Kamermuziekserie door
I Musici geopend
Bouw van N.T.S.-studio's begonnen
SCHOENCREME
DIEPE GLANS
Onassis' vroegere echtgenote
nu Markiezin van Blandford
Haarlem in beeld
Grafiek en edelsmeedwerk
in „Bloemenheuvel"
iiHopinirnrziEnii
Cultuurwijsgeren
in Salzburg bijeen
Een Dürer ontdekt
De negen muzen
Vijftig jaar Heemschut
Seizoen Metropolitan Opera geopend
DINSDAG 24 OKTOBER 1961
Kundig maar tè geroutineerd samenspel
Licht op de belangrijkste
levensvragen van vandaag
Sas Bunge
Het Nationale Ballet
MET SILICONEN - ABSOLUUT WATERAFSTOTEND
Expositie op Elswout
Bob Buys
Gestolen Rembrandt
teruggevonden
Tina Onassis hertrouwd
«-
mm
HSi
Meer subsidie voor Forum
Bob Buys
Henry Miller op het spoor
van „Lady Chatterley"
Bloemisten-gedenkboek
voor de Koningin
Studententoneelgezelschap
„Astuto" in Amsterdam
Student ernstig
mishandeld
Koffers van Duitse
emigrant gestolen
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
Rijwielpad van Oud-
Naarden naar Huizen
DE DOOR HET HAARLEMS COMITé voor Kamermuziek ontworpen serie
van vier concerten, werd maandagavond geopend met een optreden van het
ensemble „I Musici". Hun komst had een grote schare muziekliefhebbers naar
het gemeentelijk Concertgebouw gelokt; kennelijk was men benieuwd om dit
strijkorkest dat door de grammofoonplaat reeds een zo grote reputatie bezit,
thans in natura te beluisteren. Zijn de grote verwachtingen die men van dit
optreden koesterde, in vervulling gegaan.J Rlijkbaar voor de meeste aanwezigen
wèl, te oordelen naar het zeer uitvoerige applaus, zowel na ieder onderdeel van
het programma, als aan het eind van het concert.
BEROEPSVIOLISTEN die deze avond
bijwoonden, waren vol lof over de hoge
graad van perfectie die hier in kunst van
het samenspel bereikt was. In dit opzicht
is inderdaad geen verschil van mening mo
gelijk, de vlekkeloosheid van intonatie, het
evenwicht tussen hoofd- en nevenstemmen
de eensgezindheid zowel in de geringste
frasering als in het synchroniseren van
brede stuwingen („I Musici" spelen, zo
als bekend, zonder dirigent) dit alles
vermag slechts bewondering te wekken.
Verlangt men méér dan dit, hetgeen ten
opzichte van de executanten misschien
veeleisend, maar ten opzichte van de mu
ziek billijk is, dan wordt het moeilijk zich
bij een zo unaniem enthousiasme aan te
sluiten. Des te moeilijker omdat een con
cert als dit al bij voorbaat met een aura
van „bijzondere gebeurtenis" omgeven is,
het feit dat het een avond geldt waarover
gesproken is, waarnaar men heeft uitge
zien, is op zichzelf al een bevrediging en
brengt een min of meer buiten-muzikale
factor in het geding die de authentieke ont
roering tot op zekere hoogte kan vervan
gen. De recensent, die tot taak heeft naar
beste weten vast te stellen of het musice
ren uitkomt boven het smeltpunt waarop
bewondering in ontroering overgaat, lijkt
dan al gauw op het jongetje uit Andersen's
verhaal over „De Kleren van de Keizer".
Al zou het in dit geval te ver gaan om te
beweren „dat de keizer helemaal geen kle
ren aanheeft".
TERZAKE DAN MAAR. In de eerste
plaats betreffende het programma. Het is
natuurlijk te waarderen dat men na de
pauze ter afwisseling op het traditionele
Italiaanse repertoire eens iets anders te
horen kreeg (al is dit bij een gespeciali
seerd ensemble als „I Musici" niet per se
noodzakelijk). Waarom dan echter de bijna
afgezaagde „Roemeense Volksdansen" van
Bartók, die in deze zetting voor strijkor
kest bepaald niet op hun voordeligst uit
komen. En is een jeugdwerk van Mendels
sohn, voor de huiselijke kring gecompo
neerd, welluidend maar uiterst academisch
van opzet, en met te duidelijke herinne
ringen aan Mozart en Schubert, een werk
om een avond als deze mee te besluiten?
