DOOR ZANG VRIENDSCHAP
MET HANDEL'S „MESSIAH"
- UITGAAN IN HAARLEM®
Een satirische fantasie van
San O'Caesy bij „Centrum"
ANDERS DAN ANDEREN
Andere programmering
bij Nederlandse Opera
Regeling voor politieke
televisie-uitzendingen
Museum gaat zijn
schatten tellen
„DE DUIVELSHAAN"
KOOTVLEUGELS
fóuyfgfys l>etgevu
LEZEN EN LATEN
LEZEN
HOPEN
VRIJDAG 15 DECEMBER 1961
Merlovings.
r ringen
n
Kwestie Lutz in de
Rotterdamse raad
HOOFDPIJNPOEDERS
2&
Première in Berlijn van
„Judgement at Nuremberg"
De negen Muzen
ZIJL WEG 57 HAARLEM
IBACH-VLEUGELS
Kostuums in de betere klasse
ZIJLSTRAAT 71
HAARLEM
MUZIEK
TONEEL
AMATEURTONEEL
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
MENSEN DIE
HET GOED
BEKIJKEN
KIEZEN
ARISTONA
Bert Garthoff presenteert:
Psychologisch
De radio geeft zaterdag
7 elevisiebrogramma
DE OPVOERING van Sean O'Cae
sy s Cock a doodle dandi(De duivels-
haan) door de toneelgroep „Centrum"
stelt ons allereerst voor de vraag wat
dit Ierse stuk vol Iers geloof en bij
geloof, en vol toespelingen op plaatse
lijke Ierse toestanden, een Nederlands
publiek nu eigenlijk te zeggen heeft.
En het antwoord moet dan in ieder geval
luiden: heel iets anders dan de schrijver
voor ogen gestaan moet hebben, toen
hij het voor zijn landgenoten schreef.
Wat ons gisteravond in de Kleine Ko
medie te Amsterdam werd voorgezet ap
pelleerde vooral aan onze smaak voor een
bizar soort folklore. Het idealisme dat het
stuk ook bevat met zijn aansporing tot de
Ierse plattelandsbevolking om zich los te
maken uit de sfeer van verstikkende be
krompenheid waarin zij leeft, kunnen wij
wel verstandelijk benaderen maar deze
moraal kan voor ons toch nauwelijks de
charme van de voorstelling uitmaken. Die
schuilt meer in de aanstekelijke vrolijk
heid die vooral voor de pauze het resul
taat was van het gegoochel met stemmin
gen en theatereffecten: hoge hoeden die
het toneel overvliegen, stoelen die in el
kaar storten, whiskyflessen die van kleur
veranderen, effecten die gevoegd bij het
fantasie- en beeldrijke taaleigen van
O'Caesy, vooral in de eerste twee bedrij
ven bij het publiek een uitbundige, zij het
wat kinderlijke feeststemming wekten om
het dichterlijke en kleurige sprookje dat
we te zien kregen.
RONDOM HET HUIS van de rijkgewor-
den kleine boer Marthraun spelen zich na
melijk wonderlijke gebeurtenissen af wan
neer er plotseling een levensgrote haan
verschijnt, die als een symbool van de
vrijheid blij begroet wordt door de vrou
wen en de jonge mannen uit het dorp,
maar bestreden zal worden door de pas
toor en zijn aanhangers die er slechts een
satan in kunnen zien. Die strijd zal ge
wonnen worden door de bekrompen over-
dogmatische pastoor Domineer; de haan
verdwijnt weer, allen keren terug tot de
toestand van verstarring waaraan men
even was ontsnapt, alleen de vrouwen en
de jonge idealistische postbode trekken
weg „ergens heen waar het leven meer
op het leven lijkt dan het hier doet".
Dat laatste gebeurt dan in het derde
bedrijf wanneer de schrijver de ombe
kommerde vrolijke satire van voor de
pauze wel moet ombuigen naar een iet
wat moraliserend slot. Het feest is dan
wel afgelopen vooral voor het Nederland
se publiek dat zich, onbekend met de
Ierse toestanden, nauwelijks rekenschap
kan geven van de draagwijdte van O
Caesy's boodschap. In ieder geval viel er
bij de opvoering veel te genieten. Onder
de kennelijke zorgvuldige leiding van Eg
bert van Paridon verliep de ingewikkel
de voorstelling met zijn vele trucs en
effecten vlekkekloos. Er was een fraaie
sorting bonte dorpsfiguren op de been
gebracht, waarvoor centrum over een hele
serie kundige typeurs kon beschikken.
