Première door Theater van „Brieven
van een dichter" van James-Redgrave
n,
i
£sso) PETROLEUM
'.AA- ■S:
Turandhernomen bij
de Nederlandse Opera
Behaaglijk warm!
mm
„ER DREIGT GEVAAR..." boeiend gegeven
Twijfelachtig stuk met prachtige spelprestaties
IfcV':-'.
P w%V*
„Centrum" bracht
première van
„De Duivelshaan"
ifeg.
OLIE COMBINATIE KENNEMERLAND
ZATERDAG 18 NOVEMBER 1961
«fife
'»♦*-*ƒ <J*
I H
ijglp^
assets»
il - m
Hans van den Bergli
Bariton Henk Angenent
neemt afscheid van Opera
Natuurlijk
een oliehaard
gestookt met...
MEER WARMTE
MINDER ROET
ZUINIGER
BESTELADRESSEN
W33H
Jos. de Klerk
De radio geeft zondag
Toenemende druk op
kerken in Oost-Duitsland
7 elevisieprogramma
Kerkelijk nieuws
De negen Muzen
P. W. Franse
De radio geeft maandag
mm*.
"v„ w -
5. jSK 3
fef?* j v, w, I
-4.
'A'n tr.W
A' J* :'f' M -' A|feA.
j'r
Caro van Eijck, Loudi Nijhoff, Annie
Langenaken en Johan Schmitz in
„Brieven van een dichter" van
James Redgrave.
DE ALTIJD HACHELIJKE taak om
een succesrijk litterair werk tot een
bruikbaar toneelstuk om te bouwen
heeft bij de bewerking van de novelle
„The Aspern Papers" van Henry James I roerende derde bedrijf stelt ze dan zijn
door de beroemde Engelse actetir Mi- Sevoelens op de proef door te laten door-
chael Redgrave tot het te verwachten ™iiernfren dat 6611 .1?uweliik met haar de
bejvistbare resultaat geleid. Redgrave St
zelt lieett in Londen door de vertolking haar met op ingaat stuurt ze hem weg en
van de hoofdrol zijn geesteskind op de ve.rtrouwt de brieven die door haar On
voorspoedigste wijze ten doop kunnen middels overleden) moeder steeds als re
houden. Gisteravond in Esplanade in
Utrecht bleek het stuk, toen daar de
Nederlandse bewerking van Ferd. Ster-
neberg onder de titel „Brieven van een
dichtervoor de eerste maal werd op
gevoerd door de toneelgroep Theater,
alle ^kenmerken van een echt „acteurs
stuk" te bezitten met alle voor- en na
delen van dien.
likwieën zijn bewaard aan het vuur toe,
DE HELE HANDELING maakte dus
een wat stoffige indruk niet alleen omdat
zij door Henry James aan het eind van
de vorige eeuw en in een uitzonderlijk
verwaarloosd Venetiaans Palazzo was ge
plaatst maar ook door het ontbreken van
ieder snufje modernisme in de vormge
ving, een onverwachte eigenschap voor
een nog geen tien jaar oud stuk. Niette
min leverde het geheel een avond toneel
op waar men veelal geboeid naar zat te
kijken, ten eerste door de vakkundigheid
waarmee de vijf taferelen telkens weer
naar hun eigen dramatisch^ hoogtepunt
werden gestuwd, voorts door de vlotheid
en natuurlijkheid van de dialoog, maar
vooral door het bewonderenswaardige spel
van Caro van Eijck die het verwelkte
vrouwtje al direct prachtig neerzette,
maar deze wereldvreemde, mensenschuwe
verschijning daarna haast toverachtig
knap deed openbloeien in haar eerste lief
desgevoelens en tenslotte deed evolueren
tot de in haar verlangens gefnuikte incar
natie van wraak en stille haat die als het
doek valt de waardevolle brieven een voor
een zit te verbranden. Zij blijft een actri
ce die vanaf het eerste moment van haar
opkomst iets zeer persoonlijks en fascine
rends uitstraalt.
