jj| „Definitief ontwerp" van Amsterdams stadhuis aangenomen omdat het nog definitiever kan Architecten gaan voort met wijzigen „Geen onredelijke eisen aan de V.P.R.O. gesteld" Nederlands Danstheater begon derde seizoen Alphenaar Woordinterpretatie lost voorlopig alle problemen op Programma-commissaris Broeksz "IBiravfr Radio- en t.v.-employés vergaderden in Hilversum Kandidaten voor nobel- prijzen 1961 51 m *3* DONDERDAG 19 OKTOBER 1961 5 De negen Muzen I] Een Franse merkwijn van grote klasse: Aanbieding: KRUISWEG 47-49 HAARLEM Geen maatregelen tegen r.k. studenten in Delft De radio geeft vrijdag 7 elevisieprogramma Kerkelijk nieuws 1 AAtlKOfiD'/GftlGEfi EnBESCHQUW/riGEh\ Van onze Amsterdamse redacteur) NA EEN DEBAT van ruim drie uur heeft de Amsterdamse gemeenteraad zich gistermiddag (woensdag) met op twee na algemene stemmen akkoord ver klaard met het definitieve ontwerp van het stadhuis, dat in de toekomst op het Waterlooplein aan de Amstel zal verrijzen. Het was een beslissing, waar voor zowel als tegenstanders voorlopig vrede mee kunnen hebben, terwijl de ge meenteraad die in 1958 het voorlopig stadhuisontwerp van de architecten prof. ir. J. F. Berghoef en ir. J. J. M. Vegter goedkeurde en tot dit definitieve ontwerp liet uitwerken, bovendien zijn prestige heeft gered. Prof. ir. Berghoef en ir. Vegter volg den de debatten in de raad met gespannen aandacht. (Van onze reportageredacteur) De programmacommissaris van de Nederlandse Radio Unie, de heer J. B. Broeksz, beeft op de woensdagmiddag te Amsterdam gehouden persconferentie erkend, dat de door de VPRO in zijn sehetsplan voor een nationale omroep geuite critiek op de praktijk der programma-coördinatie een der aanleidingen is geweest tot de tegen het VPRO-programma gerichte maatregelen. De heer Broeksz meent dat aan de VPRO geen onredelijke eisen zijn gesteld, en verwees daartoe naar de ook thans nog mogelijk gebleken percentages „gesproken woord", die voor deze week 88 en voor de volgende 95 bedragen. De programma-coördinatiecommissie zal zeker niet ver langen dat de VPRO van de ene dag op de andere zijn programma's zo herziet, dat zij op de door de NRU-commissie gewenste fifty-fifty-verhouding in muziek en gesproken woord gebaseerd zullen zijn. Men rekent er mee dat de VPRO daarvoor enige jaren nodig zal hebben. Aldus kan het betoog van de heer Broeksz worden samengevat: een uiter mate knap, om niet te zeggen behendig pleidooi om aan te tonen dat er van de V.P.R.O. niets onredelijks is verlangd en dat deze omroep zich zelf in de nesten heeft gewerkt door halsstarrig te weigeren op de suggesties van de programma-coör dinatiecommissie in te gaan. Er waren voor de heer Broeksz vier redenen ge weest om de coördinatie op de helling te zetten. Behalve de reeds genoemde critiek van de V.P.R.O. was hij getroffen door een critische beschouwing op de overmaat aan gesproken woord op vrijdagavond in een advertentieblad, de muziekcommissie van de RadioUnie daarentegen wilde een minder stringente toepassing van de coör- di nat ieregels waartegen de heer Broeksz zich heeft verzet en tenslotte hield de heer Broeksz rekening met het feit dat de staatscommissie die het om roepbestel bestudeert daarin ook de prak tijk van de coördinatie betrekt. De programmacommissaris van de N.R.U legde op deze door mr. H. W. van Doorn van de K.R.O. voorgezeten persconferen tie de nadruk op de prettige samenwer king die steeds bij het overleg over de coördinatie had geheerst. Natuurlijk had elke omroep waarvan een concessie werd verlangd, daartegen geopponeerd, maar men kwam er met lang praten en de on derlinge bereidheid om door opschuiving elkaar tegemoet te komen, meestal wel uit De heer Broeksz vond het dan ook niet onredelijk dat in dit