„Dit is de lekkerste die ik ken!"
A. Roland Holst: „Slauerhoffs werk een
haard van bevrijdende onrust"
Logboek van Slauerhoff
halfzwaar
MOEDER WORDEN...
bevestigt CAPTAIN GRANT
De nationale Slauerhoffherdenking te Haarlem
Arthur Lehning over het onderscheid
tussen poëzie en biografische personalia
De negen muzen
T.v.-registratie zonder
kwaliteitsverlies
a/s tjonge
moet
J (r"L
Drink
17
VRIJDAG 6 OKTOBER 1961
die lekkere
shag in de handige
platte doos 95 cent
De geurige halfzware shag,.CaptainGrant"wordt
op een heel bijzondere wijze gemêleerd, proeft
het direct. U ruikt het direct. Een pracht-shag!
U herkent Captain Grant, waar U ook bent, aan het
milde aroma van 's werelds fijnste tabakken.
Spaar de plaatjes voor het Interessante Schepenalbum „Van Stoom tot Atoom"
,,WI] ZIJN HIER om een dichter en schrijver te herdenken, wiens blijvend
gebleken waarde te typeren is met één woord: onvervangbaar zei de dichter
A. Roland Holst, voorzitter van het Herdenkingscomité J. Slauerhoff in de toe
spraak, waarmee hij de nationale herdenkingsplechtigheid opende die gisteren
in de Hildebrandzaal te Haarlem gehouden werd ter gelegenheid van het feit
dat het precies vijfentwintig jaar geleden was dat J. Slauerhoff te Hilversum
overleed. „Ik ben uitgenodigd hier te spreken niet alleen als een van de oudste
vrienden 'van Slauerhoff uit het zogenaamde litteraire leven, maar ook als de
vriend, die de laatste week bij hem was". De heer Roland Holst vroeg zich af of
Slauerhoff „hier wel bij zou horen, waar de wereld getuigt van haar erkenning
voor de litteratuur". Hij beantwoordde de vraag ontkennend: „Alleen Gorter zou
hier nog meer gedetoneerd hebben dan Slauerhoff „Maar de herdenking heeft
zin ornaat zijn werk voor velen een levensverrijking is, een haard van bevrijdende
onrust".
De vuurproef
De radio geeft zaterdag
BABYSET DE LUXE
MARGRIET DE GROOT
ENIGE DAGEN MET VAKANTIE
Beeldschermer
a- if.:'.
j
7 elevisieprogramma
Geestelijken bij Marine
krijgen stola's
Bussums ex-raadslid
failliet verklaard
Advertentie
Sprekend over het verzameld werk van
Slauerhoff zei de heer Roland Holst: „Gro
te dank zijn we verschuldigd aan de man
zonder wie deze uitgaven nooit tot stand
zouden zijn gekomen." Hij verhaalde met
welke problemen het comité worstelde dat
de litteraire nalatenschap van Slauerhoff
„een scheepskist die wij niet durfden
openen" verzorgde; hoe toen een jon
geman zijn eigen Slauerhoff-dossier aan
het comité aanbood, K. Lekkerkerker, die
in het comité opgenomen werd. „Aan deze
man is het ontstaan van de verzamelde
werken te danken". „Het gebeurt niet vaak
dat bewondering de kans krijgt zich als
toewijding te uiten. De bewondering die
Lekkerkerker Slauerhoff toedroeg was niet
passief, zij was tot deze toewijding in
staat." Hierna droeg de dichter zijn „In
memoriam Slauerhoff" voor.
OOK DE HEER Arthur Lehning, die de
herdenkingsrede uitsprak, gewaagde van
de ironie en het sarcasme waarmee Slauer
hoff een officiële bijeenkomst als de onder
havige bejegend zou hebben. De heer Leh
ning zei: „Meer dan gevoelens van piëteit
en vriendschap te uiten is het zaak de
grootste dichter van zijn generatie de er
kenning te geven die hem toekomt." De
spreker wees er op hoezeer het daaraan
ontbroken heeft en hoe de „mythe Slauer
hoff" diens decadentie, perversiteit, de
monie de dichter een valse populariteit
had gegeven: „Ik zie die mythe niet, ik
zie alleen een opzienbarend misverstand.
