Het Nationale Ballet presenteerde zich
met een staalkaart van zijn kunnen
Hans Martin 75 jaar
Fa. B. ENGELENBERG
De Neö en Muzen
Alphenaar
Johan de Meester naar
De Nieuwe Komedie
Rob Geraerds met
Camera-bewerking
t.- -m
Boeiende opdracht van
Fokker aan Jules Chapon
Diogé met „De Koningin
van Montmartre"
K.R.O.-bestuur uitgebreid
||H0PEn|[
13
Expositie verlengd in
Bloemenheuvel
P. W. Franse
David Koning
P. Zwaanswijk
Rijksgoedkeuring voor het
Rotterdams Concertgebouw
„De Nachtegalen" zongen
in het Concertgebouw
OFFICIËLE ¥E-»0öc S'!k'lTNS
AUTOCLEANER MET SILICONEN
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
Monique Haas soliste
bij het N.Ph.O.
Het Stichtingsbestuur van De Nieuwe
Komedie maakt bekend dat Johan de
Meester, die thans direkteur is van de
Nederlandse Comedie, in het komende
seizoen naast Erik Vos deel zal gaan
uitmaken van de artsitieke leiding van
De Nieuwe Komedie. De zakelijke leiding
is in handen van A. E. Greidanus, ter
wijl als dramarturge M. Scheltema aan
het gezelschap verbonden zal blijven.
Het gezelschap, dat in Den Haag ge
vestigd is, zal zijn taak als spreidings
gezelschap blijven vervullen. Het ligt in
de bedoeling om het aantal voorstellingen
in de standplaats op te voeren, terwijl
ook het aantal buiten Den Haag te ge
ven voorstellingen zal worden uitgebreid.
Wegens de zeer grote belangstelling is
de gecombineerde tentoonstelling van
edelsmeedwerk van mejuffrouw Corry
Borst uit Santpoort en van etsen en litho's
van een aantal bekende grafische kunste
naars uit de periode 1850 tot 1939 verlengd
tot en met zondag aanstaande.
Van de 98 etsen en litho's zijn er thans
reeds 75 verkocht, waaronder van H. Dau-
mier, Goya, Dupont, Israels, Bauer, Stein-
len en Willem Witsen. Dit is niet in de
laatste plaats te danken aan de genereuze
condities die de weduwe van de indertijd
zo bekende kunsthandelaar F. H. Smit
voor de verkopen heeft gesteld.
De geëxposeerde grafische werken zijn
afkomstig uit het residu van deze kunst
handel die tot 1934 in de Grote Houtstraat
gevestigd was.
De omroep- en t.v.-salarissen
Naar het ANP verneemt waren enkele
leden van de Tweede Kamer der Staten
Generaal voornemens aan de staatssecre
taris van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen vragen te stellen omtrent de gang
van zaken met betrekking tot de salarië
ring van het ofnroeppersoneel. Zij zouden
hebben besloten de uitvoering van dit voor
nemen op te schorten in de verwachting
dat het interne beraad, dat gaande is,
tot een bevredigende oplossing zal leiden.
Daarbij zouden •zij in hun overwegingen
hebben betrokken, dat het College van
Rijksbemiddelaars reeds op 24 oktober
aan de betrokken partijen heeft medege
deeld bereid te zijn over de jaren 1960 en
1961 een extra uitkering van drie percent
toe te staan.
VOOR EEN FEESTELIJK PUBLIEK van overwegend genodigden heeft Het Natio
nale Ballet, dat ruim een maand geleden in Haarlem officieus debuteerde, woensdag
avond in de Amsterdamse Stadsschouwburg zijn openingsvoorstelling gegeven. Voor
kenners van het repertoire van het gewezen Nederlands Ballet bevatte het pro
gramma slechts één noviteit. Het was echter meteen al dusdanig samengesteld, dat
niet alleen alle solisten zich meer of minder karakteristiek konden presenteren, maar
dat tevens een artistieke staalkaart werd geboden van uiteenlopende stijlvormen voor
hedendaags gebruik. Sonia Gaskell mocht na afloop temidden van haar grote groep
een ovatie in ontvangst nemen. Dit veelbelovende begin mocht dan misschien in som
mige opzichten nog slechts half werk zijn, zij heeft daar met uitzonderlijk inzicht
in mogelijkheden en vereisten energiek een goede twintig jaar van haar leven voor
ingezet.
