Haydn's ,J aar getij den" door
de Heemsteedse C.O.V.
Succes voor „De Jantjes"
UITGAAN IN HAARLEM®
1
De negen muzen
Kerkconcert in
H aarlem-N oord
Uamea-Gelei HH
Grote romanprijs van de
Académie Frangaise
Opzien
barende
vinding
op de
televisie
AAHKOHDIG/JIGEfi en BESCHOUW Ui GE tl
7
VRIJDAG 27 OKTOBER 1961
17
Jos. de Klerk
P. Zwaamicijk
Oom Wanja
Charme voor Uw handen
Beeldschermer
„Perdre la Demeure" van
Pham van Ky bekroond
Jan van Dam
Bob de Lange regisseert
blijspel van Maugham
MUZIEK
TONEEL
AMATEURTONEEL
VOLKSUNIVERSITEIT
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
Televisie-instructeur voor
Nederlandse artiesten
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
De Heemsteedse Christelijke Oratorium Vereniging gaf donderdagavond in het
Haarlems Concertgebouw een uitvoering van „De Jaargetijden" van Haydn; en de
grote belangstelling die het publiek ervoor toonde kon gelden als de bevestiging
van de spreekwoordelijke onverwoestbaarheid van dit zo dicht bij de mensen
staande en toch zo verheven werk. Haydn bezat de genade van de „eeuwige jeugd",
die hij, zonder geforceerd te doen, kon combineren met de wijsheid der levens
ervaring Al zijn voelen, denken en zien kristalliseerde zich in zijn muziek tot klare
eenvoud; zij laat ons zijn kind-hart in een onbeslagen spiegel zien; en gelukkig
zij, die deze openheid met een kind-hart tegemoet kunnen treden.
Ziet, zegt Haydn's tekstdichter, „ziet
hoe de lammeren springen, ziet het gewe
mel der vissen, ziet hoe de bijen zwer
men, ziet hoe de vogels fladderen
Maar de componist transformeert voor ons
dat „zien" in „horen" en wel zo dat onze
oren de functie van de ogen overnemen,
't Zijn kinderlijke spelerijen als men wil,
maar het gebeurt alles zo geestig en zo
absoluut muzikaal, dat er, bij wijze van
spreken, geen haar in de boter blijft. Hij
sleept je mee, de grapjas, en maakt je
deelgenoot van zijn eigen goed humeur.
Ja, zo vertelde hij eens aan een paar da
mes, die verrukt waren over al dat soort
toonschilderingen in zijn werk, „Ja, en als
je heel goed luistert kun je ook het gras
nog horen groeien!"
De rustige tempi waarin dirigent Jaap
Hillen het werk interpreteerde, hadden als
gunstig gevolg dat de koorklank door
gaans ongeforceerd in goede verhouding
was. Zo kon met de eigenlijk te geringe
bezetting aan mannenstemmen menige
mooie samenklank verwezenlijkt worden,
zulks direct al in het koor der landlieden.
Maar op de duur ging deze matiging zich
toch wreken, de spanning ging er dan uit,
en met de „fut" ook de pittigheid, die de
levendige muziek van Haydn niet missen
kan. Daar kwam dan nog bij dat het
„Jachtkoor" niet stevig in de krammen
zat. Doch als geheel genomen was er in
de koorvertolking veel te waarderen, voor
al dan de bedoeling om beschaafd en be
heerst te zingen, al had dit dan zijn scha
duwzijde, zoals hierboven aangeduid. Het
is niet ondenkbaar, dat de resultaten van
deze op bedachtzaam équilibre gerichte
samenzang aan volgende prestaties ten
goede zal komen.
De sopraansoliste Nelly Groenevelt heeft
zich schitterend van haar taak gekweten.
