SLANK I Onder gewelven Wereldnieuws r Van dag tot dag Ereplicht raatótoel 0p de DONDERDAG 23 NOVEMBER 1961 3 Een nieuw plantaardig produkt „Malaysia"-conferentie in Londen Duitse binnenscheepvaart betreurt 85 doden in '60 Extra Senoritas van Willem II, het fijne sigaartje dat 20 lekker licht in de mond ligt. In de nieuwe fleurige- blikverpakking van 50 stuks die Uw sigaartjes in topconditie houdt {14 ct. per stuk). Een altijd ge waardeerd geschenk. Extra Senoritas, op elk moment van de dag even prettig; daarom roken heel wat jonge en oudere mannen nooit iets anders. En nög meer rokers vinden het zeker een prettige afwisseling! sigaren, kiein of groot; in elke prijs klasse beter. Door betere tabakken en zorgvuldige fabricage. i Extra Senoritas. Ware grootte Elias Als men in een terloopse opmerking van minister Veldkamp over de gewenste ver hoging der A.O.W.-pensioenen leest, dat deze pensioenen vijftig percent onder het sociale minimum liggen, dan behoeft men niet veel fantasie op te brengen om de menselijke gevolgen van deze situatie te bevroeden. Vijftig percent onder het sociale mini mum: dat geeft toch wel enige aanleiding om niet al te hoog van de toren te blazen over de welvaart, wanneer men althans het woord verstaat als een adjectivum voor de maatschappelijke toestand van „het ganse volk". Onmiddellijk zullen andere groepen dan A.O.W.-ers willen wijzen op het feit, dat ook zij achtergebleven zijn. Zonder hun argumenten te willen aantasten, zouden wij toch de vraag willen stellen of zij even zouden willen overdenken in welke huiselijke omstandigheden thans een groot deel van onze bejaarden de steeds groeiende nationale hoogconjunctuur tussen de kieren van hun gordijntjes door moet bekijken. Wij slaan zo graag op onze borst als wij aan „verouderde sociale toestan den" denken, die overwonnen heten te zijn. Maar bij een gerechtvaardigde trots over bereikte resultaten voor grote maat schappelijke groepen mag men toch nooit vergeten, dat koele zakelijkheid ook in de sociale strijd nooit alléén zou hebben kun nen winnen, zoals koele zakelijkheid ook in een afzonderlijk mensenleven nooit tot levensvreugde leidt: de zakelijkheid heeft altijd een noodzakelijke aanvulling nodig die uit het moreel voortkomt. Bij deze onderwerpen behoeft men niet sentimen teel te worden, doch eenvoudig de plicht en het geweten van een samenleving on derstrepen. Onze bejaarden hebben tot dusver van dat geweten weinig gemerkt en evenmin van nationale plichtsvervul ling ten opzichte van verantwoordelijkheid voor een behoorlijke afronding van het be staansrecht aller individuen. Dat de situatie gunstiger is dan honderd of zelfs vijftig jaar geleden, zal niemand ontkennen. Maar dat er een duidelijke stil stand is geweest in de maatschappelijke verzorging der gepensioneerden, terwijl de werkende bevolking grotendeels op klom naar het niveau van de kosten van levensonderhoud, is toch wel zeer duide lijk. Nu minister Veldkamp er eindelijk iets aan doen wil, zal de Kamer zich moe ten beijveren om evenveel of nog meer begrip op te brengen voor deze ereplicht dan de bewindsman zelf. De moderne staatshuishouding moet geen aalmoezen geven. Zij is zelf mede tot stand gekomen door de inspanningen en de arbeid van hen, die thans met een schromelijk laag pensioentje in leven moe ten trachten te blijven. Als de hoogcon junctuur zo tevreden is met zichzelf, dan moet zij ervoor zorgen dat allen die zij onder haar vleugels houdt, in ieder geval een minimum-noodzakelijke hoeveelheid graankorrels kunnen meepikken. Advertentie om snel slank te worden, dat in vele landen reeds met succes wórdt toegepast is Fuca excellent. Heerlijkwerkende, slank- makende Fuca-dragées I Neem ook Fuca-dragées, •u zult het zien en voelen: Ook maken zij Fuca-dragées werken op 4 verschillende