KWESTIE VAN AANPASSEN van Tennessee Williams Barlachexpositie Rotterdam FRAAIE ITALIAANSE FILM VAN OLYMPISCHE SPELEN TE ROME HET STA AT IN Augustus John overleden Onderscheiden door televisie-critici l)e negen muzen 4 I' H0QE21 WOENSDAG 1 NOVEMBER 1961 Ernstige komedieblijkt reeks onzinnige liefdeslessen 3si>i|69%i;sfe Hans van den Bcrgli Weer een Zuidafrikaanse kerk uit de Wereldraad P. W. Franse iJt' vu rit o üeett d mid T elevisieprogramma Rosa Spier 70 jaar DE EXPOSITIE VAN ANTON SCHOTEL Bob.Buys ZOALS MEN in de Verenigde Staten penicilline in iedere drogisterij kan kopen om de minste verkoudheid te bestrijden, zo zijn daar ook de verworvenheden van de psychiatrie in ongezonde mate gemeengoed geworden. De Amerikaanse toneelschrijver Tennessee Williams blijkt er voortdurend op uit om een dergelijke populaire voorkeur stelselmatig uit te buiten. Met voorliefde leidt hij ons telkens weer rond in zijn rari teitenkabinet van psychische afwijkingen. Maar in zijn jongste produkt „Period of Adjustment" (Kwestie van Aanpassen), waarvan het Rotterdams Toneel zondag in Rotterdam de première heetf gegeven, wijkt hij in zoverre af van zijn gebruikelijke werkwijze dat hij de dodelijke ernst van zijn eerste stukken (als Tramlijn Begeerte) heeft laten varen, maar hetzelfde thema van in erotische problematiek vastgelopen mensen nu opdient met de humor en mildheid, die wij al eerder van hem leerden kennen in „De get.atoueerde Roos". Maar daar gold die luchtige toon tenminste luchtige mensen, die ook zelf hun minder catastrofale problemen van de vrolijke kant bezagen. IN DIT LAATSTE stuk heeft de schrij ver die lichtvoetig heid willen hand haven maar keerde daarbij terug naar de gruwelijke intimiteit van slaapkamercom plicaties (bekend uit zijn „Een zomer smeult tot as", „Een kat op een heet zin ken dak" etc.), zodat nu voor het eerst een hinderlijke discre pantie is ontstaan tussen de behandelde navrante situaties en de frivole toon waar op we ermee worden geconfronteerd. Som mige passages kregen to haast de allure van een parodie op Wil liams' vroegere werk, maar dan toch be paald ongewild. Als uitgangspunt voor zijn intrige heeft Wil liams een situatie ge kozen die op zijn zachtst gezegd niet alledaags is. Een pas getrouwde ex-oor- logsvlieger heeft uit de Korea-strijd een neurotische bibber- aandoening overge houden. Nadat hij ontslag heeft ge nomen (de reden daarvan blijft een raadsel) en aansluitend een weinig succes volle huwelijksnacht heeft beleefd in een motel, waar hij zijn maagdelijke vrouw niet anders dan met brute agressie te lijf durft te gaan, waarvan zij niet gediend blijkt, zoeken ze de volgende dag een oude strijdmakker op, wiens vrouw juist is weg gelopen, omdat ook hij, o, wonder die dag ontslag heeft genomen, terwijl de weggelopen vrouw eertijds ook last van bibberen blijkt te hebben gehad. Deze echtgenote keert gelukkig dezelfde avond (het is trouwens Kerstmis!) al weer naar Advertentie Engelse persfotografen maken gebruik van aanbouw wolken krabber om foto's te maken van leden koninklijke familie dis zich onbespied wanen in tuin Buckingham Palace. Victoria de los Angeles komt niet naar Nederland, repeteert wiegeliedje voor komende baby. Hilterman fotografeerde (in fraaie kleuren!) nieuwste Nederlandse fotocreaties voor „Panorama". 