Bij de hoogste waardering voor haar
fraaie, mooi geëgaliseerde stem en haar
vaardige zangtechniek, mag haar nog de
lof gegeven worden, die zij om haar stijl
begrip verdient. De bas Herman Schey,
die De Jaargetijden voor de zoveelste
maal zong, had een uitstekende avond;
wat hij met de Jacht-aria en de Winter-
aria te horen gaf, was in één woord gran
dioos. Tenor-solist was Dick de Jong, wiens
kwaliteiten volop bleken in de aria van de
verdoolde wandelaar, die hij zeer beheerst
vertolkte. Overigens bleek dat deze lichte
tenor de zorg voor de open vocalen in de
hoogte nog wat te gering schatte; maar
er zit stof in voor een goed zanger.
Jaap Hillen wist, als handig koorleider,
waar nodig het ensemble in het rechte
spoor te brengen en met de beheerste rust
die van hem uitging het Noordhollands
Philharmonisch Orkest fraai te laten klin
ken.
Nederlanders exposeren in V.S. Tien
Nederlandse kunstenaars zullen exposeren
op de te Pittsburgh (V.S.) te houden inter
nationale tentoonstelling van hedendaagse
schilderkunst en sculpturen. Het zijn Karei
Appel, Gerrit Benner, Corneille, Couzijn,
Ger Lataster, Lucebert, Jacob Nanninga,
Jan Stekelenburg, Carel Nicolaas Visser
en Jaap Wagemaker. De expositie wordt
gehouden in het Carnegie Institute te Pitts
burgh en duurt van 27 oktober tot en met
7 januari 1962.
Belangstelling. Veertig vingerschilde
rijen van een driejarige abstracte kunste
nares werden gisteren in minder dan een
uur tijds verkocht in een Newyorkse ten
toonstellingszaal. De kunstenares, wier
naam Beauty is, mocht de veiling niet bij
wonen. De directie van de dierentuin van
Cincinnati, waar Beauty woont, zeiden dat
Beauty erg bevattelijk is voor longont
steking.
Advertentie
ttiéié'é
Tijdens de televisie-uitzending van de
Firato '61 werd bijzondere aandacht be
steed aan een vinding van de wereldbe
kende Deense fabriek „Danovox". Er
kwam een minuskuul hoortoestelletje op
het beeldscherm, zó piepklein, dat de
cameraman amper duidelijk kon maken,
dat het hoortoestelletje zich inderdaad in
het oor van de demonstratrice bevond!
Geen draden, geen batterij in zak of tasje,
niets achter de oorschelp, doch alleen dat
héél kleine geluidsversterkertje in het oor.
Dit wondertoestelletje, dat voorlopig al
leen is bedoeld voor incidenteel gebruik
door de (overigens zéér grote) groep van
licht slechthorenden, wordt voor Neder
land geïmporteerd door de specialiste op
het gebied van hoortoestellen, de bekende
firma GEERVLIET. In haar zaken te
Amsterdam, Den Haag, Haarlem en
Utrecht wordt aan belangstellenden alle
inlichtingen verstrekt en gedemonstreerd
met dit technische wonder, dat de naam
„Al-in-oor" draagt.
Dit allerkleinste „gehoorhulpje" zal vele
licht slechthorenden in de gelegenheid
stellen, voor 100"/» deel te hebben aan
alle gesprekken in gezelschap en vergade
ring, aan concert- en schouwburgbezoek.
ln het programma van het concert, dat
donderdagavond in de Verlosserskerk te
Haarlem-Noord werd gegeven, had de or
ganist Feike Asma een groot aandeel op
zich genomen. Hij trad niet alleen op als
solist, maar ook als begeleider van de so
praan Dé van Oenen en van het kerk
koor „Animato", dat onder leiding van
zijn dirigent Willem L. Boer zijn mede
werking aan het concert verleende.
Van de gekozen orgelwerken waren er
enkele afgestemd op de orgelmuzieksfeer,
welke door de in 1937 overleden organist
Jan Zwart hier te lande geïntroduceerd
en gepropageerd werd. Een geliefde sfeer;
welke velen van de talrijke toehoorders
op dit concert zeker getroffen zal hebben.
