Prachtige rol van Richard Flink als „Arturo Ui" f> BECKERIHG Vishandel Balm na honderd jaar springlevende zaak i KENT KENT KENT KENT handschoenen Brokkelige Brecht-voorstelling door Theater99 Geef toch Henri Alleg, auteur van La Question, in Praag Ton Hartsuiker sprak over; HANS KRIEG OVERLEDEN hedendaagse muziek Verzoenende geest in Nieuw Delhi HOBEn MAANDAG 27 NOVEMBER 1961 9 Margriet de Groot gehuwd met .T. van Lu in uit Heemstede Prof. dr. A. Mey met emeritaat Winkelen in Beverwijk EEUWFEEST IN BLOEMENDAAL De negen Muzen Shakespeare-première bij De Nederlandse Comedie Kerstbomen uit Scandinavië onderweg naar Nederland Het weekeinde De radio geeft dinsdag T elevisieprogr anima BIJ HET ZIEN van een stuk van Bertolt Brêcht valt het dikwijls op dat de bezwaren die men voelt opkomen juist tot de meest wezenlijke bedoelingen van de schrijver behoren. Vergelijkt men bijvoorbeeld zijn „Arturo Ui" dat de op komst van Hitier en Nazi-Duitsland behandelt, met Shakespeare-drama's, die eveneens de levensloop van dictatoren behandelen dan valt het pas goed op hoe weinig de gangster Arturo Ui een eigen leven gaat leiden, een eigen gezicht krijgt. Daardoor wordt hij nergens tot het symbolisch prototype van ambitieuze machtswellust zoals Macbeth en Richard III, wordt hij nergens een herkenbaar mens, die het algemene patroon zou kunnen aantonen en verklaren dat achter de schurkachtige praktijken van een mens „als Hitier" te vinden zou moeten zijn. Daarentegen verliest Brecht zich onophoudelijk in alle mogelijke historische détails als het Van der Lubbe-proces en de „lange-messen-nacht" die dan telkens getransponeerd in het gangsterwfereldje van Chicago aanleiding geven tot ge forceerde parallellen die erg opgeplakt blijven aandoen. HET STUK VALT zo in een brokkelige reeks scènetjes uiteen die steeds een of andere episode uit de geschiedenis van net Nazidom „vertalen" in die van de Bloem kooltrust van Chicago, waarna telkens uit pure bezorgdheid dat de bedoelingen ons ontgaan zouden, een tekst geprojecteerd wordt die uitleg geeft en het zojuist ver toonde fragment van zijn historische dub bele bodem voorziet. Er wordt daarbij dus aan de fantasie van de toeschouwers niets overgelaten en Brecht gedraagt zich steeds weer als een overijverig schoolmeester die alles al te duidelijk in de hoofden van de leerlingen wil stampen uit angst dat hun iets van zijn lessen zou ontgaan. Maar de ze bezwaren blijken ten slotte geheel in overeenstemming met Brechts opzet en zijn opvattingen over het „episch" drama. Het publiek mag vooral niet wegdromen in de romantiek van het toneelgebeuren. Het voet zich voortdurend blijven realiseren lat het geen realiteit maar theater ziet r>da*t zijn critische zin zal wakker blijven -n in staat zal zijn de vermaningen van 'e schrijver in zich op te nemen, via het erstand. HET IS HIER NIET de plaats om op- tieuw in te gaan op het feit dat deze watting van dramatiek mijns inziens een miskenning inhoudt van de belerende wer- 'ng die normaal „dramatisch" theater ia de identificatie en het zich juist wel olledig verliezen in de „andere realiteit" mgs gevoelsmatige weg op het publiek ran uitoefenen. Natuurlijk heeft in 1941 toen het Hitler- egiem op het toppunt van zijn bloei was de waarschuwing die Brecht met dit stuk vanuit zijn Finse ballingschap de wereld instuurde, destijds een zeer- belangrijke waarschuwing ingehouden, maar dit „de wereld de ogen openbreken voor het heil loze Naziregime" is in de wereld van van daag niet dan het intrappen van een al lang wijdopenstaande deur, waardoor het stuk een