5184 4 >4 5962 „yf 3746 66 1228 Bingo... gokspel waaraan En gelsevrouwen perjaar73O.OG0.OOO gulden verspelen. Zal zoon van wijlen Benito Musso lini trouwen met zuster van Sophia Loren? Moeder Mussolini acht huwelijk strijdig met nagedachte nis aan Italiaanse dictator. Vrouwen zijn ondergeschikte van man, doen alle zware werk, moeten knielen als zij mannen tegenkomen. Moderne bescha ving? Achttienjarige mooie, schatrijke dochter van excentrieke Britse her tog verandert in gruizig nozem- figuurtje, danst op blote voeten, drinkt uit fles. Eén vrouwtussen honderdtallen mannen keek één sekonde in lens. Menselijke, vrouwelijke vergissing I Ruslands beroemdste vrouw: directrice van staatsboerderij. Montgomery hand in hand met danseres. Losse grepen uit 64 bladzijden Panorama, dat deze week ver schijnt. Mis Panorama niet, mis Panorama nooit! Losse nummers 45 cent, in abonnement 35 cent. Stuur vandaag een briefkaart naar Panorama-Haarlem en abonneer U, U ontvangt dan de twee volgen de nummers (bijna 150 bladzijden in veelkleurendruk en verrassend gevariëerde inhoud) gratis! Ac tueel, boeiend, beschaafd, ont spannend! De graag geziene we kelijkse gast in ieder gezin. Stuur nog vandéag die briefkaart. Gun U en Uw gezin: Panorama, 't Kost zo weinig! 't Geeft zo veel! Andrea Domburg en Pim Dekkers in „Kwestie van aanpassen" van Tennessee Williams. huis terug, waar nu beide paren op het toneel mogen proberen wat nader tot elkaar te komen, in sexuele zin wel te ver staan. WILLIAMS HEEFT met dit alles naar zijn zeggen een „ernstige komedie" willen schrijven, maar in feite schuilt zijn humor in de absurde stompzinnigheden die hij zijn mensen in eindeloze herhalingen te gen elkaar laat zeggen (bijvoorbeeld „in de huwelijksnacht moet men teder tegen elkaar zijn, teer, teder, te-der, teer" en „jullie moeten je alleen maar wat aan el kaar aanpassen (10 x)"). Dit is een. soort Ionesco-procédé, hier echter allerminst als satire, maar eerder als imitatie van de werkelijkheid bedoeld. De matig bezette zaal (ik woonde gister avond de tweede voorstelling in de Rotter damse Schouwburg bij) heeft er in ieder geval niet echt om kunnen lachen. Het laatste bedrijf spant dan werkelijk de kroon van gemis aan subtiliteit. De situatie is nu tot op het bot verkend en herkauwd en dan stelt Tennessee Williams zich ten ein de raad nog tot taak wat handeling te bren gen en, omdat het een komedie is, voor een „happy ending" te zorgen. Het eerste bereikt hij door plotseling nog hele series mensen het toneel op te stu ren, maar het laatste gaat hem nog on handiger af: Beide paartjes krijgen elkaar te bestemder plaatse door middel van het aanbieden van bontmantels, het aan trekken van doorzichtige kledingstukken en omdat er toevallig maar één breed bed voorhanden blijkt. DIT ALLES IS dan nog overgoten met de bekende geforceerde Tennessee Wil- liams-symbolielc: het huis is op een soort onderaards gewelf gebouwd waar het lang zaam maar zeker in wegzakt. De beide mannen moeten op een gegeven moment een ruitje inslaan omi hun huis binnen te komen, maar de vlieger met het maag den-complex heeft daar geen zin in. De schrijver heeft daarbij geen enkele moei te gedaan deze en dergelijke symbolen ook maar enigszins functioneel in de hande ling in te bouwen. Een enkele keer herkent men nog in een vlaag het talent van de schrijver van bijvoorbeeld „Glazen Speel goed", om sfeer te scheppen en diens vermogen om snelle handige dialogen op te bouwen; maar met name in het derde bedrijf is de nonchalance waarmee zelfs minieme eisen van geloofwaardigheid wor den veronachtzaamd, in het oog springend en uiterst hinderlijk. PIM DIKKERS die de forse vriend