Dan liever de ongegeneerde oppervlakkig
heid van Rossini's Vierde Sonate voor
strijkers, het laatste werk vóór de pauze.
Gesublimeerde draaiorgel-muziek waarvan
de boertige virtuositeit (het stuk is voor
strijkorkest zonder altviolen geschreven)
haarscherp tot zijn recht kwam. Een Con
certo in 1' van Vivaldi en een, nogal on
beduidend clayecimt)ej£Ppcgrt .van Giorda.-
ni (1744-'98) met Maria Teresa Garatti als
soliste, werden feilloos maar vlak ge
speeld.
(Van onze correspondent)
WENEN Meer dan 140 vooraanstaan
de cultuurwijsgeren, ethnologen en ge
schiedkundigen, onder wie de bekende
Britse historicus Toynbee en de Ameri
kaanse cultuursocioloog Sorokin, zijn in
Salzburg bijeengekomen om van gedachten
te wisselen over de zogenoemde hoogcul-
turen en daaruit tevens conclusies te trek
ken voor de hedendaagse internationale sa
menleving. Deze geleerden zijn algemeen
van mening dat de historische hoogcultu-
ren de vrucht zijn van een zeer sterke wis
selwerking. Dit wetenschappelijke resul
taat heeft ook vandaag praktische beteke
nis, omdat de meest uiteenlopende vormen
van cultuur eerst als gelijkwaardig moe
ten worden beschouwd, vooral wanneer ze
elkaar willen bevruchten.
Aan dit beginsel van samenwerking dient
men dus ook vast te houden ten aanzien
van de ontwikkelingslanden, die weliswaar
de techniek hebben overgenomen, maar
een eigen, dikwijls zeer oude cultuur en
vooral eigen opvattingen over echte men
selijkheid bezitten. Ook de bestaande te
genstellingen tussen Oost en West moeten
op grond van wisselwerking en samenwer
king worden overbrugd.
Volgens Toynbee echter beantwoordt de
ze tegenstelling tussen Oost en West niet
aan de werkelijkheid, omdat het commu
nisme onder andere een typisch westelijk
produkt is, dat naar het oosten werd ge
exporteerd. De bestaande tegenstellingen
op het gebied van de ideologie, van cultu
rele waarden en economische systemen
mogen echter in geen geval met wapen
geweld worden uitgevochten. De hoogste
waarde, die wij op het ogenblik moeten
verdedigen, is het voortbestaan van de
westelijke cultuur. Wij staan voor de keu
ze tussen een wereld, die een steeds gro
tere eenheid tegemoet gaat, of een wereld,
die van de aardbodem verdwijnt, aldus
Toynbee.
Het congres van Salzburg heeft bewezen
dat cultuurgeschiedenis ook praktische be
tekenis heeft en materiaal kan leveren
voor het belichten van de belangrijkste le
vensvragen.
In een nonnenklooster te Bagnacavallo
bij Ravenna is een schilderij ontdekt dat,
nadat het met toestemming van de Paus
is onderzocht, werd geïdentificeerd als
een doek van de 16-de eeuwse Duitse
meester Albrecht Dürer.
Het schilderij is 48 bij 36 centimeter en
stelt Maria voor met het kind Jezus. Het
schilderij is eeuwenlang onopgemerkt ge
bleven, tot het onlangs de aandacht trok
van een pater, die in opdracht van de bis
schop van Faenza inventariseerde. Waar
schijnlijk is het schilderij tot stand geko
men tijdens de tweede Italiaanse reis van
Dürer, van 1505-1507.
OVER HET ALGEMEEN krijgt men de
indruk dat het spelen zonder dirigent aan
het musiceren van een kamerorkest toch
een dimensie ontneemt die het op den
duur niet missen kan. Nu is de bekroning
van de inspanning de moeiteloosheid waar
mee twaalf personen als één man musice
ren. Maar die éne man zou als „leider"
vóór het ensemble moeten staan en vanuit
de spanning tussen hem en zijn groep zou
de perfecte kunde pas in volmaakte kunst
kunnen overgaan. Nu moet bijvoorbeeld
het opvoeren van het tempo dikwijls in
de plaats treden van een elasticiteit van
beweging die zonder dirigent niet te verwe
zenlijken is. (Zoals in de toegift, de finale
van het Divertimento in F, KV 136, van
Mozart duidelijk werd).