DE VERTALING van Cees Noteboom
had de dichterlijke vlucht en het folklo
ristische aroma van het origineel volledig
weten te bewaren. Het decor van Roger
Chailloux was misschien wat al te sober
en maakte het bovendien op het kleine
toneel wel erg vol, maar zijn kostuums
waren vrolijk en raak, vooral het prach
tige hanenpak waarin Gerard van Tiel op
gezette tijden zeer handig kwam rondstap
pen. Van de enorme lijst rollen werden
de grootste gebracht door Piet Römer, als
de wel erg brave postbode, die echter over
een prettige zangstem bleek te beschik
ken, door Ton van Otterloo als de autori
taire Domineer, mooi van gebaar en zal
vend geluid, door de dames Fien Bergheg-
ge. Joka Beretti en Karin Haage als de vro
lijke vrouwtjes van Ierland, en door Leen
Jongewaard als een kostelijke koster.
Met een in veel opzichten gelukkig re
sultaat hebben de jonge acteurs van „Cen
trum" zo een krachtig pleidooi gehouden
voor de levensvreugde die de 68-jarige
Sean O'Caesy met een nog even jeugdig
elan in dit stuk heeft beleden.
Hans van den Bergh
Advertentie
Het huis met het carillon
Gr. Houtstraat 49 - Haarlem - Tel. 20049
Tekort aan verpleeghuizen. Er is in
Amsterdam een groot tekort aan verpleeg
tehuizen voor chronische zieken. Voor
ruim honderd geestelijk gestoorden is er
een dringende indicatie voor onmiddellijke
opneming maar hoewel de gemeentelijke
geneeskundige dienst alles in het werk
stelt om voor deze patiënten een plaats te
vinden, kunnen ze nergens worden opge
nomen. Dit heeft dr. B. H. Sajet, voor
zitter van de Stichting Verpleeghuizen
voor Chronische Zieken, medegedeeld.
Na de berichten, dat de directie van
het toneelgezelschap „Theater" uit Arn
hem met ingang van het seizoen 1962-'63
deel zou gaan uitmaken van de di
rectie van Rotterdams Toneel, is de
„kwestie Ton Lutz" ontstaan. Ton Lutz
voelde zich in zekere zin gepasseerd en
wenste later, volgens persberichten zijn
directeurschap van Rotterdams Toneel
niet te continueren. Hij deelde toen mee
naar Amsterdam te zullen gaan.
De „Kwestie Lutz" is bij de begro
tingsbehandeling in de Rotterdamse ge
meenteraad ter sprake gekomen. Donder
dag heeft de wethouder voor kunstzaken,
mej. mr. J. Zeelenberg, verklaard, dat
Ton Lutz aan het bestuur van Rotter
dams Toneel nog geen mededeling heeft
gedaan van zijn vertrek. Dit wettigt de
indruk, dat hij de deur nog niet geheel
achter zich heeft gesloten. Het blijven
van Lutz zal een verrijking betekenen
van Rotterdams Toneel nieuwe stijl.
Mocht de heer Lutz toch naar Amster
dam gaan, dan wenste de wethouder hem
onder dankzegging voor wat hij onder
zeer moeilijke omstandigheden in Rotter
dam heeft gepresteerd, het allerbeste
toe. Zij sprak daarbij de hoop uit dat
Ton Lutz in Rotterdam nog menige gast
rol en menige gastregie zou komen ver
vullen.