goed deel van zijn betekenis heeft verloren. Toch kan een aantal van de meest sinistere scènes rondom de „weer- staanbare opkomst van Arturo Ui" be paald een sterke fascinerende werking niet ontzegd worden, zoals juist een van die ge deelten die een duidelijke verwijzing naar de „gewoon"-dramatische werking van Ri chard III inhoudt, namelijk de scène op het kerkhof als Ui de weduwe van de zo juist door hem vermoorde Dollfeet voor zijn zaak tracht te winnen. Overigens geeft dit stuk van Brecht niet veel meer dan herhalingen van thema's uit vroeger werk: weer een satire vol gang sters als in zijn „Dreigroschenoper" en zijn opera „Mahagonny", een parallel met de corrupte wereld van de big business in Chicago als in „Johanna der Schlachthöfe" plus nog weer meer Furcht und Elend des Dritten Reiches èn zelfs êen soort Mut ter Courage-figuur op het eind. DE PREMIèRE van dit stuk die de toneelgroep Theater Zaterdagavond in de Arnhemse Stadsschouwburg heeft gegeven was in vele opzichten voortreffelijk Voor al door het grandioze spel van Richard Flink als Arturo Ui, die zich niet had laten verleiden tot een gemakkelijk-paro- distische imitatie van Hitier, maar behal ve aan het innig-valse en histrionische van Ui, ook prachtig uitdrukking gaf aan het onzekere, zwakke en ziekelijke van deze figuur, slaagden een aantal scènes wonderwel, waaronder vooral de schitte rende satire op het ontstaan en het in studeren van de Hitlergroet, (die ook weer verwijzingen naar Brechts grote Margriet de Groot, de 23-jarige vertolk- r van de vrouwelijke hoofdrol in de Mlerlandse „My fair Lady"-prcduktie, is 1 Londen in het huwelijk getreden met 2 24-jarige student in de medicijnen te msterdam, Jaap van Luin. De echtelie- en kennen elkaar sinds hun schooljaren p het Coornhertlyceum in Haarlem. maar nooit geëvenaarde voorbeeld Shake speare bevat). De grote Jean Vilar-mode om met losse zetstukken in een volledig zwart decor te spelen, die dit seizoen ook bij de Ne derlandse Comedie hoogtij viert, was ook hier toegepast en werkte ook wel effect vol, vooral omdat de handige bouwsels van Johan Greter zich leenden tot een uiterst soepel en vlot wisselen van to neelbeeld. Deze decorbouwer weet vaak ook heel mooi de derde dimensie in de spelmogelijkheden te betrekken zodat di verse verhogingen functioneel in het speel plan worden opgenomen. REGISSEUR ROB DE VRIES had dit moeilijk te realiseren stuk met zijn talrij ke scènes en massabewegingen goed in de hand gehouden al bleef een zekere ver- brokkeldheid ten dele in de hand ge werkt door een wat warrige belichting onvermijdelijk. Lo van Hensbergen bleek eindelijk eens op zijn plaats in de slappe karakterloze figuur van Hindsborough (Hindenburg). Hans Culeman speelde een povere pooier met een houterig been en had danook absoluut niets van het geraf- fineerd-huichelachtige en de superieure schurkachtigheid van Göbbels maar mis schien was dat ook wel niet de bedoeling. Jammer. Mooie kleinere rollen zag men van Erik van der Donk (Ragg), Bernhard Droog (Roma-Röhm), Ger Smit (Fish-Van der Lubbe) en vooral van Hetty Beck, die helemaal op het slot, het stuk gelukkig nog wat menselijk reliëf kwam verlenen. Be wonderenswaardig was de felheid die An- net Nieuwenhuyzen meegaf aan de vrouw van Dollfeet (Dollfusz) De illustratieve muziek van Hans-Dieter Hossala verhoog de hier en daar wel het beoogde lugubere Richard Flink als „Arturoki" effect maar klonk toch wel wat opper vlakkig en gemakkelijk. GERRIT KOUWENAARS vertaling en bewerking was hier en daar wat stroef en vooral in de rijmende gedeelten