OM TOT EEN WEZENLIJKE waarde
ring van de schokkende kwaliteiten van de
nieuwe aanwinst te komen zou ik „Capri-
chos" van Herbert Ross op „Contrasten"
voor viool, klarinet en piano van Beid
Bartók (muziek die er niet om gevraagd
heeft, doch kennelijk tot scherpe bezeten
heid inspireerde) meer dan eens moeten
zien. Toen het enkele jaren geleden hier
te lande door Ballet Theatre uit Amerika
naar Europa werd gebracht, ben ik he
laas de confrontatie misgelopen. Deze
choreografische spotprenten naar vier
voorbeelden uit de gelijknamige reeks et
sen van Goya uit de laatste jaren van
de achttiende eeuw werden experimenteel
ontworpen voor een zogeheten „work
shop" te New York in het jaar 1949. Ross
heeft er zijn naam als scheppend dans
kunstenaar op slag mee gevestigd, waar
mee niet gezegd wil zijn dat hij nadien de
gewekte verwachtingen zou hebben over
troffen, al leverde hij wel enkele opmer
kelijke benaderingen.
„CAPRICHOS" bestaat uit vier korte,
felle scènes met zowel dramatisch als for
meel vrij hevige contrasten, waarbij tel
kens pantomimische inspanning de rol van
de dans overneemt. Zij staan op zichzelf,
evenzovele protesten met karikaturale
middelen tegen wrede - schaamteloosheid
en monstrueuze verdwazing. Behalve de
thematische verwantschap met de wran
ge, lugubere humor van de oorspronkelij
ke tekenaar, die bij wijze van spreken
postuum als ontwerper van de aankleding
fungeert, worden er fantasierijke verbin
dingen gelegd door het laten optreden van
de twee meisjes van lichte, doch afschu
welijke zeden (hier: Sonja van Beers en
Edith Hoff) uit de eerste episode als be
middelende toeschouwsters met koor
functie dus in de andere taferelen
Fascinerend hoogtepunt is het derde
deel geworden, waarin een onnozele held
langdurig rondsolt met een levenloos vrou
wenlichaam, waarmee hij ten slotte niets
beters weet te doen dan het maar uit te
dragen. In dit duet van geweldige fysieke
inspanning leverden Jean Atkinson en
Chris Torenbosch voortreffelijke bijdragen
tot het succes van het toch voornamelijk
curieuze geheel. De bij Ballet Theatre
door de ballerina Alicia Alonso vervulde
rol van de tot deelgenootschap in de wulps
heid meegesleepte courtisane kreeg nu
van Maria Sylvaine althans een persoon
lijke profilering. De commentaar in het
gedrukte programma suggereert meer
diepzinnigheid dan men vermoedelijk in
deze satires herkennen zal.
MET DE WEL ERG droge uitvoering van
Balanchine's meesterlijke bewegingscompo
sitie „Concerto barocco" voelde onderge
tekende zich weinig gelukkig. Het melo
dieuze en het versierende kwamen te wei
nig tot hun recht in de overigens terecht
strenge opvatting. Het Nationale Ballet
kan een betere combinatie van solisten
dan het trio Sonja van Beers, Irene de Vos
en Conrad van de Weetering op de been
Vandaag wordt Hans Martin, een der
meest gelezen Nederlandse romanschrij
vers 75 jaar. Hij werd te Leiden geboren
als zoon van dr. J. K. L. Martin, hoogle
raar aan de Leidse Universiteit in de geo
logie en mineralogie, bezocht in zijn ge
boortestad de HBS, deed Staatsexamen en
studeerde daarna korte tijd kunstgeschie
denis.
In 1908 werd hij correspondent in Italië
voor het dagblad De Nieuwe Courant; van
19091914 vervulde hij dezelfde functie
voor de N.R.C.; daarna ging hij als oor
logscorrespondent voor het Algemeen Han
delsblad naar Albanië. Zijn belangstelling
voor de luchtvaart begon vroeg. In augus
tus 1908 zag hij Wilbur Wright bij Parijs
vliegen. Een jaar later vloog hij met hem
in Rome. Na 1918 maakte hij vele vluchten
In de Hildebrandzaal te Haarlem ver
scheen de auteur-acteur-regisseur Rob Ge
raerds woensdagavond met een eigen to
neelbewerking van de Camera Obscura.
