In memoriam Antoon Coolen „Fin de Partie" van Beckett „Die Haerlemsche Musyckcamer" gaat derde lustrum luisterrijk vieren Nachtconcert in Amsterdam door het Brubeck-kwartet Radio- en Televisiepersoneel niet tevreden met drie percent Nederlandse postzegelontwerpers in Arnhems Gemeentemuseum Concert in Hildebrandzaal Antieke meubelen houden waarde Daumiers gestolen HuPEn ZATERDAG 11 NOVEMBER 1961 Goede voorstelling door Amsterdamse studenten II De actie voor het behoud der Nubische monumenten Belgisch-Nederlandse muzikale studieweek Expositie van A. Schotel in „Artistieke Staalkaart" EEES De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma ANTON COOLEN mocht Limburger van geboorte zijn, zijn hart was van Brabant. En wanneer ik van zijn hart spreek, noem ik de kern van zijn werk, van zijn leven, van zijn geloof. Hij had, zoals hij het zelf heeft omschreven, een voorliefde voor primitieve naturen, voor het instinctieve en intuïtieve leven. Niet in wat wij menen te weten, niet in het intellect, zocht hij, voelde hij de boven menselijke kracht van de mens, maar in de liefde, de zuivere goedheid van de hoogste orde, waarin de pijn om de menselijke onvolkomenheid wordt ge schilderd, het kwaad wordt teniet ge daan, de drift wordt veredeld. Daarom ging Coolens voorkeur uit naar de roman die hij in 1931 schreef, „De goede moor denaar": daarin immers wordt de mense lijke tragedie tot een mild aanvaarden, dat iets anders is dan berusting: het is onwrikbaar geloven in de wezenlijke goedheid van het geschapene, in de al omtegenwoordigheid van de Schepper, in de bevrijdende belijdenis van de zonde. COOLEN WAS een katholiek schrijver in de ruimste zin, niet als dogmaticus maar als eenvoudig gelovend mens, die in zijn ruimheid van gevoelen, door de open heid van zijn hart alle tegenstellingen des levens kon omvatten, zonder er zich persoonlijk in te verstrik ken. Dat was zijn innerlijke gave, zijn eerlijkheid, zijn waarachtigheid, waarmee hij de mensen in het algemeen, zijn men sen uit zijn romans tegemoet trad om met hen rrjee te lijden, met hen mee te strij den tegen boosaardige machten. „Kinderen van ons volk" waren zijn naasten, hij kende het volk, kende zijn natuurlijke geaardheid, zijn folklore, zijn ingeschapen vroomheid, zijn verleden, zijn noden. Hij kende het landschap, dat mede het wezen ervan bepaalt, zijn pri mitivisme, zijn traditie, zijn gezinsleven, EEN INDRUK GEVEN van de zin loosheid van het bestaan, indien dit ver vallen is tot niets dan wachten op het eind, dat is wat Beckett voor ogen moet hebben gestaan toen hij zijn „Fin de Par tie" schreef. Nu komt het mij voor dat we hier te maken hebben met een stel ling die geen bewijsvoering of demon stratie van node heeft. Wie een aantal existenties ten tonele voert waaruit zorg vuldig alles is weggeschrapt dat het leven waarde kan verlenen, die zal niet veel moeite hebben de zinloosheid daar van aan te tonen. Een andere vraag is of hij daarmee iets essentieels zegt over hèt bestaan en ons leven. Het lijkt mij dat daarvan in dit, op één na jongste stuk van deze Franse experimentele toneelschrijver geen sprake is. DE VOORSTELLING die het pas opge richte Amsterdamse Studenten Toneel ASTUTO gisteravond in Hypokriterion (als derde in een serie opvoeringen) van „Het spel is uit" heeft gegeven confronteerde ons, wat de spelprestaties betreft op on gemeen knappe wijze, met de bovenbe doelde uitzichtloosheid in het troosteloze bestaan van een viertal personages. In een uitgestorven wereld leeft de verlamde Hamm met zijn zwakzinnige knecht Clov en zijn vader en moeder die bij een tan demongeluk hun benen hebben verloren en daarom in een tweetal vuilnisemmers hui zen. Op moeilijk te evenaren wijze weet Beckett ook in dit stuk, evenals in „Wachten op Godot" de sfeer van verve ling en ergernis op te roepen die het re sultaat is van dit uitzichtloze wachten op een niet komende verlossing. Maar hij verkrijgt dat resultaat door het stuk zelf uitermate langdradig en ergerlijk verve lend te doen zijn met eindeloze herhalin gen en een totaal ontbreken van draad of lijn in de handeling. Zijn kunst wordt daardoor een soort anti-kunst, net als het schilderij van een schilder die de Einde loosheid uit zou willen drukken door drie vierkante kilometer doek vol te verven. In