weinig helder, en maakte ons ook wat wantrou wig door de aankondiging dat enkele scè nes waren „samengevoegd, omgewerkt of toegevoegd", wat altijd een hachelijk kar wei is. Een zekere rommeligheid en on duidelijkheid in de uitwerking van een aan tal gegevens (bijvoorbeeld de ruzies rond om het testament van Hindenburg) warren danook waarschijnlijk daarvan het gevolg. Wat men Brecht ook verwijten wil hij was bepaald wel in staat zijn eigen scènes te schrijven en wist heel goed hoe zijn eigen bedoelingen het best onder woorden konden worden gebracht. Het première publiek betoonde zich bui tengewóón gul met applaus. Hans van den Bergh Advertentie HAARLEM: GR. HOUTSTR. 52 AMSTERDAM - DEN HAAG PRAAG (Reuter) Het Tsjechoslo- waakse persbureau Ceteka heeft gemeld dat de Franse schrijver Henri Alleg, die op 2 oktober uit een Frans gevangeniszieken huis is ontsnapt, zaterdag in Praag is aan gekomen. Volgens Ceteka kwam hij naar Praag op uitnodiging van de Tsjechoslo- waakse schrijversbond. Alleg zal journalis ten en jongeren ontmoeten en tevens voor de Tsjechoslowaakse radio en televisie spreken. Hij is lid van de ondergrondse Algerijn se communistische partij. Een Franse rechtbank veroordeelde hem tot tien jaar gevangenisstraf wegens een aanslag tegen de Franse staat. Alleg heeft het veelbesproken boek „La Question" (Het Verhoor) geschreven waarin hij zegt door de Fransen in Alge rije te zijn gemarteld. Tot 1955 was hij be drijfsleider van „Alger Républicain", het enige anti-Franse dagblad in Algerije. Al leg moest onderduiken, toen zijn blad werd verboden. In juni 1957, werd hij door pa rachutisten gearresteerd. In oktober 1961 ontsnapte Alleg uit de gevangenis te Ren- nes en tot zijn opduiken in Praag, was niets over hem vernomen. De 71-jarige prof. dr. A. Mey heeft za terdagmiddag zijn hoogleraarschap in de bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam (sedert 1949) beëindigd met een afscheidscollege in de aula over „be schouwingen over kostenproblemen en re- sultatenanalyse". Na afloop volgde een huldiging waarbij de scheidende hoogle raar werd toegesproken door de rector magnificus prof. dr. J. Kok, namens se naat en curatorium, prof. dr. G. Th. J. Delfgaauw, als voorzitter van de econo mische faculteit, en door prof. dr. H. J. van der Schroeff, als naaste collega. Dr. P. A. M. van Philips (oud-minister van economische zaken van Suriname) lec tor in de bedrijfseconomie, de opvolger van prof. Mey sprak namens zijn oud-leer lingen, en bood een ruststoel aan Na af loop der huldiging volgde een druk be zochte receptie. Het gemeentebestuur van Beverwijk heeft bekendgemaakt, dat de verplichte winkelsluiting niet geldt op dinsdag 5 de cember, op welke dag de zaken tot 8 uur geopend mogen zijn. Er werd 1861 geschreven toen de 32-jarige visserman Hein Balm van de IJdjjk in Spaarndam twee manden met vis vulde, een juk over zfjn schouders legde en de manden er aan hing en zijn dorp verliet. Hein Balm liep, beladen met twee manden vis, naar Bloemendaal. Daar ging hij zijn vis uitventen. De familie Huygens Bakker, wonend op de villa De Buitenrjjp aan de Rjjperweg te Bloemendaal, werd zijn eerste klant. Hein Balm maakte meerdere klanten in Bloemendaal. Toen hij daar uitgevent was, liep hjj verder. Naar O verveen, naar Haarlem en naar Heemstede. Hein Balm overleed in 1900. Omstreeks 1880 had hij, voor het huis aan huis ver kopen van vis, assistentie gekregen van zijn twee zoons. De zaken gingen goed en er kon een wagen worden aangeschaft, die door twee kleine, uit Rusland afkomstige paardjes, werd getrokken. In 