DE GROENE WANDELING" VAN ANTHONIE DONKER Gedichten van het herfsttij CHAGALL'S GLAZEN VOOR Triomfale verheerlijking van zijn JERUZALEM schilderschap Nieuwe geschiedenis-uitgaven Het is nog Sinterklaas lang geen Misbruiken bedreigen de ware feestviering dKfvS'lKrt JE?"SifpiStS j»>"" w°- ZATERDAG 28 OKTOBER 1961 Erbij PAGINA TWEE 99 C. J. E. Dinaux St.Nitolaas Verzamelde Gedichten m VOOR ZOVER DE POëZIE van Antho- nie Donker in de loop der jaren beneden de maat van haar intrinsieke kwaliteiten i werd gewaardeerd is dat voor een goed deel toe te schrijven aan zijn geboorte- Doooo<x)ooooooooooooooocmooooooooooooooooooooooooa: DOOOWOOOOOOOOOOOOOOOOOCXXXXXSOOCOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOOOOOOOOOOtX jaar. Donker behoort immers chronologisch tot de generatie die omstreeks 1925 begonj het eerste dubbelkwatrijn het titelge- bewust, wendt hij zich af van de ijverig te publiceren Marsman, Vestdijk, Slau- dicht bezint hij zich, terugdenkend aan bedreven levensschennis, van haat en drift erhoff, Ter Braak, Du Perron maar het landschap en de tussen Knokke en en wrok, van ontrouw in de menselijke noch met het vitalisme, noch met de agres- Brugge gelegen herberg waarnaar hij zijn verhoudingen, en keert hij weer tot zich- sieve Forumpoëzie hadden zijn gedichten bundel vernoemde, op het afscheid van het zelf in, zacht voor zich uitsprekend, ver- iets wezenlijks gemeen. Wie hem verge- geen hem lief is in deze wereld, van waar trouwd met de doden, met de dood. Ver- voud, in alle onopvallendheid. Wie oud lijkenderwijs beoordeelde legde dus maat- hij zich mee verbonden weet: de natuur, zoend met het eens komende einde. Wijs, theïstisch levensgevoel daartoe voorbe stemd, bereid om zich met zijn onbenoem bare oorsprong te herenigen, waarheen zijn gedragen vers hem als het ware heen leidt met zachte hand. EN IN DEZE late herfstpoëzie is hij, die als volbloed romanticus al in zijn jon ge jaren niet ver afstond van Novalis' „Hymnen an die Nacht", volstrèkt, maar dan ook volstrekt zichzelf, in alle een- staven aan die voor zijn dichterschap niet de bomen vooral: „Wat zal ik het meest, van kracht waren. Donkers leven het als ik ginds ben, missen?" En dan noemt klimaat waarin het rijpte, het gevoel dat hij van dat alles wat hem verwant is het het doortrok was van jongsaf van „such dierbaarste: bomen dus, en zee, en voor- stuff as dreams are made of. and our treffelijke regel „achter alle hekken in bezonnen, mild. Innerlijk, door zijn pan- little life is rounded with a sleep" van een stof waarvan de dromen zijm gemaakt en ons nietig leven wordt met een slaap besloten: een strofe uit Shakespeare's „Tempest," die het romantische levensge- de moede wereld de paarden, de bedroefd- sten van ons allen", en de vogeltrek, „en weer het groen, en weer de zee, en weer de paarden. Wijs mij een hemel om dat weer te zien En met dit door een Het fraaie Nephtalraam. voel, de skepsis en de bevreemding ervan, gedachtenstreep afgesloten vers heeft hij in de diepste kern raakt. Donker is een de weg binnenwaarts naar „zijn avond romanticus, die in een hem vreemde, vijan- hart" aangevangen en zich teruggetrokken dige tijd verdwaald raakte, verdwaald in zijn stil, verstild domein, zijn grensdo- moest raken omdat er voor de noblesse mein „aan de oever van de Lethe", niet van zijn geaardheid, zijn besef van de ver dus van de grote vergetelheid. betrekkelijkheid, vergankelijkheid en twij felachtigheid der menselijke bedrijvigheid, HIJZELF SPREEKT ergens van een zijn beschouwelijke melancholie, op