Advertentie
per doos: 25 poeders
In de tot de laatste plaats met uit 26
verschillende landen afkomstige gasten
gevulde Berl'ijnse Kongresshalle heeft de
film van Stanley Kramer „Judgement at
Nuremberg" gisteravond zijn wereldpre
mière beleefd. Bij deze eerste voorstelling
van de nu reeds veel besproken film,
waarin de schuldvraag met betrekking tot
de onder het Hitlerregiem gepleegde mis
daden het centrale thema vormt, waren
de Duitse bezoekers voornamelijk autori
teiten, hooggeplaatste Berlijnse ambtena
ren en journalisten. Het bijzondere voor
recht deze eerlijke film op de eerste
avond al te mogen zien, weerhield hen
er niet van toch slechts tot een betrek
kelijk aarzelend slotapplaus te komen. De
film slingert hen een aantal onverbidde
lijke waarheden in het gezicht, die zJij
moeilijk anders dan met een pijnlijk ge
voel van schaamte zullen kunnen ver
werken. Toch is dit belangwekkende
filmwerk, waarop wij nader terugkomen,
in eerste instantie beslist geen anti-Duitse
film.
HET ZIET er naar uit, dat een jaar
lijkse uitvoering van Handels oratorium
„Messiah" in de Adventstijd door de Chris
telijke Oratorium vereniging „Door Zang
Vriendschap" een Haarlemse traditie kan
worden. De grote belangstelling die voor
de uitvoeringen van dit meesterwerk in
1959 en in 1960 bestond, heeft de gedachte
aan de vorming van zulk een traditie voed
sel gegeven.
Donderdagavond werd wederom een uit
voering van de Messiah door de vereni
ging gegeven en ook ditmaal was de Ge
meentelijke Concertzaal volledig bezet met
toehoorders. Ik geloof niet, dat het nog
nodig is om voor het doorzetten van de
jaarlijkse uitvoeringen een afwachtende
houding aan te nemen. „Door Zang Vriend
schap kan tezamen met haar bekwame
en kunstzinnige dirigent Simon C. Jansen
veilig op de ingeslagen weg voortgaan.
De muziekminnaars uit Haarlem en om
geving zullen daar dankbaar voor zijn.
MEN HEEFT bij deze uitvoering weer
kunnen genieten van fraaie koorzang, uit
muntend door stralende klank en bewogen
uitdrukkingskracht, zowel in de verstilde
koren als in die, waarin de jubel, de hym
nische extase overheerste. Toch was hier
bij geen sprake van het toespitsen der
contrasten of van een onbeheerste nadruk
op het monumentale karakter, dat onwil
lekeurig tot vertekening van de muziek, en
bovendien van de tekst, zou kunnen voe
ren.
EEN EENZIJDIGE appreciatie van die
monumentaliteit van „Messiah" heeft in
de vorige eeuw wel eens tot excessen ge
leid. Bij een bijzondere gelegenheid in
1859 dacht men het werk het best te die
nen door het te laten vertolken door een
ensemble van vierduizend medewerken
den!
SIMON JANSEN heeft bij de uitvoering
van donderdag een uitnemend evenwicht
gevonden tussen muziek en tekst. Het koor
bleek gegroeid in de beheersing van de
Van de zijde van de Nederlandse Opera
wordt medegedeeld, dat de voorstelling
van „Carmen" vanavond in de stads
schouwburg te Amsterdam wegens ziekte
van drie solisten niet kan doorgaan. Daar
voor in de plaats komt een voorstelling
van „La Traviata", onder leiding van Leo
Driehuis met o.a. Merilyn Tyler, Jess
Walters en Ettore Babini.
De voorstelling van „Hoffmann's ver
tellingen' op zondagmiddag 17 december-
kan niet doorgaan in verband met de nuari 1921 kan worden deelgenomen en een
voarbereidingen van de volgende première j voor koor-, kamer-, orkest- en elektroni-
van de Nederlandse Opera. sche werken, waaraan componisten, na 1
januari 1925 geboren, kunnen meedoen.
vertolkingstechniek, wat in het bijzonder
sprak uit de lenigheid waarmede de „co
loratuur" van koorfragmenten werd ge
zongen en in de gaafheid van klank, zo
wel bij ingetogen zang als bij zang van
indrukwekkende kracht. Voorzichtigheid
lijkt echter geboden bij de dynamische
nuancering van stemmen terwille van de
duidelijkheid van inzetten van andere
stemmen.
