Magda Janssens ze stig
jaar actrice
Wim i EISREVÜE
w
as UITGAAN IN HAARLEM
HONGARIJE-HOLLAND
De Toneelschool
Amsterdam
Tsjechov's „Oom Wanja"
in N.T.S.-uitzending
„Dichtend Delft"
VRIJDAG 20 OKTOBER 1961
17
Mr. Albert van der Hoogte
in „Hou je aan je woord"
Nobelprijs voor de vrede
postuum voor
Hammarskjoeld
Simon Koster
Herdenking van de
opstand in Hongarije
Niet te klagen
Beeldschermer
I MENSEN DIE
HET GOED
BEKIJKEN
KIEZEN
ARISTONA
voetbalwedstrijd
MUZIEK
TONEEL
VOLKSUNIVERSITEIT
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
LEZEIN EN LATEN
LEZEN
Kaarslicht maakt vm tafel
tot feestdis!
GOUDA KAARSEN
De radio geeft zaterdag
7 elevisieprogramma
MORGENAVOND BEGINT voor Magda Janssens in de Tilbnrgse stads
schouwburg een jubileumseizoenter viering van het feit dat zij de toneelkunst
zestig jaar (in feite zelfs nog een jaar meer) heeft gediend. Een week later zal
in Amsterdam de landelijke huldiging van de kunstenares plaatsvinden. Ook in
Haarlem is een jubileumvoorstelling in voorbereiding; de datum daarvan is
bepaald op 21 januari.
DE NU 77-JARIGE Magda Janssens
is een der laatst-overgeblevenen van het
groepje vooraanstaande Vlaamse acteurs
en actrices die in 1914, na de Duitse aan
val op Antwerpen, die stad verlieten en
zich aan Nederlandse toneelgezelschap
pen verbonden voor de duur van de
Duitse bezetting van België, naar toen
algemeen werd verwacht. Maar die ver
wachting werd, gelukkig voor Neder
land, niet bewaarheid, want kunstenaars
als Hubert la Roche, John Gobau, Jules
Verstraete, en Magda Janssens zelf,
bleken voor ons toneel even zo vele be
langrijke aanwinsten te zijn; van hun
kant begrepen de Vlamingen spoedig dat
het noorden hun grotere mogelijkheden
bood dan België, ook na zijn bevrijding,
en zo kwam het dan dat zij hier bleven
en op de Nederlandse planken tientallen
jaren zeer bijzondere prestaties hebben
kunnen leveren.
MAGDA JANSSENS was in de „Vlaam
se groep" van onze toneelspelers mis
schien wel degene die het karakteris
tiekst, het hard@rond:igst Vlaams was.Haar
lichte tongval is het niet zo zeer, waar
aan men dat Vlaamse bij haar zelfs nu
nog steeds herkent; veel meer is het de
meer zuidelijk-aandoende gevoelswarmte,
spontaniteit en vitaliteit die zij nog al
tijd uitstraalt en die haar juist voor het
Noordnederlandse publiek tot een zo hart-
veroverende actrice hebben gemaakt.
Toen zij naar ons land uitweek, had
Magda Janssens al veertien jaar in Ant
werpen gespeeld. Op portretten uit die
tijd kan men haar zien als „Carmen"
(niet als de opera-heldin maar in nu
vergeten toneelstuk van die naam), als
„Charlotte Corday" in het gelijknamige
drama van Auguste Monet, als Shaw's
„Mrs. Warren" en in haar populaire crea
tie van die dagen: „Kaatje", de titel
rol van een Vlaams stuk waarin zij zó
uitblonk dat de Koninklijke Vereniging
Het Nederlandsch Tooneel haar uitnodig
de, die rol (in 1909) in ons land te ko
men spelen. Maar de rol. waarmee zi]
vijf jaar later het Nederlandse publiek
op slag veroverde, was niet „Kaatje",
maar die andere door-en-door Vlaamse
mamsèl „Fientje Beulemans". Dadelijk
daarop kwam zij bij het gezelschap van
dr. Willem Royaards en onder diens lei
ding heeft zij zich, in een periode van
elf jaar, ontwikkeld tot een zeer veel
zijdige actrice die ook voor het toen mo
derne, meer psychologisch verdiepte re
pertoire veel begrip toonde en er zich
uitstekend bij wist aan te passen.