de ver- „mystieke route". Van welke aard deze tekende levenskaart van deze wereld geen mystiek is getuigt vrijwel elk gedicht: het of nauwelijks plaats meer is. En zo stond is een verbondenheid met de natuur, een hij dan, met zijn eerste dichtbundel „Ache- weer opgenomen-worden, een weer ver- ron" (1925) al, alleen, ver van zijn gene- enigd-zijn met het alomtegenwoordige, ratiegenoten, innerlijk ver ook van de wil- naamloze levensbeginsel, waaruit we voort- de jacht op nieuwe expressie-vormen, kwamen, waartoe we terugkeren. Er is in en met de jaren steeds verder, al verras- deze zachtgesproken, verijlende poëzie dan ten latere bundels ook door beelden van ook geen sprake van een doodsvrees, veel- een zeer eigen visie. Het is voor mij geen eer van een voorbereiding, een levenska- vraag of Marsman hem destijds juist be- tharsis, waarin afstand gedaan wordt van oordeelde toen hij met hem uit sympathie bet voorbijgaande, afstand genomen wordt waarschuwde tegen het „trage conserve- tot het nietige, deerniswaardige èn verach- tisme", tegen een poëzie die de geladen telijke menselijke bedrijf, en het waarde normkracht miste, waarmee Marsman in volle, het enig-duurzame met des te die zijn explosieve jeugdjaren in een ver- per innigheid en dankbaarheid genoten en nieuwd, verjongd leven trachtte door te geëerd wordt: „liefde neemt met het stoten. Men moet zijn die men is, en ouderworden toe". Want al gaat hij, bui- Donker was geen hemelbestormer, geen ten de tijd, als „een schim" langs het vormvernieuwer. Waar hij in zijn gedich- nachtelijke Romeinse forum, al is er in me ten toenadering vertoonde tot de levens- nig gedicht een heimelijk en soms ook sfeer van enkele van zijn tijdgenoten openlijk uitgesproken verlangen naar de bleef hij beneden zijn kunnen. Donker was avond, de slaap, de vrede, „het goede duis- Anthonie Donker wordt legt de sierselen af, of hij is zijn ouderdom niet waard. Donker geeft zich in deze bundel der bejaardheid zonder poëti sche opsmuk, hij geeft zichzélf en vindt voor dit eigenste zijn eigenlijke, zijn ul tieme woord, dat in de kwatrijnen van „koude oorlog", „Onder ons", „Wij men sen", „Afzonderlijk" en „Zonder vragen" drieënzeventig in getal de besloten, kernachtige vorm vindt van een zwijgzaam enkel naar de essentie van dit leven pei lend mens voortreffelijke kwatrijnen, die Donkers levenswerk voorlopig bekro nen. Eén wil ik er hier citeren: „Het menselijk isolement volkomen. Diep in ons offerbrand van denken, dromen. Naar buiten stijgt een dunne woorden- rook die niet verstaan wordt enkel waar genomen. Er zullen, er moéten er Wel zijn, die Donker in deze bundel, in deze kwatrijnen verstaan in zijn goede zuivèrheid en zuive re goedheid; in een poëzie die gemaakt is van de stof waaruit de „dromen" gewe ven zijn. (Vervolg van pagina lj raam, met enkele grote figuratieve par tijen op een citroengeel fond, ontkomt aan deze bezwaren. t i? DE LAGE LANDEN BIJ DE ZEE, ge- W. de Haan, Zeist-Standaardboekhandel, strijdbaar,' maar niet agressief, bezonnen ter", al blijkt de ontgoochëling~het laatste illustreerde geschiedenis van het Neder- Antwerpen, Brussel, Gent, Leuven, en niet „vitaal", mild en niet „radicaal", vertrouwen in de goedheid van het mense- lundse volk, door Jan en Annie Romein, De auteur legt de nadruk op de culture een peinzer en geen baanbreker. Hij had lijk bestaan te hebben aangetast, dat éne vierde herziene en bijgewerkte druk, Deel le revoluties, waardoor Japan zich, met aan de traditionele vorm genoeg om zich bleef: de