ER WAS VERDER een wat slappe Jar
vis van Johan Schmitz die de bevlogen
literatuurminnaar in al zijn pathos en ver
voering, niet wist waar te maken en trou
wens nog veel moeite met zijn tekst had,
wat de gaafheid van zijn rol die nu deels
improvisando moest worden opgebouwd
ook niet ten goede kwam. De honderdjari
ge dame werd bijzonder knap en met bi
zarre humor gespeeld door Loudi Nijhoff
die hiermee weer eens haar grote kwali
teiten bewees op het punt van beheersing
van het métier. In kleinere rollen zag men
Annie Langenaken, Winnifred Bosboom
en Henk van Efferen niet bijzonder opval
len.
Het décor en de regie waren van de
Engelsman Michael Warre en beide ac
centueerden helaas nog de melodramati
sche aspecten van het gegeven o.a. door
een menigte rommelige rekwisieten, ro
mantische muziek die op spanningstoppun
ten plots inviel, realistische geluiden van
uit de coulissen en vervelende buiten
landse accenten van de aanwezige „Italia
nen Moest Theater daarvoor nu echt
iemand van overzee laten komen?
99
M ^GA,V0ND k7am PVccini's zwanezang, de opera „Turandot" bij de
Nederlandse Opera te Amsterdam, na ongeveer twee jaar weer op de planken
DE UIT HET boek gedistilleerde spel- I ™et,.??n?,K.aartI 111 d? ro! ^an ^sprookjesprins Calaf, die er door
situaties bieden de beide hoofdrollen alle ,nonverzettelijkheid m slaagt het ijskoude hart van de Chinese prinses Tu-
mogehjkheden die ze maar wensen kun- randot te veroveren. Blijkbaar is Kaart in de bezetting van het werk bedoeld
mand zal kïnnen^on^ermen^da^^edgravë i T de2e kostbaar te monteren opera bij het grote publiel
geslaagd is, in wat iedereen die het ver- 5>en pinden. Zijn fenomenaal geluid, adequaat aan zijn atletische ge
haal gelezen heeft een ondoenlijk moeilij JL" J1
ke opgave
Advertentie
Vrjjdag 24 november zal de 70-jarige
bariton Henk Angenent in de Stadsschouw
burg te Amsterdam afscheid nemen in de
rol van Dr. Grenvil in Verdi's opera „La
Traviata".
Rijksstraatweg T74 - HAARLEM - Tel. 61326
HAARLEM OMG.
Limburgse-Kolenhandel Pum Feye
Brouwersvaart 106
Telefoon 10748
Brandstoffenhandel G.v.d. Haak
Burgwal 9
Telefoon 10770
Koster s Brandstoffenhandel
K.Poellaan 25b
Telefoon 21831
IJMUIDEN OMG.
Kuiper; Kolenhandel
Edisonstraat 50
Telefoon 5254
Brandstoffenhandel K. Visser Zn.
Kon. Wilhelminakade 34
Telefoon 4928
Brandstoffenhandel M. de Weers
Willemsbeekweg 88
Telefoon 4627
De zanger, die Hagenaar van geboorte
is. begon zijn loopbaan in 1909 als korist
bij de Franse Opera in de Koninklijke
Schouwburg in de Hofstad. Na een engage
ment in Frankrijk, tournees met het Neer-
landia Vocaal Kwartet en engagementen
bij Nap de la Mar kwam hij na de eerste
wereldoorlog bij de opera van De Vos en
Pauwels in theater Carré en bij de opera
Koopman. In de daarop volgende jaren
trad hij op met zangers als Jac. Urlus en
Leo Schützendorf. In de jaren vlak na de
oorlog zong Henk Angenent bij de toen
nog stomme films in de bioscopen. Om
streeks 1930 trad hij in Duitsland op, onder
meer met Joseph Schmidt in „Hoffmann's
Vertellingen". Tot de tweede wereldoorlog
werkte hij mee voor de radio.
Bij de Nederlandse Opera zong hij tal
rijke van zijn tachtig grotere en kleinere
rollen. Sedert 1948 werkte hij daar als
regie-repetitor. Tot de vele leerlingen van
Henk Angenent, die nog steeds actief
pedagoog is, behoorden onder anderen Greet
Koeman, Siemen Jongsma, Chris Scheffer
en Johan van der Zalm.
