BOCCHERINI-KWINTET Coba Ritsema ten grave gedragen Fatsoenscode tussen uitgevers en litteratoren ondertekend Veilig voor de strijd in Go? ontbrandde Yk K W. Steijn exposeert bij Felison Danseres Janine Charrat in levensgevaar mm Dienen in Nieuw-Guinea zo nodig verplicht Gemeente Santpoort-Zuid nam orgel in gebruik toastautomaat LEEF GELUKKIG MET EEN (TOG)AL-GEZONDE BODY DINSDAG 19 DECEMBER 1961 11 Rijp ensemblespel in overladen programma Rowenta-perfectie I Sas Bunge FILM EN FILMWERELD Gemeente Haarlem koopt aquarel van Frans Fanke Vrijwilligers hebben nog steeds voorrang Clandestiene voetbal toto in Alkmaar Herv. kerk „De Hoeksteen Villa van Sociale Zaken Amsterdam in Nunspeet uitgebrand ln de roos De groei van het aantal televisietoestellen De radio geeft woensdag 7 elevisieprogramma Elfjarige jongen reed brandende zestonner uit garage HET BOCCHERINI-KWINTET trof maandagavond een goed bezet Gemeentelijk Concertgebouw aan, in aanmerking genomen dat het hier een betrekkelijk exclu sieve vorm van musiceren betrof. Kennelijk had de voortreffelijke indruk die dit strijkersensemble onder aanvoering van de violiste Pina Carmirelli in het vorig seizoen gemaakt had, vele liefhebbers naar hun wederoptreden in de concertserie van het Haarlems Comité van Kamermuziek gelokt. Deze Italianen bezitten het ge- heirji om de muziek op de meest natuurlijke wijze te laten ademen. Hun instrument is er een met twintig snaren, door tien handen bespeeld, in een reflex van vijf muzikantennaturen die vanuit één centrale: de krachtbron van de vartituur. be stuurd worden. De totaalklank is helder stralend en ingetogen, en het ritme bezit een elasticiteit gelijk aan die waarmee de timbres gemodelleerd worden van een vederlicht pianissimo tot een voldragen, bijna orgel-achtig forte. HET WAS DITMAAL alleen jammer I kunstbroeders. Toch doet een zeker on- dat hun programma wat overladen was. vermogen om de vorm geheel vanuit de Hoofdzakelijk was dit te wijten aan het feit dat het Kwintet dé avond opende met niet minder dan twaalf delen uit Bach's Kunst der Fuge. (Een omissie ,n het programmablad was dat degeen die de verdienstelijke zetting voor vijf strij kers vervaardigd had, niet genoemd werd). Dit summum van polyfone kunst vaardigheid is een kaleidoscoop van stern- combinaties rondom één enkel thema en zijn varianten. Zoals bekend werd Bach tijdens de compositie van dit werk door de dood overvallen en is de slotfuga daardoor onvoltooid gebleven. Het is ge bruikelijk en het Boccherini Kwintet volgde dit gebruik om deze fuga toch uit te voeren en op de plaats waar Bach de pen voorgoed neerlegde, zijn laatste koraalvoorspel „Wenn wir in höchsten Noten sein" als afsluiting te spelen. Per soonlijk komt mij dat als een misplaat ste vorm van piëteit voor: de spanning die door een „plotselinge onderbreking" gewekt wordt komt in de muziek van alle tijden, en ook bij Bach, als structu reel element voor, dus ingebouwd als „knoopfhmt" van een gecomponeerd ge heel. Onjuist is het een soortgelijke sug gestie te willen oproepen met behulp van een te-kort (letterlijk en figuurlijk) dat niet in de compositie, maar in de com ponist was ingebouwd, namelijk zijn on sterfelijkheid. Maar afgezien hiervan, een machtige vertolking, die gedragen werd door een niet aflatende stroom van het meest serene pathos. OOK HET KWINTET opus 44 van Paul Hindemith, door de componist voor het Boccherini Kwintet bewerkt naar zijn ..Schulwerk für Instrumental Zuzammen- spiel" wederom bood het programma hier niet voldoende uitsluitsel) frappeerde door de bijna zonnige speelsheid die het altijd wat droogkorrelige van Hindemith's stijl volkomen deed vergeten. Aan de naamgever van het ensemble, Luigi Boccherini, was het gedeelte na de pauze gewijd. Uit de honderd-en-tien strijkkwintetten die deze vruchtbare com ponist naliet, hoorde men er twee. Kwali tatief verheft Boccherini zich zeker bo ven het gemiddelde van zijn „galante" Advertentie 76,- donkerbruin. Vla thermostaat regelbaar. 