manieren Fuca-dragées geven u uw slankheid terug én zorgen ervoor, dat u die ook houdt. Met Fuca-dragées verdwijnen hinderlijke vetkussentjes om de maag; te zware heupen en dijen krijgen weer harmonische proporties, een onderkin wordt glad. Fuca- dragées stimuleren de werking van de darmen en bezorgen u een goede stofwisseling, nieuwe frisheid en jeugd. Regelmatig gebruik van Fuca- dragées bevordert ook de glanzende gezondheid van uw huid. 45 Fuca-dragées in 'elegante verpakkingf 2.90 itLLENT LONDEN (Reuter) Engeland en de Maleise federatie hebben woensdag in Lon den een gemeenschappelijke verklaring uitgegeven waarin gezegd wordt dat een voorstel tot het stichten van een „Federa tie van Malaysia" in Zuid-Oost Azië wen selijk is. Er is besloten dat, in geval van vorming van de voorgestelde federatie, het bestaande verdedigingsverdrag tussen En geland en Malaya tot de andere betrokken gebieden moet worden uitgebreid. De fe deratie zou Malaya, Singapore, Noord- Borneo, Serawak en Broenei omvatten. BONN (DPA) In de Westduitse bin nenscheepvaart zijn verleden jaar 8.482 ongelukken gebeurd. 85 hiervan waren dodelijk, waarvan 65 door verdrinking. Ten opzichte van 1959 is het aantal per duizend van 131 tot 162 gestegen. De stij ging. wordt geweten aan gebrek aan vak bekwaam personeel en de gespannen arbeidsmarkt. IS Advertentie WILLEMII talZOg!'- -V' y- 50 EN 10 STUKS (S. Wonderlijk volkje -g! i- j 19M90 li 09Ï ,jft- (.Sfn 9b -h v aobnoom taW PI is het veertiendaagse blad van Uni versity College in Londen en daarin lees ik dat één op de vijf studenten, die in de eetzaal hun maaltijden gebruiken, een dief is. Gedurende een week van het universi taire jaar zijn daar 131 theelepeltjes, 86 messen en 286 glazen gestolen. Het blad schrijft: „Als dit zo doorgaat zal er dit jaar voor 1500 pond sterling gestolen wor den". Hoe het blad op de berekening van 1 dief op 5 studenten komt kan ik hier niet gaan uiteenzetten; het is een vrij ingewik kelde berekening, die mij bovendien sta tistisch niet geheel juist lijkt te zijn. Maar deze diefstallen in een land, waar men tot het uiterste van bijna masochistische zelfdiscipline pleegt te gaan, zijn wel een merkwaardig verschijnsel. Overigens zijn zulke diefstallen een over de gehele wereld bekende zaak, die hoewel zij dikwijls met de vriendelijke term „souvenir-jagen" verzacht pleegt te worden niettemin duidt op een wonder lijk moreel manco. Iedere horecajer in ons goede land kan u daar de wonderlijkste verhalen over vertellen: kranten gappen van de leesta fel, handdoeken meenemen, klerenhangers pikken is schering en inslag; dikke tele foonboeken moet men aan de ketting leg- gen wegens kleptomane afwijkingen van de hooggeachte clientele; hele soepkoppen, asbakken en zelfs closetrollen worden meegenomen door zogezien eerbare bur gers en een bejaarde play-girl heeft mij eens verteld dat zij, als zij een dubbeltje als lokaas op het schoteltje legde, dit blijk baar zo lokkerig werkte dat het bij haar terugkomst prompt verdwenen was. Dat hier dikwijls vreemdse psychologi- sche factoren bij overigens eerzame lie den aan 't werk zijn, bleek mij zeer dui delijk toen ik eens, vertoevende in het ho tel Ambassador in Los Angeles, op mijn kamer een kaart vond waarop ongeveer dit gedrukt stond: „Wij hebben zulke mooie klerenhangersdat wij heel goed kunnen begrijpen dat u er één zoudt wil len meenemen; als dit inderdaad zo is, laat u d e ze dan hangen, doch vervoegt u zich bij de receptie, waar men u volgaarne zulk een klerenhanger zal geven, geheel gratis en keurig verpakt". Ik vroeg aan de portier of er veel ge bruik van deze beminnelijke aanbieding werd gemaakt. Hij antwoordde: „Nóóit; er heeft nog nooit iemand naar gevraagd. Maar er wordt ook nooit meer een kleren hanger vermist". Wonderlijk volkje, wij