Nieuw toneelstuk van Zuckmayer confectie van de slechtste soort SLANK HOPEN Efllflïïl Jazzseizoen geopend door Modern Jazz Quartet Het „Nieuw Operette Gezelschap" met Millöckers „Gasparone" Liszt-her denking Mahler-expositie in Den Haag geopend Herman Krebbers en Theo Olof spelen met N.Ph.O. dubbelconcerten van Bach en Badings Voorzitter van Schoon heids-Commissie in Amsterdam neemt ontslag Nog geen opvolger voor de Belg dr. Marien De ne^en muzen ZATERDAG 21 OKTOBER 1961 Wereldpremière in Wenen FUCA EXCELLENT HERVORMDE TONEELGROEP OPENT MET EEN TONEELSPEL Beneden peil Beeldschermer ECHTPAAR ONSTADHENIE SCHENKT ENORME KUNSTCOLLECTIE P. Zwaanswijk FILMWERELD Touwtrekken in Brussel om de benoeming „Freies Berlin neemt KRO-programma over De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma ANGLO-AMERICAN THEATRE GROUP WENEN NA ALLES WAT Duitsers tijdens de laatste oorlog hebben misdreven, spreken moralisten en schrijvers in het Duitse taalgebied herhaaldelijk over de „unbewaltigte Vergangenheit", over het verleden dat nog steeds niet is verwerkt en overwonnen. Al poogt men de misdaden te vergeten doordat men zich door de betovering van de economische welvaart laat verdoven, toch laat het verleden geen rust toe. Dit is eigenlijk het hoofdthema van Zuckmayer's nieuwste toneelstuk, dat met recht de titel draagt: „Die Uhr schlagt eins". Want weliswaar eindigde de catastrofe om twaalf uur 's nachts, maar voor hen die achterbleven, begint de be zinning een uur later, namelijk „klokslag een". DE VERWACHTINGEN in Wenen waren groot, want Zuckmayer had door zijn to neelstukken „Hauptmann von Köpenick", ,.Des Teufels General" en „Gesang in Feuerofen" bewezen dat hij zijn vak be heerst. Van oorsprong is hij een Duitser, maar hij leeft en werkt nu al jarenlang in het landelijke plaatsje Henndorf bij Salzburg en hij is Oostenrijks staatsbur ger geworden. Met het Weense Burgthea ter onderhoudt hij de beste relaties en daar hij in de laatste jaren geen nieuw toneelstuk heeft geschreven, was men bui tengewoon nieuwsgierig naar de kwalitei ten van zijn jongste werk, waarmee hij zich zoals hij verklaarde jarenlang in gedachten had bezig gehouden, maar dat hij binnen drie maanden neerschreef, toen het eenmaal voldragen was. HET EERSTE gedeelte van het stuk speelt in Duitsland, waar men profiteert van het „Wirtschaftswunder". De vrouw van een rijke industrieel is in 1953 bijna vergeten dat zij haar eerste man een Jood op zijn eigen verzoek vergift heeft gegeven om een einde te maken aan de kwellingen van de S. A;, waaraan hij bloot staat. Haar dochter speelt een beet je met een student die haar privé-lessen geeft, maar intussen heeft zij serieuze hu welijksplannen met een ander. De zoon echter komt in opstand tegen de mooie gevel van de welvaart en sluit zich aan bij een groep misdadigers. Met de leider van deze bende begint zijn moeder een verhouding, omdat zij haar zoon wil con troleren. Het is echter te laat, want na een gevecht moet haar jongen vluchten en komt in Indo-China terecht in het Vreem delingenlegioen. Daar deserteert hij, maar voordat hij als dienstweigeraar wordt neer geschoten, krijgt hij een injectie en sterft „klokslag een" TOT HIERTOE KAN men de schrijver nog volgen, de moeilijkheid begint echter met de persoon van de bende-leider, die totaal bedorven is, maar wiens karakter wordt verklaard door het feit, dat hij de zoon is van een baron uit Litouwen en een Tartaarse prinses, die van haar kant weer het slachtoffer is geweest van de bolsje wieken in 1919! Het stuk speelt eerst in Duitsland, maar later verplaatst de schrij ver ons naar Hanoi en komen wij terecht in de kringen van het vreemdelingenle gioen. Het