2 sneden tegelijk. Wippen eruit als ze bruin zijn. Verbranden nooitl FELISON EXPOSEERT tot 2 januari schilderijen en tekeningen van W. Steijn. Sinds Steijns laatste solo-optreden te Am sterdam, waar zijn werk voor velen een verrassing was, zag ik hem alleen ver tegenwoordigd bij grotere of kleinere groepstentoonstellingen. Zon „eigen tentoonstelling als deze roept vergelij kingen op met een eerder dergelijk op treden. Gezegd kan worden dat Steijn zijn kwaliteiten bevestigt. STEIJN was al breder en ruiger gaan schilderen, waardoor zijn werk nog meer een bevrijdend gevoel gaf. Wel moest ik naar aanleiding van zijn vertegenwoordi ging bij De Groep opmerken dat zijn schil derijen daar me wat schetsmatig leken, en dat ik het meest doorwerkte schilderij prefereerde om de toch rijkere kleur. Maar de expostie bij Felison bewijst mij dat hij op een weg is waarop sterkere mo menten zullen voorkomen. Wij ontmoeten hier werk als dat wat hij te Amsterdam exposeerde. Het houdt het goed uit. En in de geest van dat werk werd een en ander toegevoegd van gelijke kracht. Hier over weegt een warme, een ook verwarmende kleur. Hier spreekt een schilder, die zo wel Rembrandts als Breitners werk ver eert en liefheeft, maar zijn volkomen eigen verhaal doet. Nog voel ik een en ander net als iets te schetsmatig. Maar Steijn doet goed niet verder te gaan aan een schilderij voor hij precies voelt wat er aan gedaan moet worden, daar hij anders zou terugvallen op een even te geremd uiten. Zijn gewassen tekeningen hier bewijzen mij dat hij ook in het schilderen, die gro tere zekerheid zal bereiken. HET IS tegenwoordig mode te mikken op een kwasi geniaal uiterlijk in het werk door losse en driftiger toets, door breed neergeveegde kleurvlakken. Maar bij Steijn steunt alles toch op een goed teke nen. Mij viel dat ook nog op in de naak ten. Steijn is geen speculant. Want met welke zekerheid werden een paar echt Hol landse landschappen getekend! Bob Buys inhoud te motiveren, waardoor men de indruk krijgt van talentvol gehanteerde schema's, de afstand tot de klassieken wel voelen. Een meesterstukje was ech ter de finale van opus 40, nr. 2, een Tempo di Fandango (B. woonde het groot ste deel van zijn leven in Spanje) vol verrassende vondsten op het gebied van timbre-vermenging. Beter pleitbezor ger voor zijn werk dan de vijf die zijn naam in hun blazoen voeren, kan Bocheri- ni zich niet gedroomd hebben. (Van onze correspondent) PARIJS Janine Charrat, die tot de twee of drie allergrootste Franse danse ressen en choreografen van deze tijd be hoort, verkeert in levensgevaar na een vreselijk ongeluk dat haar gistermiddag (maandag) te Parijs in een televisie-stu dio is overkomen. Tijdens een korte pauze van de opna men van een ballet, dat zij zelf had ont worpen, moet ze een brandende kaars hebben omgestoten, waardoor haar nylon danspak onmiddellijk vlam vatte. Nog vóór de brandweerman van de studio zich van zijn stoel had kunnen verheffen, stond de danseres al in vuur en vlam. Het was alsof men een fakkel had aangestoken, vertelde even later, ontsteld van schrik, de kleedster van de 40-jarige