EXPOSITIES IN AMSTERDAM Haarlems Bach- ensemble 5 jaar Haarlemse amateurs met première van Jan Staal's „Quarantaine" JOHNNIE WALKER N.T.S.-journaalredacteur drie dagen geschorst «UITGAAN IN HAARLEM« De negen muzen Louis van Gasteren schenkt zijn portret aan Haarlem VRIJDAG 8 DECEMBER 1961 9 Bob Buys Zondag lustrumviering GQOD SCOTCH WHISXY - Centrum in Arnhem voor ultra-moderne kunst Gevaarlijk tussenspel van Wyndham Mallock De dichter Morriën MUZIEK TONEEL AMATEURTONEEL TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN De radio geeft zaterdag T elevisie programma Fiscus naar La Scala maar niet voor Verdi IN HET STEDELIJK MUSEUM in Amsterdam is tot 14 december een expositie te zien van de gemeentelijke aankopen van dit jaar. Zo'n tentoonstelling gaat als verantwoording van aankoopbeleid vooral de Amsterdamse gemeentenaren aan; ons gelukkig niet. Want deze expositie geeft natuurlijk geen beeld van de stand van zaken. Dan zou het er op lijken dat onder de figuratieven alleen goede grafiek en tekeningen gemaakt worden en er verder door hen meestal slecht geschilderd wordt. Gekras en geklodder domineert hier. Wanneer een jury moet kiezen uit meer dan 2.000 inzendingen is het nog te begrijpen ook dat door het affiche-achtig karakter veel van de moeilijk te meten abstracte en experimentele kunst voor enkele dagen een vermoeide jury iets doet. Bekend is dat verscheidene op traditie voortbouwende figuren niet meer inzenden of hun beste werk liever kwijt raken aan particulieren dan aan het depot van het museum, waar niemand er meer van genieten kan. DAAR IEDERE KUNSTENAAR uit Am sterdam en naaste omgeving kan inzen den heeft men met dit aankoopsysteem wel kans op aardige kannismakingen. Dit keer voor mij toch nog zoveel dat ik op werk van nieuwelingen moeilijk verder kan ingaan. Onder hen slaan enige beeld houwers een goed figuur, al zijn ze ver tegenwoordigd met klein tot zeer klein werk. De ons meer bekende Gérard van den Eerenbeemt en Roger Chailloux be horen tot de besten. Voorts is er opvallend veel werk aangekocht van Heyboer. IN HETZELFDE MUSEUM is tot 27 de cember een tentoonstelling te zien „van werken van een van de meest represen tatieve figuren uit de jonge Amerikaanse school, mare rothko", zoals het museum bericht. De trap op lopend hoorde ik naast me de vraag: „Wordt hier geschilderd?" Boven voor de trap en verder daarom heen hangen grote doeken, die doen den ken aan onaf huisschilderwerk. In de ere- zaal staan ze als kamerschermen opge steld. Het was daar opvallend leeg. OP DE KEIZERSGRACHT 699 bij N.V. Kunstwerkstede, waar men meubels van Bertoia, Florence Knoll, Mies van der Ro- he, Saarinen en andere moderne ontwer pers en architecten toont, zijn tot 22 de cember ook werken van enige beeldende kunstenaars te zien. „De idee die tot deze combinatie heeft geleid betreft het ont staan van een nieuwe stijl, begrepen als historische relatie tussen beeldende kunst, architectuur en wat verder onder meer als meubel tot de vormgeving van onze omgeving behoort, een relatie vaak juist daar aanwezig waar men haar het minst verwacht", aldus de kunstcriticus Hans Redeker in de prospectus voor deze expo sitie. Het merendeel van het hier geëxpo seerde is abstract of daar zeer dicht bij staand. Gezegd wordt wel dat abstracte kunst niet veel meer dan een decoratieve betekenis heeft en de hier meestal wel „gaande" combinatie lijkt dat te onder strepen. Met die onverwachte relatie zou bedoeld kunnen worden het samengaan van enig meubilair met werk als dat van Bram Bogart of Jan Saverijs, beide verf- wellustelingen. Maar leerden we al niet dat curiosa het zo goed doen in ons mo derne interieur? Dat wandkleden passen in het geheel ligt voor de hand. Dat is immers