met ons allen. Let u maar eens op hoeveel pakjes si- garetten „per ongeluk" in de zak worden gestoken wanneer die op een kokteelpartij her en der door de goede gastheer op de tafeltjes zijn neergelegd. En het intense genoegen waarmee uw buurman een fles whisky over de grens I smpkkelt; kinderlijk plezier van een zoge naamd volwassen man. Ik wil niet graag de zedemeester uit hangen, maar gappen is gappen, of het nu een handdoek of zeven ton aan effecten betreft. Als u zelf ooit een pakje sigaret ten dat niet van u was willens en wetens I in uw zak hebt doen verdwijnen, verbeurt ju daarmee het recht de grote jongens ïn het vak te veroordelen. Zoals een gouden uur op de scheiding tussen herfst en winter, in een decemberavond bij de haard, als het grote licht nog niet ontstoken is zo is de leeftijd tussen volwassen heid en ouderdom, als de levensbestemming gevonden is temidden van vertrouwde mu ren en trouwe dierbaren. Dit zijn woorden die de jeugd niet verstaan kan, en ook niet horen moet. Zij zou ontmoe digd wezen, wanneer zij ver nemen zou dat een levensdoel bestaan kan uit een rustige schemering en een liefdevolle blik, gewisseld tussen ver wante mensen, en niets méér. Zij jaagt de jungle af naar groot wild, naar machtige vrienden en sprookjeskonin gen, en stelt zich een levens mislukking voor als het roer loze tafereel van twee oude mensen aan weerskanten van een tafel, waarop het thee lichtje flakkert. Wij, bijna oude mensen (want écht oud is men pas daags voor het sterven) ver wijten de jeugd dat misver stand niet. Het zou een groter misverstand zijn, haar te wil len vertellen hoe geruisloos en roerloos en stil een levensbe stemming kan zijn. Het is een soort geluk, dat niemand ken nen kan voordat het hem om vat heeft. Soms is het leven als een bijna lege kerk, waarin nie mand zich roert. Wijde, hoge bogen in een vage schemer, weerkaatsende geluiden van oud, krakend hout dat na eeuwen nog niet gestorven is en in zich de spanning heeft bewaard van de groeiende, levende boom. Schaduwen tegen de pilaren en de muren, alsof monsters zich op vilten pantoffels onder de kruisge welven bewegen. Schijngestal ten van licht en donker, waarvoor men bang kan zijn doch die niemand werkelijk kwaad kunnen doen. En hoog tegen de pijlers, waarop het onzichtbare dak steunt, staan de stenen heiligen zich eeuwig te vervelen. Heiligen met stenen baarden en zoete glimlachjes, door vrome doch vreesachtige mensen gemaakt en aangeroepen, om tenminste niet te moeten erkennen dat heiligheid nooit zichtbaar of tastbaar blijkt. Zo is het leven als een sche merige kerk van hoge ouder dom, waarin het geluk slechts voelbaar is voor hen, die bijna niets meer wensen dan rust en onveranderlijkheid. Mij dunkt dat hele jonge mensen eigen kerken zouden moeten hebben, zoals zij ook eigen levens hebben waarin men zich niet thuisvoelen kan als men oud wordt. Eigen ker ken, waarin muziek en koor zang en gekuch en geschuifel passen, zoals rumoerige jazz in feestlokalen past. Men bouwt heden ten dage de ker ken trouwens anders dan vroeger. Zij worden door de jeugd gebouwd, en missen steeds sterker de gelijkenis met het leven. Zij worden feestlokalen van vroomheid, waarin gebroken wordt met conservatieve begrippen. Non- figuratieve heiligen worden in die moderne kerken gekweekt, die wellicht minder schijnhei lig zijn dan de steenbrokken met de krullende baarden, doch in hun eerlijkheid de fi guurloosheid van een onom- schreven godsbegrip demon streren. Eerlijk zijn is nooit te veroordelen, doch als de eer lijkheid een onbegrijpelijk beeld van innerlijke raadsels onthult, mag men als oudere toch wel even schrikken. Bij alle goede bedoelingen van de ouderdom om het mo derne leven te aanvaarden en te waarderen, en zelfs mede te leven, is dat schrikken toch onvermijdelijk. Want