danseres. In de kliniek, waar zij in allerijl heen werd ge bracht, bleek de huid van Janine Charrat voor 70 percent te zijn verbrand. De me dici hebben zich over de kansen om het leven van Janine te redden dan ook nog niet durven uitspreken. Janine Charrat wekte ook in internatio nale kringen al vroeg grote bewondering door de opmerkelijke zuiverheid, waarmee zij in een Franse film indertijd een rol speelde en danste van een klein meisje dat danseres wilde worden. In de uitbreiding van het gebouw van de Tweede Kamer aan het Binnenhof in Den Haag begint tekening te komen. Het nieuwe gebouw zal ruimte bieden aan een restauratie met keuken, aan fractiekamers en spreekkamers en aan een woning voor de concierge. Eind 1962 zal deze uitbreiding naar ver wachting gereed zijn. J De „Grand Prix van de Franse film" is maandag toegekend aan de film „Taxi pour Tobrouk" van regisseur Denys de la Patelliere. De hoofdrollen in deze film worden gespeeld door de Fransen Charles Aznavour en Nino Ventura en de Duitser Hardy Kruger. Op de begraafplaats aan de Kleverlaan in Haarlem is maandagmiddag het stoffe lijk overschot van de Amsterdamse schil deres Coba Ritsema, die woensdag op 85- jarige leeftijd in een rusthuis overleed in het familiegraf bijgezet. Door haar hoge leeftijd was zij eenzaam geworden en er was dan ook slechts een betrekkelijk kleine schare van familiele den, waaronder ook de bejaarde zuster van de overledene, mevrouw Kruyer-Ritsema, enige vrienden en voorts een aantal zus ters en broeders in de kunst naar het kerk hof gekomen om deze tot de groep van „Amsterdamse Joffers" behorende beken de schilderes de laatste eer te bewijzen. Onder meer merkten wij op Harry van Tussenbroek, die tot het laatst toe een trouw vriend van Coba Ritsema is ge weest, de schilder Georg Rugter uit Am sterdam, prof. Otto B. de Kat, Kees Ver- wey, de etser Dirk Harting uit Heemstede en de Haarlemse schildéressen Julia Gies- berts, het schildersechtpaar van der Coik- Verheus en Mies Deinum (oud-leerlinge van Lizzy Ansingh en Coba Ritsema) en mr. L. Ali Cohen. In de aula sprak de heer Hans Royaards als vice-voorzitter van „Arti et Amici- tiae" uit Amsterdam en oök als vriend van de schilderes. Hij schetste de schilder kunstige verdiensten van Coba Ritsema, die de schilderkunst haar leven lang tot in zeer hoge ouderdom bijna fanatiek ge diend heeft. Hij bracht ook een laatste groet aan de overledene van de drie thans nog in leven zijnde Amsterdamse Joffers, namelijk mevrouw Jo Bauer-Stumpff. me vrouw Betsie Westendorp-Osieck en Coba Surie, die wegens haar hoge leeftijd en door de koude hier niet aanwezig konden zijn. De heer Royaards zei, dat hij op deze plaats feitelijk alles zou moeten releveren, wat Coba Ritsema in de schilderswereld betekent. Hij wilde zich echter bepalen tot het noemen van enkele hoge onderschei dingen die zij in haar lange leven verwor ven heeft: de Van Collemprijs, in 1935 de Arti-medaille, in 1937 benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau, diplomate op tal van tentoonstellingen en ook was zij de eerste aan wie in Leiden de Rem- brandtprijs ten deel viel. Hans Royaards die de schilderes al zeer lang van zeer nabij kende, herinnerde er aan. dat Coba Ritsema aanvankelijk een moeilijk leven heeft gehad en dat zij daar om is gaan schilderen, teneinde daarme de de schoonheid te dienen. Zij deed daar bij, aldus spreker, de mensen verbaasd staan door de kracht van haar toets. Zij heeft alles gedaan en uitsluitend geleefd in en door haar werk en met het maken van haar schilderijen en