moest spelen maakte herhaaldelijk de indruk moeite te hebben met het onzinnig gekeu vel dat hem in de mond was gelegd, maar deed overigens wat hij kon en dat is bij deze speler niet weinig. Datzelfde geldt ook voor de drie andere grote rollen, al kreeg men nergens de indruk dat de spelers zelf geloofden in wat ze voor moesten stellen. Het verwende, hypernerveuze poppetje kreeg een soort cabaret-typering mee van Andrea Domburg, knap maar niet overtui gender dan de rol nu eenmaal was. Ook Luc Lutz als de bibberende oorlogsheld en Trees van der Donk als de op één dag weglopende en terugkerende echtgenote kon men niet benijden om wat ze daar voor onze ogen moesten staan doen en een gevoel van gêne was danook niet steeds te onderdrukken. Regisseur Guus Hermus en decorontwer per Hans van Norden hadden alles gedaan om de bedoelingen van de schrijver opti maal te verwezenlijken, maar misschien hadden beter de zwakheden wat verdoezeld kunnen worden. „De liefde is een heel moeilijke bezig heid" is een wijze uitspraak uit het stuk. En komedie-schrijven ook. dunkt ons. voor al wanneer men zich daarbij ten doel stelt het publiek te amuseren, hetgeen geen on redelijke eis is. Laat in ieder geval nie mand die op het punt van trouwen staat dit stuk gaan zien. Tennessee Williams zou in staat zijn u de lust te benemen. (Van onze correspondent) LONDEN De om zijn baret en lange baard legendarische Engelse portretschil der Augustus John, de laatste van de Brit se bohémiens, is op 83-jarige leeftijd in Londen overleden. Hij was een genre- en landschapsschilder. John bracht nieuw leven in een oude tra ditie, maar schiep geen nieuwe, zoals zijn vrienden Modigliani en Sickert. Evenals andere vooraanstaande Engelse schilders uit het verleden, leverde John zijn mees terwerken vóór zijn veertigste jaar. Hij heeft tot het laatste ogenblik geschilderd. De laatste negen jaar werkte hij aan een triptiek, die de belangrijkste inzending zou worden op de komende zomertentoonstel- ling van de Koninklijke Schildersakademie in Londen, maar hij heeft deze niet kun nen voltooien. Zigeuners hadden hem als jong schilder geïnspireerd en zijn ruwe bruisende per soonlijkheid droeg de karaktertrekken van de zigeuner. Vele grote mannen werden door hem uitgebeeld, zoals Lloyd George, Stresemann, Bernard Shaw, Thomas Har dy, Lawrence van Arabië, James Joyce, W. B. Yeats en veldmaarschalk Montgo mery. Een van zijn vijf zoons is generaal Sir Caspar John, die deel uitmaakt van de topleiding van de Britse Marine. Een van zijn dochters is met een in Zuid- Frankrijk wonende Nederlander getrouwd. In 1952 publiceerde hij het eerste deel van zijn biografie „Chiaroscuro". KAAPSTAD (UPI) De Kaapse syno de van de Nederlands Hervormde Kerk in Zuid-Afrika zal zich, naar verluidt, afscheiden van de Wereldraad van Ker ken, aldus is door gezaghebbende krin gen in Kaapstad verklaard. Vorige week had de synode vrijwel met algemene stemmen besloten de verklaring van de Wereldraad af te wijzen, waarin gezegd werd dat er in de bijbel geen aandui dingen zijn in de richting van apartheid. Congres muzikale vorming. De stich ting Centraal Beraad Amateuristische Mu ziekbeoefening houdt 18 november in Utrecht een congres over de muzikale vorming van de amateur. Het programma vermeldt een inleiding van de heer J. Hen- richs, adjunct-directeur van de Muziek school van het Amsterdams Conservato rium over „De muzikale vorming op de muziekschool" en van dr. J. Daniskas, rijksinspecteur voor