samenspel nu ook van de V.P.R.O. een concessie wordt gevergd. Uiteraard werd onmiddellijk de vraag gesteld of er dan geen rekening mee is gehouden dat de V.P.R.O. zich alleen be zig houdt met principiële uitzendingen, die dus hoofdzakelijk uit gesproken woord be staan, en met zijn beperkte zendtijd waar door opschuivingen niet mogelijk zijn. De heer Broeksz antwoordde dat daaraan al tegemoet wordt gekomen door geen ver houding van 70 percent muziek en dertig percent gesproken woord te verlangen zo als bij de andere omroepen. Voorts vond hij dat ook gerechtvaardigd door het vol gens hem „veranderde karakter der V.P.R.O.-programma's". Op onze vraag of de actie tegen het V.P.R.O.-programma nu zal worden ge volgd door correcties bij de andere om roepen op de eerste twee dagen van deze week was er een totaal van ruim twee uur gelijktijdig gesproken woord op de beide Hilversums en op woensdag zelfs vier uur gaf de heer Broeksz geen rechtstreeks antwoord, omdat de pro gramma-coördinatiecommissie het gespro ken woord in soorten indeelt. Op die ma nier is er dan geen sprake van een dou blure. Wat de autonomie der omroepver enigingen betreft, stelde de heer Broeksz voorop dat hij alle begrip heeft voor de teleurstelling van een omroep, die een pro gramma moet veranderen. Hij gaat ér echter van uit dat er in de programma- bouw geen absolute autonomie kan be staan: elke ingreep terwille van een har monisch programma tast de autonomie van de betrokken vereniging aan. Dat is jarenlang bij elke omroep voorgekomen en de V.P.R.O. heeft daar zelf toen ook aan mee gedaan. Zowel de heer Broeksz als mr. Van Hobbies van Schipholpersoneel. Een model van een bewapende koopvaarder, met engelengeduld in twee jaar tijds ver vaardigd uit afgebrande lucifers, die aan elkaar geplakt zijn; een molen opgebouwd uit gelijmde schelpen; een schitterend mo del van een grote zeilboot; foto's, teke ningen en schilderijen maken deel uit van de hobby-tentoonstelling, die door perso neel van de luchthaven Schiphol is ge organiseerd en die van morgen tot en met zaterdag bezichtigd kan worde in het film zaaltje van het Nationale Luchtvaart museum in het Atoomgebouw op Schiphol. Ook zogenaamde natuurplastieken trekken ezer de aandacht. Dat zijn allereli, meest al vrij grillige takekn, wortels of andere stukken hout, die wat zijn bijgeschuurd en soms gelakt en die dankzij hun artis tieke vormen ware kunstvoorwerpen zijn gewórden. Doorn herhaalde dat van een „bestraffing" van de V.P.R.O. geen sprake is. Wel was men verrast in het omroepplan zo'n scher pe critiek op de programma-coördinatie te lezen. Zelfs werd de term „chaos" ge bruikt. De ambtenaren van de N.R.U. zien dat als een miskenning van een gedurende jaren moeizaam nagestreefd resultaat, schreven een tegenrapport en de vertegen woordigers van de vier andere omroepen daagden de V.P.R.O. uit maar eens het bewijs voor hun bewering te leveren. De heer Broeksz kantte zich ook tegen de voorstelling van zaken als zou de V.P.R.O. overrompeld zijn geweest. De kwestie was van 14 april af aan de orde, maar omdat op de in juli aan het onderwerp gewijde speciale vergadering een andere vertegen woordiger van de V.P.R.O. verscheen kon men toen niet tot een vruchtbare bespre king komen. Uit een brief van de voorzit ter van de V.P.R.O. was toen reeds ge bleken dat men daar niets voor een pro gramma-ingreep voelde. Wij hebben na afloop van de persconfe rentie van de Nederlandse Radio Unie, waar dus althans van achter de be stuurstafel alleen het meerderheids standpunt aan bod kwam, met de predi kant-directeur van de V.P.R.O., ds. E. D. Spelberg gesproken. De toezegging van de heer Broeksz, dat de V.P.R.O. de tijd zal krijgen om zijn programma aan te passen, bleek nieuw voor