Expositie van Otto B. de Kat
SNELFIX
„Meesters van het brons
der Italiaanse Renaissence"
Stemmingskunst in krachtige kleuren
„Jan Pietersz Coen" van Slauerhoff
door Amsterdamse studenten opgevoerd
Constantijn Huygensprijs
voor Simon Carmiggelt
Alsbach en Doyer
verdwijnt uit het hart
van Amsterdam
Samensteller van „Pocketgids" over de
goede gevolgen van het pocketboek
Nieuwe film van
Ingmar Bergman
A A HKOU DIGIMGE/1 e/iBESCHOUWIHGEH
ZATERDAG 28 OKTOBER 1961
9
IN DE KUNSTHANDEL Santee Landweer te Amsterdam wordt tot 9 novem
ber een expositie van schilderijen en aquarellen van Otto B. de Kat gehouden.
Weer valt mij door deze tentoonstelling op hoe juist het is dat De Kat indertijd
werd uitgenodigd voor een professoraat aan de Rijksakademie, waar hij thans
de hoogste schilderklas onder zijn leiding heeft. De Kat's schilderkunstige pro
bleemstellingen zijn absoluter geworden, waarmee zijn werken aan eenvoud en
helderheid van uitdrukking hebben gewonnen. Het voorbeeld van de leraar is
belangrijk voor studenten, en dat van prof. De Kat geeft ruimte en uitzicht op
verschillende wegen. Hoewel hij steeds een modern schilder geweest is, ging
De Kat nooit zo tot uitersten dat hij uitsluitend waarden liet gelden die slechts
een deel van de schilderkunst zijn.
Bob Buys
Hans van den Bergh
van Ceta-Bever
Zij trouwden, maar zij
verstonden elkaar niet
Geslaagde tournee van
NCRV Vocaal Ensemble
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
IN HET RIJKSMUSEUM
TE AMSTERDAM GEOPEND
De negen Muzen
Oude zendmast bij Lopik
wordt gesloopt
AAN DE AL EERDER geconstateerde
hernieuwde bezinning op schilderkunstige
waarden is zijn benoeming niet vreemd ge
weest, al bleek hij al eerder bewust van
de noodzaak daartoe. Ik herinner mij nog
van De Kat een schilderij, dat „vast" be
gon te lopen. Door van dezelfde composi
tie toen een houtsnede in kleuren te ma
ken bleek De Kat dat zij toch ook uit
voerbaar was in olieverf en bracht hij het
schilderij tot een goed einde door een ver
andering van kleuren in de reeds bepaal
de vlakken. De werking van kleur hangt
nauw samen met de grootte en vorm der
vlakken, waarin de kleur gelegd wordt. Het
lag voor de hand dat De Kat, bij het aan
gaan van het onderwijs, zich gedwongen
voelde tot een nog grotere stevigheid in
zijn werkwijze. Niet zonder invloed is ook
geweest de nabuurschap van Jan Wiegers
in wiens ontwikkeling grafiek en schilder
kunst steeds hand in hand gingen; zij gin
gen in hun ontwikkeling een eind dezelf
de weg op, die De Kat uit zijn impressio
nistisch te noemen periode leidde. Het
verschil tussen beide was dat Wiegers in
zijn begin het expressionisme beleefde en
De Kat juist in de buurt van expressio
nisten, de Vlaamse, werkte. Wiegers zocht
tegen het einde weer sterker in expressio
nistische richting.
IK GELOOF DAT MEN kan zeggen dat
De Kat uitgekomen is op wat men „ex
pressief realisme" zou kunnen noemen en
dat hij daarmee nader zichzelf gevonden
heeft. Want naar de vorm herinnert zijn
werk van thans aan dat van vroeger, ter
wijl het naar kleur na een korte perio
de van misschien toch enige hardheid
nu weer de gevoeligheid toont, die ons
vertrouwd is uit De Kats impressionistisch
te noemen periode. Men moet deze expo
sitie overigens zien als van een kunste
naar in ontwikkeling; niet al het werk is
een bevestiging van het thans bereikte. De
Kat toont verschillende werken, die be
paalde punten van de afgelegde weg mar
keren. Niet onmogelijk is het dat we ten
aanzien van andere werken nog niet zo
ver vooruit kunnen zien als hij dat zelf
doet. Hij blijft in beweging en is ook al
dus een voorbeeld voor zijn pupillen, die
zo'n kwaliteit hard nodig hebben om te
beseffen dat zij na het voltooien van hun
studie er nog niet zijn.