DE SOPRAAN Annette de la Bije ver
tolkte haar aandeel in het werk met prach
tige, klare toonvorming. Aafje Heynis be
reikte weer een ontroerend hoogtepunt
met de aria „He was despised". De te
nor Han le Fèvre gaf aan zijn zang in
houd door een bewogen expressie evenals
de bas Herman Schey, die met de aria
„Why do the nations" een grote virtuosi
teit demonstreerde.
MET VOLDOENING kan ik gewagen
van de begeleiding door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest, door de claveci-
nist Hans Philips en door de organist Ru-
dolf Jansen.
P. Zwaanswijk
EXTRA VOORSTELLING VAN
„HET rRIF.EL"
Wegens het grote succes zal De Haagse
Comedie op tweede kerstavond in de
Stadsschouwburg te Haarlem nog een op
voering geven van „Het Prieel" van Alec
Coppel. Bob de Lange heeft van deze
thriller, die door hem is vertaald, de regie.
•Naast hem treden op;. -Anny, de Langè,
Eric van Ingen, Kitty Kluppel! Annie
Leenders, Wim de Haas. Hepvan Delft,
Jules Royaards, Kees Cóolen, \Viebe
Brandsma, Gerard de Groot en Dolf de
Vries. Het decor is van de Engelsman
Reece Pemberton.
Weer op reis. Het Nederlands Kamer
orkest, dat maandag van zijn tournee door
de Verenigde Staten en Canada in ons land
is teruggekeerd, zal in januari en februari
1963 opnieuw een tournee door deze lan
den maken.
Doek. Op een donderdag in Berg en
Dal bij Nijmegen gehouden kunst- en an
tiekveiling is een doek van de 17de eeuw-
se meester Jan van Goyen voor 32.000
verkocht.
Prijsvragen. De stichting „Gaudea-
mus" te Bilthoven heeft voor haar eerst
volgende internationale muziekweek (10
16 sept. 1962) twee compositie-prijsvragen
uitgeschreven. Een voor e.en muziekdrama
tisch werk voor televisie, waaraan door
componisten en dichters, geboren na 1 ja-
De minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen a.i. mej. dr. Klompé,
heeft in een nota aan het parlement me
degedeeld, dat zij een regeling heeft ge
troffen met betrekking tot de financiering
van de televisieuitzendingen der politieke
partijen.
De N.T.S. zal haar medewerking aan de
ze uitzendingen geven door het beschik'
baar stellen van studioruimte en appara
tuur voor de uitzending en voor repeti
ties, als deze nodig worden geacht. Zij zal
ook het daarbij nodige personeel beschik
baar stellen. Aan de politieke partijen
worden hiervoor geen kosten in rekening
gebracht. Uit het kijkgeld zal de politieke
partijen een tegemoetkoming worden ver
leend voor de directe programmakosten
tot een bedrag der werkelijke uitgaven,
voor zover deze de in het televisiebestel
gebruikelijke uitgaven van overeenkom
stige aard niet te boven gaan. De tege
moetkoming zal ten hoogste f 400 per uit
zending van 10 minuten bedragen. In een
onmiddellijk aan algemene verkiezingen
voorafgaande periode van nader te bepa
len duur zal een bijzondere regeling wor
den vastgesteld voor de t.v.-uitzendingen
der politieke partijen.
Aan de partijbesturen is voorgesteld in
februari een begin te maken met deze uit
zendingen.
De politieke partijen, die voor deze uit
zendingen in aanmerking komen, zullen
om beurten de beschikking krijgen over
de wekelijkse zendtijd. De volgorde zal
door de regeringscommissaris bij loting
worden bepaald.
De uitzendingen zullen zoveel mogelijk
plaatshebben op een vaste dag in de week,
waarop een N.T.S.-programma pleegt te
worden uitgezonden voorlopig op dins
dag bij voorkeur onmiddellijk na het
nieuws journaal. Valt deze dag samen met
een algemeen erkende feest- of herden
kingsdag, dan zal de regeringscommissa
ris een nadere regeling treffen. Het be
palen van de vorm der uitzendingen wordt
overgelaten aan de betrokken partijen. De
partijen, die dit wensen, zullen hun zend
tijd kunnen samenvoegen voor gezamen
lijke uitzendingen.
Advertentie
Ruime keuze in kl. en gr. modellen,
w.o. de zo vermaarde
Advertentie
„OUDE JAAR-KLAAROVER".
