Dr. J. E. baron de Vos van Steen wijk neemt afscheid van Leidse Universiteit GLYCA EXPOSITIE CHEVY II UITGAAN IN HAARLEM liHOPEjJIirai Hollands Weekblad wordt „voorlopig" opgeheven President curator met zeer veel verdiensten Nieuw historisch museum voor Amsterdam De negen muzen Alléén VRIJDAG 29 DECEMBER 1961 5 helpt direct! DR. E. J. SWAAB'S VERENIGDE FABRIEKEN Radio-uitzending van Nieuw-Guinea-debatten Prijzen uitgereikt aan kunsthistorici N.V. Amsterdamsche Rijtuigmaatschappij MUZIEK TONEEL BALLET AMATEURTONEEL DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN Nacht op zee" een boeiend t.v.-spel Beeldschermer De radio geeft zaterdag 7 elevisie programma (Speciale berichtgeving) De Leidse Universiteit kwam, zoals vrijwel alles in den lande, geschonden en jaren achter in ontwikkeling uit de donkere oorlogsjaren tevoorschijn. Het herstel en de uitbouw, het inlopen van achterstand en het instellen op de veel meer maatschappelijk gerichte taak dan die der vooroorlogse jaren heeft de in spanning gevraagd en de medewerking gekregen van allen, die tezamen deze hechte, maar toch heterogene samenle ving vormen. Onder die velen is er één, die in uit zonderlijke mate heeft bijgedragen tot de ze herrijzing: dr. J. E. baron de Vos van Steenwijk, aanvankelijk in 1945 voorzitter van de commissie van herstel der Leidse Universiteit, sedert april 1946 president cu rator, die in 1959 het eredoctoraat van de universiteit verwierf als blijk van waarde ring voor deze niet nauwkeurig uit te me ten verdiensten. Hedenmiddag hebben de universitaire gemeenschap en vele vrienden en relaties van de president curator afscheid geno men tijdens een receptie in de Lakenhal in Leiden. De nieuwe wet op het weten schappelijk onderwijs, tot de totstandko ming waarvan de scheidende president cu rator veel heeft bijgedragen, stelt ook voor deze functie de leeftijdsgrens op zeventig jaar. Met ingang van 1 januari wordt zijn taak overgenomen door dr. E. H. Reerink. Dr. J. E. baron de Vos van Steenwijk heeft al vroeg contact gehad met de Leid se Universiteit, die zijn alma mater was lang voordat hij haar als bestuurder op unieke wijze zou dienen gedurende een van de moeilijkste perioden in haar be staan. Hij studeerde hier van 1907 tot 1914 wis- en natuurkunde en was nadien, voor dat zijn loopbaan een geheel andere rich ting zou nemen, vijf jaar observator aan de Leidse sterrenwacht. Hij promoveerde in Leiden in 1908. De zeer merkwaardige omschakeling van sterrenkundige naar bestuurder heeft zich enige jaren na zijn eerste Leidse tijd voltrokken. Onlangs getuigde de rector magnificus van vorig jaar, prof. mr. J. v. Rijpperda Wierdsma, van dr. de Vos van Steenwijk, dat men bij weinigen het1 ver schil tussen a- en b-mens, de splitsing die de academicus zo dwars kan zitten, zo weinig gevoelt als bij hem, dank zij zijn ruime belangstelling en ongeëvenaarde kennis op breed terrein. In 1919 werd dr. J. E. baron de Vos van Steenwijk, die op 30 april 1889 in Zwol le werd geboren, leraar aan het Neder lands lyceum in Den Haag, welke functie hij vervulde tot 1925 toen hij hoofd werd van de sectie wetenschappelijke contac ten van het in Parijs gevestigde Institut International de Cooperation Intellectuelle. Daarmee zette hij zijn eerste stap in de richting van zijn bestuursloopbaan. Na zes Parijse jaren keerde hij naar Nederland terug om hier gedurende twee jaar het secretariaat te bekleden van het National Crisis Comité. In 1933 werd baron de Vos van Steen wijk benoemd tot burgemeester van zijn geboorteplaats Zwolle, waar hij vier jaar de scepter zwaaide. Ónder zijn „bewind" kwamen in de Overijsselse hoofdstad be langrijke zaken tot stand, hoewel de perio de over het algemeen te kort was om te kunnen zeggen, dat hij een stempel op de ontwikkeling van de stad heeft gedrukt. In 1937 werd hij benoemd tot burgemeester van Haarlem, in welke functie hij even eens slechts vier jaar werkzaam was, na melijk tot 1941 toen de omstandigheden zijn heengaan bewerkstelligden. Ook