de beperking toont zich nog altijd de mees ter en het vinden van een zinvolle, ner gens vervelende vorm voor het uitdrukken van een vormeloos en hopeloos bestaan had ook dit onderwerp tot kunst kunnen ver heffen die ons iets te zeggen had gehad. Nu kan iedereen natuurlijk naar harte lust in het twee uur aanhoudende vage ge praat. op de planken hele seriediepzin nigheden „hineininterpretieren", maar ik pas voor de eer om Beckett op die manier het halve werk uit handen te nemen. DE ZAAL WAS BIJ deze derde voorstel ling wederom geheel gevuld, hoofdzake lijk met in slacks, truien en baarden gehul de jongeren. Toch hoeft het kennelijke succes van de voorstelling niet alleen toe geschreven te worden aan het snobappeal dat experimentele stukken nu eenmaal heb ben, want in het spel viel werkelijk heel wat te waarderen. Speciaal de blinde en verlamde Hamm van Henk Ras wist te treffen door wat hij met zijn stem, het enige uitdrukkingsmiddel dat hem was ge laten, aan verscheidenheid van gevoelens en stemmingen wist op te roepen. Ook de slaafse en aan zijn dienst verslaafde knecht kreeg een nagenoeg volmaakt stompzinnige uitbeelding mee van Walther van der Kooi. De oude tot vuilnis verwor den vader Nagg werd eveneens tot een on verbeterlijk type met tal van geestige oudemannetjestrekjes gemaakt door René Swetter. VOORAF GING een niet ongeestig grap je van Ionesco „Kwartet" (Scène a quatre) waarin een viertal mensen een kwartier lang ruzie met elkaar maken vol gens het van deze schrijver bekende satirische procédé, waarbij onze dagelijkse converseertrant wordt geparodieerd in reeksen herhalingen en omkeringen van waarheden, hetgeen wel humoristisch werkt. Ook hier was het spel zeker ver dienstelijk ook al werden er zeer vele tekstfouten gemaakt die in dit verband echter nauwelijks opvielen. Hans van den Bergh zijn sociale gesteldheid. En juist omdat hij dit alles kende en ervan hield, was hij niet blind voor de keerzijde van ve lerlei deugden: voor dorpse benepenheid en verstarrende sleur, voor boosaardige achterklap en kleinzielige afgunst. Coolen mag het gewest van zijn hart in opeen volgende romans in bescherming hebben genomen tegen de doorbrekende geest van modernisatie en het, beducht voor de ont bindende tendens van de agrarische en in dustriële mechanisatie, wel eens geïdeali seerd hebben, het gelijk der genegenheid was aan zijn kant. Alle materiële vooruit gang ten spijt wellicht was het juist af gezien van zijn onmiskenbare schrijvers kwaliteiten dit gelijk, dat zijn boeken een aparte plaats deed innemen te mid den van de regionale litteratuur. Want in hun diepste kern waren zijn werken door drongen van een metafysische wereldbe schouwing, die niet aan plaats en tijd, niet aan streek en volk gebonden was. Zijn werk was meer dan verbeelding van het typi sche, het anekdotische Van het begin af aan, van „De rauwe grond" en „Hun grond verwaait" was er een toon in zijn werk, een accent dat hem onderscheidde van de overige streekromanschrijvers. Waar is, dat zijn Peelromans, hoe ver dienstelijk als genre en hoe hartelijk van toon, staaltjes waren van beschrijvings kunst, van een romantiserend realisme, dat aan al te gemakkelijk aansprekend lyrisme zijn faam te danken had. COOLEN VERSOBERDE zich echter, verstarde zijn taal, distantieerde zich van zijn onderwerp, keerde zich van de buiten kant der verschijningswereld naar het menselijk innerlijk, zonder daarin zoals de moderne roman te wroeten, maar op zoek toch naar dieper gelegen drijfveren van 's mensen doen en laten, naar de ondoor grondelijke waarden van motieven en in stincten, die in het menselijk vlak de lot gevallen individueel en maatschappelijk bepalen. Ik tracht mij er, op dit ogenblik dat ik mij door zijn plotselinge dood overrompeld voel, rekenschap van te geven welk van zijn boeken mij het liefste is. Het is moeilijk af te wegen. Misschien is het de in 1936 verschenen roman „De drie gebroeders", misschien „Herberg in het misverstand", misschien ook wel een en kele Kerstvertelling. Maar dat doet nu niet ter zake: ik denk aan Anton Coolen als persoonlijkheid, aan het geheel van zijn werken, aan het hart dat daarin sprak, ik André Kaart leidt „Die Haerlemsche Musyckcamer" tijdens een concert in de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum. VIJFTIEN