liefde, dié liefde voor de één, 1< v".n de oudste tijden tot 1560. Deel II, behoud van zijn eigen waarden, heeft binnen de grenzen daarvan dichterlijk uit die zonder liefde voor het leven niet denk- van 1560 tot 1747. Phoenix-Standaardwer- meester gemaakt van eerst de Chinese en te spreken con sordino. In zijn beste baar, niet leefbaar zou zijn: eenmaal „ver- (tweede serie) Uitgeversmaatschappij later van de Europese beschaving, na een werk dichtte hij naar de stilte toe waar bannen uit dit bitter lieflijk land, de dromen van gemaakt zijn die met de slaap, de „eeuwige slaap" worden beslo ten. Steeds was de dood zijn metgezel, die hem door zijn leven en in zijn poëzie op de voet volgde. En wie zich van zijn eindig heid bewust is, heeft het leven er te meer zal ik nog omzien naar Eurydice die diep onder de sterren achterbleef maar alle sterren blijft te boven gaan." W. de Haan. Zeist Standaardboekhandel, langdurige periode van gedwongen isole- Antwerpen, Brussel, Gent, Leuven. ment. Het boekje bevat een aantal waar- Deze bekende historiebeschrijving is het devolle kaartjes en illustraties. Dr. Edwin werk van het schrijvers-echtpaar, dat ook Reischauer, hoogleraar in de oosterse ta- „Erflaters van onze beschaving" op zijn len aan de Harvard Universiteit (V.S.), is naam heeft staan. Beide series zijn geba- in Tokio geboren en een kenner van Ja- EEN DERGELIJK liefdegevoel kan met seerd op de marxistische geschiedbeschou- pan. Hij is thans ambassadeur der Ver- TOCH DOET DIT alles weinig af aan de om lief. Beide motieven: dood'en'leven, een ingetogen ritme gesproken woord vol- wing, waardoor verklaringen van gebeur- enigde Staten in de Japanse hoofdstad, gelukservaring die het ondergaan van de- ginds en hier, ontwijken elkander in zijn staan> kan met één enkel beeld een klem tenissen verrassend-logisch lijken, maar Dr. A. L. Constandse vat de jongste ge- ze glazen schenkt Omgeven door het ge- werk dan ook niet, ze vullen elkaar aan, wonder doen van poezie, dat duizend grote daarom niet minder bedriegelijk zijn. Dr. schiedenis van het Japanse eilandenrijk kleurde licht wordt men vollediger in Cha- verstrengelen zich, verénen zich tot die woorden het zwijgen oplegt Deze gedich- J. Romein is hoogleraar in de theoretische samen in een kort nawoord, sails wereld opgenomen dan bij het zien éne onmiskenbare gedempte toondie zijn ten, geschreven in het herfsttij van een geschiedenis aan de Stedelijke Universiteit oooooooooooooooooocooooooooooooooooooooooooooooooooooooc van zijn schilderijen op linnen, in glas en gedichten tot volstrekt de zijne maakt. ®°!^SniVTalr^n^at^Shor^e tuT V3n Amsterdam- ER WAREN velen onder de Nutskleuter- ücht wordt hier zijn schilderschap triom- CTATT.C 7TT>T TW 1Q„ wo„a_ hlin J GESCHIEDENIS VAN ENGELAND van leidsters, die op de bijeenkomsten met de ollil/O aii i_Li\ Vel bLIlcilcii vclnci oen nuii rvicnirvc11 cii nun ucciur n» in uc j t meibundel, die zijn werk uit de tien voor- milde, berustende, contemplatieve stilten enkele ziekenhuiscomplexen geschonken een meer en meer in zichzelf verzonken verachting om het geweld dat men het le- t rin humoristische voorvallen De synagoge is opgetrokken aan de voet en haast weggedoken vereenzaming was veri heeft aangedaan: mt aller naam p' hoIogische achtergronden. van het hoofdgebouw van een universitair geworden, had ten dele gelijk: de dezer werpt de oorlogsvlieger de bom die hem medisch centrum dat door de Hadassah dagen door Querido uitgegeven gedichten „door u allen tezaam in de hand is ge- GESCHIEDENIS VAN