1916 had J. Balm, een van de twee zoons van Hein (de andere overleed vrij jong), genoeg van het heen en weer trekken tussen Spaarn dam en zijn afzetgebied aan de duinen- rand. In dat jaar opende hij een viswin kel aan de Bloemendaalseweg in Bloemen daal, op nummer 4 Tien jaar later ging hij verhuizen, naar nummer 60 op dezelfde weg. Morgen, dinsdag 28 november, viert vishandel Balm te Bloemendaal daar het 100-jarig bestaan. Hein Balm, geboren in 1829, had in 1861 genoeg van de karige verdiensten van de visserij in het IJ, dat toen nog in open verbinding stond met de Zuiderzee, en waarin rijkelijk paling, zoetwatervis en IJ-bot gevangen werd. De Spaarndamse vissers Spaarndam was toen nog een echt vissersdorp, dat van zee uit bereik baar was verkochten hun vangsten aan opkopers. En die betaalden niet zoveel voor de vis. Daarom besloot Hein Balm om Margriet de Groot, afkomstig uit Sas- nheim, volgde na haar eindexamen nnasium in 1956, enige tijd de lessen de Amsterdamse Toneelschool en was, arens bekendheid te verwerven door ir rol in de musical „My fair Lady", de jaren verbonden aan het gezel- p van Wim Kan. :ap van Luin heeft kort geleden docto- ixamen in de geneeskunde gedaan, heeft verscheidene jaren meegewerkt het Amsterdams Studenten Cabaret Hans van den Bergh en aan het Ne- 'ands Studenten Orkest. Hij is de zoon een Heemsteedse arts; zijn moeder aiet bekendheid als pianiste. Om de jonge leden van de afdeling Haarlem van de vereniging „Jeugd en Muziek" een inzicht te geven omtrent het karakter van de hedendaagse muziek, heeft de pianist Ton Hartsuiker zaterdag avond op uitnodiging van het bestuur van de afdeling in het „Huis met de sleutels" in Heemstede gesproken over de richting volgens welke componisten van onze tijd, speciaal die, welke zich toeleggen op de zogenaamde seriële muziek, naar een nieuw muziek-ideaal streven. Ton Hartsuiker begon zijn betoog met direct een scherp onderscheid te maken tussen composities, die, hóewei zij betrek kelijk nieuw zijn. toch te veel gebonden zijn aan het sinds eeuwen bestaande tona- liteitsbeginsel, en werken, die daar volko men vrij van zijn gehouden. Ter illustra tie van dit verschil speelde Ton Hartsui ker een deel van een in 1936 gecomponeer de pianosonate van Paul Hindemith en een stuk van de hedendaagse Zweedse com ponist B. Nillson. Zeer lang heeft men zich gebonden ge voeld aan de tonaliteit met haar wetten van harmonisch-functionele akkoord-op eenvolgingen. Die gebondenheid aan de to naliteit werd allengs minder sterk. De bussy aanvaardde niet meer de noodzaak van „oplossing" van alle akkoorden, die de traditionele harmonieleer daarvoor in aan merking liet komen. Het was een eerste stap, die via de bi-tonaliteit en de poly- tonaliteit. leidde naar de atonaliteit. De in 1874 te Wenen geboren componist Arnold Schönberg zocht na zijn verwijlen in de romantische en impressionistische stijl ook de atonaliteit. Daarna ontwikkel de hij het twaalftoonsysteem met zijn toonreeksen, die de basis konden zijn voor zijn composities. Schönbergs leerling An ton von Webern bouwde met de ideeën van zijn leermeester een eigen composi tietechniek, die langzamerhand jonge com ponisten in haar greep kreeg. Als Von Webern zien zij in de abstractie en in de ascese van de klank het nieuwe ideaal en zij zien uit naar de mogelijkheden voor de klank om zich te manifesteren. De traditionele ontwikkelings continuï teit heeft bij hen plaats moeten maken voor de klankenconstructies „in serie". In verschillende landen van de wereld zijn zo „seriële muziekhaarden" ontstaan, waar