JAAR geleden op 4 oktober 1946, iverd het amateurensemble „Die Haerlemsche Musyckcamer" met André Kaart als enthousiaste dirigent opgericht. Door verschillende omstandigheden was het onmogelijk dit jubileum op 4 oktober te vieren, doch het bestuur van de Camer, waarvan de heer J. P. J. Stenger sinds gemeend ook dit derde lustrum, evenals dit bij het tienjarig bestaan in de Vlees hal geschiedde, te moeten vieren en wel op donderdagavond 16 november in de Hildebrandzaal te Haarlem ingang Smede- straat. Solistische medewerking aan dit jubi leumconcert wordt verleend door het duo Bouw Lemkes en Jeanne Vos, dat zo juist van een succesvol optreden in Londen, on dermeer voor de B.B.C. is teruggekeerd. Eveneens zullen hun medewerking verle nen de fluitist van het orkest Edo Wilod Versprille en een groep van Het Nationale zie hem naast Stijn Streuvels staan zonder Ballet, dat het „Concerto Barocco' van mij af te vragen wie van beiden het groot ste was; ook hij verbonden met de natuur, verbonden met de eenheid van alle dingen, van het leven en de dood, de dood waar toe hij nu is ingekeerd, in vrede mag men aannemen, en een onuitwisbaar spoor ach terlatend in onze letteren. C. J. E. Dinaux BEGRAFENIS ANTOON COOLEN De op 9 november in zijn woning te Waalre op 64-jarige leeftijd overleden schrijver Antoon Coolen zal maandag te 12 uur op het „Oude Kerkhof" te Waalre worden begraven- Aan de teraardebestel ling zal om 11 uur een uitvaartdienst voor afgaan. De commissie van de opvoedkundige en wetenschappelijke organisatie van de Ver enigde Naties, Unesco, die is belast met het behoud van de Egyptische monumen ten die zouden van het stuwmeer van de Assoewandam heeft vrijdag gezegd dat ze zeventig mil joen dollar nodig heeft. De commissie zei dat van de 102 landen die uitgenodigd zijn bijdragen te leveren, 28 in gunstige zin hebben geantwoord. Elf landen waaronder Israël, België en Oos tenrijk, hebben geschreven dat ze zich geen donatie kunnen veroorloven. De Verenigde Arabische Republiek heeft het behoud van een aantal monumenten verzekerd, aldus de commissie. Duitsland, Frankrijk, Nederland en Engeland heb ben financieel bijgedragen. De Verenigde Staten zijn bereid aan het project de te genwaarde van vier miljoen dóllar te schenken. Balanchine zal dansen; voorts door een balletgroep bestaande uit leerlingen van het Koninklijk Concervatorium uit 's Gra- venhage, die onder leiding van Joop Schul- tink, leraar in de geschiedenis van de dans en in de dansgeschiedenis, aan genoemd conservatorium een ballet hebben ingestu deerd, dat Schultink „Surprise-partie a Versailles" heeft genoemd, op muziek van Jean Baptiste Lully (1633-1687) in de authentieke choreografie uit 1681. Na af loop van het concert zal de aanwezigen door de jubilerende „Musyckcamer" een dronk worden aangeboden. Godfried Bo- mans zal de toast uitbrengen. TIJDENS EEN GESPREK met de he ren Stenger en André Kaart vertelden zij ons dat hun ensemble veel meer ups dan downs heeft gehad. Deze „downs" deden zich voornamelijk in het financiële vlak voor. De teamgeest in het ensemble is uitstekend en ook de samenwerking met het bestuur is zeer plezierig Alle bestuurs leden maken trouwens deel uit van het orkest. Voorzitter Stenger en secretaris H. van Huizen zitten bij de eerste violen; verdwijnen na de aanleg j penningmeester N. C. Hin speelt bij de ■er van de Assoewandam twee(Je yiolen mee> de tw0ede secretariS) Advertentie Secretaires, chiffonnières, stoelen, ronde ta fels, ook uitscbuifbaar Alles van mahonie hout. Ook kleinmeubelen. Canapé's. Voor restaureren en inkoop antieke meubelen. Te lefoon 12223. Groot Heiligland 64. A. Mudde Gasthuisvest 45. de arts Ferwerda uit Velsen is de tweede fluitist van het ensemble en de heer L. Grommers, de tweede penningmeester, is cellist. Toen het orkest een eigen clavecimbel wilde kopen hebben de werkende leden in de vorm van obligaties de benodigde 2400 in zeer korte tijd spontaan bij elkaar ge bracht. Per week repeteert het orkest twee maal; soms, vlak voor een concert zelfs driemaal, hetgeen voor dilettanten be paald exeptioneel kan worden genoemd.Er worden uitsluitend kamermuziekwerken uit de zeventiende en achttiende eeuw uit gevoerd, in de stijl en bezetting van die tijd. In mevrouw Gertrude Maclaine Pont