het Muziekonderwijs, over „Nieuwe perspectieven voor de lei ding der amateuristische muziekbeoefe ning". De Schiedamse conservator Pierre Jans sen en de televisieregisseur Leen Timp hebben als eersten een door de televisie critici ingestelde onderscheiding, een zil- vcren Nipkowschijf, in ontvangst mogen nemen. De schijven werden hun door de oud-criticus P. Beishuizen uitgereikt in „Het wapen van Amsterdam" te 's-Grave- land. Pierre Janssen heeft zijn onderscheiding gekregen „voor des televisie-prestatie van de reeks informatief-documentaire programma's Kunstgrepen". Leen Timp ontving de schijf „voor de wijze waarop hij als vormgever gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheden van het medium televisie." Het ligt in de bedoeling van het „gezel schap van televisiecritici" deze onder scheidingen jaarlijks uit te reiken. Een schijf wordt toegekend aan degene, die op het beeldscherm bijzondere prestaties heeft verricht, de andere aan hem of haar die op enigerlei andere wijze een belang rijke bijdrage heeft geleverd aan het Nederlandse televisieprogramma. VLAAMS-NEDERLANDS T.V.-GESPREK Naar in Brussel wordt vernomen, zal donderdag in de Belgische hoofdstad een vergadering worden gehouden tussen een delegatie van de Belgische radio en tele visie en de Nederlandse Televisie Stich ting. De bevordering van de samenwerking tussen de Nederlandse en Vlaamse t.v. en de bespreking van de critiek, die hierop de afgelopen tijd is geuit, zouden de voor naamste punten uitmaken. IN HET MUSEUM Boymans-Van Beuningen wordt tot 3 december een expositie gehouden van beeldhouwwerken en tekeningen van de Duitser Ernst Barlach (1870 1938) uit de collectie Herman F. Reemtsma te Hamburg. Het is de eerste keer dat Barlachs werk in ons land zo ruim vertoond wordt. En daarom is deze tentoonstelling belangrijk, Want Barlach is een bekende naam in de litteratuur over beeldende kunst en op belangrijke exposities hier was Barlachs werk vaak aanwezig. Hij wordt door verscheidene kunstbeschouwers als een expressionist beschSuwd; anderen, die het vage begrip expressionisme wat nauwer proberen te nemen zijn het er niet mee eens Barlach onder deze vlag te brengen. Dr. Wolf Stubbe gaat in zijn inleiding tot de catalogus hierop nader in en wijst op een onderscheid tussen Barlach en meer be kende expressionistische schilders. Barlach beoogt te getuigen van meer algemeen menselijke belevenissen, terwijl bij duidelijker expressionisten het eigen beleven meestal voorop lijkt te staan. Het gaat Barlach duidelijk niet om een kreet. Brutaal opdringend kan men zijn kunst niet noemen. OOK VOOR MIJ staat Barlach wat verwijderd van zijn Duitse schilderende collega's, even ver verwijderd van de ze expressionisten als de Vlaamse ex pressionisten dat doen. Waarmee hij dan toch overigens wel tot de expressionis ten gerekend zou kunnen worden. Want zeker is toch dat in de eerste plaats De Olympische Spelen van 1960 in Rome zijn hoe kan het anders ook op cel luloid vastgelegd. Wie indertijd de televi siereportages van de Spelen heeft gevolgd, ziet zijn coryfeeën nogmaals in beeld, maar er is nu een wezenlijk verschil. De Spelen zijn voorbij, zij zijn verleden tijd. De hoofdrolspelers zijn niet meer de at leten. De filmers zijn het, regisseurs Mar- cellini en zijn staf. De Olympische Spelen verschaffen hun het materiaal voor een film, die weliswaar het feit van de Olym pische wedkamp in Rome vastlegt, maar dat feit analyseert, registreert, commen tarieert. Uit