hem, omdat dit op de besprekingen nimmer is gesteld. Toch beschouwde hij dat niet' als een te gemoetkoming welke een concessie van de V.P.R.O. rechtvaardigt. „Men wil het pro gramma van de V.P.R.O. dus stap voor stap denatureren, en dan is het maar be ter direct neen te zeggen", vond ds. Spel berg. De predikant-direkteur van de HET DE KOOL EN DE GEIT sparende diplomatieke spelletje, dat zich gistermid dag in de sombere hoofdstedelijke raad zaal, waar de publieke tribune geheel be zet was, afspeelde, laat zich weergeven in de zin die wij uit de mond van de wethou der van publieke werken, mr. G. van 't Huil, optekenden: „in de aanduiding „definitief ontwerp" suggereert het woora „definitief" meer dan het wil zijn. Het is een misvatting te -denken, dat het stadhuis er zal uitzien als de maquette van het de finitieve ontwerp. De normale gang vaji zaken is dat er aan het definitieve ontwerp nog veel zal worden gewijzigd Advertentie fw In literflessen (rood en wit) bij uw winkelier excl. fles Geen land wijn, maar een 'vin supérieur'- licht, fluwelig, ele- i gant. In Frankrijk bekroond met de Gouden Medaille! voor 12 halseti ketten deze moderne wijnschenker gratis. SOCIÉTÉ DES VINS DE FRANCE, it Diemen (Holland) -ir V.P.R.O. gaf toe dat de heer Broeksz de gang van zaken bij de besprekingen juist had weergegeven, maar wees er op dat de V.P.R.O.-vertegenwoordiger op de ver gadering van 23 juli zich alleen tegenover zeventien leden van de andere omroepver enigingen had bevonden en niet voorbe reid was op een discussie die toen werd geconcentreerd op de in het plan voor een nationale omroep voorkomende critiek op de praktijk van de coördinatie. Ds. Spel berg bleef erbij dat zolang de vertegen woordigers van de grote omroepen iets anders onder coördinatie verstaan dan de V.P.R.O., de discussie wel moeilijk zal blijven. „Definitief" is in Amsterdam dus niet „uiteindelijk", zoals de woordenboeken le ren. Uit de raadsvergadering is gebleken dat het alleruiteindelijkste en meest defini tieve plan, dat in of kort na 1970 aan de Amstel zal zijn verrezen, wel eens in be langrijke mate van het thans door de raad aanvaarde ontwerp zal afwijken, en dat kan een afwijking in gunstige zin beteke nen. DE STORM van protest, die in de Ne derlandse architectenwereld en onder de Amsterdamse burgerij over het stadhufs- ontwerp is opgestoken, en die onder meer heeft geresulteerd in een adres van een aantal van Nederlands beste en meest vooraanstaande bouwmeesters aan de ge meenteraad, noopte burgemeester mr. G. van Hall, wiens vrouw en dochter het de bat bijwoonden, de vergadering met een korte toelichting te openen. „Wij realise ren ons dat het Amsterdamse stadhuis niet zo maar een stadhuis zal worden, maar een bouwwerk dat de belangstelling van heel Nederland heeft. Vier maanden gele den is het definitieve ontwerp in de open baarheid gekomen, maar het heeft tot en kele dagen geleden geduurd eer de critiek loskwam. Dat heeft B. en W. niet alleen teleurgesteld maar hen bovendien in een moeilijke positie gebracht. Wij zullen een uitermate moeilijke beslissing moeten ne- Gedurende de beraadslagingen heerste er een voor Amsterdam ietwat onwennig aandoende eenstemmigheid tussen het col lege van B. en W. en de gemeenteraad. Dat men niettemin 3 uur beraadslaagde alvorens tot een besluit te komen, was no dig om zonder kleerscheuren uit de pro blemen te komen: men wilde het vertrou wen in de architecten Berghoef en Vegter nog eens duidelijk uitspreken, men liet voorzichtig blijken dat de critiek van bui tenaf toch wel nuttige kanten had, men wilde het niet oneens zijn met het adres van de bouwmeesters, die meer deskundi gen willen aantrekken bij de verwezenlij king van het project, en men wilde voor alles