JAPAN, van E. wordt bekostigd van "De groene wandeling" zijn één voor drukt": onze collectieve schuld en eollee- O. Reischauer, uit het Engels vertaald één afgestemd op de late levensjaren, het tieve verantwoordelijkheid. Maar zich van door P. J. F. van Leeuwen. Dolf Welling verouderen, het herfstig naseizoen. Al in zijn machteloosheid tegenover het kwaad Ontwerptekening voor een van de ramen. HET LEVENSWERK van Marc Cha gall heeft zijn bekroning gevonden in twaalf gebrandschilderde glazen voor een nieuwe synagoge nabij Jeruza lem. Alvorens zij naar Israël werden overgebracht, heeft het Museum voor Decoratieve Kunsten in Parijs deze glazen geëxposeerd. Zij fonkelden met de gloed van oosterse juwelen in een speciaal voor dit doel opge trokken, tijdelijk paviljoen. Ook op de uren van het drukste bezoek heer ste daar een eerbiedige stilte. Het thema van deze reeks elk 3.38 m hoge en 2.51 m brede glazen is ,,De twaalf stammen Israëls". De Joodse kerk verbiedt het uitbeelden van de mens. Voor Chagall was dit geen belemmering. Uit de vertrouwde wonderwereld van zijn schilderijen kon hij de beelden putten voor een rijke, symbolische weergave: vogels, vissen en dieren van het veld. De ontwerpschilderingen werden lyrische Chagalls. In Reims, in de glazeniers werkplaats van Charles Marq, zijn deze ontwerpen onder toezicht van de kunstenaar in glas overgebracht. DE RAMEN, die Léger in zijn levens avond gemaakt heeft voor de kerk van Audincourt, zijn een gebeurtenis geworden voor de hedendaagse glaskunst. Chagalls glazen voldoen niet eens aan de eisen van de traditionele glaskunst waartoe zij beho ren. Maar zij betekenen een gebeurtenis voor zijn eigen oeuvre. De vakman Marq deed de fijne kleur faal verheerlijkt. Deze kostelijke glazen zijn maar een afgaande jaren samenvatte, heeft hij, af- daarvan, wordt in alle eenvoud het uiter- P'"'A' Stc^7oe^ej e? de Jong- en van inventiviteit. Ik heb respect voor klein onderdeel van een enorm «eschenk gezierwyaiv verspreid acpybliceerde ver- ste gezegd wat een mens in de een- f e, Amstelboek-L. J. Veen Uitge- het jonge meisje dat, toen een kind naar ain Israëf van de Hadassah ™e!^weldk- zen gedegen. Wie veronSSsteliïedaf..de zfaitoTde^te Tevens jaren kan vdtspre- wsmwöclwip,. Amsterdam. - in begin november een stuk suikergoed aan Israel van ae naaassan, een weina zen, eezweBcu. wie vcmnnc „i=rT,t rw,b.e„c In korte, pittig geschreven hoofdstukjes toonde dat het in de schoen had gevonden, digheidsorganisatie-Varl .'JooJs"Amerikaan- bevreemding aldus de titel van die ken. Len enkele keer vlamt Donkers vers scbef.st de bekende Franse auteur de ge- lachend zei' Dat is een leuk grapje van cJ%r*niiu«Tn r>a HarJacsah heeft Israël al bundel allengs tot vervreemding, tot op: van verontwaardiging, ontsteltenis en ,V. iduiena zei. r KfdPJe V£|n se vrouwen. De Hadassah JieettIsrael ai DunaeiJ „WhW om het eeweiH Hat men het le- schiedenis van het Engelse volk, met rake je moeder geweest. Sinterklaas is immers nog helemaal niet aangekomen? En ik vind het een alleraardigste gedachte zo omstreeks half november een pakje voor een heel klein Sint je en een heel klein zwart Pietje bij de andere verkleedboel Phoenix-Pocket, Uitgeversmaatschappij leggen. Laat ze maar Sint en Piet spe len! En dan is het natuurlijk uitstekend in diezelfde tijd een Ouderavond te be leggen en met de vaders en moeders eens rustig te praten over allerlei aspecten van ons nationale feest bij uitstek. AFZONDERLIJK hebben de Nutskleu- terleidsters gesproken over de persoon van