heeft men sinds vele jaren een uitstekende en zeer gewaardeerde claveciniste. In totaal werden er in de afgelopen vijf tien jaar ongeveer 250 concerten door het ensemble gegeven, zowel in Haarlem als daarbuiten, waarbij dikwijls bekende solisten hun medewerking verleenden, zo als Jo Vincent, Aafje Heynis, Annie Her mes, Herman Schey, Jaap Stotijn, Hubert Bahrwasser, Frans Vester, Piet Lentz en Erwin Bodky. DE GROOTSTE bioscoop van ons land, het Amsterdamse City-Theater, was van nacht uitverkocht voor het concert, dat de fameuze Amerikaanse pianist Dave Bru- beck er gaf met .alt-saxofonist Paul Des- mond, bassist Gene Wright en drummer Joe Morello. Impressario Paul Acket had het Dave Brubeck Kwartet alleen voor een nachtconcert te Amsterdam kunnen strikken, hetgeen een groot aantal Haag se bewonderaars van Brubeck niet belette om toch van de partij te zijn, ondanks het feit dat het Brubeckkwartet aanstaande maandagavond in een televisieuitzending te zien en te horen zal zijn. BRUBECKS spel heeft zich, sinds wij hem de laatste keer hoorden, in twee te gengestelde richtingen ontwikkeld. Vóór de pauze speelde hij enige nummers uit twee van zijn laatste „langspeelopnamen", waarvan de titels al min of meer voor zichzelf spreken: „Time further out" en „Time in Space". Brubeck toonde zich een meester in de moderne pianotechniek door virtuoos te goochelen met de tempi, doch het was juist dit overweldigende machtsvertoon dat afbreuk deed aan de expressie van zijn spel, dat drukker, pom peuzer, technisch misschien nog volmaak ter, maar ook oppervlakkiger was dan we van hem gewend zijn. Wat Brubeck deed was overigens geniaal. Ik geloof niet dat er een pianist ter wereld is, die het hem nadoet. SAXOFONIST Paul Desmond sloot zich in zeker opzicht bij de genoemde tendens aan: ook zijn spel klonk vaak harder, min der romantisch en minder sierlijk dan weleer; ook zijn techniek is nu gecompli ceerder. De melodische lijn viel door irra tionele wendingen minder gemakkelijk te volgen en zijn toon was vaak alhoewel nog steeds zeldzaam welluidend wat grover. Het kwartet als geheel muntte als immer uit door een verbluffende homo geniteit. Men hoorde een perfect team. Na de pauze ging Brubeck wat betreft zijn repertoire, doch vooral ook stilistisch, terug in het verleden, maar zijn spel was swingender dan ooit. Zo in „Blue Rondo a la Turk", dat hij na het welbekende be gin vermaakte tot een intens swingende blues-achtige snelle jazzimprovisatie waarbij zijn nimmer aflatende linkerhand enigszins deed denken aan Errol Garner en in „Nomad", dat door Desmond voorzien werd van een zeer melodieuze bop- achtige solo. Zeer enthousiast reageerde het publiek op een verrukkelijk roman tisch stukje Chopin ja, Chopin, püór dat Brubeck solistisch ten gehore bracht, ontspannen als hij die avond nog niet ge weest was. Indrukwekkend was de hierop volgende Bach-impressie, waarin Brubeck een cerebrale fuga speelde, meesterlijk bijgevallen door Paul Desmond met een zacht-fluisterende sax. Dit was geïmpro viseerde klassieke kamermuziek van het zuiverste Brubeck-soort. HET SLOT bracht ook al weer een uniek evenement in de vorm van de langste en misschien wel de boeiendste drum solo, die we ooit tijdens een jazzconcert gehoord hebben. In „Take Five" bespeel de Joe Morello vijf minuten lang zijn drumstel virtuoos met stokken, handen en voeten met een verbluffende vindingrijk heid, subtiel en vaak geestig en steeds in 5/4 maat. IN DEN HAAG EN AMSTERDAM en in de provinciesteden van Noord- en Zuid holland heeft dit ensemble zich met veel succes doen horen. Bij een Dickens-her- denking speelden zij twee jaar geleden in Krasnapolsky in Amsterdam. Verder tra den zij ondermeer op in Boymans in Rot terdam, voor de Rotary-club, in de stich ting Vogelenzang, in het Provinciaal Zie kenhuis, in het „Huis :n de Duinen" te Zandvoort, bij het zestiende lustrum van het Wageningse Studentenkorps, in de Sta tenzaal van het Haarlemse stadhuis, bij de Bilderdijkherdenking, in „Nijenrode" samen met Cruys Voorbergh, in het Frans Halsmuseum en het kloosterkerkje „De Stompe Toren" in Spaarnwoude en vooral ook voor tal van Nutsdepartementen in den lande. Dirigent André Kaart is als muziekle raar verbonden aan het Mendelcollege en aan het Pius X-college in Beverwijk. „Die