Het werd dus een eenmansshow. Al eerder
kon men Geraerds aan het werk zien: het
was met zijn uitbeelding van „A Christ
mas Carol", waarin hij als het ware het
tegenwicht schept van de verbeeldingen
van Beets, wanneer men die twee tegen
elkaar gaat afwegen. Als ik moet kiezen
geef mij dan maar Dickens. Geef mij dan
maar Geraerds met zijn karakteriseringen
van Scrooge en Marley, die op een heel
wat hogër plan staan dan wat hij uit de
Camera weet te halen. Hij spreidt heel zijn
virtuositeit ten toon, maar komt toch niet
verder dan een aantal aardige typeringen
die technisch raak zijn getroffen, doch niet
tot veel bewogenheid verleiden. Dan vraagt
de kijker zich af waarom het allemaal
nodig is en of de Camera niet op de eerste
plaats is geschreven om gelezen te wor
den. De verbeeldingswereld van Dickens
geeft iedere acteur ruimte genoeg om een
aantal creaties op te bouwen, waarin de
sfeer zelf meespeelt. Bij de Hildebrand-
bewerking speelt men die sfeer min of
meer weg. De personagieën zijn te be
perkt. Hun onderlinge verschillen zijn te
weinig wezenlijk om veel dramatisch effect
te sorteren in de verschijningsvorm van
het eenmans-toneel. Er is een omschrij-
ng nodige, die Beets wel, Geraerds niet
gaf.
Een slechts ten dele gevulde zaal volgde
Geraerds bemoeiingen geïnteresseerd en
beloonde hem na elk tafereel met hartelijk
applaus. Het zij verre van mij hem dat
loon te betwisten. Het gold zijn talent;
iets anders is de uitkomst.
Hans Martin
met Fokker en met een Vickers bommen
werper van Londen naar de Elta in Am
sterdam. Tijdens de Eerste Wereldoorlog
was hij voorts werkzaam in verschillende
journalistieke betrekkingen, onder andere
als chef van de redactie buitenland van
Het Vaderland te Den Haag. Van 1921
1934 was hij algemeen-secretaris van de
K.L.M.; van 19341938 hoofd van de dienst
Amsterdam-Batavia der K.L.M., vervol
gens onderdirecteur en directeur.
Zijn literaire werkzaamheid is te onder
scheiden in twee tijdperken. In de eerste
schreef hij gedichten, toneelstukken en ro
mans. Van de romans is vooral Malle Ge
vallen (1913) bekend geworden. Zijn toneel
stuk De Vrijbuiter is door het gezelschap
van Herman Heyermans meer dan twee
honderd maal onafgebroken opgevoerd en
heeft daarna nog ver boven de 100 voorstel
lingen beleefd. Daarop volgden jaren van
stilte. Het werk in de luchtvaart nam hem
geheel in beslag. Pas in 1937 verscheen er
weer een roman van hem, Vrijgevochten,
in 1938 gevolgd door Getijden.
In de Tweede Wereldoorlog fcög hij van
publikatie af en gedurende de eerste jaren
daarna kwam er niet veel van schrijven:
de K.L.M. moest weer op poten worden
gezet en het terrein van arbeid worden
verruimd. In 1950 verscheen De grote
dwaasheid en sindsdien ging er geen jaar
voorbij of er kwam een nieuw boek. We
noemen daarvan Branding, Het verlangen,
Late zomer, De werf, Schering en inslag
en het laatste Het kortste eind, dat in mei
van dit jaar uitkwam bij Leopold in Den
Haag. Vooral in de Scandinavische landen
is veel werk van hem vertaald.
Chris Torenbosch en Jean Atkinson in
„Caprichos".
brengen. Ook in de enigszins ingekorte
versie blijft „Mirages" van Serge Lifar
een pretentieuze aangelegenheid, waar
dansers en toeschouwers samen zich moei
zaam doorheen moeten slepen. Marianna
Hilarides en Peter Appel als de man en
zijn schaduw zijn met in ieder geval aan
zienlijke zuiverheid in de voetsporen van
Joan Cadzow en Job Sanders getreden.