DE KAT VOND zijn landschappen in
België en Denemarken, landschappen die
de onze nabijkomen maar iets meer dui
delijkheid vertonen, wat beter past bij de
richting waarin De Kat het thans zoekt.
Van belang zal ook wel zijn geweest dat
De Kat tijdens zijn reizen vrij was om
uitsluitend te schilderen. Aan de hier oud
ste, overigens uitstekende aquarellen, be
speurt men de „voorbeeldige" leraar, in
de jongste komt de vrijere schilder meer
tot uiting. Steeds blijkt een behoefte aan
wat milde warmte, die zich bij koele land
schappen in de kleur verraadt; dezelfde
behoefte herkent men in de aanwezigheid
Het bestuur van de Jan Campertstich-
ting te 's-Gravenhage heeft besloten de
Constantijn Huygensprijs, groot 3.000.
toe te kennen aan Simon Carmiggelt voor
zijn gehele oeuvre.
Voorts i» toegekend de Jan Campertprijs,
groot 1.500.aan Ellen Warmond voor
haar dichtbundel „Warmte, een woon
plaats"; de Vijverbergprijs, groot 1.500.-
aan Boelie van Leeuwen voor zijn roman
„De Rots der Struikeling"; een bijzondere
prijs, groot 1.500.aan K. Lekkerkerker
voor zijn arbeid ten behoeve van de uit
gave van het „Verzameld werk" van J.
Slauerhoff.
De commissie van advies voor de Con
stantijn Huygensprijs bestond uit mr. A.
Mout, Bert Bakker, Pierre H. Dubois en
Gerrit Kamphuis. De commissie van advies
voor de overige prijzen bestond uit Bert
Bakker, Pierre H. Dubois en Gerrit Kamp
huis. De uitreiking der prijzen zal plaats
hebben in een zitting van de Jan Campert-
stichting op een nader te bepalen datum in
december.
(Van onze Amsterdamse redacteur
De bekende muziekhandel Alsbach en
Doyer in de Kalverstraat te Amsterdam
zal binnenkort worden gesloten. Het pand
is aangekocht door een handschoenen
firma in dezelfde straat, die reeds enige
tijd naar uitbreiding van winkelruimte
zoekt. De muziekhandel, die sinds 1898 op
deze plaats is gevestigd heeft een inter
nationale faam. Vermoedelijk zal het be
drijf op een ander punt in Amsterdam
worden voortgezet.
Van oorsprong is de firma Rotterdams
In deze stad dreef de vader van Johan A,
Alsbach in de vorige eeuw een muziek
handel. In 1898 werd het bedrijf overge
bracht naar de Kalverstraat in Amster
dam. Johan Alsbach associeerde zich met
Henri Doyer en de zaak ontwikkelde zich
tot een centrum van muziekliefhebbers.
De afdeling uitgeverij heeft veel muziek
van vooraanstaande- Nederlandse compo
nisten in omloop gebracht. Enkele jaren
trok Johan Alsbach zich uit zijn zaak
terug, na 70 jaar in de muziekhandel
werkzaam te zijn geweest; hij is in het
afgelopen voor jaar overleden. De Erven
hebben het pand verkocht, omdat zij
Nederlands duurste winkelstraat niet ren
dabei achten voor een muziekhandel.
van een kindje op de voorgrond van een
met enige dreiging vervuld Belgisch
strand. Men is wat dit werk betreft ge
neigd te spreken van een stemmingskunst
en constateert dan dat we deze zelden
in een zo krachtige kleur ontmoetten.
De expositie van werk van Otto B. de
Kat zal ook in de Lakenhal in Leiden ge
houden worden.