drama heeft in het begin nog atmosfeer maar in het verdere verloop wordt alles zo sterk door het toeval be paald, dat de toeschouwer met het hele geval geen raad weet. Wanneer Zuckmay er ons een les wil geven dat het verle den nog steeds niet verwerkt is on danks alle economische welvaart dan heeft de toeschouwer toch telkens de in druk 'dat ook de schrijver zélf dit Veflèdfeh niet heeft weten te verwerken. Het stuk mist dramatische spanning en logische sa menhang. Zoals een criticus in de pauze zei, is dit drama onverdraaglijk, omdat het uit inconsequenties is opgebouwd. De schrijver heeft te weinig zelfkennis en in 't geheel geen zelfcritiek. DAAR DE TOESCHOUWERS een sterk drarpa hadden verwacht, waren zij totaal in de war, omdat zij bemerkten dat hun hier confectie van de slechtste soort werd voorgezet. Dat de toeschouwers deson danks niet uit het Burgtheater zijn weg gelopen, is alleen toe te schrijven aan de regisseur Heinz Hilpert, aan het goede spel van Paula Wessely en vooral aan de Duitse acteur P. Mosbacher, die na het plotselinge overlijden van Albin Skoda was ingevallen en die van zijn rol een opmer kelijke creatie wist te maken. Men staat hier voor een dubbel raad sel: hoe was het mogelijk dat het Burg theater dit stuk heeft kunnen aannemen; en hoe is het te verklaren dat dit ensem ble van zulk een zwak stuk nog zo'n draag lijke vertolking kon geven? Ter gelegenheid van het feit, dat het op ondag 22 oktober honderdvijftig jaar gele den zal zijn, dat Franz Liszt te Raiding nabij Oldenburg werd geboren, zal de A.V.R.O. in de op die dag beginnende week een aantal programma's uitzenden, waarin werken van de Hongaarse componist zul len worden uitgevoerd. De reeks zal op zondag 22 oktober te 14.00 uur worden geopend met een Europese première namelijk de uitvoering door de violist Theo Olof en de pianist Géza Frid van een onbekende sonate voor viool en piano, welke naar het uit de jaren 1832-1835 daterende schetsmatige manuscript werd gereconstrueerd door de Hongaars-Ame rikaanse componist-dirigent Tibor Serly. Eveneens op zondag 22 oktober kan men te 15.20 uur luisteren naar een vertolking van het Concert voor piano en orkest in A gr.t. nr. 2 door de pianist Willem Hielke- ma en het Radio Filharmonisch Orkest on der leiding van Bernard Haitink, en van 22.00 tot 22.30 uur naar liederen van Franz Liszt, te zingen door de Franse bariton Gé- rard Souzay, die aan de vleugel wordt be geleid door Dalton Baldwin. In „Radiomatinee" zendt de A.V.R.O. op maandag 23 oktober van 15.05 tot 16.20 uur opnamen uit van een uitvoering door koor en orkest onder leiding van Sir Thomas Beecham van de Faust-symfonie. Pianowerken van Liszt zullen op maan dag 23 oktober van 19.25 tot 20.00 uur en op dinsdag 24 oktober van 22.00 tot 22.30 uur worden gespeeld door Galina Kowal. Zijn Concert voor piano en orkest in Es gr.t. nr. 1 zal op donderdag 26 oktober tus sen 20.05 en 21.10 uur worden vertolkt door de Cubaanse pianist Jorge Bolet en het XDMroapoidïest ortdor s teifing -f'an Henk 'spruit;- Ook op de maandagen 6 en 20 november zullen programma's gewijd zijn aan Frariz Liszt. Men kan dan luisteren naar concer ten door het London Symphony Orchestra respectievelijk onder leiding van Norman Del Mar en Kyril Kondrashin. Advertentie Een nieuw plantaardig produkt om snel slank te worden, dat in vel# landen reeds met succes wordt toegepast is Fuca excellent. Heerlijkwerkende, slankmakende Fuca-dragéesNeem ook Fuca-dragées, u zult het zien en voelen: Ook maken zij Fuca-dragées werken op 4 verschillende manieren: Fuca-dragées geven u uw slankheid terug én zorgen ervoor, dat u die ook houdt. Met Fuca-dragées verdwijnen hinderlijke