Evenals vorig jaar, zullen André Meurs
en Herbert Joeks op Oudejaarsavond voor
de K.R.O.-microfoon weer een uur-lang
hun actuele en politieke spitsvondigheden
spuien. Zij worden daarbij geassisteerd
door een orkest o.l.v. Kees Bruijn, terwijl
de produktie in handen is van de man die
ook de leiding heeft van het radio-pro
gramma Tierelantijnen, waarin dit duo
iedere zaterdagavond te beluisteren is, n.l.
Tonny Schifferstein. De samenstelling,
ideeën en alle teksten van dit programma
Klaar-over Jaar-over", waarin het twee
tal. u viaphet-'actuele zebrp-pad -va'n-,1961-
naar 1962 zal loodsen, zijh weer van André
Memgoi ot
„KONING OIDIPOUS" IN HAARLEM
Het Rotterdams Toneel zal op dinsdag
19 december a.s. aanvang 8 uur de eerste
voorstelling voor Haarlem geven van Ko
ning Oidipous, tragedie van Sophokles in
de Stadsschouwburg.
Onder regie van Ton Lutz werken hier
aan mede: Max Croiset, Enny Mols—de
Leeuwe. Ton Lutz, André van den Heuvel,
Albert Vogel a.g., Ton Kuyl, Willem Tol
lenaar, Jan Lemaire, Adolf Rijkens, Siem
Vroom, Lex Schoorel, Nelleke Knegtmans,
Ria Urbanus.
gecontroleerde kwaliteit
Advertentie
KONINGIN JULIANA BIJ
„ARME BITOS"
In gezelschap van haar secretaresse, WTASI'fr
freule C. B. Röell, heeft Koningin Juliana w','u,tv
donderdagavond in de Koninklijke schouw
burg te Den Haag de voorstelling bijge
woond van „Arme Bitos" door de „Haagse
Comedie".
De regie van dit toneelspel van de Frans
man Jean Anouilh berustte bij Joris Diels,
die het toneelspel ook vertaalde en zelf
ook een van de hoofdrollen vertolkte. Aan
de voorstelling werkten voorts o.a. mee
Paul Steenbergen, Anna-Marie Heyligers,
Frans van der Linden, Leo de Hartogh en
GJjsbert Tersteeg., r -- -
Zaterdag 16 december, Stadsschouwburg
20 uur: De Hoofdstad Operette geeft een
uitvoering van de operette „Das Drei-
maderlhaus" naar muziek van Franz
Schubert. Medewerking verlenen o.m
Herman Valsner, Lizzi Schöffmann, Jan
Handerson, Rosy Parrish, Karl Frey en
Marga Graf (a.g.).
Zondag 17 december, Stadsschouwburg, 20
uur: De Hoofdstad Operette herhaalt de
uitvoering van „Das Dreimaderlhaus".
Maandag 18 december, Concertgebouw, 20
uur: Concert door het Boccherini Kwin
tet. Uitgevoerd worden werken van Bach,
Boccherini en Hindemith (Haarlems Co
mité voor Kamermuziek).
Dinsdag 19 december. Concertgebouw, 20
uur: Orgelconcert door de stadsorganist
Piet Kee.
Woensdag 20 december, Concertgebouw,
20 uur: Volkskerstzang o.l.v. i Jos de
Klerk, georganiseerd door het Comité
Volkskerstzang Haarlem. Medewerking
verlenen de Koorschool van de Kathe
drale Basiliek St. Bavo, het fanfare
korps „Arti et Religioni" en de organis
ten Teke Bijlsma en Jan Schouten.
Donderdag 21 december, Concertgebouw,
20 uur: Volkskerstzang (zie woensdag).
Dinsdag 19 december, Stadsschouwburg,
20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft een
voorstelling van „Koning Oidipous", tra
gedie van Sophokles. Onder regie van
Ton Lutz treden o.m. op Max Croiset,
Adolf Rijkens, André van de Heuvel,
Ton Lutz, Enny Mols de Leeuwe en Ton
Kuyl.
Vrjjdag 15 december, Stadsschouwburg, 20
uur: Toneelvereniging „De Proveniers"
met „U spreekt met uw moordenaar".