HET IS ER TOCH van gekomen. De Am
sterdamse Vrouwelijke Studenten Vereni
ging had het plan opgevat om in het kader
van de Slauerhoff-herdenking dienst nooit
opgevoerde toneelwerk „Jan Pietersz.
Coen" op de planken te brengen. Burge
meester van Hall van Amsterdam heeft
toen gemeend dat in perband met de cri
sis in onze Nieuw Guinea-politiek de opvoe
ring van een toneelstuk, spelend in ons ko
loniaal verleden, niet opportuun was. Na
dat het A.V.S.V.-bestuur aanvankelijk voor
deze argumenten gezwicht was en het stuk
had teruggetrokken, heeft men later beslo
ten de opvoering, maar dan geheel beslo
ten, toch te laten doorgaan.
DAT IS DAN donderdagavond in het
Amsterdams Centraal Theater gebeurd
en als er één ding bij deze voorstelling
duidelijk is geworden dan is het wel dat
er voor de ongerustheid van Amsterdams
Burgervader heel weinig redelijke grond
was. Slauerhoffs stuk is een boeiende be
schrijving van de historische figuur van
Jan Pzn. Coen en van een aantal conflicten
met personen uit zijn naaste omgeving en
met de Heren van de Verenigde Oostindi-
sche Compagnie in het moederland. Dat
het Nederlandse „bestuursbeleid" in het
toenmalige Indië meer door koopmans
schap dan door ethische normen werd be
paald is een bekend feit dat ook in dit
stuk scherp aan de kaak wordt gesteld,
maar het blijft toch een nevenmotief. Noch
president Soekarno, noch minister Luns,
noch enig lid van ons parlement of van de
Nieuw-Guinea raad 'had hier op enige rede
lijke grond aanstoot aan kunnen nemen.
DAT DE DICHTER Slauerhoff overigens
ook als toneelschrijver grote kwaliteiten
bezat is een tweede punt dat bij deze op
voering kwam vast te staan. Ook al bleek
hier en daar duidelijk een gemis aan erva
ring in het verwerken van de conflictstof
tot scènes en bedrijven, daartegenover
stond menig fragment dat op zichzelf ge
nomen bijzonder meeslepend en overtui
gend was en waarin de psychologie van
de hoofdpersonen onder andere in een aan
tal prachtig geschreven monologen glas
helder tot uitdrukking kwam. De opvoering
die de Amsterdamse studenten ervan heb
ben gegeven had dan ook vele verdiensten.
Weliswaar konden zij enkele romantische
zwakheden in het stuk niet wegspelen,
waardoor men bijvoorbeeld moeilijk ern
stig kon blijven bij het nachtelijke rendez
vous en de aansluitende moordpartij op het
kerkhof, maar in de bijzonder fraai ver
zorgde mise en Scène van Johan Greter
die enkele taferelen de monumentaliteit
van Oudhollandse meesterwerken had ver
leend, zag alles er niet alleen buitenge
woon mooi uit, maar kwamen de teksten
ook vaak op de gelukkigst denkbare wijze
tot leven.
ENKELE HOOFDROLSPELERS gaven,
voor een amateurvoorstelling zelfs
uitzonderlijk goed spel te zien. Dit geldt
speciaal voor de plastisch zeer geslaagde
uitbeelding van de vrouwelijke hoofdrol
door Celia Plomp en voor de technisch
knappe en toch ook aangrijpende wijze
waarop Boudewijn Chabot de door ziekte
ondermijnde maar onverzettelijke held van
het stuk voor ons neerzette. Ook Coens
vrouw en Blaue, zijn vertrouweling, vielen
op door hun sobere maar gevoelige tekst
behandeling. Het valt te betreuren dat het,
na alle zorg en het vele werk aan deze
voorstelling besteed, heeft moeten blijven
bij één besloten voorstelling van dit gave
en dichterlijke stuk, waaraan de Neder
landse litteratuur toch al niet rijk is en
waarvan in onze normale opvoeringsprak
tijk ten gevolge van de grote bezetting en
figuratie die hier vereist zijn, niet gauw
weer een vertoning zal plaatshebben.