Wijzend op het autobiografische karakter
van Slauerhoffs oeuvre zei de heer Leh
ning: „Men kan echter een dichter niet
isoleren van de mens die schreef; maar is
de mens die uit de gedichten is te destil
leren wel te vergelijken met de mens die
lééft?" De spreker verhaalde hoe hij
Slauerhoff eens vroeg of een bepaald ge
dicht op een bepaalde situatie sloeg. „Nee,
ik schreef eerst het gedicht," antwoordde
Slauerhoff. Men mag de biografische per
sonalia niet beschouwen als een platte
grond voor de doolhof van het scheppend
vermogen, zei de spreker.
ARTHUR LEHNING hield vervolgens
een lofrede op Slauerhoff, waarin hij diens
tegenstrijdige karaktertrekken onder één
noemer bracht: „Hij had de moed ze te
léven". Aanpassing was voor Slauerhoff
een verraad aan wat hij zag als de essen
tie van het leven. „Schrijven was de nood
zaak de disharmonie van droom en werke
lijkheid te verbeelden als protest tegen een
wereld die hem normen trachtte op te drin
gen die hij niet kon erkennen."
De heer Lehning besloot zijn toespraak
met de woorden: „Zijn leven is een land,
nog niet in kaart gebracht. Ook zijn leven
zal een onvoltooid verleden blijven. Wij we
ten niet welke dimensies latere generaties
aan zijn werk zullen toevoegen.' „Slauer
hoff ontdekte wat alle romantici ontdek
ten: het paradijs op aarde is een verbo
den rijk."
De heer E. W. P. van Dam van Isselt,
directeur van de uitgeverij Nijgh van Dit-
mar in Den Haag, bood na een korte toe
spraak, waarin hij onder meer hulde
bracht aan de heer K. Lekkerkerker die
de tekst had verzorgd, het eerste exem
plaar van de nieuwe dundrukeditie van
Slauerhoffs verzamelde gedichten aan de
heer Roland Holst aan.
De voordrachtskunstenaar Albert Vogel
droeg vervolgens tien gedichten van Slauer
hoff voor en een fragment uit „Het ver
boden Rijk". Hij kweet zich uitstekend van
deze moeilijke taak.
Tot slot verklaarde dr. J. Hulsker, voor
zitter van het Letterkundig Museum en
Documentatiecentrum de expositie „log
boek van Slauerhoff" geopend.
De aanwezigen begaven zich vervolgens
naar het Huis van Looy, waar men de
expositie bezichtigde. Hier bood de ge
meente een dronk aan. Onder de aanwe
zigen in de Hildebrandzaal bevonden zich
de consul-generaal van België in Neder
land, de heer H. de Vleeschouwer, de bur
gemeester van Haarlem en mevrouw Cre-
mers, de wethouders D. J. A. Geluk en
mevr. mr. E. A. J. Scheltema Conradi,
de litteratoren dr. P. H. Ritter jr., J. C.
Bloem, Anthonie Donker, K. Lekkérkerker,
C. J. Kelk, D. A. M. Binnendijk. M. Mok,
Barend Rijdes, Hans Edinga, Clara Eg-
gink, Marga Minco, Pierre H. Dubois,
Walter Breedveld en Jos Panhuysen, de
actrice Ellen Vogel en de voorzitter van
Teisterbant mr. A. W. Hellema.
Een tot nu toe ongepubliceerde foto
van J. Slauerhoff op veertienjarige
leeftijd. Een der vele portretten die
te zien zijn op de expositie „Logboek
van Slauerhoff".
Veiling bij Sotheby. Opnieuw zal een
gedeelte van de bibliotheek van John
Stuart, de derde graaf van Bute en Pre
mier yan Engeland van 1760 tot 1763, bij
Sotheby in Londen worden geveild, en wel
op 16, 17 en 18 oktober. Hoewel de waarde
volle verzameling veel vroeg-Amerikaanse
litteratuur, zeer oude drukken en een aan
tal reiswerken omvat, verwacht men dat
litteratuur van de Italiaanse Renaissance
de hoogste prijzen zal halen. Deze afdeling
omvat onder meer een eerste editie van de
sonnetten van Michelangelo en een werk
over de kunst van de goudsmid van de
hand van Benvenuto Cellini, de editie van
1483 uit Venetië van Guerino il Meschine,
twéé boeken van Vasari en litteratuur van
Palladio, Scamozzi, Serlio en Alberti.