opera bij het grote publiek
T!te> z°u h* dan moeten doen bij de massa 'die zich zo makkelijk laat warm
pgave moet lijken namelijk om er stoken door krachtprestaties, om niet te spreken van krachtpatserij Misschien
Op gevaar Paf orbilli?k teVz?jntezou 3mTn fi'^ Wel' maar daai™ee is b* niet verantwoord en zekerlijk niet be-
zelfs kunnen stellen dat het resultaat al te ei 1 om er een beschaafde operacultuur mee op te bouwen,
speelbaar en al te zeer een „écht stuk"
iu0gZ^de\ ?et .vPldoet namelijk aan I HET GEWELDIGE geluid van Hans het spel keurig evolueren* ziin massasrè
alle eisen op het punt van opbouw, exposi- Kaart valt eigenlijk buiten alle proporties -
tie, voorbereiding en dosering van span- van zangstemmen waaraan een componist
nings- en ontspanningsmomenten die men kan hebben gedacht. Was dit machtig or-
maar uit de theorieboekjes kan leren. Te
gelijkertijd doet het juist daardoor
wat kil en overgecomponeerd aan.
ER WORDT aanvankelijk bijvoorbeeld
een lieve dame ten tonele gevoerd die
geen andere functie blijkt te hebben dan
de hoofdpersonen, die allebei tot haar ken
nissenkring behoren, tot elkaar te brengen
en die de eerste tien minuten van het
stuk gebruikt om zich (en daardoor het
publiek) de situatie eens haarfijn te laten
uitleggen, waarna zij helemaal aan het
eind van de avond terwille van de har
monische opbouw nog eenmaal verschijnt
om wat afrondende confidenties aan te
gaan dan nog maar zo plooibaar gemaakt,
dat het, met een maximum aan reserve,
op een minimum kon drijven, gevoed en
gesterkt door een esthetisch vermogen,
dat toch het geweten moet vertegenwoor
digen van ieder die zich met kunst inlaat!
Het is mooi geweest dat men Kaart de
kans gegeven heeft zich te ontplooien,
maar 't is niet mooi meer daar nu mee
door te gaan, want het blijkt een hope
loos geval. Zonde van een gave die in
zich fenomenaal mag heten, doch die in
het gewenste kader niet past.
INTUSSEN STAAT of valt deze opera
horen. Verder zijn in de loop van de drie P6* de bezettinS van de zeer zware par-
bedrijven de dramatische effecten ook
in de meest letterlijke zin niet van de
lucht: Soms is het drukkend heet, soms
onweert het, soms waait het zo hard dat
de tuindeuren naargeestig beginnen te
klapperen. Voorts wordt er in dit stuk, dat
daarom soms angstig dicht tot drakerig
heid nadert, veelvuldig flauwgevallen
door sleutelgaten gekeken, aan deuren
gemorreld, aan voorgewende hartaanval
len en échte hallucinaties geleden en
stiekem achter kamerschermen gezeten,
terwijl ook de intrige op het punt van dra
matische complicaties en ontknopingen
weinig te wensen overlaat.
DE LETTERKUNDIGE Henry Jarvis,
wiens levenswerk het is alle gegevens
over een aan de fantasie van Henry Ja
mes ontsproten Amerikaanse dichter,
Jeffrey Aspern, te verzamelen, is op het
spoor gekomen van een stokoude dame in
Venetië die in haar jeugd een intieme re
latie met de dichter gehad moet hebben.
Met de hulp van alle denkbare (en fijn
speelbare) voorwendsels probeert hij zich
in het vertrouwen van de oude vrouw in
te dringen onder andere door haar huis
tijen van Turnadot en Calaf. Marijke van
der Lugt is een sublieme vertolkster van
de titelrol; zelfs wanneer zij minder gedis
poneerd is wat in 't begin van de avond
het geval bleek te zijn. In de laatste akte
had zij haar ruime stemmiddelen volle
dig ter beschikking en droeg haar mach
tig orgaan in alle registers. Machtig, ja,
maar het blijft altijd binnen de perken
van een artistiek verantwoorde zangkunst
van zeer voornaam gehalte.
De sympathieke rol van de onttroonde
vorst Timor Calaf's vader en van
de trouwe slavin Liu, waren in vertrouw
de handen bij Guus Hoekman en Gerry
de Groot. Deze laatste wist haar grote
scène in de laatste akte tot een treffend
hoogtepunt van de opvoering te maken.