Opgravingen bij Pompeji. Archeo
logen hebben bij Pompeji een skelet gevon
den van, naar men vermoedt, een slaaf, die
bij de uitbarsting van de Vesuvius in 79 n.
Chr. het leven heeft verloren. Bij het ske
let trof men tijdens de opgravingen over
blijfselen aan van een ketting. Dergelijke
kettingen werden vroeger gebruikt om op
standige slaven in kerkers mee vast te
leggen. Ook heeft men een bronzen beeldje
gevonden, voorstellend een Cupidofiguurtje
zittend op een dolfijn.
Cinebox geïntroduceerd. Door het Co
mité voor Nederlandse Amusementsmuziek
„Conamus" is in Carlton in Amsterdam een
reünie gehouden, tijdens welke de eerste
Nederlandse Cinebox gedemonstreerd is.
Na inworp van een kwartje hoort men niet
alleen de gekozen muziek, maar tevens ziet
men de betreffende artiesten in actie op
een beeldbuis. De Cinebox biedt keuze uit
veertig nummers.
Op voordracht van het ministerie van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en
het gemeentebestuur van Amsterdam heeft
het bestuur van de Stichting Het Natio
nale Ballet mr. H. J. Waage, thans zake
lijk leider van het Concertgebouworkest,
uitgenodigd de functie van zakelijk leider
te aanvaarden van Het Nationale Ballet.
De heer Waage heeft deze uitnodiging
geaccepteerd en zal zo spoedig mogelijk
zijn nieuwe functie gaan bekleden.
Advertentie
(Van onze correspondent)
PARIJS De 31-jarige Tina Livanos, de
vroegere echtgenote van de Griekse
scheepsmagnaat Aristoteles Onassis, werd
gisteren in Parijs in de echt verbonden
met de 35-jarige Britse markies van Bland
ford of Sunny, zoals zijn talrijke intie
me vrienden hem mogen noemen een
neef van Sir Winston Churchill. Het ge
heim waarachter bruid en bruidegom, naar
men beweert, de dubbele huwelijksplech
tigheid, eerst op het gemeentehuis van het
deftige achtste arrondissement en 's mid
dags in de Grieks-katholieke kerk van St.
Etienne, wilden verbergen, was niettemin
op alle redactiebureaus tijdig uitgelekt en
zo kon het jonge paar dan ook tussen een
dichte haag van fotografen en televisie-ap
paraten de Cadillac van de Markies be
reiken. De Rolls Royce, waarin de bruid
in eeh' rode Dior-creatie niet een Ósfra-I
kan toque a la Jackie Kennedy achter op
het hoofd 's ochtends op hét geméén -
tehuis was aangekomen, liet zij achteloos
op de parkeerplaats achter. Voor haar Pa-
rijse pied-a-terre had de voormalige me
vrouw Onassis, die haar plaats aan de zij
de van de scheepsmagnaat aan de even
eens Griekse opera-diva Maria Callas
heeft afgestaan, een apartement in de
schaduw van de Griekse kerk gekocht,
waarvoor zij bijna een miljoen gulden be
taald moet hebben. Als haar voornaamste
woning zal echter het zeventiende eeuwse
kasteel Blenheim dienen waar Winston
Churchill in een der 185 kamers indertijd
geboren werd en dat de eerste hertog van
Malborough van de Britse koning had ge
kregen om zijn talrijke oorlogstrofeeën te
kunnen opbergen. De naam van de huidige
Markies van Blandford, die tot de hoogste
Britse adel behoort en die gisteren, even
eens voor zijn tweede huwelijk een telg
In het poortgebouw van Elswout is tot
29 oktober een tentoonstelling van werk
van de heer A. L. Huyser te zien. De heer
Huyser is lid van de Vereniging Haerlem
en stelt zijn Haarlem en omgeving tot on
derwerp hebbende tekeningen, pastels en
aquarellen op tegemoet komende voor
waarden beschikbaar aan leden van zijn
vereniging.