Subsidie voor „Centrum". In het voor
stel tot het verlenen van subsidies voor het
seizoen 1961/62 aan kunstinstellingen geven
B. en W. van Amsterdam de gemeenteraad
in overweging de toneelgroep „Centrum"
f 500 per voorstelling in Amsterdam en
voor ten hoogste honderd voorstellingen
te verlenen, mits zij haar taak ook in de
wijken van Amsterdam blijft vervullen.
Dit ensemble had een subsidie van 75.000
gevraagd. „Centrum" is de voortzetting
van „Puck". Het richt zich niet uitsluitend
tot de jeugd. Het is een spreidingsgezel
schap en wordt dus in hoofdzaak door het
rijk gesubsidieerd', voor het komende sei
zoen met 200.000 en daarenboven 450
per voorstelling buiten Amsterdam.
Gesproken bijbelboeken. Van half ok
tober a.s. af zal bij enige blindenuitleen-
bibliot'heken in Nederland een groot aan
tal banden van de bijbelboeken, die het
Nederlandsch Bijbelgenootschap op de
bandrecorder heeft doen opnemen, ter be
schikking van de blinden worden gesteld.
Ook voor gebruik door bejaardentehuizen
kunnen deze opnamen diensten bewijzen.
Lezing over Tagore. De vice-president
van India, de heer Sarvepalli Radhakrish-
nan, brengt van 17 tot 20 oktober een be
zoek aan Nederland waar hij op 19 oktober
in de Rolzaal in Den Haag een lezing zal
houden ter gelegenheid van het feit dat
honderd jaar geleden de Indische dichter
Rabindranath Tagore (18611941) werd
geboren.
Opgravingen. Aan de oostelijke oever
van de Zee van Galilea zijn de overblijf
selen gevonden van een Israëlische neder
zetting uit de 10de eeuw voor Christus. De
vondst is gedaan door een expeditie die
reeds drie dagen in dit gebied aan het gra
ven was. De ligging van de nederzetting
uit de tijd van koning David ligt een 150
meter van de waterkant en heeft een rijke
schat aan godsdienstige voorwerpen en an
dere overblijfselen opgeleverd. De plek is
niet ver verwijderd van de oud-Byzantijn-
se stad Sussita en ligt aan de oude kara
vaanroute naar Damascus. Men gelooft dat
de nederzetting in de achtste eeuw bij de
inval der Assyriërs is verhoest.
Internationale affiche-wedstrijd. De
UNESCO, de opvoedkundige, wetenschap
pelijke en culturele organisatie van de
Verenigde Naties, heeft een wedstrijd uit
geschreven voor een affiche, die een spre
kende oproep tot internationaal begrip en
internationale samenwerking moet uit
beelden. Deze affiche, in niet meer dan 4
kleuren, moet zijn ontworpen door perso
nen ouder dan i8 jaar. Ieder land kan 3
ontwerpen insturen. In Nederland zullen
de beste drie ontwerpen worden geselec
teerd door een door de nationale UNESCO-
commissie in te stellen jury, waarin de drie
landen van het koninkrijk, alsmede Neder
lands Nieuw-Guinea zullen zijn vertegen
woordigd. De inzending in Nederland sluit
op 1 januari 1962. Er zijn drie prijzen, van
1000, 500 en 300 dollar.
I
Advertentie
Dit is de titel van het nieuwe boek van
Dr. W. de Kok. Alles over zwangerschap,
geboorte, babyverzorging en kleuter
opvoeding. Dit waardevolle boek (184
pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten
geschenke bij aanschaffing van een
Margriet de Groot, hoofdrolspeelster in
de musical „My fair Lady" die woensdag
avond tijdens de voorstelling in de Nij
meegse schouwburg onwel is geworden, zal
enige dagen vakaritie nemen. Haar dubbel-
speelster Dorien Mijksenaar zal tot dinsdag
wanneer de musical naar Tilburg verhuist
de rol van Eliza Doolittle overnemen.
DE EXPOSITIE „Logboek van Slauer
hoff" in het museum Het Huis Van Looy
te Haarlem is door de architect J. Kuiper
cp voortreffelijke wijze ingericht naar een
idee van dr. J. Hulsker. Weliswaar maken
de schotten in het midden van de zalen de
ruimte nogal benauwd, maar men moet
hierbij bedenken dat de expositie niet al
leen voor Haarlem is bestemd; de schotten,
noodzakelijk om de looprichting te sugge
reren, zullen het in één grote zaal veel
beter doen óók als ruimtelijke afbake
ningen dan in de reeds in drieën ver
deelde ruimte van het Huis Van Looy.