HAAR VEELZIJDIGHEID blijkt duide
lijk uit de vermelding van enkele der
vele rollen die zij onder Royaards' lei
ding heeft gespeeld: „De duivel in de
vrouw" van Schönherr en Ann Page in
„De vrolijke vrouwtjes van Windsor";
„Madame Sans-Gène" en Danton's tra
gische geliefde in „Danton's Dood" - van
Büchner; „Elektra" en „De Parisienne";
„De getemde feeks" en Strindberg's
DodendansEn na die reeks yan con
trasterende rollen komt dan als hoogte
punt Beatrijs in Herman Teirlinck's „Ik
dien", de rol die bepaald wel de be
kroning, maar helaas tevens het einde
Magda Janssens tijdens de huldiging
in 1951 in Haarlem, toen zij haar
gouden toneeljubileum vierde.
vormde van haar Royaards-periode, het
einde ómdat de deuren van de Amster
damse Stadsschouwburg toen voor deze
grote toneelleider dicht vielen.
MAGDA JANSSENS heeft ook daarna
De Amsterdamse gemeenteraad heeft
woensdagavond zonder hoofdelijke stem
ming besloten aan de stichting Academie
voor Dramatische Kunst „De Toneel
school" een extra-subsidie voor 1961 ter
verlenen van 2500 als bijdrage in de voor
bereiden gskosten voor de bouw van een
nieuwe toneelschool. De totale voorberei-
dingskosten bedragen 7500. Het rijk heeft
zich reeds bereid verklaard een extra
subsidie van 5000 beschikbaar te stellen.
De bouw van de nieuwe toneelschool is
nodig geworden omdat het pand aan de
Marnixstraat in Amsterdam, waar de
school is gevestigd, niet meer aan de eisen
voldoet. De dienst der Publieke Werken
heeft een terrein aan het Zuider-Amstel-
kanaal beschikbaar gesteld voor de nieu
we school.
Met ingang van zaterdag 28 oktober zal
mr. Albert van der Hoogte medewerken
aan de televisie-uitzendingen van het litte
raire spel „Hou je aan je woord", waar
aan voorts onder voorzitterschap van Ka
rel Jonckheere wordt deelgenomen door
Annie M. G. Schmidt, Godfried Bomans
en dr. Victor E. van Vriesland. Zoals be
kend, wordt in de radio-uitzendingen van
dit spel de plaats van Harry Mulisch inge
nomen door Henri Knap.
Mr. Albert van der Hoogte, die geruime
tijd in Indonesië officier van Justitie
geweest en in 1951 repatrieerde, is ver
bonden aan de afdeling Kunstzaken van
de gemeente 's-Gravenhage. Hij heeft tot
dusverre drie romans gepubliceerd, te we
ten „Het laatste uur", „Huis in de nacht'
en „Ballade van de oude stad".
Op donderdagavond 26 oktober neemt de
N.T.S. van de VARA de televisiepresen
tatie van het toneelspel Oom Wanja van
Tsjechov over. De uitzending is gebaseerd
op de oorspronkelijke toneeluitvoering
door de Nederlandse Comedie en Willy
van Hemert heeft als uitgangspunt voor
zijn televisieregie de oorspronkelijke en
scenering van Peter Sjarov genomen. De
rollen worden gespeeld door Johan Fiolet,
Ank van der Moer, Ellen Vogel, Jacqueli
ne Royaards-Sandberg, Ko van Dijk, Han
Bentz van den Berg, Pierre Myin, Magda
Janssens en Jan Verkoren.