er is een kloof ontstaan tussen twee eertijds eenvormige gestalten: het leven zelf, en een kerk. Ik zal nooit de sfeer kwijt raken van een oude lege kerk in de donkere decemberdagen, in het uur van de schemer avond; evenmin zal ik het beeld verliezen van het leven, zoals het is in de schemerige jaren na de volwassenheid. Misschien bent u, lezer, nooit in een kerk geweest. Dat hin dert niet, althans niet voor dit begrip: want als ge het leven kent in deze dagen, in uw stille of minder stille huis, met het haardvuur of de olie kachel, als ge weerzin hebt tegen het ontsteken van de grote lamp als het werk ge daan is en het eten nog niet gaar, als de klokslag wegvalt in de duistere hoeken van de kamer en buiten een haastige zandboot naar haar haven tjoekt: dan kent ge ook de sfeer van een bijna lege kerk, waarin ge bezig zijt datgene vreugdevol terug te vinden wat men in kerken zoekt: zichzelf. De oude bouwmeesters wis ten hoe zij kerken moesten bouwen: zij maakten er een afspiegeling van het leven van, zoals het tenslotte terug valt in zijn eigen stille bed ding, na als een woeste stroom ever rotsen en door stroom versnellingen te zijn gevoerd. De moderne bouwmeesters weten ook hoe zij kerken moe ten bouwen, doch zij zijn ge bonden aan het enigszins vreeswekkend verschijnsel, dat voor velen het leven niet meer terug kan vallen in zijn af gezonderde, persoonlijke rust. De oude kerken waren er voor individualisten. De nieuwe lijken er te zijn voor de overkoepeling van groepen, voor de grootste gemene deler dus. Zij laten het bruisende, witte licht van de dag binnen en beperken de hemel met felle vlerkanten en scherpe lijnen of raadselachtige mo zaïeken. Zij vormen ruimten waarin mensen bij elkander kunnen zijn in stormachtig eerbetoon, doch als zij leeg en donker zijn suizelen zij van eenzaamheid. Zo is het moderne leven, zal men zeggen: er is iets veran derd en vergaan, maar ook verbeterd en bijgekomen. Dat zal wel. Maar wie de jeugd te boven is en het leven heeft uitgewrongen, houdt toch ook heden ten dage niet iets moderns en nieuws over, maar enkel iets dat van alle tijden is: een volkomen per soonlijk, apart en geïsoleerd eigen wezen, dat de worste ling moe is en rusten wil in een zekerheid. Dan zijn immers de dingen gedaan, die niet vermeden konden worden en niet moch ten worden nagelaten, goed of slecht, of merendeels niet meer te definiëren. De rust van een vermoeide vechter, die niet meer weet waarvoor hij gevochten heeft en onzeker is over de vraag of hij ge vochten heeft op de goede ma nier dat is de enige rust waartoe een mens komen kan: modern of ouderwets, altijd weer slechts dat ene tijdeloze wezen wordend, waaraan een stuk tijd voorbijgegaan is. En als dat stuk tijd voorbij gegaan is, wordt het leven als een kerk: het wordt roerloos en smal in de schemer, tussen schaduwen van wat eertijds werkelijkheden leken. Dat is het smalle schip, waarop Ra- bindranath Tagore doelde toen hij zei, dat wij allen samen komen op dat ene smalle schip, na op eigen gelegenheid de wijde oceaan te zijn over gestoken. Ook een kerk heeft een schip. Is dat wellicht een tref fende symboliek, of is het een technische toevalligheid? Mij dunkt dat niet iedereen vooruit behoeft te weten, hoe hij tenslotte toch gehavend of vol kracht, gewond of ge nezen in een lege kerk de troostende donkerte zal vin den, waarin alleen hijzelf nog telt en waarin alleen dit pro bleem nog op te lossen is: wie met hem samen zwijgend en tevreden in de schaduw onder de onzichtbare bogen wil rusten. Zo worden vele huizen ker ken. Want juist in deze dagen van winterende herfst kan men vaak de rustenden samen zien zitten aan weerskanten van het haardvuur bij sober licht, niet hunkerend naar be drijvigheid of schokkende be levenis, doch een leven genie tend dat