vetkussentjes om de maag; te zware heupen en dijen krijgen weer harmonische proporties, een onderkin wordt glad. Fuca-dragées stimuleren de werkingdiJ van de darmen en bezorgen u een goede stofwisseling, nieuwe frisheid en jeugd. Regelmatig gebruik van Fuca-dragées bevordert ook de glanzende gezondheid van uw huid. 45 Fuca-dragées in elegante verpakkingf 2.90 De ambassadeur van Oostenrijk, dr G. A. Afuhs, heeft gisteren in de open bare bibliotheek in Den Haag de her denkingstentoonstelling „Gustav Mahler geopend. De ambassadeur sprak er zijn vreugde over uit dat Mahler's honderd ste geboortedag en vijftigste sterfdag op deze wijze herdacht wordt in Nederland temeer daar een expositie in Mahler's geboortestad, Wenen, als gevolg van be paalde moeilijkheden niet door kon gaan. De Hervormde Toneelgroep uit IJmuiden Oost heeft inmiddels in studie genomen .■Gelukkige mensen", toneelspel in drie be drijven door Mass Sehreuder. Het stuk is bestemd om ter opening van het seizoen op zaterdag 18 en maandag 20 november te worden opgevoerd in het Hervormd Jeugd huis aan de Rembrandtlaan. De voorstel lingen worden geregisseerd door de heer Chris Sluiters. Dinsdag 24 oktober zal het vermaarde Nederlandse vioolduo Theo Olof en Her man Krebbers solistische medewerking verlenen aan het 2e D-concert van het N.Ph.O. Het concert, dat onder leiding staat van Henri Arends, wordt, geopend met het Concert voor twee violen van J. S. Bach. Hierna heeft een uitvoering plaats van de „Parijse" symfonie van Mo zart. Na de pauze vertolken Theo Olof en Herman Krebbers het aan hen opgedra gen concert voor twee violen van Henk Badings. Het concert wordt besloten met de bekende ouverture-fantasie Romeo en Zangersverbond. Het Koninklijk Ne derlands Zangersverbond zal zijn jaarver gadering, gevolgd door het zogenaamd „zangers-weekend" houden op 28 en 29 ok tober in het Troelstra-oord te Beekbergen. Op de jaarvergadering zal ook een voor stel tot contributieverhoging ter sprake ko men. De agenda voor het zangersweekend vermeldt onder meer toespraken van ir. H. Badings, Jos Franken sr. en van Max. Vredenburg. Het Amsterdams Jeugdorkest. Het Amsterdams Jeugdorkest van de afdeling Amsterdam van Jeugd en Muziek gaat on der leiding van zijn vaste dirigent Nico Hermans een tournee maken door het graafschap Essex in Engeland. Het gezel schap vertrekt 27 oktober en zal 5 novem ber terugkeren. Het orkest is uitgenodigd door het Essex Education Committee, op basis van uitwisseling. Het Essex Youth Orchestra maakte vorig jaar een tournee door Holland. Er zullen door het Amster damse orkest vier concerten gegeven wor den in Ley ton, Illford, Saffron Walden'en Colchester. De Koninklijke subsidies. Koningin Juliana heeft te Amsterdam een gedeelte van de werkzaamheden bijgewoond van de jury voor de koninklijke subsidie voor vrije schilderkunst. Julia van Tsjaikofsky. Theo Olof (rechts op de foto) werd in 1950 met Herman Krebbers benoemd tot eerste concertmees ter van het Residentie Orkest. Herman Krebbers zal met in gang van 1 september 1962 de functie van eerste concertmeester bij het Concertgebouworkest aanvaarden. Voor de tweede keer verscheen in het Vara programma Rudi Carrel met zijn show. Kon men bij de vorige gelegen heid spreken van beloften, die misschien wel zouden worden ingelost, gisteravond bewoog de vertoning zich op het peil van het derde rangs-cabaret. Het spijt ons dat te moeten zeggen, maar het was niet anders. Het veelvuldig citeren van uitspraken van Kan, Sonneveld en Hermans helpt Rudi Carrel niet op een gelijkwaardige plaats. Hij doet er jam merlijk genoeg maar mee gevoelen, dat zijn stijl te onvolwassen is, te onvol groeid om zijn