de Noordhollandse hoofdstad heeft door de korte duur van zijn burgemeesterschap niet een duidelijk stempel daarvan gekre gen. Na de bevrijding werd hij commissaris der Koningin in de provincie Noordholland, tot welke benoeming reeds in de bezet tingsjaren was besloten. Bijna tien jaar heeft hij deze functie bekleed, tot ook hier de leeftijdsgrens hem tot aftreden noopte. Zoals reeds gezegd heeft baron de Vos van Steenwijk naast dit commissariaat in 1945 het voorzitterschap aanvaard van de commissie van herstel der Leidse Univer siteit en in april 1946, toen het gewone cu ratorium weer werd ingeschakeld, het ho noraire maar tevens zeer wezenlijke in tensieve arbeid vragende ambt van presi dent curator. Reeds in zijn eerste Leidse studietijd heeft baron de Vos van Steenwijk een ;e- Het vandaag verschijnende nummer van het „Hollands Weekblad" zal voorlopig het laatste zijn. In een verantwoording aan de abonnees delen stichtingsbestuur, redactie en uitgever mee dat zij niet langer de mid delen hebben kunnen vinden om het exploi tatietekort van het blad te dekken. De uit gave wordt daarom voorlopig ge staakt. In de derde week van januari zal opnieuw een nummer uitkomen. Of de uit gave van het Hollands Weekblad blijvend zal kunnen worden voortgezet zal groten deels van de lezerskring afhangen. In het nummer van heden treffen de lezers een oproep aan om een geldelijke bijdrage te leveren om dit mogelijk te ma ken. Verder spoort de leiding van het blad aan, nieuwe abonnees te winnen en ver zoekt zij de ongeveer 750 proefabonnees, die zich de laatste maanden hebben opge geven, gewoon abonnee te worden. Het Hollands Weekblad telt thans onge veer 1200 abonnees. Voor een exploitatie zonder verlies meent het blad 2500 a 3000 abonnees nodig te hebben. Het Hollands Weekblad werd in mei 1959 opgericht. In de eerste tijd van zijn bestaan had het blad een aanzienlijk bedrag aan schenkin gen tot zijn beschikking, die de oprichting hebben mogelijk gemaakt. Het Hollands Weekblad neemt door in houd en uiterlijk een geheel aparte plaats in onder de weekbladen in Nederland. In het Hollands Weekblad wordt getracht de ■aditie van Forum voort te zetten, echter net een zwaarder accent op de politiek. Ie inhoud bestaat uit beschouwingen over tteraire, politieke en economische on- lerwerpen, korte, meestal aan de actuali teit gebonden commentaren, corresponden tie uit andere landen, korte verhalen, te keningen, gedichten en film-, boek- en to neelbesprekingen. Dr. J. E. baron de Vos van Steenwijk. vendige belangstelling getoond voor zaken ver buiten de grenzen van zijn studievak, bijvoorbeeld de wereld der klassieken, die zijn grote liefde had. Deze brede belang stelling had hem ertoe gebracht na zijn Parijse jaren andermaal, op meer dan 40- jarige leeftijd, in Leiden te gaan studeren, ditmaal in de rechten. Deze tweede stu die werd echter door zijn werk voor het Nationaaf Crisis Comité afgebroken. Zij typeerde echter wel de veelzijdigheid van de thans aftredende president curator, wel ke veelzijdigheid hem als het ware voor bestemde om de bestuurlijke leiding van het veelzijdige universitaire apparaat in handen te nemen in de moeilijke naoorlog se jaren. De Leidse Universiteit heeft baron De Vos van Steenwijk in een indrukwekken de plechtigheid in januari 1959 het eredoc toraat toegekend op grond van zijn grote verdiensten op bestuurlijk gebied en de wetenschappelijke aanpak van de proble men, die hij op dit gebied in zovele func ties heeft getoond. Deze vrij zeldzame on derscheiding was bepaald niet alleen be doeld als waardering voor zijn Leidse ar beid, maar voor zijn bestuurlijke kwalitei ten in het algemeen. Bij de uitreiking van het eredoctoraat werden deze kwali teiten op treffende en samenvattende wij ze omschreven door prof. dr. C. H. F. Po lak, die onder meer stelde, dat van hem een grote invloed uitging dankzij een aan sporend, opbeurend, vermanend en radend beleid, m een tijéPvgfi stèëffé' 'diéper door dringen van de