zijn doel verklaard heeft en zijn betekenis heeft geschreven in de rimpels der handen. Dit is een woord voor oude mensen. Het wil de waarde omkransen van het geluk, dat jongeren niet kunnen bevroe den: stil te zitten met elkander en de strijd gestreden te we ten. Zo kan een theelichtje op een pluchen tafelkleed een Godslamp zijn. Mét elkander: dat is een groot en uitzonderlijk woord. Het gaat voorbij aan de mo gelijkheid, dat men verloren heeft en alleengebleven is. Doch wie het ondervindt zal het begrijpen, dat men in dit leven slechts één rampzalig en blijvend verlies kan lijden: na melijk het verlies van zich zelf. Trouw aan zichzelf is de hoogste trouw en het sluitstuk van ieder gelukkig leven. Het is de zekerheid van dié trouw, waardoor voor iedereen ten slotte het leven een kerk wordt. Het smalle schip van een kerk, waar de lachende, lok kende, stenen heiligen zich ontpoppen als zielloze klom pen en waar de oudgeworden jeugd zal moeten antwoorden op de enige levensvraag: of zij zichzelf tenslotte gevonden of verloren heeft. Onrustig. Op de plantage Djenkol, nabij Kediri, in Oost-Java heeft woensdag een betoging plaatsgehad waarbij zes men sen de dood hebben gevonden en acht tien anderen verwondingen opliepen. Troepen van de regering openden het vuur op meer dan vierduizend mensen, die betoogden tegen het regeringsplan om hen van de plantage, die zij weder rechtelijk bebouwden naar andere, door de regering beschikbaar gestelde, gron den over te brengen. Een aantal leiders van de groep betogers werd gearres teerd. Vrije boer. De Amerikaanse boer Bill Jen kins, die uit woede op de directie van het plaatselijk elektriciteitsbedrijf een employé daarvan ontvoerde en vervol gens in een vuurgevecht met de politie verwikkeld raakte, heeft zijn daden met de dood moeten bekopen. Nadat dinsdag een poging van de politie om de ontvoer de te bevrijden en de 38-jarige boer ge vangen te nemen, was mislukt, zette de politie woensdagmorgen opnieuw een aanval in, ondersteund door geweren, traangasbommen en twee pantserwa gens. Het pleit was spoedig beslecht en even later vond de politie het met kogels doorzeefde lichaam van de boer in zijn boerderij. Soekarno. President Soekarno heeft de Cu baanse premier Fidel Castro uitgeno digd voor een bezoek aan Indonesië, al dus Antara. Mogelijk zou Castro nog dit jaar naar Indonesië komen, aldus een Cubaanse woordvoerder. Tien doden. Als gevolg van een ontploffing in een Duits café-restaurant in San Mar tin, een der stadsdelen van Buenos Aires, zijn volgens de eerste berichten tien mensen gedood en veertig gewond. De ontploffing deed zich voor op een tijdstip waarop de zaal vol bezoekers was. Men vreest, dat het aantal slacht offers nog groter zal blijken te zijn. De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak der ontploffing. Joodse graven. Op de begraafplaats in Innsbrück zijn in de nacht van dinsdag op woensdag de grafstenen van veertig Joodse graven vernield. De politie heeft via de radio de hulp van de bevolking ingeroepen om de daders op te sporen. Naar huis. De Amerikaanse luchtmacht heeft medegedeeld dat acht Joegoslavi sche vliegers, die zich thans in de Ver enigde Staten bevinden om aldaar ver trouwd te worden gemaakt met de be sturing van de Sabre-F 86d-straaljagers, naar hun land terugkeren. Dit besluit werd genomen nadat vrijwel overal in de Verenigde Staten was geprotesteerd tegen deze hulpverlening. Geheim. De Amerikaanse luchtmacht heeft woensdag een satelliet met gehei me lading gelanceerd. Het is voor het eerst, dat er geen gegevens over de in strumenten aan boord worden verstrekt. Men gelooft dat het een observatiesatel liet van het type Samos is, welke wordt gebruikt om foto's te nemen van Rus sisch grondgebied.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 3