Wonderlijke keuze van „Theater
a
1
En
L
Operatenor Jules Moes
in Amsterdam overleden
Amsterdam begon 1962 met
drukbezochte „Gysbreght"
„Voor de grote
muur"
„De Bruiloft"
Chet Baker moet
Italië verlaten
KO VAN DEN BOSCH
OVERLEDEN
Slecht begin voor
Van Johnson
A A tlKOtlDIGIHGEM em BESCHOUWINGEN
DINSDAG 2 JANUARI 1962
99
Rumoerige toneelvoor
stelling in Kopenhagen
B mini 1
h -
Oud-nieuw weekeinde
Kerkelijk nieuws
Paid Anka te duur
voor Curagao
Beeldschermer
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
De toneelgroep Theater heeft op
Nieuwjaarsdag een feestelijke voorstel
ling gewijd aan twee eenacters, een mo
dem spel „Voor de grote Muur" van
Tankred Dorst, een nu 35-jarige Duitser
en „De Bruiloft" van Tsjechow. Deze op
voering wierp in eerste instantie de
vraag op wat de keuze dient te bepalen
wanneer men een dergelijke eenacter-
avond wil geven. Het moet niet zo zijn
dat men toevallig een aantal korte stuk
ken op het oog heeft, die men dan maar
aan elkaar lijmt, alsof de zo bereikte nor
male speelduur ook garantie inhoudt
voor een verantwoorde avond toneel.
Wel zou men verschillende eenacters van
dezelfde schrijver kunnen brengen, of
een aantal malen hetzelfde thema zoals
dat door verschillende schrijvers van ver
schillende standpunten belicht wordt.
Een dergelijke keuze zou voldoende een
heid in de verscheidenheid garanderen
om de avond zinvol te vullen; zelfs is het
mogelijk om twee eenacters te geven die
zo diametraal tegengesteld zijn dat alleen
al door dat schrille contrast ze eikaars
werking; vereeuwigen. Van geen van deze
mogelijkheden was in de nieuwjaars
voorstelling van Theater in Arnhem
sprake. Er was geen zinrijker verband
tussen beide stukken dan dat ze in de
zelfde schouwburg, door hetzelfde ge
zelschap op dezelfde avond werden ge
speeld, een uitgangspunt dat ons niet toe
te juichen lijkt.
„VOOR DE GROTE MUUR" bleek een
wonderlijk symbolisch allegaartje, dat ter-
wille van de abstractie zo'n beetje in Chi
na speelde. Uitgangspunt is tenminste een
muur die een vrouw gescheiden houdt van
haar man die soldaat is en waarschijnlijk
zelfs gesneuveld. Over wat voor scheiding
het hier eigenlijk gaat en wat deze muur
derhave symboliseert wordt nergens ver
klaard en dus aan de interpretatie van de
toeschouwer overgelaten. Daar kan geen
bezwaar tegen zijn als de schrijver maar
een ogenblik de suggestie gaf dat hij zelf
wist wat hij bedoelde inplaats van zich in
vaagheden te verliezen en telkens aanloop
jes te nemen die nergens heen leiden en
toespelingen te maken op mogelijkheden
die niet vervuld worden. Het eigenlijke ver
haal van de vrouw die bewijzen moest dat
een willekeurige soldaat haar echtgenoot
is, terwijl het publiek al weet dat dat niet
zo is, mist iedere logische zin doordat de
argumentatie neerkomt op een elkaar toe
roepen van oncontroleerbare brokjes her
innering, die iedere bewijskracht missen.
Een anti-militarist kan in deze intrige ge
makkelijk een aanklacht tegen het solda
tendom zien en een sociaal-bewogene een
scherpe satire op de ontoereikendheid van
de aardse gerechtigheid. Een collega
meldde ons in de pauze dat hij er een
toespeling op de Berlijnse muur in had
aangetroffen, maar regisseur Coen Flink
verklaart in het programma dat de muur
de onwrikbare muur van onbegrip is, die
de Man van de Vrouw gescheiden houdt.