Wij mogen deze kleine expositie niet zo
benaderen als tentoonstellingen, die in de
eerste plaats kunst pretenderen te bren
gen. De heer Huyser is weliswaar lid van
Kunst zij ons Doel, maar het liefst zie
ik toch in hem een zondagsschilder, met
de beminnelijke aard vandien. Zijn topo
grafisch juiste werkstukjes beroeren ons
om wat verdwijnen gaat of mogelijk al
verdwenen is. Enkele aquarellen kregen
iets van oude prenten. Soms is sprake van
een bekoorlijke naïveteit, soms raakt een
enkele tekening aan de kwaliteit van vak
werk.
„DIU"-„Herman Heijermans"-
combinatie geeft eerste voorstelling
De tijdelijke combinatie, welke enige
maanden geleden werd gevormd tussen
de Haarlemse toneelverenigingen „Her
man Heijermans" en „Door Inspanning
Uitspanning", krijgt woensdag 15 novem
ber haar beslag in de tuinzaal van het
Concertgebouw. Dan geven de spelers na
melijk hun eerste voorstelling, welke te
vens geldt als opening van het wintersei
zoen. Opgevoerd wordt „Familieproble
men", Amerikaans blijspel in drie bedrij
ven door Barry Connors; in- de Neder
landse bewerking van Ed. J. M. Terlin-
gen. De regie is in handen van de heer
Piet de Wit.
Een in december 1959 uit het Berlijns
Nationaal Museum gestolen Rembrandt is
teruggevonden in een stationskluis in
Brunswijk. De politie kreeg zondag een
anoniem telefoontje. Het spoor leidde naar
het station in Brunswijk. Het schilderij
een afbeelding van het gelaat van Chris
tus wordt op 400.000 mark geschat.
van de twintigste eeuwse redersaristocra
tie trouwde, verscheen een paar jaar gele
den veelvuldig in het nieuws vanwege zijn
koppig dingen naar de hand van prinses
Margaret.
Lord Blandford, wiens grootmoeder Con-
suela Vanderbilt heette, huwde in 1951 met
Susan Hornby, van wie hij verleden jaar
scheidde. Zowel Tina Livanos als de Mar
kies hebben ieder twee kinderen uit hun
vorig huwelijk. Door haar huwelijk met de
Britse edelman zal Tina zich de Hertogin
van Marlborough, barones Churchill, prin
ses van het Heilige Roomse rijk en prinses
van Mindelheim, enzovoort kunnen noe
men.
De gewezen echtgenote van de Griekse
reder Onassis, Tina Livanos, is gisteren
te Parijs in het huwelijk getreden met
de 35-jarige Markies
Voor de huwelijkssluiting brachf het
paar een bezoek aan het modehuis,
waar de bruid haar bruidskleed
had besteld.
«y.
De voorzitter van de Nederlandse Tele
visie Stichting (N.T.S.) de heer E. Schüt-
tenhelm, heeft maandag het teken gege
ven voor het begin van de bouw van de
N.T.S.-studio's op het terrein van het ge
meentelijke uitbreidingsplan „Omroep
kwartier". Deze gronden van de gemeen
te zijn gelegen langs de verkeersweg van
Hilversum naar Bussum. De heer Schüt-
tenhelm sloeg met een hamer op een paal
waarop een sirene in werking werd ge
steld. Op dit sein begonnen twee bulldo
zers de grond te bewerken De burgemees
ter van Hilversum, de neer J. J. G. Boot,
leden van het N.T.S.- en van het N.R.U.-
bestuur en bestuursleden van de omroep
organisaties woonden deze gebeurtenis bij.
Aan dit officiële begin van het bouw
project was een bijeenkomst vooraf ge
gaan in de bouwkeet, waar ook de rege
ringscommissaris van het Radiowezen, de
heer M. van Veen, aanwezig was. De heer
Schtittenhelm sprak zijn dank en erkente
lijkheid uit ten opzichte van de staatsse
cretaris van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen, mr. Y. Scholten, voor de
steun bij het verkrijgen van de bouwver
gunning. Tevens dankte de heer Schütten-
helm het gemeentebestuur van Hilversum
en de instanties, die in het stadium van
voorbereiding hun aandeel in de werk
zaamheden hebben geleverd.