jonge componisten vaak met fanatis me in deze zin bezig zijn. Uit het levendige betoog, dat Ton Hart suiker hield en uit de voordracht van en kele voorbeelden van seriële muziek sprak zijn vurig geloof in deze nieuwste kunst richting. De „Jeugd en Muziek"-leden had den moeilijk een meer overtuigde inleider kunnen krijgen. Dit neemt niet weg, dat ook vragen zijn opgekomen. Zal deze zo op het eerste ge zicht zeer individualistische kunst een ge meenschappelijk, gelukkig makend bezit voor de mensheid kunnen worden en zal men daarbij bijvoorbeeld de verschrikke lijke, orenkwetsende hardheden, die goed beschouwd een fysiologisch probleem vor men, als musische ervaring kunnen genie ten? P. Zwaanswijk Overleden. De Amerikaanse actrice Ruth Ohaitterton is vrijdag op 67-jarige leeftijd overleden. Voordat zij zich uit sluitend aan toneel wijdde, had zij in de jaren van 1928 tot 1937 bekendheid ver worven als filmster. In het Weesperpleinziekenhujs in Am sterdam is zondag op 62-jarige leeftijd overleden de dirigent-componist Hans Krieg. Sinds de wederoprichting, in 1947, was hij dirigent van het Amsterdams Joods Mannenkoor en het vrouwenkoor „Hasjier Hajehoedie". Hij heeft vele Jood se liederen gecomponeerd en bewerkt. Het afgelopen jaar oogstte hij met zijn koor veel succes op een zangfestival in Is rael. Enkele malen trad het koor onder leiding van Hans Krieg op voor radio en televisie. Hans Krieg heeft talloze voor drachten gehouden over het Joodse lied. Tijdens een repetitie van het koor, zon dagmorgen in Kriterion in Amsterdam, werd de dirigent onwel; enkele uren later overleed hij in het ziekenhuis. Hans Krieg werd op 11 april 1899 in Hay- nau in Silezië geboren. In de jaren 1919 tot 1923 bezocht hij conservatoria in Breslau Leipzig en Berlijn. In april 1933 vluchtte hij naar Amsterdam, waar hij met lesge ven en het uitvoeren van zangrecitals in NIEUW DELHI (Reuter-UPI) De Duit se Evangelische bisschop Otto Dibelius heeft te Nieuw Delhi verklaard dat er se dert de toelating van de Russisch Ortho doxe delegatie volledige harmonie heeft geheerst in de Wereldraad van Kerken. Dr. Dibelius zei dat de afgevaardigden zo hard hun best deden om geen verkeerde dingen tegen de Russen te zeggen dat nie mand tot dusver een anti-communistisch geluid had laten horen. De afgevaardigden van de Orthodoxe kerken van de Sovjet-Unie, Bulgarije, Roe menië en Polen, die pas zijn toegetreden tot de Wereldraad, nemen actief deel aan werk van de gespecialiseerde afdelingen en commissies van de Wereldraad. Hun invloed kan van doorslaggevende beteke nis zijn als de vergadering deze week re soluties over de buitenlandse politiek gaat opstellen. Ofschoon de kerkelijke leiders van het Westen het toejuichten dat het patriarchaat van Moskou een eind aan zijn geïsoleerde positie heeft gemaakt, zijn zij zich bewust van de gevaren die kleven aan de samenwerking met een kerk, die in het eigen land tegen het officiële atheïsme moet strijden en waarvan verwacht kan worden, dat zij de buitenlandse politiek van Moskou zal goedkeuren. Naar schatting tweeduizend christenen hebben zondag in Nieuw-Delhi een angli caanse dienst bijgewoond. In de Vigyan Bhavan zaal is zondag aan de hand van documentaire films een beeld gegeven van het hulpwerk van de wereld raad aan door natuurrampen getroffen gebieden, zoals de aardbeving van Agadir, de hongersnood in Kongo, de wervelstor men in Japan en de overstromingen in India. Dr. Eugene Blake, afgevaardigde van de Verenigde Presbyteraanse Kerk van de Verenigde Staten, zei na afloop: „Ziehier een concrete bijdrage