overheid in de levenssfeer dan de burgers en een groeiende macht van belangengroepen achtte hij het van uitzonderlijk belang, dat er op hoge be stuursposten mannen te vinden zijn met een grote zelfstandigheid van oordeel, ho ge moraal en zuiver ontwikkeld rechtsge voel, mannen ook die de verpersoonlijking zijn van het onbaatzuchtige in recht en staat. Goed af is pas die democratie, wel ke in die zin een aristocratie is, dat de besten regeren. Baron de Vos van Steen wijk behoort tot deze zeldzame figuren. Dat ondanks het „bewind" van deze president curator nog zoveel in Leiden niet verwezenlijkt werd, waar toch de tijd en de wetenschap om roepen, is slechts Ie wijten geweest aan de zeer moeilijke om standigheden: materiaalschaarste eerst, tekort aan arbeiders later, financiële pro blemen nadien' en kortelings ook het steeds nijpender worden van het probleem der wetenschappelijke mankracht. Natuurlijk hebben zich in een bewogen periode als de afgelopen vijftien jaar ook strubbelingen voorgedaan in een zo in ka rakter variërende gemeenschap als de Leidse Universiteit in al haar geledingen, maar over het algemeen zijn de grotere moeilijkheden, mede dankzij het bekwa me bestuursbeleid van baron de Vos van Steenwijk, tot een zo gunstig mogelijke oplossing gebracht. De persoonlijke gaven van de aftredende president curator heb ben daartoe zeer veel bijgedragen. Hij heeft zich een bewindsman getoond, die de zorgvuldigheid, zuiverheid van oogmerk, evenwichtigheid, rechtszekerheid en het begrip fair play steeds voor ogen heeft gehouden en daarnaar heeft gehandeld als de basisbeginselen, waarop bestuur be hoort te rusten. Originaliteit Hij heeft naast deze grondbeginselen van zijn bestuurstaak de representatieve zij de daarvan op een welhaast onnavolgba re wijze verwezenlijkt. Zijn toespraken, bij welke gelegenheid ook, werden geken merkt door een slechts zelden voorkomen de originaliteit en boeiende gevatheid, dit alles in het raam van een terecht zelf verzekerde uitstalling van brede algeme ne ontwikkeling. En waar hij niet behoef de te spreken maar slechts te luisteren, wist hij deze kunst van het luisteren zo te beoefenen, dat een enkel gesproken woord tot slot dikwijls de uitweg uit een pro bleem bood, waarover lang en breedvoe rig was gediscussieerd. Slechts één van de curatoren, die baron de Vos van Steenwijk reeds in de com missie van herstel terzijde stonden, maakt ook thans nog deel uit van het curatorium, namelijk mr. Visser van IJzendoorn. Met hem en met de thans reeds afge treden en nadien benoemde curatoren heeft baron de Vos van Steenwijk niet zon der succes getracht een evenwichtige uit bouw van de Leidse Universiteit tot stand te brengen. Vooral de zeer zware eisen op het gebied van de nieuwbouw leken daarbij dikwijls onoverkomelijk. Wij den ken daarbij in het bijzonder aan de bouw- problemen in de faculteiten voor wis- en natuurkunde en geneeskunde. Wie nagaat, wat er op dit gebied is gepresteerd vooral in de laatste tien jaar en wat er thans voor miljoenenprojecten op stapel staan, kan slechts eerbied gevoelen voor diege nen, die het roer in handen hebben gehad van deze indrukwekkende gemeenschap. Het is beslist niet alleen de verdienste geweest van baron de Vos van Steenwijk dat dit alles tot stand is gekomen en wordt verwezenlijkt, want daartoe hebben alle leden van de universitaire gemeenschap bijgedragen, doch het is de vraag of dit alles zo zou zijn gelopen wanneer niet iemand als hij als coördinator en beplei ter van belangen was opgetreden. Tijdens zijn bewind hebben zich belang rijke veranderingen voltrokken in het be- stuursbeejfl vap de univ.egsitëH, .welke ver anderingen later meer landelijk gesanc tioneerd en voorgeschreven werden Jui de nieuwe wet op het wetenschappelijk on derwijs, in het begin van dit jaar van kracht geworden. De totstandkoming daar van is ook in sterke mate mede bevorderd door de thans scheidende president cura tor en eredoctor van de Leidse Universi teit. FILM EN FILMWERELD De