DE INDELING van het met zorg en
piëteit gekozen materiaal is zeer duidelijk.
Aan de wanden zijn op ooghoogte teksten
aangebracht voor het merendeel uit
Slauerhoffs oeuvre gekozen die de op
de voorgrond tredende historische feiten
uit Slauerhoffs leven chronologisch mar
keren. Onder deze teksten zijn op gedempt
gekleurde panelen aan de wand vergro
tingen van foto's, handschriften, tekenin
gen aangebracht. In vitrines onder deze
panelen is het authentieke materiaal uit
gestald dat op de diverse periodes betrek
king heeft. Men leest dus eerst de tekst,
beschouwt dan de grote reprodukties op
het paneel en buigt zich dan voorover om
in de vitrines de documenten te bekijken.
DE KEUZE die de samenstellers, B. Bak
ker. G. Borgers, J. Hulsker, K. Lekker
kerker en mej. Ellen Warmond, uit het
materiaal hebben gemaakt is er vooral op
gericht de uiterlijke levensfeiten te docu
menteren. Eerder dan zoals dr. Hulsker
deed deze expositie een achtergrond
van het oeuvre te noemen, zouden wij haar
als voorgrond willen betitelen. Het hier
verzamelde materiaal is immers globaal op
de zakelijke voorzijde van Slauerhoffs
maatschappelijke en litteraire carrière ge
richt. Maar als zodanig geeft het een beeld
van de grillige ontplooiing en onstand
vastigheid van de schrijver. Wat men op
deze expositie ziet verwijst naar de dich
ter als De Andere, de onzichtbare compo
nent van het geëxposeerde. Aldus valt als
voorname kwaliteit van deze expositie het
instructieve element op, waarvan vooral
ook de schooljeugd kan profiteren.
DE EXPOSITIE begint met een citaat
uit Slauerhoffs „Critisch Proza" (deel VIII
pag. 268): „Elke biographie moet een meng
sel zijn van waarheid en verdichting, het
kan niet anders. Wie zuivere historie
eischt, geeft blijk het wezen der historie
niet te kennen; de absolute historie bestaat
niet, ook niet bij volledige feitenkennis'
en eindigt met een aangrijpende foto van
Slauerhoff op zijn doodsbed.
Dat het in ons land niet mankeert aan HILVERSUM j. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
acteurs van formaat bewees weer zo'n te- 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00 -24.00 VARA.
levisieavond als van gisterenArthur VARA. 7 0Q Nieuws 7 10 Gymn 720 Gram. 8.00
Millers „De vuurproef verscheen in een Nieuws 8 j8 Gram 8,40 Gram. 9.00 Gymn. voor
voorstelling via de K.R.O. Op het beeld- de vrou'w. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Koorzang,
scherm. Men kent het stuk uit deopvoe- VPRO^lO^amon thms, pra^be. ^Morgen-
ringen door de Haagse Comedie. Het werd steJllinfsagenda en gram. 10.55 Lichte muz. 11.20
wel duidelijk dat men het op het toneel sportnieuws. 11.45 Gram. 12.15 Van de wieg tot
moet zien, wil men het zien in de perfec- het graf, praatje 12.30 Land-en tuinbouwmeded.
tic Hoi hooft ruimte pn rliente nodig orn 1233 Roemeens ork. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-
tie. Het heett ruimte en diepte nouig u valda 13 20 Gitaarspel. 13.35 Tussen mens en
te resonneren, het heeft weerklank nodig, neveiviek, lezing. 13.50 instr. sextet. 14.10 Voor
het is groots en machtig. In de vorm, de jeugd. 14.45 Omr.ork. en sol. en het operakoor.
waarin het is geschreven wil het zich In de pauze: plm. 15.40—16.00 Boekenwijsheid,
waarin net IS gescnieven. wn net 17 00 Jazzmuz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm.
verheffen. Het zit als een vogel m zijn lg 20 Gram 18 30 Lichte muziek. 19.00 Artistieke
kooi in het beeldscherm gevangen, waar- staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, lezing. 19.40
het pen veel te machtige adem heeft. Welkom, vreemdeling, toespr. 19.55 Deze week,
voor net een veei ie luduiusc aucm VARA: 20 00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr.