publiek aan zich te bin den. Hij is een zanger van liedjes, maar geen showman. De artiesten om hem heen kunnen dat onmogelijk camoufleren, want zij bezitten nog minder talent. Zelfs Ingrid Valerius en Adele Bloemendaal deelden in de malaise. Het was een armzalige vertoning, waarin het schortte aan inventiviteit en orginaliteit. De oor zaak: gemis aan persoonlijkheid. In de rubriek „Espresso" werd een felle aanval gedaan op „Telegraaf'-ver- slaggever Henk van der Meiden naar aanleiding van zijn publicaties over een interview met Perry Como. Aan de hand van een Amerikaans tijdschrift werd ge signaleerd dat deze scribent dit blad soms 'letterlijk had geciteerd zonder bron vermelding, voorgevend dat Perry het hem allemaal zelf had verteld.... (Van onze medewerker voor jazz) Het impresariaat Paul Acket opende gisteren het jazzseizoen met een optreden van het bekende Modern Jazz Quartet in het Gebouw van Kunsten en Wetenschap pen te Den Haag en in het City Theater te Amsterdam. De aparte stijl van dit kwartet is langzamerhand algemeen be kend, maar daarom nog niet bijzonder ge liefd bij de echte jazz-fans. Pianist John Lewis en zijn mannen pogen nïi al jaren muziek met een geheel eigen karakter voort te brengen, die elementen aan de jazz en aan de „klassieke" muziek ont leent. Deze tegenwoordig in het algemeen als „third stream music" aangeduide vorm is nog niet gerijpt en heeft een wat hybri disch karakter. de Het Nieuwe Operette Gezelschap N.O.G. heeft het zich met de opvoering van operette „Gasparone" van Carl Millöcker, vrijdagavond in de Stadsschouwburg ge- ye„e„, De muziek bevat naast wat te oppervlakkig uit gevallen gedeelten toch ook fragmenten van bijzondere waarde, die in vocaal en 'instrumentaal opzicht geen geringe uitvoeringseisen stellen. Verder is het lang niet eenvoudig om de personen, die in dit luchtige spel over de onderwereld en de voor name bewoners van Sicilië ten tonele w orden gevoerd, met de juiste typering te spelen en daarbij dan nog het operettekarakter van het stuk met a. zijn onge dwongen vrolijkheid te handhaven, afgezien nog van het beheersen van de techniek van het geacheveerd en expressief spreken en van het even noodzakelijke expres sieve gebaar, waaronder zelfs het lopen dient begrepen te worden. Men kan van een amateurgezelschap als i het bijzonder aan het tafereel van de het NOG. niet verwachten, dat het in kaartspelende smokkelaars, waarbij door staat is de „Gasparone" in alle perfectie de spelers een verrassende, natuurlijke en te brengen. Men mag al bijzonder tevre den zijn, wanneer amateurs in staat zijn een verdienstelijke indruk met hun spel te maken en daarmede de aandacht voor Mil löckers operette, die in ons land toch waar lijk niet veel opvoeringen beleeft, gaande te houden. Maar het zou verkeerd zijn, met het oog op de verbetering van het spelpeil, om achteloos aan tekortkomingen voorbij te gaan, die ook bij deze opvoe ring aan de dag traden. Ik zou dan wil len wijzen op de noodzaak het koor scherp af te richten op het zingen volgens de di rectie, ter vermijding van hinderlijke on gelijkheden. De spelers dienen er nog meer op bedacht te zijn te streven naar een natuurlijke en met de toneelsituatie lo gisch harmoniërende actie. Er vielen bij deze opvoering te veel dialoog-fragmenten uit de toon als een door de souffleur door gaans te hoorbaar voorgezegd en dan na gezegd lesje. Dat was jammer voor de ge slaagde gedeelten van het spel. Ik denk in Frans gezelschap speelt in Rotterdam „Becket" van Anouilh De voornaamste Parijse vertolkers van Anouilh's toneélstuk „Becket ou l'honneur de Dieu" zullen woensdag 1 november naar Rotterdam komen om er die avond in de