OSLO, (UPI) Als de verwachtingen
van een groot aantal politieke en andere
leiders in Noorwegen uitkomen, zal het
voor de eerste maal zijn sedert de instel
ling van de Nobelprijs, dat een man
postuum geeerd wordt met de Nobelprijs
voor de vrede: Dag Hammarskjoeld.
De suggestie om Hammarskjoeld te on
derscheiden kreeg een ongekende steun in
vele Noorse kringen. De Nobelprijs voor
de vrede voor 1961 is een dubbele prijs.
Het vorig jaar is de prijs niet toegekend.
Er is een voorstel om, als Hammarskjoeld
postuum geëerd zal worden, het geld
toe te wijzen aan het „Hammars
kjoeld herdenkingsfonds", dat onlangs in
Noorwegen is opgericht om ontwikkelings
programma's in ontwikkelingsgebieden te
financieren.
De Vredesprijs zal worden toegekend
door de bijzondere Nobelprijscommissie
uit het Noorse parlement.
onder leiding van andere regisseurs (in
de eerste plaats Verkade en Saalborn)
nog vele mooie rollen gespeeld, maar
door de chaotische toestanden bij het Ne
derlandse toneel in de periode 1925-1940
raakte zij aan het zwerven, hetgeen haar
artistieke prestaties niet ten goede kwam
Uit de na-oorlogse periode zal men zich
vooral haar spel in Graham Greene's
„De kamer waarin wij leven", in „De
dood van een handelsreiziger" en in „De
waaier-patience" herinneren.
Haar jubileum, waarvoor het Deense
stuk ,,'n Vrije dag" van Otto Leek
Fischer is uitgekozen zal. naar wij ho
pen, voor velen een goede gelegenheid
zijn om blijk te geven van hun bewon
dering voor de kunstanares over wie
Louis Saalborn indertijd heeft geschre
ven „Bij weinig vrouwen is zulk een
spontane overgave aanwezig voor de diep
ste betekenis der toneelspeelkunst: het
creëren van mensen, het bewustmaken
van de dromen der dichter" en van wie
Verkade heeft gezegd „Ik ken geen ac
trice in Nederland van wie de som van
deugden zó groot is".
Advertentie
IEDERE AVOND 8 UUR
nieuwe tel. 020-796441
De V.P.R.O. televisie bracht donder
dagavond de eerste uitzending van een
serie, „Onder Vuur", waarin enkele
studenten, vertegenwoordigers van de
jonge generatie, vragen stelden aan
minister Visser. Op de foto zien we
v.l.n.r. minister S. H. Visser, ds. J. A.
Nieuwenhuyzen, die het programma
bij de kijkers inleidde, de heren R. J.
Schmal (Rijksuniversiteit Leiden), F.
A. Hoogendijk (Vrije Universiteit
Amsterdam), en G. van Tijn (Gem.
Universiteit Amsterdam). De regie was
in handen van Ben Klokman.
In het KRO-programma van vrijdag
27 oktober zijn een drietal uitzendingen
opgenomen, die herinneren aan de op
stand in Hongarije van 23 oktober tqt
28 november 1956. Voor het avondpro
gramma (van 19.10-19.25 uur) maakte
Herman Fikkert een documentaire „Vijf
jaar geledenwaarin vele authen
tieke opnamen zijn verwerkt. Zo kan men
wederom de stemmen horen van kardi
naal Mindszenty, de toenmalige minister
president dr. Drees en de communistische
premier Imre Nagy. Ook de laatste re
portage van de verslaggever Alfred van
Sprang is in deze documentaire opgeno
men. Vrijdagmorgen van 11.5012 uur
spreekt de aalmoezenier van de Honga
ren in Nederland, pater H. Matayaso-
vich tot Nederlanders en Hongaren over
„Dankbaarheid en Bezinning". In het
schoolradioprogramma van 9.40 uur tot
10.05 uur wordt een klankbeeld uitgezon
den over Kardinaal Mindszenty, het voor
beeld van standvastigheid en verzet van
de zwijgende Kerk tegenover de commu
nistische machthebbers. Dit klankbeeld
werd geschreven door Heinz Joosten en
Dom B. Brockbernd O.S.B.