de hoeveelheid dramatische hoogtepunten in de strijd om goud, zilver en brons zijn de mooiste gekozen, nu eens voor een directe weergave in vertraagde vorm, dan weer in snelle opeenvolging aan elkaar geregen, zodat niet meer de nadruk valt op de persoon, maar alleen op de prestatie. Er ontstaat een totaalindruk: die van het streven naar perfectie. De Olympische Spelen worden gekarakteri seerd als de strijd om het bereiken van de meest harmonische beweging. Of het nu gaat om snelheid de atletiek be- Weekend-Theater hervat. De Toneel groep Centrum zal op zaterdag 4 en zon dag 5 november voor het derde seizoen starten met de serie Weekend-voorstellin gen in het Hypokriterion Theater in de Roetersstraat te Amsterdam. Een nieuw re pertoire is in voorbereiding. Gedurende de weekends in november zullen reprises wor den gebracht van twee successen uit het vorige seizoen: op 4 en 5, en 11 en 12 no vember „Angst, en Ellende van het Derde Rijk", een vijftal éénakters, gekozen uit de grote cyclus van dezelfde naam van Brecht en op 18 en 19, en 25 en 26 novem ber „Korczak en de kinderen" van Erwin Sylvanus. De Weekend-Theater voorstel lingen beginnen om 20.15 uur en zullen met wisselend repertoire gedurende de wintermaanden steeds op zaterdag- en zondagavond gegeven worden. heersing van het lichaam het turnen expansie van eigen kracht het boksen en gewichtheffen steeds ontstijgt uit het menigvoud der beelden dat beeld, dat wij van de Olympische titanenstrijd ver langen: de gave functie van het lichaam in de beoefening van de sport door jonge mensen, die naar de climax van een top prestatie groeien. Daarmee onderscheidt de film over de Olympische Spelen van Rome zich van alle willekeurige sport- reportages via de televisie en in het bij zonder van de film, die Lenie Riefenstahl in 1936 maakte over de Berlijnse Spelen dat ze geen reportage is, maar een do cumentaire. Ze wordt daardoor zelf geka rakteriseerd als een harmonische beweging. Ze wordt datgene waaruit ze haar inspi ratie putte. Ze wordt wat ze uitbeeldt. Misschien wil de lezer dat wij hem voor lichten omtrent de film over de Olympi sche Spelen in Rome in de taal van de krant, nuchter en zakelijk. Welnu, dan wete hij, dat hij van deze film zal genie ten. Ze voert ons Rome binnen alsof wij de atleten zijn: nieuwsgierig naar de stad, waar straks het grote lang verbeide tref fen zal plaatsvinden. We volgen ook de lopers met het Olympisch vuur op hun tocht van Griekenland naar Italië. Wan neer de laatste van hen het stadion bin nenkomt, staan alle deelnemers gereed. De Spelen worden geopend. Groots is het ef fect van de vluchten duiven, die in en over het stadion scheren, in grote werve lende beweging, die alleen maar wordt overtroffen door de opvlucht der atleten naar hun beste persoonlijke prestatie. Wat dat betreft krijgt men zijn deel. De weer galoze honderd meter met de Duitse held Armin Hary door Bob Spaak met een prachtig badinerend commentaar op de voet gevolgd de tienkamp, het snelwan delen, de marathon, het zijn evenzovele grootse evenementen. Prachtig montage werk is het beeldenspel met het turnen en torenspringen, geestig zijn de overgan gen, flitsend de verhaaltrant, gedurfd door de verschillende onderbrekingen. Men ziet een film van allure over een sportgebeur tenis van allure. Gaat die film zien, willen wij maar zeggen! uitdrukkingsvolheid bij zijn werken voor op stond. Men voelt ondertussen wel dat schrijver dezes weinig voelt voor Duits expressionisme, dat