Feike Asma kent deze sfeer door en
door, getuige de drie bewerkingen van
zijn hand van geestelijke liederen, waar
mede hij zijn solistisch optreden begon en
waarbij de daarbij aangepaste speeltech-
niek van nakomende akkoorden en pedaal-
tonen, van onverwachte ritmische stuwin
gen en van romantisch-gevoelige registra
ties aan het licht kwam. Eenzelfde erva
ring bracht het Postludium en Koraal
(Psalm 138) van Feike Asma zelf, dat
tegen het slot van de avond tot uitvoering
kwam.
Meer aansluitend bij een gangbaar en
gezond orgelspel waren Asma's vertolkin
gen van het Preludium en Fuga in c van
Vincent Lubeck, een fraai Andante in b
van Bach, een ingetogen Preludium van
Corelli en een lenige Gigue van Loeillet,
benevens van de Variaties over het oude
Nederlandse lied „Ik wil mij gaan ver
troosten" van Jacob Bijster. Al deze mu
ziek klonk bijzonder goed in bescheiden
en contrasterende registraties. Het volle
werk van het orgel was echter te snijdend
scherp van klank.
De sympathieke, religieus-gevoelige en
door mooie toonvorming en verstaanbaar
heid opvallende zang van Dé van Oenen
zij vertolkte liederen van Grabert, Nöss-
i Ier, v. d. Sigtenhorst Meyer en Schuur-
man was een weldadig element in dit
kerkconcert. Feike Asma, die de zangeres
betrouwbaar begeleidde, was ook het koor
lot krachtige steun bij de voordracht van
de hymne ..Te Deum laudamus", waarvan
het programma Thomas Morley als com
ponist noemde. Zoals het koor dit Te Deum
zong, leek het wel een negentiende eeuw-
se bewerking.
„Animato" is onder Willem Boers lei
ding een flink koor geworden, dat in staat
bleek een prijzenswaardige klank te ont
wikkelen met een goede verhouding van
de samenstellende stemgroepen. Met de
begeleiding van het orgel maakte de uit
voering inderdaad een klankrijke indruk.
Advertentie
De Vara beschikte donderdagavond over
de speelkem van „De Nederlandse Come-
die", waarmee Willy van Hemert „Oom
Wanja" op het beeldscherm bracht. Inder
tijd is over dit stuk van Tsjechov al zo
veel geschreven, dat wij ons gerust ont
slagen kunnen achten van commentaar op
de toneelhoedanigheid. De deugden van de
auteur en van regisseur Peter Sjarov, die
het stuk hier introduceerde, zijn geroemd
en geprezen. De verschillende spelpresta-
ties hebben een waardering geoogst, wel
ke iedere geïnteresseerde lezer nog goed
in het geheugen ligt. Kwamen al deze ver
diensten nu ook tot hun recht in de tele
visiepresentatie? Wij geloven wel te mo
gen stellen dat Willy van Hemert er in is
geslaagd een zo harmonisch mogelijke ca
meraregistratie op te bouwen met oog
voor de details en zin voor het wezenlijk
dramatische. Aleen in de scène, die aan
de uitbarsting van oom Wanja vooraf
gaat, kon Van Hemert de situatie niet
dramatisch herscheppen, begrijpelijk om
dat de scène zich slechts leende voor een
.totaal" dat technisch niet te verwezenlij
ken bleek. Voor het overige alle lof, niet
het minst ook voor de spelers, die ook
Een scène uit „Oom Wanja" met Ko
van Dijk en Ank van der Moer.
voor de camera's hun rollen wisten waar
te maken. Laten wij ook het decor eens
een aparte vermelding geven. Wat men in
Bussum daarmee klaar speelt is van een
even grote artistieke kwaliteit.
De grote romanprijs van de Académie
Fran?aise is toegekend aan Pham van Ky
voor zijn werk „Perdre la Demeure".