portretten heeft zij toch de ware levensvreugde gekend, zo besloot Hans Royaards ontroerd. Aan het graf bracht een neef van de overledene, de heer C. C. A. de Leur alle belangstellenden dank voor de laatste eer aan zijn tante bewezen. De gemeente Haarlem heeft de aquarel „Ruïne tussen Bagur en Sa Piera" van Frans Funke gekocht in de expositie die deze schilder in zijn woning heeft inge richt onder de titel „Chez Nous". Ook „Openbaar Kunstbezit" heeft een aquarel gekocht, „Landschap in omgeving van Bagur", voor dé grote verloting wel ke Openbaar Kunstbezit jaarlijks onder zijn deelnemers houdt. Nog sleeds genieten bij Defensie vrij willigers de voorkeur bij uitzending naar Nieuw-Guinea. Maar sedert enige maanden is het gebruikelijk, dat de indelingsraad de dienstplichtigen bij de keuring tegelij kertijd laat onderzoeken op de geschikt heid om in tropisch gebied te dienen. Na tuurlijk blijft herkeuring mogelijk, maar indien de aanmeldingen dit nodig maken worden de dienstplichtigen reeds onmiddel lijk ingedeeld. Dit gebeurt dus elke#twee maanden als nieuwe dienstplichtigen zich melden. Bij de definitieve indeling wordt gelet op de aanwezigheid van mogelijke socia le beletselen, die uitzending ongewenst maken. Leveren herkeuring en sociale om standigheden geen bezwaren op, dan wordt de dienstplichtige in het detachement ge plaatst dat wordt voorbereid op uitzending naar tropisch gebied. Tegelijkertijd wordt door de commandant van de dienstplichti ge schriftelijk contact met diens ouders opgenomen. Daarbij wordt dan gewezen op de mogelijkheid om bij de minister van Defensie een verzoek in te dienen om de indeling in hét „tropen-detachement" on gedaan gemaakt te krijgen. EEN GENTLEMEN'S AGREEMENT inzake de betrekkingen tussen auteurs van litteraire werken en hun uitgevers is dezer dagen ondertekend door de voorzitters van de besturen van de Vereniging van Letterkundigen en de Koninklijke Neder- landsche Uitgeversbond. De tekst van deze ere-afspraak is opgesteld door de zo genaamde Gemengde Commissie van beide instanties. Het resultaat van de intensieve besprekingen gedurende twee jaar is thans gepubliceerd onder de titel „Richtlijn" en is bedoeld als zeer dringend advies aan de leden van de beide instanties. Het boekje werd gisteren door de voorzitters van de beide lichamen voor de pers ten doop gehouden in Krasnapolsky in Amsterdam. PROF. GARMT STUIVELING noemde het feit dat deze erecode een gemeen schappelijke manifestatie van de beide verenigingen is als zodanig reeds van uit zonderlijke betekenis. Wat de inhoud van „Richtlijn" betreft wees hij erop, dat het wellicht voor velen geen nieuwe aspecten bevat, maar dat de uitgave toch zeer zin vol is omdat het nog zeer veel voorkomt dat er in de betrokken sector van twee kanten contracten ondertekend worden die zelfs aan^de wettelijke bepalingen niet voldoen. In twee algemene en 24 specifie ke regels is het resultaat van een in vriendschap en openhartigheid gevoerd gesprek ten bate van auteurs en uitgevers gecodificeerd, zij het als ere-afspraak, dus zonder rechtskracht of sancties. Er is vastgelegd wat nü vastgelegd kon worden, aldus prof. Stuiveling, die zei dat kwesties als honoraria en royalties hier niet bij pasten, maar later aan de orde kunnen komen. MR. F. B. BAKELS, voorzitter van de Koninklijke Nederlandsche Uitgeversbond, noemde het verschijnen van Richtlijn een mijlpaal. Het verkeer tussen auteurs en uitgevers heeft de brug nodig van weder zijds respect voor eikaars drijfveren. De uitgeefovereenkomst moet de leuning langs die