de bedoeling en Nanninga en Smeets weten bedoelingen waar te maken. Meer dan decoratieve be tekenis hebben en meer dan curiosa zijn de schilderijen van Imre Nagy:vensters op een andere wereld. Een groot doek van Jan van Eyk, abstract te noemen, heeft voor mij iets van het venster zelve: men wil er doorheen kijken, maar ziet niets waarin de blik zich kan vermeien. Hesse- lius' draadplastieken hebben in dit milieu iets van een kerstversiering. Mij bewijst deze expositie weinig. Ik geloof dat ook heel ander werk het hier uit zal houden. Als Smeets' wandkleed het doet kan een oud schilderij dat ook. BIJ MAGDALENE SOTHMANN expo seert tot 22 december Fred Aldenberg schilderijen, gouaches en tekeningen. Zijn naam was mij al langer bekend, maar men kan deze expositie als een debuut zien. Aldenbergs voorzichtigheid, bewezen door een niet te vroeg optreden, geeft ver trouwen. Aldenberg geeft nu te zien wat voor hem zekerheid heeft. Toch voel ik een behoefte aan meer, aan een bewegen op een ruimer gebied om hem nader te leren kennen. Maar zuiver lijkt mij zijn ontroering betreffende bepaalde soorten landschappen, die beantwoorden aan zijn gevoelen. Men kent wel die plekken rond oude forten, beginnende nederzettingen of van mensen verlaten nederzettingen, half- voltooid of weer tot ruïne geworden. Het zijn van die plaatsen, die enige huivering verwekken en toch ook iets hebben van een aantrekkelijke intimiteit. Het zijn plekken, die onze eenzaamheid kunnen symboliseren, onze eenzaamheid in een koude wereld. Het leek me dat Aldenberg dit wilde schilderen. In ieder geval ver beeldt hij een ons niet onbekend gevoel en treft hij ons. GALERIE D'EENDT exposeert tot 17 december goedgevormde ceramiek van Johnny Rolf en Jan de Rooden, aquarellen van Ben Berns en grafiek van Nono Rein- hold, die uit onze naast e-contreien komt. De aquarellen van Berns zouden mis schien beter gouaches genoemd kunnen worden. Er werd vermoedelijk gerekend op werk van hem, waarin de geest van een Klee herkenbaar is en dat wèl een aquarellistisch karakter had. Ik zag een tweetal fijngevoelige, oudere aquarellen van hem. Thans heeft de materie iets kal- kerigs. Wanneer men daar over heen weet te kijken, dan kan men toch geboeid ra ken door iets landschappelijks van een eigen, trieste sfeer. NONO REINHOLDS grafiek blijft een boeiende. Op bepaalde wijze blijft zij de natuur verbeelden al komt zij dicht in de buurt van het werk dat als de natuur- zelf pretendeert te zijn. Zij was op het atelier van Hayter en heeft daar kennelijk wat geleerd. Maar in tegenstelling tot an dere werkers op dit atelier bleef zij haar techniek puur toepassen en heeft men bij haar werk niet dat hinderlijke gevoel met technische foefjes van doen te hebben. Dit werk, waarbij mogelijk van toevalligheden geprofiteerd wordt, blijft mij als geheel doorvoeld voorkomen. Het blijft onderge schikt aan de menselijke geest en vertoont een duidelijke gerichtheid. Bijna vijf jaar geleden, op 30 januari 1956, werd het Haarlems Bachensemble opgericht. Het initiatief voor de vor- ming van dit ensemble was uitgegaan van de dirigent George Robert. De naam van de grootmeester der toonkunst werd bewust gekozen om uitdrukking te geven aan de speciale voorkeur van het ensemble voor de muziek van Bach. Dit hield echter geen uitsluiting van muziek van andere componisten in. IN HOOFDZAAK waren het vocale werken van Bach, die het ensemble op zijn repertoire nam, vooral cantates, die door de vocalisten en de instrumentalisten van het gezelschap tot uitvoering werden ge^ bracht in bijzondere wijdingsdiensten, waarin een predikant voorging. Hiermede kregen deze cantate-uitvoe- ringen een liturgische functie in deze ere diensten en de kerkgangers konden