Pham van Ky werd in 1916 in midden-
Vietnam geboren. Na talrijke reizen in
Azië kwam hij in 1938 naar Parijs, waar
hij letteren studeerde. Na de bevrijding
werd hij hoofd van de voor Vietnam be
stemde uitzendingen van de Franse radio.
Hij schreef vier romans, sprookjes en
gedichten, toneelstukken en balletten.
„Perdre la Demeure" handelt over de mo
dernisering van Japan in 1870. Het boek is
in een streng klassieke vorm geschreven.
Ruim veertig jaar is het nu alweer ge
leden, dat Herman Bouber zijn volksstuk
„De Jantjes" schreef en het is sindsdien
ongetwijfeld zijn meest bekende werk ge
worden. Tweemaal werd het verfilmd,
welke beide ondernemingen in voor Ne
derland ongekende kassuccessen resulteer
den. En mede door de meer dan duizend
toneelopvoeringen, zijn de namen van di
verse bekende acteurs schier onverbreke
lijk aan deze roemrijke periode verbon
den. Johan Kaart, Louis en Henriëtte Da
vids, Jan van Ees, Aaf Bouber en Fien
de la Mar, om er maar enigen te noemen,
hebben destijds een groot deel van hun
populariteit stellig aan dit stuk van Bou
ber te danken gehad. En zelfs voor de
huidige generatie zijn liedjes als „Hier ko
men de Jantjes", „Als de tros wordt los-
gesmeten" en „Als je huilt, ben je een
stakker", allerminst onbekend gebleven.
Beppie Nooy, leidster van het „Amster
dams Volkstoneel" heeft met haar gezel
schap na „Rooie Sien" thans „De
Jantjes" op het repertoire genomen en het
blijkt overduidelijk, dat het stuk na al die
jaren nog over voldoende aantrekkings
kracht beschikt.
Donderdagavond werd het stuk opge
voerd in het Minerva theater en het suc
ces bij het Heemsteeds publiek was evi
dent. Er ging een onmiskenbare charme
van deze vertoning uit. Was het door de
confrontatie met een voor goed afgesloten
tijdperk, of door de gedegen theaterken
nis waarmee Bouber zijn dosering van
sentiment en Amsterdamse gijn tot stand
wist te brengen? In ieder geval niet, om
dat de opvoering een kostbare montering
werd meegegeven, want de decors waren
slechts op een uiterst simpele entourage
berekend. En evenmin wegens de feilloze
bezetting, want vooral onder de acteurs
waren er enkelen, wier talenten voor dit
genre nauwelijks toereikend bleken. De
charme van deze opvoering moet dus het
In het televisiespel „Een herberg hal
verwege", dat de NCRV zondagavond
uitzendt, spelen twee ezeltjes mee.
Om duidelijk te maken dat zij er een
andere dan de gebruikelijke spelop
vatting op nahielden, weigerden zij bij
de repetitie ook maar een poot te ver
zetten. Wat men ook probeerde, gij
hielden voet bij stuk.
gevolg zijn geweest van het feit, dat door
het ensemble zo „fris van de lever'' werd
gespeeld. Zoals de scène tussen Blauwe
Toon en zijn moeder („Nou mot ik je pij-
pie ook niet!"), een waarlijk ontroerend
tafereeltje. En dat niet te vergeten de sap
pige knokpartij tussen Toon en Mooie
Leendert en de turbulent gedanste quadril
le, in welke tonelen door het gehele en
semble zulk een pittig meebeleven werd
betuigd.
Bij de bezetting waren de actrices on
betwist in de meerderheid. Een van de
besten was Bep Nooy, met een voortref
felijke typering van Na Druppel; een crea
tie Gorki's „Nachtasyl" waardig en waar
mee Henriëtte Davids volledig werd over
schaduwd. Vrijwel op hetzelfde niveau be
vond zich de sluwe logementhoudster van
Ditty Doornbos. Wil Zuideman was door
haar tengere postuur niet de aangewezen
actrice voor de struise Blonde Greet, doch
zij compenseerde dit ruimschoots door de
ze belangrijke figuur met veel entrain
weer te geven. Beppie Nooy had voor zich
zelf de rol van Toffe Jans gereserveerd.