brug zijn. Waar onze wet vrij wel niets over de verhouding uitgever auteur zegt, is „Richtlijn" een belangrijk advies. Wat het boek zelf betreft kunnen wij meedelen dat de Gemengde Commissie, die zich indertijd diep gewaagd heeft aan de kwestie rond de pocketpublikaties, in kort bestek veel conflictmogelijkheden blijkt te hebben bestudeerd. Het boekje zal als fatsoenscode in vele gevallen be langrijke invloed kunnen hebben. Het was niet de taak van de Commissie een ge durfde visie te ontplooien, m.aar veeleer de wederzijdse ervaringen, wensen en pro blemen in een algemeen kader samen te vatten, waarbinnen mogelijke moeilijkhe den tot een minimum beperkt zijn. Dit „defensieve" karakter is hoogst bevredi gend tot uiting gekomen in de 24 specifie ke regels, die hun waarde in de praktijk zeker zullen bewijzen, zoals ook mr. Van Nus, directeur van het SEBA (auteurs rechtenbureau) ons verzekerde. Hij wees op het belang van de richtlijn inzake royalty-afrekeningen, waaruit de grootte van de oplage, het aantal in de be trokken periode verwachte exemplaren, present-, recensie- en beschadigde exem- De Alkmaarse recherche heeft een clan destiene voetbaltoto opgerold die drie we ken gespeeld heeft. Formulieren en kas werden in beslag genomen. De deelne mers moesten tien cent per ingevulde ko lom betalen tot een maximum van 50 cent. De eerste keer was de opbrengst 27 gulden en werd een prijs van 20 gulden uitbetaald. De tweede keer, toen de op brengst 56 gulden bedroeg, waren er twee prijzen van 20 gulden en de derde keer, toen de opbrengst tot 64 gulden was ge stegen, werden er twee prijzen van 22,50 gulden uitgereikt. Tegen de organisatoren, enkele deelnemers en een boekhandelaar die de formulieren verkocht en die een provisie van tien percent kreeg, is pro cesverbaal opgemaakt. plaren en grootte van de nog aanwezige voorraad moeten blijken. Deze afrekenin gen zijn nogal eens de bron van ruzies, zei mr.'Van Nus. Een andere interessante richtlijn is die, welke inhoudt dat ten aan zien van nog te maken werken geen ge hele of gedeeltelijke overdracht van auteursrecht kan plaats hebben; het werk moet zo nauwkeurig mogelijk worden om schreven. Een ander advies houdt in dat men bij voorkeur geen data van kopij - inlevering in de overeenkomst moet vast stellen, „anders dan om de gedachten te EEN KORTE EN STIJLVOLLE DIENST heeft maandagavond in de hervormde kerk „De Hoeksteen" te Santpoort de overdracht bezegeld van het nieuwe or gel in deze kerk aan de wijkgemeente santpoort-Zuid. Een bezegeling die ge schiedde nadat de voorzitter van de or gelcommissie der Nederlands Hervorm de kerk, ds. C, Spoor, het instrument met enkele welgekozen woorden had overge dragen aan de voorzitter van het college van kerkvoorgden, de heer W. van Eijk. Deze betreurde het, dat het instrument niet van buiten zichtbaar was, „al was het alleen maar om ieder lid van de gemeen te ervan te overtuigen, dat het orgel moest kosten wat het kost". Hij voegde hier aan toe dat inmiddels 28.000 van de aanschafkosten bijeen was gebracht, en sprak de hoop uit, dat het orgel een plaats zou vinden in het culturele leven van de gemeente. De heer Van Eijk droeg op zijn beurt het orgel over aan de preses van de wijk- kerkraad, ds. G. H. van Willenswaard, die daarop de deskundige van de orgel- commssie, de heer L. E. Erné, uitnodig de het instrument te beproeven en in te wijden. In een drietal werken van Bach (Vater unser im Himmelreich, Ach Herr, ich ar mer Sunder en het Trio in G. dur) kon den de talrijke aanwezigen kennis nemen van de stem van