gaan beseffen welke religieuze betekenis deze cantates voor de Lutherse liturgie in Bachs tijd hadden. HAARLEMS BACHENSEMBLE en zijn dirigent George Robert hebben voor deze uitvoeringen een volstrekte dienstbaarheid aan Bachs muziek en aan de religieuze essentie daarvan aanvaard. Bij het vervul len van deze verheven taak werd uiter aard het element der persoonlijke ver dienstelijkheid op de achtergrond gehou den. Het zijn steeds niet genoemde koor leden of leden van het orkest, die de solo partijen vertolken. IN DE LOOP van zijn bestaan heeft Haarlems Bach-ensemble ook zijn mede werking verleend aan concerten in kerken en in de Haarlemse gemeentelijke concert zaal. Op 10 december gaat Haarlems Bach ensemble zijn eerste lustrum herdenken met de uitvoering van de tweede Cantate uit het „Weihnachts-oratorium" van Jo- hann Sebastian Bach tijdens een wijdings dienst in de Bakenesserkerk, waarin Ds. N. van Egmond zal voorgaan. GEREKEND volgens het kerkelijk jaar anticipeert Haarlems Bach-ensemble met de uitvoering van deze cantate op de vie ring van het kerstfeest op de tweede kerst dag. Prachtige koren, koralen en arias zul len de zangeressen en zangers voor een veeleisende, maar schone taak stellen en de instrumentalisten zullen zich kunnen onderscheiden met de uitvoering van de meesterlijke, inleidende „Sinfonie". P. Zwaanswijk Rembrandt in Praag. In Praig is een mtoonstelling geopend van werken van 'ederlandse schilders Er zal onder meer m doek te zien zijn dat vermoedelijk van Rembrandt is, „Oude Jood met bonten nuts" geheten. Het schilderij is ontdekt in het Nationale Museum in Praag en was tot dusver nog nimmer tentoongesteld. De r.k. rederijkerskamer „Alberdingk Thijm" zorgde donderdagavond in de Haarlemse Stadsschouwburg voor een landelijke toneelpremière. Zij verzorgde de eerste voorstelling van een nieuw toneel stuk van Jan Staal „Quarantaine". Nog maar kort geleden hield de toneelgroep Studio, waarvan Jan Staal deel uitmaakt Verkeerd begin" van deze acteur-auteur ten doop. Men mag dus wel vaststellen dat Jan Staal een vruchtbaar schrijver is, die bezig is de verwachtingen, welke hij met zijn debuut wekte, te vervullen. In ieder geval geeft hij blijk het vak van toneel schrijver spelenderwijs onder de knie te hebben gekregen. Nog gaat onze waardering meer uit naar de wijze waarop hij met zijn tekst situaties weet te scheppen en in die situa ties personen, dan naar zijn vermogen om die personen inhoud mee te geven en daar van de situaties afhankelijk te maken. Jan Staal kent het toneeleffect voortreffelijk. Hij madkt er intelligent gebruik van Hij stelt er zich soms mee tevreden, van daar een gebrek aan ontwikkeling in zijn personen, die ons voor de feiten stellen van wat zij innerlijk hebben verwerkt. Het is of de auteur liever zijn kracht in de situaties zoekt dan in de personen. In elk geval maakt hij ze er dienstbaar aan, maar hij doet dat zo knap dat men hem bewondert. Of het op den duur niet te doorzichtig wordt, zal zijn schrijverschap moeten uitwijzen. In „Quarantaine" treft zowel zijn ver bluffende gave om een mooie speelscène te schrijven als het gemis aan diepgang. De nadruk ligt meer op de acteur dan op de wezenlijke roerselen van de te spelen figuur. Dat houdt een gevaar in, maar. zelfs als Jan Staal niet meer vermag en hij lijkt ons geen man van uiterlijke pre tenties dan nog kan men geboeid kijken naar wat hij ons opdient, zoals in dit ge val het lot van een vrouw, die de slavin is van het eethuisje van haar man, even eraan denkt de boeien te verbreken, en toch maar berust, omdat men haar zo nodig heeft. Het stuk speelt Frans: de zuidelijke sfeer is bepaald functioneel voor de han deling: er wordt veel van het tempera ment mee verklaard, ook