Nu leek het niet onmogelijk het hele stuk
in existentialistische zin te duiden, name
lijk: de naar een zin in het leven zoeken
de mens stuit telkens weer op de muur j
van de zwijgende, zinloze wereld om ons
heen. Het geheel eindigde met een lange
rauwe aanklacht tegen een of andere hoge
re macht en tegen de muur zelf, mooi ge
zegd door Annet Nieuwenhuyzen, ook al
maakte deze knappe actrice, die de zware
rol van de vrouw vooral plastisch heel
mooi uitbeeldde, de indruk te worstelen
met het probleem welke verstandelijke in
terpretatie aan haar tekst meegegeven
diende te worden en dat gevoel van mach
teloosheid leidde soms tot een mateloos ge
weld dat haar in drie voorstellingen haar
stem kan kosten. De andere drie rollen
werden met een zekere (wellicht vereiste)
mallotigheid gespeeld door Hans Culeman,
Bernhard Droog en Guus Verstraete. Het
decor van Johan Greter was sierlijk en
even onbestemd als de inhoud van het
stuk. Het schijnt dat dit romantisch sym
bolisme, dat een zekere poëtische werking
■vet ontzegd kan worden, maar dat ons
ch sterk verouderd aandeed, in Duits
land op het ogenblik veel succes heeft.
„DE BRUILOFT", een komisch nieman-
dalletje van Tsjechow, is niet meer dan een
vingeroefening van deze schrijver voor
belangrijker later toneelwerk. Het is
begrijpelijk dat een ongespeelde eenacter
van Tsjechow een onweerstaanbare verlei
ding inhoudt voor een regisseur, maar in
dit geval werden er maar weinig belangen
gediend met alle moeite die hier gedaan
werd. Twee of drie niet onaardige ideetjes
zijn in dit blijspelletje door de schrijver
met uiterst losse 'steken aan elkaar ge
breid tot een nauwer samenhangend ge
heel. Gerard Hartkamp was kostelijk als
een dove kapitein ter zee tweede klasse en
Elly van Stekelenburg was een heerlijk-
domme moeder van de bruid. De regie
van Elise Hoomans had ernaar gestreefd
het magere gegeven zo veel mogelijk op
te sieren met dansjes en liedjes waardoor
een uiterst verzorgd en vrolijk kijkspel
ontstond. Wel had de begaafde .regiseuse
voor zoveel vondstjes in de spelregie en
de mise-en-scène gezorgd, dat de zeepbel
die dit spelletje is, op het punt stond te
barsten. Toch kan hier niemand boos om
ent we hebbep dit grapje van
eester lo, ifnedfe'dankzij de ver-
Scène uit „De Bruiloft". Men ziet
v.l.n.r. Eric van den Donk, Tine de
Vries, Aart Staartjes en Eric Schneider.
rukkelijke décors en costuums van Harry
Wich, wel uiterst smaakvol voorgezet ge
kregen.
Er was dit jaar geen wens, waarschijn
lijk omdat de directie van Theater dat op
een dergelijke feestavond een elegantere
oplossing vond, dan gehuichelde heilwen
sen of gemeende verwensingen aan het
adres van de Arnhemse autoriteiten.
Hans van den Bergh
Een vijftigtal jonge demonstranten zijn
maandagavond in Kopenhagen gearres
teerd toen zij de uitvoering van een to
neelstuk van de Morele Herbewapening
onderbraken. Kort nadat het doek opge
gaan was begonnen de demonstranten te
joelen en te fluiten. Zij ontvouwden span
doeken nagt- de tekst „Mo.rqlg Herfc^ape-
ning is nationaal-socialrsme en wfbrpen
honderden pamfletten van het balkon naar
beneden.-
De Amerikaanse Jazztrompetist Chet
Baker heeft van het Italiaanse ministerie
van Binnenlandse Zaken bevel gekregen,
Italië voor heden middernacht te verlaten.
Chet Baker heeft in Italië juist een ge
vangenisstraf van zestien maanden uitge
zeten. Hij was beschuldigd van het smok
kelen van verdovende middelen. Baker
werd gearresteerd nadat hij in 1960 bij een
pompstation bij Lucca het bewustzijn had
verloren. Artsen die hem onderzochten
vonden littekens van injecties op zijn ar
men en zeiden dat hij sterk onder de in
vloed van verdovende middelen verkeerde.