Het is beslist niet mtiem genoeg voor de 21 _0 s^c comm 22.05 Quizprogr. 22.30 Nieuws,
huiskamer. Maar goed, als mooi surro- 22.40 De zwarte diamant, hoorsp. 23.10 Walsork.
gaat was ook de t.v. presentatie dan toch 23.40 Gram. 23.55—24.00 Nieuws,
nog een belevenis en dat vooral, omdat HILVERSUM n. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
men er een aantal prachtige acteerpres
taties in kon bewonderen met die van Max KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 17.30 Voor
Croiset aan het hoofd. Dat geeft ons de ^jeu^
blijde verzuchting in de mond dat er in Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zie-
ons land zo voortreffelijk toneel wordt ken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok,
gespeeld. Op een avond als donderdag- ^O^^ro^nade-ork. en ^t.U^Ch-^^Land-
avond is de t.v. de mooiste aansporing om Platennieuws 13.25 volksliedjes. 13.45 Fanfare-
naar de schouwburg te gaan. een positie- qrk. 14.10 Franse les. 14.30 Voor de jeugd^ 15.30
ve aansporing!
Gram. 15.50 Op het nippertje, hoorsp. 16.25 Gram.
17 00 Sportperiscoop. i7.10 Instr. octet. 17.30 Boek-
bespr 17.40 Lichte muziek. 18.00 Kunstkron. 18.30
Strijkork. 18.50 U bent toch ook van de partij?,
praatje. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Gram. 19.45
Lichtbaken, lezmg. 19.55 Omr.ork. en solist. 20.50
Van klanten en wanten weten, vragenbeantw.
21.00 Gevarieerd progr. 22.20 22.25 Boekbespr.
22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zondag in. 23.00
1 Religieuze muz. met comm. 23.5524.00 Nieuws.
Als de N.T.S. in oktober haar nieuwe
apparatuur „video-tape" in gebruik neemt, brussel. 324 m.
v .r. I 12 00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.00
zullen onze tv-studio's gaan beschikken
over een beeldopname-systeem met onge
kende mogelijkheden en kwaliteiten. In te
genstelling tot de thans nog gebruikte te-
lerecording die een beeldkwaliteitsver
Akademie der discofielen. 15.30 Gram. 16.00 Thea*
terkron. 16.20 Gram. 16.30 Gram. 17.00 Nieuws.
17.15 Koorzang. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00
Orgelrecital. 18 30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws
en comm. uit Amerika. 19.30 Gram. 20.00 Gevar.
lies te zien geven van op z'n minst 20 muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws,
percent, geeft dit nieuwe apparaat het 23.05 Amus.muz. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
beeld vrijwelvoor de volle 100 percent
wéér. Maar dok de mogelijkheden zijn veel
groter. Het op de band opgenomen beeld
(met geluid) kan onmiddellijk na opname
teruggespoeld en gereproduceerd worden,
zoals de geluidsband op de bandrecorder.
Het voordeel hiervan is bijzonder groot,
want nu kan men tijdens de opname be
paalde onderdelen controleren en direct
overmaken, als het resultaat niet voldoet.
Advertentie
Brief van Slauerhoff aan Arthur
Lehning over de uitgave van de
bundel „Archipel".
,r%
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. AVRO: 20.20
TV-kroniek. NTS: 20.50 Ballet. AVRO: 21.25 De
andere, detectivespel. 22.00 Documentaire film.
VOOR ZATERDAG
NTS: 14.00 Eurovisie: Concours-hlppiqueHorse
Bovendien'kunnen nu bijvoorbeeld actuele I af the Year Shopte Londem^CRV: MFita;
gebeurtenissen of Eurovisie-uitzendingen 16 40 Documentair progr. 17.oo—17.30 Voor de
op ieder willekeurig tijdstip, dus ook vlak kinderen. 19.30 Filmprogr. NTS: 20.00 Journ. en
no «-lp nnnamp worden uitgezonden I weeroverz. NCRV: 20.20 Act. 20.30 Gram. 20.45
Het V2S&ZS&&J telerecor- ggM'&SKS?
ding en video-tape-recording is, dat men
het beeld niet op film, maar op een mag
netische band vastlegt. Er zijn twee be
drijven, beide in de Verenigde Staten, die
video-tape-recorders vervaardigen en wel
de Ampex Corp. en de RCA. Van deze
eerste maatschappij heeft de NTS er twee
gekocht.