Er worden eerst twee studio's gebouwd
met een gezamenlijke oppervlakte van
1.000 vierkante meter en een decor- en
montagehal met een oppervlakte van 1800
vierkante meter. Onder de studio's komen
De gemeenteraad van Enschede heeft
met 29 tegen 7 stemmen besloten om het
subsidie voor het operagezelschap „For-
rum" met ingang van het seizoen 1961
1962 te verhogen met 6400.-. „Forum
streeft er naar het huidige budget van
acht ton met de helft te verhogen tot een;
miljoen tweehonderdduizend gulden. Het
rijk £41 naar verwacht wordt tweehonderd
duizend gulden bijdragen. De rest moet
komen van de provincies en gemeenten
waar „Forum" voorstellingen geeft.
DE ORGANISATOREN van de exposi
ties op Bloemenheuvel te Bloemendaal heb
ben het geluk gehad te worden attent ge
maakt op een collectie grafiek uit de vori
ge en het begin van deze eeuw, een collec
tie, waaruit bovendien gekocht kon wor
den. De collectie omvat Frans, Belgisch en
Nederlands werk, en voornamelijk etsen.
Voor de lithografieën zijn onder meer ver
antwoordelijk Jan Veth en Fantin Latour,
namen, die de liefhebber wel iets zeggen,
maar voor de schooljeugd wellicht nog on
bekenden zijn, zoals vele der andere ver
tegenwoordigden hier. Ook om pedagogi
sche redenen valt de expositie toe te
juichen.
VAN JAN VETH ontmoet men onder
meer een portret van Lodewijk van Deys-
sel, een jongere Van Deyssel dus dan die
Verwey schilderde. Met alle respect ech
ter voor de gewetensvolle aandacht, die
Veth aan zijn werk besteedde, de meeste
andere hier vertegenwoordigde figuren
houden het voor mij toch langer uit- Ik denk
in de eerste plaats aan een sterke ets van
Willem de Zwart, een pittig werkje van Is.
Israëls en de zo schilderachtige grafiek
van Barbara van Houten, een naam, waar
van men nog maar weinig hoort. Maar nog
meer namen bevelen deze expositie aan:
J. Israëls, E. Karsen, M. W. v. d. Valk,
W. Witsen, de ook al weer minder beken
de P. Dupont, Th. Zilcken, M. Bauer en
nog andere Nederlanders. Van de Fransen
en Belgen noem ik Daumier Gavarni, Ri-
bot, Steinlen. Baertsoen (die ik niet ken
de), Rops en De Bruycker.
ER IS EEN DROEVIGE kant aan deze
expositie; het werk is eigenlijk te goed
koop wanneer men denkt aan hedendaag
se Franse kleurenlitho's, waaraan de on
dertekenaars in vele gevallen zelf maar
weinig hebben bijgedragen.
Voorts wordt terzelfder tijd edelsmeed
werk geëxposeerd van Corry Borst. Mij
bevielen het meest de op meetkundige ver
deling steunende vormen in haar werk.
Wanneer ze vrije, vaak op de natuur ge
baseerde, vormen gebruikt, als bij blad
motieven, sommige bloemmotieven of bij
voorbeeld vogels, dan wordt haar werk
wat goedkoop van smaak. Dit verwonder
de me eigenlijk een beetje naast zoveel
aanbevelenswaardige zaken als bijvoor
beeld prachtige halskettingen. De exposi
tie duurt tot 11 november.
De Amerikaanse schrijver Henry Miller
heeft maandag bij de federale rechtbank
in Chicago een eis van drie miljoen dollar
schadevergoeding ingediend tegen de poii-
tie-chefs van tien voorsteden.
Miller eist van elk politie-hoofd 300.000
dollar schadevergoeding omdat zij onlangs
winkeliers gelast hadden exemplaren van
zijn boek „Tropic of Cancer" uit de ver
koop te nemen omdat zij het boek „ob
sceen" achtten. Miller vraagt de rechtbank
de politiefunctionarissen te verbieden zich
te mengen in de verkoop van het boek.