Chet Baker woonde voordien reeds ver
scheidene jaren in Italië. Na zijn vrijlating
op 15 december was hij in een hotel in
Lucca getrokken. Zijn advocaten hadden
getracht een nieuwe verblijfsvergunning
voor hem te verkrijgen, maar zijn daar
kennelijk niet in geslaagd. Op 30 december
werd de trompetist op het politiebureau
in Lucca ontboden, waar hem werd mee
gedeeld dat hij voor dinsdagnacht het land
moest verlaten. Enkele maanden geleden
heeft een van Bakers advocaten bekend
gemaakt dat hij zichzelf in de gevangenis
had genezen van zijn verslaving aan ver
dovende middelen. Toen de musicus op 15
december de gevangenis verliet, had hij
zijn trompet bij zich. Hij zei toen dat hij
in zijn cel 22 nieuwe jazzstukken had ge
schreven.
m
m
I
Misschien heeft de televisie voor dit uit
zonderlijke oud-nieuw weekeinde een ietsje
teveel aan zangspelen gebracht, maar
daartegenover stond dat de kwaliteit van
de diverse opera- en operetteachtige on
derdelen van het programma merendeels
uitstekend was. De zaterdagavond bracht
de derde aflevering van „De vier doch
ters Bennet", een romantische geschiede
nis die een uitmuntende Nederlandse be
werking van Lo van Hensbergen ten deel
viel en die daardoor zeer genietbaar is. De
operette „Mijn zuster en ik" vormde de
hoofdschotel van Oudejaarsavond en werd
uitstekend ten scherme gebracht, waarbij
de zeer geslaagde synchronisatie van
stemmen en actie opviel. Het gezellige,
wat ouderwetse gegeven van twee gelief
den die worstelen met misverstanden en
vooroordelen en de bekvechterij besluiten
met een verzoening is bij uitstek operet
te. De bewerking was zeer vakkundig en
zorgvuldig, waardoor banale teksten wer-
In het Onze Lieve Vrouwe-gasthuis te 1 -
Amsterdam is op 82-jarige leeftijd overle
den de tenor Jules Moes, een eertijds zeer
bekende Nederlandse operazanger.
Jules Moes werd geboren in Maastricht
en maakte zijn zangdebuut bij de Maas
trichter Staar. Omtrent de eeuwwisseling
oogstte hij met het operagezelschap van
Van der Linden succes in Praag, waar hij
daarna enkele jaren deel uitmaakte van de
Duitse Opera. In 1903 en 1904 zong hij Dij
de Koninklijke Opera in Gent, van 1905 'ot
1910 was hij verbonden aan de Koninklijke
Vlaamse Opera in Antwerpen waar hij be
halve in het internationale operarepertoire
ook als „speeltenor" in diverse operettes
zeer populair was, in het bijzonder in de
rol van Stefan in Der fidele Bauer. Na
zijn Belgische jaren maakte Moes achter
eenvolgens deel uit van de Eerste Neder
landse Opera van Koopman, van Korlaar's
Nationale Opera en van „De Coöperatie"
met welk laatste gezelschap hij ook in het
buitenland successen oogstte, o.a. in Pa
rijs als Tristan in Wagner's „Tristan en
Isolde". Moes was een lyrische tenor en
als zodanig lagen hem vooral de Franse
en Duitse opera's van Wagner, wiens
„Rheingold" zijn meest-geliefde muziek
drama was. Jules Moes heeft in 1925 de
stoot gegeven tot de wekelijkse operacon
certen van de KRO, op zaterdagavond,
waarin hij zelf ook een groot vocaal aan
deel nam.
Na de oorlog heeft Moes niet meer ge
zongen behalve, eenmaal, voor de grap, in
een duet met de (onlangs overleden) colo-
Annet Nieuwenhuizen in een
uit „Voor de grote muur"
scene
Geref. Kerken (Vrijgemaakt)
Beroepen te Drachten (2e pred.pl.) J. M
Goedhart te Niezijl-Kommerzij). Beroepen te
Bunschoten-Spakenburg (vac. D. Nieuwen-
huis) D. Deddens te Mariënberg, die bedankte
voor Hillegersberg-Straatweg en Hillegers-
berg-Terbregge.
Bedankt voor Wageningen B. van Zuijle-
kom te Wetsinge-Sauwerd.
Chr. Geref. Kerken
Tweetal te Hilversum-Oost H. W. Eerland
te Amersfoort en M. W Nieuwenhuijze te
Amsterdam-West - te Utrecht-Centrum H W.
Eerland te Amersfoort en W. van 't Spijker
te Drogeham.
Beroepen te Almelo M. W. van Nieuwen-
huijz< te Amsterdam-West.