De keizer van Simon van Trirum viel wat
zwakjes uit, maar het was een beduiden
de winst dat de keizer van de vorige be'
zetting, de tenor Chris Reumer, thans als
Pang" in 't trio der hovelingen geplaats.
werd. Tezamen met Paolo Gorin en Wim
Koopman, werd nu het lang niet eenvou
dige ensemblewerk van „Ping, Pang,
Pong" een puntig, sluitend geheel, dat al
le respect verdiende. Opvallend goed was
nes waren bijzonder effectrijk. Het aan
deel van het Amsterdams Ballet, vooral
met de zwaarddans in I, hieraan was
hoogst belangwekkend.
Het bleek Alberto Erede volkomen toe
vertrouwd uit Puccini's partituur te halen
wat er in zit. al zal het geheel hem niet
volkomen hebben kunnen bevredigen.
Maar wat hij met het orkest bereikte was
in ieder geval bewonderenswaardig.
In de stadsschouwburg in Tilburg heeft
de toneelgroep „Centrum" vrijdag de Ne
derlandsc première gegeven van „De Dui
velshaan" (Cock-a-Doodle Dandy) van de
Ierse toneelschrijver Sean O'Casey, in de
vertaling van Cees Nooteboom en onder
regie van Egbert van Paridon.
„De Duivelshaan" is in 1958 geschreven.
Het stuk vertolkt een felle aanklacht te
gen overdreven godsdienstigheid ver
krampte sociale toestanden en een verbijs
terend geloof aan duivels en duivelse krach
ten, overal ter wereld, maar met name on
der het Ierse volk in de kleine dorpsge
meenschap.
Voor O'Casey is een vogel, de haan, het
zinnebeeld van de vrijheid. Voor het dom
me volk is de haan de duivel, die het wel
en wee in het dorp beïnvloedt. Als gas
ten speelden mee Fien Berghegge en Ton
van Otterloo. De voortuin van het Ierse
landhuis, een decor van Roger Chailloux
bleef het gehele stuk ongewijzigd. Muziek
(voornamelijk gebaseerd opIerse volks
melodieën) en geluidseffecten onderstreep
ten sfeer en handeling.
De acteurs en actrices mochten na af
loop een warm applaus in ontvangst ne
men.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO
10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17 00
VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Trombone-kwart 8 25
Gevarieerd progr. 9.45 Geestelijk leven, toespr.
VPRO: 10.00 Geef het door, praatje. Daarna:
Voor de jeugd IKOR: 10.30 Ned. Herv. kerkd
11.30 Vragenbeantw. VPRO: 11.45 Berichten uit
de kerken. AVRO: 12.00 Lichte muz. (Om 12.30
Sportber.n 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de
wereld, 'ezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar
progr. voor de soldaten. 14.00 Ork.conc. (Om 14.30
—14.40 Boekbespr.). 15.30 Kunstkron. 1.5 40 Lichte
muziek. 12,15 Jazzmuz. 16,30 Sportrevue. VPRO'
17.00 Honderdste geboortejaar van Rabindranath
Tagore, lezing. 17.15 Kunstkroniek. VARA: 17.30
Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sport-
journ. 18.25 Journalistenforum. 19.00 Lichte muz.
land verslechterd, aldus de woordvoerder I9„30 z°A?JeJ^bli,Iïd^°Sk' veertiendaagse openoare
vrouiuvuciuei. I Zltting. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.55 De
vrouw in het wil, hoorsp. 21.30 Lichte muz. 21 45
Voordr. 22.00 Gram. 22.20 Gram. 22.30 Nieuws.
22.40 Act. 22.55 Meded. en sportuitsl. 23.00 Derde
Assemblée van de Wereldraad van Kerken te
New Delhi. 23.10 Gram. 23.25 Gram. 23.55—24 00
Nieuws.