Als mede-eiseres wordt in de aanklacht
de uitgeverij van ..Tropic of Cancer", The
Gi\,ve Press genoemd.
Met een daverende klap sloeg N.T.S.-
voorzitter Schüttenhelm het paaltje
in de grond; het begin van de bouw
van de N.T.S.-studio's. Architect J. van
der Zee, die even tevoren aan de
hand van de maquette de bouw
plannen had verduidelijkt, houdt een
oogje in het zeil.
ruimten voor artiesten en personeel, zoals
garderobes en kleedkamers. Het hele
bouwproject van de twee studio's en mon
tagehal heeft een inhoud van 77.000 ku
bieke meter en een oppervlakte van 40000
m 2. De heer Schüttenhelm deelde nog
mee, dat men in 1963 met de bouw gereed
hoopt te zijn.
Een team van twintig auteurs heeft in
samenwerking met de Bond Heemschut,
onder redactie van Ton Koot, secretaris
van de Bond Heemschut, een boek samen
gesteld, dat tot titel heeft „strijd om
schoonheid". Het is uitgegeven ter gele
genheid van het vijftigjarig bestaan van
de bond.
Ter gelegenheid van het verschijnen van
dit boek is in het Muiderslot een bijeen
komst gehouden, waarin de voorzitter van
de Bond Heemschut, mr. A. d'Ailly, en
Ton Koot het boek hebben toegelicht. Mr.
d'Ailly zei dat de Heemschut-gedachte
vijftig jaar geleden een waagstuk was. Het
streven was om te redden wat er te red
den was en te behouden wat men toen
heel gewoon vond om te slopen.
Mr. d'Ailly noemde als nieuw facet van
de Heemschut-gedachte de stichting van
de „Zaanse Schans", een organisatie,
waarin alle gemeenten in de Zaanstreek
samenwerken om in tien jaar gelden bij
een te brengen om in de Zaanstreek te
behouden wat dreigt verloren te gaan.
Men sloopt thans in de Zaanstreek geen
karakteristieke Zaanhuisjes meer voor fa-
brieksuitbreiding, maar men verplaatst ze.
Zo zullen veertig huisjes verplaatst wor
den en een stadsdeel gaan vormen. Ook
de fabrieken dragen ertoe bij om dit mo
gelijk te maken.
Het boek behandelt onder meer vraag
stukken inzake de bescherming van na
tuurgebieden, kastelen en buitenplaatsen,
van toerisme de problemen van oude
stadskernen en ontsierende reclame.
Een deputatie van de vereniging „De
Nederlandse Bloemisterij" heeft vanmor
gen in paleis Soestdijk aan de Koningin
een exemplaar van het gedenkboek „De
bloemisterij in Nederland" aangeboden.
Dit boek werd ter gelegenheid van het
50-jarig bestaan van de organisatie ge
schreven door een aantal deskundigen on
der eindredactie van prof. J. H. van Stuy-
venberg.
In de Metropolitan Opera van New
York is maandagavond het seizoen ge
opend met Puccini's „Het meisje uit het
gouden westen", welke opera sinds 1931
niet meer in de „Met" was opgevoerd.
Leontyne Price, de negersopraan, zong
de titelrol. De zaal was uitverkocht. Vele
beroemdheden en leden van de New
Yorkse eiite woonden de uitvoering bij.
De toegangsprijs bedroeg 44 dollar per
plaats.
Vele toeschouwers hadden dagen in de
rij gestaan voor een plaats. De eerste die
werd toegelaten was een 17-jarige stu
dent die sinds donderdagmiddag in de rij
had gestaan.
Onder het publiek bevond zich de mi
nister van Arbeid, Arthur J. Goldberg,
zonder wiens ingrijpen de vergulde gor
dijnen van de „Met" dit jaar niet opge
haald zouden zijn. Hij is tussenbeide ge
komen toen de „Met" zijn deuren gedu
rende dit seizoen wilde sluiten wegens
een loongeschil met de orkestmusici.
In Amsterdam is opgericht het Am
sterdamse Studententoneel, het „Astuto",
dat bedoeld is als algemene studenten
toneelvereniging naast de bestaande stu
dententoneelverenigingen in de hoofdstad.