Rotterdamse schouwburg een enke le voorstelling van bovengenoemd werk te geven. Onder de acteurs die naar Rotterdam komen, bevinden zich als hoofdrolspelers Bruno Cremer (Thomas Becket) en Jacques Dannoville (Hendrik de Tweede van Engeland). De kostuums en decors zijn van Jean-DenisMalclès. Deze enige voorstelling hier te lande heeft plaats onder auspiciën van de Alliance Frangaise. De vroegere wereldkampioene Sonja Henie en haar man, de reder Niels Onstad, hebben besloten hun collectie kunstwerken ter waarde van ca. 15 miljoen gulden en een bedrag van 10 miljoen gulden te schen ken aan een stichting. De stichting stelt zich voor bij Hoevikodden, aan de Oslo fjord, een speciaal museum voor de collec tie te bouwen. passende smokkelaarstaai gebezigd werd Door natuurlijke en vlotte actie onder scheidde zich bijzonder Tini Kok, die een pittige typering gaf van de herbergiers vrouw Sora, een rol die haar daartoe alle kansen gaf. Moeilijker had Leni Cramer het als gravin Carlotta, maar afgezien van enige merkbare opzettelijkheid, kon zij toch een aannemelijke vertolking geven. Kwali teiten had ook het spel van Theo Jansma als „de vreemdeling", maar in zijn lief desbetuigingen had hij gerust gepassio- neerder kunnen zijn. Zo klonk er uit zijn voordracht van het beroemde rozen-lied zeker te weinig gloed. En waarom niet wat meer gebruik gemaakt van een overtui gend gebaar? Bijzonder goed spel liet Ton Vreeswijk als burgemeester Nasoni zien, behoudens dan de ondervragingsscène, waar hij onwennig mee omsprong. Voor de jonge levensgenieter Sindulfo was het spel van Jaap Steenstra te onnozel. Herman Woerde was vaak zeer verdienstelijk als de herbergier Benozzo. Een sympathieke indruk maakte het bal let en zeker hebben de toeschouwers geno ten van het gracieuze dansen van Daisy Florin en Jan van Hemert. Het Haarlems Operetteorkest reageerde naar vermogen op de wisselvallige direc tie van Matthijs de Vos. De decors van Jan van Hemert waren eenvoudig, maar doeltreffend en ook over de costumering kon men tevreden zijn. Maandag hoopt N.O.G. een tweede voor stelling van „Gasparone" in de Stads schouwburg te geven. De film „Fanfare" van Bert Haanstra wordt van vandaag af vertoond in Lon- don-Westend. Dit is een der oudste art- cinema's in Londen. De film wordt ge draaid in de Nederlandse versie met Engelse onderschriften. De film „De zaak M.P." van dezelfde cineast is naar West-Duitsiand verkocht. Zij zal binnenkort in Berlijn worden ge synchroniseerd. „Lonely Woman" van tenor-saxofonist Ornett Coleman maakte op ons een uiterst rommelige indruk. Het optreden na de pauze werd geheel gevuld met stukken uit een door John Le wis gecomponeerde balletsuite „The Co medy, geïnspireerd op de Italiaanse Come- dia dell'arte. Het op Pulcinella geschreven stuk kon ons nog het meest bekoren, uit een oogpunt van jazzmuziek, was de finale het interessantst. Het samenspel van de groep is altijd feilloos. De grootste man van het kwartet is zonder twijfel Milt Jackson die op zijn vibraharp ware meestertoeren verricht, en die een uiterst begaafd musicus is. (Van onze Amsterdamse redacteur) De gang van zaken rond het ontwerp van het nieuwe Amsterdamse stadhuis is voor dte architect Arthur Staal reden ge- wecst ontslag te nemen uit zijn functie van voorzitter van de Schoonheidscommissie voor Amsterdam. De heer Staal heeft vo rige week reeds ernstige critiek laten ho ren op het feit dat het gemeentebestuur zijns inziens ten onrechte heeft verzuimd het definitieve stadhuisontwerp ter beoor deling aan de schoonheidscommissie voor te leggen. B. cn W. stellen zich echter op het stand punt dat de schoonheidscommissie geens zins is gepasseerd. De wethouder