Newyorkse kring van filmcritici heeft donderdag de Italiaanse film „La dolca vita" tot de beste film van het jaar uitgeroepen. De onderscheidingen voor de beste filmsterren gingen naar Sophia Loren voor haar rol in „Twee vrouwen" en de Duitser Maximilian Schell in „Rechtspraak in Neurenberg". (Van onze Amsterdamse redacteur Amsterdam zal binnen afzienbare tijd de beschikking kunnen hebben over een historisch museum, dit in tegenstelling met het thans voor dit doel in gebruik zijnde Waaggebouw aan de Nieuwmarkt. Belangrijke onderdelen van de uitgebrei de verzameling, die nu nog in bergplaat sen zijn ondergebracht, zullen dan op over zichtelijke wijze gehuisvest kunnen wor den. Het museum zal worden ingericht in het verleden jaar vrijgekomen gebouwen complex van het Burgerweeshuis tussen Kalverstraat en N.Z. Voorburgwal. B. en W. hebben dit voorstel gedaan aan de Amsterdamse gemeenteraad, die zon der twijfel met de plannen akkoord zal gaan. Voorts zal de raad moeten beslis sen over de aankoop van het uit de 16e eeuw daterende gebouwencomplex dat thans nog in beheer is bij het bestuur van het Burgerweeshuis. Zoals bekend hebben de door deze instelling verzorgde kinderen verleden jaar hun intrek genomen in een nieuw gebouw in Amsterdam-Zuid. Alvorens tot de aankoop van het oude Burgerweeshuis wordt besloten willen B. en W. de goedkeuring van de gemeente raad om een bedrag van anderhalf mil joen gulden uit te trekken voor de inrich ting. Boven deze bedragen komt de nog niet bekende koopsom en ten slotte zal men rekening moeten houden met een jaarlijks budget van 450.000 gulden om de bijzondere kosten van het nieuwe museum te bestrijden Behalve- aan de reeds in het bezit van de gemeente zijnde verzameling zal het historisch museum plaats bieden aan de onlangs verworven stukken uit de collec- tie-Dreesmann en aan de door de „Stich ting tot Bevordering van de Inrichting van een nieuw Historisch Museum" ter be schikking te stellen objecten die eveneens uit de collectie-Dreesmann afkomstig zijn. Voorts zal het Joods Historisch Museum in de gebouwen worden ondergebracht. Advertentie Dinsdag 2 januari a.s. zal in de radio programma's van AVRO en KRO aan dacht worden geschonken aan de debatten in de Tweede Kamer rond de kwestie „Nieuw Guinea". Overzichten van de be sprekingen worden uitgezonden op de vol gende tijden: 13.15 uur, 14.00 uur, 14.30 uur, 15.00 uur, 15.50 uur, 16.00 uur. 17.00 uur, 18.15 uur, 18.50 uur, 19.10 uur („Echo"- programma), 22.15 uur en 22.40 uur (pro gramma „Radio-journaal". De Carel van Manderprijs en de Arnold, Bucheliusprijs van de Vereniging van Ne derlandse Kunsthistorici, over de toeken ning waarvan wij indertijd uitvoerig heb ben bericht, zijn tijdens de jaarvergade ring van de vereniging in Pays Bas te Nijmegen uitgereikt aan respectievelijk dr. N. Recnicek (wetenschappelijk hoofd ambtenaar aan de rijksuniversiteit te Utrecht) en mej. dr. Clara Bille, de on langs afgetreden bibliothecaresse van het Kunsthistorisch Instituut te Amsterdam. De Carel van Manderprijs wordt elk jaar uitgereikt voor het beste kunsthisto rische werk, in dit geval aan de bijzonder waardevolle dissertatie van dr. Recnicek over de zestiende-eeuwse schilder, gra veur en tekenaar Hubert Goltzius. De Bu cheliusprijs wordt toegekend aan degene die de heste prestatie heeft geleverd op het gebied van het bijeen brengen van kunsthistorisch documentatiemateriaal, in dit geval mej. Clara Bille die reeds eer der de aandacht op zich vestigde door een dissertatie over het werk van de Amster damse kunstverzamelaar Braams-Kamp. Advertentie De Amerikaan waarop u heeft gewacht, de sensatie van Gene ral Motors voor 1962. De CHEVY II, kleiner dan de conventio nele Chevrolet maar groter dan de Corvair, wordt geëxposeerd in onze showroom op 30 en 31 december a.s. en op 1 januari 1962. Onze verkopers zijn'aanwezig. HAARLEM - HOUTPLEIN 21 - TELEFOON 22020 I DE RODE DRAAD geïllustreerde ■kunst-' geschiedenis voor de jeugd, door Femke Rijksén-den