Geref. Gemeenten
Bedankt voor Boskoop A. Hofman te Zeist
«r.
De traditionele jaarlijkse voorstelling
van „Gysbreght van Aemstel" van Joost van
den Vondel, in de Amsterdamse stads
schouwburg heeft op Nieuwjaarsavond we
derom een grote schare van genodigden
en belangstellenden getrokken. Onder hen
Toevonden zich onder meer minister Veld
kamp, staatssecretaris Scholten, verschei
dene leden van de Eerste en de Tweede
Kamer, van het college van gedeputeer
de staten van Noordholland, leden van de
Amsterdamse gemeenteraad en tal van
militaire en burgerlijke autoriteiten. On
der regie van Han Bentz van den
Berg, die zelf de titelrol speelde,
ontwikkelde zich het spel van de onder
gang van de stad Amsterdam en de bal
lingschap van Gysbreght, wiens gemalin
Badeloch vertolkt werd door Ank van der
Moer. Vele andere bekende leden van de
Nederlandse Comedie traden in dit jaar
lijks terugkerende treurspel op, van wie
wij onder andere noemen Ko van Dijk als
de bode, Philippe la Chapelle als de vader
van het Karthuizer klooster, Elie Blom als
de spion, Ellen Vogel als vertolkster in de
rei van Amsterdamse maagden en Johan
Violet als bisschop Gozewijn. Een lang
durig applaus en vele bloemstukken ver
tolkten de waardering van het publiek op
deze gala-avond.
Na de pauze werd, naar traditie, ten to
nele gevoerd „De bruiloft van Kloris en
Roosje" het zangspel waarvoor de nieuw
jaarswens wederom geschreven was door
Evert Werkman. Pieternel (Mimi Boes-
nach) en Thomasvaer (Johan Fiolet) kwa
men het toteel op met een paardetram an
no 1890. De tram werd getrokken door
twee mannen en was voorzien van een
luid klinkende bel. Het motto betrof de
[Verkeersellende: „We zijn voorgoed van
deze overlast bevrijd, als door ons Am
sterdam de paardetram weer rijdt". Tho
masvaer en Pieternel werden herhaalde
lijk onderbroken door applaus, luide blij
ken van instemming en lachsalvo's van
de volop meelevende zaal, die tenslotte
door het zingen van het volkslied hulde
bracht aan het koninklijk huis. Ook de
burgemeester van Amsterdam deelde in
de hulde van het publiek voor zijn beleid
in de tunnelkwestie.
De muziek werd gearrangeerd en uitge
voerd door Maurice van IJzer. Na de voor
stelling volgde een receptie voor genodig
den in de grote bovenzaal van de schouw
burg.
Nieuwjaarscabaret in Rotterdam
Het nieuwjaarscabaret van het Rotter
dams Toneel begon dit jaar met een lied
je „Pech": zeer toepasselijk, omdat de pre
mière van Cyrano de Bergerac, die op de
ze nieuwjaarsavond was vastgesteld niet
door kon gaan wegens ziekte van Guus
Hermus. In plaats daarvan werd, zoals
bekend, een reprise gegeven van Irma la
Douce. Aansluitend daarop volgde het
nieuwjaarscabaret met teksten van Mari-
nus van Henegouwen en muziek van Steye
van Brandenberg.
Het cabaret besloot met een Nieuwjaars,
wens voor de Koningin: „Uw vaste hand
leidde ons door het gevaar. Wij wensen u
een zegenrijk nieuwjaar". Daarna werd
het Wilhelmus gezongen.
Musical in Groningen
Het nieuwe jaar is in de Groninger
schouwburg traditiegetrouw ingezet met
een bijzondere voorstelling, verzorgd door
het ensemble Rut Hofman gevolgd door
Op Nieuwjaarsdagavond ts, traditie
getrouw, de première gegeven van
Vondel's „Gijsbrecht van Aemstel" in
de niet gewijzigde montering. Vele
autoriteiten woonden deze eerste voor
stelling bij: Zo zien wij op deze foto
v.l.n.r. mevrouw Luns en haar zoon,
minister Beerman, mevrouw Beerman,
de heer en mevrouw Pos, de Amster
damse wethouder mr. A. de Roos, me
vrouw De Roos, staatssecretaris mr. Y.