Het verschil tussen telerecording en vi
deo-tape-recording is in technisch opzicht
zeer groot. Bij telerecording of, zoals de
Nederlandse term luidt: televisieregistra
tie op film, wordt het televisiebeeld, dat
in de studio of bij een buitenreportage
wordt geproduceerd, op 16 of 35 mm. film
vastgelegd, terwijl het geluid gelijktijdig
op een afzonderlijke 16 mm. geluidsband
wordt geregistreerd, die synchroon loopt
met de opnemende filmcamera's. De nade
len van dit systeem zijn vele. Allereerst
het kwaliteitsverlies. De televisieappara-
tuur, die in de telerecordinginstallatie is
ingebouwd en die het live-televisiebeeld
moet leveren dat op film wordt vastge
legd, is van een dusdanige perfectie dat
men de beeldkwaliteit hiervan gerust op
100 percent mag stellen. Wanneer ditzelf
de televisiebeeld echter wordt gefilmd
door de, eveneens in de telerecordingin- De reformatorische geestelijke verzor-
stallatie ingebouwde, 16 of 35 mm. film- gers bij de Koninklijke Marine zullen bin-
camera's, dan treedt meteen al een kwa- nenkort bij het leiden van ere-diensten en
liteitsverlies op van 10 percent, er van het verrichten van ambtelijke handelin-
uitgaande dat het ontwikkelen en afdruk- gen stola's kunnen gaan dragen. Dit in
ken van het opgenomen filmmateriaal op navolging van de Britse geestelijken bij
zo goed mogelijke wijze geschiedt. Is dit de Royal Navy.
niet het geval, wat vooral in het verle- Het dragen van de stola's zal niet ver
den vaak voorkwam, dan is het kwaliteits- plicht zijn. Zij zullen donkerkleurig zijn
verlies bij het eindprodukt soms zelfs 20 en ongeveer tot de taille reiken. De uit-
tot 30 percent. einden, die zullen „uitlopen", zullen met
Wanneer de aldus verkregen film, die in goudgalon omzoomd zijn. Op de linkerzij-
dit geval telerecording wordt genoemd, de wordt een kruisteken aangebracht, op
wordt uitgezonden dan treedt nogmaals een de rechterzijde een anker,
kwaliteitsverlies op van c.a. 10 percent. De stola's worden in bruikleen ver-
Dit wil zeggen dat men bij een op film strekt, zij blijven eigendom van de pro-
geregistreerde televisieuitzending, waarvan testantse geestelijke verzorging bij de Ko-
de oorspronkelijke live-televisiekwaliteit ninklijke Marine.
100 percent bedroeg, slechts 80 percent en In kringen van militaire geestelijke ver
soms zelfs slechts 60 percent in de huis- zorgers bestond reeds geruime tijd de
kamer krijgt. De bijkomende nadelen zijn wens stola's te dragen over de uniform,
dat men in de studio nimmer meteen kan waardoor de geestelijke waardigheid van
controleren of een telerecordingopname de drager en zijn kerkelijk dienaarsambt
geslaagd of niet, omdat er meestal gemarkeerd worden. Ook bij luchtmacht-
zo'n halve dag gemoeid is met het ont- geestelijken is deze kwestie al eens ter
wikkelen, afdrukken en voor projectie ge- sprake geweest. De hervormde raad voor
reedmaken van het opgenomen filmmate- de eredienst toonde zich toen echter ge-
riaal, al kan het als het moet in reserveerd.
één uur. Bovendien is de risicofactor
daarbij niet gering (vertraging tijdens het
transport van studio naar filmbedrijf en
omgekeerd, filmlaboratoriumfouten, moge
lijkheid tot beschadiging van het materiaal
enz.)
De arrondissementsrechtbank in Am-
Tenslotte betekent de tijdsduur die nodig I sterdam heeft de procuratiehouder van de
is om het filmmateriaal voor projectie ge- Amsterdamsche Bank in Bussum. het 50-
reed te maken een grote handicap bij het jarige ex-raadslid J. F. J.. die verdacht
uitzenden van actuele gebeurtenissen, kort wordt van verduistering van ruim drie
nadat zulk een gebeurtenis op telerecor- ton ten nadele van cliënten van deze
ding werd vastgelegd. bank, failliet verklaard. Tot rechtercom-
A1 deze opgesomde bezwaren van tele- missaris werd benoemd mevrouw mr.
visieregistratie op film zijn opgeheven bij Lom-van Marle en als curator werd aan-
het gebruik van televisieregistratie op gewezen mr. H. J. van Leeuwen jr. in
magnetische band. Amsterdam.