A A MKOMD/G/MGEM mBESCHOUW/MGEM
De kijkers hoefden zich gisteravond niet
te beklagen. Een drietal studenten had
zich op instigatie van de V.P.R.O. naar de
minister van Defensie begeven teneinde
hem „op eigen veld" te ontmoeten in een
openhartig vraaggesprek. De studenten
maakten het de minister niet al te moei
lijk, omdat zij nauwelijks discussieerden,
maar de minister moest anderszijds toch
vaak opening van zaken geven met zeer
zorgvuldige maar betekenisvolle antwoor
den, die bijvoorbeeld duidelijk lieten blij
ken dat niemand de regering heeft ge
dwongen atoomkoppen in ons land op te
slaan, maar dat onze regering haar bond
genootschappelijke verplichtingen heel
zwaar neemt. „Wel erg zwaar" leek het
de studenten. Óp de vraag of ons in een
oorlog represailles niet veel eerder zouden
treffen, oreerde de minister in het vage
door te verklaren dat hij niets kon voor
spellen. Het was in elk geval van de be
windsman een faire geste dat hij het in
terview toestond en zich aan een kruisver
hoor onderwierp.
De vertoning van „Principes" door le
den van de Haagse Comedie onder regie
van Jack Dixon werd een feestelijke aan
gelegenheid. Dit spel van Herman Bahr
moge dan al eens doorzichtig opzettelijk
van constructie zijn, het is bijzonder fijn-
geestig van karaktertekening, het geeft de
spelers alle gelegenheid tot genuanceerd
spel. Daarvan maakten ze allen zonder
uitzondering gebruik. Zelfs fle bijrollen. Zo
zou John Koch voor zijn kelner beslist een
open doekje hebben verdiend, won Juul
Royaards met zijn onstuimige puber aller
sympathie, verbeeldde Myra Ward weer
eens een van haar onschuldig eerzame
jonge dochters en zette Bob de Lange een
caricaturale maar volkomen acceptabele
recalcitrante oom neer. Ook Ida Wasser
man excelleerde weer in een haar op het
lijf geschreven moederrol.
Advertentie
zondag 22 oktober
flmtoM
Vrijdag 20 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: Het „Nieuw Operette Gezelschap"
een Haarlemse amateurvereniging)
geeft een opvoering van de operette
„Gasparone" van Carl Millöcker.
Zaterdag 21 oktober, Vleeshal, Grote
Markt 19.30 uur: Voor de vereniging
„Jeugd en Muziek" geeft de pianist Sas
Bunge een recital met uitleg, onder de
titel „Portret van Liszt".
Maandag 23 oktober, Concertgebouw, 20
uur: Onder auspiciën van het Haarlems
Comité voor Kamermuziek geeft het
Italiaanse Kamerorkest „I musici" een
uitvoering. Het programma vermeldt
werken van Vivaldi, Rossini en Mendels
sohn.
Dinsdag 24 oktober, Concertgebouw, 20.15
uur: Tweede dinsdagavondconcert van
het Noordhollands Philharmonisch Or
kest. Dirigent: Henri Arends; solisten:
Herman Krebbers en Theo Olof, viool.
Uitgevoerd worden Bach: Concert voor
twee violen; Mozart: Symfonie k.v. 297
(de Parijse symfonie); Badings: Con
cert voor twee violen en Tsjaikofsky:
Ouverture tot de fantasie Romeo en Ju
lia.
Donderdag 26 oktober, Concertgebouw, 20
uur: Met medewerking van het Noord
hollands Philharmonisch Orkest, de so
praan Nelly Groenevelt, de tenor Dick
de Jong en de bas Herman Schey, geeft
de Heemsteedse Christelijke Oratorium
vereniging een uitvoering van „Die
Jahreszeiten" van Joseph Haydn, onde:
directie van Jaap Hillen.