Haerlemsche Musyckcamer" welke naam indertijd door Agnes van Kan werd bedacht, is met achttien werkende leden begonnen. Thans zijn er zevenentwintig le den en het is beslist niet de bedoeling uit breiding aan het orkest te geven. Het or kest bestaat bij de gratie van zijn dona teurs, nu tweehonderdvijfenzeventig in ge tal. Het programma voor het lustrumcon cert luidt: Ouverture I Traci Amanti voor orkest van Dominico Cimarosa; Concert voor twee violen en strijkorkest van A.Vi valdi (solisten: Bouw Lemkes en Jeanne Vos); Concert voor hobo en strijkorkest van Albinoni (solist Kees Kuyper); Con cert voor fluit en strijkorkest van Tele- mann en Nottum-o voor vier blazers en strijkorkest van Haydn; voorts worden de hierboven genoemde balletten uitgevoerd. Het bericht van de regering aan de drie vakcentrales, dat zij geen bezwaar zal ma ken tegen een eenmalige uitkering van drie percent van het jaarloon of salaris, met inachtneming van 250 voor gehuwde werknemers, is met grote teleurstelling ontvangen door het personeel van radio en televisie. Op 11 september verklaarde de staatsse cretaris in de Kamer, dat de middelen een salarisverhoging van acht tot tien per cent toelieten. De Stichting van de Arbeid meende echter in haar advies aan het Col lege van Rijksbemiddelaars, dat de voor stellen voor wijziging in de C.A.O. het ka rakter hadden van een „openbreken" van de nog lopende overeenkomst. Deze voor stellen zouden dus pas aan de orde kun nen komen bij de nieuwe C.A.O. Het Col lege van Rijksbemiddelaars kan dus met dit advies op tafel, niet overgaan tot een aanvaarden van de voorstellen. Het enige wat nog mogelijk was voor het college was het goedkeuring schenken aan een uitkering van drie percent over de jaren 1960 en 1961. Daarbij moest echter de voorwaarde ge steld worden: „Indien de financiële resul taten zulks mogelijk maken". Ieder die bij de afwikkeling van deze zaken betrokken was leefde toen in de mening, dat er een uitkering van zes percent ineens zou vol gen, daar bekend was, dat er voldoende financiële middelen waren. Maar de staats secretaris dacht er anders over. Hij be richtte, dat de radio- en televisiebedrij ven geen winstgevende bedrijven zijn, zo dat de gevraagde verklaring (die in het algemeen voor het bedrijfsleven geldt) niet kon worden gegeven. Niemand begreep de houding van de staatssecretaris. Ten slotte hebben de drie grote vakcentrales hun voorzitters afge vaardigd, die met mr. Scholten zijn gaan praten. Nu gaat de regering akkoord met een uitkering van drie percent. Het gebrek aan logica in de houding van mr. Scholten (de regering) kon dan ook niet leiden tot een houding van tevreden heid bij het radio- en televisiepersoneel De heer Gijs Stappershoef noemde het be sluit reeds „erger dan nee". Inmiddels is de onlangs gevormde personeelsraad (van alle omroepen) bijeengekomen in een ver gadering. Voorzitter Ben Steggerda riep een vergadering uit voor het gehele per soneel (georganiseerd en ongeorganiseerd) op volgende week donderdag. DE NEGEN MUZEN „Studio" met blijspel van Racine. De toneelgroep „Studio" heeft in studie ge nomen het blijspel „Procederen" van Ra cine in een speciaal voor „Studio" ver vaardigde vertaling van dr. Victor van Vriesland. De regie is in handen van Elise Hoomans. In het stuk zullen optreden In geborg Uijtenbogaard, Cocky Boonstra, Ad van Gessel, Jack Horn, Bram van der Vlugt, Eric Plooyer en Ton Dalenoord. De uitvoering ervan zal voorafgegaan worden door een pantomime onder leiding van Rob van Reyn. De première is vastge steld op 5 januari 1962 in Diligentia te Den Haag. MET DE TENTOONSTELLING Neder landse postzegelontwerpers (van 12 no vember 1961 tot en met 14 januari 1962 richt het Gemeentemuseum te Arnhem zich speciaal tot de postzegelverzame laars, al is deze expositie niet alleen voor filatelisten ingericht. Het materiaal is een gedeelte van de tentoonstelling die dit jaar van 5 tot 24 juni in het Nederlandse Instituut te Parijs werd gehouden door de Filatelistische Dienst van de Centrale Di rectie van de PTT, in samenwerking met het Nederlandse Postmuseum. Dat ver klaarde vrijdag de aanwezigheid van dr. R. E. J. Weber, directeur van het Post museum, van de conservatrice van het mu seum. mejuffrouw E. Driessen en van de heer Chr. de Moor, esthetisch