het tempo wordt er door bevorderd, maar er wordt ook mee gemaskeerd, dat er in feite niet zovee' schokkends gebeurt. De omstandigheid, dat amateurs aan het woord waren, verandert daaraan niets. Dat houdt een groot com pliment in voor regisseur Jan van de Ven en zijn spelers, die heel wat van de in tenties hebben waar gemaakt. Omdat de opvoering gold voor de voorronde van het Landjuweel, zullen wij, volgens afspraak spel- en regieprestaties niet nader beoor delen, maar de lezer moge toch wel weten, dat „Thijm" een knappe indruk achter liet. P. W. Franse Om de clubkas de moeilijkheid.jvan de hoofdelijke omslag te besparen heeft de PEN-Club Denemarken haar leden verzocht ieder een eigen fles naar het jaardiner mee te brengen. Om misver stand te voorkomen had elke auteur de omslag van zijn laatstverschenen boek om zijn geestrijke bagage gedaan. Advertentie Tegen de N.T.S.-journaalredacteur C. van Hoewijk is door de N.T.S. op directie niveau een disciplinaire maatregel getrof fen. De heer Van Hoewijk is drie dagen geschorst omdat hij tijdens het toelichten van een journaalfragment „gehandeld heeft in strijd met de journalistieke ver antwoordelijkheid," aldus de formulering van de maatregel. Het gewraakte feit is, dat de heer Van Hoewijk tijdens de journaaluitzending is afgeweken van de tekst die hij tevoren had ingeleverd bij de hoofdredactie. Het betrof een uitzending over de herstelwerkzaam heden aan de „Nieuw Amsterdam" van de Holland Amerika Lijn. Volgens zijn inge leverde tekst zou hij onder andere het vol gende begeleidende tekstje hebben moeten uitspreken: „Tussen de 1600 en 1700 man zijn nu al twee maanden druk aan het werk om de Nieuw Amsterdam ingrijpend te verbouwen". In plaats daarvan zei de heer Van Hoewijk: ,,De werknemers die hiér weer aan de slag gaan na een schafttijd vanmiddag zijn de 1600 a 1700 man die nu al twee maanden" enzo voorts. Door de klemtoon op het woordje „hier" te leggen werd door de heer Van Hoewijk de indruk gewekt als zinspeelde hij op de 48-uursstaking van de Groep-73 Portugese kindertekeningen. De bui tengewoon en gevolmachtigd ambassadeur van Portugal in ons land, dr. J. de Barros Ferreira da Fonseca, heeft in het Anne Frankhuis in Amsterdam een expositie ge opend van tekeningen van Portugese kin deren bij de sprookjes van Anne Frank. Bij het verschijnen van de Portugese uit gave van de sprookjes schreef de uitgever een prijsvraag uit onder de jeugd, waarop ongeveer 5.000 inzendingen binnenkwamen. Circa 12 tekeningen werden bekroond en in het boek opgenomen. Van de 500 kleur rijke tekeningen die naar Amsterdam wer den opgestuurd, zijn er 70 geëxposeerd in het Anne Frankhuis, waar ze werden ge rangschikt door de heer H. J. Benner. Liszt en Bartók-expositie. Ter ge legenheid van de respectievelijk 150ste en 80ste geboortedag van Franz Liszt en Bar tók zal het Nederlands Bartókgenootschap in tie .JulianafOyer'van het Concertgebouw te Amsterdam een tentoonstelling arran geren van brieven, documenten, foto's, ma nuscripten enz. van de beide Hongaarse meesters. Het materiaal voor deze expo sitie is welwillend afgestaan door de Hon gaarse legatie te 's-Gravenhage. De ten toonstelling is te bezichtigen van 9 tot en met 19 december a.s., tussen 10 en 4 uur. van het televisiepersoneel, die op die dag juist beëindigd was. De N.T.S.-programmacommissaris heelt naar aanleiding van deze afwijking van de vastgestelde tekst aan de hoofdredacteur van het N.T.S.-journaal, de heer Carel En kelaar, verzocht hierover te rapporteren aan de raad van beheer van de N.T.S. „Op directieniveau" aldus deelde ons de N.T.S.