van Pu blieke Werken, mr. G. van 't Huil, heeft woensdag in de gemeenteraad meegedeeld dat de schoonheidscommissie bij het voor lopig ontwerp een aantal wensen naar vo ren heeft gebracht, welke in het definitie ve plan zijn verwerkt. Bovendien zou de commissie in een later stadium nog zijn visie op het plan kunnen geven. De heer Staal heeft zich niet met deze opvatting kunnen verenigen. Naar ver luidt zou ook de architect A. Komter, die op het ogenblik in het buitenland verblijft, overwegen uit de schoonheidscommissie te treden. Percy Heath, de bassist van het Mo dern Jazz Quartet rolde na zijn aan komst op Schiphol zijn bas van het platform af. Ook het Modem Jazz Quartet is daar niet boven uit gekomen; het produceert prettig in het gehoor liggende muziek, maar wil deze ook iets doen pretenderen. Dat is jammer, want wat als stemmings muziek zou moeten dienen wekt nu na een uur luisteren de slaaprust op. Er zijn te weinig hoogtepunten in dit verfijnde, maar desondanks toch enigszins tingeltangel achtige werk. Wij voor ons houden het dan liever bij de „cool" en de „bob" mits men ook daar niet over „soul" gaat praten. Uit een oogpunt van techniek viel op het niveau van de kamermuziek veel fraais te beluisteren. Op het programma ontbraken niet de bekende stukken als „Django" en „The Golden Striker". „Animal Dance" was een fris en aanvaardbaar nummer, Théatre au Vieux Colombier speelt in Den Haag „Monsieur Chasse" van Feydeau Op dinsdagavond 31 oktober zal het „Théatre du Vieux Colombier" uit Parijs een opvoering in de Koninklijke Schouw burg in Den Haag geven van „Monsieur Chasse", een blijspel in drie bedrijven van Georges Feydeau. Het stuk, waarin onder meer Frangoise Fleury en Jean Pierre De- lage optreden, wordt gespeeld in de regie van Georges Vitaly. De kostuums en decors zijn van Bernard Villemot. De voorstelling heeft plaats onder auspiciën van de Ne derlandse afdeling van de Club du Théa tre dés Nations, de Alliance Frangaise, het Genootschap Nederland-Frankrijk en de Amitiés Catholiques Frangaises. BRUSSEL Het heeft in verscheidene Vlaamse kringen verwondering c.q. mis noegen gewekt dat nog steeds niet is voor zien in de. vacature, ontstaan door het ver trek van dr. Marien als culturele attaché aan de Belgische ambassade te 's Gra- venhage. De post is reeds langer dan een half jaar onbezet en het gevolg is een uit blijven van belangrijke initiatieven op het gebied van de culturele uitwisseling en de voorlichting over België in Nederland. Naar wij vernemen is op het ministerie van Buitenlandse Zaken te Brussel nog steeds geen beslissing genomen over de opvolging van dr. Marien- Toen het bekend werd dat de vroegere attaché zou vertrek ken, is aanvankelijk wel de naam ge noemd van een nieuwe functionaris en diens benoeming zou, omdat hij een goed kenner is van ons land waar hij enige ja ren heeft gewoond, ook aan Nederlandse zijde met vreugde zijn begroet. Dat was trouwens op het ministerie van Buitenland se Zaken te Brussel genoegzaam bekend. Na de regeringscrisis echter is minister Wigny, die tot de rooms-katholieke Volks partij behoort, opgevolgd door de socialis ten Spaak en Fayat. In het bijzonder laatstgenoemde heeft tot nu toe de benoe ming van de aanvankelijk genoemde kan didaat (die lid is van de rooms-katholieke Volkspartij) voor de post in Den Haag tegengehouden, omdat hij hem door een socialist vervuld wil zien. Naar het schijnt heeft men in de kringen van de socialis tische partij echter nog geen geschikte op volger voor Dr. Marien kunnen vinden. Het is zeker betreurenswaardig dat Neder land het als gevolg van een en ander zon der een Belgische attaché voor culturele zaken en voorlichtingskwesties moet doen. Het schijnt niet te rijmen met de vooral van Belgische zijde zo vaak met pathos verklaarde culturele verbroedering van beide landen. De Televisie-dienst van de Duitse om roep „Freies Berlin" zal deze winter een Duitse versie van het K.R.O.