KEULEN (DPA) Op een vergadering
van Westduitse rooms-katholieke autoritei
ten in Keulen heeft een woordvoerder van
het bisdom Berlijn meegedeeld, dat er te
kenen zijn van een toenemende commu
nistische druk op de kerken in Oost-Ber-
lijn en in Oost-Duitsland. Hij meent dat
een scherpere koers tegenover de kerken
in Ob5t-Duitsland voor de depr s'taat. Ipé
evacuaties aan de zonegrenzen en de de
portaties in het binnenland hebben de po^
éitie van de christenen in Midden-Duits-
VOOR ZATERDAG
14 0(,—14 30 ReP aankomst St Nicolaas
14.30 Filmprogi KRO: 15 00 Oude journalen 15 30
5?,C,ïm??£ire,',NTS: 16 30 Eurovisie: Zwemmen:
KRO: 17 0017 40 Voor de kinderen 19 30 TV-
film, NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht KRO'
Actueel progr. 21.00 Gevar. progr. 22.00 Sport
22.20 Film.
VOOR ZONDAG
NTS: 16.3047.30 Eurovisie: Intern, zwemtoer-
nooi te La Louvière. 19.30 Weekjourn. 20,00 Sport
in beeld. VPRO: 20.30 Ballet. 21.00 Solo-quiz. 21,40
TV-fantasie. 22 05 Kunstprogr. NTS: 22.30 22 40
Filmverslag van de derde Assemblée van de We
reldraad van Kerken.
VOOR MAANDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20 20
Act. 20.35 TV-film. 21.00 Filmvenster. 21.30 Forum.
genote, een verstokte oude vrijster het hof ook de markante mandarijn van Jos Borel-
te maken. Tenslotte zullen de kostbare I li-
handschriften en brieven van Aspern die
inderdaad in het huis aanwezig zijn, de
litteraire speurder toch nog ontgaan, om
dat de inwonende „nicht", die inmiddels
inderdaad verliefd op hem is geworden en
een dochter van de dichter blijkt te zijn,
zo wijs is de jeugdherinneringen van haar
moeder niet voor publikatie vrij te geven,
wanneer zij merkt dat de toenaderingspo
gingen van Jarvis niets dan tactische zet
ten waren om de documenten in handen
te krijgen. In het inderdaad toch wel ont-
Beroepen te Wemeldinge A. J. L. Hoog
kamer, kand. te 's-Gravenhage; te Mildam
(Fr.) P. Gilhuis, kand. te Amsterdam; te
Zuid-Beijerland A. J. de Bakker te Beet
gum. Aangenomen naar Leerdam R. den
Nederlanden te Zuidbroek en Harkstede,
die bedankte voor Idskenhuizen. Aange
nomen naar Sydney (Australië) (Ref. Chur
ches) G. de Ruiter te Garijp.
HET KOOR, op een enkel weifelend mo
ment in II na, was klankschoon en bij
zonder geraffineerd van tint.
In het prachtig decorum van Emil Pre-
torius liet regisseur Wolf-Dieter Ludwig
Geen tijd voor tranen". In de ambts
woning van de burgemeester van Amster
dam, heeft mevrouw Truus Wijsmuller-
Meijer het eerste exemplaar van het boek
„Geen Tijd voor Tranen", overhandigd aan
mevrouw E. van Hall-Nijhoff. In dit boek
zijn de ervaringen van mevrouw Wijsmul
ler van vóór en tijdens de Tweede Wereld
oorlog neergelegd. Mevrouw Wijsmuller
heeft tijdens het naziregime duizenden
kinderen van de dood gered. Het relaas is
te boek gesteld door L. C. Vrooland. Me
vrouw Wijsmuller heeft het honorarium
van dit boek afgestaan aan de organisatie
O.R.T.-Israel.
DE AMSTERDAMSE CINEAST Joop
van Essen heeft voor het Groene Kruis
een filmpje gemaakt over de gevaren, die
onze kleuters thuis bedreigen onder d^,ti
tel „Er dreigt gevaar..." Het is zijn zes
tigste product in een lange reeks van ja
ren, waarin hij zijn activiteit steeds meer
is gaan opvoeren en tegelijk zijn creati
viteit en artistiek vermogen. Er zijn maar
weinig filmers, die in opdracht werken,
aan wie zoveel publiciteit is vergund als
aan Van Essen: de landelijke pers en
ook de televisie besteedden ruimschoots
aandacht aan hem. Men kan dat niet al
leen een kwestie van toeval en geluk of
misschien van kruiwagens noemen. Een
filmer, die de wind mee heeft, dankt dat
aan eigen verdiensten. Zijn werk is waard
gezien te worden en het wordt gezien. Zo
is de publiciteit te verklaren, die Van Es
sen zich heeft verworven. Hoe beschei
den ook de thema's, die hij bespeelt, hij
weet ze in zijn uitwerking tot intrigeren
de en boeiende probleemstukjes te ma
ken. Hij verricht het kleine groot.