-persdienst mee is toen het besluit genomen de disciplinaire maatregel tegen de heer Van Hoewijk te nemen. De hierboven genoemde staking van 48 uur is op 29 november ingegaan om 6,30 uur, het tijdstip waarop de heer Van Hoe wijk op Schiphol diende te zijn om voor het N.T.S.-journaal de aankomst van mi nister Luns te verslaan. Hoofdredacteur Enkelaar heeft zich toen volledig van deze protestactie gedistancieerd, zoals ook zijn adjunct R. Rensen en N.T.S.-filmchef Theo van der Hoeven dat deden. De heer Van Hoewijk heeft een actief aandeel gehad in de staking. Het is niet onmogelijk dat er naar aanleiding van de staking een me ningsverschil tussen de heren Enkelaar en Van Hoewijk is blijven bestaan. De disci plinaire maatregel van het N.T.S.-bestuur tegen de heer Van Hoewijk is echter uit sluitend genomen op grond van diens wij ziging in de vastgestelde tekst. Advertentie Kaarslicht... gezelligheid! GOUDA KAARSEN in de Stadsschouwburg Volgende week zaterdag plaatsing Zaterdag 16 december zal 's middags om 4 uur een door de schilder Gerard Willem Hofker geschilderd portret van de toneel speler Louis van Gasteren in de Haarlem se Stadsschouwburg worden geplaatst. Het portret is door de heer Van Gaste ren aan de gemeente Haarlem geschonken ter plaatsing in de schouwburg. De over dracht-zal- een officieel karakter hebben. Voorkeur voor „onschilderkunstige materialen" wordt gedemonstreerd Aanhangers van de ultra-moderne kunst betreuren in ons land het gemis aan een onafhankelijke galerie waar deze kunst ge ëxposeerd kan worden. Zij achten het niet juist dat de musea die zij niet onpartijdig noemen deze taak van de galeries over nemen. In Arnhem is een driemanschap, waartoe de beeldende kunstenaar Henk Peeters behoort, overgegaan tot oprichting van een Galerie A. Men wil in dit vrije centrum van ultra moderne kunst niet al leen exposities geven, maar men denkt ook aan lezingen, films en lectuurdocumenta tie. Zakelijke motieven spelen hierbij nog geen rol. Zaterdag wordt een expositie ge opend van de internationale kunstenaars groepering „Zero" waarbij Duitsers, Ita lianen, Belgen, Fransen, Zuidamerikanen en Nederlanders aangesloten zijn. Enige buitenlandse kunstenaars zullen een open- luchtdemonstratie geven, waarin onder meer het N.T.S.-journaal geïnteresseerd is. Dr. Simmat, psycholoog uit Frankfurt, verricht de opening. De Zero-groep wil een reactie zijn op het expressionisme. Er zal morgen een tekenmachine ten toongesteld worden waarmee een persiflage op de ab stracte kunst gegeven wordt. De nieuwe richting bedient zich bij voorkeur van on schilderkunstige materialen, zoals spiegels plastics en metalen. Donderavond 14 december a.s. brengt de N.C.R.V.-televisie de psychologische thriller „Gevaarlijk tussenspel". De oor spronkelijke titel van dit toneelstuk luidt: „Dangerous Interlude". Het werd ge schreven door F. Wyndham Mallock, pro cureur en tevens bekend toneelschrijver in Engeland. „Gevaarlijk tussenspel" is een stuk in drie bedrijven, dat speelt in Kiambu, Oost Afrika. Hoofdpersonen zijn een aantal En gelse kolonisten. Op zekere dag krijgt één van hen bezoek van de in Engeland voor aanstaande en zeer bekende advocaat Carter. Sommigen schijnen door de komst van Carter onaangenaam getroffen te zijn, maar laten daar uiterlijk niets van blij ken. Tijdens een gezellige avond laat Car ter zich overhalen iets uit zijn praktijk te vertellen. Slechts één keer in zijn lange loopbaan is Carter betrokken geweest bij een bijzonder sensationeel en opzienba rend proces, namelijk „De zaak Under wood". Hoewel het reeds meer dan 10 jaar geleden is dat Miss Underwood voor iaar geleden is dat Mrs. Underwood voor moord op haar echtgenoot, weten allen zich nog wel één en ander van deze af faire te herinneren. Eén van de aanwezi gen schijnt van sommige details zelfs nog beter op de hoogte te zijn dan Carter, die destijds als openbaar aanklager fun geerde... „Gevaarlijk tussenspel" is voor het eerst in Amerika opgevoerd Dat ge schiedde onder auspiciën van de grote to neelorganisatie „Theatre Guild", welke organisatie er om bekend staat slechts de zeer goede toneelstukken te laten spelen. Bij deze première in de Verenigde Staten werd de hoofdrol gespeeld door de be roemde filmster en actrice Viveca Lind- fors. Later is „Gevaarlijke tussenspel" door de Engelse en Duitse televisie uit gezonden. Aan de N.C.R.V.