voorkomen dat het onderhavige ont werp zou worden afgewezen, waardoor Amsterdam weer zou terugvallen tot de situatie in 1936, toen in principe tot de bouw van een nieuw stadhuis werd beslo ten. ER WAREN veel woorden voor nodig. Drs. J. M. den Uyl (P.v.d.A.), behalve raadslid ook voorzitter van de bouwcom missie, praatte, drie kwartier zonder iets te zeggen. De bouwcommissie vindt het een waardig stadhuis, zo voerde hij aan, om tenslotte toch te zuchten: „Dit ont werp roept zeker vele critische vragen op. Het is zeker voor verbetering vatbaar". Maar ook zei hij: „de critiek van de laat ste dagen is een stoot onder de gordel". De heer Geurt Brinkgreve (K.V.P.) vond, dat in het definitieve ontwerp een ontoelaatbare schaalvergroting van het voorlopig ontwerp was toegepast. „In de 17e eeuw heeft men een dominerend stad huis op de Dam gebouwd. Wat toen ont stond is uniek, onvervangbaar en onher haalbaar. Wij moeten het nieuwe stadhuis zien in de architectonisch-stedebouwkundi- ge relatie tot de naaste omgeving en wat dat betreft maakt het ontwerp mij onge rust. Ik zou dat woord „definitief" graag uit de voordracht verwijderd zien". Even later wist hij dat het definitieve ontwerp geenszins definitief is Wijze woorden kwamen er uit de mond van de grijze communist L. Seegers: „Men vindt het ontwerp niet mooi, maar wat is mooi? Is dat niet een subjectief be grip? Toen Berlage zijn beurs ontwierp regende het protesten: er was geen steen goed aan. Dat er aanvankelijk zo weinig critiek op het stadhuisplan kwam, maakte mij ongerust. Dat was in strijd met de Amsterdamse traditie. Nu is die critiek er toch gekomen en niet wij als leken maar de architecten als deskundigen moeten zien hoe zij die critiek willen waarderen. Als wij ons er mee gaan bemoeien, komen wij er nooit uit". Het V.V.D.-lid mr. H. Boekei verweet B. en W. dat de Schoonheidscommissie niet was geraadpleegd. Maar wethouder Van 't Huil verzekerde dat het definitieve ontwerp mede tot stand is gekomen naar aanleiding van wensen, die over het voor lopig ontwerp waren geuit. Wel moest hij toegeven dat de Schoonheidscommissie geen oordeel was gevraagd over het resul taat. Dit zou in een later stadium geschie den. De heer H. J. Vermeulen (protestants- christelijk) sprak zijn waardering en dankbaarheid uit voor het ontwerp en de V.V.D.-fractievoorzitter R. Th. J. Ie Cave- lier deed een aanval op de pers. „Door in dit stadium de critiek te publiceren, heeft de pers haar taak niet begrepen. Men spreekt van middenstandscultuur.. Hadden wij in Amsterdam maar een mid denstandscultuur!" De uit twee leden bestaande fractie van de Pacifistisch-Socialistische Partij sprak zich nadrukkelijk tegen het stadhuisplan uit, nadat zij vergeefs op uitstel van be handeling had aangedrongen. Het P.S.P.- lid mevrouw Snel somde een aantal onge makken van het nieuwe stadhuis op: „De tribune van de raadzaal biedt geen uit zicht op de tafel van B. en W., de raads- verslaggevers kunnen hun plaatsen alleen maar bereiken via een spleet van 40 cm. En bij de burgerzaal, die 1200 personen kan bevatten, zijn de toiletten vergeten". HET ADRES dat de elf vooraanstaande architecten aan de raad hebben gestuurd heeft zijn uitwerking niet gemist. De wet houder zei dat hij samen met de burge meester de inhoud van het verzoekschrift met de beide architecten had besproken, die het een vanzelfsprekendheid vonden, dat critische opmerkingen van deskundi gen bij hen een klankbodem zouden vin den. Zij achtten het even vanzelfsprekend dat het huidige ontwerp nog verder zou worden ontwikkeld. De gemeenteraad zal via B. en W. van deze ontwikkeling op de hoogte worden gehouden. Om 17.35 uur gisteravond sloot burge meester Van Hall met een hamerklop de vergadering, na eerst zijn