Zaterdag 21 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: De Toneelgroep „Theater" met
„Speelgoed op zolder", van Lillian Hell
man. Regie: Robert de Vries. Medewer
kenden: Josephine van Gasteren, Elise
Hoomans, Elly van Stekelenburg, Mar-
tine Crefcoeur, Coen Flink, Eric Schnei
der e.a.
Zondag 22 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: „Theater" herhaalt de opvoering van
„Speelgoed op zolder".
Woensdag 25 oktober, Stadsschouwburg,
20.15 uur: „Ensemble" herhaalt de op
voering van „Ingeborg".
Donderdag 26 oktober, Stadsschouwburg,
20 uur: Toneelgroep „Centrum" met
„Acht vrouwen", thriller van Robert
Thomas. Regie: Walter Kous. Met me
dewerking van Ellen de Thouars, Simo-
ne Rooskens, Sara Heijblom, Nell Kop
pen, Nell Knoop, Henny Orri e.a.
Donderdag 26 oktober, Minervatheater,
Heemstede, 20.15 uur: Het „Amsterdams
Volkstoneel", o.l.v. Beppie Nooy, geeft
een opvoering van „De Jantjes", het be
kende volksstuk met zang en dans van
Herman Bouber.
AMATEURTONEEL
Woensdag 25 oktober, Parochiehuis Linge-
straat, 20 uur: De toneelvereniging
„Vriendenkring" geeft een opvoering
van het blijspel „Vogel, vlieg de wereld
in", van A. P. Dearsly.
Vrijdag 27 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: De Geheelonthouders Toneelvereni
ging „Nieuw Leven" geeft een opvoering
van „De grote liefde", blijspel van An-
dré Roussin.
Vrijdag 27 oktober, Hiidebrandzaal Brink-
mann, 20 uur: „Gijsbert Japicx" geeft
een opvoering (in de Friese taal) van
het blijsepl „De takomst treast", van
P. Akkerman.
Vrijdag 20 oktober, Frans Halsmuseum,
20 uur: Eerste van zeven avonden van
de „Populaire cursus autotechniek",
door H. A. Broekman, technisch direc
teur van een automobielbedrijf.
Vrijdag 20 oktober, Minervatheater Heem
stede, 20 uur: Lezing met kleurendia's
over „Nederlandse tegels", door de heer
Dingeman Korf, leraar aan het Coorn-
hertlyceum.
Donderdag 26 oktober, Frans Halsmu
seum, 20 uur: Filmavond. Vertoond wor
den „De Heks" van de Rus Abramov
(dit jaar bekroond in Cannes) en „The
stranger left no card" van Wendy Toye,
een parodie op de thriller in de Engelse
humorstijl. In het voorprogramma wordt.
gedraaid „Dagen mijner jaren", een ex
perimentele film van Max de Haas en de
Tsjechische tekenfilm „De Contrabas".
Vrijdag 27 oktober, Minervatheater Heem
stede, 20 uur: „Spitsbergen, land van
gletschers, rots en steenkool", lezing
met kleurendia's door dr. J. D. de Jong.
Zondag 22 oktober, Tuinzaal Concertge
bouw, 20 uur: Openbare dansavond.
Vishal, Grote Markt: Fototentoonstellingen
„Haarlem, uw stad" en „De plaats waar
in wij wonen". Tot en met 22 oktober;
dagelijks geopend van 1017 uur; zon
dag van 1317 uur; maandag, woensdag
en vrijdag bovendien van 20—22 uur.
Museum „Het Huis Van Looy", Kleine
Houtweg 103: Tentoonstelling „Logboek
van Slquerhoff", ter gelegenheid van de
nationale Slauerhoff-herdenking. Tot
en met 31 oktober te bezichtigen, dage
lijks van 1017 uur; zondag van 1317
uur.
„Bloemenheuvel", Bloemendaalseweg 158,
De leden van het Italiaanse Kamer
orkest „I Musici", dat maandag 23 ok
tober onder auspiciën van het Haar
lems Comité voor Kamermuziek in het
Concertgebouw optreedt.