Scholten en mevrouw Scholten.
de gebruikelijke nieuwjaarswens, gebracht
door Pieternel (mej. mr. A. Bleeker) en
Thomasvaer (J. van Ketel). Vele Noor
delijke autoriteiten woonden deze voor
stelling bij. Het ensemble kwam ditmaal
voor de dag met een verrassend muzikaal
spel „Groningen is een lied". Tekst en regie
waren van mr. H. Huizinga, de muziek
maakte Roelof Stalknecht. In tien scènes
en een twintigtal zang- en dansnummers
worden de belevenissen en indrukken uit
gebeeld van een oud-Groninger, die na 20
jaar „zijn" stad terugziet.
„Hendrik IV" in Den Haag
In de Koninklijke Schouwburg in Den
Haag heeft „De Haagse Comedie" de
nieuwjaarspremière gegeven van William
Shakespeare's „Hendrik de Vierde".
De belangrijke rol van Sir JohnFal-
staff werd gespeeld door de acteur Joris
Diels. Deze verving Albert van Dalsum
die ziek is.
De rol van koning Hendrik de vierde
vervulde de acteur Bob de Lange.
Het uit twee delen bestaande historie
spel werd door de Haagsche Comedie on
der regie van Michael Croft, die vorig jaar
Richard de Derde met het gezelschap in
studeerde, voor het eerst in ons land inte
graal opgevoerd. Hierbij werd gebroken
met de, voornamelijk continentale, ge
woonte beide delen te vermengen.
De vertaling van Bert Voeten volgde
goeddeels de tekst van de eerste quarto-
editie van 1598, zoals die door J. Dover
Wilson verzorgd werd voor „The New
Shakespeare" (Cambridge University
Press).
Jules Moes
ratuurzangeres Cato van Engelen ter ge'
legenheid van haar negentigste verjaar
dag. Zij zongen bij die gelegenheid met
beel brio en weinig adem een duet uit
Faust.
De teraardebestelling vindt plaats op
donderdag 4 januari des ochtends om 11.15
uur op de r.k. begraafplaats St. Barbara
aan de Spaarndammerdijk te Amsterdam,
In zijn woning te Blaricum is zaterdag
middag ten gevolge van een hartaanval
overleden de acteur Ko van den Bosch,
sinds 1960 produktieleider van de VPRO-
televisie. De heer Van den Bosch was 53
jaar.
Hij maakte vóór zijn benoeming bij de
VPRO deel uit van de hoorspelkern van
de Nederlandse Radio Unie en heeft voor
de VARA ook meegespeeld in hoorspelen
Als opvolger van wijlen Jan Musch voerde
hij de regie over het Goois amateur to
neelgezelschap „De papegaai" De heer
Van den Bosch kreeg zijn opleiding van
Albert van Dalsum en is verbonden ge
weest aan de groep „De jonge spelers"
Als cabaretier werkte hij o.a. bij Buziau,
de gezelschappen van Martie Verdenius,
het cabaret van Wim lbo en bij Willy van
Hemert.. Hij was gehuwd met VPRO-re
gisseuse mevrouw Coos Mulder.
De 45-jarige Amerikaanse acteur Van
Johnson, die in Londen de hoofdrol speelt
in de succesvolle musical „The Music
Man" is op nieuwjaarsavond op het toneel
flauwgevallen na zijn hand bezeerd te
hebben aan een bordpapieren treindeur.
Johnson kwam in het eerste bedrijf op
door de deur, toen deze plotseling dicht
sloeg. waardoor een stukje van zijn mid
denvinger werd afgekneld. Hij werd naar
een ziekenhuis gebracht terwijl de Britse
acteur Gordon Boyd zijn rol overnam.
„The Music Man", die ook op Broad
way groot succes heeft gehad, werd kort
geleden door Engelse critici tot de beste
Londense musical gekozen. Johnson kreeg
in de jaren na de oorlog grote bekendheid
in Hollywood als filmacteur.