Sint-zelf. Over vele dingen waren allen het eens: Sint houdt van alle kin deren. Hij laat zich niet misbruiken. Hij deelt geen standjes uit. Hij houdt ervan door samenzang ontvangen te worden (dan kunnen de hummels hem al zingend be kijken als hij binnenschrijdt). Hij vertelt graag een kort verhaaltje. Hij wil niet in de schaduw staan van een maldoende en baldadige Zwarte Piet. Hij dwingt de kin deren niet tot dingen waarvoor ze te ver legen zijn. Hij gaat er van uit dat zijn ver jaarsfeest geen wrange bijsmaak mag heb ben, voor geen enkel kind. En omdat nie mand de kinderziel zo goed kent als Sinter klaas, geeft hij graag een klein ca deautje en probeert hij elk kind iets te geven dat voor dat kind het juiste is. De conclusies waartoe al deze kleuterleid sters kwamen, zijn uit het bovenstaande wel af te leiden. Maar het is wellicht goed ze hier nog eens te noemen: Alle vrees en alle dreiging zijn het wezen van het Sinterklaasfeest vreemd. Men zou als ouders met elkaar moeten afspreken dat de schoen pas wordt gezet op de dag dat Sinterklaas zijn intocht heeft gedaan. NEEN, HET IS NOG LANG geen Sinterklaas, maar grote gebeurtenissen werpen hun schaduw ver vooruit en als het in de verte rommelt, is het donderen voor je het weet. Men mag het geloven of niet, er zjjn ouders die nu al, in oktober, Sinterklaas en Zwarte Piet als opvoedkundige attributen hebben opgesteld; die nu al, zes weken vóór Sints verjaardag officieel wordt gevierd, werken met cadeautjes in de schoen en met dreigementen. Wat bezielt die vaders en moeders toch, is men geneigd zich af te vragen. Wel, zij zien in het feit dat de dagen gaan krimpen en de herfst zich luid ruchtig aankondigt, een pedagogische steun: nu kunnen zij langzamerhand, als hun kleuters het hun lastig maken, de goede Heilige uit Spanje als boeman gebruiken. „Pas op", zeggen ze tegen hun lastige Jantje, hun brutale Pietje en hun ongehoorzame Klaasje, „Pas op of ik zeg het tegen Sinterklaas en dan krijg je niks, helemaal niks". Jantje, Pietje en Klaasje, ook niet van gisteren, maken gebruik van de situatie: „En feest in de kleuterschool aan voorafgegaan. 15 Delen Boekhandel n. SLEMS weet niet waar hij kijken moet. 't Is alle maal te veel, veel te veel EN MET DE VIERING van het Sinter klaasfeest thuis is het nog helemaal niet afgelopen. Of liever: de viering thuis de de laatste van een reeks, soms van een lange reeks. In ieder geval is daar al het als ik nou héél zoet ben?" „Nou, dan zullen we eens zien. schien rjjdt Sinterklaas dan wel wat in je schoen!" misschien, héél mis- EN ZIEDAAR het kwaad geboren. Want nuances van 'chagall s'ontwerpen r ech t ^Hi j Jant^ pie«e e» Klaas^ komen ™en nuances van cnagaiis ontwerpen reent, nij dg kleuterschool binnenstappen met uit- min ol meer werd weggeëtst. De Iraceriig aertieo hebben mel snoep van Sinter- 6B klaas in de trots opgeheven vuistjes. En men moet zich niet verwonderen dat die- IN ééN OPZICHT is er vooruitgang ver geleken bij vroeger: Sinterklaas wordt nimmer gebruikt als de wrekende gerech- van het lood, door de schilder trekken aangegeven, is door Ml.