Met veel waardering mag vooral ook het
aandeel van Maria Koppers worden ge
noemd.
PARADESTUK van de avond is uiter
aard „Etudes" van Harald Lander gewor
den. Ronald Snijders en Sylvester Camp
bell hebben kans gezien door briljante be
trouwbaarheid de show te stelen, zoals dat
in Angelsaksische landen heet. Wil Leonie
Kramer werkelijk triomfen vieren, dan zal
zij moeten werken aan effectiever' zeker
heid. Het muzikale -deel van het optreden
was aan het Kunstmaandorkest onder lei
ding van Anton Kersjes toevertrouwd. Wal
ter Ellegiers, Jack Holtman, Reinier Kley-
meer en André Presser vervulden de solis
tische partijen.
De Haarlemse kunstenaar Jules Chapon
heeft een belangrijke opdracht gekregen
van de N.V. Koninklijke Nederlandse
Vliegtuigenfabriek Fokker. Voor het nieu
we elektronische testcentrum van Fokker
zal hij een glasraam van 2,80 bij 2,40 me
ter vervaardigen, met aansluitend een
decoratieve stalen wand van 9 meter leng
te. Het kunstwerk zal een wand vormen
van de zaal voor officiële ontvangsten en
bijeenkomsten.
De combinatie van glasraam en decora
tieve stalen wand is uniek. Jules Chapon
zal bij het uitvoeren van de opdracht ge
bruik maken van enkele nieuwe technie
ken waarop wij binnenkort nader terug
zullen komen. Het kunstwerk zal nog in
de loop van dit jaar worden voltooid
Jos Vranken verlaat Venlo
De dirigent van de Koninklijke Neder
landse Zangvereniging „Venlona" te Ven
lo, de heer Jos Vranken, die tevens diri
gent is van Die Haghe Sangers te Den
Haag en het mannenkoor Rottus te Rotter
dam, heeft met ingang van het begin van
het volgend jaar ontslag gevraagd als di
rigent van het Venlose koor, om zich daar
na geheel te kunnen wijden aan zijn werk
in Den Haag en Rotterdam. Op 31 janu
ari 1962 zal het Venlose koor een afscheids
concert geven waarop onder leiding van de
scheidende dirigent ondermeer zal worden
uitgevoerd het speciaal voor deze gelegen
heid door Henk Badings gecomponeerde
„Te Deum Laudamus" voor groot man
nenkoor en symphonieorkest.
Het theaterstuk „De koningin van Mont-
martre", dat het dilettantenoperettege-
zelschap „Diogé" dinsdag- en woensdag
avond in de stadsschouwburg heeft opge
voerd, kan men moeilijk een voorbeeld van
luchtige, charmante operettekunst noemen.
Het is Veel meer een kluchtig spel, dat
doorbroken wordt door een dramatische
stuiversromansfeer, opgeroepen door het
inschakelen van figuren uit de Parijse on
derwereld, die revolvers trekken, berovin
gen plegen en woedend vriendinnen op de
grond smijten. Het stuk heeft in vroeger
jaren nogal succes gehad mede dank zij
de spectaculaire taferelen in apache-kroe
gen. De film verdrong het va nde planken,
omdat zij op dit gebied iets „beters" te
bieden had. De regisseur van „Diogé"
Kick Steenkist haalde het weer uit de ver
getelheid, die het goed beschouwd toch
wel verdiende. En na de twee voorstellin
gen, die „Diogé" ervan gegeven heeft,
moet het daar maar weer in terugvallen.
Ik geloof overigens wel, dat de speelsters
en spelers van „Diogé", alsmede de koor
figuranten veel plezier hebben beleefd aan
het instuderen van het stuk, dat beslist
moeilijker is dan men zou verwachten.
Niet zo zeer door de goedkope muziek,
maar wel door de scènes, die een kundige
„massa"-regie vergen. Bijzonder geslaagd
was in dit opzicht de roezemoezige scène
in de apachen-kroeg, waarvoor zowel het
koor als de vertolkers der rollen een op
vallende natuurlijkheid aan de dag legden.