aan de eenheid". zjjn,onderhoud voorzag. Hans Grieg is. al tijd zelf zangrecitals blijven verzorgen, la ter samen met zijn dochter Mirjam. De laatste jaren van de Oorlog bracht Krieg door in de kampen van Westerbork en Bergen-Belsen. Als dirigent, zanger en componist verwierf hij zich na de oor log internationale faam. Onlangs herdacht hij zijn veertigjarig jubileum als toonkun stenaar. Tijdens een operaconcert, zondagavond in het Amsterdamse Concertgebouw door het operakoor „Euterpe" en de orkestver eniging „Schubert" is de overleden diri gent herdacht. Het Amsterdams Joods Mannenkoor en het vrouwenkoor „Hasjier Hajehoedie" zijn voornemens op 10 maart in de Bach- zaal van het Amsterdams Conservatorium ter herdenking van hun dirigent een con cert uit te voeren, waar uitsluitend door Hans Krieg gecomponeerde en bewerkte liederen zullen worden uitgevoerd. Advertentie In de Amsterdamse Stadsschouwburg heeft de Nederlandse Comedie zaterdag avond de eerste voorstelling gegeven van „Een Midzomernachtdroom" van Shake speare. De regie berustte bij Han Bentz van den Berg, die zelf de rol speelde van Oberon, koning der elfen. Ellen Vogel was de koningin der elfen. Het stuk werd gespeeld in de vertaling van Dolf Verspoor, die in het programma toelicht dat Shakespeare zijn „Midzomer nachtdroom" geschreven heeft als gele genheidsstuk voor een aanzienlijk huwe lijk. De tot de nok toe bezette schouw burgzaal heeft door herhaaldelijk tussen tijds applaus en een heel langdurige ova tie aan het eind van de voorstelling van haar waardering doen blijken. Bloemen waren er zoveel dat ze niet de toegejuich te acteurs en actrices werden overhan digd, maar over de volle breedte van de toneelvloer werden uitgespreid. Shake speare's portret prijkte op een enorm doek op het open toneel voor de aanvang van het spel. waarin de muziek van Cor Lemaire werd uitgevoerd door het Neder lands Kamerkoor. Wij komen morgen uitvoerig op deze première terug. Het raadhuis van Delft. De gevel van het historische stadhuis te Delft zal worden teruggebracht in de stijl zoals hij was na de restauratie door de vermaarde bouw meester Hendrick de Keyser in 1620. Het plan werd ontworpen door het architecten bureau ir. J. Kruger in Voorburg. Grootvader Hein Balm, die een eeuw geleden besloot de vis zelf te gaan verkopen. zelf de vis aan de man te gaan brengen. Na een eeuw blijkt, dat hij een goed be sluit heeft genomen. Toen eerst het IJ en later de Zuiderzee werden afgesloten, bleef vishandel Balm zoetwatervis verkopen. Maar al gauw werd J. Balm in IJmuiden een bekende verschij ning op de visafslag, omdat zeevis aan het assortiment werd toegevoegd. „Sinds 1926 hebben de zaken zich steeds uitge breid. We zijn altijd met onze tijd meege gaan waar het onze artikelen en de ver koopmethoden betreft", vertelde ons H. Balm, kleinzoon van visserman Hein Balm. Hij drijft thans de zaak, geassi steerd door twee van zijn negen zoons en door een dochter. In 1952 werd een filiaal geopend in Amsterdam. Balm was toen de eerste vishandelaar, die een gekoelde vi trine in zijn zaak liet plaatsen. Garnalen De heer H. Balm, die ons zijn ter gele genheid van het eeuwfeest gemoderniseer de zaak aan de Bloemendaalseweg met ge paste trots heeft laten zien, werd als het ware in Spaarndam tussen de vis groot gebracht. In 1905. toen hij 12 jaar was en de. lagere school achter zich had, kwam hij in de zaak. Maar hij herinnert zich nog heel goed, hoe hij als schooljongen in Spaarndam altijd moest helpen bij het garnalenpellen. 