^ j werkt. Eigenhandig heeft Chagall de gri- dagRumoerigei Henkie en dnft ge saille-schildering aangebracht, spontaan Toosje en bange Marietje thuiskomend hun detaillerend en ook wel figuurtjes zettend, n}°eder vra§®nd aankijken en zeggen, waar kleur en loodlijnen niet in voorza- -Waarom rijdt Sinterklaas wél bij Jantje J en Pietje en Klaasje en met bij ons? Zijn wij dan niet lief?" En zo wordt het kwaad ALDUS ZIJN SCHILDERIJEN in glas groter en groter. Zo zullen we over enkele ontstaan, waarop uit een oogpunt van gla- jaren misschien al in september of in de zenierskunt wel het een en ander is af te zomervakantie geconfronteerd worden met En dan is er nog het zondagsschooltje en de middag bij het vriendinnetje en gaat u maar door. HET Sinterklaasfeest op de kleuter school er is in de afgelopen maanden in den brede over gesproken door wel honderdvijftig kleuterleidsters die werk- tigheid en Piet minder als de boze straffer zaam zjjn in de meer dan honderd Nuts- van het kwaad, die stoute kindertjes tot kleuterscholen alom in het land, in dorpen pepernoten vermaalt of ze in de zak mee- en in steden. Ze waren met de gang van neemt naar Spanje. In dat opzicht is er zaken helemaal niet ingenomen, vertelden vooruitgang. Maar die wordt weer teniet deze jonge meisjes en rijpe vrouwen aan gedaan door de spanningsboog steeds meer de inspectrice der Nutskleuterscholen die te rekken, door de kinderen, die in de haar allen de vraag had voorgelegd: wat werkelijkheid van Sinterklaas nog zo vindt u van de Sinterklaasviering zoals die „heerlijk" geloven, week in week uit met nu in uw kleuterschool plaats vindt? Bent geheimzinnigheden te omringen en ze ten- u er gelukkig mee of hebt u bezwaren? slotte, als bekroning, in de eerste dagen En welke? van december van de ene Sint naar de an dere te sleuren, zelfs de ene intocht na de NU, BEZWAREN waren er vele. Ze kun- op de banken waarop de kleintjes tijdens „hun" feest gezeten hebben SOMS WERKEN de ouders, de vaders zowel als de moeders, enthousiast mee aan een zo mooi mogelijke cadeautafel op school. Maar als dan de kinderen tegen het deren, einde van de feestmiddag uit de uitge stalde geschenken mogen kiezen, dan, zeg gen sommige leidsters, komen in de m o e- d e r s, veel meer dan in de kinderen, ver langens op die zij niet kunnen beheersen. „Denk er om dat je vanmiddag die blok kendoos kiest", prenten ze hun zoontje in. „En jij neemt die pop helemaal rechts, denk er aan", bevelen ze hun dochtertje. Een kleuterleidster had, om getwist te voorkomen, op elk geschenkje een naam- dingen. De relatie tussen loodlijnen en de Man met de Mijter. Want ook dan zijn andere te laten bijwonen. En als dan einde- nen hier niet allemaal worden opgesomd, voorstelling is veelal zó ver te zoeken, dat er moeilijke klantjes en ook dan zijn er 1"1- 111 i—JJ men geneigd is het loodskelet als een zelf- zwakke moeders die zich aan 's Mans auto- standig grafisch web te bekijken, dat in riteit vastklampen als aan een strohalm sommige partijen een fraaie ritmiek heeft, en met even weinig succes. Want al die op andere plaatsen brokkelig is. Menig- kleuters kunnen immers niet aldoor zoet maal zoals in de onderhelft van het ro- b 1 ij v e n en bovendien geeft het gevoel bijnrode Judaraam, wordt de detaillering dat Sint en Piet er al z ij n, dat ze door de overstraald en verteerd. De kleur maakt schoorsteen kijken en in de gang luisteren zich ten opzichte van de voorstelling wel en over het dak rijden, zulk een spanning eens te zelfstandig. Dan krijgt men een dat massa's kleuters die niet kunnen ver door figuratieve bedoelingen lichtelijk ge- werken. Daar zijn ze veel te klein voor. hinderde indruk van een abstracte compo- Ze worden nerveus, slapen moeilijk in, sitie, die zich los van die opzet sterker had zijn te vroeg wakker, eten slechten dat kunnen ontplooien. Alleen het Nephtal- week in, weel' uit. lijk het „heerlijk avondje is gekomen", dan maar het is toch wel de moeite waard een wordt