voldoening te hebben uitgesproken over het vertrouwen, dat de raad in de beide architecten had gesteld. Prof. ir. Berghoef en ir. Vegter, die op de ambtenarentribune met grote belang stelling het raadsdebat hadden gevolgd werden daarop omringd door uitbundig fe liciterende raadsleden. Advertentie MET KENNELIJK FRISSE MOED is het Nederlands Danstheater ziin derde, thans door Den Haag gesubsidieerde seizoen met een voorstelling in de Rotterdamse Schouwburg begonnen. Het ensemble is door het toetreden van Alexandra van Rhijn en vooral Job Sanders niet weinig versterkt en zal met uitbreidingen van zijn reper toire wel niet lang op zich laten wachten. Het zou ten zeerste in het belang van de balletkunst hier te lande in het algemeen en van deze groep in het bijzonder zijn als men in alle opzichten critische normen, dus ook ten aanzien van eigen scheppings kracht en trainingsmethoden, scherp gaat hanteren. Zoals reeds bij het eerste, nog officieuze optreden van het Nationale Ballet werd vastgesteld, moet er zowel artis tiek als aardrijkskundig plaats zijn en blijven voor een klein tweede gezelschap. Het Nederlands Danstheater gaat nu beschikken over de financiële middelen om het bewijs van bestaansrecht metterdaad te leveren. VOOR EEN GROOT deel zullen de acti viteiten ook voor de naaste toekomst ge richt moeten worden op wat men noemt een nieuw publiek. Mede gelet op deze taak kan men „Het Duel" van William Dollar, gisteren voor het eerst vertoond, een welkome aan winst van het reper toire noemen. Dit duet met figuratie heeft niet de gespan nen allure van een meesterwerk. maar bereikt toch met een in eenvoud eigenaar dige bewegingstaal een grote, romanti sche exnressiviteit. Het is een in het middendeel te gerekt maar als geheel toch boeiend toonbeeld van epolyriek. Het verhalende motief is aan „Jeruzalem be vrijd" van Torquato Tasso ontleend: het gevecht tussen Tan credo en Clorinda tijdens een middel eeuwse kruistocht, waarbij de christen strijder een onover winnelijk geachte en door hem beminde Saraceense dodelijk treft. WILLIAM DOLLAR heeft zijn betrekke lijk ingenieuze choreografie met een kleu rige compositie van de cosmopoliet Raf- faello de Banfield kort na de tweede we reldoorlog in opdracht van Roland Petit voor diens Ballets de Paris vervaardigd en later ten behoeve van het New York City Ballet eerst en American Ballet Thea tre vervolgens bewonderenswaardig her zien. „Het Duel" is ook onder de oor spronkelijke titel „Le Combat" herhaal delijk in Nederland te zien geweest. Op zo goed als onverbeterlijke wijze heeft Melissa Hayden in haar vertolking van de vrouwelijke titelheldin een voorbeeld van dramatische intensiteit en markante plas tiek gesteld. Alexandra van Rhijn heeft dit naar eigen vermogen bij benadering tot aanvaardbare hoogte gevolgd. VEEL MINDER waardering voor haar kwaliteiten dwong zij af in de grote pas- de-deux uit „Don Quichote" naar Marius Petipa en met muziek van Leon Minkus, waarmee de laatste jaren op onze tonelen door Lupe Serrano en Joan Cadzow triom fen werden geoogst. Zij kan zich misschien handhaven als soliste, maar stellig nog niet als ballerina. Aan enige karakteris tiek is zij niet toegekomen, de technische finesse en zelfs beheersing missend om dit te doen vergeten. Het leeuwedeel van het succes kwam toe aan Job Sanders, een bij uitstek mannelijke partner en ook overigens als danseur noble sterk voor zijn taak geschoold. „SEPTET" van Benjamin Harkarvy op muziek van Saint-Saëns maakte nu een veel fraaiere indruk (maar fraaiheid is nog geen schoonheid) dan toen ik het voor het eerst in het Amsterdamse Concerge- bouw zag. Het programma werd gecom pleteerd met twee balletten van Hans van Manen, die thans met Aart Verstegen de directie