Romans: Baud, Zondares?, de vrouw uit het
proces Jaccoud vertelt het verhaal van haar le
ven, Gardner, Het geheim van de stille vennoot:
van Praag, Jeruzalem van het Westen; Sillitoe,
Zaterdagavond en zondagmorgen; Schneiders,
Langs het schrikdraad; Becker, Friss den Eid
Cathugo; Eska Der Kreidestreich; Mann, Erzah-
lungen; Musil, Der Mann ohne eigenschaften
Heyer, A civil contract; Villars, La reine folie
d'amour, ie roman de Jeanne de Castille.
Ontwikkelingshoeken: Berg, Liegen met en
zonder opzet: Jager, Wij mogen van geluk spre
ken; Verkouw, Het subsidiebeleid der gemeente
besturen; Kruytbosch en Richter, Schriftelijke
opgaven van het eindexamen der HB.S.; Wijde
nes, Noordhoff's wiskundige tafels in 5 decima
len (leeszaal); van Dis, Jansonius en Naarding
Taalbegrip en taalbeheersing, dl. la; Jones. Mo
delled portrait hands: Klee, Tagebücher, 1898
1918; Moreux, Béla Bartók: Schneider, Eeuwig
Babyion, de wereld der steden; Geyl, Duitse en
Italiaanse figuren.
Bloemendaal: Tentoonstelling van edel
smeedwerk van Corry Borst en grafisch
werk van H. Daumier, P. Dupont, Jo
zef Israëls, Izaak Israëls, Ed. Karsen
Th. A. Steinlen, M. W. v.d. Valk e.a
Geopend van 22 oktober tot en met 10
november; dagelijks van 10-17 uur, zon-
dag van 14-17 uur.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 13: Van 1 t/m 14 en 15 t/m 31 ok
tober wisselexpositie van Haarlemse
beeldende kunstenaars. Dagelijks ge
opend van 917 uur en op maandag,
woensdag en vrijdag tevens tijdens de
concerten van 1820 uur.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe
Kerksplein: Gedurende de maand okto
ber tentoonstelling van etsen, tekeningen
en aquarellen van de Zandvoorter Chris
Tonbreker. Dagelijks geopend van 10
22 uur. Dagelijks klassiek grammofoon
platenconcert van 2122 uur.
Galerie „Uittenhout", Kleine Houtstraat 41
Tentoonstelling van aquarellen uit Hoorn
en Zeebrugge van de Spaarndamse
kunstschilder Jan van Geem. T/m 29 ok
tober dagelijks geopend van 10.30-17 uur.
Zondag van 1417 uur. De expositie is
ook 's avonds te bezichtigen en wel op
dinsdag en vrijdag van 2022 uur.
isschoppclijk Museum, Jansstraat: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 10-17 uur: zondagen 13-16 uur.
"raus Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16e eeuw tot op heden
Dagelijks geopend van 1017 uur: zon
dag van 13—17 uur.
feylermuseum, Spaarne 16: Tentoonstel
i ling uit eigen bezit. Schilderijen 19e en
20e eeuw. Tekeningen Hollandse. Itali
aanse en Franse school. Fossielen, histo
risch-natuurkundige instrumenten, 31
toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend
(behalve op maandag) van 11-15 uur. De
eerste zondag van elke maand van 13-15
uur.
Advertentie
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.35 Van de voorpagina, lezing.
8.40 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram.
35 Waterst. 9.40 Koorzang. VPRO. 10.00 Samen
thuis, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20
Lichte muz. 10.50 Tentoonstellingsagenda. 10.55
Jazzmuz. 11.20 Sportuitz. 11.45 Hammondorgel en
zang. 12.15 Van de wieg tot het graf, vragen-
beantw. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte
muz. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Jazz
muz. 13.35 Lichte muz. 14.10 Voor de jeugd. 14.45
Gram. 15.00 Radio-filharm.orkest en solist. (Om
15.50—16.10 Boekbespr.). 17.00 Jazzmuz. 17.30 Act.