Dinsdag 19 december, Minervatheater, 20.15
uur: De „Heemsteedse Spelgroep" geeft
een opvoering van „J. B.", van Archi
bald MacLeish. (Bijzonder kerkewerk
Herv. gem. Heemstede).
Woensdag 20 december, Stadsschouwburg,
20 uur: Toneelvereniging „Postaal Ge
noegen" met „Een man van adel".
Donderdag 21 december. Stadsschouwburg,
19.30 uur: Toneelvereniging „Cremer
met „De familie Kegge".
Zaterdag 16 december, Minervatheater,
14.30 uur: Het Aerdenhouts Kindertoneel
geeft een opvoering van „Sneeuwwitje"
De baten komen ten goede aan de stille
armen.
Zaterdag 16 december, Lido Theater, 23.30
uur: „De koe en de gevangene", film
voorstelling ten bate van de stille ar
men.
Zondag 17 december, Tuinzaal Concertge
bouw, 20 uur: Openbare dansavond.
Zondag 17 december, Modernisten Sociëteit
„Ekestos", 14 uur: Optreden van „The
Diamond Five". 20 uur: Twist-dans de
monstratie door Peter Voorn en zijn
groep.
Stadssechouwburg: Gedurende de maand
december expositie van grafiek van
Hans Postma in de gangen van het ge
bouw.
„Chez Nous", Spaarnelaan 25: Expositie
van Catalaanse aquarellen van Frans
Funke. Tot 28 december.
Museum „Het Huis van Looy", Kamper
laan: Groepstentoonstelling van „Kunst
Zij Ons Ooel". Tot 8 januari dagelijks
geopend van 10—12.30 en van 13.30—17
uur; zondag van 1417 uur.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land 13: Tentoonstelling van schilde
rijen en aquarellen van ds. R. H. Olde-
man en siersmeedkunst van C. A. Jas
peren. Dagelijks geopend van 917 uur
en op maandag, woensdag en vrijdag
tevens tijdens de concerten van 18—20
uur. Tot 5 januari.
„Bloemenheuvel", Bloemendaalseweg 158,
Bloemendaal: Tentoonstelling van wer
ken van de schilder en glazenier Joep
Nicolas. Dagelijks geopend van 1017
uur; zondag van 14—17 uur. Tot 25 dec.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe
Kerksplein: Gedurende de maand
december tentoonstelling van tekeningen
van de Amsterdammer Dick Breed.
Dagelijks geopend van 10—22 uur. Dage
lijks klassiek grammofoonplatenconcert
van 2122 uur.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. Dagelijks ge
opend van 10-17 uur; zondagen 13-16 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16e eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 10—17 uur; zon
dag van 13—17 uur.
Teylermuseum, Spaarne 16: Tentoonstel
ling uit eigen bezit. Schilderijen 19e en
20e eeuw. Tekeningen Hollandse. Itali
aanse en Franse school. Fossielen, histo-
risch-natuurkundige instrumenten, 31-
toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend
(behalve op maandag) van 11-15 uur. De
eerste zondag van elke maand van 13-15
uur.
Voor het eerst sinds zijn oprichting in
1893 gaat het museum voor Grieks-Ro
meinse oudheidkunde in Alexandrië,
Egypte, zijn schatten inventariseren.
Het museum herbergt antiquiteiten uit
een cultuurtijdvak dat zich uitstrekt van
de dagen der laatste Farao's tot aan het
begin van het Christendom. De oudste
stukken gaan terug tot de Ptolemieten, de
Grieks-Egyptische erfgenamen van Alex
ander de Grote.
Er zijn vele voorwerpen die dateren uit
de tijd van de Griekse en Romeinse over
heersingen van Egypte, uit de tijd van
het Christendom, en uit de tijd dat Alexan
drië als hoofdstad van het heidendom be
gon te vervallen.
Van de talloze objecten waarover mu
seum beschikt, zijn er slechts 27.000 ge
registreerd. De rest is nog nimmer gefo
tografeerd, genummerd of zelfs maar in
geschreven. In 1936 verdwenen uit het mu
seum tweehonderd niet-geregistreerde
gouden voorwerpen en andere sieraden
Het speuren ernaar zou destijds onder
druk van het hof zijn gestaakt.