dit orgel, dat reeds eer der door organist Klaas Bolt een pracht instrument qua klank en dispositie was genoemd. Het instrument, dat na de bespeling eveneens de bewondering oogstte van de heer Erné, is gebouwd door de gebroe ders Van Vulpen in Utrecht. Het bezit twee klavieren, een vrij pedaal en veer tien stemmen en is daardoor geschikt voor de uitvoering van kerkmüziek tijdens or gelconcerten. Vanmorgen omstreeks negen uur is brand uitgebroken in de villa „Zonne- heuvel", het in de bossen bij Nunspeet ge legen buitenverblijf van de Dienst Sociale Zaken van de gemeente Amsterdam. Het zag er naar uit, dat het gebouw bijna ge heel verloren zou gaan. Zes brandweer korpsen, waaronder het modern uitge ruste korps van Apeldoorn, hebben het bluswerk ter hand genomen. Advertentie Met Togal bevrijdt U zich snel én afdoend van reumatiek, spit, ischias, verkoudheid, griep en menstruatiepijnen. Met een flacon Togal in huis kunt U dié kwalen definitief de baas. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88. Vlak voordat troepen van India de grens van Goa de Portugese enclave in India, over. schreden, lieten de autoriteiten van Go a drie vliegtuigen met in totaal vierhonderd vrouwen en kinderen naar het moederland vertrekken. In Lissa bon verlaten vrou wen met kinderen een van deze drie vliegtuigen; zij heb ben het vege lijf ge red; de verschrikkin gen van de strijd in Goa zijn hen be spaard gebleven. Bert Garthoff schoot gisteravond weer midden in de roos met zijn keuze voor „Anders dan Anderen", aangezien hij in de sportverslaggever uit de Groningse contreien (tevens onderwijzer aan een bijzondere school voor slechthorende kin deren) H. Oostinga een welwillende, praat grage medewerker vond die bescheiden als middelpunt fungeerde doch vlot van leer trok. Een sympathiek mens, geen autoriteit of beroemdheid, doch een nijve re werker en een eenvoudige levensgenie ter, in de goede zin van het woord: dat kwam er allemaal duidelijk uit en Gart hoff liet niet na zijn persoonlijke voldoe ning over deze manier van optreden van zijn „slachtoffer" nadrukkelijk te kennen te geven. „Vrije Nieuwsgaring" bracht weer een gezellige onzin te tonele, waaraan men een ontspannend plezier kon beleven. De moeilijk pratende Jan Blokker met zijn .Filmvenster" had een niet zeer interes sante keuze gedaan uit de voorradige filmnieuwigheden, doch ook hij heeft te kampen met een algemene slapte op het gebied van de geslaagde film, dat is dui delijk. Op 1 december 1961 bedroeg het aantal aangegeven televisietoestellen 1.018.776 te gen 990.870 op 1 november (tot en met 14 december 1.030.848). In hetzelfde tijdvak daalde het aantal geregistreerde radio-ontvangtoestellen van 2.591.572 tot 2.587.639. Op 1 december 1961 waren er 477.551 aansluitingen op het draadomroepnet tegen 477.443 op 1 novem ber. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. (Om 8.35 Van de voorpagina, praatje. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Kook- praatje. 9.25 Gram. (Om 9.359.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Het protestantse kerklied. VARA: Voor de vrouw 11.00 Gevar. progr. (herh.). 12.10 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Amus.muziek. 13.45 Gesproken portret. 14.Q0 Gram. 14.20 Kamerorkest en solist. 14.45 Volks liedjes en -dansen. 15.00 Veranderingen in de algemene weduwen- en wezenwet, lezing. 15.10 Voor de jeugd 17.00 Hammondorgelspel. 17.20 Lichte muz. 17 50 Regeringsuitzend.Nederlands Nieuw-Guinea, door Z.E. staatssecretaris van Bin- nenl. Zaken mr. Th. H. Bot. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Act. 18.30 Radio-volksuniversiteit: Enige aspecten van de moderne litteratuur (I), door Willem Brandt. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 VARA-varia en gram. 19.20 Katholicisme anno 1971, toespr. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Amus.muz. 20.35 Zestig jaar levenservaring, lezing. 20.50 Amus.muz. 22.45 Nieuws. 22.55 Actuele problemen. 23.10 Jazzmuz. 23.35 Gram. 23 5524.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.13 Gram. 7.30 Gewijde muz. 7.50 Het brood des levens, me ditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 8.45 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Gram. 9.40 Voor de vrouw 10.10 Gram. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gram. 11.00 Samenzang. 11.25 Die in het donker reizen, adventsspel (herh.). 11.45 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.37 Kerstwijdingsstonde. 13.00 Nieuws. 13.15 Carillon- spel. 13.25 Promenade-ork. en sopr. 14.15 Gram. 15.00 Wie luistert mee: muziekcursus. 15.30 Piano recital. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beiirsber. 17.45 Kerst-oratorium (fragm.). 18.30 Boekbespr. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.00 Gram. 20.15 Con- certgebouw-ork. en sol. 21.40 Gram. 21.50 Wedstr. 22.20 Gram. 22 30 Nieuws. 22.40 Avondoverden king 22.55 Gram. 23.35 Gram. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL. 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 12.50 Beursber. 13.00 Nieuws. 13.15 Kamer- muz. 16.00 Beursber. 16.06 Engelse les. 16.21 Lich te muz. 17.00 Nieuws. 17.15 Hoorn en piano. 17.30 Gitaarspel. 17.40 Hoorn en piano (vervolg). 17.50 Boekbespr. 18.00 Ork.conc. 18.10 Lekenmoraal en filosofie. 18 20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Vlaamse liederen. 20.00 Mis- sie-klankb 20.15 Operaconcert. 21.15 Rondetafel- gespr. 21.45 Pianospel. 22.00 Nieuws. 22.15 Praatje. 22.25 Volksmuziek. 22.5523.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS 20.00 Journaal. 20.20 Film. 20.3S-22 20 Hoofdfilm. VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.35- 17 45 Jeugdjourn. 20.00 Journ. en weeroverzicht. NCRV 20 20 Memo. 20.30 Lichte muz. 20.55 Inter view. 21 25 Licht progr. over de jaren twintig. NTS: 22 05 Document. NCRV: 22.35 Dagsluiting Advertentie 7002 D beschermt uw huid tegen winterse kou De elfjarige zoon Jan van de heer Knij- nenburg, die in Loosduinen een expeditie bedrijf en fouragehandel heeft, heeft gis termiddag de nieuwe garage van zijn vader voor verwoesting door brand be hoed, -door een zes tons vrachtwagen, waarvan de lading stro in brand was geraakt, naar buiten te rijden. Om zes uur kwam Jan met zijn zusje in de garage om te kijken of alles in orde was. Hij doet dit altijd als zijn vader niet thuis is, omdat het bedrijf hem erg ter harte gaat. Tot hun schrik za gen de kinderen dat balen stro, die op een zestonner waren geladen, in brand stonden. Jan stuurde zijn zusje naar hun' fnoeder om de brandweer te waarschu wen. Zelf nam hij plaats achter het stuur van de zware wagen, startte de motor en reed de auto kalm naar bui ten terwijl de vlammem meters hoog uit de lading sloegen. Binnen korte tijd was de brandweer gearriveerd. De brandende strobalen wer den van de wagen getrokken en geblust, waardoor niet alleen de garage maar ook de vrachtauto voor het vuur werd ge spaard. Jan, die klein van postuur is, vertelde dat hij langzaam gereden had om te voorkomen dat het vuur nog meer zou aanwakkeren. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 11