Breeje. Deel I. Onze gebieden, Mesopotamië, Egypte, Kreta, Mykene, Etrurië en Rome. Met 180 illustraties, 7 kaarten en een tijd tafel. Uitgeverij van Gorcum comp. n.v. Assen. DE UITGEVERS van Gorcum comp. doen hun embleem Vol Goede Couragie al le eer aan met deze uitgave waar niet enkel moed, maar goede moed aan ten grondslag ligt. Het is namelijk het plan het nu verschenen deel, dat de oudheid behandelt, te laten volgen door een deel over de Vroeg-Christelijke kunst, die der Middeleeuwen en Renaissance en een der de deel over ongeveer 1500 tot nu. Deze uitgaven zullen aantonen hoe de kunst als Dinsdag 2 januari, Concertgebouw, 20.15 uur: Vijfde dinsdagavondconcert door het Noordhollands Philharmonisch Or kest, o.l.v. Henri Arends, m.m.v. de vio liste Ida Handel. Uitgevoerd worden werken van Smetana, Bartok en Brahms. Dinsdag 2 januari, Woodbrookershuis, Bentveldseweg 3, Bentveld, 11 uur: Ope ningsconcert door het Nederlands Bla zers Ensemble van de Belgisch-Neder landse studiedagen voor houtblazers en hoornisten, georganiseerd door het In ternationaal Toonkunstenaars Centrum „Eduard van Beinum". Uitgevoerd wor den werken van Rosetti, Henri C. van Praag, L. van Beethoven en J. Haydn. Dinsdag 2 januari, Woodbrookershuis, 20 uur: Concert door het Concertgebouw Qintet, dat werken speelt van Danzi, Ba- dings en Schönberg (Belgisch-Neder landse studiedagen). Woensdag 3 januari, Woodbrookershuis, 20 uur: Concert door het Radio Filharmo nisch Sextet, dat werken uitvoert van Rossini, Roussel, Poulenc, Van Hemel en Kox (Belg.-Ned. studiedagen). Donderdag 4 januari, Woodbrookershuis, 20 uur: Concert door het Quintette a vent de Bruxelles. Uitgevoerd worden werken van Poot, Meulemans, Che- vreuille, Pijper, Henze en Van der Vel den (Belg.-Ned. studiedagen). Vrjjdag 5 januari, Frans Halsmuseum. 20 u.: Belgisch-Nederlands concert. (Belg.- Ned. studiedagen). Vrijdag 29 december, Stadsschouwburg, 20 uur: De Toneelgroep Theater geeft een voorstelling van „Brieven van een dich ter", van Michael Redgrave. Onder re gie van Michael Warre treden o.m. op: Caro van Eyck, Loudi Nijhoff (a.g.), Winnifred Bisboom, Johan Schmitz en Henk van Efferen. Zaterdag 30 december. Stadsschouwburg, 20 uur: De Toneelgroep Centrum geeft een voorstelling van „De Duivelshaan", satyrische fantasie van Sean O'Casey. Medespelenden Fien Berghegge (a.g.), Yoka Berretty, Karin Haage, Egbert van Paridon (regisseur), Albert Abspoel, Bob Verstraete, Piet Römer, Frans Koppers, Ben Hulsman e.a. Muziek van Theo Loevendie. Maandag 1 januari. Stadsschouwburg. 20 uur: De Toneelgroep Centrum met „De universele erfgenaam", blijspel van J. F. Regnard. Medespelenden: Peronne Ho- sang (a.g.), Marie José Nijsten, Karin Haage, Wim v. d. Brink, Bob Verstraete, Albert Abspoel, Piet Römer e.a. Regie: Guus Hermus. Dinsdag 2 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: De Toneelgroep Theater met „Brie ven van een dichter (zie vrijdag). Woensdag 3 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Voorstelling door het Nationaal Ballet, o.l.v. Sonia Gaskell. Uitgevoerd worden: „Caprichos" van Herbert Ross/ Bela Bartok; „Jungle" van Rudi Dant- zig/Henk Badings; „Grand pas des fian- cées" van Jack Carter/Tsjaikofsky (alle premières voor Haarlem) en „Serenade" van Balanchine/Tsjaikofsky. Donderdag 4 januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelvereniging Droste met „Heb ik u niet eens eerder gezien?" Vrijdag 29 december, Dansschool Schro der, Raamsingel 16: Clubavond van de Haarlemse Jazz Club. Gastorkest: The Beale Street Seven; huisorkest: The Wanderers. Museum „Het Huis van Looy", Kamper laan: Groepstentoonstelling van „Kunst Zij Ons Doel". Dagelijks geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur; zondag van 1417 uur. Tot 8 januari. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land 13: Tentoonstelling van schilde rijen en aquarellen van ds. R. H. Olde- man en siersmeedkunst van C. A. Jas peren. Dagelijks geopend van 917 uur en op maandag, woensdag en vrijdag tevens tijdens de concerten van 1820 uur. Tot 5 januari. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Nieuwe Kerksplein: Gedurende de maand december tentoonstelling van tekeningen van de Amsterdammer Dick Breed. Gedurende de maand januari tentoon stelling van etsen van de Haarlemse schilder Frans Verpoorten. Dagelijks geopend van 1022 uur; dagelijks klas siek grammofoonplatenconcert van 21— 22 uur. Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte boeken: Romans: Bomans, Noten kraken: Buck, Nu en altijd, alsmede: Het meisje, dat niet groeien kon, en: De Chinese roman; Cecil, Bij gebrek aan bewijs: Dobraczijnski, De indringers; Greene, De Mozart" vertrekt om 9.12; Knittel, Arietta; Van de Walcheren, Des duivels; Cuperus, Striid en segen; Feddema, Gods terskflier; Wadman, Yn 'e lytse loege; Sentjuro, Bumerang; Christie, The pale horse; Anderson, De wereld van het oude Testament, dl. 3, Het vernieuwde verbond; Pac kard, De afvalmakers; Waterink, Keur uit de verspreide geschriften; van den Berg, Het men selijk lichaam, dl. 2; Prinzmetal en Winter, Hart patiënten kunnen oud worden; Pause en Egglen- dorfer, Eigen haard, naar eigen aard; Krabben dam, Bloembollenteelt, dl. 3, De boliris; Busch, Und der Moral von der Geschicht; id. Was be- liebt is auch erlaubt; Architektur. Sonderheft für kultiviertes Wohnen; Richter, Kammermu- sik-Katalog; Moore, The unashamed accompanist; Haasse, Stroomversnelling, gedichten; Durch die Pyrenaen, van San Sebastian zur Costa Bra va; Nederlands patriciaat, jrg. 48, 1862. ter Haar en Sprey, De geschiedenis van het Romeinse keizer rijk; Wijsmuller-Meijer, Geen tijd voor tranen; Norel, Ons koninklijk gezin uit en thuis. „Chez Nous", Spaarnelaan 25: Expositie van Catalaanse aquarellen van Frans Funke. Dagelijks geopend van 1017 uur. Verlengd tot 2 januari. Stadsschouwburg. In de gangen van het gebouw is een expositie ingericht. Ge durende de maand december wordt werk tentoongesteld van de Haarlemse schilder Ploos van Amstel. Gedurende de maand januari exposeert de schilder Arie van Mever uit Heiloo. Bisschoppelijk Museum. Jansstraat: Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. Het museum is geopend iedere werkdag, uitgezonderd maandag van 1012.30 en van 13.30 17 uur; op zon- en feestdagen van 1417 uur. Op Nieuwjaarsdag is het museum gesloten. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16e eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 1017 uur; zon dag van 1317 uur. Teylermuseum, Spaarne 16: Tentoonstel ling uit eigen bezit. Schilderijen 19e en 20e eeuw. Tekeningen Hollandse, Itali aanse en Franse school. Fossielen, histo- risch-natuurkundige instrumenten, 31- toons Fokker-orgel. Dagelijks geopend (behalve op maandag) van 11-15 uur. De eerste zondag van elke maand van 13-15 uur. een Rode Draad door de geschiedenis ge weven is. Een hele opgaaf waar we, nu het eerste deel verschenen is, reeds een grote kans van slagen in zien. Het boek is zeer goed verzorgd, in een fraaie linnen band met alleraardigste flap waarop een gedeelte van een grot schildering in Lascaux, een Vuistwig en- het Amsterdamse Lieverdje van Carel Kneulman staan afgebeeld, allergeestigst de Rode Draad in a nutshell samenvat tend. De typografie voldoet aan alle eisen, de reprodukties _zijn uitstekend ^en de fecltftJï.sfWF^fnlfeTtTTKsen-den "BTeêjü? f?t de kroon op het werk. Men moet de grootste bewondering heb ben voor iemand die vanuit zó'n enorme kennis op zó eenvoudige, heldere wijze weet mee te delen. Zonder een zweem van schoolmeesterij, maar ook zonder jo- viaal-doenerij, die de aandacht teveel op de auteur zou richten, spint zij haar Rode Draad. VANZELFSPREKEND is dat bij een dergelijk geweldig werk, dat de kans niet mag lopen overdadig te worden, het net zo ernstig op weglaten als op aanstippen aankomt. Mij persoonlijk spijt het bijvoor beeld dat in het eerste hoofdstuk, dat onze eigen noordelijke oudheidsbeschaving be spreekt, wel over hunebedden gesproken wordt, met