Advertentie
Lijm zonder klemmen met
Ambtenaar van de burgerlijke stand lijkt
velen misschien een wat saai beroep,
maar soms kan het toch opgevrolijkt wor
den door eigenaardige gebeurtenissen.
Zo trouwde pas geleden in Utrecht een
Utrechts meisje met een Italiaanse arbei
der. Zij konden elkaar niet verstaan en
voor de Italiaan moest er zelfs een tolk
bijkomen om hen te kunnen laten trou
wen.
Dit vertelde burgemeester De Ranitz van
Utrecht in het stadhuis, toen hij namens
de gemeente de deelnemers van de jaar
lijkse vergadering van de Nederlandse Ver
eniging van ambtenaren van de burger
lijke stand ontving.
Dezer dagen is het NCRV Vocaal Ensem
ble teruggekeerd van een grote concert
reis door Duitsland. In totaal werden zes
tien nieuwe werken gezongen. Als onder
deel van de Berliner Festwochen zong het
koor te Berlijn onder andere de Lamenta-
tio Jeremiae Prophetae van Ernst Krenek,
het werk, waarmee dit ensemble in 1958
zich grote naam verwierf bij de eerste uit
voering tijdens de Kasseier Musiktage. Dit
werk van Krenek is nu uitgekomen op de
grammofoonplaat, in een uitvoering door
het NCRV Vocaal Ensemble. Tijdens de
Kasseier Musiktage van dit jaar werd door
het koor ook de eerste uitvoering gegeven
van de Schöpfungsgeschichte van Gunter
Bialas en het Thomas-Evangelium van
Gunter Raphael. Deze beide werken
zullen binnenkort eveneens op grammo
foonplaten worden uitgebracht.
In München werd een concert gegeven
in de Hochschule fur Musik. Het program
ma bestond uitsluitend uit moderne wer
ken; de componisten waren aanwezig.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR.
20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Koper-ensemble. 8.25
Voor het platteland. 8.35 Gevar. progr. 9.45 Gees
telijk leven, toespr. 10.00 Strijkork. en sol. 10.30
Gevarieerd progr. AVRO: 12.00 Lichte muz, 12.30
Meded., eventueel sportber. 12.32 Orgelspel. 13.00
Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing.
13.17 Meded. of gram. 13.20 Progr. voor de weg
gebruikers. 14.00 Festival van Vlaanderen: Ka
merkoor. 14.35 Kunstcritieken. 15.15 Gram. 15.30
Pianotrio. 16.05 Dansmuziek. 16.30 Sportrevue.
VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal.
VPRO: 18.30 Korte Remonstrantse kerkd. IKOR:
19.00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur lezing.
AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muz. 20.50 De
vrouw in het wit, hoorsp. (deel 5). 21.25 Lichte
muziek. 21.45 In het voetspoor der wetenschap,
klankb. 22.00 Gram. 22..30 Nieuws. 22.40 Act. 22.55
Meded. en sportuitsl. 23.00 Intern, volksliederen.
23.15 Lichte muziek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II, 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV.
12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV.
19.45—24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inl. Hoogmis.
8.30 Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en
waterst. 9.45 Gram. Convent van Kerken: 10,00
Geref kerkdienst. NCRV: 11.30 Kamermuz. 12.00
Geestelijke liederen. KRO: 12.15 Buitenl. comm.
12.25 Gram. 12.58 Gebed uit Syberië. 13.00 Nws.
13.05 Licht progr. 13.30 Voor de jeugd. 14.00 Voor
de jeugd. 14.30 Radio-filharm.ork. en solist. 15.10
Gram. 15.30 Muzikale aspecten, muz. lezing. 16.00
Sport. 16.30 Over verre en toch zo nabije hori
zonten.., samenspraak. IKOR: 17.00 Kerkdienst.
18.00 Het geladen schip: kritieken. 18.30 Nieuws
uit de kerken. 18.40 Documentair progr. NCRV:
19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang.