na de oorlog in meer abstracte vorm terug kwam en door een collega van mij een „houwdegenkunst" werd genoemd. HET IS MET EEN van enige welwil lendheid vervulde nieuwsgierigheid dat ik op Barlachs tentoonstelling af ging, ook al waren mijn ervaringen met Barlachs werk niet van dien aard dat ik meende iets zeer bijzonders te gaan zien. Ik hoopte dat deze wer kelijk uitzonderlijke expositie mij kon be keren, mij bevrijden zou van vooroorde len. En thans geloof ik te kunnen zeg- „De lezer" van Ernst Barlach. gen dat ik me bewust ben van meer respect voor de mens Barlach dan voor heen. Zeker is dat enkele plastieken een bewondering opriepen, die enige ope ning lijkt te geven tot genegenheid. Ze ker is echter ook dat dit werk in het algemeen mij te „Duits" en daarmee te vreemd blijft. Dr. Wolf Stubbe zegt in zijn inleiding: „Het is begrijpelijk dat Barlachs kunst, die zozeer berust op een wereldbeschouwing, en in dit opzicht wel heel typisch Duits is, slechts moeizaam de weg over de grenzen van Duitsland heeft heen gevonden". Volgens hem „wor telt Barlachs kunst in de voorstellings wereld van de oudere Duitse mystiek". De catalogus bevat enige citaten uit Barlachs gesprekken, brieven en geschrif ten, die ik ter lezing aanbeveel. Zij ma ken enige onverschilligheid en zelfs te genzin begrijpelijk, echter ook genegen heid aanvaardbaar. Wie Latijnse klaar heid stelt boven Duitse mystiek zal in ieder geval weinig, contact hebben met Barlachs werk. BARLACHS VROEGSTE hier geëxpo seerde plastieken zijn helemaal van de z.g. Jugendstil, waarin hier in Nederland een Toorop en Konijnenburg een tijdlang meegingen. Met enige spot spreekt men thans hier nog wel van de „slaoliestijl", omdat een bepaalde fabriek haar artikelen propageerde met affiches van Toorop en de slingerend vloeiende ornamentiek van voorbeelden op verschillend gebied van Jugendstil wel aan dikke olie kon doen denken. Men vindt die lijnen hier in Barlachs Cleopatra, een ceramiek uit het jaar 1904. Hoewel er boven uit reikend, doet dergelijk werk toch te zeer denken aan latere „kitsch", waartoe men zelfs Barlachs „Wein, Weib, Gesang" genegen is te rekenen. De tentoonstelling heeft in het Prentenkabinet van het museum een vervolg. Wij ontmoeten daar onder meer een ontwerp voor een omslag van het tijdschrift „Jugend", dat de naam gaf aan de stijl. Vooral daar in dat prenten kabinet blijkt, dat Barlach een uitstekend tekenaar was, als zovelen van zijn tijd geschoold toch ook aan Franse voorbeel den (Steinlen). Ons hart wint hij met een politieke satire, waarop „de" Duitse keizer zijn handen in bloed staat te was sen. HET UITERLIJK van Barlachs werk verandert na een reis in Rusland (1906), waar hij kwam te staan tegenover „een mensenslag dat nog niet overdekt was met een vernis van beschaving". Zijn kleine sculpturen worden enigszins verge lijkbaar met gothische plastieken, meer door de geest waarvan zij doorstraald zijn dan door uiterlijk vormen, die ove rigens gelijk bij die van gothische plas tieken mede bepaald werden door zware kledij. Al zien we in dit werk de men selijke eenvoud bezongen, van tevreden heid met een bestaan als de tot model dienende boerenarbeiders het hadden is geen sprake, noch echter van een vlam mend protest, waarmee deze kunst ove rigens een voorbij gaande tendenskunst geworden zu zijn. Verscheidene plastie ken, steunend op deze Russische ervarin gen werden ook in porselein vervaar digd. Zij doen dan wel erg wit aan, hetgeen men van Chinese beelden