's Morgens om 6 uur werd hij zijn bed uitgetrommeld om tot vlak voordat de schoolbel ging mee te helpen. Helemaal klaar kwamen de garnalenpel- lers voor 's morgens 9 uur nooit en een paar oudere meisjes pelden na 9 uur de overgebleven garnalen. Om 12 uur, als de kleine Hein uit school kwam, lag zijn bo terham ingepakt klaar. Op de fiets moest hij dan elke dag het restant van de garna len naar Bloemendaal brengen, waar zijn vader hem opwachtte. Anno 1961 heeft de naam Balm in vele gezinnen i n Bloemendaal, Vogelenzang, Aerdenhout, Heemstede en Haarlem een bekende en vertrouwde klank. Om zo goed en zo vers mogelijk waar te kunnen blijven leveren is de zaak aan de Bloemendaalse weg tijdens de afgelopen weken onder handen genomen. Er kwamen grote, mo derne, gekoelde open vitrines van roest- vrijstaal, die zo geconstrueerd zijn dat de er in uitgsetalde vis de juiste vochtigheids graad behoudt, er kwamen nieuwe roest vrijstalen spoelbakken en werktafels, schappen voor de uitgebreide sortering visconserven en er werd een nieuwe be tegeling en een fraaie en doelmatige nieu we winkelverlichting aangebracht. Het pand werd ook verbouwd. Onder meer werd een tussenmuur weggebroken, waar door één grote, overzichtelijke en makke lijk schoon te maken ruimte ontstond- Vis handel Balm kan dus morgen met een ge rust hart de deur open zetten om zaken relaties, klanten en vrienden te ontvangen. Het gemeentebestuur van Oslo zal ook dit jaar weer kerstbomen schenken aan Rotterdam, Antwerpen, Londen en Reyk javik. De Rotterdamse boom wordt op 15 december in Rotterdam verwacht, waar de burgemeester van Oslo, Brynjulf Buil, op 20 december aanwezig zal zijn bij het ont steken van de lichtjes. Een kerstboom van 25 meter lengte en een gewicht van 1500 kilo is zaterdag in de Finse stad Rauma verscheept naar Zwolle. De boom is een geschenk van de Finse stad aan de stad Zwolle. A A NKOtiD/G/flGEtl snBESCHOU W/tiGEH De Avro heeft een gunstige formule voor het amusement op de zaterdagavond ge vonden. Mies Bouwman had gelukkig suc ces met het spelletje „Kom er maar eens achter" en kon de dame uit Hoek van Holland, die de rebus raadde, een serie waardevolle geschenken overhandigen, nadat zij daar ook al bijna aantoe was geweest bij haar eerste paar „slachtof fers". Hoe onbeduidend het spelletje Mies geeft er fleur en persoonlijkheid aan. Wij selijk had men in het programma Stereo- fonie de horoscopentrekkende juffrouw verwijderd. Nu kwam alleen de „Eve Boswell-show" aan bod en deze vlotte ver toning, overgenomen van de Westduitse te levisie, bezat alle eigenschappen om on derhoudend te zijn op enkele al te ge wilde grappigheden van de inleider na. „Hou je aan je woord" kwam weer in nieuwe samenstelling op het scherm. De schrijfster Aya Zikken bleek een plezierig natuurlijk en ietwat verlegen tegenwicht te vormen tegen bijvoorbeeld de zelfinge nomenheid van Albert van der Hoogte, al werd zij door Karei Jonckheere naar onze smaak wat ondergewaardeerd. Godfried Bomans viel op door een mateloos enthou- siame, Victor van Vriesland handhaafde zijn eigen voorname stijl. Men blijft zich afvragen of deze popularisering van de letterkundigen, geen afbreuk doet aan de letterkunde, maar misschien mogen we er zo zwaar niet aan tillen. Tenslotte kwam nog een aflevering van „My sister Eileen" gegarandeerde hocus pocus volgens het Amerikaanse vermaaksrecept. Het door onze toneelmedewerker Hans van den Bergh vertaalde verzetsstuk „Stilte der Zee" werd zondag door de N.C.R.V. onder regie van Henk Rigters op het scherm gebracht en we kunnen de goede bedoelingen daarvan waarde ren, al moet dadelijk gezegd