19.30 Gemeenschap der heiligen, lezing (slot).
KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Testbemanning, hoorsp.
20.45 Lichte muziek. 21.10 Kampvuren langs de
evenaar, lezing 21.30 Gram. 22.00 Licht progr.
22.20 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40
Merkt iets van de welvaart?, lezing. 23.00
Avondgebed. 23.15 Orgelconc. 23.55—24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet - dienst voor belangstellenden.
14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. P. N. Kruyswijk van
Bloemendaal.
BRUSSEL. 324 m.
12,00 Nieuws 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Amus.muz. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor
de soldaten. 14.00 Gram. 15.00 Lichte muz. 15.30
Sportuitz. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 17.45
Sportuitsl. 17.50 Gram. 17.55 Pianorecital. 18.30
Godsd. uitz. 19.00 Nieuws en weerber. 19.30 Gram.
20.00 Gevarieerd progr. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram.
23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuz.. 23.55—24.00 Nws.
„BIJ HET BESCHOUWEN van de leesgewoonten van het Nederlandse publiek
in vergelijking met de buitenlandse lezers, valt één ding onmiddellijk op: als men
in het buitenland een pocketboek gelezen heeft, gooit men het doorgaans weg, in ons
land gaat het dan in de boekenkast. Voor dat wegsmijten zijn wij kennelijk te
zuinig", aldus de heer J. Leemhuis, die als directeur van Semper Avanti n.v. in Den
Haag de samensteller is van de op geregelde tijden verschijnende „pocketgids"waar
van zojuist de vierde uitgave is verschepen. Een handig boekje waarin 1556 titels
van bij 25 uitgevers verschenen, momenteel beschikbare pocketboeken keurig ge
rubriceerd zijn opgenomen en dat in iedere boekhandel verkrijgbaar is. Die 25 uit
gevers, met elkaar verzameld in de sectie pocketuitgeversvan de Vereniging tot
Bevordering van de Belangen des Boekhandels, werken al sedert 1959 samen bij de
uitgave van deze, gezien de bestellingen zowel door het publiek als door de boekhandel
zeer op prijs gestelde „Pocketgids".
TiflV-" 'sn-«Si. v
SAMEN HEBBEN DEZE vijfentwintig
ongeveer' 80 percent van de vaderfhndse
pocketboekenmarkt in handen. De rest
wordt bestreken door de Utrechtse uitge
verij „Het Spectrum", de enige van de
belangrijke Nederlandse pocketuitgevers,
die al van het begin af aan niet heeft
meegedaan. Dat begin lag in 1959, toen
de eerste „Pocketgids" verscheen. „Ik
liep al lang met de idee rond," zegt de
heer Leemhuis, „maar met zoiets begin
je natuurlijk pas, als er genoeg pockets
zijn verschenen om het lonend te
maken." In het najaar van 1959 ver
scheen „Pocketgids" nr 2, in het voor
jaar van 1960 gevolgd door een supple
ment. Dat laatste was het enige boekje
in de reeks, dat geen succes is geworden.
Want bleken de eerste twee gidsen al
duidelijk in een behoefte te voorzien,
nummer drie die in het najaar van 1960
verscheen, was een nog groter succes.
Waarna de zojuist verschenen vierde gids
alle vorige sloeg: er werden tienduizend
exemplaren meer opgelegd en uitgegeven
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.35 Van de voorpagina, praat
je. 8.40 Gram. «.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10
Gram. VPRO: 10.00 Te waar om mooi te zijn,
overdenking. VARA: 10.20 Zestig minuten voor
hoven de zestig 11.20 Voordr. 11.35 Twee piano's.
12 00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded.
12.33 Voor het platteland. 12.38 Hammondorgel
spel. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand.
13.20 Pianotrio. 13.45 Wikken en wegen, lezing.
14.00 Instrumentaal sextet. 14.25 De man met het
hamertje hoorspel. 15.30 Dansmuziek. 16.05 Oude
liedjes. 16.20 Muziekrevue. 17.00 Streekuitz. 17.20
Carillonconc. 17 30 Instr. kwint. 17.50 Mil. comm.