bijbehorende reprodukties, maar we niets horen over de Menhirs in Bretagne en nog meer belangrijk in dit verband, dacht ik, het fascinerende tem pelcomplex Stonehenge, dat op de hoog vlakte van Salisbury, in het Zuid-Engelse graafschap Wiltshire ligt. Waar de hune bedden zeker deel van magie, dus cultus, dus kunst uitmaken en zo met de Rode Draad vandoen hebben, is dit in nog ster kere mate het geval met Stonehenge. Dit is nu echter maar een kleine op merking die ik maak enkel uit grote be langstelling voor dit boek. Over belangstelling gesproken. Deze Uitgave is bedoeld voor de jeugd. Maar laten we nu eens even niet gewichtig doen. Is er onder de ouderen niet een geweldig aantal dat helemaal niets van kunstge schiedenis afweet en daar eigenlijk spijt over heeft? Vroeger en nog niet zo heel lang geleden, was dat hu eenmaal een voorrecht om verder te mogen leren en het was enkel hun aangelegenheid en de rest werd geacht er buiten te kunnen. Dat is niet meer zo. Radio, televisie, ja zelfs de krant met bijvoorbeeld een artikel over een pasontdekte grotschildering, komen zo nu en dan in de huiskamer met een of meerdere facetten van de Rode Draad en voor de onbestudeerde, maar belang stellende mens rijzen de klassieke vra gen: waarvandaan, hoe, waarnaartoe. Te zelden zullen zij ertoe komen een „echte" kunstgeschiedenis te gaan doorwerken, die ook vaak te zware kost zal blijken. AAtlKOfiDIGIHGEfl euBESCHOUWIHGEM Via de K.R.O. mochten de beeldscherm kijkers donderdagavond reeds een voor proefje van zuiver commerciële televisie savoureren. Dit was in de rubriek „Kijk op kunst", toen ons aller Jan Willem Hof- stra de schrijfster Willy Corsari in de ge legenheid stelde, een fragment voor te le zen Uit haar pas verschenen roman. Als of dit overigens bijzonder oppervlakkig in terview, geheel op de verkoop was ge richt, werd haar voordracht besloten met een opvallende close-up van het boek, waarbij de titel „Kinderen en minnaars" geen toeschouwer kon ontgaan. Daarnaast bevestigde Willy Corsari nog eens nadruk kelijk, dat men een auteur het lezen van eigen werk beter niet kan toevertrouwen. „Nacht op zee", het spel van Alejan dro Casona, appelleerde geheel aan de op vatting van Wim Kan, die eens heeft ver klaard dat een Nederlander van een stuk „altijd iets wil meenemen". Want deze Spaanse auteur, heeft met zijn kwasi-sym- bolisch verhaal een ieder die het serieus wilde nemen, ruimschoots stof tot naden ken verschaft. Het is ontegenzeggelijk knap geconstrueerd, zelfs in zulk een ma te, dat het spel door J. B. Priestley ge schreven had kunnen zijn. De intrige doet enigszins denken aan „Gevaarlijke bocht", zij het dan ook, dat de omstandigheden in „Nacht op zee" toch weer op een af zonderlijke manier werden bekeken. Hier is het een gezelschap eerste-klasse-pas- sagiers op een schip, dat dreigt binnen het uur te worden getorpedeerd. Met een ze kere dood voor ogen, laten zij allen het masker vallen, waarbij uit de wederzijd se confidenties een over het algemeen ver re van fraai verleden wordt onthuld. Te gen het einde blijken alle dramatische ta ferelen dan op een droom-visioen van één der opvarenden te berusten. Dit is echter niet tevens het einde van het stuk, want de schrijver wist hiervoor nog een bijzon der verrassende ontknoping te reserveren. De aanschouwelijk gemaakte droom van de journalist, blijkt namelijk zoveel ele menten van waarheid te hebben bevat, dat niet alleen zijn medepassagiers, doch ook de kijkers door Juan de Santillana's vi sionaire onthullingen in een situatie van verblufte verrassing worden gebracht. Onder regie van Frits Butzelaar, kwa men de geheel op uiterlijk effect bere kende scènes volledig tot hun recht. Dit was waarlijk televisie van klasse, mede, doordat de diverse boeiende taferelen zo bekwaam binnen de beperkte ruimte van het beeldscherm werden geleid. Ook het fraaie decor van Jan van der Does, maak te de illusie van een oceaanstomer volle dig. De rolverdeling toonde praktisch geen enkele zwakke plek, met als uitblinkers ,LucgsWepsing, ,Lqo ,dp, Hartog, Louis-.Bpr; rel èn Elisabeth Versluys. Als geheel een televisie-vertoning, waardoor ook de crjti-; feche kijker de spreekwoordelijke riem on der het hart verkreeg. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA, VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.35 Van de voorpagina. 8.40 Gram. 9,00 Gymn. voor de vrouw 9.10 Gram. 9.35 Watérst. 9.40 Koorzang. VPRO: 10.00 Samen thuis, praatje. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20' Lichte muziek. 10.50 Tentoonstellingsagenda. 10.55 Lichte muz. 11.20 Sportnieuws. 11.45 Roemeens» orkest. 12.15 Van de wieg tot het graf: vragen- beantw. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Dans- muz. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-varia. 13.20 Lichte muziek. 13.35 Tussen mens en nevelvlek, lezing. 13.50 Instrum. sextet. 14.10 Voor de jeugd 14.45 Operamuz. In de pauze: plm. 15.45—16.05 Boeken wijsheid. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Hammondorgelspel. 18.35 Lichte muziek. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Bijbelse miniaturen, lezing. 19.45 Gram. 19.55 Deze week, praatje. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.50 Soc. comm, 22.05 Quiz. 22.30 Nieuws. 22.40 De zwarte diamant, hoorspel. 23.10 Amus.muziek. 23.40 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7,15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8 50 Voor de huisvrouw 10 00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zie ken. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.04 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Platennieuws. 13.25 Ama- teursprogr 13.50 Gram. 14.15 Gram. 14.30 Voor de jeugd. 15.30 Gram. 15.35 Wie was eigenlijk Xantippe, hoorsp. 16.30 Twee piano's. 17.00 Sport- periscoop. 17.10 Instr. octet. 17.30 Boekbespr 17 40 Lichte muz. 18.00 Kunstkron. 18.30 Strijkorkest. 18.50 U bent toch ook van de partij?, lezing 19 00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Wedstrijd in muzieklit- teratuurkennis. 19.45 Lichtbaken, praatje. 19.55 Omr.ork en solist. 20.50 Van klanten en wanten weten, vragenbeantw. 21.00 Gevar. progr 22 00 Licht programma. 22.20 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22 40 Wij luiden de zondag in. 23.00 Re ligieuze muz. en comm. 23.55 - 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de jeugd. 14.00 Gram, 14 30 De academie der discofielen 15 30 Gram en Tips voor trips. 16.00 Theaterkron 16 20 Lichte muziek. 17 00 Nieuws. 17.15 Dagklapperen liturg, kal 17.20 Liturgische zangen. 17.30 Lichte muziek. 18.00, Orgelconc. 18.30 Voor de soldaten 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20 00 Vlaanderen, mijn land! U mijn liefde! U mijn hart!: Willem de Meyer-progr. 21 00 Gram. 22 00 Nieuws 22 15 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram 23 55— 24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Journaal en weerber. AVRO: 20 20 Maandelijkse TV-kroniek. 21.00 Speelfilms (frag menten)21.3022.15 Gevarieerd programma. VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Speelfilm. 15.25 Document, progr. 16.00 Licht progr. 16.35 Progr. over dieren. 17.00 17.30 Voor de kinderen. 19.30 TV-feuilleton. 19.55 Morgen is het Oude Jaar, vraaggespr. 20.20 Me mo. 20.30 Lichte muz. 21.00 TV-feuill.De vier dochters Bennet. 21.40 Hongaarse volksdansen. 21.50 Met tekenstift en camera. 22.05 Voordracht. 22.3522.45 Dagsluiting. Vasa-museum. In Stockholm is een museum ingericht voor het enige tijd ge leden in de haven gelichte 333 jaar oude oorlogsschip „Vasa". Het museum heeft een bioscoopzaal voor 220 personen en een cafetaria. Nederlands Strijkkwartet. Ter gelegen heid van zijn tienjarig bestaan zal het Ne derlands Strijkkwartet op 13 januari in de kleine zaal van het Amsterdamse Concert gebouw een programma uitvoeren bestaan de uit werken van Willem Pijper, César Franck en Franz Schubert. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1961 | | pagina 5