De talrijke toeschouwers hebben volop
kunnen genieten van de dwaasheden en de
vermakelijke taferelen, die hun werden ge
boden. Herhaaldelijk daverde onbedaarlijk
lachen door de schouwburg, vooral om het
spel van Jaap Kaan als vader Luc. Suze
Spoelder, die de hoofdrol was toevertrouwd,
gaf van de figuur van Odette zeker een
aanvaardbare typering. Ook haar zang be
zat goede kwaliteiten. Een heel goede ver
tolking, volkomen in apache-stijl, bracht
Nico Boer als Jacques, een rol, waarin hij
zich ook vokaal kon onderscheiden. Tevre
den kan men ook zijn over de aristocrati
sche uitbeelding van de rol van baron Ana-
tol, die Jan Vander in handen had. In Leni
Vander als de barones had hij een goede
medespeelster. Henk Tol was sympathiek
als baron Marcel en verder waren er nog
enkele kleinere rollen, die met begrip wer
den gespeeld. De begeleiding werd ver
zorgd door het Haarlems Operette-orkest
en Henk Steenkist was als gewoonlijk de
handige leider van de opvoering.
De minister van Volkshuisvesting en
Bouwnijverheid heeft in een schrijven aan
het gemeentebestuur van Rotterdam be
vestigd dat de rijksgoedkeuring voor de
bouw van het Concertgebouw in Rotterdam
zal worden verleend in juli 1962.
Het nieuwe concertgebouw komt op de
plaats van het huidige parkeerterrein tus
sen het Centraal Station en de Schouw
burg van de Maasstad, tegenover de in
gang van de Korte Lijnbaan.
Advertentie
Woensdagavond heeft mejuffrouw Cis
Kampmeijer, met aan de vleugel mejuf
frouw Mia Kampmeijer en als getrouwe
hulp in de kleedkamer haar tweede zuster
mejuffrouw Jos Kampmeijer, met „De
Nachtegalen" de zevenentwintigste uitvoe
ring ten bate van de tbc-bestrijding gege
ven in de stampvolle tuinzaal van het
Haarlemse Concertgebouw. Opgevoerd
werd het door Cis Kampmeijer zelf ge
schreven spel „Als Joris beetgenomen
wordt", een zang- en dansspel in drie be
drijven met een ouverture, waarin zich
ook een aantal leerlingen vier- en zeshan-
dig op de vleugel deed horen; een tam
boerijn werd in deze ouverture als solo
instrument gebruikt.
De jongens en meisjes, leerlingen van
mejuffrouw Cis Kampmeijer, variëren in
leeftijd van vijf tot vijftien jaar en het
bijzondere is, zo vertelde zij ons, dat de
kinderen er alles voor over hebben, huise
lijke pretjes en verjaarsfeestjes ervoor la
ten schieten, om op de repetities te komen,
teneinde in de sanatoria, zowel in de om
geving van Haarlem als ver daarbuiten,
voor zieke kameraadjes te kunnen optre
den. In „Brederodeduin" in Bloemendaal is
mejuffrouw Kampmeijer al zevenentwintig
keer met haar koor opgetreden. Ook de
kostuums worden door de dames gemaakt
en daarbij verlenen een aantal ere-leden
die vroeger deel hebben uitgemaakt van
het koor, haar medewerking.
Joris, een boerenknecht is de hoofdper
soon van dit zangspel, die via het bos naar
de markt moet gaan om voor zijn baas,
boer Krelis, een koe te kopen. In een bonte
zakdoek heeft hij het geld geknoopt. In het
bos raakt dit geld zoek en hoe dit alles nu
goed terecht komt, vormt de inhoud van
dit zangspel. Natuurlijk komen er ook ka
bouters, elfjes, een elfenfee. een kabouter
koning, bosbloemen, sterren en al die ge
heimzinnige wezentjes die het bos bevol
ken aan te pas.
Hetty Ravensteijn en Paul Swart spra
ken een welkomstwoord tot alle ouders,
grootouders en broertjes en zusjes in de
zaal en Paul Swart ontpopte zich tevens als
een vrijmoedige omroeper, compleet met
bel, die de diverse nummers aankondigde.
Over de gehele linie, ook door de aller
kleinsten, werd er met grote ernst gezon
gen en duidelijk bleken daarbij de peda
gogische gaven van mejuffrouw Kamp
mei j er.