Jaren geleden heb ik met zijn werk ken
nis gemaakt. Het gold een film over de
bakkerij, ook een opdrachtfilm. Het viel
mij op hoe voortreffelijk hij de wensen
van zijn opdrachtgever had weten op te
vangen in een boeiende vormgeving: nij
liet inderdaad zien wat hij had te vertel
len; hij had er geen minuten durend com
mentaar bij nodig. Sindsdien hield ik hem
graag in het oog. Zijn verkeersfilmpes
werden zijn reputatie. Hij bereikte met
eenvoudige middelen en een beperkt
budget zeer instructieve maar ook heel
speelse resultaten, die hem deden kennen
als een man die tegen de verdrukking in
groeide. Ik wil niet beweren, dat hij nooit
genoeg vrijheid kreeg, maar wie een film
in opdracht maakt, worstelt toch altijd
met het probleem dat men zijn intenties
niet vertrouwt, dat men een filmer graag
voorschrijft wat hij te doen en te laten
heeft. Ondanks die handicap kreeg Van
Essen het filmmedium steeds vaster in
zijn greep. Zijn laatste werkstuk „Er
dreigt gevaar..." is nog eens de bevesti
ging van een indruk, die ik langzamer
hand met velen deel, dat hij het metier
beoefent op een wijze, die alle ruimte
laat voor zijn artistieke potentie.
HET FILMPJE over de gevaren, die de
kleuters thuis bedreigen is een waarschu
wing. Het is geen sensationeel betoog,
geen effectvol ujtspelen van de gevolgen
van die gevaren. Om dat zo te kunnen stel
len moet men wel een grote dosis zelfbe
heersing aan den dag leggen. Van Essen
weet dat men om te boeien net niet alles
moet vertellen. De kunst van het wegla
ten dus. Welnu, die kunst verstaat hij uit
stekend. Hij bereikt met zijn waarschu
wende tendens veel meer dan wanneer hij
ons had proberen te overbluffen met
schrille accenten en ons de stuipen op het
lijf had proberen te jagen. Intussen ves
tigt hij afdoende de aandacht op het feit.
dat er veel meer ongelukken gebeuren
met kleuters thuis dan op straat. Hij laat
ons zien, dat de gevaren, die wij beheer
sen, voor de kleuters wezenlijke bedreigin
gen zijn, waartegen wij hen moeten be
schermen. Hij stelt onze verantwoordelijk
heid vast zonder ons bang te maken:
Daaraan was werkelijk behoefte, omdat
wij ons eigenlijk nooit goed rekenschap
geven van de ernst van deze zaak. Zui
gelingensterfte en ziekte zijn sterk terug
gedrongen. De ongelukken, die vaak tot
op latere leeftijd de gezondheid van een
kind kunnen schaden, werden niet in sta
tistieken vastgelegd. Pas uit kortelings
gehouden enquetes is gebleken, dat de on
gevallen thuis in veelvoud de verkeerson
gevallen van kinderen overtreffen.
Zo dient van Essen met zijn „Er dreigt
gevaar" een goed doel. Dat hij zijn func
tionele taak zelf zo voortreffelijk ver
richt, mag daarbij niet onvermeld blijven.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 8.30 IKOR.
9.30 KRO. 17.00 Convent van Kerken.
18.30 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Kerkorgel
concert. IKOR: 8.30 Goede morgen, reportages en
gesprekken. 9.00 Evang.-Lutherse vroegdienst.
KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Hoogmis. 11.30
Gram. 11.40 Idem. 12.15 Buitenlands comm. 12.25
Lichte muziek. 12.45 Gram. 12.55 De hand aan de
ploeg, praatje. 13.00 Nieuws. 13.05 Gevar. progr.
13.30 Voor de kinderen. 14.00 De luister van Uw
huis klankb, 14.30 Klarinet en piano. 14.55 Gram.
15.30 Idem. 16.30 Vespers. Convent van Kerken:
17.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 18.30 Verz.progr
van gewijde muz. 19 00 De derde Assemble van
de Wereldraad van Kerken te New Delhi, rep.
19.10 Vocaal ens. 19.13 Door een geopende deur
in de hemel, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00
Testbemanning, hoorspel, (deel 8). 20.30 Nederl.
muziek. 21.00 Gram. 21.10 Kampvuren langs de
evenaar, lezing. 21.30 Gram. 22.00 Licht progr.