adviseur bij de PTT bij de voorbezichtiging voor de pers, waarbij de directeur van het Arn hemse museum, de heer A. J. de Lorm, een toelichting gaf. Vanmiddag werd de tentoonstelling geopend door mr. H. W. Bloemers, Commissaris van de Koningin in de provincie Gelderland, waarna de heer de Moor, en dr. Weber inleidingen hielden. DE EXPOSITIE is bijzonder overzich telijk opgesteld in de ommegang van de Outshoornkoepel, terwijl in een aangren zend zaaltje de Steendrukkerij de Jong en Co., te Hilversum een illustratie geeft van De man achter de schermen, name lijk van de heer de Moor, aan de hand van diens onvolprezen boek Postzegel kunst, een standaardwerk over de Neder landse postzegelkunde, waaraan wij in dertijd in Erbij een bespreking hebben gewijd. In dat zaaltje wordt ook een bij zonder aardig toelichting met lichtbeelden gegeven op de expositie door middel van een bandapparaat, dat is gekoppeld aan een dia-projector. MEN ZIET op de expositie duidelijk het verschil in werkwijze van de kunstenaars die het ontwerp maken voor onze kleinste waardepapieren. De schilder W. A. van Konijnenburg maakt eerst een monumen tale schets met de bedoeling die later tot de gewenste afmeting te verkleinen en dan een plaatsje te vinden voor de voor geschreven waarde-aanduiding en lands naam. De Haarlemse graveur S. L. Hartz daarentegen begint met een ontwerp op ware grootte en werkt pas daarna met schetsen vap groter formaat. Hiermede Vrijdag zijn tussen vijf over tien 's mor gens en vier uur veertig 's middags uit het Victoria and Albert Museum in Londen twee schilderijen verdwenen van de Fran se kunstenaar Honoré Daumier. De doe ken, karikaturen uit de rechtszaal, verte genwoordigen een waarde van ongeveer 1500 pond sterling. Scotland Yard meent te mogen aanne men dat achter deze diefstal dezelfde ben de zit die onlangs Goya's portret van de Hertog van Wellington uit de National Gallery heeft ontvreemd. De dirigent van het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest de heer Henri Arends is heden naar Portugal vertrokken, waar hij te Porto drie concerten zal leiden in de Beethovencyclus met onder anderen Rudolf Firkusny als solist. hebben we meteen de uitersten aangege ven. De expositie geeft een uitstekend beeld van de grote verscheidenheid der kunstvormen die zich lenen voor illustra tie van de postzegel en toont anderzijds ook heel duidelijk hoezeer de kunstenaar gebonden is door de geringe afmeting van de postzegel, alsmede door het procédé, dat bij het drukken gevolgd zal worden In hoofdzaak worden postzegels vervaar digd in plaatdruk en koperdiepdruk. Ii het eerste geval staat een veelheid van mogelijkheden open. van foto montage tot kniptechniek, zoals de nieuwe Kinderzegels vertonen, die maandag uitko men. In het tweede geval kan alleen een graveur de opdracht uitvoeren. Van de meeste dezer verschillende technieken zijn voorbeelden met voorstudies en de uiteindelijke zegelbeelden aanwezig. Het zou de moeite waard zijn deze tentoonstel ling ook te zien in Haarlem, waar immers alle Nederlandse postzegels worden ge drukt en voor een groot deel ook worden ontworpen. BEHALVE beide genoemde exposities vindt men in het Arnhemse museum ook nog een tentoonstelling van kleine grafi sche werken van enige postzegelontwer pers: professor H. Levigne, van de Jan van Eyck-academie te Maastricht, Kune Brinks, Dirk van Gelder, Jenny van Da lenoord, Lou Strik en Erik Thorn Leeson die ieder vier tot zes bladen hebben uitge stald. VOOR FILATELISTEN is van belang dat er van 13 tot en met 30 november in het museum een tijdelijk bijkantoor van de PTT is gevestigd (zaterdag en zondag gesloten) dat een bijzonder stempel ge bruikt. Voor de Arnhemse jeugd wordt een wedstrijd gehouden in het vervaardigen van een postzegelontwerp naar een bepaald gegeven. In de hal van het museum is een beeldfilatelistische opstelling van Neder landse postzegels te zien, die de PTT ge bruikt voor internationale tentoonstellin gen. Van twee tot zeven januari 1962 zal in het huis van de Woodbrookers te Bent veld een contact- en studiebijeenkomst worden gehouden voor hoornblazers en hoornisten uit België en Nederland. Dit is de vierde internationale bijeenkomst die de Stichting Internationaal Toonkunste naars Centrum Eduard van Beinum orga