18.00 Nieuws en comm. 18.20 Act. 18.30 Mariniers
kapel. 19.00 Parlementair overz. 19.15 Regerings-
uitz.: Bescherming Bevolking vraagt de aandacht.
19.30 Lichte muziek 20.00 Nieuws. 20.05 Cabaret.
20.35 Quiz. 21.25 Lichte muziek. 21.55 Act. progr.
22.30 Nieuws. 22.40 Radio-philharm.ork.. 23.55—
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.13 Gram.
20 Sportuitsl. 7.30 Gewijde muz. 7.50 Meditatie.
8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 8.50
Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor
de vrouw. 10.10 Gram. 10.20 Theologische ether
leergang. 11.05 Gram. 12.00 Pianoduo. 12.25 Voor
boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded.
12 33 Gram. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15
Lichte muz. 13.45 Gram. 14.30 Gevarieerd progr.
(herh.l. 15.30 Lichte muz. 16.00 Bijbeloverdenking.
16.30 Kamermuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15
Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45
Regeringsuitz.Eilanden en eilandbewoners in de
Geelvinkbaai, door G. G. van Beers. 18.00 Orgel
spel. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje.
19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muziek.
20.15 John Knox, de hervormer van Schotland,
hoorsp. 21.35 Pianorecital. 22.00 Parlem. comm.
22 15 Orgelspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover
denking. 22.55 Boekbespr. 23.05 Muziekrevue.
23.40 Avondoverdenking in de Hongaarse taal.
23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12 00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Voor de landbouw. 12.42 Gram. 12.50 Beursber.
13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Kamermuz. 14.00
Schoolradio. 15.45 Kamermuziek. 16.00 Beursber.
16 06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws en weerber.
17 15 Vioolrecital. 17.45 Franse les. 18.00 Protest,
uitz 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek.
19.00 Nieuws en weerber. 19.40 Lichte muz. 19.50
In en om de opera. 20.00 Opera en belcantoconc.
21.30 De zeven kunsten. 21.45 Gram. 22.00 Nws.
22.15 Amus.muz. 23.55 Volksmuz. 22.55 Nieuws.
23.00 Voor de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
NTS: 15.00 Operaprogramma. AVRO: 17.00—
17.30 Voor de kinderen. 19.30 Film. NTS: 20.00
Journaal en weeroverz. AVRO: 20.20 Televizier.
20.25 Quiz. 20.55 Lichte muz. 21.40 Amus.progr.
22.25 Vrolijke film.
VOOR ZONDAG
IKOR: 11.00—12.00 Eurovisie: Herdenk.dienst.
NTS: 16.00—17.10 Intern, zwemtoernooi te Ant
werpen. 19.30 Weekjourn. 20.00 Sportact. NCRV:
20 30 Een herberg halverwege, TV-spel. NTS:
21.20 Kamerorkest.'NCRV: 21.45 Documentaire.
VOOR MAANDAG
NTS' 20 00 Journ. en weeroverz. KRO: 20.20
Das Land des Lachelns, operette (in samenwerk,
met de Duitse en Oostenrijkse TV).
De najaarstentoonstelling in het Rijksmu
seum te Amsterdam „Meesters van het
Brons der Italiaanse Renaissance" wordt
morgen voor het publiek opengesteld en
duurt tot en met 14 januari. Tot dusver
werd niet eerder een uitsluitend aan Ita
liaanse bronzen gewijde overzichtstentoon
stelling gehouden. Deze unieke expositie is
georganiseerd door het Italiaanse ministe
rie van Onderwijs, de Arts Council of
Great Britain, de afdeling buitenlandse be
trekkingen van het ministerie van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen en het
Rijksmuseum. De tentoonstelling, die reeds
in Londen is geweest, wordt in ons land
gehouden ter gelegenheid van het 10-jarig
bestaan van het Nederlands-Italiaans cul
tureel akkoord. Na Amsterdam gaat de
expositie naar Florence. De bijeengebrach
te verzameling omvat ruim 200 voorname
lijk kleine sculpturen van de grote Italiaan
se meesters van het begin der 15e tot de
18e eeuw, en voorts een aantal plaquettes
en penningen.