Het gezelschap beoogt „met grote zorg
die stukken te kiezen en te vertonen
die zowel door hun inhoud als door hun
mogelijkheden van vormgeving specifiek
geacht kunnen worden voor het studen
tentoneel". Voorts zal getracht worden
stukken op te voeren die om welke re
den dan ook door het gesubsidieerde be
roepstoneel niet gespeeld worden en naar
de mening van het gezelschap dringend
vertoning behoeven. In het bijzonder wordt
hierbij gedacht aan dramatisch werk van
Nederlandse auteurs.
Het gezelschap wordt geleid door stu
denten uit Amsterdam. Dit eerste sei
zoen wordt de directie gevormd door de
heren P. H. J. de Werth, Nic. Brink en
H. Ras. Getracht zal worden jonge regis
seurs van het beroepstoneel aan te trek
ken. De bedoeling is voorts dat het ge
zelschap winsten maakt om daarmee de
onkosten te dekken en de mederwerkers
als werkstudenten een salaris uit te kun
nen betalen.
Voor dit seizoen staan de volgende
werken op het repertoire:
„Ubu Koning", van Alfred Jarry, „He
lena" van Euripides (openluchtvoorstel-
ling), „Hochwasser" van Gunther Grass,
.Die Uhren" van Wolfgang Hilderheimer,
Fin de Partie" van Samuel Beckett,
„Huis Clos" van Jean Paul Sartre en
,Als de kaalkop luistert" van Lodewijk
de Boer. De eerste voorstellingen van
Fin de Partie" zullen worden gegeven
op vrijdag 27 en zaterdag 28 oktober in
het Theater Hypokriterion.
De Amsterdamse politie stelt een diep
gaand onderzoek in naar een ernstige mis
handeling van een 24-jarige student aan
de Vrije Universiteit in Amsterdam.
In de nacht van 19 op 20 oktober werd
de student in de sociëteit van de Vrije
Universiteit in de Korte Leidsedwarsstraat
door enige studenten zodanig geslagen en
geschopt dat hij naderhand thuis bewuste
loos raakte. Met een hersenschudding en
een jukbeenfractuur is hij in het Wilhel-
minagasthuis opgenomen. De hoofddader
zou een 38-jarige man zijn, die de dag na
de mishandeling per schip naar Suriname
is vertrokken.
De gehele huwelijksuitzet van een 24-
jarige Duitse automonteur uit Bayreuth
en de Zuid-Afrikaanse, waarmee hij veer
tien dagen geleden in het huwelijk trad,
is in Amsterdam gestolen. Het jonge paar
zou naar Amerika emigreren. De Duit
ser had zijn auto geparkeerd op de Nieuw-
markt in Amsterdam. Uit de auto werden
drie koffers gestolen met een inhoud ter
waarde van f 5000,-. In de koffers bevond
zich o.a. de bruidsjapon, serviesgoed,
een projector en de diploma's van de
man, die vooral ernstig is gedupeerd om
dat hij nu in zijn nieuwe vaderland geen
bewijzen van zijn vakmanschap kan over
leggen.
Andere bekenden onder de toeschou
wers waren de moeder en stiefvader van
mrs. Jacqueline Kennedy, de voorzitter
van de assemblee der Verenigde Naties,
Mongi Slim, de Amerikaanse afgevaar
digde in de UNO, Adlai Stevenson, de on
dersecretaris van de UNO, dr. Ralph
Bunche, de componist-dirigent Leonard
Bernstein en ex-ambassadeur Lewis W.
Douglas. Onopgemerkt in het schitterende
gala publiek zat een echtpaar van mid
delbare leeftijd uit Laurel, (Mississippi),
dat voor het eerst een openingsavond van
de „Met" bijwoonde. Het waren de tim
merman in ruste, James Price, en zijn
vrouw Kate, de ouders van de eerste ne
gerzangeres die ooit de eer te beurt viel
om de hoofdrol te zingen op een openings
avond van de „Met".
„Het meisje uit het gouden westen",
beleefde indertijd zijn wereldpremière in
hetzelfde gebouw, voorbereid onder lei
ding van Puccini zelf en gedirigeerd door
Arturo Toscanini. De rollen werden toen
gezongen door Emmy Destinn, Enrico
Caruso en Pasquale Amato.