-uitzending werken mee: Myra Ward (hoofdrol, Ma ry), Lo van Hensbergen (Charles), Enny Meunier (Harriet), Hans Tiemeyer (Car ter), Frans Vorstman (Gilbert), Teddy Schaank (Betty) en Bert van der Linden (Thomas). De regie heeft Paul Cammer- mans. Het stuk wordt gespeeld in de ver taling van Tom van Beek. Prof. dr. N. A. Donkersloot, hoogleraar te Amsterdam, spreekt vrijdag 15 decem ber in de rubriek „Dichters van deze Tijd" over de dichter Adriaan Morriën. Morriën, nu bijna 50 jaar, debuteerde in 1939 met de bundel „Hartslag". In aan sluiting hierop draagt Jaap Maarleveld een aantal gedichten van Adriaan Morriën voor. Deze zijn: 1. Voorzomer, 2. Lande lijke liefde, 3. Slapeloosheid, 4. Verklaring, 5. Tegenspraak, 6. Verzen van een vader, 7. Hongerwinter 8. Italiaanse kunst. Dr. Anthon van der Horst begeleidt aan de piano (20.25-20.50 uur). Zondag 10 december, Bakenesserkerk, 20 uur: Jubileumuitvoering van het Haar lems Bach Ensemble, o.l.v. George Ro bert. Uitgevoerd wordt de tweede can tate uit het „Weihnachtsoratorium" van Joh. Seb. Bach. De uitvoering vindt plaats tijdens een kerkdienst. Zondag 10 december, St. Liduinakerk, 15 16 uur: Bespeling van het gerestaureerde kerkorgel door Albert de Klerk. Dinsdag 12 december, Concertgebouw, 20.15 uur: Vierde dinsdagavondconcert door het Noordhollands Philharmonisch Orkest, o.l.v. Henri Arends, het solisti sche medewerking van Paul Tortelier, violoncel. Uitgevoerd worden delen uit „Romeo en Julia" van Berlioz, het cello concert van Lalo, „Rapsodie variations for tape and orchestra" van Liming en „De Vuurvogel" van Strawinsky. Woensdag 13 december, Minervatheater, 20.15 uur: Pianorecital door Henk Hen kemans in het kader van de Debussy- herdenking (Heemsteedse Kunstkring). Donderdag 14 december, Concertgebouw, 19.30 uur: De Christelijke Oratorium- vereniging „Door Zang Vriendschap' geeft een uitvoering van de „Messiah' van Handel. Medewerking verlenen et Noordhollands Philharmonisch Orkest; de organist Rudolf Jansen; de claveci- nist Hans Philips; Annette de la Bije, sopraan; Aafje Heynis, alt; Han le Fèvre, tenor en Herman Schey, bas. De uitvoe ring wordt geleid door Simon C. Jansen. Zaterdag 9 december, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie geeft een voorstelling van „Meneer gaat op jacht", blijspel van George Feydeau. Onder regie van Fons Rademakers tre den o.m. op: Kitty Janssen. Mien Duy- maer van Twist, Guus Oster, Henk Rig- ters, Jan Teulings en Tom van Beek. Zondag 10 december, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie met „De getatoueerde roos", van Tennessee Williams. Medespelenden Ank van der Moer, Paul Cammermans, Jacqueline RoyaardsSandberg, Mimi Boesnach e.a. Regie: Ko van Dijk. Maandag 11 december, Stadsschouwburg, 20 uur: De Toneelgroep Theater geeft een voorstelling van „Arturo Ui", van Bertold Brecht. Onder regie van Robert de Vries treden o.m. op: Annet Nieuwen huzen, Hetty Beck, Diana Dobbelman, Lo van Hensbergen, Hans Tiemeyer, Ri chard Flink en Hans Culeman. Vrijdag 8 december, Stadsschouwburg, 20 uur: De r.