Tot het geëxposeerde behoren onder
meer een steigerend paard van Leonardo
da Vinci en van Antico onder andere de
Gozaga-vaas, de Apollo en de kort geleden
ontdekte Meleager. Voor de tentoonstel
lingsingang is een zaal waarin een op de
band opgenomen inleiding over de expositie
(met lichtbeelden) voor het publiek te be
luisteren is.
De foto toont de heer Dick Elffers, die
de inrichting der expositie heeft verzorgd
bij een sculptuur van Bertoldo „Vioolspe
lende Apollo".
dan verleden jaar en desondanks was de
gids bij de uitgever -al uitverkocht voor
hij verschenen was.
HET FEIT, dat nu dus verscheidene
tienduizenden van de boekjes, waarin be
halve titels, auteursnamen en prijzen ook
korte inhoudsbeschrijvingen zijn opgeno
men, hun weg naar de lezer vinden, is
volgens de heer Leemhuis (en de 25 hier
samenwerkende uitgers) het beste bewijs,
dat het publiek er zich geleidelijk aan op
is gaan instellen. En dat is gemakkelijk
te verklaren: naarmate er meer pocket
boeken verschenen en de pocketboeken
markt dus onoverzichtelijker werd, werd
de functie van de gids belangrijker. Die
gids wordt overigens beneden de kostprijs
verkocht, hetgeen mogelijk is, doordat de
samenwerkende uitgevers) 't beste bewijs
betalen. Wat dat aantal nieuw uitgekomen
pocketboeken betreft: aan de 1275 titels,
die in 1960 in de gids waren opgenomen,
zijn er in 1960 ongeveer 500 toegevoegd
Terwijl de verwachtingen voor het komen
de jaar ongeveer hetzelfde zijn. Aange
zien er elk jaar zo'n 150 titels afvallen,
omdat de boeken niet meer verkrijgbaar
zijn, betekent dat voor 1962 ook weer een
stijging van het totaal aantal titels met
ongeveer 350.
OM NOG EVEN ENKELE andere cij
fers wereldkundig te maken, die door de
heer Leemhuis tijdens het systematisch
indelen van de titels door middel van sta
tistieken zijn vastgesteld: 67-69 percent
van het totaal aantal titels, dat in de af
gelopen drie jaren is verschenen, heeft
een litteraire of beschouwelijke inhoud
Van de 500 titels, die met elkaar de ont
spanningslectuur vormen is 60 percent
detective-werk.
Aan oorspronkelijke Nederlandse ro
mans heeft men thans keus uit ruim 200
titels en aan vertaalde litteratuur uit on
geveer 250.
Het redigeren van een pocketboeken
gids en het daartoe bestuderen van de
leesgewoonten van het Nederlandse pu
bliek dit jaar is voor het eerst in de
„Pocketgids" een enquête-formulier opge
nomen heeft de heer Leemhuis overi
gens niet alleen cijfermateriaal in han
den gespeeld. Want daardoor is hij er on
der meer ook achtergekomen dat van het
kopen van pocketboeken een stimulerende
invloed uitgaat op het kopen van duurdere
boeken; dat auteurs die in de „dure boeken
al lang „uitgepraat" waren, dankzij de
pocket-uitgaven nieuwe kansen gekregen
hebben; en dat lezers, die 10.- hebben
te besteden in een boekhandel, liever vijf
of zes pocketboeken kopen dan één duur
der boek. Tenslotte dat het collectief de
buteren van jonge schrijvers of dichters
die vroeger met moeite een verhaal of een
gedicht in een tijdschrift geplaatst kregen
en verder nauwelijks een kans kregen
hun werk uitgegeven te zien, door het le
zend publiek zeer op prijs wordt gesteld
gezien het grote succes van bundeltjes
als „Vandaag".