18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 18.30 Lichte
muziek. 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30
Welkom vreemdeling, toespr. 19.45 Gram. 19.55
Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05
Gevar. progr. 21.50 Soc. comm. 22.05 Lichte muz.
22.30 Nieuws. 22.40 De zwarte diamant, hoorspel
(3). 23.10 Quiz. 23.40 Gram. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor
de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00 Voor
de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken.
11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram.
12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.25
Promenade-orkest en sol. 14.10 Franse les. 14.30
Voor de jeugd. 15.30 Gram. 15.50 Het schatgra-
versspel, hoorsp. 16.45 Gram. 17.00 Sportact. 17.10
Instr. Octet. 17.30 Boekbespr. 17.40 Lichte muz.
18.00 Kunstkron. 18.30 Lichte muz. 18.50 U bent
toch ook van de partij?, praatje. 19.00 Nieuws.
19.10 Act. 19.25 Gram. 19.45 Lichtbaken, lezing.
19.55 Radio-filharm.ork. en solist. 20.50 Vragen-
beantw. 21 00 Gevarieerd progr 22.00 Licht progr.
22.20 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij
luiden de zondag in. 23.00 Religieuze muziek met
commentaar. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de teenagers.
14.00 Akademie der diskofielen. 16.00 Theater-
kron. 16.20 Gram. 17.00 Nieuws. 17.15 Dagklapper
en lit. kal. 17.20 Ad te levavi. 17.30 Gram. 17.45
Engelse 'es. 18.00 Orgelrecital. 18.30 Voor de sol
daten. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte muz. 20.00 Ido-
meneo, Re di Creta, opera. (22.00 Nieuws en 23..30
Nieuws). 23.35 Amus.orkest. 23.5524.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VARA: 20.20
Expresso. 21.00 Inspecteur Leclerc, TV-spel. 21.25
Gevarieerd programma.
VOOR ZATERDAG
KRO: 15.00 Anno documentaire. 15.30 Muzikaal
progr. 15.5017.00 Filmreport, van een reis door
Chili. 17.00—17.30 Voor de kinderen. 19.30 TV-
film. NTS 20.00 Joum. en weeroverz. KRO: 20.20
Brandpunt. 21.00 Gevar. progr. 22.00 Hitchcock-
film. NTS: 22.3023.15 Eurovisie: Orkestconcert.
Prof. dr. W. A. P. Smit, hoogleraar te
Utrecht, heeft te Delft de tentoonstelling
„Dichtend Delft" geopend, die tot 10 no
vember in het stedelijk museum Het Prin
senhof aldaar wordt gehouden. Deze expo
sitie is het gevolg van het plan om een
De Genestettententoonstelling te organise
ren, naar aanleiding van de herdenking
van het feit, dat deze Delftse predikant-
dichter honderd jaar geleden is gestorven.
De tentoonstelling, die georganiseerd is
door de afdeling woordkunst van De Kring,
Vereniging voor Schone Kunsten te Delft,
is gewijd aan dichters en dichteressen, die
in Delft hebben gewoond en gewerkt. Zij
begint met het veertiende-eeuwse vrome
begijntje Geertruyd van Oosten, van wie
vermoedelijk het bekende gedicht is „Het
daghet uit den Oosten". Dan wordt een
grote sprong gemaakt naar de zestiende
eeuw met Comelus Musius, de prior van
het St. Aegthenklooster als centrale fi
guur. Vervolgens komen aan de beurt Hu-
go de Groot, Stalpaert van der Wiele, Hu-
bertus Poot, Gerrit Paape enzovoorts tot
men in de twintigste eeuw belandt, waarin
naar voren treden Dirk Coster, Aart van
der Leeuw en A. M. de Jong. Tenslotte
wordt de aandacht gevestigd op enige he
dendaagse dichters. De tentoonstelling be
staat uit verscheidene handschriften, uitge
geven werken en portretten, terwijl voorts
zijn geëxposeerd schilderijen van tijdgeno
ten van de dichters, Delfts aardewerk en
zilver.