uitoefent, te weten „Klaar af!" en „Feestgericht" op muziek van respectie velijk Duke Ellington en Luctor Ponse, welk laatste werk gemaakt in 1957 in opdracht van de gemeente Amsterdam verleden jaar met een staatsprijs voor choreografie is onderscheiden. Na meer dan honderd herhalingen heeft Willy de la Bye de hoofdrol nog niets aan concen tratie laten inboeten. Tot zover deze voorlopige indrukken van een kennismaking op vernieuwde, althans verstevigde basis. Een deel van het toe gewezen geld moge men gebruiken om de geluidsbanden en grammofoonplaten door betere te vervangen, indien men voorne mens is het systeem der mechanische be geleiding te handhaven. David Koning Advertentie Tegen de R.K. studentenvereniging „Sanctus Virgilius" te Delft, waarvan een aantal leden de Delftse politie te lijf ging met brandende fakkels en flessen, waarbij twee agenten werden gewond, zullen geen bijzondere maatregelen worden genomen. Het bestuur van de vereniging heeft zijn excuus aangeboden aan de commissaris van politie en heeft een onderhoud aange vraagd bij de burgemeester om dit ook te genover hem te doen. De burgemeester is nog met vakantie. In verband met deze be reidheid tot excuus zullen verdere maatre gelen achterwege blijven. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7,10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8 18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Inzicht en uitzicht, lezing. 10.05 Morgenwij ding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleuters. 11.15 Pianorecital. 11.45 Orgelspel. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sportuitzend. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Promena de-orkest en soliste. 14.00 Viool en piano. 14.30 Voordr. 14.50 Gram. 15.00 Litteraire quiz. VARA: 16.00 Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzik. lezing. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Polit. lezing. 18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op de i. lezing. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Meisjeskoor. VPRO: 19.30 Gram. 19.45 Gram. 19.50 VPRO-nieuws. 20.00 Nws. 20.05 Boekbespr. 20.10 Filmrubriek. 20.20 Neder landse geloofsbelijdenis 400 jaar, lezing (I). 20.35 Cabaret. 20.50 De wereld vergadert, lezing. VARA: 21.00 Lichte muz. 21.30 Handigheid of gokken?, gesprek over speelautomaten. 22.00 Lichte muz. 22.15 Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Wat maken wij van ons huwelijk?, gesprek. VARA: 23.00 Social, nieuws in Esperanto. 23.10 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Gewijde muziek. 7.50 Meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Morgenwijding. 10.45 Kamermuz. 11.15 Voor de oudere luisteraars. 12.00 Amus.muz. 12.30 Land en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.53 Gram. of act, 13.00 Nieuws. 13.15 Volksmuziek, 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.25 Gram. 15.00 Gram. 15.50 Lichte muziek. 16.15 Duizendschoon, lezing. 16.30 Kamermuz. 16.50 Gram. 17.00 Voordr. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Accordeonmuz. 18.20 Licht progr. 18.50 .Regeringsuitz.Mensen helpen (IV), klankb. over het bedrijfsmaatschap pelijk werk. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Koorzang en orgel. 20.20 Gevar. progr. 21.20 Lichte muz. 21.50 Gram. 22.00 Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld, lezing. 23.00 Kamerork. 23.40 Gram. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Lezing. 12.45 Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Vlaamse ka mermuz. 16.00 Beursber. 16.06 Operettemuz. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muz. 17.45 Duitse les. 18.00 Zangrecital. 18.10 Voordr. 18.20 Voor de soldaten 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ork.conc. 21.30 De zeven kunsten. 