De Amerikaanse Rock- and Roll-zanger
Paul Anka heeft vele aanhangers, die zich
in „fanclubs" hebben verenigd. Zo ook op
Curagao. Toen de fanclub aldaar vernam
dat hun idool zou optreden in San Juan
op Puerto Rico, meende men dat het mis
schien wel mogelijk zou zijn Paul Anka
in de Nederlandse Antillen te laten op
treden. Een radio-station op Curagao wilde
zich wel garant stellen voor 1.500 dollar
Maar Paul Anka, die net 20 jaar is ge
worden, is andere gages gewend. Voor een
optreden op Curagao vroeg hij maar liefst
een bedrag van 7.500 dollar (plm. 26.000
gulden). Zou hij een week komen, dan
verlangde de jongeman 25.000 dollar. Bo
vendien eiste hij een begeleiding door een
orkest van minstens twintig musici. Het
behoeft geen betoog, dat het optreden in
de Nederlandse Antillen niet is doorge
gaan.
den vermeden en de dialogen geestige in
houd kregen. Nadat prof. mr. W. F. de
Gaay Fortman de kijkers over De Drem
pel had geholpen met een sober bezinnings-
woord, deed Mies Bouwman erg druk en
vrolijk temidden van een aantal musici
en vocalisten, tot alle rotjes op waren en
alle telegrammen waren voorgelezen. „We
moeten maar bedenken dat de eerste 1961
jaren altijd de moeilijkste zijn", was een
troost, die van niemand anders afkomstig
kon zijn dan van Wim Kan. En zo was
deze dus ook nog even present.
Het t.v.-programma van Nieuwjaarsdag
kreeg een briljant besluit met de opera
Hoffmanns Vertellingen" van Jacques
Offenbach, door de V.P.R.O. overgenomen
van de Keulse televisie. Wie deze fantas
tische opera kent van normale opvoerin
gen in de schouwburg, kon deze avond
voor het scherm ervaren, dat de televisie,
mits kundig en met smaak toegepast, een
sterke concurrent kan zijn van het opera-
bedrijf, althans voor wat de regie-moge
lijkheden betreft. Dit spitst zich vooral toe
in werk dat speelt in de droomsfeer van
een verhitte verbeelding, waar toverkun
sten en vreemde hallucinaties schering en
inslag zijn. En bij de fantastische lief
desgeschiedenissen van de romantische
schrijver, componist en tekenaar E. T. A.
Hoffmann, die in de opera van Offenbach
zelf als hoofdpersoon fungeert, is men
daarvoor aan het bij uitstek goede adres.
Dit werk is dan ook een kolfje naar de
hand van een t.v.-regisseur, want hij kan
stuntjes uithalen waar in het theater niet
aan te denken valt en die toch logisch
in het verband passen. Het eerste verras
sende moment in deze Keulse interpreta
tie was in het voorspel de verschijning
van Hoffmann's muze, eerst als gebeeld
houwde figuur en dan geleidelijk overgaan
de tot de sprekende muze, die niemand
anders is dan Hoffmann's geweten in die
persoon van zijn onafscheidelijke gezel
Niklaus; om dan uiteindelijk weer te evo
lueren tot het oorspronkelijke beeld. Bij
zonder verrassend was in dezelfde scène
de choreografische uitbeelding van het
door Hoffmann gezongen lied van „Klein-
sack". Dat was een superieure regie-
vondst. Een verrukkelijk geval was ook
de schimmige verschijning van Antonia op
het magnetiserend gebaar van dokter Mi
rakel. Voeg bij deze en andere specifieke
t.v.-effecten de ruimtewerking van het de
cor, en het jonge medium blijkt het te
winnen van het theater, voor wat de voor
stelling, juister gezegd: de „show" be
treft.
Maar daar staan dingen tegenover die
je toch in de opera moet beleven en waar
de t.v.-regisseur geen raad mee weet.
Laat' ik alleen maar noemen het Sep
tet in II en voorts de zelf-zingende pop
zoals Wilma Driessen deze partij bij de
Nederlandse Opera zo volmaakt zingend
en acterend interpreteert de dokter
Mirakelscène, die. afgezien van de gees-
tesverschijning, op de planken niet min
der treffend kan zijn, evenals de illusie
van Hét zingende schilderij. En dan \)obr-
al de niet te vervangen suggestie van het
(directe persoonlijke contact met de 'exe
cutanten en de overheersende werking van
de muziek.
Maar met dat al kan deze creatie van
de Keulse t.v. als een zeer gelukkige op
lossing voor dit genre gelden, en zulks
niet alleen op het gebied der regie. De
zware hoofdrol werd stralend gezongen
door de tenor Ticho Parly; de vier mar
kante tegenpartijen: Lindorf, Coppelius,
Dapertutto en Mirakel vormden een ster
ke vertolker in de bariton Carl Darrow.