-televisie- amu semen t „Z a terdagavond- akkoorden" op het scherm brengen. „Die Teddy und Henk Scholten Show" zal in de tweede helft van december worden opgenomen in de voormalige UFA-filmstudio's in Ber lijn onder regie van K.R.O.-regisseur Jos van der Valk. Het orkest van „Freies Ber lin" staat onder leiding van Tony Vess. De plaats van de B.B.C.-Toppers wordt in Berlijn ingenomen door het „Berliner Re vue Ballet". Aan het programma zullen voorts nog medewerken Jaap en Haakon Stotijn, Conny Froboess en Jean Philippe. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Koper-ensemble. 8.25 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. VPRO: 10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Herv. kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Be richten uit de kerken. AVRO: 12.00 Gevar. muz 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, le zing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Verz.progr. voor de soldaten. 14.00 Kamermuz. 14.30 Boekbespr. 14.40 Milit. orkest. 15.10 Toneelbeschouwing. 15.20 Radio-filharm.ork. 16.00 Lichte muz. 16.30 Sport- revue. VPRO: 17.00 Kerkdienst. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen. Daarna: Sportjourn. 18.25 Discussie over act. zaken. 19.00 Lichte muz. 19.30 Zonder blinddoek, gesprekken. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Theaterorkest. 20.05 Theaterork. 20.50 De vrouw in het wit, hoorspel (dl. 4). 21.25 Zang en piano. 21.4.5 Voordr. 22.00 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Act. 22.55 Meded. en sportuitsl. 23.00 Nieuwe gram. 23.25 Gram. 23.55— 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m 8 00 NCRV. 8.30 IKOR. 9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.30 NCRV. 19.45-24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverz, 8.15 Orgel concert. IKOR 8.30 Goede morgen. 9.00 Evang.- Lutherse kerkd. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Inleid. Hoogmis. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gram. 11.40 Liederen. 12.15 Buitenl. comm. 12.25 Lichte muziek. 12.55 De hand aan de ploeg, lezing. 13.00 Nieuws. 13.05 Gevar. progr. progr. 13.30 Voor de jeugd. 14.00 Dankwoord op Wereldmissiedag. 14.10 Rep. intern, voetbalwedstr. 16.30 Bijbeloverden king. Convent van Kerken: 17.00 Geref. kerkd. NCR: 18.30 Gewijde muziek. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Vocaal ens en solist. 19.30 Gemeen schap der Heiligen, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Testbemanning, hoorspel. 20.40 Lichte muz. 21.10 Kampvuren langs de Evenaar lezing. 21.30 Gram. 22.00 Licht progr. 22.20 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Merkt u iets van de welvaart?, lezing. 23.00 Avondgebed. 23.15 Gram. 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 KC/S. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal - band opname. 11.00 ds. G. Toornvliet - dients voor be langstellenden. 14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. P. N. Kruyswjjk van Bloemendaal. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14 00 Lichte muz. 15.00 Omr.ork. 15.30 Sportrep. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muz. 17.45 Sportuitsl. 17.50 Koorzang. 18.00 Vioolrecital, 18.20 Amus.muz. 18.30 Godsd. uitz. 19 00 Nieuws. 19.30 Gevarieerd progr 21.00 Gram. 22.15 Dansmuz. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muz. 24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de oudere luisteraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11.00 Kamerork. 