22.20 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22 40
Sparen, klankb. 23.00 Avondgebed. 23.15 Prome-
nade-ork., klein koor en sol. 23.5524.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kC/s.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. Toornvliet - dienst voor belangstellenden.
12.05 ds. A. T. Besselaar van Eindhoven - jeugd-
appèldienst Amsterdam. 14.45 Kinderdienst. 15.30
ds. P. N. Kruyswijk van Bloemendaal.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35
Amus.ork. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor
de soldaten. 14 00 Gram. 15.00 Lichte muz. 15 30
Sport. 17.00 Sport en nieuws. 17.10 Gram. 17.45
Sportuitsl. 17.50 Gram. 17.55 Kamermuziek. 18.30
Godsd. uitz. 19.00 Nieuws en weerber. 19 40 Gram
20.00 Gevarieerd progr. 22 15 Gram. 23.00 Nieuws'.
23.05 Dansmuziek. 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24 00 AVRO
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8 15 Gram. 9.00 Gymn. voor de oudere
luisteraars. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9 35
Waterst. 9 40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11 00
Kamerork. en sol. 11.45 Voordr. 12.00 Lichte muz
12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor ons
platteland. 12.43 Lichte muz. 13.00 Nieuws 13 15
Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Metropoie-
orkest. 14.00 Altviool en piano. 14.30 Gram 14 50
V? °P de Planken, gesprek. 15.05 Ork.conc.
Gram. 16.20 Gram. 17.00 Voor de padvinders.
17 15 Gram. 17.50 Milit. comm. 18.00 Nieuws. 18.15
Pol. lezing^ 18.25 Act. 18.30 Lichte muziek. 19.00
Gram. 20.00 Nieuws. 20.05 De radioscoop: gevar.
progr. 22.30 Nieuws en meded. 22.40 Actual. 23 00
Jazzmuz. 23.30 Lichte muz. 23.5524.00 Nieuws,
n'kyER'UM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
7.20 Sportuitsl. 7.30 Gewijde muz. 7.50 Het brood
des levens, overdenking. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio-
n Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram
9.40 Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.20 Theoloe'
^hCTleermgang. 11.05 Gram. 12.05 Tenor en piano
12.25 Voor Doer en tuinder. 12.30 Land- en tuin
bouwmeded. 12 33 Intern, beiaardconcours Hilver
sum 1961. 12 53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15
Lichte muz. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio 14 35
Gevar. progr. 15.35 Volksmuz. 16.00 Bijbelover
denking 16.30 Pianorecital. 17.00 Voor de kleu-
ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs-
vnïkinl''l Reg?rigSsuitz-: Hindoestaanse be-
voikingsgroep in Suriname, door drs. J D Snerk-
mann 18.00 Orgelspel. 18.30 Gram. 18.50 Open-
baar kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerber 19 10
krPante man Df' praatie' 19,15 Gram' 19-30 Radio
krant. 19.50 Promenade-ork. 20.35 Een man zon-
der eerzucht hoorsp. 21.30 Tenor en piano. 22.00
Parlement comm. 22.15 Hammondorgelspel. 22 30
5™s' „22-J° Avoncfoverdenking22 55 Gram
23.00 De derde Assemblee van de Wereldraad van
N,e,W.Pe'bi' rep' 2310 Muzikale lezing
23.45 Gram. 23.5524.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12Tpvweriri' Dansmuzmk. 12 30 Weerber
her m nn landbouw. 12.42 Gram. 12.50 Beurs-
ui nn h Nieuws en weerber. 13.15 Kamermuz
L is«sv i°' 15-45 Vlaamse muz, 16.00 Beurs-
?7 15 rraI I 17;°° Nieuws weerber
17.15 Gram 17 45 Franse les. 18.00 Gram 18 20
19°°0r Lezfnff 1Qin a®'50 Sportkron' I9 °0 Nieuws
19.30 Lezing19.40 Amus muz. 19.50 In en om de
opera. 20.00 Opera en belcantoconc. 21 30 De zeven
kunsten 2145 Pianorecital. 22 00 Nieuws 22 15
Amus.ork. 22.35 Volksmuziek, 22.55 2" Vieuws