niseert. Gedurende deze dagen zullen het en- semblespel en de ensemblelitteratuur voor genoemde instrumenten in het middel punt staan. Op het programma staan voorts lezingen, en concerten door leiden de ensembles uit beide landen. De lei ders zijn Georges Carael, oudsolohoomist van het Groot Symfonie-orkest R. T. B. ledder van het blazerskwintet van Brussel, chef van de muziekafdeling van het der de programma van de R. T. B., Thom de Klerk, solofagottist van het Concertge bouworkest en Jaap Stotijn, oud-solohoboïst van het Residentie Orkest, oud-hoofdle raar van het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Medewerking verleent het Ne derlands Blazers-ensemble waarvan Thom de Klerk dirigent is. De personeelsraad heeft tevens besloten een telegram te zenden aan staatssecreta ris Scholten en de voorzitters van de Twee de Kamerfracties. De inhoud van dit tele gram luidt als volgt: „De personeelsraad voor radio en t.v., in spoedvergadering bij een, wenst uitdrukking te geven aan zijn felle verontwaardiging over het regerings standpunt ten aanzien van de uitkering in eens. Het personeel acht dit standpunt het resultaat van een koehandel, bedreven rond de door hen gestelde salariseisen, welke aanvaard werden dóór werkgevers en vakbonden. Het acht het voorstel, dat volkomen afwijkt van de beslissing van het college van rijksbemiddelaars, onaan vaardbaar en dringt met grote klem aan op nader beraad." Naar aanleiding van de tentoonstelling van etsen en tekeningen door Andreas Schotel in het Museum Het Huis Van Looy te Haarlem, zal de kunstrecencent Jan D. Voskuil hedenavond tussen zeven en half acht in „De Artistieke Staalkaart" van de VARA spreken over Schotels leven en werk. De heer Schotel zal zondagmid dag wederom op de tentoonstelling aan wezig zijn, om een toelichting bij zijn etsen te geven. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Trombone-kwart. 8.25 Voor het platteland. 8.35 Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr. 10.00 Kamerorkest. 10.35 Gevarieerd progr. AVRO) 12.00 Lichte muz. 12.30 Meded. en event sportber. 12.32 Piano- en orgel spel. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Progr. voor alle weggebruikers. 14.00 Boekbespr. 14.10 Gram. 14.25 Voetbalwedstrijd Nederland—België. 16.20 Dansmuziek. 16.45 Sportrubr. VARA: 17.00 Gevar. progr. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sport- uitsl. en sportjourn. VPRO: 18.30 Korte Ned. Herv. kerkd. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De open deur: vragenbeantw. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Promenade-ork. en soliste. 20.45 De vrouw in het wit, hoorspel (deel 7). 21.25 Lichte muz. 21.45 In het voetspoor der wetenschap, klankbeeld. 22.00 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Act. 22.55 Meded. en sportuitsl. 23.00 Lichte muz. 23.30 Gram. 23.55— 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 Convent v. Kerken. 18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 3.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inleiding Hoogmis 8.30 Plechtige Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Gram. IKOR: 10.00 Ge wijde muz. 10.15 Inleiding kerk. 10.30 Kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De kerk in de spiegel van de pers. lezing. NCRV: 12.00 Gram. KRO: 12.15 Buitenl. comm. 12.25 Gram. 12 55 De hand aan de ploeg lezing. 12.58 Gebed uit Siberië. 13.00 Nieuws. 13.05 Licht progr. 13.30 Voor de jeugd. 14.00 Klankb. over kerkmuziek. 14.30 Kamerork. en solist. In de pauze (plm. 14.5515.05) De vlie gende Hollander, lezing. 15.30 Muzikale aspecten, muzik. lezing. 16.00 St. Willibrordzondag in we reldwijd perspectief, lezing. 16.10 Gram. 16.25 Voetbaluitsl. 16.30 Godsd. uitz. Convent van Ker ken: 17.00 Kerkdienst. NCRV: 18.30 Viool en or gel. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Door een geopende deur in de hemel, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Testbemanning, hoorsp. 20,35 Lichte muz. 21.10 Kampvuren langs de eve naar, lezing. 21.30 Grafh. 22.00 Licht progr. 22.20 Voorbeschouwing derde Assemblée van de We reldraad van Kerken, New Delhi. 22.30 Nieuws. 22.40 Merkt u iets van de welvaart?, lezing. 23.00 Avondgebed. 23.15 Radio-filharm.ork. 23.45 Gram. 23.5524.00 Nieuws. BLO EMEND AAL. 245,3 m. - 1223 kC/s. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. P. Heinen van Utrecht - dienst voor belang stellenden. 14.45 Kinderdienst. 15.30 ds. G. Toorn vliet. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Amus.ork. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Lichte muz. 14.30 Voetbalrep. (Om 15.15 Gram.). 16.15 Gram. 17.00 Sport en nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.50 Gram. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsd. uitz. 19.00 Nieuws en weerber. 19.40 Lichte muz. 20.00 Muzik. progr. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 Lichte muz. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20-24 00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram 8.35 Van de voorpagina, praatje. 8.40 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Te waar om mooi te zijn, overdenking. VARA: 10.20 Zestig minuten voor boven de zestig. 11.20 Voor dracht. 11.35 Cello en piano. 12.00 Politiekapel. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand. 13.20 Pianoduo. 13.45 Wikken en wegen, praatje 14.00 Beiaardconc. 14.10 Kamer- muz 14.35 Voor de jeugd. 15.15 Metropole-orkest. 15.50 Oude liedjes 16.05 Muziekrevue. 16.45 Streek- uitzend. 17 05 Hammondorgelspel. 17.25 Roemeens orkest. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Act. 18.30 Dansmuz. 19.00 Parlement, overz. 19.15 Regeringsuitz.: De Zilversloot, een muzikale spaarpotpourri. 19.30 Lichte muz. 20.00 Nieuws. 20.05 Openbaar kunstbezit. 20.10 Cabaret. 20.40 Quiz. 21.30 Lichte muziek. 21.55 Act. progr. 22.30 Nieuws. 22.40 Pianospel. 23.10 Muzikale discussie. 23 55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 —24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws, en S.O.S.-ber. 7.13 Gram. 7.20 Sportuitsl. 7.30 Gewijde muz. 7.50 Meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.20 Theol. etherleergang. 11.05 Gram, 12.00 Pianorecital. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Tokkelork. 12.53 Gram of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.45 Gram 14.05 Schoolradio. 14.30 Gevar progr (herh.). 15.30 Volksmuz. 16.00 Bijbeloverdenking 16.30 Viool en piano. 17.00 Voor de kleuters 17 15 Voor de 1eugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Wetenschappelijk onderzoek in Nieuw-Guinea door dr. C. Nooteboom. 18.00 Or gelspel. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af praatje. 19.15 Gram. 19 30 Radiokrant. 19.50 Ka mermuziek. 20.15 Die Spinnstube, operette 22 00 Volk en Staat, pari. comm. 22.15 Orgelspel 22 30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespr 23.05 Muziekrevue. 23.50 Gram. 23.55—24.00 Nws.' BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber 12.35 Voor de landbouw. 12.42 Gram. 12.50 Beursber 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Kamermuz. 13.50 Pianomuz. 14.00 Schoolradio. 15.45 Ork.conc. 16.00 Beursber. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws en weerber. 17.15 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Pro testantse uitz. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sport- ?Ion', 00 Nieuws en weerber. 19.40 Amus.muz. 19.50 In en om de opera. 22.00 Opera en belcanto- conc. 21.30 De zeven kunsten. 21.45 Gram 22 00 Nieuws. 22.15 Amus.ork. 22.35 Popul. volksmuz. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG VARA: 15.00 Het komt in de bus 15.25 Het le ven is vol verrassingen, filmfeuill. 15.50 Rond-, fijn- en platvis, filmrep. 16.10 Fiesta Gitana 16 34 Brandweertraining, film. 17.00—17.30 Voor de kin deren. VARA: 19 30 Opstand in Sao Paulo, film. NTS: 20.00 Joum. en weeroverzicht. VARA: 20.20 Saint Germain des Prés, gevar. progr. 21.20 Vin gerafdrukken, film. 21.45 Willens en wetens, quiz. 22.30 Achter het nieuws VOOR ZONDAG NTS: 19.30 Weekjourn 20.00 Sportactual. KRO: 20.30 School voor volwassenen, TV-spel 21 15 Kunstmaandork. en sol. 22.00 Film. 22.25 Epiloog VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Joum. en weeroverz. NCRV- 20 20 Memo. 20.30 Film. 20.55 Lichte muz NTS' 2120 Documentaire film. NCRV: 21.50 Forum. STRAWINSKI OVERVERMOEID De 79-jarige componist Igor Strawinskl is, naar verluidt, in Sydney ziek gewor den. Hij zou oververmoeid zijn en bracht de dag op zijn hotelkamer door.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 9