Zij gaf deze volksmeid zulk een grote do
sis uitbundigheid mee, dat Jans meer op
de voorgrond werd geplaatst, dan voor het
kader van de handeling noodzakelijk was.
Doch zij beijvert zich dermate enthousiast
voor de herleving van het volkstoneel, dat
de betoonde gunst van het publiek haar
van harte dient te worden gegund.
Op zaterdag 18 november geeft de
Haagse Comedie in de Koninklijke
Schouwburg te Den Haag de eerste voor
stelling van „Home and Beauty", een blij
spel van Somerset Maugham. Aanvanke
lijk zou Paul Steenbergen dit suk regis
seren. Steenbergens ziekte en zijn titelrol
in „Arme Bitos" en binnenkort weer één
van de hoofdrollen in „De Kersentuin"
zijn er de oorzaak van dat Bob de Lange
de regie van „Home and Beauty" heeft
overgenomen. Coba Keiling zal hierin een
gastrol vertolken naast Myra Ward,
Frans van der Lingen, Eric van Ingen,
Gijsbert Tersteeg, Kitty Kluppell en an
dere leden van de Haagse Comedie.
Maandag 30 oktober, Minervatheater,
Heemstede, 20.15 uur:
Beethoven-recital door de pianist Gerard
Hengeveld.
Donderdag 2 november, Concertgebouw,
20 uur: Uitvoering van het oratorium-
werk „Judas Maccabaus" van G. F.
Handel, door de Gemengde Arbeiders
Zangvereniging „De Stem des Volks"
uit Haarlem. Medewerking verlenen
Riek Waas-Reen, sopraan; Elly Imhoff,
alt; Gerard Honig; tenor; Peter de Vos,
bas; Willemien Weertman, klavecimbel;
Simon C. Jansen, orgel; het Noordhol
lands Philharmonisch Orkest en de zus-
sterkoren „Kunst en Strijd" uit Am
sterdam en „De Stem des Volks" uit
Rotterdam. De uitvoering staat onder
leiding van Dick Dekker.
Vrijdag 3 november, Concertgebouw, 20.15
uur: Concert door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest, onder leiding
van Henri Arends, met medewerking
van de pianist Hans Richter-Haaser.
Uitgevoerd worden Divertimento voor
strijkorkest van Bartok, Pianoconcert
k.v. 453 van Mozart, en de Eerste
Symfonie van Mahler.
Zaterdag 28 oktober, stadsschouwburg,
20 uur: De Nederlandse Comedie met
„Mijnheer gaat op jacht", blijspel van
George Feydeau. Regie Fons Radema
kers, m.m.v. Kitty Janssen, 'Mien Duy-
maer van Twist, Hetty Verhoogt, Guus
Oster, Henk Rigters, Jan Teulings e.a.
Zondag 29 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: De Nederlandse Comedie met „De
getatouëerde roos", van Tennessee Wil
liams. Regie Ko van Dijk, m.m.v.
Ank van der Moer, Jacqueline Royaards-
Sandberg, Mimi Boesnach, Paul Cam-
mermans e.v.a.
Maandag 30 oktober, Stadsschouwburg,
20 uur: De Haagsche Comedie met
„Een mal meisje", comedie van Mar
cel Achard. Regie Bob de Lange,
m.m.v. Myra Ward, Ariette van Emb-
den, Else Valk, Bas ten Batenburg,
Leo de Hartogh, Cas Baas, Broes
Hartman e.v.a.
Dinsdag 31 oktober, Stadsschouwburg, 20
uur: De Haagse Comedie met „De
Kardinaal van Spanje", van Henry de
Montherlant. Regie Joris Diels, m.m.v.