21.45 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuz. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ. VPRO: 20.20 Gesprek aan de schrijftafel. 20.30 Onder vuur: politieke vragen- beantw. 21.00 Principes, blijspel. 22.40 Einde. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VARA: 20.20 Expreszo. 21.00 Inspecteur Leclerc, TV-spel. 21.25 Gevarieerd programma. In „De Karseboom" in Hilversum zijn gisteravond zeshonderd georganiseerde radio- en televisiemedewerkers bijeen geweest onder leiding van voorzitter Steg- gerda om te spreken over de loonkwestie. Bestuurder Heyer zette uiteen dat de za ken er niet rooskleurig voorstaan. Te elf der ure werd duidelijk, dat in de loon- commissie van de Stichting van de Ar beid verdeeldheid heerst over het uit te brengen advies aan het College van Ri.iksbemiddelaars. Nadat een aangekondigde ultimatieve motie was omgebogen t,ot een telegram aan het College van Rijksbemiddelaars, waarin er wordt aangedrongen op korte termijn nader overleg met de betrokken partijen te openen, kregen de aanwezigen een kwartier respijt om over de redactie van de opdracht aan de bondsbesturen te „boksen". Men werd het spoedig eens over de vol gende motie: „gehoord de uiteenzettingen namens de drie besturen spreekt de ver gadering van omroep- en t.v.-medewer kers in de nacht van 18 oktober zijn bij zondere verontrusting uit over het nóg steeds uitblijven van een beslissing van het College van Rijksbemiddelaars ten aanzien van de tussen de werkgevers en vakbonden overeengekomen salarisrege ling. Hoewel de vergadering door de tra ge gang van zaken ernstig geschokt is, spreken de aanwezigen als hun mening uit, dat het in dit stadium noodzakelijk is de besturen te machtigen de besprekin gen voort te zetten op basis van de over eengekomen regeling. De vergadering eist, dat op 2 november in een nieuwe, door de organisaties te beleggen bijeen komst, opening van zaken zal worden ge geven." STOCKHOLM (AFP) Donderdag wordt in Stockholm de naam of namen van de winnaar(s) van de eerste Nobel prijzen van dit jaar bekendgemaakt, die voor medicijnen. Het Nobelprijscomité is er als immer in geslaagd de namen van de laureaten geheim te houden, maar als meest waarschijnlijke kandidaten worden in Stockholm genoemd de Italiaanse hoog leraar Ugo Cerletti, ontdekker van de elek- tro-shock en de Amerikanen Jonas Salk en Albert Sabin, de uitvinders van het polio- vaccin. De winnaar van de prijs voor letter kunde wordt 26 oktober bekendgemaakt, favoriet is dit jaar de Joegoslavische auteur Ivo Andric. Bij deze veronderstel ling gaat men ook uit van het feit dat Joegoslavië nog nooit een Nobelprijs voor litteratuur heeft gekregen. Ook worden de namen genoemd van de Duitse schrijvers Erich Kastner en Heinrich Böll. De laat ste Duitse schrijver die een Nobelprijs ont ving was Heinrich Mann, in 1929. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Giessendam-Nederhardinx- veld J. H. van Cirkel te Huizen (N.H.). Aangenomen naar Huizum (vac. wijlen H. A. J. Smits) K. M. de Bruyn te Marrum; naar Rheden-West J de Ruyter te Hallum. Bedankt voor Bodegraven (2de predikants plaats) P. J Bos te Sprang; voor Hasselt A. van Brummelen te Schoonrewoerd. Be roepbaarstelling de heer A. N. Doornheim, vicaris, Jac. van Campenstraat 32, Vlis- singen, is beroepbaar. Beroepen te Rotter dam (als predikant voor bijzondere werk zaamheden) W R. v d. Zee te Hoogcarspel. Geref Kerken Beroepen te Zijldijk (Groningen) A. J. L. Hoogkamer kandidaat te 's Gravenhage. Beroepen te Katwijk aan Zee (vacature E. I. F. Nawijn) A. Reen te Alkmaar. Aangenomen naar Nieuwe Pekela H. N. de Mooy te Oldeboorn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 5