De heer Scheen van de Haarlemse tbc
bestrijding, bood aan de dames Cis en
Mia Kampmeijer bloemen aan en ook van
de ouders mocht mejuffrouw Cis Kamp
meijer tal van geschenken in ontvangst ne>
men.
Van het slotlied van dit aardige zangspel
zong de zaal het refrein uit volle borst
mede en zo kwam het einde van een ge
slaagd optreden van het kinderkoor „De
Nachtegalen" dat zich steeds weer inzet
voor een mooi doel.
Doclïtr jtt 59 - Ha ariër
Iel G251
De schrijver Cor Bruijn was de hoofd
persoon uit de V ARA-radio-uitzen-
ding „Dit is uw leven" van woensdag
8 november onder regie van Joop
Koopman. Bert Garthoff bezorgde de
7 8-jarige auteur, o.m. bekend door
zijn jongensboek „Sil de Strandjutter",
menige verrassing. Hij had o.m. kans
gezien alle zes de dochters van de
heer Bruijn naar de studio te laten
komen. De foto toont de heer Bruijn
met zijn dochters, v.l.n.r. Mar greet;
Johanna, die was overgekomen uit
Australië; Aafje, L iesbeth, die uit
Engeland was gekomen; Tine en Els.
Geheel rechts Bert Garthoff.
Belgisch circus ter ziele. Aan de lange
rij van circussen, die in de na-oorlogse
jaren de strijid voor het bestaan hebben
moeten opgeven, is er in België weer een
toegevoegd. Twee jaar geleden had
in Gent de feestelijke opening plaats van
een ultra-modern circus, waarvan het
materiaal uit duralaluminium bestond.
Maandag werd de gehele inrichting open
baar verkocht. De eigenaar, de heer De
Muynk uit Gent, thans 62 jaar, is sinds
zijn zestiende jaar in het „circusvak" ge
weest. Hij was niet bij de verkoop van
zijn levenswerk aanwezig. Het aantal cir
cussen, dat voor de oorlog in België zeven
tien bedroeg, is thans gedaald tot vier.
Groep „Europa" exposeert. In de ten
toonstellingsruimte van de Dordtse Kunst
stichting „Punt 31" in Dordrecht wordt tot
24 november een expositie gehouden van
werken van tien Nederlandse en Duitse
schilders. Deze tentoonstelling, die ook in
andere plaatsen in ons land zal komen,
dient ter introductie van een nieuwe groe
pering, die zich „Europa" noemt. De ten
toonstelling omvat werken van Cor de No
bel, Wim de Haan, Peter van Royen, Ta-
joka, Markus Praehensky, Teo Benne. Lo-
thar Quinte, Herbert Zangs, Walter Menne,
Arnulf Rainer en Wim Heesen.
Expositie in Luxemburg. In Luxemburg
is zaterdag een tentoonstelling geopend,
die gewijd is aan de hedendaagse Neder
lands architectuur en stedebouwkunde.
Geen nieuwe Gysbreght. Door een vol
slagen gebrek aan repetitieruimte op het
toneel van de Stadsschouwburg te Am
sterdam gedurende de maand december
a.s. heeft de directie van de Nederlandse
Comedie ervan moeten afzien de door
Johan de Meester in uitzicht gestelde
nieuwe montering van Gijsbreght van
Aemstel dit jaar doorgang te laten vinden.
In overleg met de heer De Meester is be
sloten dat dit jaar onder leiding van Han
Bentz van den Berg die ook de titelrol
speelt gebruik zal worden gemaakt van
de bestaande, door Wim Vesseur ontwor
pen décors en kostuums, die ook in het
vorige seizoen gebruikt werden.
Jazz at the Philharmonic. Zondag
avond 19 november zal Norman Granz'
„Jazz at the Philharmonic" in Nederland
optreden met concerten in de Kurzaal te
Scheveningen en in het Concertgebouw te
Amsterdam. Medewerking verlenen de
groepen van Dizzy Gillespie en John Col-
trane. Laatstgenoemde komt met Eric
Dolphy, Elvin Jones, Reggie Workman en
McCoy Tyner. De groep van Dizzy Gille
spie omvat Bob Cunningham, Mel Lewis.