Albert van Dalsum, Kitty Kluppell,
Annie Leenders, Cas Baas, Jules Croiset
e.v.a.
Vrijdag 27 oktober, Stadsschouwburg,20
uur: De Geheelonthouders Toneelvereni
ging „Nieuw Leven" geeft een opvoe
ring van „De grote liefde", blijspel van
André Roussin.
Vrijdag 27 oktober, Hildebrandzaal Brink-
mann. 20 uur: „Gijsbert Japicx" geeft
een opvoering (in de Friese taal) van
het blijspel „De takomst treast", van
P. Akkerman.
Woensdag 1 november, Stadsschouwburg,
20 uur: „Vriendschap zij ons doel"
geeft een opvoering van „Land van be
lofte", van W. Somerset Maugham.
Vrijdag 27 oktober, Minervatheater Heem
stede, 20 uur: „Spitsbergen, land van
gletschers, rots en steenkool", lezing
met kleurendia's door dr. J. D. de
Jong.
Zaterdag 28 oktober, Muziekzaal Brink-
mann, 2024.30 uur: Optreden van „The
Deze tekening van Adriaen van Ostade
is er een uit de veelzijdigste en mooiste
verzameling van zijn werk, namelijk
die in Teylers Museum. Het blijft ver
bazingwekkend dat het Teylers Mu
seum wel over de gehele wereld be
kendheid geniet maar in Haarlem een
„museum-om-de-hoek" gebleven is.
Het bezit onder anderen een schitte
rende collectie Italiaanse tekeningen
uit de 15e en 16e eeuw (van Michel
Angelo en Rafaël), een unieke ver
zameling Rembrandt-etsen en teke
ningen van Claude horrain.
dark town seven" (Jongerenclub „De
Twintigers).
Maandag 30 oktober, Frans Halsmuseum,
20 uur: „De jeugd van nukanten
en kansen", lezing door mej. mr. C.
Krim en dr. L. M. van Dis.
Dinsdag 31 oktober, Frans Halsmuseum
20 uur: Eerste lezing van een serie
van twee over „Leermoeilijkheden van
het normale kind", door drs. A. van
Meerten.
Vrijdag 27 oktober, Dansschool Schroder,
Raamsingel: Voor de Haarlemse Jazz
club spelen de „Stork Town Dixie
Kids", o.l.v. Hans Pohl.
Maandag 30 oktober, Concertgebouw, 14.30
uur: Het Sprookjestoneel van Anneke
Elro geeft een opvoering van „Doorn
roosje".
Dinsdag 31 oktober, Minervatheater Heem
stede, 20.15 uur: In de Wereldreizigers
serie houdt de heer A. van Nijnanten
een lezing over „Zwitserland in zijn
vele facetten", met films en kleuren
dia's.
Vishal, Grote Markt: Tentoonstelling van
werk van leden en invité's van de
Haarlemse vereniging van beeldende
kunstenaars „De Groep". Van 28 okto
ber t/m 22 november dagelijks ge
opend van 10-17 uur, zondag van 13-17
uur, woensdag en vrijdag bovendien van
20-22 uur.
Museum „Het Huis Van Looy", Kleine
Houtweg 103: Tentoonstelling „Logboek
van Slauerhoff", ter gelegenheid van de
nationale Slauerhoff-herdenking. Tot en
met 31 oktober te bezichtigen, dage
lijks van 10-17 uurd; zondag van 13-
17 uur.
„Bloemenheuvel", Bloemendaalseweg 158,
Bloemendaal: Tentoonstelling van edel-
smeedwerk van Corry Borst en gra
fisch werk van H. Daumier, P. Du-
pont, Jozef Israëls, Ed. Karsen, Th.