-k. Rederijkerskamer „Alber dingk Thijm" geeft een voorstelling van „Quarantaine", van Jan Staal. Dinsdag 12 december, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Haarlems Toneel Ensemble geeft een uitvoering van „De Oceaan- vlucht". Donderdag 14 december, Stadsschouwburg, 20 uur: „"Gijsbert Japicx" geeft een voor stelling van „In ynspekteur skillet oan". Museum „Het Huis van Looy", Kamper laan: Groepstentoonstelling van „Kunst Zij Ons Doel". Van 9 december tot 8 ja nuari dagelijks geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur; zondag van 1417 uur. Kunstcentrum De Ark", Nieuw Heilig land 13: Tot en met zaterdag expositie van gouaches, tekeningen en aquarellen van J. C. Heeck. Van zondag af tentoon stelling van schilderijen en aquarellen van ds. R. H. Oldeman en siersmeed- kunst van C. A. Jasperen. Dagelijks ge- opend van 917 uur en op maandag, woensdag en vrijdag tevens tijdens de concerten van 1820 uur. „Bloemenheuvel", Bloemendaalseweg 158, Bloemendaal: Tentoonstelling van wer ken van de schilder en glazenier Joep Nicolas. Dagelijks geopend van 1017 uur; zondag van 1417 uur. Galerie „Uittenhout". Kleine Houtstraat 41: Tot en met 10 december tentoonstelling van aquarellen en grafiek van de Am sterdamse schilder Tonny Buytendijk. Dagelijks geopend van 10.3017 uur; zondag van 1417 uur. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe Kerksplein: Gedurende de maand december tentoonstelling van tekeningen van de Amsterdammer Dick Breed. Dagelijks geopend van 1022 uur. Dage lijks klassiek grammofoonplatenconcert van 2122 uur. Bisschoppelijk Museum. Jansstraat: Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge opend van 10-17 uur; zondagen 13-16 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16e eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 1017 uur; zon dag van 13—17 uur. Teylermuseum, Spaarne 16: Tentoonstel ling uit eigen bezit. Schilderijen 19e en 20e eeuw. Tekeningen Hollandse. Itali aanse en Franse school. Fossielen, histo- risch-natuurkundige instrumenten, 31 toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behalve op maandag) van 11-15 uur. De eerste zondag van elke maand van 13-15 uur. Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte boeken Romans: Huil, Het klopsignaal; Mussche, Ge denksteen voor Rosa; Zandstra. De stroom ruist in de avond; Terpstra, De kimen lizze to fier; Weening-Meijer, Rjochte paden; van der Werf, Yn 'e berm lans; Borchert, Die Hundeblume und andere Erzahlungen: de Born, The engagement: Dahl, Kiss kiss; Wagh, The Foxglove saga. Ontwikkelingsboeken: Franck, Het landschap Lambarene; Schulte Nordholt, Rassendiscrimina tie; Modellen voor de rechtspraktijk (leeszaal) van Andel-Ripke, Lichamelijke groei en karak terontwikkelingiBrocx, Beknopte coördinaten leer; Isbert, Raja-Yoga; Luidsprekers, basreflex- kasten, hoorns, hoekpanelen; Televisie vraag- stuk-waagstuk; Gelein, Bloementeelt; Postmal Berits en Soeteman, Kleine didactiek, wenken voor kandidaten Frans, Engels en Duits lager onderwijs; Risse, Gestein der Weisen; Fabricius, Uit mijn tijd' Buddingh, Eenvouds verlichte waters, 'n inleiding tot de poëzie van Lucebert Cassou, Germaine Richier; Estienne et Sibert, Van Gogh; Henried, Systematische Modulation Neumann, Handbuch der Kantaten Joh. Seb Bachs; Andalusische Reise, Granada - Malaga etc.; Documentatie Haarlem; Shirer, Opkomst en ondergang van het Derde Rijk, dl. 2; Muller, Provinciaal vlagvertoon; Statistiek van het ge woon- en voortgezet gewoon lager onderwijs, 1960/'61; Statistisch zakboek 1961. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7,10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram-, 835 Van de Voorpagina, praatje. 8.40 Gram. 9JOO qiytrm. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40'Aecordeonkwintet. VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Morgen wijding. VARA: 10.20 Lichte muz. 10.50 Tentoon- stellingsagenda. 