Penningen uit Italië. In het Konink
lijk Penningkabinet in Den Haag wordt
van 28 oktober tot 25 november een ten
toonstelling „Penningen uit Italië" gehou
den. De expositie is in samenwerking met
de Italiaanse ambassade tot stand geko
men ter gelegenheid van het 10-jarig be
staan van het Italiaans-Nederlands cultu
reel verdrag. Zij omvat werken van voor
namelijk Italiaanse penningkunst van de
15e eeuw tot heden, uit Italiaans en Neder
lands bezit.
De Zweedse filmer Ingmar Berg
man is op het ogenblik druk bezig met een
nieuwe film, die zich bezighoudt met reli
gieuze problemen in een moderne tijd. De
film is gesitueerd op het platteland; de
handeling speelt zich in het tijdsbestek
van twee uren af op Allerheiligen. Berg
man denkt voor de voltooiing van zijn
film zeventig draaidagen nodig te hebben,
hetgeen aanzienlijk meer is dan voor enige
voorafgaande Bergman-film. De reden
daarvan is gelegen in de omstandigheid,
dat alle buitenopnamen worden gemaakt
in centraal Zweden, waar het om deze tijd
van het jaar slechts drie uren per dag vol
doende licht is om opnamen te kunnen
maken.
De handeling in de nieuwste film van
Bergman concentreeert zich in hoofdzaak
om vier personen. Een visser, welke rol
wordt vertolkt door Max von Sydow, leest
in de krant, dat de Chinezen in het bezit
zijn van de atoombom en van plan zijn
daarmede de westerse wereld te vernieti
gen. Vrees en angst grijpen de visser aan.
Op aanraden van zijn zwangere vrouw
een rol van Gunnel Lindblom brengt
hij een bezoek aan de dorpsgeestelijke
(Gunnar Bjornstrand). Deze kan de een
voudige visser echter geen afdoende raad
geven. De persoonlijke conflicten, waar
mede de visser wordt geconfronteerd, in
het bijzonder ten gevolge van zijn verhou
ding met een onderwijzeres (Ingrid Thu-
lin), nemen steeds ernstiger vormen aan.
Tenslotte ziet hij nog slechts een uitweg
in zelfmoord.
Ook deze nieuwe film van Ingmar Berg
man is in zwart en wit. De Zweedse regis
seur heeft zich de laatste jaren zeer inten
sief beziggehouden met de mogelijkheden
van de kleurenfilm, maar tot toepassing
van kleuren in zijn eigen films is hij nog
niet gekomen. Zijn mening is, dat kleuren
film zich zeer goed leent voor het gebruik
in een filmcomedie, maar dat de acteurs
te mooi worden voor een ernstige speel
film. Voorlopig blijft Bergman daarom in
zwart en wit filmen.
Binnen enkele weken zal ruim 100.000
kilo staal in stukken en brokken in de Lo-
pikse klei aan de rand van IJsselstein ko
men te liggen: restant van de oude tele
visiezendmast, die in 1951 gereed is geko
men en die wordt opgeruimd, nu de nieu
we televisiezendmast in gebruik is geno
men.
De Verenigde Utrechtse Ijzerhandel nv,
die het sloopwerk voor zijn rekening neemt
wacht nog op een goedkeuring voor het
sloopwerk van de zijde van de gemeente
IJsselstein. Die wordt binnen tien, veer
tien dagen verwacht. Direkt daarna be
gint de sloop: van de drie tuien waarmee
de mast verankerd is, wordt er één door
gebrand, waarna de mast omvalt. De voet
van de 200 meter hoge mast wordt veran
kerd, om onderuitschieten te voorkomen.
Met de bouw van de zendmast is in 1950
begonnen. Hij werd 2 oktober 1951 officieel
in gebruik genomen: de 200-meter hoge
mast, bekroond door een 20 meter hoge
antenne, was op dat moment het hoogste
bouwsel in Nederland. Het was te voor
zien dat zijn leven niet lang zou zijn: het
ging tenslotte om een experimentele zen
der, exponent van een zich snel ontwikke
lende techniek. Tien jaar heeft hij er ge
staan. In de eerste dagen van november
valt hij, de stukken worden als schroot
verkocht. Bestemming: Hoogovens.