Opvallend was het beschaafde optreden
van Margit Kobeck als de Muze en als
Niklaus. Vocaal onvoldoende was er eigen
lijk in de bezetting niet een.
Laten wij volstaan met naast de reeds
genoemden nog de Antonia van Grete
Hortung en de Krespel van Gerhard
Groeschel (een sonore bas) bijzonder eer
vol te vermelden.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
7.13 Gram. 7.30 Gewijde rauz. 7.50 Het brood des
levens, meditatie. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant.
8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterst. 9.40
Voor de vrouw. 10.10 Gram. 10.15 Morgendienst.
10.45 Samenzang. 11.10 Kamerork. en solist. 12.00
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte
muziek 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15
Amus.muz. 13 40 Gram. 14.10 Gram. 14.20 Gram.
15.00 Wie luistert mee: muziekcursus. 15.30 Ka-
mermuz. 16 00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40
Beursber. 17.45 Het spectrum, lezingen. 18.00
Koor- en orgelmuz. 18.30 R.V.U.: De poëzie van
thans (I), door J. den Haan. 19.00 Nieuws en
weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Gram.
19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20.20 Omr-
orkest en sol. 21.00 De ontwikkeling van enkele
sociaal-geneeskundige voorzieningen, lezing 21.20
Orgel en bariton. 21.50 Kanttekeningen bij de
voorpagina, praatje. 22.00 Pianorecial. 22 30 Nws
22 40 Avondoverdenking. 22.55 Nieuwe gram. 23.35
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 10 00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20 00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn 7.20 Gram 8.00
Nieuws. 8 18 Gram. 9 00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Kookpraatje. 9.15 Gram. VPRO: 10 00 Ka
merkoor. VARA 10 20 Voor de huisvrouw. 1100
RVU: De rechter en de verkeersonveiligheid,
door mr. G E Langermeijer. 11.30 Gevar. progr.
12.30 Land- en tuinbouwmeded 12.33 Voor het
platteland. 12.38 Hammondorgelspel 13 00 Nws
13 15 Lichte muz. 13 45 Gesproken portret. 14.00
Gram. 14.45 Volksmuz. 15.00 Lezing. 15 10 Voor
de jeugd. 17 00 Orgelspel 17 20 Lichte muz. 17 50
Regeringsuitz.: Jeugduitz. Nieuw-Guinea, vroe
ger en nu, door W. A. L. van Doorenmaalen. 18 00
Nieuws en comm 18.20 Koperork 18 45 Act 18 55
VARA-varia. 19 00 Voor de kleuters 19 10 Kan-
torale. Israëlische en Jiddische zang VPRO: 19 30
Voor de ieugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20 05 Lichte
muziek 20 35 Zestig jaar levenservaring, lezing.
(14). 20.50 Lichte muziek 21 15 Een kwestie van
latijn, hoorsp. 21.35 Concertgebouw-orkest, groot
koor en sol. (In de pauze: 22 30—22 40 Nieuws.
22.4022 55 Actuele problemen). 23 35 Jazzmuz.
23 5524 00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Nieuws 12 03 Gram. 12 30 Weerber. 12 35
Amus.orkest. 12 50 Beursber. 13 00 Nieuws 13 15
Kamermuz 14 00 Kamermuz 14 40 Ork.conc. 15 00
Gram. 16 00 Beursber. 16.06 Engelse les 16.21
Russische muz. 17.00 Nieuws. 17.15 Klarinetten-
ensemble. 17.50 Boekbespr. 18 00 Gram 18.10 Le-
kenmoraal en filosofie. 18.30 Voor de soldaten
18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws. 19 40 Voor de
jeugd. 20.00 Klankb. 20.15 Verzoekprogr 21 30 De
zeven kunsten 21.45 Gram 22.00 Nieuws 22 15
Pedagogische lezing. 22.25 Klankb 22 55-23 00
Nieuws.
VOOR DINSDAG
NTS: 19 30 Intern, agrarisch nieuws. 20 00 Jout
naai. 20.20 Document, film. 20.40—22.15 Speelfilm
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 Intern, jeugdjourn. AVRO: 17.10-
17.40 Voor de jeugd NTS: 20.00 Journ. en weer
overzicht. KRO: 20 20 Act. 20.30 Sport 20.55 TV-
Dansant. 21.25 Documentaire. 22.00 Epiloog 22 10
Avondcollege Nederlands.