A. Steinlen, M. W. v.d. Valk e.a. Ge
opend van 22 oktober tot en met 10
november; dagelijks van 10-17 uur, zon
dag van 14-17 uur.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 1-3: t/m 28 oktober wisselexposi
ties van Haarlemse beeldende kunste
naars. Van 29 oktober t/m 25 novem
ber tentoonstelling van schilderijen van
Justine M. van Houten. Dagelijks ge
opend van 9-17 uur en op maandag,
woensdag en vrijdag tevens tijdens de
concerten van 18-20 uur.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe
Kerksplein: t/m 4 november tentoon
stellingen van etsen, tekeningen en aqua
rellen van de Zandvoorter Chris Ton-
breker. Dagelijks geopend van 10-22
uur. Dagelijks klassiek grammofoonpla-
tenconcert van 21-22 uur.
Galerie „Uittenhout", Kleine Houtstraat
41: Tentoonstelling van aquarellen uit
Hoorn en Zeebrugge van de Spaarn-
damse kunstschilder Jan van Geem.
T/m 29 oktober dagelijks geopend van
10.30-17 uur. Zondag van 14-17 uur. De
expositie is ook 's avonds te bezichti
gen en wel op dinsdag en vrijdag
van 20-22 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 1017 uur; zondagen 13-16
uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 1017 uur; zon
dagen van 1317 uur.
Teylermuseum, Spaarne 16: Tentoonstel
ling uit eigen bezit. Schilderijen 19e en
20ste eeuw. Tekeningen Hollandse, Itali
aanse en Franse school. Fossielen, histo
risch-natuurkundige instrumenten, 31-
toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend
(behalve op maandag) van 11—15 uur.
De eerste zondag van elke maand van
1315 uur.
Mendelcollege, Orionweg 131, Haarlem:
De jeugdstudieclub „Natura" organi
seert ter gelegenheid van haar tienjarig
bestaan een tentoonstelling op natuurhis
torisch gebied. Geopend van vrijdag ?7
oktober van 2022 uur, zaterdag van
14—22 uur, zondag en woensdag van
1022 uur en donderdag van 1016 uur.
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte
boeken.
Romans: Laxness, IJslands klok (trilogie); Na
bokov, Bastaards; Hoffmann Die Silberstadt;
Kaufmann, Pfeile und Floten;'Kröger, Natascha;
Seidel, Der Mann im Alang.
Ontwikkelingsboeken: de Spinoza, Ethica, voor
afgegaan door: Het vertoog over de zuivering
des verstands; Maxwell, Als de kinderen huilen
gaan we stelen; Kruisinga en van Weele, Scheeps
bouw, droogdokken en het onderhoud van sche
pen; Modern publicity, 1961/62; van Onck en van
Beurden Sluimerend dynamiet, het vissen op
karper; 'van Dis, Jansonius en Naarding, Taal
begrip en taalbeheersing, dl. 3; Potts, Dante cal
led you Beatrice; Berghuis, Tweehonderd coplas
zoals Spanje ze zingt; Anouilh, Becket, of De eer
van God; Penrose, Picasso; Photography year
book 1962; Gal, Johannes Brahms; Landendocu
mentatie: Ghana: Montgomery, Leiders en mis
leiders; Montet Zo leefden de Egyptenaren in de
oudheid; Shirer, Opkomst en ondergang van het
Derde rijk, dl. 1; Geyl, Amerikaanse figuren.
Het hoofd van de VARA-Televisiedienst,
Piet te Nuyl, heeft in Londen niet zonder
succes gezocht naar een geschikte instruc
teur voor de Nederlandse artiesten, die re
gelmatig aan de televisieprogramma's van
de NTS en de VARA meewerken. Leslie
Roberts heeft zich bereid verklaard deze
moeilijke taak op zich te nemen, voorop
gesteld dat hij bij zijn kennismaking met
het Nederlandse amusement de indruk
krijgt dat zijn arbeid voor ons van bete
kenis kan zijn. Leslie Roberts komt voor
die eerste kennismaking in de eerste week
van november in Nederland. Hij krijgt dan
contact met de vaderlandse „showbusi
ness" en met de artiesten, die straks voor
de opleiding zelf in aanmerking zullen ko
men.