in porselein niet als hinderlijk ondervindt. En dan vraagt men zich missiën verder af: wat doen we er mee? Het zijn. ge zien het materiaal, kunstvoorwerpen om in een vitrine te plaatsen, of op een lage kast of brede schoorsteenmantel in een groot en welverzorgd huis. Maar komt dit ons dan weer niet vreemd voor in verband met het tot deze schone plastieken aanleiding gevend onderwerp? GEZEGD MOET WORDEN dat het hier gaat om iets beters dan de romantische geziene armelui's interieurs, die zovele wanden eens mochten „sieren". Men moet vergelijken met de symboliek van reli gieuze kunst, waarvan evenmin de zake lijke realiteit het meest geldende is. Men selijke waardigheid wordt in dit werk me de gesymboliseerd door een zekere stoer heid in houding van de figuren en in het algemeen in een strakke vormgeving. Toch ontkom ik niet aan herinneringen aan een voorbije tijd van jeugdbeweging, naar vorm beïnvloed dcor wat in Duitsland leef de en te simplistisch van praktisch idealis me. Te zeer bovendien komen sommige zaken in de buurt van een wat flauw hu moristische en populaire karikatuur. Ik denk aan de later in 1934 gemaakte „Ver genoegde hinkepoot" of de „Fluitspeler" met zijn naar binnen gerichte voeten, die hem van die gezellige x-benen geven. Denkt men bij dergelijke zaken niet even aan een hele industrie van grappig bedoel de in hout gesneden beeldjes, die vroeger zekere kunstnijverheidswinkels vulden? HET ZOU ECHTER even onrechtvaar dig zijn Barlach geheel te schatten door dergelijke vergelijkingen, als het belache lijk zou zijn de Italiaanse bronzen in het A A tlKOtiDIGIHGEtt EnBÉSCHÓilWINGEH HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Mor- wenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters 11.00 Kookpraatje. 11.15 Gram. 11.45 Verpleegster worden, ja graag! lezing. 12.00 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Orgelspel. 13 00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Promenade-ork. 14.00 Bas-bariton en piano. 14.20 Gram. 14.30 Voor de vrouw. 15.05 Metropole- ork. 15.30 Voorar. 15.50 Blaaskwintet. 16.15 Lichte muz. 17.00 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nws. 18.15 Lichte muz. 18.30 Sportpraatje. 18.35 Ge sproken brief. 18.40 Pianospel. 19.00 Voor de kleu ters. 19.05 Liedjes en hoorsp.: Het Vogelkwartier. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio-philharm.ork. en soliste, 21.10 De kaarsen van de Heilige Laurentius, hoor spel. 22.30 Nieuws. 22.40 Act. 23.00 Sportact 23 10 Discotaria. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. 9.45 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Ge wijde muziek. 12.00 Middagklok - noodklok. 12 04 Gram. 12.25 Wij van het land. 12.35 Land- en tuin bouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 12.58 Gebed uit Siberië. 13.00 Nieuws. 13.14 Lichte muz. 13.40 Licht progr. (herh.). NCRV: 14.00 Politiekapel. 14.30 Gram. 15.05 Kamermuziek. 15.30 De Neder landse geloofsbelijdenis 400 jaar herdenkings dienst. 16.45 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Metropole-ork 18 15 Sportrubriek. 18.30 Lichte muziek. 18.50 Sociaal perspectief, lezing. 19.00 Nieuws en weerber. 19 10 Op de man af. praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radio krant. 19.50 Pol. lezing. 20.00 Gevar. progr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr. 23 00 Kamerork en soliste. 23.25 Moderne evolu tionistische stromingen en hun religieuze achter grond, lezing. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Ork.conc. 15.30 Casinoconc. 16.35 Vlaamse muziek. 17.00 Nieuws en weerber. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Kamermuz. 18.30 Godsd. uitzend. 19.00 Nieuws en weerber. 19.40 Liederen. 20.00 Voor de vrouw. 21.00 Hedendaagse rrrtiziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Zangrecital. 22.55—23.00 Nws. VOOR WOENSDAG NTS: 16.3017.00 Kinderboekenweek 1961. 17.00 Jeugdjournaal. KRO: 17.10 Voor de kinderen. CVK/IKOR/RKK17.40—18.00 Voor de jeugd. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VARA: 20.20 Achter net nieuws. NTS: 20.35 Onbekend talent. VARA: 21 05 Filmdocumentaire. 21.55 TV-film. 22.20 Actuele sportproblemen. VOOR DONDERDAG RKK: 18.00 Een bezinning op het thema van leven en dood. 18.30 Plechtige Avondmis. NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 In woord en beeld. 20.30 Kunstprogr. 21.00 Korczak en de kinderen, TV- spel. Dinsdag 7 november wordt de harpiste Rosa Spier zeventig jaar. Voor uitzending op haar verjaardag heeft de KRO een pro gramma opgenomen van een drietal wer ken voor harp, uit te voeren door de ju- bilaresse. Na het „Passacaglia" van Han del en de „Fantaisie" van Saint Saëns, wordt het programma besloten met een compositie van Rosa Spier zelf: „Sprook je". Aan dit programma gaat een kort ge sprek vooraf tussen „de pionierster van de harp" en Fons Disch. Het .wordt uitge zonden van 20.45 tot 21.45 uur. ACTEURSSTAKING BIJ DE BRITSE COMMERCIëLE TELEVISIE De toneelspelers, die optreden in uit zendingen van de Britse commerciële tele visie. zullen met ingang van dinsdag te middernacht in staking gaan in verband met een loongeschil. KON. NED. ZANGERSVERBOND. In ons blad van maandag 30 oktober maakten wij melding van dat een Haar lemmer secretaris is geworden van het Koninklijk Nederlands Zangersverbond. Wegens onvolledige vermelding van zijn naam vermelden wij deze nog eens; hij is de heer W. G. van Donselaar, lid van de Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriend schap" te Haarlem. In ons blad van zaterdag 28 oktober kondigden wij de opening aan van de ex positie van werk van de Rotterdamse gra ficus Anton Schotel in het museum Het Huis Van Looy. Als aanvang van de ope ningsplechtigheid werd abusievelijk ver meld 12.15 uur; dit moet zijn 20.15 uur. Rijksmuseum te benaderen met herinne ringen aan latere Italiaanse kitsch. Ik ge loof dat beelden als „De wandelaar", „De eenzame" en „De lezer" bij een ieder respect en iets meer zullen afdwingen. Evenmin ontkomt men aan Barlach's be kende „Zingende man", waarvan de ex pressie zo echt gezien is en welk beeld toch tot een glimlach moet verleiden. Onder de tekeningen treft men duidelijk twee soorten: zij, die om de tekening zelf gemaakt werden, en de voorstudies en plannen voor plastieken. In de laatste moet men het beoogde doel kunnen lezen om tot waardering te komen. Voor mij was daarbij het waarderen dus moeilijk, omdat de uiteindelijke resultaten me veel al vreemd bleven. De verzamelaar Hermann F. Reemtsma die nog maar kort geleden overleed, wilde met deze tentoonstelling een begin maken met het afstand doen van de collectie en de dagelijkse omgang daarmee; de col lectie zal in een Barlachmuseum worden ondergebracht. Reemstra verzamelde de werken van Barlach om een kunstenaar, waarin hij een groot geloof had, te stimu leren Barlach heeft Reemtsma als belang rijk voor zijn ontwikkeling en werk ge voeld en erkend.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 4