dat deze novelle van Vercors bij voorbaat onge schikt had moeten worden geacht om als televisiestuk te worden geaccepteerd. Of het een gebrek aan bruikbare tele- dramaturgie dan wel een experimentele waaghalzerij betreft, die tot dergelijke ri sico's verleidt, is moeilijk te bepalen. Bovendien is er altijd nog de mogelijk heid dat de keuze geschiedt uit de nei ging om van de t.v. kijker méér te eisen dan hij momenteel geven kan, zo dat hij via desillusies groot wordt. Hoe het zij, „Stilte der Zee" miste in ieder geval de dramatische elementen die had den moeten boeien en gaf daarvoor in de plaats „getelerecorde" litteratuur, waar door de lust om een goed boek te grij pen en het t.v.-toestel op nonactief te stellen, velen moet hebben bekropen. Een stuk om te geven in de Boekenweek dus maar of dat de taak van de t.v. is, kan beter in Bussum worden uit vochten. Beeldschermer Advertentie P. Lorillaxd - New York filters best blue micronite filter in Nederland door N.V. Cigarettes Import Cy., v/h A. J. Blok HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: '1.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 9.55 Boekbespr. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Uitz. voor de landbouw. 12 30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Beursber. 13.30 Lichte muz. 14.00 Gram. 14.40 Schoolradio. 15.00 Naaicursus voor de vrouw. 15.30 Pianoduo. 16.00 Boekbespr. 16.15 Intern, volksliederen. 16 30 Voor de ieugd 17.30 Promenade-ork. en soliste. 17.55 New York calling 18.00 Nieuws. 18.15 Act. 18.20 Pianospel 18 30 Lichte muz. 19,00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Gram. 20 00 Nieuws. 1:0.05 Gevar. progr. 22.00 Cello en piano. 22.30 Nieuws en meded. 22.40 Act. 23.00 Muzikale lezing. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7 30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8 00 Nieuws 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 1130 Gram. 11.50 Volaan vooruit, lezing. 12.00 Mid dagklok - noodklok. 12.04 Als de dag van gisteren, klankb. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13 30 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.35 Voor de platte landsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. (herh 15.50 Gram. 16.00 yoor de zieken. 16.30 Ziekenlof 17 00 Voor de jeugd 17.40 Beursber. 17.45 Regerings uitz.: Nieuw-Guinea-kroniek, door mr. dr. H. J. Roethof. 18.00 Voor de jeugd 18.20 Gram 18 30 Dansmuziek. 19 00 Nieuws. 19.10 Act 19.25 Actie Appèlkrant 5. 19 55 Gram. 20.15 Muzikale lezing 20.45 Kamerork en solist. 21.30 Viool en piano 21.55 Licht progr. 22.15 22.25 Boekbespr. 22 30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.00 Derde Assemblee van de Wereldraad van Kerken te New Do'hi rep 23.10 Cabaret. 23.40 Gram. 23.55—24.00 Nieuws BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.02 Gram. 12.30 Weerber. 12 35 Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamer- muz. 14.00 Schoolradio. 15.45 Operettemuz 16 00 Beursber. 16.06 Duitse les. 16.21 Kamermuz 17 00 Nieuws. 3 7.15 Zang en piano. 17.40 Boekbespr 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de soldaten 18 50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19 50 Syn- dikale kron. 20.00 Hoorsp. 21.15 Jazz. 22 00 Nws 22.15 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. 20 20 Rep Circus Strassburger. KRO: 21.35 Kent u mij nog' TV-spel. 22.05 Epiloog. NTS: 22.15 Journalisten forum. VOOR DINSDAG NTS: 20 00 Journ AVRO: 20 20 Ac* fU Do cumentaire film 20 55 22 10 Sre-"i'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 9