Leslie Roberts begon zijn loopbaan als
danseur. Later kreeg hij naam als belich
tingsexpert bij de programma's van J. B.
Cochran en Noël Coward. Daarna stichtte
hij een eigen revuegezelschap. Gedurende
de laatste jaren leidt hij de dansgroep
„The Silhouets", vergelijkbaar met „The
Television Toppers" en deze dansgroep
treedt zowel voor de BBC-televisie op als
in de theaters. Leslie Roberts is al 12 jaar
als free-lance medewerker bij de BBC
werkzaam. Hij verzorgt daar de choreo
grafie, bepaalt op het podium „het gaan
en staan" van de artiesten.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.35 Van de voorpagina, praat
je. 8.40 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10
Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Amateur harmonie-ork.
VPRO: 10.00 Sam enthuis lezing. 10.05 Morgen
wijding. VARA: 10.20 Lichte muz. 10.50 Tentoon
stellingsagenda. 10.55 Nieuwe gram. 11.20 Sport-
uitz. 11.45 Promenade-ork. en sol. 12.15 De toe
treding van Engeland tot de E.E.G., lezing. 12.30
Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Hammondorgel
spel en zang. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia.
13.20 Gram. 13.35 Tussen mens en nevelvlek, le
zing. 13.50 Lichte muz. 14.10 Voor de jeugd. 14.45
Boekbespr. 15.05 Gram. 15.25 Een hete zomer
avond, hoorspel. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Weekjourn.
18.00 Nieuws en comm. 18.20 18.30 Lichte muziek.
19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 De ke
tenschap van oorlog en vrede, lezing. 19.45 Gi
taarspel. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00
Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Oude en nieuwe
dansen. 21.50 Soc. comm. 22.05 Man in de stad,
cabaret. 22.30 Nieuws. 22.40 De zwarte diamant,
hoorsp. 23.10 Zigeunerorkest en zang. 23.40 Gram.
23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor
de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 10.00
Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zie
ken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok.
12.04 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Nieuwe gram.
13.25 Koorzang. 13.45 Gram. 14.10 Franse les. 14.30
Voor de jeugd. 15.30 Intern, volksliederen. 15.50
Gram. 16.30 Koper-orkest. 17.00 Sportuitz. 17.10
Gram. 17.30 Boekbespr. 17.40 Amateursprogr. 18.00
Kunstkron. 18.30 Lichte muz. 18.50 U bent toch
ook van de partij?, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Act.
19.25 Gram. 19.45 Lichtbaken, lezing. 19.55 Gram.
20.50 En nu mijn geval vragenbeantw. 21.00 Ge
varieerd progr. 22.00 Cabaretprogr. 22.20 22.25
Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij luiden de zon
dag in. 23.00 Religieuze muz. met comm. 23.55
24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. voor de jeugd.
14.00 Academie der Discofielen. 15.30 Tips voor
trips. 16.00 Theaterkron. 16.20 Vrolijke muz. 17.00
Nieuws. 17.15 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Ad te
Levavi. 17.30 Orgelspel. 17.45 Engelse les. 18.00
Orgelrecital. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws.
19.30 Gram. 20.00 Cabaretprogr. 21.00 Gevar. progr.
22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05
Amus.ork. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20
Gevar. muz. 20.45 Sportprogr. 21.10 Filmverslag.
21.50 Avondcollege Nederuands.
VOOR ZATERDAG
NTS: 15.00 Operaprogramma. AVRO: 17.00—
17.30 Voor de kinderen 19.30 Film. NTS: 20.00
Journaal en weeroverz. AVRO: 20 20 Televizier.
20.25 Quiz. 20.55 Lichte muz. 21.40 Amus.progr.
22.25 Vrolijke film.