10.55 Nieuwe gram. 11.20 Sport- uitz. 11.45 Tango-rumba-ork. 12.15 En de stroom rijst al meer en meer, lezing. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Hammondorgelspel. 13.35 Tussen mens en nevelvlek, lezing. 13.50 Lichte muz. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Boekbespr. 15.05 Gram. 15.30 'n Tik van de zon, hoorsp. 17.00 Jazz muziek. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Lichte muziek. 18.40 Lichte muz. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Bijbelse miniaturen, le zing. 19.45 Kamermuz. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Amus.progr. 21.15 Dansmuz. 21.50 Soc. comm. 22.05 Man in de stad: cabaret. 22.30 Nieuws. 22.40 De zwarte diamant, hoorsp. 23.10 Zigeunerorkest. 23.40 Gram. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de bejaarden. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.45 Idem. 11.00 Voor de zieken 11.45 Gram. 12.00 Middagklok noodklok. 12.04 Gram. 12.30 Land- en tuinbouw meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.20 Gram. 13.45 Lichte muz. 14.10 Franse les. 14.30 Voor de jeugd. 15.30 Tenor en orgel. 15.50 Litterair etherforum. 16.35 Pianoreci tal. 17.00 Sportperiscoop. 17.10 Lichte muz. 17.30 Boekbespr. 17.40 Amateursprogr. 18.00 Kunstkron. 18.30 Gram. 18.50 U bent toch ook van de partij?, praatje. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Wedstr in muzieklitteratuurkennis. 19.45 Lichtbaken, lezing. 19.55 Gram. 20.50 En nu mijn geval, vragenbe- antw. 21.00 Gevar. progr. 22,00 Licht progr. 22.20 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Wij lui den de zondag in. 23.00 Religieuze muziek met commentaar. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.00 Gram. 14.30 Academie der discofielen. 15.30 Gram. 16.00 Theaterkron. 16.20 Gram. 17.00 Nieuws. 17.15 Dagklapper. 17.20 Liturgische zangen. 17.30 Film- muz. 20.00 Cabaret. 21.00 Ork, koor en sol. 21.55 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.30 Gram. 23 55—24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. 20.20 Docu mentaire. 21.20 De derde Assemblee van de We reldraad van Kerken, filmverslag. NCRV: 21.30 Gevar progr. 21.55 Act. 22.30 Dagsluiting. NTS: 22.3523.00 Zang en piano. VOOR ZATERDAG VARA: 15.00 Ideeënbus. 15.25 Speelfilm. 15.50 Rep. van het Vogelhuis van de Kon. Rotterdamse Diergaarde Blijdorp. 16.20 Filmprogr. 16.45 Te kenfilmpje. 17.00-17.30 Voor de kinderen. 19.30 Voor de ieugd. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Gevarieerd progr. 21.20 Quizprogr NTS: 22.15 Eurovisie: Internat, danstoernooi in Düsseldorff. VARA: 22.55 Actualiteiten. MILAAN (UPI) Gisteravond werd in Milaan het operaseizoen geopend met de uitvoering in „La Scala" van Verdi's „De strijd van Legnano". De belasting was er ook, maar die kwam niet vanwege Verdi, vandaar dat de geruisloze mannen in ge huurde „staartjassen" niet verder kwa men dan de grote hal. Daar gingen zij taxerend rond. Met een aantekenboekje onopvallend in een hand, toonden de man nen „stille" bewondering voor de kostbare bontmantels en juwelen van de Scala-gas ten. Die bewondering zal later blijken in de voorlopige aanslag. De ambtenaren werkten op bevel van de minister van Fi nanciën, Guiseppe Trabbuchi, die openlijk had laten weten dat de waarde van de sieraden zou worden vergeleken met de aangiftebiljetten. Deze waarschuwing bleek overigens niet in staat de grootse stijl van de opera- gangers te hinderen. Het was in de hal van La Scala een lusthof voor belasting- taxeerders. De officiële prijs voor een plaats op de eerste rij was 48 dollar, maar vlak voordat het doek op ging werd er reeds 130 betaald.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 9