de peuter nog overstelpt met ge- kleine bloemlezing te geven. Vele kleuter- schenken, het ene nog fraaier en duurder leidsters vinden het verkeerd dat de klein- dan het andere. Dat is de schaduwzijde, tjes in aanwezigheid der moe een der schaduwzijden, van onze welvaart: ders spelletjes moeten ten beste geven Sinterklaas is niet meer het gezellige fa- voor Sint, spelletjes waarop ze soms maan- miliefeest van grapjes en plagerijtjes en den hebben gestudeerdMaar de moe verzen en óók nog cadeautjes, neen, als het ders eisen dat. Het lijkt wel of het een geen televisietoestellen en ijskasten en feest is voor hen, veel meer dan voor hun ski-uitrustingen en juwelen en andere ge- spruiten. Het lijkt zelfs of vele moeders schenken van honderden guldens regent, ervan genieten als hun kind, bedremmeld vindt men Sinterklaas mislukt. En de kleu- en zelfs angstig vóór Sinterklaas staat en ter? Och arme, hij kan het immers hele- geen woord durft zeggen. En heel wat leid- maal niet overzien? Het duizelt hem. Hij sters rapporteerden over vochtige plekken Grote geschenken werken een verkeerde waardebepaling in de hand. Kleine geschenken passen bij kleine kin- ;ren. Sinterklaasfeesten in kleuterscholen zijn er voor de kleuters en niet voor de ouders. Als de ouders erbij zijn, moeten ze zich als gasten gedragen: stil en bescheiden. Sinterklaas houdt óók van stoute kin deren. Hij houdt van alle kinderen. Wie te vroeg met Sinterklaas begint spant de schimmel achter de wagen. De herinnering aan Sinterklaas moet zijn kaartje gelegd, maar slimme moeders ver- die aan iets ontzagwekkends dat tóch ver ruilden die heimelijk voordat de kinderen trouwd is, niet aan een chaos van in- binnenkwamen. Is het eigenlijk zo heel drukken. verwonderlijk? Er zijn schooltjes waar de sinterklaas beloert en beluistert de kin- ouders een half jaar lang elke veertien dagen een knutselavond hebben lang- a~vitPrhaii-c geniepig en niet zamerhand hebben zij zoveel liefde en toe wijding verborgen in het zelfgemaakte ge- Wie Sint gebruikt als strafmaatregel be schenk, dat zij de gedachte: een ander denke dat na 5 december dit middel alle kind neemt dit mee naar huis, eenvoudig kracht verloren heeft, niet kunnen verdragen. Ret zQU heeriyk 2ijn alg Sinterklaas uit SINTERKLAAS is het feest van het in- de commerciële sfeer kon worden gehaald. tieme, van het kleine, van het huiselijke. Maar dit lijkt een illusie, een utopie, een En wat zien wij nu gebeuren? De winkel- hersenschim. Er is zoveel geld met Hem te stand maakt zich van de goede grijsaard verdienen. meester, omringt hem met twintig of vijf- 7r. „da «ttohiut j- i i tia of straks honderd Zwarte Pieten on PRAATTEN en dachten die kleuter autopeds of bromfietsen laat hem voor- 1Jeidsters' B« hun besprekingen is de ge- amZ en volgen door rectamewlens dachte een Sinterklaasfolder te ma- en wat is het gevolg TalloTkSrs die ke"' efn ™ts-Sinterklaasfolder en die te en wax is net gevoig. auoze Kleuters aie gebruiken voor alle ouders van k;nderen de intocht van Smt Nicolaas in Amster- die een kleuterschool bezoeken. Want men dam hebben bijgewoond of op de televisie wil velen bereiken in het streven h t hebben gevolgd, hebben de hele Sinter- sinterklaasfeest te bewaren als het heer- klaas in die warwinkel met gezien. Ze lijkste> kinderlijkste en eendrachtigste gillen allemaal „Pie-ie-iet maar de goede feest van het gebele Nederlandse volk. Heilige gaat m het rumoer verloren en wordt niet opgemerkt. P. H. Schroder

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 14