Leo Wright en Lalo Schifrin.
Oudheidkundige vondsten. In Noord-Iran
zijn archeologische vondsten van onschat
bare waarde gedaan, waaronder een gou
den ketel en een schaal uit 3.750 tot 5.000
jaar voor Christus; de voorwerpen zijn
gevonden in de Tappeh Nesfi heuvels in
het dorp Rahmatabad, dichtbij de Kas
pische Zee. Men vond er een gegraveerde
gouden ketel en schaal, een grote stier
van metaal, enkele armbanden en hals
snoeren en een groot aantal munten.
Saenredam-expositie. De Saenredam-
expositie in het Centraal Museum te
Utrecht is verlengd tot en met 3 december.
Postzegelontwerpen. In het gemeente
museum te Arnhem zal van 11 november
tot 14 januari de tentoonstelling „Neder
landse Postzegel-ontwerpers" worden ge
houden. De Commissaris der Koningin in
de provincie Gelderland, mr H. W. Bloe-
mers, zal de tentoonstelling zaterdag 11
november om vier uur openen. De heer
Christian de Moor, esthetisch adviseur der
P.T.T., zal een inleiding houden.
Nederlandse week in Wiirzburg. In
Würzburg wordt tot 14 november een Week
van Nederlandse Cultuur gehouden. Op
het programma staan kamerconcerten
waarbij werken van Nederlandse compo
nisten worden uitgevoerd, voorlezingen
van gedichten, filmvoorstellingen en voor
drachten over verschillende culturele on
derwerpen. Er zijn drie tentoonstellingen
ingericht, „Wie was Rembrandt en wie Van
Gogh", „Nederland, Land en Volk" en
„Nederlandse Tekeningen en Prenten".
A A rtKOHDIGIHGEH lh BESCHOUW!liGEti
Het bestuur van de stichting Katholieke
Radio Omroep heeft besloten lopende
de herziening van de huidige statuten,waar
van de laatste wijzigingen dateren uit
1952 het aantal bestuursleden van de
K.R.O. uit te breiden, tenëinde het bestuur
zoveel mogelijk representatief te doen zijn
voor het r.-k. Nederlandse volksdeel.
Gebruik makende van zijn statutaire be
voegdheid heeft het bestuur aan de volgen
de organisaties verzocht een representant
te willen aanwijzen: Nederlandse Katholie
ke Schoolraad, Katholieke Jeugdraad voor
Nederland, Katholieke Standsorganisatie
voor de Werknemende middenstand in Ne
derland, de Katholieke Arbeiders Vrouwen
beweging in Nederland, de Katholieke Ne
derlandse Boerinnenbond en het Landelijk
Katholiek Vrouwengilde.
Krachtens de statuten hebben thans de
volgende R.K. organisaties het recht een
lid van het bestuur van de K.R.O. te be
noemen: de R. K. Bond van Boeren en
Tuinders, Nederlandse Katholieke Midden
standsbond, Katholieke Arbeiders Bewe
ging, Sint Adelbertvereniging, Nederlandse
Sint Gregoriusvereniging, R.K. Universi
teit, Unie Nederlandse Katholieke Vrou
wenbeweging, Nederlandse Katholieke
Journalistenkring, Sint Willibrordvereni
ging, Katholieke Volks Partij en de Alge
mene Katholieke Werkgeversvereniging.
Voorts maken deel uit van het K.R.O.-
bestuur vertegenwoordigers van de door
het K.R.O.-bestuur voor elk bisdom inge
stelde diocesane contactcommissie. Na
mens het Nederlands episcopaat heeft een
bisschoppelijk commissaris zitting in het
K.R.O.-bestuur.
Advertentie
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO:
10.00 Inzicht en uitzicht, lezing. 10.05 Morgenwij
ding. VARA 10.20 Voor de huisvrouw. 11.00 Voor
de kleuters. 11.15 Dubbelkwartet. 11.35 Orgelspel.
AVRO: 12.00 Lichte muziek. 12.20 Regeringsuitz.
Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel.
13.00 Nieuws. 13 15 Meded. en gram. 13.25 Beurs-
ber. 13.30 Tiroler muziek. 14.00 Instr. trio. 14.35
Boekbespr. 14.55 Beiaardconcert. 15.05 Gevar.
progr. VARA: 16.00 Gram. 16.30 Voor de zieken.