11.45 Voordr. 12.00 Orgelspel en viool. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland, lezing. 12.43 Joodse liederen. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Zangrecital. 14.30 Gram. 14.50 Criminele tauserieën, lezing. 15.05 Gram. 16.20 Lichte muz. 16,55 Voor de padvinders. 17.15 Gram. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 Pol. lezing. 18.25 Amateursprogr. 19.00 Gram. 19.25 Pianorecital. 20,00 Nieuws..20.05 Gevarieerd progr. progr. 22.30 Nieuws en meded. 22.40 Act. 23.00 Jazzmuziek. 23.30 Gram. 23,55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 700—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.20 Sportuitsl. 7.30 Gram. 7.50 Meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant, 8.35 Gram. 8.50 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.20 Theol. etherleergang. 11.05 Gram. 12.00 Gevar. progr. (herh.). 12.25 Voor boer cn tuinder 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12 33 Koorzang. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. 15,35 Gram. 16.00 Bijbelover denking. '6.30 Kamermuz. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.Een Antilliaanse student ver telt over de ontgroening, door Stanley Cras. 18.00 Kerkorgel. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.05 De bloemen van Hiroshima, hoorspel. 21.30 Viool en piano. 22.00 Volk en Staat, pari. comm. 22.15 Gram. 22 30 Nieuws. 22.40 Avondoverden king. 22.55 Boekbespr. 23.05 Pianorecital. 23.40 Hongaarse avondoverdenking. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landbouw. 12.42 Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13 15 Gram. 14.00 Schoolradio. 15.45 Symf.ork. 16.00 Beursber. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Pianorecital. 17.45 Franse les. 18 00 Gram 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sport kroniek. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Praatje. 20 00 Gram. 21 30 De zeven kunsten. 21.45 Piano recital. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.ork. 22.35 Volks- muz. 22 55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG KRO: 15.00 Anno documentaire. 15.30 Muzikaal prógr. 15 5017 00 Filmreport, van een reis door Chili 17 00—17 30 Voor de kinderen. 19.30 TV- film NTS 20 00 Journ. en weeroverz. KRO: 20.20 Brandpunt 21 00 Gevar. progr. 22.00 Hitchcock - film. NTS: 22.30—23 15 Eurovisie: Orkestconcert. VOOR ZONDAG NTS.: 19.30 Weekjourn. 20.00 Sportact. AVRO: 20 30 De toestand in de wereld, lezing. 20,45 TV- spel: De zaak van de kern. 22.00—22.30 Documen tair programma. VOOR MAANDAG NTS20 00 Journ en weeroverz. 20.20 Toespr. door Z K.H Prins Bernhard t.g.v. de najaarsin- zarneling t.b.v de Anti Honger Actie. VARA: 20 25 Achter het nieuws. 20.40 Wild-West-film. 21.05 Filmkroniek. 21.35 Forum. The Anglo-American Theatre Group, het Engels-sprekend amateurtoneelgezelschap in Den Haag, bestaat tien jaar. Het ensem ble zal het komende seizoen beginnen met een serie van drie voorstellingen in de schouwburgzaal van Amicitia en wel op de avonden van 13, 14 en 15 november. Vooraf gaat een optreden op 11 november in het Minerva Paviljoen in Amsterdam. Op het programma staan twee stukken, namelijk „The Happy Journey" van Thorn ton Wilder en „Miss Julie" van Strind- berg. De opbrengst komt ten goede aan het fonds voor de bouw van een club- én vakantiehuis voor lichamelijk gebrekkige padvinders (padvindsters) in het Belgisch Park te Scheveningen. Van het voor de bouw benodigde bedrag van 45.000 is reeds zestig percent bijeengebracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 9