De inventarisering van het museum ge
schiedt door twee commissies. Zij zullen
er ongeveer een jaar voor nodig hebben
boeken ^an d°°r d® Stadsbibliotheek aangekochte
Romans: Arnau, De laatste gast; Berglus De
Carrr.iggelt, Alle orgels slapen; Hun-
Fen en dochters: Piccolomini Pius II)
ruw 5 m 5lena:i,Poppe' De bananenoorlog
Bilker Boppe de wolken; Faber, Doarp oan sé
wüS?'v' ^ou^ermmsken yn in stêd; van der
m c® wle mear; Risse- Schlangen
Genf, Caspary, Evvie: Heinemann, The ad
venturers; Mortimer. Saturday lunch with the
Brownings; Williams, Border country.
OntwikkelingsboekenMaatschappelijk werk
lino d oge', Het sPel als bewegingsontwikke
ling, Bronowsiti e.a„ Natuurwetenschap (elemen
Itl1;- energie mechanica, geluid, elektronica
sterrenwereld); Feimnger, Vorm en functie in
de natuur; Schilder, Het Judokwai judo; de
Vroome Kinderspeelgoed; van Muiswinkel, Han-
?eJltmri? ien UrS: ?^abbendam, Bloembollen
teelt, dl. 3 De hyacint; Kloeke. Herkomst en
f£a®'iJan Afrikaans: Verhardt, Verzamelde
gedichten; Hodm, Chadwick (Europese beeld
houwkunst); Courthion, Malerei der Romantik-
Pepping, Der polyphone Satz. dl 1 Der Cantus-
firmus-Satz; van Assumburg, Waar de klepel
hangt.. De klokkengieterij in woord en beeld;
Beishuizen. De geschiedenis van het morgenland.
Carell, Daar komen ze! De Duitse reportage
over de invasie en de slag om Frankrijk in 1944
Unwin, The defeat of John Hawkins, a biogra
phy of his third slaving voyage: Neumann en
Koppel. Hitler de gesel van Europa: Verslag over
i»iiiM?r.mV Va" 1353 van de Rijkswaterstaat
Advertentie
Maandag 18 december
fh
:utoua
m
Een keurtroep je van onze vaderlandse
acteurs verscheen donderdagavond op het
beeldscherm in het N.C.R.V.-programma.
Het was maar goed dat het een keur-
troepje was, want anders zou de verto
ning van „Gevaarlijk tussenspel", een zo
genaamde psychologische thriller al veel
eerder een opgeblazen kikker gebleken
zijn. Het woord psychologisch als adjec
tief bij thrillér Had oris" eigenlijk aï te den
ken moeten geven. Het ontpopte zich als
een excuus. Onbarmhartig ging het thril
ler-effect verloren toen eenmaal opening
van zaken werd verschaft. Wanneer wij
door het voortreffelijke spel van niemand
minder dan Myra Ward niet zolang in
spanning waren gehouden, was er geen
stukje psychologie aan heel gebleven.
Enfin, wij werden dus aangenaam be
dot. Dat het allemaal zo gesmeerd liep,
dankten wij ook aan Enny Meunier, Lo
van Hensbergen en Frans Vorstman, aan
wie het wel was toevertrouwd om effect
te sorteren uit zelfs een glas whisky. Paul
Cammermans voerde de regie. Hij deed
dat met veel kennis van zaken en gevoel
voor de dramatische kansen.
Beeldschermer
Advertentie
Waar kaarsen branden
is sféérï
GOUDA KAARSEN
«"■VERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO
vaka y^RA, 19 30 VPRO. 20.00 24 00 VARA.
w, A Nleuws- 7-1(> Gymn 7 23 Gram. 8.00
8 40 Pri o nïT ',-. 5 Van de voorPagina. praatje.
■1 S, at o.,?3;?1"' voorde vrouw. 9.10 Gram
9.35 Waterst. 9 40 Vrouwenkoor. VPRO: 10.00 Sa-
'bfia- Praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA:
Lichte muz. 10.50 Tentoonstellingsagenda.