17.00 Voor de jeugd. 17.50 Act. 18.00 Nieuws. 18.15
Nieuws uit Vlaanderen. 18.20 Gram. 18.50 De
puntjes op de i, praatje. 19.00 Voor de kinderen.
19.10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Het platteland nu,
lezing. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05
's Lands wijs 's lands eer, lezing. 20.20 Toneel
beschouwing. 20.30 Gram. 20.50 De wereld verga
dert lezing. VARA: 21.00 Metropole-orkest. 21.35
Signalementen van het ik, klankbeeld. (II). 22.15
Buitenl. weekoverz. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40
Wat maken wij van ons huwelijk?, gesprek.
VARA: 23.00 Soc. nieuws in Esperanto. 23.10 Ver
gelijkenderwijs, muzik. gesprek. 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de
jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nws.
8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Schoolradio.
10.05 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 11.50
Als de ziele luistert, lezing. 12.00 Middagklok
noodklok. 12.04 Gram. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Act. 12.58 Gebed
uit Siberië. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.20
Dansork. en sol. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Klass.
muz. 14.25 Gram. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de
zieken. 16.30 Kamermuziek. 17.00 Voor de jeugd.
17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursber. 17.45 Mannen
koor. 18.20 Brabants halfuur. 18.50 Regeringsuitz.:
Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00
Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Het kinderboek, praatje.
19.30 Polife. lezing. 19.40 Gram. 20.30 Voor de jeugd.
20.50 Lichte muz. 21.30 Licht progr. 22.20 22.30
Nieuws. 22.40 Kind en onderlinge verhouding van
de ouders, lezing. 22.40 Radio-filharm.ork. 23.10
Metropole-orkest en zang. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte
muz. 14.00 Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Beurs
ber. 16.06 Ork.concert. 17.00 Nieuws. 17.15 Vocaal
kwartet. 17.45 Duitse les. 18.00 Balletmuz. 18.20
Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws.
19.40 Gram. 20.00 Operamuz. (In de pauze: De
zeven kunsten). 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuz. 22.55
—23.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Televizier.
NTS: 20.30 Docum. progr. over de nieuwe struc
tuur voor ons platteland. AVRO: 21.00 22.20 Krik
Krak, TV-spel.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Joum. en weeroverz, NCRV: 20.15
Licht muzik. progr. 20.35 Film. 21.00 Act. 21.45
De Poolster, balletprogr. 22.10 Dagsluiting.
Het derde concert van de dinsdagserie
van het Noordhollands Philharmonisch
Orkest zal plaats hebben op 14 novem
ber. Het concert, dat onder leiding staat
van Marinus Adam, wordt geopend met
de Nocturne voor vier orkesten van Mo
zart; dan volgt d'e Pastorale d'été van
Honegger. De pianiste Monique Haas is
soliste in het derde pianoconcert van Bar
tók. Het concert wordt besloten met Shé-
hérazade van R. Korsakoff.
Monique Haas studeerde aan het con
servatorium te Parijs bij Lazare Lévy
en behaalde aldaar een eerste prijs voor
piano. Spoedig daarna verzekerde zij zich
een plaats onder de grootste solisten en
haar optreden in de grote muziekcentra
van Europa en Aemrika is steeds een be
langrijke gebuertenis. Een groot aantal
opnamen op de grammofoonplaat werd
van haar spel gemaakt, en in 1954 ver
wierf zij de Grand Prix du Disque.
FILM EN FILMWERELD
Op het internationale festival van didac
tische en wetenschappelijke films te Pa
dua is een zilveren medaille toegekend
aan de film „Austic Syndrome", ver
vaardigd door de heer R. Groot en dr.
L. N. J. Kamp. De heer R. Groot is
verbonden aan de stichting Film en We
tenschap te Utrecht. Dr. L. N. J. Kamp
is lector in de kinderpsychiatrie aan de
rijksuniversiteit te Utrecht.
In de film worden een groep verschijn
selen belicht, die voorkomen bij een ern
stige psychische stoornis, die in Neder
land veelal aangeduid wordt met de
term „Infantiel autisme".