 10.00 Te waar om mooi te zijn,
overdenking. VARA: 10.20 Zestig minuten voor
boven de zestig 11.20 Voordr. 11.35 Pianorecital.
12.00 Hammondorgel en zang. 12 30 Land- en tuin-
bouwmededelingen. 12.33 Voor het platteland.
12.38 Gram. 13.00 Nieuws, 13.15 Voor de midden
stand. 13.20 Pianotrio. 13.45 Wikken en wegen,
lezing. 14.00 Mezzo-sopr. en piano. 14.30 Een per
soonlijke mening, hoorsp. 15.30 Walsorkest. 16.00
Oude liedjes. 10.15 Muziekrevue. 16 55 Streekuitz.
17.15 Dansmuz. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws en
comm. 18.20 Act. 18.30 Gram. 18.40 Instr. kwintet.
19.00 Parlementair overzicht. 19.15 Regeringsuitz.:
Wat zit er vast aan haring en scheerlijn. Het
werk van de Nederlandse kampeerraad. Samen
stelling: B. M. van Griethuysen. 19.30 Lichte muz.
20.00 Nieuws. 20.05 Cabaret. 20 35 Quiz. 21 25 Lich
te muz. 20.00 Nieuws. .20.05 Cabaret. 20.35 Quiz.
21.25 Lichte muz. 21.55 Act. progr 22.30 Nieuws.
22.40 Omroeporkest. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m 7.00-24.00 NCRV.
NCRV 7.00 Nieuws en S.O.S -ber. 7 10 Gram.
7.20 Sportuitsl. 7.30 Gram.^7 50 Meditatie 8 00
Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de
zieken. 9 35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10
Gram, 10.20 Theol. etherleergang. 11.05 Gram.
12.00 Idem. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12 33 Lichte muz. 12.53
Gram. of act, 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek.
13 45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Promenade-
ork. en sol. 15.15 Gram. 15.30 Bariton en piano.
16 00 Bijbeloverd. 16.30 Oude muz. 17 00 Voor de
kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram 17.40
Beursber. 17.45 Regeringsuitzending Nederlands
Nieuw-Guineaoude mythen in een nieuw kleed,
door ds. I. S. Kijne 18 00 Orgelspel. 18 30 Gram.
18 50 Openbaar kunstbezit. 19 00 Nieuws en weer
bericht. 19 10 Op de man af, praatje 19 15 Gram
19 30 Radiokrant 19 50 Lichte muz. 20 20 Pionier
van het lev en.hoorsp. (3). 21.30 Mezzo-sopr en
piano. 22 00 Parlementair comment. 22 15 Lichte
muz 22 30 Nieuws 22 40 Avondoverdenking. 22 55
Roekbespr 23 05 Muziekrevue. 23 40-Het Evange
lie in Esperanto 23 55—24.00 Nieuws
BRUSSEL 324 m.
12 00 Nieuws. 12 02 Lichte muz. 12 30 Weerber
12 35 Voor de landbouw 12.42 Gram. 12 50 Beurs
ber. 13 00 Nieuws. 13.15 Kamermuz 14 00 School
radio. 15 45 Vlaamse kamermuz. 16.00 Beursber.
16 06 Voor de zieken 17 00 Nieuws. 17 15 Gram
17 45 Franse les 18 00 Protest, uitz 18 15 Gram
18 20 Voor de soldaten. 19 00 Nieuws 19 30 Piano
spel 19.50 In en om de opera 20 00 Opera en
belcantoconc 21 30 De zeven kunsten 21 45 Wals-
muz 22-00 Nieuws. 22.15 Amus.muz 22 35 Volks
muziek. 22.55 Nieuws. 23 00 Voor de zeelieden.
I elc7 71? IVJfl
VOOR ZATERDAG
AVRO: 17 00—17 30 Voor de kinderen NTS'
20 00 Journ en weeroverzicht AVRO 20 20 Film
20 45 Grand Gala du Disque 1961 21 25 Detective-
spel 22 00—23 00 Grand Gala du Disque.
VOOR ZONDAG
NTS 19 30 Weekiournaal 20 00 Sport in beeld
NCRV 20 30 Liin zonder lengte, gedramatiseerde
doeumentaire 21 20 Amsterdams kamerork 21 55
Voordr. 22 20 Wat zegt de jeugd ervan?, discussie.
VOOR MAANDAG
NTS 20 00 Journ en weerover 20 20 Filmver
stag reeentie 10-jarig bestaan NTS VPRO 20 50
Terug uit Griekenland, oraatie 21 00 Chanson
competitie 21 45 Medische rubr 21 15 Kunstprogr
Advertentie
Lijm zonder klemmen met