10.55 Jazzmuz. 11.20 Sportuitz. 1145 Gram. 12 15
Van de wieg tot het graf, vragenbeantw. 12 30
Land-en tuinbcuwmeded. 12 33 Lichte muz. 13 00
,UTo' 'U15 VARA-varia. 13.20 Hammondorgel-
sPei- 13.35 Tussen mens en nevelvlek, lezing 13 50
Ljvnte muziek 14.10 Voor de jeugd. 14 45 Gram
15 00 Radio-fiiharm ork. en sol (Om 15 55 16 15
Boekhespr.). 17 00 Jazzmuz 17 30 Act. 18 00 Nws.
en comm. 18 20 Gram. 18 35 Lichte muziek 19 00
Artistieke staalkaart VPRO: 19 30 Bijbelse mi
niaturen, lezing 19 45 Kamermuziek, 19 55 Deze
week, lezing VARA: 20 00 Nieuws 20 05 Gevar
progr 2150 Soc. Comm 22.05 Lichte muz. 22 30
Nieuws. 22 40 De zwarte diamant, hoorspel 23 10
Quiz 23 35 Grom. 23 55—24 00 Nieuws
HIT, VER SUM II. 298 m 7 00—24 00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws 7.15 Gewijde muz. 7 30 Voor
de jeugd. 7 45 Morgengebed er overweging. 8 00
Nieuws. 8 18 Gram 8 50 Voor de huisvrouw 10 00
Voor de kleuters. 10 15 Gram. 11.00 Voor de zie-
i«f!h 1} Gram. 12.00 Middagklok - noodklok
12 04 Promenade-orkest en sol. (Om 12 33—12 50
ioa?rdVvnx tui?b meded 12 50 Act. 13 00 Nieuws.
13 15 Platennieuws. 13 25 Harmonie-orkest. 13 50
Gram 14.10 Franse les. 14 30 Voor de ieugd. 15 30
fï 16-W) De klokkenmaker, hoorspel
17 00 Sportperiscoop. 17.10 Instr. octet. 17.30 Boek-
besor. 17 40 Lichte muz. 18 00 Kunstkron. 18 30
Striikork. 18 50 TJ bent toch ook van de partii9
praatie. 19 00 Nieuws. 19 10 Act. 19 25 Wedstrijd
n muzieklitteratuurkennis 19 45 Lichtbaken le
zing. 19 55 Gram. 20.50 Van klanten en wanten
weten, vragenbeantw 21 00 Gevar progr 22 00
oo1 CM ™?gf-22 20 22 25 Boekbespr. 22 30 Nws
22 40 Wrj luiden de zondag in. 23.00 Religieuze
BRUSSEL. 324°mm 23 55~24 00 Nieuwa
.„L2.00. Nieuwa 12 93 Amusmuz. 12 30 Weerber
1„35 Amus muziek. 13.00 Nieuws 13 15 Voor de
teenagers 14 00 Lichte muz. 14 30 De academie
der discofielen 15 30 Amus progr. 16.00 Theater-
kron. 16 20 Lichte muz. 17 00 Nieuws. 17.15 Dag-
klapper en liturg, ka! 17 20 Ad te Levavi. 17 30
Ps,c.h'e™z, 17 45. Engelse les. 18 00 Orgelrecital,
on nn Y e soldaten 19 00 Nieuws 19.40 Gram
2"™ ??v,a,r' Pr°gr- 21-30 Amus.ork 22 00 Nieuws.
isis-» OO Nieuws Ni6UWS" 23 05 Dansm«7"
VOOR VRIJDAG
NTS: <>0 00 Journ en weeroverz 20 20 Progt
ter gelegenheid van Koninkrijksdag VPRO 21 Of
?thna"s°"% 21 45 Gesprek aan de schrijftafel, le
zing. 21.o5 Documentair programma.
VOOR ZATERDAG
NTS: 14.00 Eurovisie: Voetbalrep. van de be-
s issmgswedstrrd in het kwalificatietoernooi voor
de wereldkampioenschappen Frankrijk—Bulga-
17 0(1 nwav 'j45 Anno' 16,5 Instr pns.
NT9-ènnn t r kinderen 19 30 TV-film.
NTS J>0 00 Toirn en «--"b-r irno- 20 20 Act.
00 Gevar. p g 2" j r„r| 22 20 TV-film.