A A ttKOHD/GItiaE/1 En BESCHOUWWGEH
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Kook-
praatje. 9.15 Gram. VPRO: Schoolradio. VARA:
10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevar. progr. 12.10
Orgelspel. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Voor het platteland, lezing. 12.38 Gram. 13.00
Nieuws. 13.15 Lichte muz, 13.45 Gesproken por
tret. 14.00 Jeugdconc.: jazz. 14.45 Volksliedjes en
-dansen. 15.00 Nederland en de verklaring van de
rechten van het kind, lezing. 15.10 Voor de jeugd.
17.00 Hammondorgelspel en zang. 17.20 Amus.muz.
17.50 Regeringsuitz.Het Antilliaanse kinden zijn
lied, door dr. G. D. van Wengen en Frank Mar-
tinus Arion. 18.00 Nieuws en comment. 18.20 Act.
18.30 Lichte muz. 19.00 Voor de kinderen. 19.10
VARA-varia en gram. 19.20 Waarom doen ze dat
niet», toespr. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA:
20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.35 Zestig jaar
levenservaring, lezing. 20.50 I Lombardi Alla Pri
ma Crociata, opera. (In de pauze: 22.40 Nieuws).
22.50 Hart op de tong act. 23.35 Jazzmuz. 23.55—
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
7.30 Gram. 7.50 Meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radi-
krant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram
9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Morgen
dienst. 10.45 De bloemen van Hiroshima, hoorsp.
(herh.). 12.10 Gram. 12.30 Land- en tuinb meded
12.33 Gewijde muz. 12.37 Ned. Herv. kerkd. 13 00
Nieuws. 13.15 Amus.muz. 13.45 Gram. 14.15 Gram
15.00 Wie luistert mee?, muziekles. 15.30 Tenor en
piano. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Koper-ork 17 i0
Beursber. 17.45 Lichte muz. 18.10 Koorzang. 18 30
Het spectrum, lezingen. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws
en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15
Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.10 Gram
21.10 De Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Hei
lige Schrift, lezing, 21.30 Lichte muz. 21.50 Kant
tekeningen bij de voorpagina. 22.00 Pianorecital.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.25 Nieu-
de gram. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m
12.00 Nieuws. 12.02 Gram, 12.30 Weerber. 12.35
Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamer -
muz. 14.00 Schoolradio. 15.00 Gram. 15.25 Kamer-
muz. 16.00 Beursber. 16.06 Engelse les. 16.21 Ka
mermuziek. 17.00 Nieuws. 17.10 Intermezzo. 17.20
Voordr. 17.45 Pianorecital. 17.50 Boekbespr. 18.00
Gram. 18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18.30 Voor
de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.30
Zangrecital. 19.45 Documentaire. 20.00 Verz progr
22.00 Nieuws. 22.15 Praatje, 22.25 Gram. 22.55
Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Joum. 20.2021.20 Tien jaar: Neder
land in de wereld, documentaire. 21.20—22.25
Speelfilm.
VOOR WOENSDAG
NTS: 14.2516.15 Eurovisie: Voetbalwedstrijd
Engeland—Portugal. VARA: 17.00 Voor de kinde
ren. NTS: 17.3517.45 Jeugdjourn. 20.00 Journaal
en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.30 Lich
te muz. 21.00 Film. NTS: 21.15 Intern, ijssterren-
parade. NCRV: 22.30 Dagsluiting.
De Ri.iwielpadenvereniging Gooi- en
Eemland heeft plannen om een rijwielpad
van Oud Naarden naar Huizen aan te leg
gen. De aanleg van het pad zal tot ge
volg hebben, dat de uit wijde omgeving
druk bezochte oeverstreek langs het IJsel-
meer bij Oud Naarden en Huizen beter
toegankelijk zal worden gemaakt dan
thans het geval is, waardoor tevens een
grotere spreiding van de recreatiezoeken
den zou worden verkregen. De kosten be
dragen 40.000. Te verwachten is, dat het
rijk voor 50°/o zal bijdragen en de gemeen
te Naarden voor 10°/nGedeputeerde Sta
ten van Noordholland vragen de Provin
ciale Staten 40»/o bij te dragen of een
maximum-bedrag van 16.000.